Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:43

En natuurlijk kunnen we nu allemaal mensen opnoemen die we kennen, die dik zijn, maar o, zo gezond.
Net als dat rokers altijd wel roepen dat ze een opa hebben die wel 100 jaar oud is geworden, maar zijn hele leven gerookt heeft.

Maar ik herhaal nog 1 keer wat ik al eerder gezegd heb: Ik bedoel in het ALGEMEEN.

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:46

Oke ik ben 1.75 met 94kg, tja wel iets te zwaar maar het hinderd mij in niks dus ik vind het eigenlijk wel prima zo.. Daarnaast ben ik heel gespierd en lenig, ik heb een tijd de studie gedaan voor defensie maar wegens omstandigheden gestopt.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:47

mirgino schreef:
[***] schreef:
Ik bedoel in het algemeen. En het is zeker geen persoonlijke opmerking naar jou toe.

Ik ben het ook eens met een aantal mensen in dit topic dat het erg moeilijk is om te bepalen wat nu wel en wat niet kan.

Maar het valt mij gewoon op dat het in andere sporten over het algemeen zo is, dat zwaardere personen (en hoe zwaar is zwaarder????) gewoon meer moeite hebben met bepaalde sporten.
Het is natuurlijk niet per definitie zo dat zwaardere mensen een slechte of slechtere conditie hebben.

klopt zeker niet :D
mijn vriendin is met 164 en ong 100kg hartstikke lenig :j legt zo haar benen in spagaat :j stapt heel makkelijk op mijn paard
ze rookt als een ketter ,maar loopt mij eruit :j

Sorry, maar dan is die vriendin zeker de uitzondering op de regel....letterlijk een balletje elastiek?
Je hebt idd van die supersoepele mensen, maar in dit geval, eerst zien dan geloven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:52

Eefke_ schreef:
Oke ik ben 1.75 met 94kg, tja wel iets te zwaar maar het hinderd mij in niks dus ik vind het eigenlijk wel prima zo.. Daarnaast ben ik heel gespierd en lenig, ik heb een tijd de studie gedaan voor defensie maar wegens omstandigheden gestopt.

Eefke, ik zeg ook zeker niet dat het mij hindert of dat ik vind dat jij moet afvallen. Laat dat heel duidelijk zijn.

Maar ik vind dat er over het algemeen nogal makkelijk op een paard gestapt wordt door mensen met overgewicht zonder daar echt goed over na te denken.

Ik heb zelf geen overgewicht, maar let zeker op wat ik eet en hoe vaak ik beweeg. Als ik dat nl niet doe, dan kom ik vrij snel aan en dat wil ik gewoon niet. Maar het is een dagelijks terugkerend iets.

Sachet

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:56

Mijn post was ook niet op jou gericht maar op mirgino.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:56

Eefke_ schreef:

Ik zal even jou als voorbeeld nemen...omdat jij er zo van overtuigd bent dat je lichamelijk geen last ondervindt van je overgewicht, en je blijkbaar ook vindt dat je gewoon kunt paardrijden? correct me if I'm wrong.dit is geen persoonlijke aanval, maar goed ter ilustratie voor velen hier denk ik.

Op wat voor type paard rijd jij?
hoogte bouw ras leeftijd niveau, en wat doe je ermee als je erop zit?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:00

@eefke, wat aan het bmi resultaat dat hierna volgt, is volgens jou onjuist?
Want jij zegd dat je iets te zwaar bent, maar volgens de BMI meter is het obesitas...begrijp me niet verkeerd, ik heb alleen het beste voor met mensen en vind het reuze zonde als jonge mensen niet aan hun gezondheid denken(of willen denken).

UW BMI IS 31.

U lijdt aan obesitas.

De ideale BMI voor een man van uw lengte is 27.

De ideale BMI voor een vrouw van uw lengte is 24.53.

Advies: Dit levert een belangrijk risico op voor uw gezondheid. Een gewichtsvermindering van 5-10% zou reeds een duidelijke gezondheidswinst opbrengen.

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:19

Ik rijd op een KWPN ruin van 1.66M en ik rijd in de M1, en ik train dus dagelijks.
Als je op google obesitas intypt dan zie je echt behoorlijk dikke mensen, met heel wat vet rollen.. Nou mijn buik heeft gelukkig niet van die vet rollen, het enige wat gewoon goed gezet is zijn mijn heupen en mijn billen..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 18:01

Ik denk dat ik gewoon een heel ander beeld heb van 'dik zijn' als ik naar die foto kijk.

Los van dat, ging het over te zwaar...Met 94 kg dagelijks intensief je paard trainen (en dan het zadel er nog bij) vind ik not done, maar goed, wie ben ik

Vind het wel belangrijk dat (ongeacht gewicht overigens) mensen naast paardrijden ook andere sport beoefenen om je lichaam in conditie te houden, daar heeft de ruiter en het paard profijt van. En ook zwaardere mensen of mensen met lichamelijke problemen kunnen sporten door bijvoorbeeld te zwemmen, super goed voor je lichaam

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 18:06

freeride schreef:
mirgino schreef:

klopt zeker niet :D
mijn vriendin is met 164 en ong 100kg hartstikke lenig :j legt zo haar benen in spagaat :j stapt heel makkelijk op mijn paard
ze rookt als een ketter ,maar loopt mij eruit :j

Sorry, maar dan is die vriendin zeker de uitzondering op de regel....letterlijk een balletje elastiek?
Je hebt idd van die supersoepele mensen, maar in dit geval, eerst zien dan geloven.

Easy, ik zit zeer gemakkelijk in spagaat, en kan als het ware mijn tenen in mijn mond steken. Met de benen vooruit gestrekt kan ik met mijn neus mn knieen raken.. As i said, wat te zwaar om te rijden, maar lenigheid heeft niet te maken met conditie of gewicht... (ik ken veel lichtgewicht personen die nog niet eens op een halve meter van hun tenen raken...

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 18:16

Colway schreef:
Ik denk dat ik gewoon een heel ander beeld heb van 'dik zijn' als ik naar die foto kijk.

Los van dat, ging het over te zwaar...Met 94 kg dagelijks intensief je paard trainen (en dan het zadel er nog bij) vind ik not done, maar goed, wie ben ik

Vind het wel belangrijk dat (ongeacht gewicht overigens) mensen naast paardrijden ook andere sport beoefenen om je lichaam in conditie te houden, daar heeft de ruiter en het paard profijt van. En ook zwaardere mensen of mensen met lichamelijke problemen kunnen sporten door bijvoorbeeld te zwemmen, super goed voor je lichaam

Achja ik rijd mijn paard al 6 jaar, en hij doet het nog steeds zonder enige moeite.. :D En ik denk ook dat het ene paard niet het andere is.. Er zijn ook enkele mannen in de Grand prix dressuur waar ik van denk dat ze met gemak de 90-95 kilo halen, ervaar je dat dan ook als not done?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 18:42

@Eefke, nogmaals mijn vraag, wat voor paard rijdt je? type, bouw, ras, de leeftijd van het paard?
Ik begrijp dat je intensief bakwerk met hem doet en op m1 niveau rijdt, en jouw paard heeft nooit moeite met het werk?
edit: kwpn is een erg ruim begrip er zijn brede smalle hoge korte lage etc...

edit: je geeft aan dat jij er niet obesitas uitziet in bergelijking met anderen, maar 21 jaar 1.75 en 94 kilo is echt veel te zwaar om gezond te zijn, en niet alleen voor jezelf. Wil je er ook niets aan veranderen, om langer en gezonder te leven en lichter te zijn voor je paard?

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 18:57

freeride schreef:
@Eefke, nogmaals mijn vraag, wat voor paard rijdt je? type, bouw, ras, de leeftijd van het paard?
Ik begrijp dat je intensief bakwerk met hem doet en op m1 niveau rijdt, en jouw paard heeft nooit moeite met het werk?

edit: je geeft aan dat jij er niet obesitas uitziet in bergelijking met anderen, maar 21 jaar 1.75 en 94 kilo is echt veel te zwaar om gezond te zijn, en niet alleen voor jezelf. Wil je er ook niets aan veranderen, om langer en gezonder te leven en lichter te zijn voor je paard?

Als je even terug leest dan kun je zien dat @Eefke daar al antwoord op heeft gegeven.

Vind het onzin dat je iemand aanspreek op haar gewicht en lengte en dan de conclusie trekt dat ze te zwaar is om gezond te zijn.
En dat een lichter gewicht een garantie zou zijn om langer te leven.
Ik was 1,5 jaar geleden nog 85 kilo, en reed op een kwpn van 1,59 en die had daar ook totaal geen moeite mee, die was zelfs gewend om een man van 90 kilo te dragen, en ook daar had hij geen moeite mee.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 19:05

Zijn er wel eens studies op gedaan of paarden er daadwerkelijk niet onder te lijden hebben? Wij kunnen dat wel makkelijk zeggen, maar een paard kan nog steeds niet praten. Daarbij weet ik uit ervaring dat het heel lastig is bepaalde kleine storingen in het rijden op te sporen en te ontdekken waaraan het ligt. Kan ook iets zijn wat je zelf nog niet eens voelt (in mijn geval dus kwam mijn instructrice erachter)

En in sommige sporten wordt overgewicht gewoon niet geaccepteerd/getolereerd. In de paardensport wordt dat aan het oordeel van de ruiter overgelaten.

Ik heb nog geen mensen gezien in het topic (foto's in profiel of zo) waarvan ik zou zeggen 'die kan niet te paard'. Ik zie wel eens topics voorbij komen van mensen waarbij ik dat wel heb.

Bijgaand een foto van mij te paard. Ben benieuwd wat jullie daarvan vinden.........

Afbeelding

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 19:19

Dimple schreef:
Zijn er wel eens studies op gedaan of paarden er daadwerkelijk niet onder te lijden hebben? Wij kunnen dat wel makkelijk zeggen, maar een paard kan nog steeds niet praten. Daarbij weet ik uit ervaring dat het heel lastig is bepaalde kleine storingen in het rijden op te sporen en te ontdekken waaraan het ligt. Kan ook iets zijn wat je zelf nog niet eens voelt (in mijn geval dus kwam mijn instructrice erachter)

En in sommige sporten wordt overgewicht gewoon niet geaccepteerd/getolereerd. In de paardensport wordt dat aan het oordeel van de ruiter overgelaten.

Ik heb nog geen mensen gezien in het topic (foto's in profiel of zo) waarvan ik zou zeggen 'die kan niet te paard'. Ik zie wel eens topics voorbij komen van mensen waarbij ik dat wel heb.

Bijgaand een foto van mij te paard. Ben benieuwd wat jullie daarvan vinden.........

Afbeelding

Ik vind jouw absoluut niet te zwaar voor dat paard, en ik zie jou ook niet als iemand met overgewicht.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 19:24

Dat is fijn om te horen maar mijn BMI zit toch echt op 27. ;)

Mijn merrie heeft er ook geen last mee (eerder met haar eigen buik) maar toen ik wat zwaarder was zat ik haar echt in de weg.

Zo zie je maar weer dat BMI niet heel veel zegt over hoe iemand eruit ziet en hoeveel 'last' een paard ervan heeft.
Maar dat maakt het bepalen aan de hand van een aantal cijfers heel erg lastig zoals wel blijkt.

BMI van 31 vind ik behoorlijk maar als ik de foto van (Eefke toch?) bekijk zie ik een beeld wat daar niet bij past. Heb je een foto van jezelf te paard?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:58

Dimple schreef:
Dat is fijn om te horen maar mijn BMI zit toch echt op 27. ;)

Mijn merrie heeft er ook geen last mee (eerder met haar eigen buik) maar toen ik wat zwaarder was zat ik haar echt in de weg.

Zo zie je maar weer dat BMI niet heel veel zegt over hoe iemand eruit ziet en hoeveel 'last' een paard ervan heeft.
Maar dat maakt het bepalen aan de hand van een aantal cijfers heel erg lastig zoals wel blijkt.

BMI van 31 vind ik behoorlijk maar als ik de foto van (Eefke toch?) bekijk zie ik een beeld wat daar niet bij past. Heb je een foto van jezelf te paard?

Ik vind ook dat dit wel kan, de BMI is niet heilig om te bepalen of je nog op een paard kunt gaan zitten, gewicht wel vind ik.
Jouw BMI kan wel 27 zijn, maar ik denk dat je niet zo lang bent,en dus geen 90 kilo of meer weegt?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:08

marjootje schreef:
freeride schreef:

Als je even terug leest dan kun je zien dat @Eefke daar al antwoord op heeft gegeven.

Vind het onzin dat je iemand aanspreek op haar gewicht en lengte en dan de conclusie trekt dat ze te zwaar is om gezond te zijn.
En dat een lichter gewicht een garantie zou zijn om langer te leven.
Ik was 1,5 jaar geleden nog 85 kilo, en reed op een kwpn van 1,59 en die had daar ook totaal geen moeite mee, die was zelfs gewend om een man van 90 kilo te dragen, en ook daar had hij geen moeite mee.

Ik trek die conclusie niet, dat doen al die wetenschappers en artsen die de BMI hebben bepaalt, ik vind persoonlijk 90 kilo de grens, voro een sterk goed getraind niet te klein paard, en niet 7/7 zwaar bakwerk.
En nee afvallen zal voor Eefke geen garantie zijn om langer te leven, wel gezonder, ze is 21 jaar en nu al behoorlijk zwaar, ik ben ervan overtuigd dat ze fysiek problemen gaat ondervinden op de lange duur, om zoveel overgewicht te hebben neemt een mens ongeveer 2000 calorieen teveel in per dag, dit zorgt er ook voor dat ze alleen maar zwaarder zal worden, alles wat je niet gebruikt sla je op, zeker als je al overgewicht hent,en ouder wordt.
Zoals ik al zei, het is geen persoonlijke aanval, ze is een supergoed voorbeeld, zij rijdt graag en blijkbaar ook best goed(M1), het zou toch ongelooflijk zonde zijn als ze straks 30 jaar is en niet meer op een paard kan gaan zitten? ik weet dat het hard klinkt, maar eigenlijk moet iedereen die boven de 90 kilo weegt zeggen, nu train ik mijn paard vanaf de grond tot ik weer 90 kilo of minder weeg, goed voor de ruiter zelf, maar zeker voor het paard. daar komt bij dat ik het absurd vind hoe eenvoudig zwaarlijvigheid geaccepteerd wordt, en erger nog, dat mensen met een gezond gewicht daarvoor ook nog veel respect moeten hebben, het is domweg ongezond om veel te zwaar te zijn, dit is hard om te horen misschien, maar wel gewoon waar. Sporten als je overgewicht hebt vind ik supergoed, sporten ten koste van een dier als je serieus overgewicht hebt vind ik dierenmishandeling, so shoot me!
Overgewicht bij dieren vind ik ook vreselijk, sommigen vinden een dikke pony schattig, ik vind het zo zielig.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:27

Freeride, ik ben maar 1.60 mtr :+

Ik ben wel eens met wat je zegt. Ik denk ook dat mensen hun grenzen verleggen. Eerst die 5 kilo te zwaar en dan nog eens 5 etc. Ik vind ook wel dat op 21 jaar het best een behoorlijk gewicht is. Denk bijv straks aan het krijgen van kinderen. Dat zal (over het algemeen!) minder snel lukken vanwege het overgewicht.

Ik heb een collega op het werk en ze is 23 jaar, wil dolgraag kinderen, maar ze is écht te zwaar. Die zou ik ook niet op een paard zetten. Zij gaat nu eerst afvallen voordat ze kinderen wil krijgen, ze wil een gezonde fitte mama zijn en ik kan dat alleen maar waarderen en aanmoedigen.

Paarden kunnen niet voor zichzelf opkomen, dat moeten wij doen ;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:30

Kan alleen maar bij je aansluiten freeride

Foto hierboven, ja ik vind je te dik, nee ik denk niet dat je direct je paard hindert

Citaat:
Er zijn ook enkele mannen in de Grand prix dressuur waar ik van denk dat ze met gemak de 90-95 kilo halen, ervaar je dat dan ook als not done?

Ja ook not done 95 + zadel = ruim 100kg en dan grand prix, ja dat vind ik teveel

Maar goed, misschien ben ik een sandalen-paarden-knuffelaar

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:33

Colway schreef:

_O- _O- _O-

Hoe heet die ene ruiter ook alweer, die hele lange. Hoor je niks meer van is vertrokken naar Belgie met zijn vriend. Die was ook groot en ook best pittig qua gewicht. Dat moet ook echt zwaar zijn geweest voor dat paard. (jeetje hoe heet hij nou ook alweer??)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:36

Geen idee :D Ik ben daar nooit zo goed in

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:41

Nouja, gelukkig heeft ieder zo zijn eigen mening.. :) En wat nou goed of slecht is ik weet het niet? Ik moet er trouwens wel even bij zeggen dat ik na het gebruik van medicatie ook erg veel ben aagekomen..

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:44

Dimple schreef:
Colway schreef:

_O- _O- _O-

Hoe heet die ene ruiter ook alweer, die hele lange. Hoor je niks meer van is vertrokken naar Belgie met zijn vriend. Die was ook groot en ook best pittig qua gewicht. Dat moet ook echt zwaar zijn geweest voor dat paard. (jeetje hoe heet hij nou ook alweer??)

Reed die niet eerst op die zwarte grote pennypony, die toen verkocht werd en daardoor het meestbesproken pennypaard van nederland werd?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:48

Eefke_ schreef:
Nouja, gelukkig heeft ieder zo zijn eigen mening.. :) En wat nou goed of slecht is ik weet het niet? Ik moet er trouwens wel even bij zeggen dat ik na het gebruik van medicatie ook erg veel ben aagekomen..

AAAARGHH, jawel, dat weet je best, maar als je dat heel eerlijk zegt, dan moet je er natuurlijk iets mee doen van jezelf en dat is heel moeilijk.

ps. niet over medicatie beginnen svp, ik slik bergen cortisonen en kom geen gram aan( naast die pillen eet ik ook nog andere dingen hoor)
(en jij bent nu gestopt met die medicatie, dus waarom val je nu dan niet af? afvallen is een werkwoord trouwens :j )