Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Abacab schreef:Ik denk dat ik onze verschillende ideetjes nu wat beter kan plaatsen. Even hee kort door de bocht: Ik hou van paardensport, jij houdt van rijkunst. Die disciplines zijn gewoon verschillend. Ik vind dat je niet moet zeggen dat het een beter of slechter is, het is gewoon wat anders.
Die mensen die Moll noemt ken ik wel maar ik wordt er niet blij van zoals zij hun paarden trainen. Soms zitten er hele goede dingen tussen maar ik ijk veel en veel liever naar de huidige sport dressuur. Misschien gewoon een kwestie van smaak?
Ik heb veel wijnen geproefd maar heus niet alle. Ik doe nog steeds mijn best om me voor alles open te stellen en me overal in te verdiepen als ik dat de moeite waard vind. maar ik heb ook al eerder aangegeven dat ik kom uit de wereld van de sport. En alle stallen waar ik een kijkje in de keuken heb mogen nemen waren allemaal bezig met sport. De klassiekers die Moll noemt doen hun eigen ding en zijn niet bezig met sport en hebben geen ervaringen in de huidige sport op verdienstelijk niveau.
Moll schreef:het niveau van klassiek is hoger dan sport, is mij mening, klassiek is als hogeschool ballet, de sport is als turnen, het lijkt er op maar is het niet, een turner kan nooit dat geen wat een ballet danser kan, echter anderom weer wel.
Abacab schreef:Ik denk dat ik onze verschillende ideetjes nu wat beter kan plaatsen. Even hee kort door de bocht: Ik hou van paardensport, jij houdt van rijkunst. Die disciplines zijn gewoon verschillend. Ik vind dat je niet moet zeggen dat het een beter of slechter is, het is gewoon wat anders.
Die mensen die Moll noemt ken ik wel maar ik wordt er niet blij van zoals zij hun paarden trainen. Soms zitten er hele goede dingen tussen maar ik ijk veel en veel liever naar de huidige sport dressuur. Misschien gewoon een kwestie van smaak?
Ik heb veel wijnen geproefd maar heus niet alle. Ik doe nog steeds mijn best om me voor alles open te stellen en me overal in te verdiepen als ik dat de moeite waard vind. maar ik heb ook al eerder aangegeven dat ik kom uit de wereld van de sport. En alle stallen waar ik een kijkje in de keuken heb mogen nemen waren allemaal bezig met sport. De klassiekers die Moll noemt doen hun eigen ding en zijn niet bezig met sport en hebben geen ervaringen in de huidige sport op verdienstelijk niveau.
Abacab schreef:Moll schreef:het niveau van klassiek is hoger dan sport,.....
Dat is nu jammer want ik heb net aangegeven dat het een beetje appels met peren vergelijken is.
murphy102 schreef:Het moet er toch ten állen tijden omgaan dat die hoofdrolspeler zo lang mogelijk gezond oud kan worden met ruitergewicht? Het paard heeft er toch niet om gevraagd dat er iemand op zijn rug gaat zitten?
Is dan niet het minste waar wij voor kunnen zorgen dat dat paard onder die omstandigheden HEEL blijft??
Abacab schreef:murphy102 schreef:Het moet er toch ten állen tijden omgaan dat die hoofdrolspeler zo lang mogelijk gezond oud kan worden met ruitergewicht? Het paard heeft er toch niet om gevraagd dat er iemand op zijn rug gaat zitten?
Is dan niet het minste waar wij voor kunnen zorgen dat dat paard onder die omstandigheden HEEL blijft??
En wat wil je hier mee zeggen?
Abacab schreef:murphy102 schreef:Het moet er toch ten állen tijden omgaan dat die hoofdrolspeler zo lang mogelijk gezond oud kan worden met ruitergewicht? Het paard heeft er toch niet om gevraagd dat er iemand op zijn rug gaat zitten?
En wat wil je hier mee zeggen?
murphy102 schreef:Velen denken dat klassiek voor ouderwets en stoffig staat, helaas, maar dat is vanuit onwetendheid.
Wél is het zo dat grootheden in het verleden, zulke belangrijke bevindingen gedaan hebben dat die ook hedentendage op de zeer sensibele paarden waar we nu mee te maken hebben, van toepassing zijn. De Rijkunst is door al die verschillende grootheden door de eeuwen heen "gevormd".
In het Scala liggen de richtlijnen die vandaag de dag door de gehele wereld als richtlijn wordt gezien en ook zo wordt gehanteerd door juryleden. Kijk maar in het dressuurproevenboekje blz. 15 en 16, moderner kan niet.
Wij hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden.
Het doel is lichtheid, ongedwongenheid, harmonie hetgeen terug te vinden is in de Happy Athleet.
Kadankovitch schreef:Vur, ik ben het wederom geheel met U eens, maar als ik de toon lees waarmee Abacab de laatste x-aantal berichten werd benaderd, vrees ik dat de puristen wederom op hun zelfgerechte hoge ros zitten. Daarmee bedoel ik dat een genuanceerder visie zoals U het presenteerd, nog altijd als godslastering wordt gezien.
Zoals ik het al in een ander topic heb gesteld: De discussie krijgt steeds meer een religieus karakter en dat brengt bij mij de gedachte naar boven, dat waar kennis ophoudt, religie begint.
En als ik ook mag antwoorden Piepenfiets. Ervan uitgaande dat LDR niet verwisselt wordt met rolkür volgens de FEI defintie. Ja ik zou het toepassen indien ik het gevoel zou hebben dat een specifiek paard er baat bij zou hebben.