verschillende rijstijlen dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Abacab

Re: verschillende rijstijlen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 09:38

Ik wil graag van Mol, Piepefiets weten wie jullie uit de huidige dressuur-sport als klassiek bestempelen? Mol, je geeft aan dat Abbenes, Kottas en Hinrichs klassiek zijn maar wat zij doen staat zo ver van mij af. Ik ben dus op zoek naar de relatie met sport en die is er imo niet in de door jou geschetste voorbeelden.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 15:06

Die innige relatie met de sport zie ik ook niet abacab.Carl Hester vind ik fijn om te zien maar hij is in totstandkoming niet puristisch klassiek.Op olympisch niveau schijnt nu zelfs Soto concessies te doen aan het klassieke in zijn training.Daar waar de sport zich nu bevindt kom je als puur klassiek ruiter spektakel te kort. Dit sijpelt ook door naar de lagere klassen waar een standaard "brutaler rijden" of "hele proef is netjes maar moet in hogere versnelling"je deel is.Natuurlijk zijn er klassiekers die GP rijden maar meestal stopt het dan.
Ingrid Klimke is wel een tijdje goed meegekomen terwijl ze zeer klassiek rijdt maar nu ook weggevallen.
Ik ben het met Kadankovitch eens dat harmonie niet gehonoreerd word. En fouten kijken? Wat is dan fout?
Ik zie paarden die niet dragen,niet zakken op olympisch niveau!
Ook mis ik de ontspanning die paard en ruiter moeten uitstralen bij het uitvoeren van de zwaarste oefeningen,het teken dat beiden daadwerkelijk op dat niveau zijn.

In de paardensport probeert men zich te ontwikkelen door een benadering te kiezen die andere sporten met zich meebrengen;sportpsychologie,ruitergym,sneller,beter,spectaculairder,nog een specialer zadel en een specialer ijzer en natuurlijk beter materiaal maar oh ja dat is toch echt een dier en geen fiets of tennisracket.
Ik mis dat,vind dat de essentie van het geheel zo tenonder gaat en, niet in de laatste plaats,
het kopieeren van die topsport op grote schaal paardenwelzijn vermindert.
De sport en het klassieke rijden hebben daarom i.m.o nog maar weinig raakvlakken in ieder geval minder dan ik graag zou zien.

Maar Abacab, waarom staan de door Moll genoemde mensen met wat zij doen ver van jou af?
Zij voeren dezelfde oefeningen uit die je in de GP ring ziet. Je zegt alle wijnen geproefd te hebben,deze niet?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:14

Ik denk dat ik onze verschillende ideetjes nu wat beter kan plaatsen. Even hee kort door de bocht: Ik hou van paardensport, jij houdt van rijkunst. Die disciplines zijn gewoon verschillend. Ik vind dat je niet moet zeggen dat het een beter of slechter is, het is gewoon wat anders.

Die mensen die Moll noemt ken ik wel maar ik wordt er niet blij van zoals zij hun paarden trainen. Soms zitten er hele goede dingen tussen maar ik ijk veel en veel liever naar de huidige sport dressuur. Misschien gewoon een kwestie van smaak?

Ik heb veel wijnen geproefd maar heus niet alle. Ik doe nog steeds mijn best om me voor alles open te stellen en me overal in te verdiepen als ik dat de moeite waard vind. maar ik heb ook al eerder aangegeven dat ik kom uit de wereld van de sport. En alle stallen waar ik een kijkje in de keuken heb mogen nemen waren allemaal bezig met sport. De klassiekers die Moll noemt doen hun eigen ding en zijn niet bezig met sport en hebben geen ervaringen in de huidige sport op verdienstelijk niveau.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:18

Abacab schreef:
Ik denk dat ik onze verschillende ideetjes nu wat beter kan plaatsen. Even hee kort door de bocht: Ik hou van paardensport, jij houdt van rijkunst. Die disciplines zijn gewoon verschillend. Ik vind dat je niet moet zeggen dat het een beter of slechter is, het is gewoon wat anders.

Die mensen die Moll noemt ken ik wel maar ik wordt er niet blij van zoals zij hun paarden trainen. Soms zitten er hele goede dingen tussen maar ik ijk veel en veel liever naar de huidige sport dressuur. Misschien gewoon een kwestie van smaak?

Ik heb veel wijnen geproefd maar heus niet alle. Ik doe nog steeds mijn best om me voor alles open te stellen en me overal in te verdiepen als ik dat de moeite waard vind. maar ik heb ook al eerder aangegeven dat ik kom uit de wereld van de sport. En alle stallen waar ik een kijkje in de keuken heb mogen nemen waren allemaal bezig met sport. De klassiekers die Moll noemt doen hun eigen ding en zijn niet bezig met sport en hebben geen ervaringen in de huidige sport op verdienstelijk niveau.

Daar heb je een punt abacab, bij het omgaan en werken met paarden zit m.i. pas op de laatste plaats de verdienste in een prijs.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:20

het niveau van klassiek is hoger dan sport, is mij mening, klassiek is als hogeschool ballet, de sport is als turnen, het lijkt er op maar is het niet, een turner kan nooit dat geen wat een ballet danser kan, echter anderom weer wel.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:20

Vind ik ookeven een postje zodat ik dit topic later terug kan vinden :p

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:32

Moll schreef:
het niveau van klassiek is hoger dan sport, is mij mening, klassiek is als hogeschool ballet, de sport is als turnen, het lijkt er op maar is het niet, een turner kan nooit dat geen wat een ballet danser kan, echter anderom weer wel.

Extra jammer als je als voormalig verdienstelijk balletdanser alleen nog maar turnt (Z.b. Anky,Adelinde)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:52

Moll schreef:
het niveau van klassiek is hoger dan sport,.....

Dat is nu jammer want ik heb net aangegeven dat het een beetje appels met peren vergelijken is.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:55

Ik denk trouwens wel dat de klasieke hoek erg vervuild wordt door de zelf benoemde klassieke ruiters die zich daarop gestort hebben om dat een sport carriere bleef steken in de klasse L[evenslang]. Maar zo'n zelfde probleem geldt voor de sport waar Jan en alleman maar voor een paar € per uur gaat staan les-schreeuwen.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:03

Vervuiling zie je helaas overal ja en moet zeggen dat ik maar erg weinig klassiekers vind. (overigens hebben allen zichzelf klassiek benoemd inclusief mijzelf zoals jij jezelf tot sportruiter benoemd hebt)
En ff een denkertje: Zou jij als klassiek de standaard was voor de sport en daarin de lintjes en het metaal te behalen waren nog steeds het LDR aanhangen?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:19

dt ben ik met je eens abacab, maar goed daarin zal het kaft zich vanzelf van de koren scheiden

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:51

Abacab schreef:

"Paardensport of rijkunst"?
We hebben het hier toch over dressuur?
Wie is hier de hoofdrolspeler?
Het moet er toch ten állen tijden omgaan dat die hoofdrolspeler zo lang mogelijk gezond oud kan worden met ruitergewicht? Het paard heeft er toch niet om gevraagd dat er iemand op zijn rug gaat zitten?
Is dan niet het minste waar wij voor kunnen zorgen dat dat paard onder die omstandigheden HEEL blijft??
Het is toch geen kwestie van smaak? Ajax of Feijenoord, ja, dat is een kwestie van smaak.

Waaróm wordt dat moderne gedoe van tegenwoordig zo aangevallen, waaróm is er zoveel ophef over datgene waar jij dus liever naar schijnt te kijken, Abacab...???

De paardensport onderscheidt zich van alle andere sporten door ónze inzet van levend materiaal.
Wij mogen best kijken naar andere sporten en kennelijk vind men het nodig om krachttraining te gaan doen in de sportschool, maar we verliezen helaas téveel uit het oog waar het om zou móeten gaan:
Het opleiden van een toekomstige ATLEET ...., niet wíj, maar het paard...!
Het gaat nu allemaal om ikke, ikke, ikke.
Een gouden medaille betekent niet automatisch een brevet van Vermogen!

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 19:59

_/-\o_ _/-\o_
heel goed geschreven Murphy, en helemaal waar!

Nazran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:02

:j Lees al een poos zeer stil en geïnteresseerd mee. Dank Murphy, dit is de kern waar het uiteindelijk, mijns inziens, om draait.... Amen!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:25

Abacab schreef:
Moll schreef:
het niveau van klassiek is hoger dan sport,.....

Dat is nu jammer want ik heb net aangegeven dat het een beetje appels met peren vergelijken is.

het i mischien dan appels met peren vergelijken, echter komt het, zou het allemaal op het zelfde neer moeten komen, en dat gebeurt dus niet, waar het hoogste niveau van de sport eindigd, gaat de klassiek rijerij naar de hoogeschool toe, dus qua niveau nog hoger.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:20

murphy102 schreef:
Het moet er toch ten állen tijden omgaan dat die hoofdrolspeler zo lang mogelijk gezond oud kan worden met ruitergewicht? Het paard heeft er toch niet om gevraagd dat er iemand op zijn rug gaat zitten?
Is dan niet het minste waar wij voor kunnen zorgen dat dat paard onder die omstandigheden HEEL blijft??

En wat wil je hier mee zeggen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:09

Abacab schreef:
murphy102 schreef:

Wat Murphy hiermee wil zeggen weet ik niet maar als ik dit lees dan denk ik "het is ons allen toch bekend dat met name de paarden die uitkomen in de (dressuur) sport vaak al jong versleten zijn en met grote blessures kampen". Lees er Bokt maar op na Abacab, daar is dit onderwerp regelmatig aan bod gekomen. Of is jou dit onbekend?
Aangezien de paarden niet zelfstandig keuzes kunnen maken en wij die voor hen maken is het toch zeer belangrijk dat we ons verantwoordelijkheid nemen en zorgen dat ze zo goed mogelijk gereden worden? Dus van achteren naar voren, zich zelf dragend, rechtgericht zodat ze de ruiter op zich goed kunnen dragen, dit alles in ontspanning en harmonie met de ruiter zodat de paarden ook tussen de oren goed blijven. Dat lees ik uit het bericht van Murphy.

Je eerdere opmerking over de klassieke ruiter die maar op het L zou blijven hangen roept bij mij ook nog een reactie op.
Vroeger toen ik jong was werd er voornamelijk klassiek gereden en inderdaad was het heel bijzonder als je al in het Z je paarden uitbracht. Klassiek rijden is ook veel moeilijker maar moeten we het daarom maar laten? En als je de kunst te pakken hebt is het veel gemakkelijker maar dan ben je wel een tijd verder. Tijd die men tegenwoordig vaak niet wilt nemen want alles moet maar snel. Daarom maar kiezen voor de gemakkelijkste weg met als gevolg geblesseerde paarden op jonge leeftijd en paarden die afgeschreven worden als ze jong zijn?
De proeven zijn tegenwoordig vereenvoudigd en gemakkelijker gemaakt en er wordt zoals Kandovich treffend verwoordde dat op grand prix gepunt wordt op foutjes en niet op harmonie en souplesse. Als je kijkt naar de grote klassieke ruiters zoals Klimke van vroeger zie je minder spektakel maar eerlijk en goed gereden paarden.
Zelfs 13 jaar geleden toen mijn dochter in de B en L en later M1 en M2 haar proeven reed waren de proeven moeilijker en was je een hele Piet als je met een merens in het M2 mocht rijden. Dat kwam toen bijna nog niet voor. Volgens mij moest zij in de B al vier seconde stilstaan en paar passen achterwaarts gaan. In de M moest je paard al duidelijk verzameld zijn en niet een beetje. Maar doordat alles zoveel gemakkelijker is gemaakt krijg je dus ook mensen die heden ten dage veel gemakkelijker naar de top vliegen, minder correct hoeven te rijden want daar wordt ook minder naar gekeken en je dus disharmonie ziet tot op het hoogste niveau toe. Tja Als jij dat niet kunt zien of wilt zien is dat heel erg jammer. Het is vooral spektakel wat beloond wordt. Dat was toen ook al in volle gang maar het wordt meer en meer.
Zo heb ik zelf een keer een 8 voor impuls gehad namelijk de eerste wedstrijd van mijn paardje (was toen kritisch maar reed toen nog niet klassiek). Het beestje vond het allemaal zo spannend dat ze enorm opgefokt was en bijna niet te rijden. Haar slechtste wedstrijd ooit met de hoogste punten want de jury vond het prachtig. Dat heeft me toen enorm verbaasd. Ik was niet onder de indruk van mijn paardje haar gedrag want ik had dit verwacht en ging gewoon voor het rond komen en ervaring op doen van het jonge beestje. Maar zo gaat het dus tegenwoordig. Vroeger had je hier echt geen winstpunt mee behaald.
Ik vind dat treurig net zo als dat ik het treurig vind dat jij graag kijkt naar het hoogste niveau en dus niet vaak de gestreste paarden zie die met druk gereden worden en zich niet vanuit harmonie fijn bewegen. Veel ruiters zitten niet mooi zoals je dat op dat niveau mag verwachten en hebben stevige spierballen. Ik kijk graag naar Hester, Rath, Helen Langenbergh e.a ruiters met klassieke achtergrond die in harmonie proberen te rijden. En tja natuurlijk lukt dat ook niet altijd.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 12-01-12 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:15

Abacab schreef:
murphy102 schreef:

Wat ik hiermee wil zeggen??
Dat jij paardensport en rijkunst twee verschillende "disciplines" noemt.
Allereerst zijn dat geen disciplines.
Ten tweede zóu de sport moeten volgen uit de rijkunst, maar dat is helaas tegenwoordig niet meer het geval.
Wat ik bedoelde is precies wat ik geschreven heb, nl. een paard dusdanig op te leiden dat hij op een gezonde manier mét ruitergewicht oud kan worden.
En daar wordt tegenwoordig m.i. niet meer naar gekeken; de weg naar het resultaat is ondergeschikt geworden!
Met weer andere woorden: het is geen kwestie van "ik kies voor paardensport of voor rijkunst"?!
Nee, éérst is er rijkunst en dan daarná voor de liefhebbers evt. de (wedstrijd-)sport om te kijken hoe het met onze rijkunst gesteld is.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:20

Dat heb jij inderdaad goed gelezen en begrepen, pien_2010.

Jiggy777

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:56

murphy102 schreef:
Velen denken dat klassiek voor ouderwets en stoffig staat, helaas, maar dat is vanuit onwetendheid.
Wél is het zo dat grootheden in het verleden, zulke belangrijke bevindingen gedaan hebben dat die ook hedentendage op de zeer sensibele paarden waar we nu mee te maken hebben, van toepassing zijn. De Rijkunst is door al die verschillende grootheden door de eeuwen heen "gevormd".
In het Scala liggen de richtlijnen die vandaag de dag door de gehele wereld als richtlijn wordt gezien en ook zo wordt gehanteerd door juryleden. Kijk maar in het dressuurproevenboekje blz. 15 en 16, moderner kan niet.
Wij hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden.
Het doel is lichtheid, ongedwongenheid, harmonie hetgeen terug te vinden is in de Happy Athleet.

Helemaal mee eens :D

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:07

Dus klassiek is veel moeilijker dan sport of het moderne rijden.
Vroeger lagen de niveau's veel hoger en was het Z veel moeilijker dan nu.
Klassieke ruiters houden van hun paard, mensen die aan sport doen rijden voor hun ego.
Klassiek rijden is goed voor je paard, het moderne rijden maakt paarden kapot.
Ruiters van tegenwoordig kunnen niet meer rijden en laten enkel spektakel zien.
klassiek opgeleide ruiters die een overstap maken doen dat allemaal onder druk van commercie.

Nou, dream on, zou ik zeggen. Volgens mij zijn jullie nog nooit het erf van de manege af geweest, want daar hoort dit soort praat thuis; op de manege.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:13

Tja, als je met juryleden praat, hoor je heus wel dat ze liever hebben dat een paard ontspannen wordt rondgereden. Daar kom je uiteindelijk het verst meer wordt dan gezegd. Dat is denk ik ook zo. In ieder geval doordat op die manier je paard gezond blijft. Toch zie je dat in de punten dan niet altijd terug. Bij een gespannen proef met minder fouten krijg je soms hogere punten en bij een ontspannen proef met meer fouten krijg je soms minder punten. Dus zeggen die punten niet altijd dat je op de goede weg bent. Je moet dus altijd zelf na blijven denken en je eigen plan trekken. Ook al betekent dat soms minder punten dan je had gehoopt.
Ik ben van mening dat klassiek met een sausje modern best heel goed kan werken. Als je het goede van beide kanten gebruikt, kan dat volgens mij niet slecht zijn voor je paard.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:52

piepenfiets schreef:
En ff een denkertje: Zou jij als klassiek de standaard was voor de sport en daarin de lintjes en het metaal te behalen waren nog steeds het LDR aanhangen?

Abacab?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:10

Vur, ik ben het wederom geheel met U eens, maar als ik de toon lees waarmee Abacab de laatste x-aantal berichten werd benaderd, vrees ik dat de puristen wederom op hun zelfgerechte hoge ros zitten. Daarmee bedoel ik dat een genuanceerder visie zoals U het presenteerd, nog altijd als godslastering wordt gezien.
Zoals ik het al in een ander topic heb gesteld: De discussie krijgt steeds meer een religieus karakter en dat brengt bij mij de gedachte naar boven, dat waar kennis ophoudt, religie begint.

En als ik ook mag antwoorden Piepenfiets. Ervan uitgaande dat LDR niet verwisselt wordt met rolkür volgens de FEI defintie. Ja ik zou het toepassen indien ik het gevoel zou hebben dat een specifiek paard er baat bij zou hebben.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:55

Kadankovitch schreef:
Vur, ik ben het wederom geheel met U eens, maar als ik de toon lees waarmee Abacab de laatste x-aantal berichten werd benaderd, vrees ik dat de puristen wederom op hun zelfgerechte hoge ros zitten. Daarmee bedoel ik dat een genuanceerder visie zoals U het presenteerd, nog altijd als godslastering wordt gezien.
Zoals ik het al in een ander topic heb gesteld: De discussie krijgt steeds meer een religieus karakter en dat brengt bij mij de gedachte naar boven, dat waar kennis ophoudt, religie begint.

En als ik ook mag antwoorden Piepenfiets. Ervan uitgaande dat LDR niet verwisselt wordt met rolkür volgens de FEI defintie. Ja ik zou het toepassen indien ik het gevoel zou hebben dat een specifiek paard er baat bij zou hebben.

Dank voor uw geweldige inbreng. Hier kunnen we wat mee!!