Valse knik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:01

s6801881 schreef:
even nog een laatste voorbeeld om mijn punt te illustreren: een paard met goede aanspanning in de rug in uitgestrekte draf

http://www.google.nl/imgres?q=adelinde+ ... 29,r:3,s:0

Jij kijkt enkel naar de rug. Het paard is overduidelijk stuwend, achterbeen is nog niet naar voren ondergetreden of het andere achterbeen wil al van de plek komen. Overigens is het paard hier ook heel erg tegengehouden op de hand.Hij loopt zelfs in de hoge oprichting achter de loodlijn en is dus ontzettend kort in de nek gehouden/gereden.

Dit is dus GEEN goede beoordelingsfoto. Ik wil wel zien hoe dit paard zijn rug houdt als hij met 2 benen gestrekt is en met 2 benen tegelijk plaatst :)

Ik vind het geen fijne plaat om naar te kijken en ik betwijfel of we dit goed ruggebruik=goed lichaamsgebruik kunnen noemen.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 26-01-12 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:02

S_en_Z schreef:
s6801881 schreef:
even nog een laatste voorbeeld om mijn punt te illustreren: een paard met goede aanspanning in de rug in uitgestrekte draf

http://www.google.nl/imgres?q=adelinde+ ... 29,r:3,s:0

Jij kijkt enkel naar de rug. Het paard is overduidelijk stuwend, achterbeen is nog niet naar voren ondergetreden of het andere achterbeen wil al van de plek komen. Overigens is het paard hier ook heel erg tegengehouden op de hand en kort in de hals.

Dit is dus GEEN goede beoordelingsfoto. Ik wil wel zien hoe het paard zijn rug houdt als hij met 2 benen gestrekt is en met 2 benen tegelijk plaatst :)

Het gaat erom dat jij zegt dat een paard niet over de rug kan als hij moet strekken. En dat een paard een holle rug moet hebben als hij stuwend loopt. Dus niet.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:05

Nee. Dat zeg ik niet. Dat maak jij ervan. Ik zeg dat ik een plaat wil zien van een paard dat opbolt EN draagt. Dit paard tilt heel leuk zijn benen op maar STUWT.

:+ Of ben ik de enige van mening dat in de klassieke dressuur gedragenheid in de gangen het allerbelangrijkste is?

Wat jij toont is een kunstje, geen correct gereden klassieke uitgestrekte draf.

( wij worden het niet eens, laten we het maar bij de valse knik houden ;) (ik reageer verder niet meer) )

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:41

S_en_Z schreef:
Nee. Dat zeg ik niet. Dat maak jij ervan. Ik zeg dat ik een plaat wil zien van een paard dat opbolt EN draagt. Dit paard tilt heel leuk zijn benen op maar STUWT.

:+ Of ben ik de enige van mening dat in de klassieke dressuur gedragenheid in de gangen het allerbelangrijkste is?

Wat jij toont is een kunstje, geen correct gereden klassieke uitgestrekte draf.

( wij worden het niet eens, laten we het maar bij de valse knik houden ;) (ik reageer verder niet meer) )

Volledig eens met S_en_Z: dit paard gebruikt zijn rug als plankje, neus achter de loodlijn is de hoofdreden hiervoor, er zit geen evenredigheid in voor en achterbenen, voor steekt ie achter stuwt ie, dus geen plaatje met goed ruggebruik.
En on topic: DEZE LOOPT IN VALSE KNIK.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:44

s6801881 schreef:
@S_en_Z, alleen op de derde foto loopt je paard over de rug. Ook op de laatste foto zie je dat je paard met een holle rug loopt. Met een holle rug kun je nooit de flexibele verbinding tussen achter en voor bij elkaar rijden. Daarnaast geef je zelf al aan dat je paard niet afbuigt op de eerste wervel.

??? op de laatste foto loopt het paard in goede evenredigheid qua voor en achterbenen, de rug is niet weggedrukt of hol, maar LOS. en zoals S_en_Z zelf al zegt, de neus mocht er nog iets meer uit.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:51

Yamcha schreef:
't Is niet omdat iemand niet internationaal rijdt, dat die geen foto kan beoordelen :)

aanvulling: en het is niet omdat iemand internationaal scoort, dat ie goed rijdt :D

Anoniem

Re: Valse knik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:20

Juist :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:32

Edje rijd niet ieder paard continu te diep of te kort. Prestige VDL reed hij voortreffelijk, die heeft van zichzelf ook een mooi lichaamsgebruik vind ik (alhoewel die ook best "plankie" kan zijn volgens mij. Prestige liet hij grote stukken met het neusje eruit lopen, wat positief uitpakte vind ik.

Volgens mij heeft naast dat Edje soms een strak handje heeft Sister ook best wel een handje van opkroppen. :=

wbt ruggebruik, zeker een paard met veel schwung zal in het "inzakken" in de koten bij passage ook doordeinen in de rug, op het moment dat het paard zichzelf "opgooit" komt de ruglijn hoger/boller omdat hij de buikspieren op moet trekken om van de grond te komen. Zo'n voorbeeldfoto is dan ook lastig te beoordelen... ook als je googled naar foto's zul je zelfs bij de grote leermeesters nog minpunten zien.

Als wij perfect zouden kunnen rijden hadden er allang topruiters 100% gescoord.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:36

S_en_Z schreef:
te diep (niet correct van achteren naar voren gereden) ruiterhand dwingt omlaag
[img]http://5.media.hyves-static.net/1464386172/6/Lq07/0/img1464386172.jpeg

valse knik (schijnoprichting door nep-verzameling van voor naar achter) ruiterhand dwingt omhoog
[img]http://1.media.hyves-static.net/1462497568/6/QOa9/0/img1462497568.jpeg

correct (van achter naar voren gereden, hoofd voor de loodlijn, nek hoogste punt) ruiterhand veert.
[img]http://3.media.hyves-static.net/1461599386/6/dyoZ/0/img1461599386.jpeg

Hier had het paard nog ietsjes meer lucht mogen hebben om het neusje er iets uit te drukken zodat de wervels bij de nek zich hadden kunnen verlengen. Dan had het plaatje compleet geweest en was de eerste wervel achter het oor zeker weten het hoogste punt geweest.
[img]http://2.media.hyves-static.net/1461955657/6/vfM1/0/img1461955657.jpeg

(de eerste 2 foto's zijn al ouder en niet zo geforceerd als ze lijken, maar ze zijn wel een goed voorbeeld)

De valse knik is goed te voelen. Als je het gevoel hebt dat je paard fijn loopt.. en je steekt je handen naar voren.. wat gebeurd er dan? Drukt je paard zijn neus eruit.. dan loopt hij naar de hand toe.. duikt je paard met zijn hoofd omlaag en kantelen zijn oren.. dan loopt hij te diep en loopt hij ACHTER de hand en NIET naar de hand toe.

Als je je teugels op maat neemt en je denkt dat je paard van achter naar voren gereden is.. wordt hij dan heel zwaar in je hand als je been bij geeft? Zo ja, dan loopt hij op de voorhand en "trekt" hij jou naar voren OF voel je bijna helemaal niets in je handen? Dan loopt je paard NIET naar de hand toe, komt hij terug in tempo als hij daar loopt? Zo ja, dan drukt hij zijn rug weg en loopt hij sowieso met een valse knik.

Bij foto correct vind ik het nog erg getrokken uitzien als je zo naar de mond kijkt...?
Wel fijne vb fotos :)

Ik volg dit topic even :)
Laatst bijgewerkt door xAnnouk op 26-01-12 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:38

nee hoor, paard neemt de hand mee naar voren :) ze knabbelt veel op het bit. Ik heb sneller te weinig contact op de teugel dan teveel.

Misschien kun je de foto's even in links zetten. Anders zie ik mezelf straks 30x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:41

Klopt, ik ken dit paard, en ze zal wegknikken in idd een valse knik als je teveel druk neemt, die gaat niet haar mond open doen, die legt haar kin op de borst (al is ze daar wel wat brutaler in geworden :) )

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:42

Ahah oke dankjewel voor het corrigeren! :)
Ik ken natuurlijk ook niet alles haha.
Dankjulliewel :)

Als er trouwens nog iemand is die me wilt helpen met mijn paardje inrijden omgevind deventer? (pb aub)
Sorry dat ik dat hier zet maar misschien zijn er een paar mensen die willen helpen?

Edit; fotos in link gezet ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:46

dankje Anouk :)

(ze kruipt er nog wel graag achter in galop hoor Yamcha, maar ze laat zich er nu toch ook wel meer uit rijden gelukkig)

Brutaler wordt ze wel :')

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:48

Graag gedaan hoor :)
Is het goed als ik dat berichtje opsla voor mezelf, die met de fotos en uitleg?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:50

natuurlijk :) Let wel dat ik geen ster-ruiter ben he :')

Als je graag meer leert wbt nageeflijkheid, hoe wel en hoe niet en tips hoe je het strakjes als je paardje wat verder is dingetjes op kan lossen als het niet helemaal fijn gaat is dit een leuk topic:

[RT-D] [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Maar voor een jong net ingereden paard geldt (en net als voor ieder ander paard maar in het allereerste stadium is dit veel belangrijker dan in de krul lopen) op EIGEN BENEN leren lopen

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:53

Aaah echt heel erg bedankt :)
Dat topic ga ik zeker meelezen!

Dankjewel voor het meedenken.!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:37

S_en_Z schreef:
Edje rijd niet ieder paard continu te diep of te kort. Prestige VDL reed hij voortreffelijk, die heeft van zichzelf ook een mooi lichaamsgebruik, Ieder paard heeft een PERFECT lichaamsgebruik, het is aan de ruiter daarin zo min mogelijk te storen

Volgens mij heeft naast dat Edje soms een strak handje heeft Sister ook best wel een handje van opkroppen. := Een paard dat er een handje van heeft om op te kroppen,van nature????daaraan ten grondslag ligt volgens mij altijd een ruiterhand, zelfs tijdens het zadelmak maken en inrijden is zoiets voordat je er erg in hebt ontstaan,maar 't komt niet vanuit het paard

wbt ruggebruik, zeker een paard met veel schwung zal in het "inzakken" in de koten bij passage ook doordeinen in de rug, op het moment dat het paard zichzelf "opgooit" komt de ruglijn hoger/boller omdat hij de buikspieren op moet trekken om van de grond te komen. Zo'n voorbeeldfoto is dan ook lastig te beoordelen... ook als je googled naar foto's zul je zelfs bij de grote leermeesters nog minpunten zien.mee eens

Als wij perfect konden rijden, zouden de topruiters van nu in veel minder grote getale aanwezig zijn in de zogeheten top,hahaha

Hoewel ik het vaak met je eens ben S_en_Z, hier toch een paar zinnetjes waarin ik niet helemaal kan volgen.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:51

maaikiemike schreef:
Het ziet eruit alsof je erg veel gewicht aan je handen hebt hangen, of zie ik dit verkeerd?

Als je er vanuit gaat dat een paard met een valse knik zijn achterhand niet/minimaal gebruikt, is het dus voor een paard (met een valse knik) ook niet mogelijk om adequaat (hals gebruik daar gelaten) te verzamelen en oefeningen zoals keertwendingen in galop te doen? Of is er dan weer sprake van overmatig gebruik van een ander lichaamsdeel?

En weet iemand nog het antwoord op bovenstaande vraag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:55

Correct de oefeningen doen is dan sowieso niet mogelijk, je krijgt een trucje, een kunstje, zoals bv met clickertraining. Meer is het niet, en rijtechnisch waardeloos.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 07:15

Wil er wel even op reageren, niet ieder paard heeft een perfect lichaamsgebruik.. Mijn paard bijv is van nature een enorme stuwer. Ze draagt zichzelf niet vanuit de achterhand. Veel paarden in de wei lopen altijd neerwaarts. Tenzij ze zich echt even showen dan wil het wel eens anders zijn. Ze zijn neerwaarts gebouwd om makkelijk te kunnen grazen maar wij moeten het gewicht zien te leren verplaatsen naar de achterhand. Een paard dat van nature stuwt vind ik geen ideaal lichaamsgebruik want ze kantelen het bekken niet fijn dus zijn ook niet los in de rug. De ruiter moet het paard spiermatig sterker zien te maken en te leren dragen. Voor zover het paard zijn bouw dit toelaat.

Paarden met veel ruimte bij de nek zullen in oprichting veel makkelijker recht en voor de ll blijven. Een paard met een korte nek zal meer moeite hebben rond te worden met nek als hoogste punt EN de kaak los te laten. Voor zo'n paard is het lichamelijk gezien makkelijker om achter de ruiterhand te kruipen.

Dat neemt niet weg dat een paard het niet zou kunnen, en inderdaad de ruiter en ruiterhand mogen het paard niet hinderen. Ik praat Ed ook niet goed, hij heeft best een sterk binnenhandje en op die foto krijgt het paard ook geen ruimte om de ll op te zoeken, ik vind zijn stanggebruik ook absoluut niet prettig op de foto.

Maar ik ben benieuwd wat het paard zou doen als Ed zijn handen naar voren steekt. Ik weet het natuurlijk niet, maar ik vermoed dat hij achter de "stugge" hand zou blijven om de druk te ontwijken.

Ik weet dat Ed ook heel fijn kan rijden en ook met zijn handen normaal overweg kan dus waarom hij het paard nou vasthoudt snap ik ook niet helemaal. Op trainingsvideos loopt sister altijd te diep en achter de ll terwijl prestige zelf zijn hals draagt en over het algemeen bijna altijd netjes voor de ll liep bij Ed.

freeride schreef:
S_en_Z schreef:
Edje rijd niet ieder paard continu te diep of te kort. Prestige VDL reed hij voortreffelijk, die heeft van zichzelf ook een mooi lichaamsgebruik, Ieder paard heeft een PERFECT lichaamsgebruik, het is aan de ruiter daarin zo min mogelijk te storen

Volgens mij heeft naast dat Edje soms een strak handje heeft Sister ook best wel een handje van opkroppen. := Een paard dat er een handje van heeft om op te kroppen,van nature????daaraan ten grondslag ligt volgens mij altijd een ruiterhand, zelfs tijdens het zadelmak maken en inrijden is zoiets voordat je er erg in hebt ontstaan,maar 't komt niet vanuit het paard

wbt ruggebruik, zeker een paard met veel schwung zal in het "inzakken" in de koten bij passage ook doordeinen in de rug, op het moment dat het paard zichzelf "opgooit" komt de ruglijn hoger/boller omdat hij de buikspieren op moet trekken om van de grond te komen. Zo'n voorbeeldfoto is dan ook lastig te beoordelen... ook als je googled naar foto's zul je zelfs bij de grote leermeesters nog minpunten zien.mee eens

Als wij perfect konden rijden, zouden de topruiters van nu in veel minder grote getale aanwezig zijn in de zogeheten top,hahaha

Hoewel ik het vaak met je eens ben S_en_Z, hier toch een paar zinnetjes waarin ik niet helemaal kan volgen.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:36

@S_en_Z: Ik bedoel met"ieder paard heeft een perfect lichaamsgebruik" nu precies wat jij zegt, ze bewegen van nature energie zuining, en lopen in de meest gunstige houding voor zichzelf, uit eigenbehoud, en zo slijten ze ook het minste...ik begrijp wel wat je zegt over dat paarden op de voorhand en stuwend van achteren, niet ideaal zijn om mee te rijden, maar dat zou al een stuk minder problemen opleveren, als de meeste ruiters hun paard en zijn/haar beperkingen accepteerde, helaas wordt er tegenwoordig zo ontzettend naar een beeld toegewerkt, dat voor 9 van de 10 paarden niet haalbaar is, en dus problemen opleverd voor hun gezondheid.

Jouw paard is al makkelijker gebouwd voor de dressuur dan menig ander paard dat ik heb zien voorbij komen, en de jouwe heeft het geluk dat ze eerlijk gereden wordt, naar haar beste kunnen toe, en niet naar een beeld,juist daarom vind ik jouw paard erg mooi lopen in de recentere foto's.

Dus eigenlijk zijn we het wel eens, en denken dezelfde richting uit :)

Wat Edje betreft, ik denk idd dat het betreffende paard niet durft te lossen, ook al steekt hij de handen naar voren, en dat is waar veel meer mensen voor zouden moeten waken, steeds weer controleren of het paard de neus eruit durft te steken, en zoniet, werk aan dat vertrouwen in de hand.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:37

Yamcha schreef:
Correct de oefeningen doen is dan sowieso niet mogelijk, je krijgt een trucje, een kunstje, zoals bv met clickertraining. Meer is het niet, en rijtechnisch waardeloos.

Spijker op de kop :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:20

freeride schreef:
@S_en_Z: Ik bedoel met"ieder paard heeft een perfect lichaamsgebruik" nu precies wat jij zegt, ze bewegen van nature energie zuining, en lopen in de meest gunstige houding voor zichzelf, uit eigenbehoud, en zo slijten ze ook het minste...ik begrijp wel wat je zegt over dat paarden op de voorhand en stuwend van achteren, niet ideaal zijn om mee te rijden, maar dat zou al een stuk minder problemen opleveren, als de meeste ruiters hun paard en zijn/haar beperkingen accepteerde, helaas wordt er tegenwoordig zo ontzettend naar een beeld toegewerkt, dat voor 9 van de 10 paarden niet haalbaar is, en dus problemen opleverd voor hun gezondheid.

Jouw paard is al makkelijker gebouwd voor de dressuur dan menig ander paard dat ik heb zien voorbij komen, en de jouwe heeft het geluk dat ze eerlijk gereden wordt, naar haar beste kunnen toe, en niet naar een beeld,juist daarom vind ik jouw paard erg mooi lopen in de recentere foto's.

Dus eigenlijk zijn we het wel eens, en denken dezelfde richting uit :)

Wat Edje betreft, ik denk idd dat het betreffende paard niet durft te lossen, ook al steekt hij de handen naar voren, en dat is waar veel meer mensen voor zouden moeten waken, steeds weer controleren of het paard de neus eruit durft te steken, en zoniet, werk aan dat vertrouwen in de hand.

Bedankt voor je mooie compliment. Ik begrijp nu ook wat jij bedoeld en jij hoe ik het bedoelde.. volgens mij komen we er wel uit :=

"dat is waar veel meer mensen voor zouden moeten waken, steeds weer controleren of het paard de neus eruit durft te steken, en zoniet, werk aan dat vertrouwen in de hand"

100% mee eens.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:51

S_en_Z schreef:
Het paard mag op de foto dan niet stuwend zijn in de achterhand.
(dus niet zoals op deze foto: )
http://www.basisrijkunst.nl/middendraf2.jpg
Op deze foto is het paard bergop, de rug is hoog MAAR de achterbenen zijn sneller dan de voorbenen. Dit is een gestuwde middendraf, geen gedragen.

Hier wil ik graag op reageren want ik vind dit er namelijk wel fijn uit zien. Het paard stuwt wel, maar dat komt omdat het nog volop in opleiding is. Maw.: het gewicht is nog niet op het achterbeen, dus dragend.
Wat de ruiter hier heel goed doet, is het paard zijn frame laten verlengen, zónder voor op de handrem te staan. Als gevolg daarvan kan het achterbeen ook naar voren komen.
Eerst stuwkracht opwekken om dat later vervolgens om te zetten in draagkracht. Dus ik kijk hier iets anders tegen aan.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:08

Afbeelding

Ik vind dit altijd zo'n mooi voorgeeld. Paard "loopt" aan de teugel, nageeflijk, maar ver voor de loodlijn.
Misschien van dezelfde ruiter en hengst een foto dat het paard de hals ook kan strekken.
Afbeelding

Dit is de hengst Hugin. Hij is stekeblind.
Laatst bijgewerkt door Agossie op 27-01-12 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt