Talent? Nee, het draait allemaal om geld...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:10

Spiritdancer schreef:
VivaLaVida schreef:
mijn ouders zijn niet arm maar hebben geen geld voor meerdere paarden..
Ik heb de kans gekregen van een familie die ik als mijn eigen familie beschouw, maar heb er jaren mijn best voor gedaan, hard er voor gewerkt, bewezen dat ik het ECHT wilde. Dus niet een dag niet naar de paarden gaan omdat het regent enz. Heb in november mijn 2e paard samen met hun gekocht. Heb gigantisch veel geluk gehad met deze familie, en ze weten dat ik ze voor eeuwig dankbaar ben. Maar kan wel zeggen van mezelf dat ik er veel voor opgegeven heb........

Een gezonde instelling en met wat je dan al bereikt hebt mag je best trots zijn op jezelf denk ik.

En toch, dat je trots bent op wat je hebt/bereikt hebt, terwijl je voor een groot deel gesponsord bent (en daar hard voor je best hebt gedaan) dat gaat er bij een hoop mensen gewoon niet in blijkbaar???
Want "jij krijgt alles" en ik moet mezelf dan maar gaan verantwoorden, en vertellen wat ik er allemaal voor heb gedaan/betaald. Blijkbaar is het dan ineens heel normaal om naar iemands financien te gaan zitten raden en vragen......... en wil ik het daar niet over hebben (ook omdat het opschepperig over komt!!) dan word daar gelijk raar over gedaan....... :+

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:13

jasmijn78 schreef:
schoentje schreef:
Maar goed, vooral blijven denken dat je vanalles mist en nergens invloed op hebt.... Met die gedachte kom je er zeker niet, en dat is een beetje de moraal van de 'positievelingen' hier...

Helemaal mee eens :j

We zullen allemaal moeten accepteren dat, wat Schrikdraad ook zegt, het kopen van een 'bewegingswonder' niet in je mogelijkheden ligt als je Jantje Modaal bent. Ook moeten we accepteren dat paardrijden nou eenmaal een sport is die veel geld kost, meestal meer dan het oplevert (in geld). Dat ouders die het kunnen missen, veel geld pompen in hun kids en paardenhobby, tja dat hadden mijn ouders misschien ook gedaan als ze het konden missen. Dat is ook eigenlijk wel te begrijpen en accepteren. Je kunt er afgunstig om zijn als je het zelf niet heb gehad en graag had gewild, maar ja wat schiet je ermee op? Tuurlijk is het frustrerend als jij ook de Anky- droom had, en je strontverwende ondankbare rotkinderen tegenkomt die alle kansen wel krijgen... en er niet eens dankbaar voor zijn. Maar ja het is gewoon dikke vette pech als je niet in een wieg met een gouden randje geboren bent, terwijl je wel graag verder had gewild in de paardensport. Je moet imo gewoon gaan voor wat je wilt en kunt krijgen en vervolgens tevreden zijn met wat je hebt. Je hebt dan je best gedaan. Op eigen houtje kun je volgens mij best een eind komen met flink geluk en doorzettingsvermogen. En een beetje Talent natuurlijk! Anders komt het geluk (goed paard te rijden krijgen, gesponsord worden etc) ook niet wat deze sport betreft denk ik :)

Het gaat om keuzes maken en realistisch zijn, denk ik. Je moet je op een gegeven moment af gaan vragen: is het echt haalbaar om Anky/ Adelinde/ HP/ Whoever II te worden en ga ik al mijn tijd en energie en geld erin stoppen? Of ga ik tevreden zijn met een lief en leuk paard waar ik het best goed mee doe in de wedstrijden en ook lekker buiten mee kan rijden?
Laatst bijgewerkt door LHS_80 op 22-08-11 13:16, in het totaal 2 keer bewerkt

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:15

VivaLaVida schreef:
En toch, dat je trots bent op wat je hebt/bereikt hebt, terwijl je voor een groot deel gesponsord bent (en daar hard voor je best hebt gedaan) dat gaat er bij een hoop mensen gewoon niet in blijkbaar???
Want "jij krijgt alles" en ik moet mezelf dan maar gaan verantwoorden, en vertellen wat ik er allemaal voor heb gedaan/betaald. Blijkbaar is het dan ineens heel normaal om naar iemands financien te gaan zitten raden en vragen......... en wil ik het daar niet over hebben (ook omdat het opschepperig over komt!!) dan word daar gelijk raar over gedaan....... :+

Die mensen zijn dan gewoon jaloers!!! It's an ugly green monster.... :j

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:32

IK ben overtuigd dat als je de wil hebt en jezelf een doel stelt dat je heel ver kan komen en misschien wel heel dichtbij je doel kan komen of je ouders of anderen je nu wel of niet helpen. Belangrijk is hoe je de weg naar je doel bewandelt....stel je komt heel dichtbij je doel maar niet helemaal omdat je net wat geluk miste dan zal je later toch meer voldoening en trots voelen dan de persoon die zonder obstakels en tegenslagen haar doel bereikt.

Echter het vroeg in de jeugd overmatig sponseren van je kind in welke sport dan ook mist in haar ontwikkeling het aspect van waarde voor dingen die tot dan toe vanzelfsprekend lijken. Ik heb best wat te besteden maar later als ik er niet meer ben zullen mijn kids het ook zelf moeten doen..dan kunnen ze er vast aan wennen. Wanneer ik aan de andere kant voor het geluk van mijn kind een toekomst zie in de sport zal ik haar zoveel mogelijk ondersteunen. Tot die tijd mag ze eerst even laten zien wat ze het waard vindt.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:36

Een ruiter(tje) met veel talent (en geen rijke ouders) zal snel genoeg aanbiedingen krijgen van andere mensen om hun paard/pony uit te brengen op wedstrijd.

En als je zelf (ouders) geen geld hebben om een pony/paard te kopen kan je ook op zoek gaan naar een verzorgpaard/pony. Veel hangt af van je eigen mentaliteit. Want ook als mensen veel geld hebben is succes niet te koop, het maakt het wel makkelijker.

Ook vindt ik het jammer dat er altijd zo negatief gekeken wordt naar andere, heerlijk toch voor die mensen die veel geld hebben. Ik snap dat "jaloers" zijn altijd erg slecht.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:50

@muc
Je zult je als ruitertje toch alleen in de kijker kunnen rijden als je wat tussen de billen hebt :-)
Talent kun je niet laten zien op je fiets.

Verzorgpony is leuk.
Maar die haflinger is leuk maar rij je je daar mee in de kijker als je als 12 jarige al iemand hebt kunnen strikken voor vervoer?
Sportpony is vaak niet als verzorgpony aangeboden daar rijdr het eigdn kind op.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:58

jasmijn78 schreef:
Suzanne F. schreef:
Je moet ook een goed paard hebben, de mogelijkheden en een portie geluk.

Een groot deel van de mogelijkheden kun je creeeren. Geld kun je verdienen. Gewoon even wat harder je best doen op school en/of op je werk. Als je als mens niet in staat bent om je eigen talenten en vaardigheden op ander vlak zo goed te managen en in te zetten dat je er een goede boterham aan overhoudt, kun je je afvragen of je dan wel in staat bent om een paard op topniveau te managen? Om de talenten van je paard wel optimaal tot uiting te kunnen laten komen? Beide vragen voor een deel toch wel dezelfde capaciteiten van een mens. Iemand met topsportmentaliteit heeft dat volgens mij niet enkel als zij op het paard zitten, maar ook in het dagelijks leven....

Suzanne F. schreef:
Geld speelt qua paard en mogelijkheden een hele grote rol.

Maar niet altijd... Je kunt soms voor weinig geld echt wel aan een leuk paard komen, en soms moet je het aandurven om de gok te wagen. Zeker in een tijd als nu waarin de paardenmarkt op zijn gat ligt. Ik heb ooit een keer een hele lelijke 3-jarige gekocht voor bijna niets met een draadwond op het achterbeen. Het enige wat ik aan dat paard zag was dat hij goed kon bewegen. In de basis zat hij 9 van de 10 wedstrijden in de prijzen en hij loopt nu zz-licht. Je kunt ook een paard als veulen kopen, of als enter/twenter. Scheelt ook al een hoop geld. Mits je de vaardigheid in huis hebt om hem zelf op te leiden natuurlijk.

Het duurste paard wat ik heb gehad was ook de slechtste :o Je kan nog zo'n duur paard kopen; of ze het uiteindelijk op het hoogste niveau gaan doen blijft altijd de vraag.

Als je een enter of twenter koopt, ben je ook minstens 3000-4000 euro kwijt aan stallingsgeld nog voor je er iets mee kan beginnen.
ik vind de prijs van een paard persoonlijk niet bepalend. Want heb je een stalling wat 250 euro per maand kost, kan je na 2 jaar stallingsgeld bij wijze van spreken een leuk sportpaard kopen. Ik vind het altijd vreemd dat mensen gaan besparen op een paard, maar uiteindelijk na een jaar hetzelfde geld kwijt zijn aan stalling.
Het zijn de onderhoudskosten die de prijs drukken, niet de aankoopprijs.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:00

@shrikdraad, Dat ben ik niet met je eens, als je zelf goed wil leren rijden kan je ook gaan helpen op een stal of fokker. En daarvoor in ruil, les krijgen of iets dergelijks. Er zijn genoeg mensen die zo zijn begonnen. Je hoeft echt niet altijd op een haflinger bij een boer te rijden. En al zou dat zo zijn, dan leer je eerst maar rijden op die haflinger en laat daar zien wat je kan. Als je wil en je hebt talent zien mensen dat ook als je op een haflinger rijdt. En als je dan op de ponyclub of iets dergelijks komt zijn er meestal wel mensen die dan iemand mee willen nemen op wedstrijd.

Ik spreek uit ervaring, mijn ouders waren geen paardenmensen en doordat bij mij alles altijd paard, paard, paard was ben ik op mijn 10e een (Z-dressuur & springen) Welsh pony gaan rijden waar de dochter te groot voor was geworden. Het was dus mijn verzorgpony. Zo ken ik veel voorbeelden.

Ik geloof niet zo in geluk, geluk moet je afdwingen.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:05

muc schreef:
@shrikdraad, Dat ben ik niet met je eens, als je zelf goed wil leren rijden kan je ook gaan helpen op een stal of fokker. En daarvoor in ruil, les krijgen of iets dergelijks. Er zijn genoeg mensen die zo zijn begonnen. Je hoeft echt niet altijd op een haflinger bij een boer te rijden. En al zou dat zo zijn, dan leer je eerst maar rijden op die haflinger en laat daar zien wat je kan. Als je wil en je hebt talent zien mensen dat ook als je op een haflinger rijdt. En als je dan op de ponyclub of iets dergelijks komt zijn er meestal wel mensen die dan iemand mee willen nemen op wedstrijd.

Ik spreek uit ervaring, mijn ouders waren geen paardenmensen en doordat bij mij alles altijd paard, paard, paard was ben ik op mijn 10e een (Z-dressuur & springen) Welsh pony gaan rijden waar de dochter te groot voor was geworden. Het was dus mijn verzorgpony. Zo ken ik veel voorbeelden.

Ik geloof niet zo in geluk, geluk moet je afdwingen.

De andere zijde van deze redenering is wel, als het je dan niet lukt om je geluk af te dwingen, heb je het blijkbaar toch niet goed gedaan.
Er is niets mis met haflingers van de boer, hartstikke leuk, maar juist als je dan de kans hebt om een sportpony te rijden én ook nog eens de kans hebt om wedstrijden
te gaan rijden (wat bij veel verzorgpony's ook vaak niet mogelijk is), is dat, naar mijn mening, eerder een uitzondering dan een regel. En zeker niet iets wat je altijd
kan afdwingen, soms moet er gewoon iets op je pad komen. En tuurlijk geloof ik dat veel ruiters zijn begonnen zo als jij beschrijft en later zijn opgeklommen, toch denk
ik dat er veel meer enthousiaste jonge mensen zijn die altijd bij die boer blijven hangen, die nooit de kans hebben gekregen om een pony op wedstrijd te starten.
Dat geeft ook niet, dat kun je altijd gaan doen als je zelf werk hebt. Maar dat het per definitie af te dwingen is, daar geloof ik niet in.

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:06

schrikdraad schreef:
@muc
Je zult je als ruitertje toch alleen in de kijker kunnen rijden als je wat tussen de billen hebt :-)
Talent kun je niet laten zien op je fiets.

Verzorgpony is leuk.
Maar die haflinger is leuk maar rij je je daar mee in de kijker als je als 12 jarige al iemand hebt kunnen strikken voor vervoer?
Sportpony is vaak niet als verzorgpony aangeboden daar rijdr het eigdn kind op.

Daarnaast is het wel fijn als een ruiter zelf een sponsor meeneemt die bijdraagt in de kosten om een combinatie uit te brengen. Of het nu een familielid is of een externe sponsor. Uiteindelijk moet het kostenplaatje wel sluitend zijn en ik denk dat de eigenaar van een paard daar zeker wel rekening mee houdt.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:12

Geluk kun je niet afdwingen
of zeg jij tegen een kindje met leukemie dat ook?
Of waar een ouder is verongelukt en zo de moeder het gezin financieel draaiende moet houden?
Of bij ... vul maar in.
Geluk is mooi maar niet te creëren.
En al helemaal niet als kind.
Als je ouder bent kun je zelf een paard kopen maar dat is geen geluk.

sharif2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:14

Ik ken iemand die expres een Z-paard heeft gekocht voor wedstrijden. Echter...zelft bakt ze er niet veel van..

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:16

Sponsor heb ik van mijn leven nog niet gehad. Ik rij op dit moment 3 paarden (2 van mezelf en 1 van iemand anders) op wedstrijd naast mijn fulltime job. Daarnaast geef ik les en rij af en toe paarden van andere mensen voor geld. Ik weet dus niet waar je sponsors voor nodig hebt maar met hard werken en zoals al eerder gezegd is, bv niet op vakantie en je geld aan de paarden uitgeven kom je ook een heel eind.
(Voor een 12 jarig kind is dit natuurlijk niet haalbaar)

Maar zelfs op een manege hebben ze meestal pension paarden. Als daar dan altijd een meisje rondloopt dat wil helpen en netjes rijdt. Dan kent vaak iemand wel weer iemand anders die iemad zoekt voor een pony/paard. Ik ben het met jullie eens dat je het misschien niet kan afdwingen op het moment dat jij het wil, maar als je enthousiast bent en fanatiek. Dan komt daar vanzelf wel wat op je pad.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:18

schrikdraad schreef:
Geluk kun je niet afdwingen
of zeg jij tegen een kindje met leukemie dat ook?
Of waar een ouder is verongelukt en zo de moeder het gezin financieel draaiende moet houden?
Of bij ... vul maar in.
Geluk is mooi maar niet te creëren.
En al helemaal niet als kind.
Als je ouder bent kun je zelf een paard kopen maar dat is geen geluk.

Hallo?!?! :+ Nee natuurlijk spreek ik niet over Leukemie of dat soort voorbeelden. Al geloof ik ook daar dat mensen die positief denken eerder beter worden dan iemand die negatief denkt. Maar dat is een hele andere discussie.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:26

jasmijn78 schreef:
schoentje schreef:
Maar goed, vooral blijven denken dat je vanalles mist en nergens invloed op hebt.... Met die gedachte kom je er zeker niet, en dat is een beetje de moraal van de 'positievelingen' hier...

Eigenlijk is hier alles gezegd! _/-\o_

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:29

dan heb je toch meteen het antwoord
geluk kun je niet afdwingen
ook niet in de sport
niet iedereen krijgt wat die verdient ook buiten de sport om niet.
ken mensen die zo hard werken voor iets maar nooit de waardering
En andere die de helft doen wel met hulp van een kruiwagen
thats life
maar geluk is niet vanzelfsprekend voor iedereen

en negatief en realistisch is wat anders

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:40

Nog een leuke link waarin je kunt lezen dat talent en kei hard werken ook niet genoeg is om succesvol te zijn. Het hangt van meer dingen af:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Eco ... cces.dhtml

Even een quote uit het artikel:
Citaat:
Maar succes berust niet louter op eigen verdienste. Niemand kan beslissen in welk gezin hij wordt geboren. Wie liefhebbende, goed opgeleide en ook nog welgestelde ouders heeft, zal het doorgaans verder schoppen.

Succes is ook afhankelijk van stom toeval. Neem zoiets stompzinnigs als het geboortejaar. De grote mannen van de computerindustrie, zoals Bill Gates (Microsoft) en Steve Jobs (Apple), zijn allen rond 1955 geboren. Als twintigers profiteerden zij van een levensgroot gat in de markt. Een paar jaar eerder was de markt voor computers nog te klein, een paar jaar later waren de lekkerste brokken al verdeeld tussen de pioniers.

Citaat:
Vaak wordt gedacht dat de hedendaagse samenleving een meritocratie is, waarin de beste mensen boven komen. Succesvolle mensen geloven zelf graag dat zij hun positie geheel op eigen kracht hebben bereikt – en daarom recht hebben op navenante salarissen. Wie naar de feiten kijkt, vindt helemaal geen rechtvaardiging voor exorbitante beloningen, vindt Gladwell.

wie meer wil weten moet het artikel zelf maar lezen

LHS_80

Re: Talent? Nee, het draait allemaal om geld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:52

Precies, het hangt van meer dingen af. Niet alleen toeval, maar óók hard werken (de 10.000 uur) :j

Leuk artikel! Door zoiets te lezen verbreedt je je horizon en je visie op dingen.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:55

Maar ook niet alleen hard werken zoals hier gesuggereerd wordt.
Alle dingen samen.
Dus ook je afkomst en dus geld
zoals ook in het artikel staat.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:00

schoentje schreef:
Het gaat vaak mis bij de te fanatieke ouders, die er een stressboel van maken. Zonder stress en druk, is het gewoon leuk om veel pony's te rijden. en dan maakt het niet uit of je dure kleren aan hebt of niet.

Klopt. Maar een te fanatieke ouder is niet perse een ouder met geld. Ook ouders zonder veel geld kunnen hun kind op een totaal verkeerde manier mentaal 'steunen' waardoor hun kinderen totaal niet om kunnen gaan met kritiek of tegenslag. Dus het stereotype van ouders met geld, die pushen en verwende kinderen gaat echt niet altijd op. En het komt ook niet per definitie vaker voor onder ouders met geld.

Maar kennelijk is het voor sommige hier te heftig onder ogen te zien dat sommige mensen nu eenmaal alles kunnen hebben: ouders met geld die hun kroost op alle vlakken goed ondersteunen, kinderen die het heel goed doen in de sport, met goede paarden en ook nog eens op school, en later ook in de maatschappij... Face it; some have it all!

Die gedachte lijkt voor sommige zo erg, dat ze die meteen verdringen door zich meteen voor te houden dat die ouders haast wel moeten pushen, die kinderen altijd ondankbaar zijn en niets kunnen. Alleen op die manier kunnen ze blijkbaar hun eigen situatie accepteren?

Spiritdancer schreef:
Dat de wereld niet gelijk verdeeld is, is een feit. Het kind wat uit een rijk nest komt heeft op vele fronten een voorsprong op het kind dat uit een armlastig nest komt.
Maar dat wil niet zeggen dat je maar geld in het succes van je kind moet pompen.

Waarom niet? Als mijn kind succes heeft zal ik daar geld in blijven pompen tot ze de lasten zelf kan dragen. En ook als ze geen succes heeft, maar wel enorm gemotiveerd is en plezier heeft zal ik er geld in blijven pompen.

Nou zijn wij niet echt rijk, we hebben het goed, maar rijk is weer een klasse apart. Maar mijn kind heeft als voordeel dat zij een moeder heeft die thuis is in de paarden (mocht zijn straks fanatiek willen gaan rijden) Wij hoeven straks geen dure voorgetrainde pony te kopen, want moeders past zelf wel op een D-tje :z . Dus nemen we een jonkie die moeders eerst even gaat 'voorprogammeren' }> zodat zij na, een shet te zijn ontgroeid, een goede start kan maken op een goede leerpony. Een minder grote investering dan bij de 'rijken' maar hetzelfde effect. En als kindlief er toch niets meer aanvind, dan kan er wellicht wat winst op de pony gemaakt worden waardoor de investering weer wordt terugverdient.

Mijn vader wist niets van paarden. Ik reed op mijn 12e een niet zadelmakke D pony in van een boer. Mijn vader zag daar de risico's echt niet van in, de beste man. We zijn nu wijzer, en daarom zal ik voor mijn kind echt andere keuzes maken. Naast dat ik denk dat kinderen sneller goed leren rijden op een goede leerpony, vind ik het ook een stuk veiliger. Ik laat mijn (jonge) kind echt niet mer een groene pony op pad gaan.

Niet alleen kinderen van rijke ouders hebben een voorsprong, maar ook kinderen van ouders die zelf thuis zin in de sport, omdat die hun kind beter kunnen begeleiden.

VivaLaVida schreef:
Ik heb de kans gekregen van een familie die ik als mijn eigen familie beschouw, maar heb er jaren mijn best voor gedaan, hard er voor gewerkt, bewezen dat ik het ECHT wilde. Dus niet een dag niet naar de paarden gaan omdat het regent enz.

Jij hebt dus je kans gegrepen! Ik rijd ook regelmatig paarden van iemand. Tijdenlang hebben daar werkeloze paarden en pony's op stal gestaan. We waren altijd wel op zoek naar een ruiter(tje). Maar vind er maar eens een! Eentje die ook komt als het regent/donker/koud is. Als ze een vriendje krijgen etc. Ze komen hier allemaal van de manege en kunnen niets. Geeft niets, maar bij het eerste kritische geluid (van deze karakteristieke, maar zeer ervaren paardenman waar menigeen nog veel van kan leren) worden ze boos, beginnen ze te huilen en/of komen niet meer terug. De mentaliteit van jezelf 'afknijpen', doorzetten en niet steeds 'ja-maaren' mist gewoon.

LHS_80 schreef:
We zullen allemaal moeten accepteren dat, wat Schrikdraad ook zegt, het kopen van een 'bewegingswonder' niet in je mogelijkheden ligt als je Jantje Modaal bent.

Maar daar ben ik het niet mee eens. Ook Jantje kan aan een goed paard komen als Jantje heel goed kan rijden. Je begint met een goedkoop jonkie. Die leidt je netjes op en verkoop je voor meer. Voor dat geld koop je weer een kwalitatief iets beter jonkie. En daar doe je hetzelfde mee. Als je goed kunt rijden en paarden netjes op kunt leiden kun je zo je eigen bewegingswonder bij elkaar sparen. Er is namelijk ALTIJD vraag naar goed gereden paarden die mensen makkelijk na kunnen rijden.

Spiritdancer schreef:
stel je komt heel dichtbij je doel maar niet helemaal omdat je net wat geluk miste dan zal je later toch meer voldoening en trots voelen dan de persoon die zonder obstakels en tegenslagen haar doel bereikt.

Maar je kunt nooit zo oordelen over een anders situatie. Voor jou kan het er uit zien of iemand daar zonder tegenslagen is gekomen, maar dat weet je niet. Ieder huisje heeft zijn kruisje hoor. Dus ook die ander die er dan net wel komt kan dan net zoveel voldoening als jouw voelen. Misschien heeft hij net iets meer 'geluk' gehad op paardenvlak dan jij, maar misschien op ander vlak wel weer heel wat tegenslag.

muc schreef:
Ook vindt ik het jammer dat er altijd zo negatief gekeken wordt naar andere, heerlijk toch voor die mensen die veel geld hebben. Ik snap dat "jaloers" zijn altijd erg slecht.

snap ik ook niet...

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:11

jasmijn78 schreef:
LHS_80 schreef:
We zullen allemaal moeten accepteren dat, wat Schrikdraad ook zegt, het kopen van een 'bewegingswonder' niet in je mogelijkheden ligt als je Jantje Modaal bent.

Maar daar ben ik het niet mee eens. Ook Jantje kan aan een goed paard komen als Jantje heel goed kan rijden. Je begint met een goedkoop jonkie. Die leidt je netjes op en verkoop je voor meer. Voor dat geld koop je weer een kwalitatief iets beter jonkie. En daar doe je hetzelfde mee. Als je goed kunt rijden en paarden netjes op kunt leiden kun je zo je eigen bewegingswonder bij elkaar sparen. Er is namelijk ALTIJD vraag naar goed gereden paarden die mensen makkelijk na kunnen rijden.

Mee eens. Maar dan moet je wel, zoals je ook zegt, HEEL GOED kunnen rijden. En dat moet je dan eerst wel leren (zie ook artikel), waarvoor je als minder welgesteld kind wel de mogelijkheden moet hebben (o.a. bepaald door omstandigheden zoals of je ouders rijles kunnen betalen, een je een goede instructeur kan vinden, of je support hebt van thuis, of je kansen krijgt van mensen die wel paarden hebben, etc etc), plus een scheut talent. Het is gewoon niet zo zwart wit te zeggen, dat je je geluk altijd in eigen hand hebt. Wel voor een groot deel, je kunt veel zelf doen en bereiken, maar waar een wil is, is een weg, gaat echt niet voor iedereen op. Soms kom je een heel end in de richting van je droom/ je doel, maar moet je ergens along the way accepteren dat meer er gewoon niet in zit. En dan realistisch zijn en tevreden met wat je wel hebt bereikt, binnen je eigen omstandigheden en kunnen. Als je dat heel bewust doet en kunt, kun je volgens mij alsnog heel erg gelukkig zijn, ondanks dat je je droom niet hebt bereikt.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:24

jasmijn78 schreef:

Maar zo simpel als jij het stelt is het toch ook niet. De paarden moet ook allemaal maar heel blijven, dat heb je voor een deel zelf in de hand en voor een deel ook niet. Als je een keer een paard met flinke medische kosten hebt dan kom je al niet meer uit de kosten.
Een kwalitatief beter jonkie koop je op verwachting, maar vaak genoeg valt het allemaal wat tegen, karakter blijkt toch niet zo meegaand, beenwerk niet zo hard of paard is gevoelig voor koliek, of paard blijkt helemaal niet fijn na te rijden zijn. En daar ga je dan met je mooie plan......

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:39

LHS_80 schreef:
Waarom niet?

Waarom niet? Wat ik al eerder heb aangehaald: Omdat je moet voorkomen dat alles maar vanzelfsprekend is....want dat is het niet. Niets in het leven is vanzelfsprekend....de basis van bescheidenheid.

jasmijn78 schreef:
Maar je kunt nooit zo oordelen over een anders situatie. Voor jou kan het er uit zien of iemand daar zonder tegenslagen is gekomen, maar dat weet je niet. Ieder huisje heeft zijn kruisje hoor. Dus ook die ander die er dan net wel komt kan dan net zoveel voldoening als jouw voelen. Misschien heeft hij net iets meer 'geluk' gehad op paardenvlak dan jij, maar misschien op ander vlak wel weer heel wat tegenslag.

Als je leest dan zie je dat ik geen oordeel geef maar een mogelijkheid laat zien waar rekening mee gehouden dient te worden......je kan er wel de hele wereld bij halen maar in dit geval had ik het over de weg naar de top in de paardensport.

LHS_80 schreef:
Mee eens. Maar dan moet je wel, zoals je ook zegt, HEEL GOED kunnen rijden. En dat moet je dan eerst wel leren (zie ook artikel), waarvoor je als minder welgesteld kind wel de mogelijkheden moet hebben (o.a. bepaald door omstandigheden zoals of je ouders rijles kunnen betalen, een je een goede instructeur kan vinden, of je support hebt van thuis, of je kansen krijgt van mensen die wel paarden hebben, etc etc), plus een scheut talent. Het is gewoon niet zo zwart wit te zeggen, dat je je geluk altijd in eigen hand hebt. Wel voor een groot deel, je kunt veel zelf doen en bereiken, maar waar een wil is, is een weg, gaat echt niet voor iedereen op. Soms kom je een heel end in de richting van je droom/ je doel, maar moet je ergens along the way accepteren dat meer er gewoon niet in zit. En dan realistisch zijn en tevreden met wat je wel hebt bereikt, binnen je eigen omstandigheden en kunnen. Als je dat heel bewust doet en kunt, kun je volgens mij alsnog heel erg gelukkig zijn, ondanks dat je je droom niet hebt bereikt.

Het soort geluk waar we het hier over hebben heb je ook niet in eigen hand......dat bestaat niet want anders zou het geen geluk heten.

Verder vraag ik me af wie er dan bepaalt of een kind wel of geen talent heeft. Vaak zijn het de ouders zelf die vinden dat hun kind talentvol is en geen prijs te hoog vinden omdat te bewijzen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:41

Abacab schreef:
Maar zo simpel als jij het stelt is het toch ook niet.

Je kunt natuurlijk allerlei beren op de weg bedenken. Maar als je niet meer middelen hebt is dat de manier om het te gaan proberen. Hierin ligt dan je kans. En er is een redelijke kans dat je het op die manier welgewoon voor elkaar krijgt. Als je niet bereid bent om het dan te proberen, heb je imo ook niet de juiste drive.

Als je wel veel geld hebt, kun je ook van je paard vallen en invalide raken. Zeg dan maar dag tegen je topsport. Of met je vrachtwagen vol paarden een ongeluk krijgen, dan ben je ook alles kwijt. Je kunt overal redenen voor bedenken waarom het niet zou lukken. Maar ook redenen waarom het wel zou kunnen lukken.

Abacab

Re: Talent? Nee, het draait allemaal om geld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:52

Maar Jasmijn, volgens mij komen de door mij gegeven voorbeelden in de praktijk nl. best veel voor. Kijk maar een beetje om je heen.
Ik vind ook dat als je ergens voor wilt gaan je er ook met de volle 100% tegenaan moet. Dan bereik je veel meer dan wanner je thuis op de bank af blijft wachten. Maar makkelijk is het niet. Wat ik wil aangeven is dat je ook wel een stukje geluk nodig hebt.
De absolute talenten komen wel bovendrijven [mist ze de juiste mentaliteit hebben, maar er is een hele grote groep middenmoot die wel dat stukje geluk/toeval nodig heeft om ergens een keer met kop en schouders bovenuit te kunnen steken.