Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
En vooral: waarom kies je die manier en welke problemen loop je tegenaan. maikeltje schreef:luxket schreef:
doordat jij mee naar binnen gaat zitten zal je paard in 1e instantie nog meer naar binnenvallen. Door je binnenhand wat hoger te zetten vraag je stelling en buiging zonder te remmen en het paard over de schouder naar binnen te trekken. Door zelf aan de binnenkant te blijven zitten zal je paard een oplossing moeten zoeken om op 4 benen te komen. De enige oplossing hiervoor is om op 4 benen te gaan lopen. Het paard valt dan ook niet meer naar binnen. Wanneer je paard naar binnenvalt is het vaak naar buiten gebogen, de ruggengraat ligt dan binnen en daarom zit jij buiten. Dit moet je gaan compenseren door naar binnen te gaan zitten waardoor de ruggengraat recht wordt en het paard verticaal meer inbalans komt. Een paard wat verticaal in balans is valt niet naar binnen en buiten maar loopt rechtdoor
luxket schreef:tuurlijk vraag je ook stelling, wanneer je je hand omhoog zet, geef je geen remmende hulp, wanneer je je hand opzij zet vraag je je paard over de schouder te vallen. Bij het omhoog brengen van de hand vraag je stelling zonder dat het paard opzij valt...
Echter dit is moeilijk te begrijpen voor iedereen die op de anky manier rijd en op deze manier les krijgt... Dat is het grote verschil
ik heb op de klassieke manier les en als ik daar mn handen hoger zet krijg ik daar echt wel een correctie op, zoals al eerder vermeld is het een noodoplossing voor kort snel resultaat. luxket schreef:tuurlijk vraag je ook stelling, wanneer je je hand omhoog zet, geef je geen remmende hulp, wanneer je je hand opzij zet vraag je je paard over de schouder te vallen. Bij het omhoog brengen van de hand vraag je stelling zonder dat het paard opzij valt...
Echter dit is moeilijk te begrijpen voor iedereen die op de anky manier rijd en op deze manier les krijgt... Dat is het grote verschil
flugeltje schreef:Ahummm... Da klopt nie helemaal.
Als je je hand naar binnen doet, vraag je je paard om om je binnenbeen heen te buigen, zodra je paard dan over de buitenschouder weg valt buigt hij dus niet. Je begrenst hem dan met je buitenhand en moet je zijn binnen achterbeen onder de massa brengen om hem te laten buigen (schouder voor denkend als het waar).
Als je je binnenhand omhoog houdt, vraag je alleen maar hals buiging en daar heb je weinig aan.
flugeltje schreef:luxket schreef:tuurlijk vraag je ook stelling, wanneer je je hand omhoog zet, geef je geen remmende hulp, wanneer je je hand opzij zet vraag je je paard over de schouder te vallen. Bij het omhoog brengen van de hand vraag je stelling zonder dat het paard opzij valt...
Ahummm... Da klopt nie helemaal.
Als je je hand naar binnen doet, vraag je je paard om om je binnenbeen heen te buigen, zodra je paard dan over de buitenschouder weg valt buigt hij dus niet. Je begrenst hem dan met je buitenhand en moet je zijn binnen achterbeen onder de massa brengen om hem te laten buigen (schouder voor denkend als het waar).
Als je je binnenhand omhoog houdt, vraag je alleen maar hals buiging en daar heb je weinig aan.
nombrado schreef:flugeltje schreef:Ahummm... Da klopt nie helemaal.
kan je dit uitleggen hoe dat zit?
dat je met je binnenhand naar binnen doet? hij dan om je binnenbeen heenbuigt?
Hoe kan een paard buigen, als hij zelf los beweegt?
sammy1 schreef:ik heb nu geleerd hoe het echt moet.
ik ben al jaren bij mensen aan het lessen en ze waren alleen maar bezig mijn paard goed aan het krijgen,maar aan mij werd niet gewerkt,
nu heb ik een nieuwe instructeur,echt iemant die heel veel tijd erin steekt en helemaal opnieuw begint,
aller eerste werd aan mij zit gewerkt,ik moest gaan zitten alof ik gewoon op de grond stond,twee voeten met gelijke druk in de beugels.
daarbij moet ik mijn twee zitknobbelds met gelijke druk voelen.
daarbij moet ik zorgen dat ik mijn heupen meedraai daar waar ik heen wil,als dat al eens in orde is loopt het paard vanzelf al stukken rechter.
het rond rijden moet ik dus zo doen,eerst aan mijn zit werken zodat ik niet in de weg zit.
dan moet ik mijn handen voor het zadel houden,wel contact met zijn mond.
en met mijn kuiten gaan duwen,mijn handen doen hierbij niks.
zodra het paard nageeft voren op de kuitdruk ontspan ik meteen,ik merkt nu al dat mijn paard heel rustig is in zijn hele lichaam.dit was hij van te voren helemaal niet.
nombrado schreef:flugeltje schreef:Ahummm... Da klopt nie helemaal.
kan je dit uitleggen hoe dat zit?
dat je met je binnenhand naar binnen doet? hij dan om je binnenbeen heenbuigt?
Hoe kan een paard buigen, als hij zelf los beweegt?
Citaat:Zie jij mensen in de schouderbinnenwaarts met handen opzij rijden? Ik niet, wel iets omhoog, doordat je als het ware stellling vraagt, buitenkant begrenst en het paard zelf een voorwaartse tendens heeft en genoeg kracht zal het achterbeen daarbij bij voldoende impuls zelf gaan dragen. Je hebt je binnenbeen dan alleen nodig om het paard vw te houden en de achterhand te begrenzen bij het uitzwaaien..
Echter volgens mij was dit niet het doel van dit topic en heb ik gereageerd op de manier van AdB waar mijn eerste reactie ook op was. Dit is voor vele onbekend dus voordat hier een oordeel van goed of slecht over kan worden gemaakt moet er misschien eerst eens naar die manier gekeken worden...
Franka1986 schreef:sammy1 schreef:ik heb nu geleerd hoe het echt moet.
ik ben al jaren bij mensen aan het lessen en ze waren alleen maar bezig mijn paard goed aan het krijgen,maar aan mij werd niet gewerkt,
nu heb ik een nieuwe instructeur,echt iemant die heel veel tijd erin steekt en helemaal opnieuw begint,
aller eerste werd aan mij zit gewerkt,ik moest gaan zitten alof ik gewoon op de grond stond,twee voeten met gelijke druk in de beugels.
daarbij moet ik mijn twee zitknobbelds met gelijke druk voelen.
daarbij moet ik zorgen dat ik mijn heupen meedraai daar waar ik heen wil,als dat al eens in orde is loopt het paard vanzelf al stukken rechter.
het rond rijden moet ik dus zo doen,eerst aan mijn zit werken zodat ik niet in de weg zit.
dan moet ik mijn handen voor het zadel houden,wel contact met zijn mond.
en met mijn kuiten gaan duwen,mijn handen doen hierbij niks.
zodra het paard nageeft voren op de kuitdruk ontspan ik meteen,ik merkt nu al dat mijn paard heel rustig is in zijn hele lichaam.dit was hij van te voren helemaal niet.
Met deze Deze methode werk ik ook
flugeltje schreef:Hoe kan een paard buigen, als hij zelf los beweegt ?? Die zin begrijp ik niet helemaal.
Bijvoorbeeld op een volte, je brengt je binnenhand van de hals en drijft met je binnenbeen naar je buitenteugel (binnen achterbeen onder de massa brengen), die begrens je dan, zo buigt hij om je binnenbeen.
nombrado schreef:flugeltje schreef:Hoe kan een paard buigen, als hij zelf los beweegt ?? Die zin begrijp ik niet helemaal.
Bijvoorbeeld op een volte, je brengt je binnenhand van de hals en drijft met je binnenbeen naar je buitenteugel (binnen achterbeen onder de massa brengen), die begrens je dan, zo buigt hij om je binnenbeen.
dat is dus van voor naar achter rijden
je stuurt en rijd het paard van voren de volte in.
Van achter naar voren zorg je ervoor dat het paard vanachteruit de volte in zet.
dat doe je met je zit en been.
je buitenhand gebruik je vaak alleen als begrenzen, bij bv jonge paarden die hun balans niet kunnen houden.