Van "achter naar voren" rijden. Iedereen roept het: Hoe dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 11:11

Mijn instructeur kan dat prima uitleggen. Maar ik zie het als standaard antwoord op bokt voorbij komen als kreet. En de onderbouwing van hoe je dat dan moet doen in de setting van dat paard en die ruiter die zijn of haar probleem op rijtechnisch voorlegt, blijft dan uit. Kortom: ik denk dat dit een vaak loze kreet is en het valt me op als je alleen dit topic doorleest, dat er meer bokkers zijn die daar tegenaan lopen. Vandaar ook dat ik dit als discussietopic heb geopend. Want iedereen roept hetzelfde maar niet iedereen bedoelt hetzelfde. Bovendien verschilt de aanpak per paard. Want het ene paard is scheef en linksgebogen, het andere rechtsgebogen, een volgende is neerwaarts gebouwd en weer een ander is opwaarts gebouwd of een combinatie ervan. Je kunt dus niet zomaar roepen "je moet hem van achter naar voren rijden". Want zo simpel is het namelijk niet. :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 11:17

Simpel is het niet, maar het moet wel; ook scheefheid moet achter opgelost worden, ook al voel je het voor. Veel mensen proberen scheefheid met de handen op te lossen, maar dat heeft allen als gevolg dat het paard gaat kantelen, nog schever wordt, soms zelfs kreupel wordt etc.
Ik vind sowieso dat je per computer niet alles zo even uit kunt leggen; je moet gewoon zorgen voor goed les (en goed les heb je als je instructrice/instructeur je kan vertellen waarom en hoe je je paard achter kunt trainen zodat het recht wordt, achter gaat dragen en je dus een fijne aanleuning krijgt aan de voorkant zonder dat je hoeft te trekken of anders wat met de teugels hoeft te doen dan een licht contact houden).

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 12:17

Klopt Lante, maar juist omdat het op een forum als dit zo vaak geroepen wordt en toch blijkt dat niet iedereen les neemt of heeft of kan nemen of om wat voor reden dan ook, vind ik het wel interessant om verschillende visies te lezen van HOE je dat dan doet. :j En vooral: waarom kies je die manier en welke problemen loop je tegenaan.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:06

maikeltje schreef:
luxket schreef:

doordat jij mee naar binnen gaat zitten zal je paard in 1e instantie nog meer naar binnenvallen. Door je binnenhand wat hoger te zetten vraag je stelling en buiging zonder te remmen en het paard over de schouder naar binnen te trekken. Door zelf aan de binnenkant te blijven zitten zal je paard een oplossing moeten zoeken om op 4 benen te komen. De enige oplossing hiervoor is om op 4 benen te gaan lopen. Het paard valt dan ook niet meer naar binnen. Wanneer je paard naar binnenvalt is het vaak naar buiten gebogen, de ruggengraat ligt dan binnen en daarom zit jij buiten. Dit moet je gaan compenseren door naar binnen te gaan zitten waardoor de ruggengraat recht wordt en het paard verticaal meer inbalans komt. Een paard wat verticaal in balans is valt niet naar binnen en buiten maar loopt rechtdoor

Als ik mijn binnenhand omhoog haal dan hakt mijn insturcteur hem eraf hoor. Door je ene hand hoger te zetten haal je je paard toch volledig uit balans? Volgens mij is dat een korte termijnoplossing van snel resultaat maar een schijnrechtgerichtheid in the end.[/quote]

Ik moet dit van mijn instructeur doen en deze is ook AdB opgeleid

Bonny_CT

Re: Van "achter naar voren" rijden. Iedereen roept het: Hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:09

tuurlijk vraag je ook stelling, wanneer je je hand omhoog zet, geef je geen remmende hulp, wanneer je je hand opzij zet vraag je je paard over de schouder te vallen. Bij het omhoog brengen van de hand vraag je stelling zonder dat het paard opzij valt...

Echter dit is moeilijk te begrijpen voor iedereen die op de anky manier rijd en op deze manier les krijgt... Dat is het grote verschil

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:08

Ik moet zeggen dat ik dit toch wel een zeer interessant onderwerp vind.. :D

iilovemc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:11

Ik ook!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:24

luxket schreef:
tuurlijk vraag je ook stelling, wanneer je je hand omhoog zet, geef je geen remmende hulp, wanneer je je hand opzij zet vraag je je paard over de schouder te vallen. Bij het omhoog brengen van de hand vraag je stelling zonder dat het paard opzij valt...

Echter dit is moeilijk te begrijpen voor iedereen die op de anky manier rijd en op deze manier les krijgt... Dat is het grote verschil

je gaat hier nogal kort door de bocht met je anky-manier opmerking := ik heb op de klassieke manier les en als ik daar mn handen hoger zet krijg ik daar echt wel een correctie op, zoals al eerder vermeld is het een noodoplossing voor kort snel resultaat.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:35

Van achter naar voren is gewoon heel erg simpel en je moet vooral niet moeilijk denken daarover.

Het paard spoor je aan met je benen en je ondersteunt met je zit dus ahw zorgen die twee dat het paard naar voren gaat naar je handen toe. Je rijd hem in je handen van achter naar voren.

Een paard dat scheef is moet je natuurlijk bijzondere aandacht geven. Allereerst super belangrijk dat je paard VOOR je been is. Dat wil zeggen dat het paard voor je uit loopt. Impuls looplust naar voren naar je hand toe. In den beginne veel voorwaarts neerwaarts rijden en wederom naar de hand toe, hand mag niet terugwerken enkel lichte ophoudingen maken zodat het paard weet waar het naar toe moet.
De voorhand zet je voor de achterhand en niet andersom. Is de kont naar binnen dan moet de voorhand naar binnen gezet worden.
Het best is een lesgever die je in real life kan zeggen hoe het gaat op papier is het gewoon moeilijk een kant klare oplossing aan te dragen.

Ik zeg altijd tegen mijn leerlingen denk je maar een tekenfilm paardje dat rent en jij vliegt erachter aan aan de teugel die dus als het ware voor je weg rent.

Trouwens je zult je erover verbazen hoe veel gemakkelijker alles gaat als het paard VOOR je been is, dan is het ook ineens veel rechter.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:58

Als het achter klopt, dan klopt het voor.
Denk dat het grootste "probleem" is dat een hoop denken dat ze van achter naar voren rijden maar dat in praktijk niet doen. Waarom denk ik dat: als iedereen die zegt van achter naar voor te rijden dat echt doet, dan zouden er veel minder "problemen" zijn met onze paarden op het gebied van lichamelijke klachten, moeilijk gedrag, overmatig scheef, ruiters met pijn in de armen en handen, rugklachten bij de paarden en ga zo maar even door.
Ik zeg niet dat als je goed van achter naar voren rijdt je nooit iets tegen komt bij je paard. Maar je veroorzaakt ze niet, ze komen dan naar voren, waarmee je aan de slag kunt om hem te helpen beter te ontwikkelen, met of zonder hulp van derden.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:16

Ja dat zeg je heel mooi helemaal waar ook.
Zo is het maar net.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:31

luxket schreef:

Ahummm... Da klopt nie helemaal.

Als je je hand naar binnen doet, vraag je je paard om om je binnenbeen heen te buigen, zodra je paard dan over de buitenschouder weg valt buigt hij dus niet. Je moet je zijn binnen achterbeen onder de massa brengen, dat begrens je voor met je buitenteugel om hem te laten buigen (schouder voor denkend als het waar).
Als je je binnenhand omhoog houdt, vraag je alleen maar hals buiging en daar heb je weinig aan.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:41

flugeltje schreef:

Als je je hand naar binnen doet, vraag je je paard om om je binnenbeen heen te buigen, zodra je paard dan over de buitenschouder weg valt buigt hij dus niet. Je begrenst hem dan met je buitenhand en moet je zijn binnen achterbeen onder de massa brengen om hem te laten buigen (schouder voor denkend als het waar).
Als je je binnenhand omhoog houdt, vraag je alleen maar hals buiging en daar heb je weinig aan.

kan je dit uitleggen hoe dat zit?
dat je met je binnenhand naar binnen doet? hij dan om je binnenbeen heenbuigt?
Hoe kan een paard buigen, als hij zelf los beweegt?

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:43

flugeltje schreef:
luxket schreef:

Als je je hand naar binnen doet, vraag je je paard om om je binnenbeen heen te buigen, zodra je paard dan over de buitenschouder weg valt buigt hij dus niet. Je begrenst hem dan met je buitenhand en moet je zijn binnen achterbeen onder de massa brengen om hem te laten buigen (schouder voor denkend als het waar).

Ook met je hand omhoog kan hij over de schouder weg vallen, waar het omgaat bij het na de hand toe rijden is dat je paard recht is, anders kan hij niet op 2 teugels komen omdat er een duwend en een dragend achterbeen is. Pas als deze 2 helemaal gelijk zijn en dus hetzelfde onder de massa komen kan je paard horizontaal in balans komen gaan dragen en gaan nageven met als gevolg tot aanleuning komen. Hier zie je goed dat eerst de achterbenen ( achter ) en dan pas het hoofd ( naar voor ) komt. Als mijn paard niet in balans in, horizontaal of verticaal of beide, kan ik hem bij de verticale disbalans weer normaal krijgen door mijn hand iets hoger te zetten, hierdoor buigt inderdaad de hals met als gevolg dat je de schouder wat opzij plaatst. Voordat het paard over de schouder weg loopt moet je natuurlijk de buitenkant begrenzen. Hierbij gaat het binnen achterbeen meer dragen.

Zie jij mensen in de schouderbinnenwaarts met handen opzij rijden? Ik niet, wel iets omhoog, doordat je als het ware stellling vraagt, buitenkant begrenst en het paard zelf een voorwaartse tendens heeft en genoeg kracht zal het achterbeen daarbij bij voldoende impuls zelf gaan dragen. Je hebt je binnenbeen dan alleen nodig om het paard vw te houden en de achterhand te begrenzen bij het uitzwaaien..

Echter volgens mij was dit niet het doel van dit topic en heb ik gereageerd op de manier van AdB waar mijn eerste reactie ook op was. Dit is voor vele onbekend dus voordat hier een oordeel van goed of slecht over kan worden gemaakt moet er misschien eerst eens naar die manier gekeken worden...

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:45

nombrado schreef:
flugeltje schreef:

Grappig mayke dat jij dit ook niet snapt...
Heb even in je profiel gespiekt, ben bonny van stal oosteinde

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:56

sammy1 schreef:
ik heb nu geleerd hoe het echt moet.
ik ben al jaren bij mensen aan het lessen en ze waren alleen maar bezig mijn paard goed aan het krijgen,maar aan mij werd niet gewerkt,
nu heb ik een nieuwe instructeur,echt iemant die heel veel tijd erin steekt en helemaal opnieuw begint,

aller eerste werd aan mij zit gewerkt,ik moest gaan zitten alof ik gewoon op de grond stond,twee voeten met gelijke druk in de beugels.
daarbij moet ik mijn twee zitknobbelds met gelijke druk voelen.
daarbij moet ik zorgen dat ik mijn heupen meedraai daar waar ik heen wil,als dat al eens in orde is loopt het paard vanzelf al stukken rechter.

het rond rijden moet ik dus zo doen,eerst aan mijn zit werken zodat ik niet in de weg zit.
dan moet ik mijn handen voor het zadel houden,wel contact met zijn mond.
en met mijn kuiten gaan duwen,mijn handen doen hierbij niks.
zodra het paard nageeft voren op de kuitdruk ontspan ik meteen,ik merkt nu al dat mijn paard heel rustig is in zijn hele lichaam.dit was hij van te voren helemaal niet.

Met deze Deze methode werk ik ook :j

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:59

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:04

nombrado schreef:
flugeltje schreef:

Hoe kan een paard buigen, als hij zelf los beweegt ?? Die zin begrijp ik niet helemaal.

Bijvoorbeeld op een volte, je brengt je binnenhand van de hals en drijft met je binnenbeen naar je buitenteugel (binnen achterbeen onder de massa brengen), die begrens je dan, zo buigt hij om je binnenbeen.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:10

Citaat:
Zie jij mensen in de schouderbinnenwaarts met handen opzij rijden? Ik niet, wel iets omhoog, doordat je als het ware stellling vraagt, buitenkant begrenst en het paard zelf een voorwaartse tendens heeft en genoeg kracht zal het achterbeen daarbij bij voldoende impuls zelf gaan dragen. Je hebt je binnenbeen dan alleen nodig om het paard vw te houden en de achterhand te begrenzen bij het uitzwaaien..

Echter volgens mij was dit niet het doel van dit topic en heb ik gereageerd op de manier van AdB waar mijn eerste reactie ook op was. Dit is voor vele onbekend dus voordat hier een oordeel van goed of slecht over kan worden gemaakt moet er misschien eerst eens naar die manier gekeken worden...

Ik heb idd met schoudervoor mijn binnenhand van de hals en niet omhoog, anders ga ik hem "tillen" en krult mijn paard op en ben ik mijn lb kwijt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:16

luxket schreef:
Grappig mayke dat jij dit ook niet snapt...
Heb even in je profiel gespiekt, ben bonny van stal oosteinde

he, leuk... ;)

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:28

Franka1986 schreef:
sammy1 schreef:
ik heb nu geleerd hoe het echt moet.
ik ben al jaren bij mensen aan het lessen en ze waren alleen maar bezig mijn paard goed aan het krijgen,maar aan mij werd niet gewerkt,
nu heb ik een nieuwe instructeur,echt iemant die heel veel tijd erin steekt en helemaal opnieuw begint,

aller eerste werd aan mij zit gewerkt,ik moest gaan zitten alof ik gewoon op de grond stond,twee voeten met gelijke druk in de beugels.
daarbij moet ik mijn twee zitknobbelds met gelijke druk voelen.
daarbij moet ik zorgen dat ik mijn heupen meedraai daar waar ik heen wil,als dat al eens in orde is loopt het paard vanzelf al stukken rechter.

het rond rijden moet ik dus zo doen,eerst aan mijn zit werken zodat ik niet in de weg zit.
dan moet ik mijn handen voor het zadel houden,wel contact met zijn mond.
en met mijn kuiten gaan duwen,mijn handen doen hierbij niks.
zodra het paard nageeft voren op de kuitdruk ontspan ik meteen,ik merkt nu al dat mijn paard heel rustig is in zijn hele lichaam.dit was hij van te voren helemaal niet.

Met deze Deze methode werk ik ook :j

Dit is gewoon normaal klassiek paardrijden. Ze heb ik ook altijd les gehad

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 11:40

haha dat is waar _O- :P

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:22

flugeltje schreef:
Hoe kan een paard buigen, als hij zelf los beweegt ?? Die zin begrijp ik niet helemaal.

Bijvoorbeeld op een volte, je brengt je binnenhand van de hals en drijft met je binnenbeen naar je buitenteugel (binnen achterbeen onder de massa brengen), die begrens je dan, zo buigt hij om je binnenbeen.

dat is dus van voor naar achter rijden
je stuurt en rijd het paard van voren de volte in.
Van achter naar voren zorg je ervoor dat het paard vanachteruit de volte in zet.
dat doe je met je zit en been.
je buitenhand gebruik je vaak alleen als begrenzen, bij bv jonge paarden die hun balans niet kunnen houden.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 16:08

nombrado schreef:
flugeltje schreef:

dat is dus van voor naar achter rijden
je stuurt en rijd het paard van voren de volte in.
Van achter naar voren zorg je ervoor dat het paard vanachteruit de volte in zet.
dat doe je met je zit en been.
je buitenhand gebruik je vaak alleen als begrenzen, bij bv jonge paarden die hun balans niet kunnen houden.

jij formuleert het anders maar het betekent hetzelfde

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 16:30

flugeltje schreef:
jij formuleert het anders maar het betekent hetzelfde

nee, want ik breng niet mijn binnenhand van de hals.
je handen neem je mee in de wending, met de rest van je lichaam