Rijden zonder cap of vest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miekje23

Re: Rijden zonder cap of vest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:42

met cap! is verplicht op stal. t leverde me onlangs wel een gebroken arm op, maar ik was zoooo blij dat ik mn cap op had. was ook een goede val!

ellissofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:44

Ik rij altijd met cap. Nooit met bodyprotector. Ik rij al 10 jaar zonder dus waarom zou ik nu ineens met gaan rijden? Ik heb vorig jaar wel een nare val gemaakt waardoor ik m'n ruggenwervels en ribben zwaargekneusd had, maar dat vind ik nog geen reden om me elke keer als ik ga rijden me in zo'n irritant ding te hijsen.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:45

Ik rij altijd met cap!
Met bodyprotector alleen met springen en bosritten.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:48

Altijd met cap, zonder bodyprotector.

De reden dat ik met cap rijd is dat ik het gewoon niet aandurf om het risico te nemen dat ik val zonder m'n cap op. Tuurlijk kunnen er dingen gebeuren mét cap maar dan weet je in ieder geval wel dat je daar alles aan hebt gedaan. Zonder cap kun je ook je rug breken. Maar liever m'n rug gebroken dan m'n hoofd kapot. ;) Hoe braaf mijn paard ook is, ze kunnen ook altijd een struikelen/zelf vallen.

Sowieso ben ik nu heel erg gewend aan het op hebben van m'n cap. Als ik die niet op heb voel ik me heel onzeker.. :')

danielle_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:02

Ik rij altijd met cap. Zonder cap stap ik echt niet op mijn paard.
Bodyprotector heb ik en zou ik ook niet gebruiken, ziet er erg oncomfortabel uit.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:05

danielle_s schreef:
Bodyprotector heb ik en zou ik ook niet gebruiken, ziet er erg oncomfortabel uit.

Ik denk dat dat heel erg verschilt wat voor bodyprotector je hebt..
Mijn oude was heel hard, maar mijn huidige heeft (schuim) blokjes en dat is gewoon net een vest of jas, voel je bijna niks van.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:11

Nee hoor, Bodyprotectors zijn echt niet oncomfortabel.
Ten eerste hoor je een goed passende hebben, en ten tweede heb je tegenwoordig hele fijne modellen.
Jammer dat iedereen denkt bij het woord bodyprotector, aan de harde, oude, onconfortabele dingen van 'vroeger'.

Ik train ALTIJD met cap.
Zou het mezelf nooit kunnen vergeven als ik een hoofdwond oploop, dat door de cap voorkomen had kunnen worden.
Bovendien is het met mijn lange haren ook fijn dat ze dan niet voor je ogen gaan, en in de winter is een cap ook nog eens lekker warm aan je hoofd.

De bodyprotector komt bij het springen en de crosstrainingen (vanzelfsprekend ook bij de sgw's.) uit de kast.
Heb een goed passende, en hij zit ook fijn.
Bij het springen overigens alleen bij de hogere parcoursen. Ik voel me dan gewoon een stuk veiliger.

Ben ook hard aan het sparen voor een AirJacket. Geweldig, een simpel vestje waar je niets van merkt, en het is super veilig!

Heb overigens niks tegen mensen die zonder rijden, moeten ze zelf weten. :)

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:28

Rij altijd met een cap, ben nu aan het overwegen om ook met bp aan te schaffen. Paard kan nog weleens onverwachts uit de hoek komen bij "vreemde" omstandigheden (buurman die gaat maaien o.i.d.).
Snap ook niet dat mensen zonder cap rijden. Je paard kan nog zo braaf zijn maar je hebt ook te maken met je omgeving. Vandaar ook mijn overweging om een bp aan te schaffen.

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:28

lisaislisa schreef:
danielle_s schreef:

Mijn oude was heel hard, maar mijn huidige heeft (schuim) blokjes en dat is gewoon net een vest of jas, voel je bijna niks van.

Klopt, ik heb vandaag voor de eerste keer met BP gereden, ik vond het helemaal niet storend of oncomfortabel. En, bijkomend voordeel.. ik had minder last van mijn rug toen ik van het paard af stapte.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:34

Ik rij eigenlijk altijd met cap. Zomers is t soms wel heel warm op mijn hoofd maarja dat is maar even niet anders.

Een bodyprotecter heb ik niet om. Ik heb er niet eens een. Heb 1x gesprongen met n paard van een vriendin en dat mocht van haar ouders alleen als ik een bodyprotector om had. Ok een ander zijn paard dus begrijpelijk en er een geleend van haar. Maar het zat voor geen meter :S Dus hier wil ik echt niet mee rijden. Ik ging voor mijn gevoel ook heel raar zitten op t paard omdat t vreselijk in de weg zat. Nee niks voor mij :P

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:36

Ik rijd altijd met cap. Ik heb mijn paard nu 10 jaar en ben er in totaal misschien 5 keer afgevallen, maar nog nooit overwogen om hem af te zetten. Op de manege (voordat ik mijn eigen paard had) ben ik een keer recht op mijn hoofd beland(met een boogje over de hals heen), ik had nu alleen een hersenschudding maar wil niet weten wat er met mijn hoofd was gebeurd als ik hem niet ophad

Slimke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:42

lisaislisa schreef:
danielle_s schreef:

Mag ik dan weten welke bodyprotector je hebt? Je kunt ook even pb'en als je dat liever hebt ;)

frosty117

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:19

Vriendin van mij reed altijd zonder tot ze een keer viel. Ze liep daarbij een schedelbasisfractuur op en een tijdelijke verlamming. Sindsdien rijdt zij niet meer zonder, en ik ook niet. Zonder bodyprotector kan, maar zonder cap is vragen om problemen.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:13

Ik rijd altijd met cap, het is wel een stukje veiligheid!

savira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 15:30

Ik rijd altijd met cap en als ik in het bos ga rijden ook met bodyprotector ik vind het erg fijn geeft
me veel hou vast en idd minder last van me rug na een lange rit vindt het totaal niet storend.

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:24

Anya schreef:
Toeval: de statistieken geven aan dat de meeste ongelukken in huis gebeuren. Vallen van trapje tijdens ramen lappen, van de trap stuiteren, uitglijden in de badkamer e.d. :D

Tuurlijk, maar dat doet net even wat minder pijn als een schedelbasisfractuur of een gebroken rib denk ik zo.

Couple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:36

Ik rij met cap én bodyprotector. Ik vind een cap gewoon verstandig en het ziet er professioneel uit. Ik weet waar ik mee bezig ben en wat de gevaren zijn en daarom draag ik een cap. De bodyprotector heb ik omdat het de veiligheid toch verhoogd. Ik voel me er ook veel veiliger bij als ik hem aan heb. En ik heb er geen last van en hij is lekker warm en zit goed dus waarom niet?

Irisx94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:11

Alleen cap, bodyprotector komt er straks wel aan, 2012 is het namenlijk bij ons verplicht om het te dragen bij de springlessen.
Maar zonder cap rijdt ik wel eens op mijn haflinger zonder iets eraan. Maar normaal altijd met,
ik heb al zoveel ongelukken gelezen en gehoord van mensen die geen cap op hadden en een flinke hersenbeschadiging hebben opgelopen.
Ik ben best vaak van mijn pony afgevallen, en toen was ik echt wel blij dat ik een cap op had.
Heb zelfs nog een hersenschudding gekregen met cap, wat zou er gebeurd zijn zonder cap? Dat vraag ik me wel af.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 01:53

Ik spring met cap, cross met bodyprotector en cap.. en verder rij ik zonder.
Ik heb mijn pony nu 2 jaar (vanaf haar 3e) en heb haar eigenlijk (buiten spring en cross) nooit met gereden.
Hoor vaak genoeg: ja maar op de jouwe had ik het ook niet gedaan (dit duurt dan tot ze erop stappen want het is een nogal eenkennige merrie)

Waarom niet? tja weet niet.. Ik voel me goed zonder. Met de cross vaak genoeg blij geweest dat ik ingepakt was, en daar laat ik me sneller vallen dan anders.

Cap is wel verstandiger, maar lekker de wind door je haren is zo aantrekkelijk.

Gribeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 02:21

Persoonlijk vind ik je eigen veiligheid je eigen verantwoordelijkheid!
Hiermee bedoel ik: cap of geen cap, je eigen veiligheid hangt er vanaf! Als je zonder cap rijd breng je niet rechtstreeks iemand anders in gevaar. Idem voor bodyprotector. Dus geen commentaar op mensen die ervoor kiezen zonder bescherming te rijden, maar ik heb een andere mening!

Als kind reed ik altijd met cap, verplicht van de rijvereniging en van mijn ouders!
Enkel als het echt héét weer was dan kreeg ik hoofdpijn van lange tijd met cap dus durfde ik em al wel eens afdoen.

Bij het opleren van jonge paarden doe ik ALTIJD met cap. Na een aantal jaren.. indien we echt op elkaar afgestemd zijn durf ik thuis in bak wel zonder rijden. Nooit ergens anders dan in bak.. dan altijd met cap!

Een aantal maanden geleden ben ik zwaar gevallen van een jong paard. 1 maal op mijn hoofd! Echt blij dat ik toen cap ophad, anders was ik er niet zo goedkoop van afgekomen. En een 2e maal gevallen en mijn diepe rugspier gescheurd..
Vraag mij soms nog af hoe die val afgelopen zou zijn met een bodyprotector, maar ja dat zijn vijgen na Pasen zeker :)

Het rijden met bodyprotector voor kleine kinderen met weinig ervaring vind ik wel een geweldig idee! Tot ze echt wel wat ervaring en gevoel hebben hoe hun pony kan reageren.

Mijn besluit: iedereen beslist voor zichzelf, maar kan iedereen wel aanraden .. veiligheid voor alles !

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:42

Ik rijd altijd met cap, en vroeger ook met bodyprotector. Gewoon puur voor de veiligheid omdat mijn vader het een prettig idee vond. Nu niet meer met bodyprotector omdat ik me toch beperkt voelde in mijn bewegingsvrijheid. Als ik naar buiten ga of ga springen ook nog steeds mn protector aan, dat voelt toch wat veiliger. Op mijn verzorgpony reed ik ook wel eens zonder cap, gewoon omdat het een hele slechte gewoonte was/is :o

ik kan het overigens wel iedereen aanraden die zich niet zo zeker voelt op een paard, met een bodyprotector ben ik over het algemeen minder bang om te vallen.

Juliaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:17

Ik rij altijd met cap. Zelf voel ik me veiliger. En het is verplicht, waar ik rijd.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:19

Op de manege rijd ik natuurlijk wel met cap, en bij dressuur ook. Met verzorg alleen als ik naar buiten ga of ga springen, ik vertrouw haar & het is zo'n beetje onmogelijk om uit het zadel te vallen.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:48

Heb van nhetb weekend voor het eerst gecrosst en flink gesprongen in Belgie, toen wel me cappie op, en was er blij mee, ben wel niet gevallen......... maar was echt spannend

mayke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 09:00

Ik rijd altijd met cap als ik dat niet doen dan heb ik me ouders boven op me dak en kan ik paardrijden wel vergeten.
Bodypro heb ik alleen bij jonge paarden, springen en cross om ook meer omdat het moet.
Ik vind het opzich niet erg die dingen zijn er niks voor niks en mijn ouders staan behoorlijk op veiligheid.
Mijn moeder is haar zusje kwijt geraakt omdat ze geen cap op had toen ze buiten van haar paard afviel.