Aan de teugel door stelling?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:48

Sombra, waarom zou een platte spier niet sterk zijn, waar haal je dat vandaan?
Daar komt bij dat je spreekt over gewicht dragen, ik weet niet wat jij erop wil hangen, maar de mijne is nog nooit doorgezakt omdat ze lange platte spieren heeft, ook niet met mij erop...
En dat "verhaal over de endorfines" is gewoon een wetenschappelijk feit, zou wat zijn als er steeds weefselvocht vrij kwam in de hersenen wanneer men bijvoorbeeld vakkundig een praam zou opzetten...of wilde je ontkennen dat daarbij zonder warmte of lymfe massage/drainage endorfines vrijkomen?

En dat jij even de profielen bekijkt om foto's te beoordelen moet jij weten,die foto's zeggen mij niet zoveel.
Wat mij wel altijd verschrikkelijk storen kan, is dat sommige mensen hele grote mooie woorden willen gebruiken ter onderbouwing van hun gelijk, maar die wooden dan consequent verkeerd schrijven....weten zij dan eigenlijk wel wat die woorden betekenen?( nee dit is niet speciaal aan 1 persoon in dit topic gericht).

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:03

Freeride, dat is algemeen bekend. Kijk maar naar sporters. Als je een beetje verstand hebt van het menselijke en dierlijk lichaam weet je dat lange spieren nooit de kracht kunnen dragen die korte spieren kunnen dragen.
Daarnaast interpreteer je mijn teksten verkeerd. Een paard moet de ruiter dragen maar na mate de opleiding vordert ook zichzelf. Het gewicht moet van die voorhand af en als paarden oefeningen uitvoeren zoals de Piaffe en Passage en Levade dan moet het gewicht zodanig naar achter geplaatst worden voordat het paard deze oefeningen uit kan voeren. Een paarden lichaam is best zwaar.... en als de spieren in het lichaam daar niet op getraind zijn dan kan een paard deze oefeningen nooit correct uitvoeren.

edit: verkeerd gelezen. Bij een praam ontstaat er een pijnprikkel die er inderdaad voor zorgt dat endorfine wordt aanmaakt. Om de pijn te onderdrukken. Maar als een paard in de wei graast hoeft hij geen pijn te onderdrukken en zou endorfine ook totaal geen waarde hebben. Door endorfine beleef je het moment ook minder (voornamelijk pijnlijk moment omdat de stof dan pas vrij komt), je zou dus eigenlijk wel kunnen stellen dat je lichter wordt in je hoofd/het niet meer echt beleefd.
Maargoed daar gaat dit topic niet over. En mocht het waar zijn dan, weer wat geleerd. Zo zie je maar dat je nooit uitgeleerd bent. Ik vind het alleen prettig zelf dingen te ervaren en in dit geval (wetenschappelijk) bewijs/onderzoek te zien.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:49

Kan het zijn dat in dit topic heel erg langs elkaar heen gepraat wordt? :)

Het lijkt alsof hier vanuit verschillende invalshoeken gereageerd wordt.
Ik zie hier FEI, Academisch, én Frans voorbij komen.. en misschien nog wel meer ook..

Verwarrend!

Misschien goed om bij elke post duidelijk te maken voor welke stroming je staat?

Ik doe maar een aftrap! :j

Ik sta voor FEI. Ben jurylid sinds 1984. IZ.
Als jurylid moet ik oordelen. Ik vertel wat ik zie, zonder mening richting persoon.
Als jurylid mag ik me niet uiten als trainer.
In de koop van de jaren ontwikkel je een oog.

Soms denk ik als jurylid: "oh, wat zou je dat beter kunnen doen, als je maar simpel .."
Maar je mag het niet zeggen. Want dan bevind je je op het gebied van instructie: en dat is verboden gebied, voor een jurylid.
Ja, dat frustreert. Daarom is het heel belangrijk om optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden die je wél ter beschikking staan, en dat is het protocol.
Het enige dat je als juyid aan een combinatie kunt meegeven is het commentaar dat je op een protocol laat schrijven. De schrijvers hebben het druk, bij mij! :D

Wat ik fijn vind aan jurylid zijn is dat je voortdurend in de openbaarheid bent. Ik word voortdurend gecontroleerd door de openbare wereld. Er is voortdurende toetsing.
Eigenlijk is dit hetzelfde als waarom ik vind dat wedstrijd rijden zo belangrijk is. Het gaat niet om plaatsing, het gaat om toetsing.

Iedereen is kampioen in eigen achtertuin ..

Zodra iemand de openheid van wedstrijden aandurft accepteer je die toetsing, die in andere systemen niet zo duideijk omschreven is.
Ik ben heel nieuwsgierig hoe mensen in andere systemen zo'n toetsing doen .. Academic, of Frans, of Klassiek, of Classic, of Duits, of Free, of centered, of holistic, of ..

Er zijn mensen die hun eigen ding doen, met licentietoestanden en zo, zoals bijvoorbeeld PP of BB. Daarbij blijft de toetsing afhankelijk van een persoon, en niet van een breed gedragen inernationaal gremium.

Ik kies voor een internationaal gremium, ik kies niet voor een individueel persoon die z'n eigen wereld creert met volgelingen.
Ik kies niet voor guru's.

Het KWPN beoordeelt paarden volgens een norm. Hoeveel wijkt de schouder af van de standaard? Of de stand van het achterbeen? Ik heb die opleiding ook gehad. Mensen haakten af, omdat ze het echt niet zagen.
Maar het is wel degelijk mogelijk om een gemiddelde te benoemen, en afwijkingen daarvan.

In (FEI) dressuur zijn ook normen te noemen. Op de voorhand, tegen de teugel, is iets wel of niet verzameld. Wat zijn criteria voor halthouden, voor een contra, een schouderbinnen, een travers, voor een wissel..
In de opleiding voor jurylid leer je kijken. Dit is een zes, dat is super, en dat is echt een onvoldoende.
En je leert ook waarOM. Volgens het skala.

Het bijzondere van jurylid zijn is de onafhankelijkheid. Als énig persoon is een jurylid NIET betrokken. Instructeurs zijn betrokken. Ouders, ruiters, eigenaren, sponsors.. Ze wíllen allemaal iets met een paard. Dat veroorzaakt richting een paard een enorme druk. Een jurylid is de énige peroon die onafhankelijk is, want er is geen belang.

Het is vanwege de relatie tussen klassiek rijden en de normen voor beoordeling dat ik kies voor de FEI invalshoek.
Als ruiter heb ik ook altijd DANKZIJ dit systeem kunnen begrijen hoe paardrijden in elkaar zit. Het is fantastisch om TROTSE paarden op stal te hebben.

Ik WIL ook graag dat wat ik doe tegen een meetlat leggen. Eerst als ruiter, nu als jurylid.

Ik stel voor dat mensen in dit topic duidelijk aangeven voor wat voor stroming ze gaan.
Ik heb de indruk dat er gereageerd wordt vanuit verschillende invalshoeken.

De vraag van TS wordt daarmee ook vanuit verschillende invalshoeken geïnterpreteerd, en dat kan verwarrend werken in de discussie.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:26

mirandje01 schreef:
maar zelf heb ik dus goede ervaringen met de academische rijkunst.
Maar natuurlijk zijn er meer wegen die naar rome leiden.

Hoi mirandje01

ja, er leiden vast meer wegen naar Rome. :)
TS heeft aangegeven dat ze niet voor AR gaat.

Dan lijkt het toch verwarrend, om in dit topic vanuit die stroming te antwoorden, lijkt me.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:57

Wouw Bertie wat een staat van dienst. Daar kan ik echt helemaal niet aan tippen.
Ik rij via manege paarden vanaf kind paard. 13jaar geleden ging mijn hartewens in vervulling en kwam mijn eerste barokke merens paard. Lekker lessen, genieten recreatief van het paard, proberen goed te zijn voor mijn grote vriend. Dus 3 jaar geleden een vriendin voor mijn man gekocht. Hij was niet gelukkig, er hoorde bij hem een vrouw. Weer merens gekocht maar een moderne, pas later ontdekte ik dat zij toch wel heel erg leuk is voor mij. Laatste 13 jaar veel gelest en ook op nieuw paardje veel gelest. Op advies van instructrice paardje gestart in de B en we reden vrij gemakkelijk winst. Maar voelde niet goed, er klopte iets niet. Dus op BOKT eens gaan zoeken en daar na veel lezen en kijken en volgen van discussie tot de mening gekomen dat ik niet goed bezig was. Overgestapt naar klassieke duitse dressuur.
Was erg moeilijk. voelde me verdrietig dat ik zo lang zo anders bezig was geweest dat fout voelde vergeleken met de nieuwe manier van rijden.
Nu bijna drie kwart jaar bezig. Gestopt met wedstrijden want dat is niet meer te combineren met veel in buitenland zijn.
Paardje ziet er anders uit, methodiek begint helder te worden en rijden is leuk en duidelijk.
Dan teleurstelling nieuwe instructeur moet even stoppen met les geven maar komt gelukkig met nieuwe naam voor instructie. Wat blijkt, ik krijg in het zelfde systeem les in plaats van weer totaal anders bezig te moeten zijn. We gaan dus gewoon verder op de ingeslagen weg. Dat is nieuw want in het verleden bleek dat iedere nieuwe instructie andere zaken gedaan moesten worden met rijden.
Blijf leren, blijf discussies volgen en filmpjes bekijken want ik wil leren kijken, leren zien en leren goed te rijden. Wat is goed wat is fout?
In dat proces zit ik nu volledig.
Nu leer ik volgens een echte methodiek en ik vlieg met sprongen vooruit. Ik vind het heerlijk. Dat is voor mij ook mijn enige rol hier op BOKT dat ik de jeugd hoop te raken zodat ze gaan zoeken naar een duidelijke methodiek van les krijgen. Dit in de hoop dat zij jong goede manier van rijden zullen vinden en niet zoals ik na hun 50ste. Voor mij is goede manier van rijden klassiek rijden. Ik krijg les vanuit de Duitse stroming. Wat zou ik dat graag 20 jaar geleden hebben gehad. Dan was ik nu veel verder met paard rijden.
Mijn twee paarden zijn mijn paarden kinderen. Dus hun belang staat voorop. De oudste wordt dus vooral recreatief gereden en door mij los gehouden. Hij vindt dressuur op de klassieke manier leuker en vindt het heel gemakkelijk (hij haatte dressuur). De jongste die heel sensibel en ijverig is vindt dressuur wel leuk dus met haar oefen ik meer maar rijd ook met haar buiten. Al van kinds af aan heb ik veel naar dressuur wedstrijden gekeken. Die liefde is er altijd geweest. Heerlijk op de tribune genieten en kijken naar de ruiters uit Wenen op hun Lippizaners. Heerlijk.
Bertie is dit een beetje wat je bedoelt? Ik ben dus een gewone recreatieve gevoelige ruiter met geen staat van dienst die graag dressuur rijdt. Vanwege vastlopen in allerlei vormen van les krijgen kies ik nu overtuigend voor (Duits) klassiek.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:00

Sombra schreef:
Freeride, dat is algemeen bekend. Kijk maar naar sporters. Als je een beetje verstand hebt van het menselijke en dierlijk lichaam weet je dat lange spieren nooit de kracht kunnen dragen die korte spieren kunnen dragen.
Daarnaast interpreteer je mijn teksten verkeerd. Een paard moet de ruiter dragen maar na mate de opleiding vordert ook zichzelf. Het gewicht moet van die voorhand af en als paarden oefeningen uitvoeren zoals de Piaffe en Passage en Levade dan moet het gewicht zodanig naar achter geplaatst worden voordat het paard deze oefeningen uit kan voeren. Een paarden lichaam is best zwaar.... en als de spieren in het lichaam daar niet op getraind zijn dan kan een paard deze oefeningen nooit correct uitvoeren.

edit: verkeerd gelezen. Bij een praam ontstaat er een pijnprikkel die er inderdaad voor zorgt dat endorfine wordt aanmaakt. Om de pijn te onderdrukken. Maar als een paard in de wei graast hoeft hij geen pijn te onderdrukken en zou endorfine ook totaal geen waarde hebben. Door endorfine beleef je het moment ook minder (voornamelijk pijnlijk moment omdat de stof dan pas vrij komt), je zou dus eigenlijk wel kunnen stellen dat je lichter wordt in je hoofd/het niet meer echt beleefd.
Maargoed daar gaat dit topic niet over. En mocht het waar zijn dan, weer wat geleerd. Zo zie je maar dat je nooit uitgeleerd bent. Ik vind het alleen prettig zelf dingen te ervaren en in dit geval (wetenschappelijk) bewijs/onderzoek te zien.

Pff, weer zo streng: als je een beetje verstand hebt van het.....
Ik heb daar een beetje verstand van, iig genoeg om te weten dat dikek spieren misschien wel sterker zijn dan platte spieren, maar lange platte spieren zijn soepeler, en niet per definitie te slap om mee te werken( bij het paard dan).
Ja, voor piaffe en pasage etc moet een paard getraind zijn, gespierd en handig...dat kan ook met platte spieren, die kunnen meer dan sterk genoeg worden voro deze oefeningen,maar ik begrijp wel ongeveer wat je bedoelt hoor.

De praam is niet om een pijnprikkel op te wekken waardoor endorfine vrijkomt, je kunt nl dezelfde endorfines vrijkrijgen door de neus op een bepaalde manier te masseren, kneepjes op de juiste plaats... maar dat is offtopic, een blij ontspannen paard met rust in zijn werk in gezonde houding blijft voor mij nog altijd het mooiste en beste streefdoel, en dat kan via diverse stijlen bereikt worden, maar niet door een paard altijd in een krul te rijden, daar worden ze niet beter, sterker of slimmer van, integendeel.
Dus eigenlijk vind ik veel stijlen te combineren, alleen de extreme doelen van alle stijlen staan me tegen, perfectie/ultieme piaffe etc, dat zegt me niks, niet op wedstrijden, niet op tv en niet binnen de AR of klasieke dressuur...en al die papierenwijsheid staat me ook een beetje tegen, theorie en praktijk kun je toetsen en toepassen, maar vooral het gewoon lekker rijden vind ik belangrijk, niet of je tot in de puntjes iedere term en zijn betekenis kent...maar gewoon lekker ontspannen rijden, is bijna strafbaar krijg ik de indruk...

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:46

Volgens mij is dat het gene wat ik de hele tijd al zeg Freeride, mensen moeten zich niet bezig houden met alle methodes die er zijn en alle spieren die een paard bezit en alle fouten die er gemaakt kunnen worden maar we moeten meer gaan rijden, echt rijden. Daardoor leer je veel meer.
Daarnaast heb ik het ook niet gehad over in de krul trekken, ik ben overduidelijk tegen LDR, rollkur en andere dwangmatige methodes. En ik ben net zo tegen methodes die alles kunnen door alleen maar te aaien, daar bereik je namelijk niets mee.

Nog even terugkomend op de spieren. Een (goed getrainde) korte spier is soepel. Het wil niet zeggen als de spier kort en sterk is hij niet meer soupel is. Wij zien het voor ons dat een lange spier op en neer kan bewegen zoals een korte spier niet kan (golvende beweging, zie je m al?). Dat is sowieso al een verkeerde gedachten want zo werkt een lichaam niet. Als wij bijvoorbeeld alleen meer lange, platte, dunne arm spieren zouden hebben (onze biceps en triceps) dan zouden we nog geen bekertje vast kunnen houden omdat die spier niet voldoende kracht bezit. Daarnaast kan deze spier niet eens 'lang' worden omdat je er te veel mee doet. Zodoende ook met een paard, ga je het paard lager stellen dan de basishouding (zoals de foto's die ik poste lieten zien) dan is het moeilijker voor het paard. Waarom de hals langer willen laten worden dan hij van oorsprong is? Ik zie dat verband niet.
Wij trainen onze paarden juist om ze, onderandere soepel te maken en houden. Dit kan ook door de spieren los te maken, bijvoorbeeld met wijken. Dat is een ontspannende, losmakende oefening. Door de voorwaarts-zijwaarts overkruising van het achterbeen werkt de oefening losmakend. Hierdoor wordt de rug omhoog gebracht omdat het paard van achter uit los gemaakt wordt en zo van achter uit de hand opzoekt, daarom is verbinding zo belangrijk want zonder een goede verbinding kan er ook nooit sprake zijn van aanleuning.
Doordat je in het wijken altijd een lichte stelling hebt wordt het paard los in de nek en kaken. Wijken is een belangrijke oefening om je paard los te werken. Door de draaiing/rotatie die de spieren en gewrichten maken maak je ze niet langer maar wel steviger en daarnaast blijven ze nog steeds even soepel. Mits je geen terugwerkende hand hebt, en daar gaat het vaak fout ;)

Anoniem

Re: Aan de teugel door stelling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:46

Sombra: even over meer gaan rijden: enerzijds ben ik het met je eens, ja, je moet bezig zijn met rijden, met harmonie, met eerlijk rijden, met samenwerken met het paard.......

Anderzijds moet je wel weten wat je doet, waarom je dingen doet zo je ze doet, en ik denk niet dat mensen dat zo makkelijk van nature aanvoelen eigenlijk. Als je stelt dat mensen dat zelf wel aanvoelen, waarom gaat het dan zo vaak fout?

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:29

Onder de juiste begeleiding ervaar je de fouten die je maakt. Het gaat zo vaak fout omdat mensen over het algemeen niet meer op de juiste manier leren rijden. Of het is duw en trek werk waardoor het gevoel van zowel ruiter als paard uitgeschakeld wordt (of beter gezegd dat mag niet meer een rol spelen) of het is een alernatieve manier, zonder contact rijden of LDR zoals de foto's die ik plaatste, 'over de rug' ipv in de juiste houding.
Als je op de juiste manier traint dan merk je iedere keer weer dat wat je net deed niet helemaal werkte en onder de juiste begeleiding vind je daar rijtechnische oplossingen voor.

Om even terug te komen waar dit topic over gaat. Als je merkt dat je paard vaster zit in de kaken dan wil dat zeggen dat hij niet na geeft, en nageven is niet het hoofd naar beneden doen, nageven wil zeggen dat het paard in het nek en kaakgewicht los is.
Als je dit dus merkt dan kun je druk geven (wat er tegenwoordig geleerd wordt) totdat het paard daar op reageert, dan kruipt het in de meeste gevallen achter de teugel waardoor je helemaal geen verbinding meer hebt en je paard zijn 'rug wegdrukt'. Je kunt dit heel rijkunstig oplossen door je paard een kleine ronde volte te laten stappen (volte is afhankelijk van de grote van het paard), als je deze volte namelijk rond rijdt is er sprake van stelling en buiging en zoals ik hierboven als schreef over stelling bij het wijken, hierdoor komt het nek en kaak gewicht los waardoor het paard weer gaat na geven.
Als jij hier in blijft vasthouden dan zal het paard niet na geven daarom is het heel belangrijk dit te doen, als je dat niet doet merk je dat er iets niet goed is. Een goede instructeur zal deze fout zien en het jou uitleggen maar dan moet je alsnog weten wat dat gevoel van 'nageven' nou inhoudt. En dat leer je pas al je het een keer goed doet en je de reactie van je paard ziet. Het paard vergeet dit niet waardoor hij de volgende keer heftiger zal reageren als je te lang vast houdt (hoofd schudden of iets dergelijks) en je zult het pas leren als je dit vaker gedaan hebt, dus veel rijdt.
Daarnaast is het belangrijk de halve ophouding goed te snappen want zonder deze halve ophouding kun je niet rijden, dan kun je geen volte maken, dan kan een paard niet nageven want een paard geeft niet na op 'niks', er moet contact zijn, het paard moet de ruiterhand voelen en er naar toe willen gaan (van achter naar voren rijden dus). Als het paard stug wordt in de hand wil dat zeggen dat de ruiterhand stug is, het paard niet los is of de combinatie van beide.

Ik heb het voornamelijk over fouten zoals je binnenbeen langer maken, of op je andere zitbeenknobbel zitten. Hoe verder je komt hoe sneller je merkt dat dit soort zaken niet goed zitten en dan corrigeer je deze automatisch. Want als je verder komt dan weigert je paard bepaalde oefeningen uit te voeren als jij deze niet op de juiste manier in zet.
Soms is het makkelijker om niet te veel te willen weten om gewoon te kunnen rijden, ga je namelijk constant nadenken onder het rijden ben je meer bezig met de dingen die fout gaan ipv goed en in een training willen we ten alle tijden een blij en gelukkig paard en ruiter zien, fouten die gemaakt worden die worden opgelost op een positieve, rijkunstige manier waardoor beide weer een sprong vooruit gaan.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:43

Ruitergevoel is iets wat sommige hebben, sommige ontwikkelen en sommige nooit echt krijgen. Daar zul je eerst onderscheid in moeten maken. Een ruiter die van nature meer gevoel heeft dan de gemiddelde ruiter, zal je anders moeten begeleiden dan iemand die dat gevoel niet heeft.
Dan is er nog een verschil in nadenken en nadenken.

Ik geef nu al vele jaren les en wat mij is opgevallen dat ik soms beginnende ruiters op manege paarden had die "van zelf" gingen nageven. Terwijl dat zelfde paard bij een gevorderde ruiter dat niet doet. Zeker kinderen hebben vaak nog de gave om makkelijker dingen te voelen dan volwassenen. Volwassenen denken soms te veel na, maar vaak over de verkeerde dingen. Want zeg nou zelf en dan echt eerlijk tegen je zelf zijn: hoe vaak heb jij op je paard gezeten, terwijl langs en in de bak een hoop andere mensen waren, dat je dacht: ik rij voor aap, want kijk nou hij geeft niet eens na. Doordat je dat denkt zit je anders op je paard en ben je meer bezig met het status symbool van het paardrijden en wat andere wel of niet van je denken. Of dat je op je paard zit en ondertussen je hele werk dag nog even doorneemt. Deze manier van nadenken zit ons als ruiter alleen maar in de weg om een open en eerlijke communicatie te krijgen met ons paard.

Nadenken over wat het paard doet, wat jij doet, waarom er dingen gaan zoals ze gaan, hoe en waarom je bepaalde oefeningen moet doen. Dat is een goede manier van nadenken.

Tijdens een stukje rijden probeer ik het volgende: niet nadenken, voelen, opslaan wat je gedaan hebt. Dan een stukje stap lange teugel en als een soort film afspelen wat je net gevoelt hebt, hoe zat jij er op, wat deed je paard, wat wil je graag anders (aan je zelf en het paard).
Maar zonder theorie kan je onmogelijk een paard en je zelf trainen. Als je niet weet hoe een spier werkt, kun je nooit zelfstandig deze sterker maken. En ik kan zo nog wel een aantal voorbeelden noemen, maar ga er van uit dat jullie snappen wat ik bedoel.

Nadenken over hoe en wat, en meer kennis vergaren is altijd goed. Maar theoretisch paardrijden dat gaat imo niet. Paardrijden is voelen, voelen en nog eens voelen, om met de gekregen informatie na te denken over hoe te verbeteren.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:51

Japeloup, dat is inderdaad wat ik bedoel. Het is heel belangrijk om te weten hoe dingen in theorie gaan maar zo moet je niet op je paard zitten (theoretisch gaat het zo dus doe ik nu dit), het stukje voelen is nooit in theorie uit te leggen.

En wat je zegt, de een heeft meer talent dan de ander al geloof ik dat iedereen wel de basis door zal komen onder de juiste begeleiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:00

Dan zitten we toch aardig op één lijn, lijkt me :)

Nadenken doe ik ook niet op het paard, dan doe ik vooral lol maken, en genieten van mijn mooie paard :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:01

Ik heb leerlingen die ik puur op hun gevoel leer rijden, dus ze zijn ergens mee bezig en ze voelen wat hun paard doet, neem als voorbeeld SB. Je verteld ze hoe ze een hulp moeten geven en kunnen dat zonder problemen doen. En je krijgt dan van hun terug wat hun paard onder ze doet. Dit soort leerlingen geef je soms op een ander moment de theorie van het hoe en waarom dan een leerling die niet het natuurlijke gevoel heeft.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:12

Zo waar als een koe, dat voelen niet theoretisch neer te zetten is :)
Sombra, ik denk dat we elkaar wel begrijpen, en ik ben misschien wat te gericht op naar voren en die neus eruit, maar dit komt vrees ik ook echt dorodat ik zoveel paarden zie die kort in de hals gereden worden, mensen die alleen nog maar met punten en in de krul bezig zijn, die rijden een papier met een bit erin...
Ik ben geen voorstander van onnodig verlengen van de hals, zeker niet, maar paarden moeten het wel willen en durven,snap je?Ik ben er overigens wel van overtuigt dat het gewicht van de teugel al voldoende voro aanleuning en nageven kan zijn, zo licht dat het bijna niks is.
Over de spieren:
Ik heb zelf sinds 2 jaar een amerikaanse appie, een stevige dame, zeker niet dik, maar serieus geblokt, van zichzelf al, ik ben blij dat die dikke dikbilkoe spieren nu van haar achterhand af zijn(puur ontwikkeld door intensieve training) ze was ontzettend krachtig in de galop, maar nu is ze krachtig genoeg en nog soepeler erbij,de achterbenen kunnen nu nog verder ondertreden,ook in draf, dikke spieren zijn dus soms dressuurmatig niet handiger en functioneler dan platte spieren, ik begrijp je idee wel van sterke/dikke soepele spieren, maar eigenlijk is bij ieder paard dat iets dat vanzelf ontwikkeld bij goed en eerlijk zonder dwang rijden.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:18

Freeride, ik ben zelf ook een voorstander van de neus er uit kijk maar naar het plaatje wat ik postte van de juiste basis houding in mijn ogen. Ik houd niet van paarden die achter de loodlijn komen, dat wil namelijk altijd zeggen dat een paard te diep loopt -> achter de teugel kruipt.
Over de spieren ga ik niet meer discussiëren want daar zijn we het gewoon niet over eens. Kan gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:22

Ja, dat vroeg ik me dus af idd, omdat je best veel paarden ziet die in het simpele basiswerk achter de loodlijn gereden worden, persoonlijk ben ik er niet zo'n fan van, omdat volgens mij die achterhand nooit zover kan ondertreden als de buiging in de hals is........ imo moet je een evenredige 'boog' kunnen tekenen in het hele lijf, voor mijn gevoel gaat het paard in de rug blokkeren als je hem achter de loodlijn rijdt, maar dat is gevoel, ik weet niet of het klopt.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 10:09

Afbeelding
Deze foto liet ik eerder al zien. Kijk hier eens rond op Bokt.nl en bekijk foto rij topics, dit is de meest gekozen uitgangshouding en waarom? Omdat mensen denken dat het zo moet, ze leren niet anders. Door mensen zoals Anky v Grunsven die de Rollkur promoten leren mensen dat het 'goed' is dat je paard rond is aan de voorkant.

Maar wat heeft rond zijn aan de voorkant voor effect? Helemaal niets want daardoor is er geen contact meer met de achterhand. Een paard hoeft niet rond te zijn aan de voorkant, kijk naar het andere plaatje wat ik postte,
Afbeelding
Dit paard loopt niet rond maar in de juiste basis houding. Zijn nek is niet langer dan zou moeten en zo hoort het. Een paard moet nageven en durchlassig zijn, het moet in de juiste houding gaan om juist te kunnen trainen. Door het paard dieper/ronder in te stellen train je alleen de voorhand spieren, de schouders en de nek (daarom dat die vaak een dikke nek hebben, puur spieren door de kracht die ze bezitten. Dat wil dus zeggen dat er veel kracht op staat waardoor het paard ook weer krachtig moet reageren. Er is dus geen sprake van 'lichtheid') maar we willen juist bilspieren, rugspieren en achterbeenspieren, een mooi ronde bips die krachtig is.
In de mond van het paard voel je alles wat er in het lichaam gebeurd daarom is het belangrijk een goed contact met die mond te hebben, zijdezacht maar gevoelig zodat je op alles kunt inspelen wat zich voor doet. Als je een paard te diep rijdt kun je onmogelijk een juist contact hebben omdat aanleuning niet eens tot stand kan komen.

Op dit plaatje zie je dus heel goed dat dit paard te diep loopt, veel te lang in de nek waardoor hulpen tot de schoft doorkomen en dan weer wegvloeien omdat er geen contact is met de rest van het lichaam.

Afbeelding

Het paard kanteld en het loopt veel te veel op de voorhand. Zoals ik eerder al zei, ieder paard loopt in eerste instantie voornamelijk op de voorhand, maar door een paard op deze manier te trainen stimuleer je dat alleen maar.
Mensen denken zo dat hun paard licht wordt want een paard gaat deze houding vanzelf aannemen omdat het moet, als een paard namelijk niet zijn hoofd lager doet wordt dat opgelost met druk omdat het niet anders kan, dit is eigenlijk een 'onmogelijke' uitgangspositie voor een paard, het kost veel kracht in de voorhand en hals waardoor deze getraint worden maar de achterhand blijft achter. En de achterhand is juist het geen wat we willen/moeten trainen om een paard te verbeteren.
Die lichtheid waar ik het over had, als je de teugels los kunt gooien is er nog geen sprake van lichtheid. Er is pas sprake van lichtheid als het paard reageert op alles wat jij van hem vraagt en het paard dit op de juiste manier uitvoerd, en dat kan alleen als de ruiter het paard het juiste verteld wat hij doen moet. Door de teugels los te gooien kun je een paard niet goed trainen want er moet ten alle tijde verbinding zijn, als het niet zou zijn om hulpen te geven dan al om te voelen wat er gebeurd en corrigeren doe je met hulpen dus daar ontkom je niet aan.
Daarom dat ik zelf niet begrijp wat er nu eigenlijk mis is met gewoon rijden, hulpen geven, actief rijden, je paard verbeteren. Waarom alleen maar LDR (of anders gezegd want volgens jullie is dit geen LDR, laag en lang) rijden, constant voltes rijden, op de lange lijn 'schakelen' (ook al zo een onbekend begrip?) en waarom niet vanaf de eerste seconde dat je op je paard zit beginnen met goed rijden. In halt begint het al. Het begint in principe op de grond, normaal kunnen opstappen want dat is voor veel mensen ook een kunst.

Kortom bekijk de plaatjes en zie welke je het meeste tegenkomt. Ik ben niet zo een profielenspieker zoals ik al zei maar ik ben tot nu toe welgeteld één foto tegen gekomen die dicht in de buurt zit bij foto 2. En dat is eigenlijk diep triest..

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 10:35

@ sombra
Ik heb er zelf helemaal geen verstand van...maar waar heb jij je informatie vandaan dan dat plaatje 2 de juiste houding is? Want zover ik heb gehoord en begrepen, is juist als een paard wat ronder is van voren de achterhand beter gebruikt...omdat ze niet veel kracht kunnen uitoefenen omdat ze dus rond zijn van voren. En als ze dat niet zijn, ze juist veel kracht van voren gebruiken en daardoor meer bespiering krijgen van voor.
Dit is niet aanvallend bedoeld...maar ben gewoon nieuwsgierig waar jij je informatie dan van heb.
Ik probeer mij te verdiepen wat nou de juiste houding is voor het paard, maar hoor overal tegensprekende dingen waardoor ik nou niet zeker ben wat nou echt de juiste houding is, waar je je paard het minst mee belast.
Ik rij zelf met zo min mogelijk hulpen, probeer niet te veel in de mond te zitten, mijn teugels zijn nooit strak aangespannen, en probeer veel met mn zit en been te bereiken. Tot nu toe loopt mn paard automatisch nageefelijk...en als ik de teugels nog losser laat geeft ze mee en zakt ze dus met dr hals...zover ik heb begrepen is dat juist?

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 10:56

Sammy_xxs, dat is dus wat er tegenwoordig in Nederland geleerd wordt, dat schrijf ik ook. Een paard moet rondlopen van voor want het stretcht de rugspieren en zo ook de bilspieren maar in werkelijkheid komt het rond rijden aan de voorkant niet verder tot de schoft. Daarna doet het niets meer met het lichaam. Je traint dus alleen het voorste gedeelte van een paard en die maak je sterk, terwijl de achterhand juist sterk moet zijn.
Op het tweede plaatje zie je dat het zwaartepunt van het paard makkelijker naar achter gelegd kan worden, het paard loopt in zijn eigen frame, is niet te lang in de nek (ook niet te kort want dat willen we ook niet dan krijg je dus dit), het gewicht is verdeeld over 4 benen en het paard gaat van achter naar voren.
Als je een paard diep instelt aan de voorkant werk je eerst aan de voorkant dus rij je van voor naar achter. En we weten allemaal dat, dat niet is wat we willen.
Als je een paard in de houding rijdt, zoals je op foto twee kunt zien dan is het gewicht verdeeld over 4 benen en wordt niet alleen de voorhand belast. Op de laatste foto kun je goed zien dat de voorhand te veel belast wordt. Zo ook op de eerste foto maar hier is het moeilijker te zien omdat het geen foto is en het een ideaalbeeld in Nederland is. Even een foto opgezocht die je als voorbeeld kunt nemen, foto. Deze staat gelijk aan het plaatje, te diep ingesteld, achter de teugel, geen verbinding en gewicht op de voorhand.
Waar ik mijn informatie vandaan heb, vooral veel fouten maken en leren van de juiste mensen. Ik ben geen aanhanger van de Dressuur die tegenwoordig in Nederland getoond wordt.

Weinig hulpen geven is niet per definitie zacht zijn. Harde hulpen geven is nooit goed maar geen hulpen geven ook niet. Een paard moet namelijk wel weten wat te doen daarom is rijden zonder hand hulpen niet mogelijk. Een halve ophouding blijf je altijd nodig hebben, hoe verder de africhting van het paard hoe minder en kleiner je deze gaat geven maar je zult de halve ophouding ten alle tijden nodig hebben als je een paard rijdt.
Een paard wordt bij mij pas langer in de hals als het niet meer aan het trainen is (dat wil dus niet zeggen dat ik niet afwissel in halshouding, dat doe je constant maar mijn paarden en de paarden die ik train zullen nooit lang en laag lopen zoals de foto laat zien die ik toonde, van de vos), daarvoor niet omdat het dan uit de houding valt en we niet meer op de juiste manier kunnen trainen. Dat wil niet zeggen dat ik mijn paard in elkaar trekt, nee de paarden geven na, zijn durchlassig, strekken voorwaarts neerwaarts (maar dan binnen het frame) en worden van achter naar voren gereden. Het is dus niet dat een paard geen 'lucht' meer krijgt zoals je kunt zien aan de uitgestrekte draf foto die ik in deze post heb getoont. Dat paard wordt van voren in elkaar gereden en er van achter maar een beetje bij gereden waardoor het compleet op de voorhand loopt en tegen de hand is. Dat kan ook niet anders want de ruiter gebruikt de handen niet op de juiste manier.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 11:24

Ok, ja het dus toch best lastig omdat iedereen elkaar tegen spreekt...is het dan niet beter om je paard helemaal niet nageeflijk te laten lopen maar wel proberen de achterhand te gebruiken? Of is dat weer niet mogelijk?
En ik gebruik mn teugels wel, maar heel lichtjes. Ophoudingen doe ik ook maar ook dat hoeft maar heel lichtjes.
Ik vind dit allemaal erg interssant, vooral omdat ik eigenlijk meer een recratie ruiter ben, maar doordat ik nu op een manege sta en iedereen rijd wedstrijden, ben ik me toch meer gaan verdiepen in het dressuurmatig rijden, en vind dat ook wel erg leuk. Maar wil hhet wel goed doen.
Ik krijg op dit moment geen les, maar met veel lezen kom je ook achter veel dingen.
Maar vind dan moeilijk om de juiste wijze te nemen omdat iedereen elkaar tegenspreekt. Instructeurs zijn ook allemaal verschillend dus vind ik het lastig om een goeie te vinden.
Ik hoef geen Z te rijden, maar als mn paard een beetje dressuurmatig kan lopen vind ik wel leuk.

En het plaatje van de uitgesrtekte draf vind ik echt een akelig beeld, maar die andere foto waar jij van zegt dat het paard te diep loopt, vind ik eigenlijk wel een goed beeld. Maar dat komt dus waarschijnlijk zoals jij zegt dat wij dat allemaal zo geleerd hebben.
Maar waarom leren wij dat allemaal zo dan? Dat vind ik weer beetje moeilijk om bij neer te leggen omdat bijna iedereen zegt dat die 2de foto de juiste houding is...als het zo slecht is waarom rijd iedereen zo?

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 12:06

Je paard moet ten alle tijden nageeflijk zijn maar nageeflijkheid staat niet gelijk aan lang en laag. Nageeflijk wil zeggen de 'lichtheid' in alle spieren en gewrichten dus niet het hoofd lang en laag, dat is een gedwongen houding.

De reden waarom iedereen het zo leert, de Dressuur van tegenwoordig draait om geld (en macht). Als je wedstrijden wilt rijden ontkom je er niet aan op de LDR manier te trainen omdat iedereen het doet en daar de punten voor worden gegeven. Dit is in het leven geroepen door Sjef Janssen en deze methode is eeuwen geleden al ontwikkeld door Francois Baucher. Dit was zijn eerste methode en hij heeft deze later gecorrigeerd omdat hij zelf toegaf dat niemand deze methode uit kan voeren zoals het moet, op zichzelf na. Toen heeft hij een tweede methode ontwikkeld omdat hij dus zag dat de Rollkur het niet ging redden, mensen misbruikte deze manier van rijden waardoor het alleen maar meer problemen kwamen. SJ is dus behoorlijk terug gedoken in de tijd en heeft, als man zijnde van een GP/wereld top ruiter best wat macht in de Dressuur wereld. Wat Anky doet, doet Nederland. Zodoende is de Dressuursport steeds meer richting deze manier van rijden gegaan en mag het wat mij betreft niet meer Dressuur heten, dit is een paard dwingen in een houding die onnatuurlijk is. Deze manier van rijden staat compleet tegenover de natuur van het paard en dat is niet wat wij willen. Wij willen een paard op de meeste correcte, verantwoorde manier trainen en dat kan alleen door hulpen te geven wat voor een paard logisch zijn en te rijden waardoor het paard beter wordt. Wij willen harmonie, samenspel, verandering van geest en lichaam, zelfbewustwording en plezier. De Rollkur manier maakt het rijden voor paarden niet tot een plezier.
De foto die ik hierboven postte, wat jij een goed beeld vindt is niets anders dan LDR.

Rijden gaat tegenwoordig niet meer om het paard te verbeteren maar om de prijzen die we er mee kunnen behalen. Dan heb je nog een alternatieve manier van rijden (NH, Academische rijkunst etc) deze methodes zijn ontwikkeld om anders te zijn dan de wedstrijdsport, veel mensen die dus niet op de manier willen rijden die ik hierboven aangeef grijpen naar die methodes. Waarbij het paard op een zachte manier bereden wordt maar niet getraind wordt. Het paard wordt niet getraind als je zonder handen/contact rijdt en er een kaptoom om hangt ipv een bit of een kandare er in hangt in combinatie met een kaptoom ipv een stang en trens of een touwhalster om hangt. Dit zijn allemaal commerciële methodes, die halen geld als water binnen door een apenpakje aan te trekken en te doen alsof ze 'anders' zijn terwijl het niets anders is als een aftreksel van de ware Dressuur alleen dan met belangrijke elementen weg gelaten waardoor het niet meer Dressuur is maar poedeldressuur, kunstjes.

Kortom, het is moeilijk te begrijpen wat ik precies bedoel, het is iets wat je moet ervaren. Omdat de Dressuur in Nederland niet meer zo actief is (dan heb ik het over ECHT Dressuur) weet je niet wat het precies is. Het is wel belangrijk je daar voor open te stellen en dat doe je zeker. Dat is een goede eigenschap.

Nog een mooi voorbeeld waarom Matthias Alexander Rath nu ineens bij SJ wil gaan trainen. Niet omdat hij dat wil, want van oorsprong is hij Klassiek opgeleid maar omdat hij ziet dat je niet verder komt in de wedstrijdsport als je deze manier van rijden vol blijft houden. Hij kiest voor zijn naam, de wedstrijden ipv het welzijn van zijn paarden. Een groot verlies voor de Dressuurwereld kan ik wel zeggen.
Mensen hebben commentaar op zijn rijden wat betreft Totilas maar het paard is nu vele male rustiger in zijn doen en laten, wordt van achter uit gereden waarom zijn benen inderdaad minder hoog komen. Zo hoog is namelijk onnatuurlijk en laat zien dat het paard op kracht gereden wordt, en dan bedoel ik kracht op de voorkant. Een paard kan zo hoog zijn benen optillen als het veel sterkte spieren heeft aan de voorkant en ik heb al uitgelegd hoe dat komt, de dwang van het LDR/Rollkur rijden zorgt hiervoor. Toen Matthias Alexander Rath hem ging berijden liep hij vele male zuiverder, in een juiste takt, met schwung ipv een weggedrukte rug, oefeningen werden beter uitgevoerd en het paard werd eindelijk een paard ipv een machine.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:32

Poeh poeh, dus het gaat ver terug in de tijd. Wel jammer dat LDR dus als goed word gezien maar het eigenlijk niet is.
Maar wat ik begrijp uit je verhaal, is dat je er eigenlijk niet aan onkomt wil je wedstrijden...
En worden dus veel paarden zo gereden en zal dat zo blijven.
Wel jammer...
Maar wat ik nog wel wil zeggen, ik dwing mn paard egt niet om lang en laag te rijden, dat doet ze echt helemaal zelf... Dat gebeurt meestal na een half uurtje rijden...het eerst half uur loppt ze omhoog en na een half uur gaat ze uit zich zelf zo laag lopen. Ik geef niet ineens andere hulpen waardoor ze zo loopt. Dus dat begrijp ik dan niet, ik wil echt juist niks afdwingen en wil gewoon dat ze lekker ontspannen loopt en dat ze zelf ook plezier heeft met rijden. En dat heeft ze ook wel.
Maar wat ik dan zo verkeerd doe snap ik nie?
Wil haar nergens toe dwingen...
En heb jij dan niet een foto van hoe jij je paarden rijd? Ben wel benieuwd naar de houding hoe het er uit zou moeten zien. Dan heb ik er beeld bij...:) en niet van een getekend plaatje ;)

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:35

Sammy_xxs, ik kan jou niet vertellen wat jij goed of fout doet zonder beeld materiaal te zien en daarnaast is het beter om iemand in het echt te zien rijden en meerdere keren te begeleiden.

Op dit moment ontkom je er inderdaad niet aan als je wedstrijden rijdt. Ik heb zelfs mensen die over het algemeen aardig netjes reden op wedstrijd zien gaan en toen een compleet andere kant van die mensen gezien omdat je zo beinvloed wordt. Er valt wel iets aan te doen mits er genoeg mensen zijn die beseffen dat die manier van rijden niet de juiste is. Maar dat zal inderdaad niet snel gebeuren.

Ik zei al, van de mensen die gepost hebben in dit topic heb ik maar één foto in het profiel van iemand gevonden die voor mij laat zien dat deze persoon bezig is haar paard op de juiste manier te rijden, en dat is in het profiel van xmarliez. Ik ga ze niet hier posten omdat ik niet weet of dat mag maar als je een kijkje in het profiel neemt dan zie je 2 foto's staan en de bovenste foto laat zien dat ze al goed op weg zijn. Het paard loopt in een goede basishouding, hier kun je goed het verschil zien van lang en laag tegenover een normale houding. Het paard loopt nog steeds met wat meer gewicht op de voorhand maar het wordt niet gestimuleerd (zoals bij lang en laag wel het geval is), de ruiter heeft een nette houding en de handhouding is keuring. Het paard oogt ontspannen en werkwillig en op het tweede plaatje kun je goed zien dat het paard goed los gewerkt is. Het paard maakt zijn passen ruim bij het strekken en het paard blijft in evenwicht. Dit is een mooie strek foto van een paard die zo te zien zijn bouw niet echt mee heeft maar toch voldoende kracht in de achterhand bezit om dit al te kunnen laten zien. Ik ben benieuwd hoe dit paard zich over een jaar heeft ontwikkeld.
Er staan trouwens ook geweldige filmpjes in dat profiel, echt de moeite waard om eens te bekijken.

Ik kan zo een twee drie niet meer goede foto's vinden die op internet staan. Ik zal eens gaan zoeken.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:35

Die foto's zijn wel duidelijk ja, jammer dat het beeld zo erin is gestampt dat je paard rond van voren moet zijn. Want als je dan dus kijkt naar die foto's denk je nou die loopt ook niet zo mooi.
Maar ik snap wat je bedoeld.
Ik wil mn paard zowiezo niet te diep rijden...en ga ook niks dwingen. Ik rij gewoon lekker ontspannen en heb er gewoon plezier in.
Dat vind ik zowiezo het belangrijkst. Enja als je dus wedstrijden wilt rijden, ben je eigenlijk gedwongen om zo te rijden wat wel jammer is, want wil wel wedstrijden ooit gaan rijden.
Gelukkig heb ik geen ambities om naar het Z te rijden, en ben ik al blij als k een nette B proefje kan rijden ;)
Maar over het algemeen zal ik toch lekker de bossen in gaan en leuke uitjes maken.
Maar in ieder geval bedankt voor de uitleg! Heb ik wel veel aan gehad :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 17:01

Het word je op wedstrijden niet in dank afgenomen wanneer je TIG keer op een protocol de aanmerking 'te diep' laat zetten. :)
Je krijgt van alles voor je kiezen, maar zolang je consequent bent word je er ook wel om gewaardeerd.
Onder juryleden wordt er nogal wat geklaagd over het te diepe, maar het valt niet mee om tot de ruiters en hun instructeurs door te dringen. Het lastige is inderdaad dat de topruiters het ook vaak doen, al was het maar bij het losrijden of de training.
De echte topruiters kunnen de neus er wél uitrijden als het moet, maar daar komende HTK ruiters meestal niet aan toe, omdat ze denken dat rond en diep góed zou zijn.