sporen om te verfijnen, zware bitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:05

Waatom eingelijk afkomen ? :-)
En ik vind zelf dat je erg zacht bent hoor, moest die s&t en sporen weg zijn zou ik ja "vind ik leuk-en" op facebook

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:05

een pacour niet?
Ik ga wel filmen als mijn paardje weer goed is

Mindfields

Re: sporen om te verfijnen, zware bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:07

Wat is er met je paard aan de hand Tessaaa? Blessure? Nee een parcours springen is echt totaal iets anders dan correcte dressuuroefeningen rijden.

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:08

Mindfields schreef:
Wat is er met je paard aan de hand Tessaaa? Blessure? Nee een parcours springen is echt totaal iets anders dan correcte dressuuroefeningen rijden.

Blessure.. Ben niet meeeens dat het heel veel anders is.. In een pacour moet je tempowisselingen maken sturen lijnen rijden overgangen

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:09

Papagroom,
Jij bent een beetje oud en waarschijnlijk te zwaar voor die hengst van Mindfield.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:10

Jup, maar is heel anders dan een correcte galopwissel rijden. Wat voor blessure heeft ie?

PPG: Kom maar langs hoor!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:11

Tesssaaa schreef:
Jasmijn78 Je kan impuls, rechtgerichtheid, tact, verzameling en ontspanning met alleen een touwtje om zijn nek zelf doe ik dat met mijn pony ik maak galopwissels wijk overgang galop naar stap en andersom uitstrekken en weer op vangen het kan allemaal!

Ik denk dat Mindfields deze oefeningen bedoelt :D , daar zou zij (en ik) graag een filmpje van zien.

Tesssaaa

Maakt toch niet uit wat voor blessure voegt nu toch niks toe? Maar ik ben aan het dokteren met hem.

Mindfields

Ja ik ben daar wel benieuwd naar eigenlijk? Heb je een specifieke reden om er vaag over te doen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:12

Nou ja, om correct een parcours te springen (serieuze springsport) moet een paard er flink wat uren dressuur op hebben zitten.

Tussen Tessaaaa en Mindfields een vergelijk trekken is natuurlijk een gevalletje appels & peren.
Mindfields verstaat de kunst van een paard correct opleiden....
Tessaaaaa is iemand die zo te zien leuk recreatief bezig is en een hoop lol heeft... ook prima.
Ik zie echter wel een pony die vaak op de voorhand sodemietert... en die ring voorziet er, nu nog niet, voldoende in om dat te voorkomen...

Je kunt ons, als ruiters, pas onderling vergelijken wanneer we dezelfde oefeningen zouden kunnen uitvoeren, maar de 1 op S&T en de ander op een touwtje... zo u wilt.
Het blijft nu toch een beetje met een blinde over kleuren l*llen ...
Laatst bijgewerkt door Ninx op 30-09-11 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:13

Ik doe er vaag over omdat ik niet weet wat het is.. waarschijnlijk atrose of een ontsteking

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:14

Ja PPG hoeveel weeg je, das wel belangrijk. Condie is de jongste nie meer he! :D

Tessaaa: Waar zit die arthrose of ontsteking denken ze?

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:15

Artrose in zijn sprong. Maar ik denk geen ontstekking het is niet warm

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:17

Hmmm ik kan niet over blessures meepraten helaas. Alleen mijn hengst heeft op 21 jarige leeftijd, een peesblessure gekregen nadat hij zijn leven lang met een duitser van 120 kilo op zijn rug heeft rondgelopen. Dus dat die een keer wat ging mankeren kan ik begrijpen. Verder heb ik met geen enkel ander paard, die altijd op bitten gereden zijn, ooit een blessure gehad bij mijn paarden. Zijn er toch rond de 600 die ik gereden heb voor langere of kortere tijd.

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:20

Het komt niet omdat door met of zonder bit hij loopt 3á4 dagen mert bit en 3 á 4 zonder bit..
Dat achter been heeft hij toen ie klein was een grote wond aan gehad en moest bijna naarr de slacht dus waarschijnlijk heeft dat te maken met elkaar

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:21

je bent toch tegen bitten? Of begrijp ik het nu niet meer?

Xiniee wat zei je?

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:25

ik ben er niet tegen maar ik ben soms tegen hoe mensen met het bit omgaan

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:25

Tessaaa: Ik ook. Dus daarover zijn we het helemaal eens.
Laatst bijgewerkt door Mindfields op 30-09-11 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 13:38

Bijna niemand weet jammergenoeg dat een stangbit oorspronkelijk uitgevonden is om het paard te helpen zich te balanceren in de verzameling. Op lichte hulpen. helaas gebruiken veel mensen het als 'slofteugel' om het paard in een krul te trekken en om aan te hangen in de uitgestrekte draf.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 13:58

Volgens mij is dit topic inmiddels een beetje uit de bocht gevlogen, maar ik wilde toch nog graag even reageren.

Tot een jaar of twee geleden was ik zelf erg anti-scherpe-bitten, ik reed voornamelijk bitloos (bosal - ook geen zachte optoming; maar wel eentje zonder 'ruis') en als ik al iets met bit deed, dan was het op een dubbel gebroken trens. Ik was fervent anti-hefbomen en anti-spoor, want dat was allemaal nergens voor nodig en als echt goede ruiter kon je alles ook wel op een halstertje rijden. :D

En tegenwoordig rij ik met een Spaanse stang (niet helemaal hetzelfde als S&T, maar vergelijkbaar - ik rij deze stang ook op twee teugels, één aan de bitring en één aan de hefboom) en heeft mijn instructrice (working equitation/ barok rijden) gezegd dat het toch tijd wordt voor sporen, omdat paardlief mijn hulpen niet meer uit elkaar houdt. Want kuit is voorwaarts, maar ook zijwaarts, en achterwaarts, en sinds kort ook omhoog - en zonder spoor zit je dan, zoals Mindfields dat eerder zo mooi zei, toch met je winterhandschoen een touchscreen te bedienen.

Wat de stang betreft, ik vond dat maar een levensgevaarlijk ding. Scherp, onvriendelijk, dikke hefboom eraan. En ja, dat laatste, dat is allemaal waar, als ik er met mijn volle gewicht aan zou hangen. Maar met die stang kan ik wel op mijn pinken rijden! En met stang loopt mijn paard inmiddels soepeler én meer ontspannen dan met trens. Want een stang heeft ook voordelen, ben ik achter gekomen; hij ligt bijzonder stil in de mond en geeft daardoor nauwelijks ruis. Een hulp hoeft nu niet meer te zijn dan even het aanspannen van je hand. Een trens ligt onrustig in de mond en de hulpen zijn in vergelijking maar erg lomp. Ik ben inmiddels zo gewend aan het rijden met stang, dat ik zelf op een paard met trens bijna niet meer weg kan rijden, want alles voelt zo grof en lomp aan, en je hebt ineens zoveel gewicht in je handen.

Zowel voor working equitation als voor de Middeleeuwse shows die ik met mijn paard rij, is het van belang dat ik hem met slechts één hand aan de teugels kan rijden, en ook kan verzamelen, en op kan richten. De uiteindelijke droom is dat hij bij wijze van spreke op een lichte hulp op een dubbeltje kan wenden. En dat zal toch echt nooit lukken op een trens, want de verbinding is, zeker voor het rijden met één hand, te lomp. :)

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 14:24

Als ik dit zo lees denk ik: dus eigenlijk zou het beter/duidelijker zijn voor een paard om hem met stang en trens en sporen te rijden, maar gebeurt dit niet omdat het overgrote deel van de ruiters er gewoon niet mee kan omgaan?

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 14:26

rider schreef:
met je winterhandschoen een touchscreen te bedienen.

Sins waneer is een dier te vergelijken met een voorwerp ? Het verschil is dat je met een dier WEL rekening moet houden, en deze wel pijn kan voelen. of zit ik er naast en rijden jullie op een gsm ?
Helaas is die van mij wel nog een dier, en moet met die van mij rekening mee worden gehouden voor wat hij verkiest.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 14:34

Moderatoropmerking:
Bijna 2 pagina's offtopic en kinderachtig geneuzel van gisteravond en vanochtend verwijderd. Fijn dat de discussie sinds een uurtje weer interessant is :)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 15:10

kirrepir schreef:
Als ik dit zo lees denk ik: dus eigenlijk zou het beter/duidelijker zijn voor een paard om hem met stang en trens en sporen te rijden, maar gebeurt dit niet omdat het overgrote deel van de ruiters er gewoon niet mee kan omgaan?

Nee het overgrote deel van de ruiters heeft zulke slechte begeleiding dat ze er nooit aan toekomen een paard te verzamelen. Want tegen die tijd zit het paard in de staak, is compleet vastgereden met daarbijbehorende (soms ernstige) blessures, en koopt men maar weer een nieuw paard om overnieuw te beginnen me hetzelfde resultaat, want het systeem is niet veranderd.

Een dier is niet te vergelijken met een voorwerp, maar als ik jou dmv alleen aanrakingen moet vertellen welk lichaamsdeel je naar welke kant moet bewegen, dan snap je mij niet als ik lukraak ergens met een dikke handschoen ga duwen, ipv met 1 vinger precies de plek aan te geven die ik bedoel. Als ik dan vervolgens na een totaal niet te begrijpen hulp voor jou, ook nog geirriteerd raak omdat je nie doet wat ik vraag, dan raak jij erg gefrustreerd, want je wilde best doen wat ik vroeg, alleen begreep je de vraag niet goed.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 15:25

kirrepir schreef:

Ik denk dat het ook een kwestie is van wat je van een paard wil. Toen ik nog uitsluitend recreatief reed, kon ik prima wegrijden zonder sporen en op een bosal of een trens. Voor een beetje bos hobbelen kon ik daar mijn paard ook goed genoeg mee los krijgen/over de rug rijden. En ook voor eenvoudige dressuuroefeningen/een simpel (cross) parcourtje, volstaat dat echt wel.

Maar als je op een hoger niveau gaat werken, en je paard kan steeds meer verschillende oefeningen, dan moet je je communicatie gaan toespitsen, want iedere oefening heeft net een ander knopje.

Om een voorbeeld te geven: mijn paard loopt Spaanse pas, kent zijgangen, en sinds kort ook pesade en een beginnende levade. Aan de hand/tussen de lange lijnen werk ik nu ook aan piaffe, die hij straks hopelijk ook onder het zadel kan tonen. Hoe kan hij al die oefeningen uit elkaar houden als ik geen verfijnde hulp kan geven? Aan de hand/tussen de lange lijnen is dat makkelijk: hij kan aan mijn houding, mijn plaats t.o.v hem en zelfs aan het soort tuig (wel/geen bijzet, soort hoofdstel bv.) merken welke oefening we gaan oefenen. En zelfs dan druk ik weleens een verkeerde knop in. :+ Kun je nagaan als ik erop zit: hij kan mij niet meer zien, ik kan een stemcommando geven maar dat werkt/kan niet bij alle oefeningen even goed, dus hij is afhankelijk van zit/teugel/been - maar voor sommige oefeningen liggen die hulpen wel erg dicht bij elkaar.

@ Xiniee: dat heet een metafoor. Ik ben me er erg van bewust dat mijn paard geen voorwerp is. Als hij een fiets was, hoefde ik minder moeite te doen om met hem te communiceren, dan deed hij namelijk altijd precies wat ik wilde want dan had hij geen eigen wil. :D