Hartverscheurend: if we could see the damage inside

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:20

murphy102 schreef:
Electra63 schreef:
Ik stel voor, dat de "tegenstanders" filmpjes/foto's van hun rijkunsten met paard laten zien. Dan kunnen we eens onbevooroordeeld vergelijken. De paarden van Anky zijn getrainde topsporters. Ik kan ook geen dubbele flikflak gevolgd door een salto met dubbele schroef om de lengte-as maken. :D
Verder vind ik het zelfoverschatting als je denkt dat je met zo'n sportpaard zo wegrijdt. En denk ik, dat Anky met haar ervaring wel zo wegrijdt op 99% van de paarden van bokkers. :P

Dat denk ik dus niet, daar is ze veel te bang voor. En uiteraard gaat alles alleen op Stang en Trens.
Dat Anky ooit heel goed reed, is een feit. Zij is immers heel klassiek opgeleid, net als haar vader.
Vroeger had ze een fantastische zit, maar daar is nu weinig van over. Hetzelfde gaat op voor Adelinde. Alleen maar krachttraining!
Eeuwig zonde, maar ja, ... dat grote geld ...

Adelinde heeft dan ook weer zo'n manier van rijden waarbij ik me afvraag hoe ze alles toch kan winnen.
Die stangteugel er constant aan (en niet alleen bij parzival!), achteroverleunen, een piaffe waar hij zijn beentjes mooi optilt maar waar de achterhand ver te zoeken is.... Is dat de dressuur tegenwoordig? Natuurlijk ga ik niet zeggen dat ik beter ben, lang niet... Maar nee... het wordt steeds meer circus.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:21

murphy102 schreef:
Electra63 schreef:
Ik stel voor, dat de "tegenstanders" filmpjes/foto's van hun rijkunsten met paard laten zien. Dan kunnen we eens onbevooroordeeld vergelijken. De paarden van Anky zijn getrainde topsporters. Ik kan ook geen dubbele flikflak gevolgd door een salto met dubbele schroef om de lengte-as maken. :D
Verder vind ik het zelfoverschatting als je denkt dat je met zo'n sportpaard zo wegrijdt. En denk ik, dat Anky met haar ervaring wel zo wegrijdt op 99% van de paarden van bokkers. :P

Dat denk ik dus niet, daar is ze veel te bang voor. En uiteraard gaat alles alleen op Stang en Trens.
Dat Anky ooit heel goed reed, is een feit. Zij is immers heel klassiek opgeleid, net als haar vader.
Vroeger had ze een fantastische zit, maar daar is nu weinig van over. Hetzelfde gaat op voor Adelinde. Alleen maar krachttraining!

Onzin, natuurlijk stapt ze zo op een paard van een willekeurige bokker uit dit topic. Dit bedoel ik dus, met zelfoverschatting.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:22

murphy102 schreef:
Electra63 schreef:

:j eeuwig zonde..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:24

Bizzybijtje schreef:
Adelinde heeft dan ook weer zo'n manier van rijden waarbij ik me afvraag hoe ze alles toch kan winnen.
Die stangteugel er constant aan (en niet alleen bij parzival!), achteroverleunen, een piaffe waar hij zijn beentjes mooi optilt maar waar de achterhand ver te zoeken is.... Is dat de dressuur tegenwoordig? Natuurlijk ga ik niet zeggen dat ik beter ben, lang niet... Maar nee... het wordt steeds meer circus.

Heb je wel eens les gehad van Adelinde of ben je bij een les of clinic aanwezig geweest, waar Adelinde aan B, L, M, Z-ruiters les geeft? Daar heeft ze het gewoon over de basis!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:24

Electra63 schreef:
Bizzybijtje schreef:

Heb je wel eens les gehad van Adelinde of ben je bij een les of clinic aanwezig geweest, waar Adelinde aan B, L, M, Z-ruiters les geeft? Daar heeft ze het gewoon over de basis!!

Ja! Die heb ik gezien.
Heel leuk dat ze dat verwerkt in de les, maar in haar eigen rijden zie ik het absoluut niet terug :)

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:28

En dat is dus de reden waarom ik bitloos rijd of alleen met een halstertje, godskenonnen wat een stellages zeg, k vind t absurt om een mond zo vol te hangen,maar goed ieder zijn menig, zolang t niet met mijn pony gebeurd vind k t best!!

Alhoewel ze wel een erg pijnlijke blik in hun ogen hebben, kon t filmpje niet verder kijken dan30 sec, verschrikkelijk!! Bah..
Ieder zijn mening, dus dit is de mijne, wil niet rellen

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:28

Bizzybijtje,
Ach, ik denk dat 99,9% van de bokkers niet eens op Parcival kunnen opstappen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:30

Electra63 schreef:
Bizzybijtje,

Parcival is een Gelderse, Parzival is het paard van Adelinde.

En jammer dat dat erbij betrokken moet worden trouwens... Dat heeft echt niks met de manier van rijden te maken.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:48

En weet je wat ik zielig vind? Die paarden die maar gewoon mogen lopen zoals ze zichzelf aan leren, met het hoofd de lucht in, weggedrukte ruggen, amper balans, op de voorhand vallend en vervolgens een ruiter erop met een brede glimlach van oor tot oor die niet weet dat zijn/haar paard zich op die manier ook kapot loopt!

Mensen leren ook lopen, rennen, klauteren, ofwel hun lijf gebruiken. Leert iedereen, en iedereen leert zich een manier aan. Iedereen heeft z'n eigen mankementen en niemand is perfect. Het lichaam compenseert de mankementen, denk bijvoorbeeld aan een scheve bekken. Wat doet de rug? Juist die gaat 'kronkelen' om het op te vangen. Schouders staan vervolgens voor het oog recht. Echter krijgt (als je in die houding blijft lopen, er niks aan gedaan word) diegene er wel op den duur echt last van! ;) En zo zijn er tig voorbeelden te noemen. Wij gaan pas naar de fysio zodra we pijn voelen, of ergens last mee krijgen in ons lichaam. Vervolgens moeten we ons een nieuwe manier aan leren van bewegen en zijn er hulpmiddelen om ons te ONDERSTEUNEN. De klacht krijg je 9 van de 10 keer nooit helemaal weg, gewoon omdat er al schade is aangericht. De een krijgt het ook al met 20 jaar, de ander pas met 50 jaar.

Bij paarden is dat niet heel veel anders in mijn ogen, ze zijn ten eerste al niet gebouwd om een last als een mens te dragen. Ten tweede leren paarden zich net zo goed een manier van bewegen aan, net als de mens. Hebben paarden ook hun mankementen in het lichaam (geen enkel paard is perfect). Ofwel een paard compenseert ook, leert zich ook een manier aan wat ervoor kan zorgen dat er een veel snellere slijtage optreed. Net als bij de mens.. Alleen het paard krijgt ook nog eens een mens op hun rug die ze ook moeten gaan dragen (gelukkig niet 24 uur per dag!!), maar toch deze last (1 keer per jaar, of 1 keer per dag) zorgt er wel voor dat ze een onbalans krijgen, de een meer als de ander. Dit compenseren ze ook weer, ze gaan een nieuwe balans zoeken en zoeken een voor hun prettige voelende houding. Maar is die houding ook goed? Vaak niet.. Als jij opgevemoment naar het voortgezet onderwijs gaat, een loodzware boekentas krijgt, ga jij die ook tillen op een manier die voor jou het fijnst is. Logisch! Maar hoeveel kinderen zie je niet verkeerd lopen met zo'n tas? ;)

Dressuur is er op gericht om het paard te gymnatiseren, te trainen, ze een goede houding aan te leren, een houding die ervoor zorgt dat ze hun lichaam optimaal gebruiken zodra we erop gaan zitten om er voor te zorgen dat het lichaam minder snel slijt. EN dat is voor elk paard weer anders! Elk paard heeft z'n eigen mankementen en elk paard zou ook weer een andere training nodig hebben, een andere manier van lopen en op andere dingen gelet moeten worden. Helaas zijn heel veel mensen zich daarvan niet bewust, hebben die kennis niet (en ik zeg eerlijk, ik heb die kennis ook niet in huis dat ik kan zien en aanvoelen wat voor mijn paard nou echt goed is, hier heb ik dan ook begeleiding bij), en weten gewoon niet hoe ze het moeten doen. Er valt zoveel te leren, ook voor de topruiters! Het vergt jaren lange opleiding en zelfs dan ben ik van mening dat je dan nog niet alle kennis in pacht kan hebben.

Helaas zie je vaak in de wedstrijdsport inderdaad anders, begint al in de basis, ruiters die eigenlijk maar 'nadoen', en in de top? Speelt het vaak een grote rol dat er op dat moment een ideaal plaatje moet worden getoond. En tja, eerlijk is eerlijk dat kan gewoon niet. Helaas zie je dus vaak genoeg dat er toch van alles uit de kast word gehaald om maar toch zo ver mogelijk bij dat ideaal plaatje te komen.

Ik ben alleen van mening dat wanneer de juiste ruiters de juiste begeleiding en de juiste mensen om zich heen hebben staan, open staan voor die mensen, en de training goed op het paard af durven en kunnen te stemmen ze wel degelijk het paard voort kunnen helpen! Zie het als een mens die pas naar de fysio gaat zodra het klachten krijgt, bij het paard proberen we dat echter voor te zijn door er direct al mee bezig te gaan.

Ik heb geen trainingsmethodes die ik verafschuw of de hemel in prijs, gewoon omdat het echt zo paard afhankelijk is! Het is een kunst om dat te zien, te kunnen, het paard op een juiste manier op te leiden zodat het z'n lichaam optimaal weet te gebruiken. En dat is dressuur een kunst, een jarenlange opleiding die nooit ophoudt.

Zo, en nu zet ik er een punt achter.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:55

Tsja Anky.. Dat is toch die ruiter die d'r eigen paard laat staan voor een ereronden omdat ze bang is weer op hol te slaan??! :+

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 07:16

Jessix schreef:
Tsja Anky.. Dat is toch die ruiter die d'r eigen paard laat staan voor een ereronden omdat ze bang is weer op hol te slaan??! :+

Ik geloof dat je nu Adelinde voor hebt? :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 07:54

Yontheke schreef:
Jessix schreef:

Ik geloof dat je nu Adelinde voor hebt? :)

Nee hoor, maar misschien doet die het ook al.. ;(

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:41

Electra63 schreef:
Bizzybijtje,

Waarom maak je daar ook zo'n punt van? Of ze nu wel of niet op zo'n paard zouden kunnen rijden?
Dat is toch totaal niet van belang om hier een mening te mogen hebben over paardenwelzijn.
Ow of zijn die paarden van zichzelf zo heet en zo moeilijk dat ze verdienen om bij iedere rit dat soort martelingen te doorstaan. Kan je er anders geen puntjes meer mee rijden.. triest hoor.
Of is het omdat alleen 'echte dressuurruiters' een menig mogen hebben over de wanpraktijken van andere dressuurruiters? Dan zou ik toch maar eens snel wakker worden...

En eerlijk.. je hebt erg veel mensen zoals mij die zo'n toppaard gelijk voor de rest van zijn leven in de wei zouden donderen (mocht het tot normaal sociaal gedrag in staat zijn - anders slager) mochten ze hem ineens afzetten op het erf. Mij zou het niet interesseren om me daar mee bezig te houden, laat staan ooit dressuur te rijden.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:47

Billy schreef:
Ik denk dat er meer paarden kapot gaan omdat ze teveel op de voorhand gereden worden dan dat er kapot gereden worden door de rollkur

naief, paarden zijn gemaakt om van nature op de voorhand te lopen, dus daaraan gaan ze echt niet stuk hoor, door ze in een houding te forceren waardoor de bloedtoevoer naar de hersenen wordt afgesneden bereik je eerder dat een paard iets gaat mankeren, nooit blauwe tongen gezien zeker? die dan weer vakkundig in de mond gepropt worden door de ruiter?, en dan zwijg ik nog over de zenuwbeschadigingen en wervelslijtage, en de psygoligische beschadigingen....

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:56

Pfff... Ik vind rollkur iets naars en vind het (in wiens handen dan ook) een vervelend instrument wat niet gebruikt hoeft en mag worden. Maar dit is wel een ultiem jank filmpje...

Als je dan iets wilt aantonen komt dan met goed beeldmateriaal en onderzoeken waaruit iets blijkt en niet zo'n filmpje met zielige gitaarpulk muziek...

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:57

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:18

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:46

Jessix schreef:

Met Salinero is ze er idd tijdens de prijsuitreiking een paar keer goed vandoor geschoten. Aangezien ze naast amazone ook moeder is en niet meer piepjong, kan ik me best voorstellen dat ze dan voor de ereronde een ander pakt. Waarom het risico opzoeken? Maar dit heeft niets met haar rijden an sich te maken.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:58

freeride schreef:
Billy schreef:
Ik denk dat er meer paarden kapot gaan omdat ze teveel op de voorhand gereden worden dan dat er kapot gereden worden door de rollkur

naief, paarden zijn gemaakt om van nature op de voorhand te lopen, dus daaraan gaan ze echt niet stuk hoor, door ze in een houding te forceren waardoor de bloedtoevoer naar de hersenen wordt afgesneden bereik je eerder dat een paard iets gaat mankeren, nooit blauwe tongen gezien zeker? die dan weer vakkundig in de mond gepropt worden door de ruiter?, en dan zwijg ik nog over de zenuwbeschadigingen en wervelslijtage, en de psygoligische beschadigingen....

Hier sla je de plank echt mis. Een paard loopt van nature met het grootste gedeelte van zijn gewicht op de voorhand, maar dat is zonder ruiter. Zodra er een ruiter op gaat zitten, wordt de voorhand nog meer belast en gaan er als er niet goed gereden wordt, zich (op de lange duur) wel problemen vormen.
Misschien kun je iets meer punten gebruiken, want het tweede gedeelte van je post vind ik lastig te lezen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:39

mylittlejoy schreef:
Jessix schreef:

Met Salinero is ze er idd tijdens de prijsuitreiking een paar keer goed vandoor geschoten. Aangezien ze naast amazone ook moeder is en niet meer piepjong, kan ik me best voorstellen dat ze dan voor de ereronde een ander pakt. Waarom het risico opzoeken? Maar dit heeft niets met haar rijden an sich te maken.

Ik wilde eigenlijk helemaal niet reageren hier maar deze is toch te "mooi" om te laten liggen.
Dat heeft mi zeker wel met haar rijden te maken, geeft aan dat ze prima haar "kunstje" kan tonen maar het echte paardrijden en dus de controle over het paard helemaal niet zo goed voor elkaar heeft. Anders zou je niet bang moeten zijn dat een paard er vandoor schiet en dat ze er naast zou vallen. Kan altijd gebeuren natuurlijk maar voor iemand die al JAREN op paarden zit en je dus zou denken dat ze heel wat ervaring heeft vindt ik dat toch wel tegen vallen.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:53

@Swaatjuh, welk deel is lastig te lezen?
Wervelbeschadigingen, ( alle halsvervels en dus ook de borstwervels( zitten bovenaan bij de schoft in de buurt) slijten door de in elkaar druk methode, zenuwbeschadigingen doen zich voor in de hals,rug, en nek van paarden die LDR of RK gereden worden, en de psychologische schade hoef ik niet meer uit te leggen denk ik, de angst,pijn ,benauwdheid die naar nog meer angst leidt...wat snap je niet goed dan, dat stukje over de blauwe tong misschien? youtube maar eens op blauwe tong scandic...en paarden gaan wel eerder stuk aan RK en LDR dan aan met de neus eruit gereden worden hoor, maar de neus eruit vinden de RK en LDR ruiters maar een raar begrip als ik op jou moet afgaan, maar goed, ik heb setteke een stuk eerder in dit topic al uitgedaagd om zich even RK of LDR te laten trainen, stel jou hetzelfde voor te doen...en niet zeuren over benauwd,geen lucht, pijn in je mond,nek,rug en zij van de sporen he, tis maar voor een uurtje per dag!
edit, verkeerde naam gecopyd
Laatst bijgewerkt door freeride op 31-01-12 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:56

emma525 schreef:
freeride schreef:
Nog even een ludieke illustratie van de oplossing voor de gevoelige kijkers die rollkur zielig vinden:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater

Ik zou zeggen bel de FEI, ze zullen bokt vast dankbaar zijn met al onze ideeën. :+

Zeg Emma, jij bent niet echt logisch bezig, mijn post is sarcastisch bedoeld he, hoop dat je dat begrijpt? ik maak uit jouw eerdere berichten op dat jij paarden kent die wedstrijden leuk vinden en dat mensen als anky per definitie goed bezig zijn volgens jou omdat ze op zo'n hoog niveau goed scoort?

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:03

freeride schreef:
emma525 schreef:
Ik zou zeggen bel de FEI, ze zullen bokt vast dankbaar zijn met al onze ideeën. :+

Zeg Emma, jij bent niet echt logisch bezig, mijn post is sarcastisch bedoeld he, hoop dat je dat begrijpt? ik maak uit jouw eerdere berichten op dat jij paarden kent die wedstrijden leuk vinden en dat mensen als anky per definitie goed bezig zijn volgens jou omdat ze op zo'n hoog niveau goed scoort?

Die van mij was ook sarcastisch ;) Ik moest wel lachen om het idee in je post. En nee, ik keur niet alles goed, heb ik ook in mijn eerst post gezet. Ik ken gewoon paarden (zonder rollkur) die graag op wedstrijd gaan. Ik wil alleen zeggen dat de meeste mensen het niveau van Olympische Spelen nog niet gehaald hebben, en daar heb ik best respect voor. Ik heb graag dat in discussie dat de andere partij zich kan verdedigen en dat gaat nu niet..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:18

Als je je paard geen schade wilt aanrichten moet je er niet op gaan zitten :Z topic 1001 over dit onderwerp. De een is voor dit, de ander voor dat en dat zal altijd wel zo blijven tot ze weer iets "nieuws" uitvinden. Ik ben niet voor rollkur, maar het valt me op dat sommige "natural" reacties in dit topic wel erg kortzichtig zijn. :) Dat paarden zichzelf niet in schrijven of invlechten voor wedstrijden, wat verbazingwekkend *kuch*, zadelt die van jou zichzelf dan wel op (bitloos en al?) Kom op zeg :')

Overigens ken ik paarden die graag op wedstrijd gaan. Die genieten gewoon van aandacht. Er zullen er ook zat zijn die er geen donder om geven.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:21

freeride schreef:
ik heb setteke een stuk eerder in dit topic al uitgedaagd om zich even RK of LDR te laten trainen,

Wat???
Ik weet van niks.