Slofteugel en oprichting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:58

Nee, ik heb niets tegen wedstrijdsport. Hoe correcter hoe beter. En als correct staat voor een hoop spektakel in jouw ogen, so be it.
Laatst bijgewerkt door setteke op 14-10-11 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:05

setteke schreef:
Nee, ik heb niets tegen wedstrijdsport. Hoe correcter hoe beter. En als correct staat voor een hoop spektabel in jouw ogen, so be it.

En daar ga de fout in, correct staat bij mij niet als een hoop spektakel, maar zoals eerder gezegd kracht en door geslagen stangen, uitgestrekte draf met voor benen die aan de hemel rijken en achter benen die niet mee komen, in het FEI reglement word ook gesproken,over harmonie, en die is niet meer te vinden, prestatie drang en druk viert hoogtij.

setteke

Re: Slofteugel en oprichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:11

Goed, dan ga ik de fout maar in in jouw ogen. Ik leef liever in de realiteit.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:14

Ik lees al even mee in dit topic...
@ moll en setteke, ik geloof dat deze discussie een tijd geleden ook al eens in een topic voorbij is gekomen en jullie misschien daar beter kunnen verder gaan?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:16

setteke schreef:
Goed, dan ga ik de fout maar in in jouw ogen. Ik leef liever in de realiteit.

De realiteit, is inderdaad dat het paard in deze een onderdeel is van, het is nodig om " dressuur" te kunnen rijden als sport, het paard is onder geschikt aan de prestatie drang, en als dit Jou visie is en mening dat dat de juiste weg is deel ik deze niet met je, er is ook een andere weg.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:17

maudenmarc schreef:
Ik lees al even mee in dit topic...
@ moll en setteke, ik geloof dat deze discussie een tijd geleden ook al eens in een topic voorbij is gekomen en jullie misschien daar beter kunnen verder gaan?

Je heb helemaal gelijk, on topic.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:21

Nee, mijn paard is mijn beste vriend. Boven alles. En dat weet je en Mindfields ook.

Maudenenmarc, wat heb je toe te voegen?

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:22

Op jullie verhaal? Of over de slofteugel & oprichting

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:24

Nee, over het onderwerp. Dus slofteugel en oprichting.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:28

Ik ben van mening dat een slof met het juiste gebruik, een goede hulp is om een paard goed los te werken, daarmee doel ik puur het over de rug laten lopen en een paard wat duidelijk goed aan je been is.

Er is een stelling, die voor 90% op bepaalde ruiters slaat.. Waar de kunde van de ruiter ophoud, komt er een hulpteugel in zicht.
Maar wat ik al zei, het juiste gebruik van een slofteugel, als een kleine hulp, om het jou makkelijker te maken.. is niet verkeerd.

Persoonlijk zal ik niet gaan beginnen met oprichting en een slofteugel.. Veel sterkte paarden zijn niet goed aan het been, of snappen de oefening niet, of de begeleider, hierbij de ruiter werkt te hard in met zijn hand.

Probeer te zorgen, dat je paard goed aan je hulpen staat, daarmee bedoel ik, dat je paard puur op je zit en je benen reageert..

Ik wil je wel een tip meegeven, mischien heb je die al gehad, dat weet ik niet, heb dit topic niet volledig doorgelezen, en reageer hiermee ook op de ts, en niet op de lopende discusies.

Paarden wat zich sterk maken, doordat ze de oefening niet begrijpen, stel ik bewust wat lager in.. Zo kunnen ze zich niet met de kaak eruit drukken. Dit werkt erg goed, en zo kun je stapje voor stapje aan de oefening, en aan de oprichting in de oefening gaan werken...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:31

[quote="Navidad"]Ik ben van mening dat een slof met het juiste gebruik, een goede hulp is om een paard goed los te werken, daarmee doel ik puur het over de rug laten lopen en een paard wat duidelijk goed aan je been is.

Er is een stelling, die voor 90% op bepaalde ruiters slaat.. Waar de kunde van de ruiter ophoud, komt er een hulpteugel in zicht.
Maar wat ik al zei, het juiste gebruik van een slofteugel, als een kleine hulp, om het jou makkelijker te maken.. is niet verkeerd.

Persoonlijk zal ik niet gaan beginnen met oprichting en een slofteugel.. Veel sterkte paarden zijn niet goed aan het been, of snappen de oefening niet, of de begeleider, hierbij de ruiter werkt te hard in met zijn hand.

Probeer te zorgen, dat je paard goed aan je hulpen staat, daarmee bedoel ik, dat je paard puur op je zit en je benen reageert..

Ik wil je wel een tip meegeven, mischien heb je die al gehad, dat weet ik niet, heb dit topic niet volledig doorgelezen, en reageer hiermee ook op de ts, en niet op de lopende discusies.

Paarden wat zich sterk maken, doordat ze de oefening niet begrijpen, stel ik bewust wat lager in.. Zo kunnen ze zich niet met de kaak eruit drukken. Dit werkt erg goed, en zo kun je stapje voor stapje aan de oefening, en aan de oprichting in de oefening gaan werken...[/quote

Mee eens.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:37

Mijn mening is dat je best kunt werken aan oprichting in combinatie met een slofteugel maar ik het een hulpmiddel vind voor bv het gymnastiseren van een paard.Dus hier heerst de vraag naar TS ben je wel klaar voor oprichting, ik denk van niet.. De slof is niet per defenitie slecht mits goed gebruikt. Ik denk echter wel dat als je de basis goed voor elkaar hebt, je geen slof nodig hebt om tot oprichting te komen want daar komt het niet vanuit. Wanneer een paard goed onder treed en de juiste aanleuning beheerst de oprichting vanzelf komt. Vloeit daaruit verzet, ga je terug naar de basis en ga je weer vanuit daar aan het werk..
Op de foto's waar de slof wordt gebruikt, zie ik een heel verkeerd beeld, dit vanwege de constante druk op de slof..

Zelf gebruik ik geen slofteugel bij mijn huidige paard en heb deze ook zeer weinig gebruikt..

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:41

Ik vind een slof echt het allerergste 'hulp'middel wat je aan je paard kan hangen.
Het heet niet voor niets naGEVEN je paard moet dit dus aan je willen geven, je moet het niet proberen te verkrijgen door hem naar beneden te 'trekken' met kracht (wat een slof dus eigenlijk doet). Ook begrenzen als verdediging ben ik het niet mee eens, daar zijn ook andere manieren voor.

Het meeste heb ik nog tegen het feit dat er bij een slof geen einde aan zit. Een martingaal of thiedemanteugel (waarvan ik de laatste ook best scherp vind) is dan een betere optie als je paard z'n hoofd omhoog doet. Maar een slof :n

als ik heel eerlijk ben, begrijp ik niet dat heden ten dage een slof uberhaupt nog bestaat..

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:42

Er kan gepraat worden als brugman, echter hoe he het draait of keert als men naar de slof grijpt is dit een beperking van kunde niks meer en minder, maar goed laat eens fotos zien met correct slof gebruik.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:44

Nee, niet mee eens. In combinatie met slof kan je niet werken aan de oprichting. Heeft er niets mee van doen.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:44

@ moll, tsja zo'n foto zal inderdaad erg moeilijk te vinden zijn.....

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:46

Zidore schreef:
Ik vind een slof echt het allerergste 'hulp'middel wat je aan je paard kan hangen.
Het heet niet voor niets naGEVEN je paard moet dit dus aan je willen geven, je moet het niet proberen te verkrijgen door hem naar beneden te 'trekken' met kracht (wat een slof dus eigenlijk doet). Ook begrenzen als verdediging ben ik het niet mee eens, daar zijn ook andere manieren voor.

Het meeste heb ik nog tegen het feit dat er bij een slof geen einde aan zit. Een martingaal of thiedemanteugel (waarvan ik de laatste ook best scherp vind) is dan een betere optie als je paard z'n hoofd omhoog doet. Maar een slof :n

als ik heel eerlijk ben, begrijp ik niet dat heden ten dage een slof uberhaupt nog bestaat..

Ook weer onzin. Geen flauw idee waar je over praat :D

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:47

setteke schreef:
Zidore schreef:

Hoe kan het dan onzin zijn ?

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:48

@ setteke, ik zoek even naar de goede woorden... Ik ben ook van mening dat je vanuit het gebruik van de slof niet kan werken naar oprichting. Ik zal het dan zo omschrijven dat je tijdens de oprichting er wel een slof aan kunt hebben hangen..waarin je deze dan moet gebruiken vraag ik me dan eigenlijk ook wel af.
Zoals ik al zei ik ben ook niet voor het rijden met en ben het met moll eens dat het een hulpmiddel is dat vooral voortkomt uit onkunde

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:53

Het kan, een slof tijdens oprichting, maar dan moet ie errug slap hangen. Het heeft geen nut op het moment.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:55

Zit ik mij ook net te bedenken...dus dan kan je hem idd beter in de kast laten hangen..

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 22:17

Voor de oprichting wel (in de kast laten hangen), voor basiswerk kan het een goed hulpmiddel zijn (wel in handen van een goede ruiter of amazone).

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 22:19

setteke schreef:
Zidore schreef:

? Hoezo? Ik begrijp jou nu ff niet

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 22:21

setteke schreef:
Voor de oprichting wel (in de kast laten hangen), voor basiswerk kan het een goed hulpmiddel zijn (wel in handen van een goede ruiter of amazone).

Dit heb je nu al wel duidelijk gemaakt, maar kan je het ook eens verklaren? Want dat heb ik nog niet kunnen vinden.. :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 22:22

setteke schreef:

Onzin, goeie ruiters hebben dit niet nodig.