Het ligt overal aan...... behalve aan de ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:55

Urielle schreef:
Heb je gelijk in, maar ken je de oude situatie ook nog?

Jeps... we komen van ver... maar er is ook nog een hele weg voor ons. Gelukkig is "het ergste" wat dat betreft wel achter de rug. Waar "vroegah" veel ruiters bijna plat achterover in het zadel lagen, zie ik steeds meer ruiters die wel min-of-meer zitten zoals je zou staan. Rechtop dus. En ook steeds vaker het commentaar als ruiters wel gaan hangen. Ik denk dat internet daar erg aan heeft bij gedragen. Waar je vroeger alleen je stalgenoten zag rijden (die allemaal les kregen van dezelfde "juf", kun je nu filmpjes van ruiters over de hele wereld zien. En nog belangrijker: die andere jou ook. En daar kun je veel van leren :j

Urielle

Re: Het ligt overal aan...... behalve aan de ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:27

O, ik vond juist dat er vroeger wel beter gezeten werd, was imo toen ook echt heel veel aandacht voor bij de reguliere instructeurs. Nu moet je al bijna aparte zitlessen boeken, toen ging het nog in een moeite door :+ Ook het verdwijnen van het allround rijden vind ik wel jammer, ook al ben ik zelf een pieperd. Toen iedereen nog meesprong en buitenreed was ik veel flinker hahaha!
Maar de controle op medische conditie van paard en ruiter, controle van zadels, aandacht voor een passend bit, aandacht voor het gebit, conditietraining voor ruiters naast het rijden... dat vind ik eigenlijk juist echt wel super tegenwoordig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:23

Vroeger leerde je aan de longe zitten. Dat gebeurt nu niet meer, dan moet je haast wel apart leren zitten. Vroeger was er idd wel meer aandacht voor, dat idee heb ik ook wel :j nu rijden zelfs beginners met sporen, dat was toen ondenkbaar...... toen was het een hele eer als je sporen mocht dragen (die gingen dan ook gelijk nooit meer af :') ) hulpteugels waren toen ook niet zo aan de orde, je zag ze zelden..... slof sowieso veel minder dan nu.
Je hebt nu idd wel meer aandacht voor zadels en bitten.

Wat dit topic betreft, was vroeger niet zo denderend. Als paard niet deed wat je wilde, moest je hem een rotschop verkopen, of een knal, want hij nam je in de maling..... áltijd kreeg het paard de schuld, het lag nooit aan de ruiter. Paardvriendelijk was het allemaal niet. Ik leerde op zeker moment (nadat ik een min of meer onbezorgde manegetijd had gehad, waar ik vooral lol had, vrij behoorlijk zat, en stapte, draafde, galoppeerde, sprong en buitenritten maakte) een paard aan de teugel te krijgen door hem naar voren te schoppen, en dan mijn handen vastzetten, en als ie dan niet wou lopen kreeg ie een knal.

En ergens zijn we ook weer niet zó vooruitgegaan, het ligt nog steeds niet aan de ruiter, alleen nu mankeert het paard van alles, en gaat het de medische molen door. Wat dat betreft is er niets veranderd. Het heeft alleen een iets andere vorm, maar het principe is hetzelfde.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:39

Ik heb in mijn manege tijd op ee gegeven moment een tijd gehad dat ik weigerde om met zweep te rijden:D
Ik had toen zoiets van er moet toch een andere manier zijn om zo beestje aan het werk te krijgen.
Sommigen stakers kregen de hele tijd tikken met de zweep.

Mijn vriend snap net als vele mensen waarom ik soms best wel " vermoeid" van me paard komt.
En bedoel ik dat ik ook heel erg nadenk tijdens het paard rijden met wat ik doe.
Bewust rijden, hoe voelt me paard aan etc.....

Ik zie heel vaak mensen rijden die doen wat ze op dat moment verteld worden maar die kunnen niet zeggen of het werkt en wat hun paard doet op hun aanwijzing.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:42

Mijn instructrice vraagt daarom steeds of ik voel wat er gebeurt :j

Dat helpt goed, daar ga je echt bewust van rijden :j

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:15

Yamcha schreef:
Mijn instructrice vraagt daarom steeds of ik voel wat er gebeurt :j

Dat helpt goed, daar ga je echt bewust van rijden :j

Ik heb dat ook geleerd.
Daarom zie je mij dus wel praten met mijn instructie.
Ik kan ook klakkenloos ja zeggen maar uiteindelijk val je door de mand.
Ik vind het ook belangrijk dat je dat dan als huiswerk mee neemt in je iegen training dat je weet waar je op moet letten en of voelen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:41

als een paard met de meeste ruiters hetzelfde probleem heeft, dan zit het probleem vaak bij het paard en is het zoeken of er een oplossing te vinden is.
Als een paard een probleem heeft met een bepaalde ruiter, dan zit het probleem vaak bij de ruiter. En moet de oplossing grotendeels bij de ruiter gezocht worden.

Dat verschil kun je bij mijn pony heel goed zien.
Bij alle ruiter is hij vrij lui en traag (zijn uitspattingen en de eerste paar minuten uitgezonderd) dus de kunst om hem dan sneller voor het been en actiever te krijgen zonder dat je te veel gaat zitten drijven en duwen.
Bij sommige ruiters is hij moeilijk in de aanleuning en geeft verzet of loopt op de handrem, maar bij ruiters die hun hand niet vastzetten maar hem wel naar de hand toe rijden en aan het been, is hij juist heel licht in de hand en fijn in de aanleuning en loopt graag voorwaarts neerwaarts of te diep en rond.
Daar zie je dat het paard reageert op de ruiter en hoe die hem rijdt en die aanleuning is in mijn ogen dan geen lichamelijk probleem.

Je hebt ook paarden die alleen door heel goede ruiters te corrigeren/goed te rijden zijn, dat is wel een lastige. Is dat dan karakter, of mankeert er lichamelijk iets aan, of is het zo belangrijk wie er op zit en of die de juiste aanpak kan vinden...

Ik weet van mijzelf dat ik niet te lastige paarden moet hebben en ook geen held ben. Gevoelig? prima, zolang ze maar niet gevaarlijk angstig zijn. Lastig en dwars of lui? Nee... Dat gaat niet werken.

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:44

AMEN!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:44

Het ligt trouwens óók aan de jury!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:11

bertie schreef:
Het ligt trouwens óók aan de jury!

_/-\o_

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:24

_/-\o_ helemaal met de stelling eens! En natuurlijk zijn er uitzonderingen waarbij t paard wel iets mankeerd.
Maar heb zelf ondervonden dat het zeker aan de ruiter ligt...mijn paard hield rechts altijd vast nou heb ik me laatste moeten laten kraken omdat ik zoveel last had van mijn rechter schouder...sinds die los zit laat mijn paard rechts ook los...dus ook onbewust kun jij je paard in de weg zitten.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:12

Ulrika schreef:
mijn paard hield rechts altijd vast nou heb ik me laatste moeten laten kraken omdat ik zoveel last had van mijn rechter schouder...sinds die los zit laat mijn paard rechts ook los...dus ook onbewust kun jij je paard in de weg zitten.

Het moeilijke is altijd om bij de kern van het "probleem" te komen. En vind dan de ruiter belangrijker dan het paard. Geen mens is recht, het paard ook niet, maar wij willen dat het paard zich recht en los onder ons gaat bewegen, dan moeten wij beginnen met ons zelf "rechtrichten".
Alleen hoor je er daar maar weinig over. Top dat je dit ervaren hebt Ulrika

Ik probeer steeds naar me zelf te kijken, handelingen die ik vanzelf sprekend met rechts doe, ook regelmatig met links te doen. Laat me regelmatig spiegelen met rijden, iemand die mij dus verteld of ik links en rechts het zelfde handel, zit ik recht, heb ik bv niet meer spanning in m'n linker been, en ga zo maar even door.

En verbaas me er dan regelmatig over dat ik ruiters hoor klagen dat hun paard niet rechter wil worden, terwijl ze er overduidelijk krom en scheef opzitten.

Frontalera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:58

Ik ben er helemaal mee eens! Vaaks ligt het wel aan de ruiter, fysio is nooit verkeerd, maar of het op dat moment nodig is is vraag 2.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:00

Frontalera schreef:
Ik ben er helemaal mee eens! Vaaks ligt het wel aan de ruiter, fysio is nooit verkeerd, maar of het op dat moment nodig is is vraag 2.

Hoe bedoel je dat: of het op dat moment nodig is, is vraag 2

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:06

ik ben het absoluut met de stelling eens dat 90% van de problemen voortkomen uit de onkunde van de ruiter.

maar (om even het voorbeeld van de topics hier op bokt erbij te halen) vind ik het in eerste instantie erg goed dat de TS wordt geadviseerd om eerst alle "bijkomende zaken" te onderzoeken: tuig, medische problemen bij paard, fysio, enz.
want er wordt vaak zo weinig info gegeven dat je in bijna geen enkel geval goed advies kan geven, omdat je gewoon weg niet weet wat voor band die ruiter met zijn paard heeft.

en dan bedoel ik ook de voorgeschiedenis:
*hoe "goed" is de ruiter
*hoe getraind is het paard
*is het paard in goede conditie, qua bespiering, qua voerschema
*hoe goed kent de ruiter zijn paard

we kennen allemaal de termen we: hij loopt weer eens te klieren vandaag!
er is geen paard op deze hele aardbol die 23 uur op een dag staat te verzinnen wat hij nu weer uit zal gaan halen om zijn ruiter te zieken.

een goede ruiter zal, bij problemen die hij met zijn paard heeft, uit de taal van zijn paard moeten kunnen opmaken of dit een pijnlijk probleem voor het paard is of dat dit een moeilijk probleem is voor het paard en daarom in bepaalde mate in protest komt.

plus wat er ook bijkomt is dat er bij iedereen wel eens foutjes in sluipen die je vervolgens bij een nieuwe oefening tegen komt. en dan zal je veel meer moeite hebben om een vorig foutje er dan nog uit te halen.

wat ik wel bij vele ruiters heel kwalijk vind is dat ze absoluut niet bij zichzelf willen na gaan of zij niet de schuldige zijn, daar begin ik in eerste instantie altijd wel bij.
hij doet niet wat of ik wil dat hij doet, hij kent de oefening wel, dan doe ik blijkbaar iets niet goed!
maar dit kan alleen bij oefeningen die een paard al kent, ben je met iets nieuws bezig zal je soms best een tijdje moeite hebben voordat hij doet wat of je wil, puur omdat hij niet weet wat je bedoelt.

maar wat ik het grootste struikel punt vind is dat mensen totaal geen geduld meer hebben, alles moet direct nu perfect gebeuren en dat kan gewoon niet. geduld is een goede zaak en kan je je geduld niet meer bewaren stap dan gewoon af.

wat ook gewoon mee speelt is dat paarden ook een karakter hebben en ook niet elke dag het zelfde zijn, wij ook niet.
gaat het de ene dag niet, laat het niet escaleren, probeer het gewoon een andere dag opnieuw.

ik hoop wel dat er misschien ruiters zijn die deze topic lezen zich wat zelf bewuster zullen gaan gedragen tegen hun paard, en wie weet gaat het dan een stuk beter! :D

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:08

Ik denk dat geduld inderdaad tegenwoordig een grote rol speelt.
Men wilt zo snel mogelijk richting het hogere werk.

Ik zie dingen om me heen dat als een (Jong)paard niet binnen 2 maanden geweldig loopt gewoon weer wordt ingeruild voor een ander.
Doet die het ook niet binnen een bepaalde tijd ruil je hem toch weer in.

Woorden als een combinatie vormen staat niet meer in het woordenboek.

Ook denk ik dat het al op vroege leeftijd op manege etc al dit gedrag voorkomt.
Als je in de gevorderde les mee rijd kan je al gauw goed rijden.

Ook zie ik in me omgeving dat als een paard raar doet en je kan blijven zitten dat men je al gauw goed vind rijden.
Terwijl niemand het technische gedeelte ziet.

Ik heb zelf sinds kort een 7 jarige merrie waarin de basis niet hoe zegt ik het netjes bevestigt is.
Maar ze heeft fijne bewegingen en ik denk dat als de puntjes op de i staan het een fijne merrie is.
Alleen hebben we tijd nodig om de juiste combi te vormen.

En wat ook belangrijk is dat het lichaam dus de spieren van de merrie ook tijd nodig heeft om te vormen

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:26

Ik ben zaterdag sinds lange tijd op een manege geweest, naar een onderlinge wedstrijd zitten kijken.
En ik ben redelijk geschrokken wat ik daar hoorde en vooral zag. "Ik mocht mijn proef niet rijden met stieken..normaal rijden we in de les met stiek" , houdingen om van te huilen..en tuurlijk niet alle manegepaarden zitten/lopen even lekker, maar als iemand binnen komt om een L1 proef te gaan rijden, verwacht ik geen voeten ver in beugels, nog een vooroverzittende ruiter..(kan aan mij liggen natuurlijk)
Toen kwamen de pension klanten..de meeste zijn een half uur bezig geweest met alleen maar optuigen..halve kerstbomen aan hulprotzooi kwam voorbij....ik werd er niet blij van.
" paard is zo stijf", "paard liep voor geen meter" "liep dwars door mijn been" ..
Tja als je altijd met hulpstukken je paard in de krul zet..kan ik me daar wel iets bij voorstellen.

Toevallig had ik dit topic al gelezen, daardoor viel het me misschien meer op als anders..maar ik heb idd alleen maar gehoord: " paard, spiegel, pion, fototoestel, alles behalve: "ik reed niet goed"
Leuke is dat iedereen ook wel heel vriendelijk naar elkaar bleef.."ja ik zag dat je paard stijf was".
Misschien dan wel iets moeilijker om iets te veranderen.

Ik hoor echt wel eens: " Ben je piano aan het spelen" "zou je je handen niet even bekijken" "loslaten!" "zitten doe je op je kont"

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:36

Bij een onderlinge wedstrijd op een manege is het niveau sowieso niet hoog :o daar heerst veel onkunde en onwetendheid...

Dus ik weet niet of dat nu de maatstaaf is voor dit topic :P

Bontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:44

Ik ben het er helemaal mee eens.
Je hoort het zo vaak ‘ mijn paard wil maar niet nageven’ terwijl de ruiter haar handen vast zet, tjah dan komt er weer een tandarts bij naar 4x toe.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:53

listiglistje schreef:
Bij een onderlinge wedstrijd op een manege is het niveau sowieso niet hoog :o daar heerst veel onkunde en onwetendheid...

Juist, begin daar met mensen leren dat het niet aan het paard ligt. De meeste wedstrijd ruiters van nu zijn ooit op de manege begonnen.
Het gaat niet over niveau, maar om de gedachte.

frappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:31

listiglistje schreef:

Dat is zeker niet op elk bedrijf het geval.
Maar laat ik voor mij zelf spreken, ik vind het belangrijk dat kinderen goed leren zitten, meegaan in de beweging, voelen wat er onder hun gebeurd, en vanuit je been naar je hand rijden. Dus geen getrek want hij moet in de krul, nee eerst moet jij als ruiter goed leren zitten, de En dan kan je pas een stapje verder.
Jammer genoeg gebeurd dit nog niet altijd in Nederland, sommige ruiters leren netjes rijden, kopen een paard en nemen les van iemand, daar kan het ook flink mis gaan want ja elke jan .... kan de orun basis volgen, in 20 avonden leer je lesgeven. Als je nog een beetje goed praat en met termen gooit dan slaag je misschien nog wel en dan ga je les geven. Tja en dan weet je ook niet wat je ziet. En dan zeggen maar ze heeft Z gereden, ja en .... of ze is zo goedkoop.
Natuurlijk komt het ook voor bij manege's, want ja hij moet in de krul, en je heb 2 manieren, snel geen gelul trek hem in de krul of zoals ik het wil zien eerst jij en dan komt de rest echt wel. Jammer genoeg deelt niet iedereen deze mening en zullen we dit altijd blijven houden.

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:24

Ik ben het helemaal met je eens. :)

Ik weet dat ik een tijdje niet consuqent genoeg was in omgang tegen mijn paard, het was mijn eerste paard dus ik wist niet precies wat ik wel en niet moest doen. Toen kwamen de problemen. Mijn instructeur heeft eerlijk tegen me gezegd dat het aan mij ligt en nu ik dat weet en ik ook weet hoe het wel/beter moet gaan we met sprongen vooruit.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:38

Ik dat het lastige aan reageren op bokt is, dat je de ruiter niet echt aan het werk ziet. Soms staan er nog foto's, maar ook dat zijn maar momentopnamen, en bij praktijkproblemen staan die er ook meestal niet bij en moet je de TS dus maar op zijn of haar woorden geloven dat deze echt wel netjes zit, correct en consequent rijdt, het zadel past...

Ik durf niet zomaar te roepen dat de ruiter maar eens zus of zo moet doen. Wat als er wel iets met het paard aan de hand is? Je kunt er niet standaard vanuit gaan dat het paard wel in orde zal zijn. Net zo min als dat je ervan uit kunt gaan dat de ruiter alles wel goed zal doen, al beweren ze vaak van wel. Dat is denk ik een van de redenen dat er (met name bij het onderdeel praktijkproblemen) zo vaak gevraagd wordt naar osteopaat, tandarts, zadelpasser, enz... Als je de TS voor je zou zien rijden, zou je misschien wel direct zien dat deze een fout maakt waardoor het paard doet zoals het doet, en dus ook makkelijker tips kunnen geven.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:14

amen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:42

Ik ben het voor een groot deel met de stelling eens.

Maar elk paard is gebaat bij regelmatige tandart bezoeken en Fysio bezoeken. Juist omdat een groot deel van de ruiters niet het gevoel bezitten om het rijtechnisch op te lossen. Je paard én jij zijn er bij gebaat. Paard is weer los of heeft weer een gaaf gebitje en daardoor voel je als ruiter weer beter hoe het ook al weer wel moet.

Dus ik vind dat er zeker 2 kanten aan het verhaal zitten. Als je als ruiter je paard vast rijd, ben je het wel aan hem verschuldig om daar 2 jaarlijks een osteo of fysio bij te halen.

Want laten we wel zijn, goed (leren) rijden op een paar dat last heeft van zijn bekkie of van zijn lijf is voor niemand leuk. Niet voor het paard en ook niet voor de ruiter.

En er zijn echt zat die het meeste wel rijtechnisch kunnen oplossen. En zelfs dan ben je aan je paard verplicht hem regelmatig een check up te geven.