Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mirgino schreef:[***] schreef:Ik bedoel in het algemeen. En het is zeker geen persoonlijke opmerking naar jou toe.
Ik ben het ook eens met een aantal mensen in dit topic dat het erg moeilijk is om te bepalen wat nu wel en wat niet kan.
Maar het valt mij gewoon op dat het in andere sporten over het algemeen zo is, dat zwaardere personen (en hoe zwaar is zwaarder????) gewoon meer moeite hebben met bepaalde sporten.
Het is natuurlijk niet per definitie zo dat zwaardere mensen een slechte of slechtere conditie hebben.
klopt zeker niet![]()
mijn vriendin is met 164 en ong 100kg hartstikke leniglegt zo haar benen in spagaat
stapt heel makkelijk op mijn paard
ze rookt als een ketter ,maar loopt mij eruit
Eefke_ schreef:Oke ik ben 1.75 met 94kg, tja wel iets te zwaar maar het hinderd mij in niks dus ik vind het eigenlijk wel prima zo.. Daarnaast ben ik heel gespierd en lenig, ik heb een tijd de studie gedaan voor defensie maar wegens omstandigheden gestopt.
Eefke_ schreef:Oke ik ben 1.75 met 94kg, tja wel iets te zwaar maar het hinderd mij in niks dus ik vind het eigenlijk wel prima zo.. Daarnaast ben ik heel gespierd en lenig, ik heb een tijd de studie gedaan voor defensie maar wegens omstandigheden gestopt.
freeride schreef:mirgino schreef:
klopt zeker niet![]()
mijn vriendin is met 164 en ong 100kg hartstikke leniglegt zo haar benen in spagaat
stapt heel makkelijk op mijn paard
ze rookt als een ketter ,maar loopt mij eruit
Sorry, maar dan is die vriendin zeker de uitzondering op de regel....letterlijk een balletje elastiek?
Je hebt idd van die supersoepele mensen, maar in dit geval, eerst zien dan geloven.
Colway schreef:Ik denk dat ik gewoon een heel ander beeld heb van 'dik zijn' als ik naar die foto kijk.
Los van dat, ging het over te zwaar...Met 94 kg dagelijks intensief je paard trainen (en dan het zadel er nog bij) vind ik not done, maar goed, wie ben ik
Vind het wel belangrijk dat (ongeacht gewicht overigens) mensen naast paardrijden ook andere sport beoefenen om je lichaam in conditie te houden, daar heeft de ruiter en het paard profijt van. En ook zwaardere mensen of mensen met lichamelijke problemen kunnen sporten door bijvoorbeeld te zwemmen, super goed voor je lichaam
freeride schreef:@Eefke, nogmaals mijn vraag, wat voor paard rijdt je? type, bouw, ras, de leeftijd van het paard?
Ik begrijp dat je intensief bakwerk met hem doet en op m1 niveau rijdt, en jouw paard heeft nooit moeite met het werk?
edit: kwpn is een erg ruim begrip er zijn brede smalle hoge korte lage etc...
edit: je geeft aan dat jij er niet obesitas uitziet in bergelijking met anderen, maar 21 jaar 1.75 en 94 kilo is echt veel te zwaar om gezond te zijn, en niet alleen voor jezelf. Wil je er ook niets aan veranderen, om langer en gezonder te leven en lichter te zijn voor je paard?
Dimple schreef:Zijn er wel eens studies op gedaan of paarden er daadwerkelijk niet onder te lijden hebben? Wij kunnen dat wel makkelijk zeggen, maar een paard kan nog steeds niet praten. Daarbij weet ik uit ervaring dat het heel lastig is bepaalde kleine storingen in het rijden op te sporen en te ontdekken waaraan het ligt. Kan ook iets zijn wat je zelf nog niet eens voelt (in mijn geval dus kwam mijn instructrice erachter)
En in sommige sporten wordt overgewicht gewoon niet geaccepteerd/getolereerd. In de paardensport wordt dat aan het oordeel van de ruiter overgelaten.
Ik heb nog geen mensen gezien in het topic (foto's in profiel of zo) waarvan ik zou zeggen 'die kan niet te paard'. Ik zie wel eens topics voorbij komen van mensen waarbij ik dat wel heb.
Bijgaand een foto van mij te paard. Ben benieuwd wat jullie daarvan vinden.........
Dimple schreef:Dat is fijn om te horen maar mijn BMI zit toch echt op 27.![]()
Mijn merrie heeft er ook geen last mee (eerder met haar eigen buik) maar toen ik wat zwaarder was zat ik haar echt in de weg.
Zo zie je maar weer dat BMI niet heel veel zegt over hoe iemand eruit ziet en hoeveel 'last' een paard ervan heeft.
Maar dat maakt het bepalen aan de hand van een aantal cijfers heel erg lastig zoals wel blijkt.
BMI van 31 vind ik behoorlijk maar als ik de foto van (Eefke toch?) bekijk zie ik een beeld wat daar niet bij past. Heb je een foto van jezelf te paard?
marjootje schreef:freeride schreef:@Eefke, nogmaals mijn vraag, wat voor paard rijdt je? type, bouw, ras, de leeftijd van het paard?
Ik begrijp dat je intensief bakwerk met hem doet en op m1 niveau rijdt, en jouw paard heeft nooit moeite met het werk?
edit: kwpn is een erg ruim begrip er zijn brede smalle hoge korte lage etc...
edit: je geeft aan dat jij er niet obesitas uitziet in bergelijking met anderen, maar 21 jaar 1.75 en 94 kilo is echt veel te zwaar om gezond te zijn, en niet alleen voor jezelf. Wil je er ook niets aan veranderen, om langer en gezonder te leven en lichter te zijn voor je paard?
Als je even terug leest dan kun je zien dat @Eefke daar al antwoord op heeft gegeven.
Vind het onzin dat je iemand aanspreek op haar gewicht en lengte en dan de conclusie trekt dat ze te zwaar is om gezond te zijn.
En dat een lichter gewicht een garantie zou zijn om langer te leven.
Ik was 1,5 jaar geleden nog 85 kilo, en reed op een kwpn van 1,59 en die had daar ook totaal geen moeite mee, die was zelfs gewend om een man van 90 kilo te dragen, en ook daar had hij geen moeite mee.
Citaat:Er zijn ook enkele mannen in de Grand prix dressuur waar ik van denk dat ze met gemak de 90-95 kilo halen, ervaar je dat dan ook als not done?
Colway schreef:Maar goed, misschien ben ik een sandalen-paarden-knuffelaar
Dimple schreef:Colway schreef:Maar goed, misschien ben ik een sandalen-paarden-knuffelaar
![]()
![]()
![]()
Hoe heet die ene ruiter ook alweer, die hele lange. Hoor je niks meer van is vertrokken naar Belgie met zijn vriend. Die was ook groot en ook best pittig qua gewicht. Dat moet ook echt zwaar zijn geweest voor dat paard. (jeetje hoe heet hij nou ook alweer??)
Eefke_ schreef:Nouja, gelukkig heeft ieder zo zijn eigen mening..En wat nou goed of slecht is ik weet het niet? Ik moet er trouwens wel even bij zeggen dat ik na het gebruik van medicatie ook erg veel ben aagekomen..