Hoe vaak rijden jullie je 3 jarige paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:18

Niet.. En dat zouden naar mijn mening veel meer mensen moeten doen.. Vind het zo jammer dat al die drie jarige paarden al worden belast met een ruitergewicht, terwijl inderdaad de groeischijven dan nog wagenwijd open staan.. Maar ja, iedereen rijdt in met drie, dus waarom niet. En zet ze maar gelijk in de krul en doe een B-wedstrijd, is leuk voor de ervaring... Hmm, nee, niet mijn manier.. Ik vind dat een driejarige nog lekker in de wei mag spelen met vriendjes, en gewoon ongedwongen wat grondwerk doen en af en toe een zadeltje op. Als ze vier zijn eens rustig aan er op gaan zitten, en lekker oefeningen doen zodat het paard er aan went dat er iemand op zit.. Take it easy, waarom moet alles altijd zo snel snel...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:19

marillion schreef:
Ga eens kijken naar Imke, Edward, Hans peter, Anky enz denk je nou werkelijk dat hun gaan wachten tot het paard 6+ is? (niet dat je aan hun nou per direct een voorbeeld moet nemen, maar het zijn maar voorbeelden)

En daar zeg je het zelf al.. Dat zij dat doen, betekent niet dat het goed is. ;)

Tendance

Re: Hoe vaak rijden jullie je 3 jarige paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:20

Maar ook niet dat het slecht is.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:20

Tendance schreef:
Maar ook niet dat het slecht is.

Ik geloof dat er genoeg argumenten zijn om te laten zien dat het slecht is. :j

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:21

Maar ook genoeg om te zeggen dat het niet zo is en genoeg voorbeelden van paarden, die bewijzen dat het niet zo is of hoeft te zijn.

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:23

Als je het dan zo goed weet ga het hun dan ook even wijsmaken ;)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:25

marillion schreef:
Als je het dan zo goed weet ga het hun dan ook even wijsmaken ;)

Quote even anders weten we niet tegen wie je het hebt. 8-)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:26

ik heb nu een 3-jarige in training voor het zadelmak maken en inrijden. de eerste 3 weken heeft ze alleen aan de longe gelopen met af en toe een zadel sindsdien zijn we begonnen met opstappen, even rond de piste en gedaan naar nu op week 7 dat ik los door de piste kan stappen en draven en "figuren" rijden en als ze echt braaf is een galopje proberen.

eerste "werkte" ik bijna dagelijks 15-20 minuten en nu wou ik naar 3-4x/week. Maar na een dag rust hangt ze altijd het varken uit, dus misschien dat het voor haar beter is om dagelijks iets te doen, al is het maar 10 minuten onder de man, ipv 3x 20 minuten.
bovendien wil ik wel een paard afleveren waarbij de basis min of meer bevestigd is. Paard mag daarna ook terug de weide op tot het voorjaar, dus dan liever 2-3 maand iets "intensiever" en een goede basis hebben om op terug te vallen.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:27

Tendance schreef:
Maar ook genoeg om te zeggen dat het niet zo is en genoeg voorbeelden van paarden, die bewijzen dat het niet zo is of hoeft te zijn.

Oh? Hoeveel paarden zie je nog terug in de sport die vooraan lopen bij de VSN, en de jonge paarden keuring? Ik heb het een paar jaar gevolgt, maar je hoort nooit meer iets van ze...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:30

Dat valt wel mee! Velen daarvan worden verkocht naar het buitenland, dus dan is het logisch, dat je er niets meer van terug hoort.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:31

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:36

Tendance schreef:
Dat valt wel mee! Velen daarvan worden verkocht naar het buitenland, dus dan is het logisch, dat je er niets meer van terug hoort.

Buitenlandse transfers zijn niet zo moeilijk te volgen hoor.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:37

Sorry, maar hieruit haal ik dus niet, dat ik met een 3 jarige geen licht dressuurwerk zou mogen doen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:38

Vienna2007 schreef:
Tendance schreef:

Buitenlandse transfers zijn niet zo moeilijk te volgen hoor.

Denk, dat je, je daar op verkijkt. Dan moet je al de eigenaren vragen aan wie ze hem verkocht hebben. Heel veel paarden gaan naar het buitenland en zijn niet meer terug te vinden.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:39

Vanaf 3 jaar : 4 maanden lang in totaal 40 min max (15 min longeren + 15-20 erop en dan alleen rechtuit en wat oversteken)
Nu 4 maanden later loopt ze in de wei en staat ze alleen soms nog in de stapmolen en longeer ik haar mondjesmaat.
Vanaf januari wordt ze weer opgepakt.

Reden: lekker rustig aandoen is fijn en ik ben zwanger dus dan is het niet verstandig om op zo'n jonge onervaren paard te zitten.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:40

Mijn merrie van 3,5 staat nog steeds stil. Ik wacht sowieso tot volgend jaar en dan gaan we rustig, heel rustig beginnen.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:37

Ben nét begonnen met beleren maar denk zo'n 3x in de week een klein half uurtje en dan nog eens longeren ofzo. Hij is ook 3,5 nu en ik vond hem begin zomer er nog niet aan toe en je ziet nu dat hij gewoon de zomer nog lekker is gegroeid in het land en het nu prima aan kan, ben blij dat ik hem nog even in het land heb laten spelen..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:25

Sodeletuut schreef:
Niet.. En dat zouden naar mijn mening veel meer mensen moeten doen.. Vind het zo jammer dat al die drie jarige paarden al worden belast met een ruitergewicht, terwijl inderdaad de groeischijven dan nog wagenwijd open staan.. Maar ja, iedereen rijdt in met drie, dus waarom niet. En zet ze maar gelijk in de krul en doe een B-wedstrijd, is leuk voor de ervaring... Hmm, nee, niet mijn manier..

Maar dat is gelijk weer het andere uiterste :+ Joh, mijn pony is ook rustig met 3 zadelmak gemaakt en met 3,5 in/doorgereden en ging allemaal heel ontspannen. Ik woog 45 kilo en hij was breed gebouwd. Zadel was kunststof dus hij had in totaal 50 kilo op de rug. Had hij geen last van... hij vond het heerlijk om op pad te gaan door de natuur! Met 4 een onderlingewedstrijd in de B gereden, lange teugel en galop overgeslagen, puur voor de lol en ben natuurlijk ook met glans laatste geworden :D (heb er nog foto's van, ziet er allemaal te ontspannen uit haha).
Ik snap het nooit zo goed, waarom gelijk in uitersten denken?
Een pony is geen paard, een dressuurgerichte training is geen rustige buitenrit, de karakters van paarden verschillen en ja: ook het gewicht van de ruiter speelt mee. Het is niet altijd het 1 of het ander...

Persoonlijk haal ik uit de artikelen alleen informatie over de groeischijven, maar verder niet echt iets specifieks over de schade want deze zin:
De grootste schade die je waarschijnlijk zult aanrichten is schade aan de rug.
Geeft geen duidelijkheid over de gevolgen, waarschijnlijk is immers een heeel ruim begrip.
Wat ik eruit opmaak is dat het iets is waar je rekenig mee moet houden met de groeischijven met de training, dat je het wel in je achterhoofd houd. Maar niet dat licht werk slecht is...
Daarbij heeft artikel 2 het ook over intensief trainen van jonge paarden dat dat schadelijk kan zijn.
Dus sja... T is in mijn ogen puur informatief dat je het dus in je achterhoofd houdt dat je jonge dieren niet té intensief moet trainen.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:40

In de paard en sport stond laatst een stukje over trainingsschema voor jonge paarden mischien leuk om te lezen. Kan helaas de paard&sport niet meer vinden anders had ik het voor je over getypd.

Mijn moeder heeft een drie jarig paard dat ik voor haar heb ingereden en nu doorrij. Ik rij hem maximaal 3 keer in de week. 20 tot 30 minuten.

Ik vindt dat je voor jezelf moet beslissen wat je paard aan kan want jij kent je paard het best.
Heb je bijvoorbeeld twee dagen achter elkaar gereden en je merkt dat het paard op de derde dag moe is of wat futloos laat je hem een paar dagen staan. Maar lijkt het paard alleen maar tegenieten van het werk. Zou ik hem lekker vaker rijden niet lang mischien dan 15 minuten per keer en dan langzaam opbouwen. tot jij denkt zo is het even genoeg nu een paar dagen rust.

Elk paard is verschillend sommigen zijn er klaar voor en anderen niet. Daar van uit maak je een plan.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:44

Vienna2007 schreef:
Tendance schreef:

Oh? Hoeveel paarden zie je nog terug in de sport die vooraan lopen bij de VSN, en de jonge paarden keuring? Ik heb het een paar jaar gevolgt, maar je hoort nooit meer iets van ze...

:D Uthopia liep als 4 jarige in de Pavo Cup...dat is in ieder geval één waarmee het goed is gekomen.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:55

Ik ben het er niet mee eens dat een 2 en 3 jarig paard het zelfde zijn. Een 3 jarige is wel degelijk meer uitgegroeid. Nee niet volledig maar een 2 jarige nog veel minder. Ja natuurlijk zijn er uitzonderingen. Maar ik kan geen 3 jarige opnoemen die 5x per week een uur loopt. En ik zie nogal wat jonge paarden ;)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:55

Hier ook niet!

seline1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 23:27

R_ali_R schreef:
In de paard en sport stond laatst een stukje over trainingsschema voor jonge paarden mischien leuk om te lezen. Kan helaas de paard&sport niet meer vinden anders had ik het voor je over getypd.

Mijn moeder heeft een drie jarig paard dat ik voor haar heb ingereden en nu doorrij. Ik rij hem maximaal 3 keer in de week. 20 tot 30 minuten.

Ik vindt dat je voor jezelf moet beslissen wat je paard aan kan want jij kent je paard het best.
Heb je bijvoorbeeld twee dagen achter elkaar gereden en je merkt dat het paard op de derde dag moe is of wat futloos laat je hem een paar dagen staan. Maar lijkt het paard alleen maar tegenieten van het werk. Zou ik hem lekker vaker rijden niet lang mischien dan 15 minuten per keer en dan langzaam opbouwen. tot jij denkt zo is het even genoeg nu een paar dagen rust.

Elk paard is verschillend sommigen zijn er klaar voor en anderen niet. Daar van uit maak je een plan.

_/-\o_ haleluja! Dank voor deze wijze woorden!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:36

En kinderen die genieten van snoepjes geef je lekker gewoon wat vaker snoepjes, want ze geven toch aan dat ze het fijn vinden en niet dat ze er last van hebben? :roll:
Heb je wel eens bij een fysiotherapeut of mensendieck/cesartherapeut in de wachtkamer gekeken? Heel opvallend is dat er behoorlijk wat 40-ers bij een therapeut terecht komen met rugproblemen. Wat blijkt? Ze hebben van jongs af aan een verkeerde houding gehad, is nooit gecorrigeerd, heb je op jonge leeftijd geen last van, maar boven de 40 opeens wel. Moet je alsnog je houding gaan veranderen en accepteren dat er ook wat slijtageschade zit.
Is het je wel eens opgevallen hoeveel mensen in de wedstrijdsport melden dat hun paard (weer) een blessure heeft? En hoeveel van die paarden zijn met 3 al ingereden en doorgereden? Tuurlijk zijn er altijd van die hele degelijke exemplaren die geen probleem hebben, kan ook schelen als ze een echt goede ruiter hebben getroffen, maar laten we even eerlijk zijn, het gros van de ruiters in de (basis)wedstrijdsport is geen bijzonder talent, dus de meeste paarden moeten het met gemiddelde ruiters doen.

Een paard kan er soms mentaal eerder voor klaar zijn om aan het werk te gaan, maar het lijf volgt gewoon het genoemde groeischema. Het lijkt misschien wel heel degelijk, maar de zachte materialen houden zich gewoon aan het schema van verharden/dichtgroeien. Heb je een paard dat mentaal vroeg rijp is, heb je een uitdaging om het wel "werk" te bieden, maar toch rekening te houden met de fysieke gesteldheid. Dan moet je misschien wel buiten het "gangbare boekje" gaan denken en dat is voor veel mensen erg moeilijk.

Dat een artikel in de Paard en Sport niet keihard zegt dat met 3 jaar inrijden slecht is, lijkt me logisch. De belangen zijn te groot om tegen de gangbare praktijk in te gaan waar ze hun leden en geld vandaan krijgen. Paard moet tenslotte klaar zijn voor de IBOP, de Pavo-cup en weet ik veel wat nog meer en dat is allemaal op jonge leeftijd. Waar dat met de potentiele toppaarden vaak door goede ruiters wordt gedaan, moeten de "gewone" paarden het doen met de gewone ruiters die zien hoe die potentiele toppers worden gepresenteerd en denken dat je je paard vanaf de 2e keer erop zitten al "aan de teugel" moet laten lopen. Resultaat is paarden die niet in balans lopen, geleerd hebben om over de kop te lopen in plaats van lekker van achteren te kunnen komen. Voor foto's hiervan hoef je niet eens naar ITP, dit topic heeft al keurige voorbeelden laten zien. ;(

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:50

Tendance schreef:
Denk, dat je, je daar op verkijkt. Dan moet je al de eigenaren vragen aan wie ze hem verkocht hebben. Heel veel paarden gaan naar het buitenland en zijn niet meer terug te vinden.

Misschien moet je dat dan niet denken. Waarom spreek je trouwens alles tegen wat ik doe? Als ik zeg dat ik ze kan volgen op internet, zeg jij dat het niet waar is.. :+

Hilarisch.