Needje schreef:Ik geloof helaas niet meer in sprookjes...
Ohh Oke geloof je dan wel dat je van achter móet sturen om de wending in te.gaan?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Had graag gelezen hoe Nombrado het dan precies zou oplossen. Air schreef:Nee, tuurlijk niet Sanne83, maar het is wel 1 van de.
Als ik recht ga zitten op een scheef paard veroorzaak ik spanning bij mijzelf omdat ik de scheefheid van het paard moet compenseren, wat weer spanning oplevert bij het paard.
Als het paard je op links zet en jij gaat naar rechts hangen om dat te compenseren... dat is geen rechtrichten.
maikeltje schreef:Bij een paard dat ik ken kun je het heel goed zien als je 'm aan de longeerlijn met pessoatuig ziet. Dat paard gaat dan kantelen met zijn hoofd om toch in de favoriete houding te kunnen blijven lopen. Dit paard aan de pessoa trainen is dus geen goede optie in mijn ogen. Dubbele lijnen zou dan een betere optie zijn maar dan moet je er weer voor zorgen dat het paard op de volte blijft sporen om goed aan het werk te komen. Valt ook niet mee.
Dus ik ben van mening dat je er sowieso beter op kunt zitten, dan heb je je zit en benen in ieder geval nog die je kunt gebruiken ter correctie.
@Air, was mij ook al opgevallen dat mijn vragen eigenlijk alleen met een wedervraag beantwoord werden, jammer.Had graag gelezen hoe Nombrado het dan precies zou oplossen.
Air schreef:Nee, tuurlijk niet Sanne83, maar het is wel 1 van de.
Als ik recht ga zitten op een scheef paard veroorzaak ik spanning bij mijzelf omdat ik de scheefheid van het paard moet compenseren, wat weer spanning oplevert bij het paard.
Als het paard je op links zet en jij gaat naar rechts hangen om dat te compenseren... dat is geen rechtrichten.
Alicia2u schreef:Alsje recht op je paard gaat zitten, wordt je paard inderdaad niet automitisch recht, maar vaak wel rechter!
Wat veel ruiters doen is, òf meegaan in de scheefheid van het paard, waardoor er dus geen rechtrichtende hulpen worden gegeven. Of ze gaan overcompenseren naar de andere kant, waardoor het paard gedesensibiliseerd wordt voor de gewichtshulp.
Daarom leer ik ruiters eerst om recht boven het paard te zitten: met de ruggengraad van de ruiter in het verlengde van de ruggengraat van het paard. Zo corrigeer je bovenstaande bewegingspatronen. Vervolgens wordt het paard weer sensibel gemaakt op de gewichthulpen van het rechtrichten; de compensatie (tegenover overcompensatie). Het uitgangspunt hierbij is dat de beide ruggengraten van paard en ruiter weer in elkaars verlengde komen, maar nu loodrecht ten opzichte van de grond.
Wanneer een paard zo scheef is dat het onregelmatig loopt of ernstig verzet toont. heb je als ruiter geen zaak om dat paard te rijden en zul je inderdaad eerst uit moeten wijken naar gymnastiek vanaf de grond, wellicht in combinatie met manuele therapie zoals osteopathie of fysiotherapie nter ondersteuning. Dit geld echter ook voor de ruiter! Deze moet ook fysiek in staat zijn die onafhankelijke en receptieve zit te beoefenen.
@maikeltje: ik denk dat je vraag nu (deels) beantwoord is?
in de klassieke en zeker de moderne dressuur
nombrado schreef:maikeltje schreef:Dus ik hoef alleen maar van achter te activeren door mijn paard door kuitdruk voorwaarts te laten gaan en zo wordt ie vanzelf recht?Of komt er toch meer bij kijken? Ik hoef niets met de teugels te doen? Ook niet als ie met zijn hoofd op mars zit?
je stelde de vraag , hoe je je paard vanachter naar voor reed.
dat is dus het antwoord.
als je paard met zijn hoofd te veel omhoog komt, is het paard achter dus niet sterk genoeg, om de buiging te krijgen die je als ruiter graag wilt.
dat is vanachter naar voor.
Het scheef zijn, komt dan dus ook vanachter uit.
en kan je nooit oplossen met je hand. Wel met je zit en been.
Kijk eerst of je als ruiter wel recht zit......daar begint alles mee.
nombrado schreef:maikeltje schreef:@Air, was mij ook al opgevallen dat mijn vragen eigenlijk alleen met een wedervraag beantwoord werden, jammer.Had graag gelezen hoe Nombrado het dan precies zou oplossen.
wat heb je niet begrepen van mijn uitleg?
maikeltje schreef:Wat doe jij bijvoorbeeld bij een paard wat jou naar rechts gooit op het moment dat je erop zit?
maikeltje schreef:Ik lees ook het antwoord niet op mijn vraag wat jij doet met een paard die met zijn hoofd op Mars zit?
twinducklin schreef:Ik vraag eerst mijn paard om zijn gewicht naar de achterhand te verplaatsen, dit doe ik door hem voorwaarts/neerwaarts te vragen terwijl ik voor hem sta en lichte druk door mijn lichaam (dit dus zonder hem aan te raken maar puur op houding ) hem vraag het gewicht naar de achterhand te verplaatsen, zn erbij lichte druk op kaptoom.
nombrado schreef:zeer laag tempo rijden, ontspanning vinden in het paard dat hij eerst kan en mag zakken met zijn hoofd.
daarin zal er ook een scheefheid en het missen van nog kracht vanachter te ontdekken zijn als ruiter, die je met je zit/bekken recht kan werken. Je zal dus eerst wat aan de spierontwikkeling achter moeten doen, alvorens het paard zelf gaat zakken.
nombrado schreef:maikeltje schreef:Ik lees ook het antwoord niet op mijn vraag wat jij doet met een paard die met zijn hoofd op Mars zit?
zeer laag tempo rijden, ontspanning vinden in het paard dat hij eerst kan en mag zakken met zijn hoofd.
daarin zal er ook een scheefheid en het missen van nog kracht vanachter te ontdekken zijn als ruiter, die je met je zit/bekken recht kan werken. Je zal dus eerst wat aan de spierontwikkeling achter moeten doen, alvorens het paard zelf gaat zakken.
Abacab schreef:nombrado schreef:zeer laag tempo rijden, ontspanning vinden in het paard dat hij eerst kan en mag zakken met zijn hoofd.
Even kort door de bocht, als je maar langzaam genoeg gaat vind je vanzelf wel het moment waarop het paard zijn hoofd wel zal laten zakken?
Moll schreef:En een paard met een herten hals? Hoe los je dat op volgens Jou rij wijze, en heb je daar filmpjes van? Hoef niet van je zelf te zijn, maar de zelfde rij wijze.
nombrado schreef:Moll schreef:En een paard met een herten hals? Hoe los je dat op volgens Jou rij wijze, en heb je daar filmpjes van? Hoef niet van je zelf te zijn, maar de zelfde rij wijze.
ik snap deze vraag/probleem niet
kan een paard met een hertenhals niet naar beneden met zijn hoofd om gras te eten bv?
waarom kan hij dit dan niet met een ruiter erop?