Rechtrichten: vele wegen leiden naar Rome?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:54

Needje schreef:
Ik geloof helaas niet meer in sprookjes...

Ohh Oke geloof je dan wel dat je van achter móet sturen om de wending in te.gaan?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:56

Nee, tuurlijk niet Sanne83, maar het is wel 1 van de.

Als ik recht ga zitten op een scheef paard veroorzaak ik spanning bij mijzelf omdat ik de scheefheid van het paard moet compenseren, wat weer spanning oplevert bij het paard.
Als het paard je op links zet en jij gaat naar rechts hangen om dat te compenseren... dat is geen rechtrichten.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:58

Bij een paard dat ik ken kun je het heel goed zien als je 'm aan de longeerlijn met pessoatuig ziet. Dat paard gaat dan kantelen met zijn hoofd om toch in de favoriete houding te kunnen blijven lopen. Dit paard aan de pessoa trainen is dus geen goede optie in mijn ogen. Dubbele lijnen zou dan een betere optie zijn maar dan moet je er weer voor zorgen dat het paard op de volte blijft sporen om goed aan het werk te komen. Valt ook niet mee.
Dus ik ben van mening dat je er sowieso beter op kunt zitten, dan heb je je zit en benen in ieder geval nog die je kunt gebruiken ter correctie.

@Air, was mij ook al opgevallen dat mijn vragen eigenlijk alleen met een wedervraag beantwoord werden, jammer. :j Had graag gelezen hoe Nombrado het dan precies zou oplossen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:59

Moll schreef:
Needje schreef:
Ik geloof helaas niet meer in sprookjes...

Ohh Oke geloof je dan wel dat je van achter móet sturen om de wending in te.gaan?

Moet het bit dan in m'n paard z'n kont?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:01

Air schreef:

Als ik recht ga zitten op een scheef paard veroorzaak ik spanning bij mijzelf omdat ik de scheefheid van het paard moet compenseren, wat weer spanning oplevert bij het paard.
Als het paard je op links zet en jij gaat naar rechts hangen om dat te compenseren... dat is geen rechtrichten.

Met Jou ken in praten.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:02

Needje schreef:
Moll schreef:

Moet het bit dan in m'n paard z'n kont?

Of als dik trom er op gaan zitten.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:04

maikeltje schreef:
Bij een paard dat ik ken kun je het heel goed zien als je 'm aan de longeerlijn met pessoatuig ziet. Dat paard gaat dan kantelen met zijn hoofd om toch in de favoriete houding te kunnen blijven lopen. Dit paard aan de pessoa trainen is dus geen goede optie in mijn ogen. Dubbele lijnen zou dan een betere optie zijn maar dan moet je er weer voor zorgen dat het paard op de volte blijft sporen om goed aan het werk te komen. Valt ook niet mee.
Dus ik ben van mening dat je er sowieso beter op kunt zitten, dan heb je je zit en benen in ieder geval nog die je kunt gebruiken ter correctie.

@Air, was mij ook al opgevallen dat mijn vragen eigenlijk alleen met een wedervraag beantwoord werden, jammer. :j Had graag gelezen hoe Nombrado het dan precies zou oplossen.

Pasoa teugel vind ik niks dubbele longe weer wel.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:15

Air schreef:

Ben ik het mee eens, maar vaak genoeg wordt de scheefheid van het paard grotendeels veroorzaakt/versterkt door de scheefheid van de ruiter. Het is een wisselwerking. Als het paard erg scheef is, dan zou ik zonder ruiter beginnen. Is het paard gewoon licht scheef, dan zou ik beginnen met de ruiter (voor zover mogelijk zonder spanning) en vandaar uit het paard rechter maken. Daardoor gaat de ruiter weer rechter zitten etc etc.

Met het passoatuig zie je eigenlijk altijd dat het paard de beweging van de achterbenen in de mond voelt. Je paard gaat dus zowieso achter de teugel lopen, ik begrijp niet waarom je die zou gebruiken als je een mooie aanleuning en vertrouwen in de hand wilt met rijden.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:24

Ik ben zelf bezig met rechtrichten aan de hand met gebruik van kaptoom.
Ik leer om geen druk te nemen op de kaptoom, tenminste niet meer druk als met bit. Ik ben nog bezig met de basisbeginselen. Heb een 4 jarige ruin. Eerste wat geleerd werd was het laten ondertreden van het binnenachterbeen op de volte. Toen hij dat goed deed zijn we verder gegaan met schouderbinnen en traver op de lange zijde.

Sinds dat ik dit met hem heb gedaan merk ik dat hij onder het zadel ook veel meer in balans is.

Voor degene die zeggen geen controle / correctie te hebben. Wanneer mijn paard van voor naar achter loopt heb ik heel licht contact op de kaptoom, hetzelfde als dat ik in mijn handen heb als ik erop zit met bit. Mijn zweep in de hand vervangt mijn been. Verder heeft mijn paard dmv grondwerk geleerd te wijken voor druk, dus door de zweep op een plaats te houden kan ik hem daar laten wijken voor druk, verder leert hij dat hij het been moet optillen die ik aanraak met de zweep. Mijn eigen manier van lopen en de plaats en houding zorgen ook nog eens ervoor dat hij loopt waar ik hem vraag.

Tevens wat hij op de grond met kaptoom kan, kan hij met dezelfde " aanwijzing " in het zadel. Voorbeeld;

Ik vraag eerst mijn paard om zijn gewicht naar de achterhand te verplaatsen, dit doe ik door hem voorwaarts/neerwaarts te vragen terwijl ik voor hem sta en lichte druk door mijn lichaam ( dit dus zonder hem aan te raken maar puur op houding ) hem vraag het gewicht naar de achterhand te verplaatsen, zn erbij lichte druk op kaptoom. Dan vraag ik aan 1 kant stelling zodat zijn lichaam gebogen is ( dus hals en t/m bekken, )vanuit daar stap ik weg, als hij zijn gewicht goed op de achterhand heeft gezet dan stapt hij als eerste weg met het binnenachterbeen ( vanuit de stellingkant gezien )
Vanuit hier stappen we de hoefslag op, zodra ik zie dat hij inderdaad rug gebruikt, en goed ondertreed, treed hij niet genoeg onder tik ik hem telkens tot hij dit wel doet aan met me zweep thv mijn been ( als ik in het zadel zou zitten ) zodra hij zijn binnenachterbeen optilt. Als hij voldoende ondertreed vraag ik schouderbinnen door een ophouding op me buitenteugel op moment dat hij het buiten voorbeen optilt op dat moment zet hij het binnenvoorbeen schouderbinnen neer vervolgens tik ik hem met de zweep aan dat hij achter op de hoefslag blijft.

Als ik schouderbinnen vraag als ik erop zitten doe ik dus precies hetzelfde alleen mijn zweep wordt vervangen door me been, me hand blijft hetzelfde ( erop heb ik alleen een bit erin en ernaast een kaptoom maar dat maakt geen verschil in reactie ) en ik ga zelf op me linkerzitbeenknobbel zitten als ik linksom rijd en vice versa

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:32

@Sanne en Moll: Is inderdaad niet in alle gevallen fijn gereedschap, ik werk ook veel liever met de dubbele longe. Maar mijn voorkeur om problemen op te lossen is toch wel er gewoon zelf opzitten.

Maar wat doen jullie dan als je paard je naar 1 kant gooit? Paard van mij had dat helemaal in het begin ook. Ik kon in draf dan redelijk recht boven mijn paard komen door op die kant dan op het verkeerde been licht te rijden. Dan gooide ze me minder naar 1 kant. En heel veel voltewerk gedaan met veel overgangen en schijnovergangen.

Alicia2u

Re: Rechtrichten: vele wegen leiden naar Rome?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:45

Alsje recht op je paard gaat zitten, wordt je paard inderdaad niet automitisch recht, maar vaak wel rechter!

Wat veel ruiters doen is, òf meegaan in de scheefheid van het paard, waardoor er dus geen rechtrichtende hulpen worden gegeven. Of ze gaan overcompenseren naar de andere kant, waardoor het paard gedesensibiliseerd wordt voor de gewichtshulp.

Daarom leer ik ruiters eerst om recht boven het paard te zitten: met de ruggengraad van de ruiter in het verlengde van de ruggengraat van het paard. Zo corrigeer je bovenstaande bewegingspatronen. Vervolgens wordt het paard weer sensibel gemaakt op de gewichthulpen van het rechtrichten; de compensatie (tegenover overcompensatie). Het uitgangspunt hierbij is dat de beide ruggengraten van paard en ruiter weer in elkaars verlengde komen, maar nu loodrecht ten opzichte van de grond.

Wanneer een paard zo scheef is dat het onregelmatig loopt of ernstig verzet toont. heb je als ruiter geen zaak om dat paard te rijden en zul je inderdaad eerst uit moeten wijken naar gymnastiek vanaf de grond, wellicht in combinatie met manuele therapie zoals osteopathie of fysiotherapie nter ondersteuning. Dit geld echter ook voor de ruiter! Deze moet ook fysiek in staat zijn die onafhankelijke en receptieve zit te beoefenen.

@maikeltje: ik denk dat je vraag nu (deels) beantwoord is?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:52

@ twinducklin, traver matige oefeningen aan de hand geloof ik niet in, omdat je geen lengte buiging kan vragen.
@cmaikeltje ligt rijden op het verkeerde been is een optie heb er meer klassieke ruiters mee zien werken, wat ik v dan wil doen als dit gebeurt is het paard onder de massa rijden, ik heb ook geen moeite om daarin contra stelling te gebruiken op de volte en daar in rijd TOT het paard onder de massa, dus ruiter stapt, om vervolgens de volte weer te gaan sluiten TOT het weer gebeurt en daar in de volte weer te openen en het paard weer onder de massa te brengen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:56

@Alicia :j

In het geval van mijn paard was het voor mij dus makkelijker om er recht boven te blijven in draf door op het verkeerde been licht te rijden. Geen idee of dat een gangbare manier is trouwens. Ze liep overigens niet onregelmatig maar was wel erg scheef. De zadelmaker heeft mijn zadel zelfs helemaal uit elkaar gehad om te kijken of het nou echt niet aan de boom van mijn zadel zou liggen, dat was niet het geval. Ze was toen net zadelmak.
Laatst bijgewerkt door maikeltje op 30-10-11 17:58, in het totaal 2 keer bewerkt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:58

@ Moll: ja dat heb ik inderdaad tot in den treure moeten doen op die volte :j

Kijk, dit zijn dingen waar je nou echt wat aan hebt. Leuk!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 18:06

Alicia2u schreef:
Alsje recht op je paard gaat zitten, wordt je paard inderdaad niet automitisch recht, maar vaak wel rechter!

Wat veel ruiters doen is, òf meegaan in de scheefheid van het paard, waardoor er dus geen rechtrichtende hulpen worden gegeven. Of ze gaan overcompenseren naar de andere kant, waardoor het paard gedesensibiliseerd wordt voor de gewichtshulp.

Daarom leer ik ruiters eerst om recht boven het paard te zitten: met de ruggengraad van de ruiter in het verlengde van de ruggengraat van het paard. Zo corrigeer je bovenstaande bewegingspatronen. Vervolgens wordt het paard weer sensibel gemaakt op de gewichthulpen van het rechtrichten; de compensatie (tegenover overcompensatie). Het uitgangspunt hierbij is dat de beide ruggengraten van paard en ruiter weer in elkaars verlengde komen, maar nu loodrecht ten opzichte van de grond.

Wanneer een paard zo scheef is dat het onregelmatig loopt of ernstig verzet toont. heb je als ruiter geen zaak om dat paard te rijden en zul je inderdaad eerst uit moeten wijken naar gymnastiek vanaf de grond, wellicht in combinatie met manuele therapie zoals osteopathie of fysiotherapie nter ondersteuning. Dit geld echter ook voor de ruiter! Deze moet ook fysiek in staat zijn die onafhankelijke en receptieve zit te beoefenen.

@maikeltje: ik denk dat je vraag nu (deels) beantwoord is?

Mijn ervaring bij mijn grote ruin is eigenlijk heel simpel geweest :+
Het is een dier van ruim 1m80
Door verschillende oorzaken zo scheef als een hoepel geweest. Omdat zijn hals ietwat kort is vergeleken met zijn hoogte, heeft hij een voorkeurs-kant ontwikkeld om te grazen met als gevolg een behoorlijke graasvoet.
Er is inderdaad een therapeute bij geweest en een osteopaat.
Die therapeute werkte volgens de Jack Meager-therapie.
De osteopaat wist te vertellen dat zijn heupen scheef waren (logisch..) en dat er in zijn hals ook verschillende wervels "vast" zaten. Alles losgemaakt en na een paar dagen rust zou alles toch verbeterd moeten zijn. (hij liep er zelfs onregelmatig van, dus echt behoorlijk scheef)
Maar deze behandelingen gaven toch niet het gewenste resultaat.

Ik ben hem toen gaan longeren, gewoon aan het halster en in een langzaam tempo.
Regelmatig laten übertreten en wat wijken.
Resultaat na een paar maanden was een paard wat bijna niet meer onregelmatig liep, zijn hals liet zakken en zelfs met afdruk begon te bewegen.

Dus in al die hulpmiddeltjes aan de longeerlijn geloof ik niet meer. Ik heb ook al die hulpmiddeltjes toegepast bij mijn paarden en cob's, in het verleden.
Ook bij die grote ruin in het begin, zonder het gewenste resultaat.

Terwijl het toch wel tegenstrijdig is met veel opvattingen ;) in de klassieke en zeker de moderne dressuur :j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:56

maikeltje schreef:

wat heb je niet begrepen van mijn uitleg?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:31

nombrado schreef:
maikeltje schreef:
Dus ik hoef alleen maar van achter te activeren door mijn paard door kuitdruk voorwaarts te laten gaan en zo wordt ie vanzelf recht? :D Of komt er toch meer bij kijken? Ik hoef niets met de teugels te doen? Ook niet als ie met zijn hoofd op mars zit?

je stelde de vraag , hoe je je paard vanachter naar voor reed.
dat is dus het antwoord.

als je paard met zijn hoofd te veel omhoog komt, is het paard achter dus niet sterk genoeg, om de buiging te krijgen die je als ruiter graag wilt.
dat is vanachter naar voor.
Het scheef zijn, komt dan dus ook vanachter uit.
en kan je nooit oplossen met je hand. Wel met je zit en been.
Kijk eerst of je als ruiter wel recht zit......daar begint alles mee.

nombrado schreef:
maikeltje schreef:

wat heb je niet begrepen van mijn uitleg?

Ik zie geen uitleg van hoe je het oplost.
De hamvraag was ook hoe je een scheef paard van achter naar voor recht maakt. Ik had ook als voorbeeld een paard wat kantelt maar laat dat laatste maar achterwege.

Zie jouw antwoord, zou je dat zelf willen laten vallen onder de noemer "uitleg"?
Ik lees niet wat je wanneer doet met je zit, benen etc om een paard te corrigeren wanneer hij niet recht loopt. Ik lees ook het antwoord niet op mijn vraag wat jij doet met een paard die met zijn hoofd op Mars zit?

Wat doe jij bijvoorbeeld bij een paard wat jou naar rechts gooit op het moment dat je erop zit?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 08:37

maikeltje schreef:
Wat doe jij bijvoorbeeld bij een paard wat jou naar rechts gooit op het moment dat je erop zit?

rechter heup ietsje naar voren en een moment je linkerheup naar beneden , als het nodig is binnenbeen er even aan en er weer af. Als het paar dan weer recht wordt weer recht boven het middelpunt zitten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 08:40

maikeltje schreef:
Ik lees ook het antwoord niet op mijn vraag wat jij doet met een paard die met zijn hoofd op Mars zit?

zeer laag tempo rijden, ontspanning vinden in het paard dat hij eerst kan en mag zakken met zijn hoofd.
daarin zal er ook een scheefheid en het missen van nog kracht vanachter te ontdekken zijn als ruiter, die je met je zit/bekken recht kan werken. Je zal dus eerst wat aan de spierontwikkeling achter moeten doen, alvorens het paard zelf gaat zakken.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 08:43

twinducklin schreef:
Ik vraag eerst mijn paard om zijn gewicht naar de achterhand te verplaatsen, dit doe ik door hem voorwaarts/neerwaarts te vragen terwijl ik voor hem sta en lichte druk door mijn lichaam (dit dus zonder hem aan te raken maar puur op houding ) hem vraag het gewicht naar de achterhand te verplaatsen, zn erbij lichte druk op kaptoom.

Hoe moet ik dat voor me zien, jij staat voor je paard en loopt achterwaarts terwijl je met de kaptoom zijn hoofd omlaag brengt? Hoe onderhou je de impuls?
Dat stikje over vragen dat hij zijn gewicht naar de achterhad verplaats begrijp ik ook niet. Heb je misschien een filmpje van hoe dit werkt?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 08:45

nombrado schreef:
zeer laag tempo rijden, ontspanning vinden in het paard dat hij eerst kan en mag zakken met zijn hoofd.
daarin zal er ook een scheefheid en het missen van nog kracht vanachter te ontdekken zijn als ruiter, die je met je zit/bekken recht kan werken. Je zal dus eerst wat aan de spierontwikkeling achter moeten doen, alvorens het paard zelf gaat zakken.

Even kort door de bocht, als je maar langzaam genoeg gaat vind je vanzelf wel het moment waarop het paard zijn hoofd wel zal laten zakken?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 08:54

nombrado schreef:
maikeltje schreef:
Ik lees ook het antwoord niet op mijn vraag wat jij doet met een paard die met zijn hoofd op Mars zit?

En een paard met een herten hals? Hoe los je dat op volgens Jou rij wijze, en heb je daar filmpjes van? Hoef niet van je zelf te zijn, maar de zelfde rij wijze.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 08:54

Abacab schreef:
nombrado schreef:

Even kort door de bocht, als je maar langzaam genoeg gaat vind je vanzelf wel het moment waarop het paard zijn hoofd wel zal laten zakken?

Dit bedoel ik nu met uitleggen, ik kan dus wel uitleggen wat ik als ruiter doe, om het paard te kunnen laten zakken, maar als je als ruiter de oorzaak niet weet, waar dit probleem vandaan komt snap je mijn uitleg niet.
en dan krijg je dit soort vragen
vandaar dat ik begon met of men weet, waar de scheefheid vandaan komt vanuit het paard.
Bij een langzaam tempo, kan het paard over 4 benen in zijn beweging de ontspanning hervinden en zich vandaaruit met behulp van de ruiter rechtwerken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 08:58

Moll schreef:
En een paard met een herten hals? Hoe los je dat op volgens Jou rij wijze, en heb je daar filmpjes van? Hoef niet van je zelf te zijn, maar de zelfde rij wijze.

ik snap deze vraag/probleem niet
kan een paard met een hertenhals niet naar beneden met zijn hoofd om gras te eten bv?
waarom kan hij dit dan niet met een ruiter erop?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 09:02

nombrado schreef:
Moll schreef:

ik snap deze vraag/probleem niet
kan een paard met een hertenhals niet naar beneden met zijn hoofd om gras te eten bv?
waarom kan hij dit dan niet met een ruiter erop?

Heb je er ooit mee gewerkt?