Totilas and all other horses

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:07

Mindfields schreef:
setteke schreef:
Mindfields, zie je de onderhals niet tijdens de galop en de neiging tot een ja-knikker? De wissels zijn misschien recht, maar zo klein gesprongen.

Ja, klein gesprongen, maar recht. Juist. Dat bedoel ik dus exact. Waarom groter en dan van links naar rechts zwiepen? Meer spektakel, maar niet correct. Ja knikker, ik zie juist dat het paard zijn eigen balans mag zoeken en niet geblokkeerd wordt op een strakke stang. Kan het hoofd stiller, ja, maar ik zie dit echt veel liever dan die strakke stangen en 'stille' maar compleet strakke 'aanleuning' van tegenwoordig.

Helaas kom je hier tegenwoordig niet meer mee weg, je blijft hangen op een percetage van ongeveer 58%. Ik snap dat je dit liever ziet en ik heb er misschien thuis geen probleem mee, maar ik streef wel naar een stille houding en groot gesprongen mooie wissels die van de grond afketsen :D .
Een serie wordt dan moeilijker, maar we moeten een streven houden. En het is mogelijk, dus waarom met minder genoegen nemen :) .

Mindfields

Re: Totilas and all other horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:11

Daar heb je gelijk in hoor! Maar als ze dan groot zijn gesprongen, dan graag ook recht, en dat zie je dan weer niet. En daarmee gaat een basisvoorwaarde voor een oefening verloren en dan klopt er dus iets niet. Je zou dan eigenlijk minder moeten scoren maar gek genoeg scoor je tegenwoordig daar een hoger cijfer mee. Dat klopt niet volgens de richtlijnen van de FEI en de omschrijvingen van de oefeningen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:11

Ach ja, wat wíj mooi vinden of wat voor het lichaam van een paard goed is: dat zijn 2 verschillende zaken.
En ik hoef niemand achterna te praten voor bevestiging, van Loon niet en niemand niet. Ik zie het zo ook wel.
En een onderhals ..., Setteke?? Dan heb jij waarschijnlijk nog nooit een onderhals gezien?!

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:14

sorry weet niet of het al is gevraagd, maar wat is een rollkür en LDR (sorry stomme vraag..)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:15

Madeleine heeft op het nk wel een een pirowette verknald en een wissel, en had nog een heel hoog percentage, die had voor die wissel een 3 of ze terwijl ze die niet gesprongen had. En voor die pirowette had ze een 4 of zo, maar dat is dan naam die ze heeft

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:17

Murphy, denk je nu werkelijk dat ik compleet bleu ben? En dan moet je gewoon eens beter kijken en dan beamen dat dat paard super mooi over de bovenlijn gereden wordt.... Over de bovenlijn geeft gezonde paarden, want die gebruiken elke spier waarvoor het bedoeld is!
Misschien zit ik ook al 35 jaar in de paarden, net als jij :D

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:18

Mindfields schreef:
Daar heb je gelijk in hoor! Maar als ze dan groot zijn gesprongen, dan graag ook recht, en dat zie je dan weer niet. En daarmee gaat een basisvoorwaarde voor een oefening verloren en dan klopt er dus iets niet. Je zou dan eigenlijk minder moeten scoren maar gek genoeg scoor je tegenwoordig daar een hoger cijfer mee. Dat klopt niet volgens de richtlijnen van de FEI en de omschrijvingen van de oefeningen.

Precies, want zo groot scharen en in dat tempo gesprongen, kán helemaal niet met een correcte lengtebuiging, biomechanisch gezien.
Die is er dan ook niet, maar dat vinden de juryleden tegenwoordig niet belangrijk als dressuur maar de huiskamer binnenkomt en niet meer saai is. Het appuyeren is gewoon overdreven wijken geworden met stelling. En dat vindt men mooi! En daar gaat het om, want men weet immers niet hoe het dan wél moet. Ook veel juryleden niet en de algemene opinie staat voorop, nietwaar ...!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:18

nicky_rilana schreef:
Madeleine heeft op het nk wel een een pirowette verknald en een wissel, en had nog een heel hoog percentage, die had voor die wissel een 3 of ze terwijl ze die niet gesprongen had. En voor die pirowette had ze een 4 of zo, maar dat is dan naam die ze heeft

Huh? Waarom schrijf je dat hier?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:20

Dat mensen met naam en scheve wissels toch vaak hoge pn krijgen en mensen zonder naam gewoon niet

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:21

murphy102 schreef:
Mindfields schreef:

Precies, want zo groot scharen en in dat tempo gesprongen, kán helemaal niet met een correcte lengtebuiging, biomechanisch gezien.
Die is er dan ook niet, maar dat vinden de juryleden tegenwoordig niet belangrijk als dressuur maar de huiskamer binnenkomt en niet meer saai is. Het appuyeren is gewoon overdreven wijken geworden met stelling. En dat vindt men mooi! En daar gaat het om, want men weet immers niet hoe het dan wél moet. Ook veel juryleden niet en de algemene opinie staat voorop, nietwaar ...!

Ben je ook jury? Anders zou ik gauw een cursus gaan doen en alles afstraffen waar men tegenwoordig naar streeft.

Heb je weleens op een paard gezeten wat geweldig kan scharen? Dat is een wow feeling, het dribbelt niet naar de overkant, maar neemt machtige passen zonder amper de grond te raken. Als je dat ooit gevoeld hebt, wil je niet anders meer.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:31

Ja Setteke, daar weet ik zeker alles van, echter .... het gaat erom wat corréct is, want door alleen een correct uitgevoerde oefening is er sprake van de juiste gymnastisering van een paard. Of dat nu om een Haflinger, een oude Gelder of een sensibele KWPN'er van nu is. Het gaat er niet om wat wíj willen zien.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:40

Jawel het gaat erom wat de jury wil zien (en ik als toeschouwer ook trouwens). En hopelijk is diegene wel bekwaamd en weet hoe iets uitgevoerd moet worden. En een juist gegymnastiseerd paard kan tegenwoordig groot scharen

Maar ben jij jury?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:46

schotjes schreef:
sorry weet niet of het al is gevraagd, maar wat is een rollkür en LDR (sorry stomme vraag..)

Even zoeken op Google of Bokt :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:00

Abacab schreef:
Moll schreef:
uitvinden van nieuwe technieken, alles wat je ziet is al eens uitgevonden, waarom het wiel opnieuw uitvinden, je kan het hooguit verbeteren, maar dan moet je van zeer goede huizen komen.

Dat is wel een heel conservatief standpunt Moll. Als we er allemaal zo over dachten leefden we nog steeds in grotten :j

NAV de opmerkingen over Christine Stückelberger ben in nog een wat filmpjes gaan opzoeken. Ik kon met haar tour met Granat op de OS nog wel herinneren. Grandioos vonden we dat toen. Maar ik heb 'm nog even nagekeken op YT en toen schoot ik echt in de lach. Het niveau GP van toen is wat je nu op een leuke Z-wedstrijd tegenkomt. :') Er is onderweg dus heel wat gebeurt.

Wat denk jij, zou dat aan het betere paardenmateriaal liggen of is de manier van trainen veranderd. Of vind je Granat de norm en wat je tegenwoordig ziet enkel spektakel?

Ik denk Abacab dat het aan de manier van kijken ligt dat jij dit niet mooi vindt. En ik snap het nog ook dat je dit niets vindt. Dat heeft te maken wat tegenwoordig als goed wordt gezien en wat niet op het allerhoogste niveau. En vooral wat we tegenwoordig te zien krijgen. Dat bepaalt ook manier van kijken. Ik ben opgegroeid met Klimke en andere grootte en dan heb je gewoon anders gezien.
Maar hier is echt niets mis mee! Mooi eerlijke aanleuning, paard kan de beweging goed verwerken. De amazone zit paard niet in de weg. Ik kan hier erg van genieten. Na strevenswaardig dus voor mij. En helemaal volgens zoals "men" het verwoord heeft als zijnde goed.
Dat is heel wat anders als het stuwend gereden worden van de tegenwoordige paarden met groot voorbeen gebruik.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:03

Uhm, pien_2010, jij hebt blijkbaar ook de post van Kadankovitch niet gelezen?

En dat Klimke ooit een goede ruiter was, betekent niet dat niemand hem kan evenaren :D

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:36

eerst zien dan geloven.....

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:37

Waar wíllen we naar kijken? Hoe is dat resultaat tot stand gekomen?
Voor de één zijn dat kunstjes met een mooi (vooral hoog) voorbeentechniek, voor de ander is dat een harmonisch verkregen beeld als gevolg van een goede gymnastisering van het paard, hetgeen zich uit in lichtheid en ongedwongenheid dat getoetst kan worden aan het Scala, zoals de FEI het ook voorschrijft.
Hierover zullen voor-en tegenstanders van trainingsmethoden het nooit eens worden.
Echter, ... over één ding zouden we het wél eens moeten zijn: de diervriendelijke manier waarop het bereikt moet worden!

Wijze woorden van een wijze trainer:
"Je kijkt, maar je ziet het niet.
Je hoort, maar je luistert niet.
Je "spreekt" de taal, maar je begrijpt het niet.

Er zijn meerdere wegen om bovenop die berg te komen, maar ...
het "uitzicht" moet altíjd hetzelfde zijn:
Takt
Ontspannig
Aanleuning
Impuls (en daaruit volgende Schwung)
Rechtgerichtheid
Verzameling"

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:39

als dit alles zo slecht was geweest, en de paarden wel zo diep ongelukkig waren,
Waarom is dan totilas s' werelds beste paard?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:40

Murphy, je geeft echt geen antwoord op de vragen die ik stel.

Ben je jury?
Vind jij het paard van Christine mooi over de bovenlijn gereden?

Voor mij verzand je in blabla.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:42

De kwaliteiten van een paard hoeven níets te zeggen over de kwaliteit van de ruiter.
Juíst tegenwoordig zie je dat de ruiters niet meegroeien met de kwaliteiten van de paarden.
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 23-02-12 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:43

setteke schreef:
Murphy, je geeft echt geen antwoord op de vragen die ik stel.

Ben je jury?
Vind jij het paard van Christine mooi over de bovenlijn gereden?

Voor mij verzand je in blabla.

Nee, ik ben geen jury (vragen naar de bekende weg) en ja, dat paard heeft een goed, correct ruggebruik.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:45

dat ben ik met je eens murphy, tegenwoordig zijn de paarden al zo gefokt dat de ruiter alleen maar minder hoeft te kunnen om het maximale te doen lijken, maar de kwaliteid van de ruiter is in de loop der jaren niet verbeterd, eerder verslechterd

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:49

Dank je voor je antwoord, maar ik wil het graag door jouw ogen zien, hoe zie jij een correct ruggebruik bij dit paard.

Ik heb de video een aantal keer bekeken en ik zie een strakke bovenlijn (met onderhalsgebruik, en dat is nooit goed) met minieme buiging tijdens de appuyementen (eigenlijk gewoon recht) en kleine wissels. Ik word er niet vrolijk van, ik zie liever lichaamsgebruik en grootramiger appuyementen en wissels.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:52

murphy102 schreef:
De kwaliteiten van een paard hoeven níets te zeggen over de kwaliteit van de ruiter.
Juíst tegenwoordig zie je dat de ruiters niet meegroeien met de kwaliteiten van de paarden.

Interessant, deze uitspraken, hoezo? Is Totilas nog beter dan hoe Gal hem voorgesteld heeft? Zo ja, hoezeee *\o/*

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:01

Waar je dat aan ziet, Setteke ...?
Kijk daarom benoem ik het Scala.
Jij kijkt naar groot, veeeel, hooog, kortom spektakel.
Ik kijk naar de Dürchlassigkeit van het paard, ik kijk naar de taktzuiverheid, ik kijk naar een losse swingende rug die daar wel degelijk tussen hangt, ik kijk naar een correcte aanleuning die weer hand in hand gaat met de taktzuiverheid, ik kijk naar gedragenheid enz. enz.
Met andere woorden, ik kijk hier naar dressuur.
En weet je? Dat kun je ook met die sensibele paarden van nu.

Jij daarentegen kijkt vooral naar andere zaken, het liefste in een spektakel-sausje.
Dat is jouw goed recht, maar daarom praten we langs elkaar heen en "zie jij niet wat ik zie, luister jij niet en spreek jij wel de taal, maar begrijpt het niet".