Discussie topic, Trainings methodes dressuur.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:54

Moll schreef:
@ jasmijn78, je zegt dat je je paard(en) net zo los wil hebben als anky, echter kan je niet om het feit heen dat er in de LDR methode de paarden van voor naar achter worden gereden, en dus niet dressuur matig van achter naar voor worden gereden, daar kan je niet omheen

Dat ben ik niet met je eens. Een gewone aanleuning bewerkstellig je op dezelfde manier. Een paard wat geen voorwaartse drang meer heeft kun je niet in aanleuning rijden, dus ook niet LDR.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:00

Moll schreef:
maar er word gereden na inzicht van de ruiter.

Inzicht van de ruiter lijkt mij wel essentieel... Maar dat lijkt mij bij iedere trainingsmethode.

liljebo

Re: Discussie topic, Trainings methodes dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:47

Op zich kan ik weinig toevoegen aan deze discussie, maar heb wel een vraag...
Wie is ook bekend met de denkwijze over trainingsprincipes van Andrew Mclean en heeft daar een onderbouwde mening over?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:53

jasmijn78 schreef:
Moll schreef:
@ jasmijn78, je zegt dat je je paard(en) net zo los wil hebben als anky, echter kan je niet om het feit heen dat er in de LDR methode de paarden van voor naar achter worden gereden, en dus niet dressuur matig van achter naar voor worden gereden, daar kan je niet omheen

Dat ben ik niet met je eens. Een gewone aanleuning bewerkstellig je op dezelfde manier. Een paard wat geen voorwaartse drang meer heeft kun je niet in aanleuning rijden, dus ook niet LDR.

Goed lezen wat ik schrijf, ik heb het niet over aanleuning, ik heb het over het paard op de voorhand rijden door middel van het extreem rond instellen .

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:54

jasmijn78 schreef:
Moll schreef:
maar er word gereden na inzicht van de ruiter.

Inzicht van de ruiter lijkt mij wel essentieel... Maar dat lijkt mij bij iedere trainingsmethode.

De ruiter móet luiersisteren naar wat het paard aangeeft, en niet andersom.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:09

LawBoy schreef:
Ik dacht even dit topic te volgen gezien er over methodes zou gepraat worden, het enige dat ik kan zien is vingerwijzen, emo gedrag en welles nietes spelletjes. Spijtig.. had heel interessant kunnen zijn...

Is deze quote niet ook een beetje vingerwijzen ;) grapje hoor.
Het is in discussies nu eenmaal zo dat mensen het niet per definitie met elkaar eens zijn, anders was het een heel snel gesloten topic met enkel posts als: vind ik ook
ja! ik ook, mee eens.

Je kunt altijd nog beslissen of je je wilt mengen in de discussie, en wie weet is je bijdrage zeer waardevol?

Dat mensen heel emo reageren komt omdat het mensen betreft, dit heb je nu eenmaal in elke discussie.
En ook ik vind het jammer dat er vaak wat bruut uit de hoek wordt gekomen, maar dat geeft niet, het gaat om wat er gezegd wordt, niet over hoe het gezegd wordt.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:13

@liljebo: ik weet niet veel over deze aussie, ik heb hem eens bezig gezien bij de bereden politie, en vond dat hij deels goed en deels minder goed omging met de problemen. hij was wel van het principe dat paarden meer zelfstandig dingen moeten uitzoeken, en dat er respect moet zijn voor de begeleider op de grond, en hij wilde minder handenwerk zien van de ruiter bij een gestressed paard, dus dat vond ik wel weer okay.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:15

Wat Moll zegt klopt naar mijn nederige idee:)
Je stelt je paard een vraag, en je moet luisteren naar zijn antwoord, als je merkt dat het antwoord niet is waar je op hoopte of doelde,dan moet je je vraagstelling aanpassen, niet het juiste antwoord afdwingen terwijl het paard jouw vraag niet juist begrijpt, daar leert een paard niets van, enkel reageren met zoveel mogelijk antwoorden in de hoop dat het goede erbij zit.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:16

Okej, ik heb hem dus nog niet aan het werk gezien, maar ben wel eea van hem aan het lezen en het klinkt allemaal logisch wat hij mbt training zegt. Ik was dan ook erg benieuwd naar de ideeen daarover van de verschillende mensen hier in het topic.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:28

@aukelizzy:
Je leert je paarden dat HAND remmen is en BEEN gas geven?
....waar is dan je zithulp en je ademhaling en spierontspanning ipv de HAND als rem?
en zonder been kun je ook gasgeven he, hand nog verder openen, voorwaartse energie opbouwen...kruis ontspannen....

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:31

@jasmijn: nee nee, ik bedoel niet dat ik nu slechter rijdt tov het veel hogere wedstrijdniveau dat er volgens jou nu is, ik bedoel dat ik in de tussentijd gelukkig steeds meer heb bijgeleerd en dus effectief beter paardrijd, en toch geen wedtrijden rij, ook al kan volgens jou er geen samengang zijn tussen goed rijden en geen wedstrijden rijden. Jij draait alles wel een beetje in je eigen voordeel he
Het niveau ligt volgens mij ook echt niet hoger nu, alles moet in de krul in de B verschijnen anders krijg je geen punten, waarom heet het dan in hemelsnaam nog de B? :?

rickx96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:33

Ik denk dat het per ccombinatie verschillend is hoe een training moet worden ingedeelt.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:57

freeride schreef:
@aukelizzy:
....waar is dan je zithulp en je ademhaling en spierontspanning ipv de HAND als rem?
en zonder been kun je ook gasgeven he, hand nog verder openen, voorwaartse energie opbouwen...kruis ontspannen....

Dat heb jij goed gelezen. Als ik mijn hand ontspan is het niet de bedoeling dat mijn paard harder gaat. Hij hoort zo te blijven lopen als ik aangeef, totdat ik iets anders aangeef. Dus als ik gas wil geven dan geef ik been.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:04

en remmen zonder hand doe je dus ook niet?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:06

freeride schreef:

Dat gaat altijd samen met andere hulpen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:13

freeride schreef:

Dat zeg ik toch niet of wel soms?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:18

Waar blijft de halve ophouding in dit verhaal?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:41

maar als je je hand ontspant mag je paard daar niet op reageren door bijv sneller te gaan? hoe weet je paard dan waar ie wel en waarop ie niet mag reageren? of merkt ie dat vanzelf doordat je dan weer een hulp geeft? want hand ontspannen is iets veranderen, dan is het toch logisch dat je paard ook iets verandert?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:46

Nee het paard hoorde het zelfde tempi te behouden tot je een andere oefening of tempi wisseling in zet, en alles begint met een halve ophouding, gevolgd door been, heup, hand.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:07

@Moll, deze vraag was voor aukelizzy, maar idd als je niks verandert moet het paard ook onverandert blijven, ECHTER, als je je hand meer opent of ontspant, verander je dus wel iets, en ik wil graag van Aukelizzy weten hoe ze haar paard leert om daar dan selectief niet op te reageren..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:15

@ Freeride, Even in Jip en Janneke taal uitgelegd mag mijn paard idd pas voorwaarts wanneer ik dit doormiddel van een beenhulp vraag. Wanneer ik dus mijn hand ontspan verwacht ik dat hij niet ineens het tempo verhoogd. Wanneer ik dus mijn hand ontspan en mijn paard verhoogd het tempo dan vang ik hem opnieuw op. En dat is gewoon een kwestie van herhalen, dan snappen ze het heel snel. Dus heeeel simpel gezegd is hand= rem en been=gas.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:57

liljebo schreef:
Wie is ook bekend met de denkwijze over trainingsprincipes van Andrew Mclean en heeft daar een onderbouwde mening over?

Ik denk niemand... Men lijkt het alleen maar over LDR te willen hebben? De trainingsmethode voor de ruiter die ik eerder beschreef heeft blijkbaar ook niemands interesse :)

Moll schreef:
Goed lezen wat ik schrijf, ik heb het niet over aanleuning, ik heb het over het paard op de voorhand rijden door middel van het extreem rond instellen .

Nou en? Het paard loopt iid in een LDR houding meer op de voorhand. Dat doet hij met bijvoorbeeld halsstrekken en uitgestrekte stap toch ook? Daarom kan het toch nog wel een goede oefening zijn?

Als je je paard LDR rijdt en je krijgt hem daarna vervolgens niet meer in de verzameling/oprichting dan doe je iets niet goed.

Moll schreef:
De ruiter móet luiersisteren naar wat het paard aangeeft, en niet andersom.

Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar bij mij is het nog altijd twee-richtingverkeer. Mijn paard moet luisteren naar wat ik aangeef, en ik moet luisteren naar wat hij aangeeft. Ik moet zorgen dat ik zijn (mentaal en fysiek) grenzen niet overschrijdt, maar mijn doel is wel om zijn/onze grenzen steeds weer een beetje te verleggen. Dus ik zoek die grenzen wel regelmatig op. En soms geven ze even aan dat ze het daar een beetje moeilijk mee hebben. Geeft niks. Alle begin is moeilijk, geld voor mensen en ook voor paarden. Dus ik wordt niet zo snel zenuwachtig van een momentje van spanning of zo. Zolang je die spanning maar weer af kunt laten vloeien...

freeride schreef:

Doe ik ook. Less is more... Voor mij is dat wel een beetje het ultieme. Dat je je paard zo goed aan de hulpen hebt staan dat ze niet als een plumpudding in elkaar storten als je je been eraf haalt. En dat ze terug komen op een hele lichte ophouding zonder dat je je been er aan moet houden in de overgang omdat hij anders uit elkaar dondert... Ik hou van logisch en simpel. Als ik een overgang inzet wil ik niet een reeks hulpen in volgorde/tegelijkertijd moeten geven... Veel mensen interpreteren het als schoppen en trekken, maar dat is het 'stop en go' principe allerminst. Het is ultieme verfijning van je hulpen. Ik wil niet zo veel moeten werken met mijn lichaam op een paard. Ik wil stil zitten en het paard het werk laten doen. Lukt nog niet altijd, maar de momenten dat het lukt zijn de momenten waar ik het voor doe.

freeride schreef:
Het niveau ligt volgens mij ook echt niet hoger nu, alles moet in de krul in de B verschijnen anders krijg je geen punten, waarom heet het dan in hemelsnaam nog de B?

Als je geen aanleuning kunt bewerkstelligen hoor je imo niet thuis in de B, maar thuis in de bak om nog even verder te oefenen. In B en L staan de aspecten aanleuning, ontspanning en impuls cq horizontaal evenwicht centraal. Dat is wat er getoetst wordt. Terecht dat je geen punten krijgt als je dat niet kunt laten zien.

Helaas lijkt wel eens het idee te bestaan dat je vooral van de teugels en de voorkant af moet blijven. Je moet er juist wel aanzitten (op de juiste manier) Je moet kunnen begrenzen mbv een weerstandbiedende hand, anders krijg je een paard nooit in enige aanleuning. Dan krijg je van die paarden die volledig uit elkaar door zo'n proef wandelen. Heel ontspannen vaak (want ja, zo wordt geen enkele inspanning van het paard verlangd) Maar rijtechnisch slaat het nergens op. Dan wordt er gewoon passief door een proefje meegelift door een ruiter. En de omstanders die weinig kaas hebben gegeten van dressuur snappen dan niet dan die ruiter niet wint, want ja het ging zo ontspannen? En dan ontstaat afgunst richting de ruiter die thuis wel een beetje beter heeft geoefend en wel in staat is zijn paard in de proef te rijden, en misschien zelf een beetje extra kan laten zien.

settekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:05

Jasmijn, petje af. Je omschrijft het precies zoals ik denk en doe :D .

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:23

@ jasmijn78, als je zo denk zoals je beschrijft over het hals strekken en verzamelen kan ik niet anders dan concluderen dat je niet tot nauwlijks iets weet over biomechanica, als je VIA de LDR methode rijd kan je niet correct verzamelen onmogelijk omdat het gewicht op de voorhand is en niet op de achterhand, en als je dan, om je eigen voorbeeld te nemen, gaat hals strekken is het gewicht nog steeds op de voorhand, het maak niet uit, het horizontaal balans is al niet meer in orde, er is geen 60/40 verhouding, ja verkeerd om dus meer gewicht op de voorhand.

En dan zoals je zegt het stop and go, het is gewoon rijden voor dummies, manege rijerij ik schop en ga naar voren, ik trek aan zijn hasses en sta stil.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:13

Als geïnteresseerde meelezer, wil ik melden dat ik de bijdragen van Jasmijn en Zooist altijd heel goed kan begrijpen. :D