schoentje schreef:Het gaat vaak mis bij de te fanatieke ouders, die er een stressboel van maken. Zonder stress en druk, is het gewoon leuk om veel pony's te rijden. en dan maakt het niet uit of je dure kleren aan hebt of niet.
Klopt. Maar een te fanatieke ouder is niet perse een ouder met geld. Ook ouders zonder veel geld kunnen hun kind op een totaal verkeerde manier mentaal 'steunen' waardoor hun kinderen totaal niet om kunnen gaan met kritiek of tegenslag. Dus het stereotype van ouders met geld, die pushen en verwende kinderen gaat echt niet altijd op. En het komt ook niet per definitie vaker voor onder ouders met geld.
Maar kennelijk is het voor sommige hier te heftig onder ogen te zien dat sommige mensen nu eenmaal alles kunnen hebben: ouders met geld die hun kroost op alle vlakken goed ondersteunen, kinderen die het heel goed doen in de sport, met goede paarden en ook nog eens op school, en later ook in de maatschappij... Face it; some have it all!
Die gedachte lijkt voor sommige zo erg, dat ze die meteen verdringen door zich meteen voor te houden dat die ouders haast wel moeten pushen, die kinderen altijd ondankbaar zijn en niets kunnen. Alleen op die manier kunnen ze blijkbaar hun eigen situatie accepteren?
Spiritdancer schreef:Dat de wereld niet gelijk verdeeld is, is een feit. Het kind wat uit een rijk nest komt heeft op vele fronten een voorsprong op het kind dat uit een armlastig nest komt.
Maar dat wil niet zeggen dat je maar geld in het succes van je kind moet pompen.
Waarom niet? Als mijn kind succes heeft zal ik daar geld in blijven pompen tot ze de lasten zelf kan dragen. En ook als ze geen succes heeft, maar wel enorm gemotiveerd is en plezier heeft zal ik er geld in blijven pompen.
Nou zijn wij niet echt rijk, we hebben het goed, maar rijk is weer een klasse apart. Maar mijn kind heeft als voordeel dat zij een moeder heeft die thuis is in de paarden (mocht zijn straks fanatiek willen gaan rijden) Wij hoeven straks geen dure voorgetrainde pony te kopen, want moeders past zelf wel op een D-tje
. Dus nemen we een jonkie die moeders eerst even gaat 'voorprogammeren'
zodat zij na, een shet te zijn ontgroeid, een goede start kan maken op een goede leerpony. Een minder grote investering dan bij de 'rijken' maar hetzelfde effect. En als kindlief er toch niets meer aanvind, dan kan er wellicht wat winst op de pony gemaakt worden waardoor de investering weer wordt terugverdient.
Mijn vader wist niets van paarden. Ik reed op mijn 12e een niet zadelmakke D pony in van een boer. Mijn vader zag daar de risico's echt niet van in, de beste man. We zijn nu wijzer, en daarom zal ik voor mijn kind echt andere keuzes maken. Naast dat ik denk dat kinderen sneller goed leren rijden op een goede leerpony, vind ik het ook een stuk veiliger. Ik laat mijn (jonge) kind echt niet mer een groene pony op pad gaan.
Niet alleen kinderen van rijke ouders hebben een voorsprong, maar ook kinderen van ouders die zelf thuis zin in de sport, omdat die hun kind beter kunnen begeleiden.
VivaLaVida schreef:Ik heb de kans gekregen van een familie die ik als mijn eigen familie beschouw, maar heb er jaren mijn best voor gedaan, hard er voor gewerkt, bewezen dat ik het ECHT wilde. Dus niet een dag niet naar de paarden gaan omdat het regent enz.
Jij hebt dus je kans gegrepen! Ik rijd ook regelmatig paarden van iemand. Tijdenlang hebben daar werkeloze paarden en pony's op stal gestaan. We waren altijd wel op zoek naar een ruiter(tje). Maar vind er maar eens een! Eentje die ook komt als het regent/donker/koud is. Als ze een vriendje krijgen etc. Ze komen hier allemaal van de manege en kunnen niets. Geeft niets, maar bij het eerste kritische geluid (van deze karakteristieke, maar zeer ervaren paardenman waar menigeen nog veel van kan leren) worden ze boos, beginnen ze te huilen en/of komen niet meer terug. De mentaliteit van jezelf 'afknijpen', doorzetten en niet steeds 'ja-maaren' mist gewoon.
LHS_80 schreef:We zullen allemaal moeten accepteren dat, wat Schrikdraad ook zegt, het kopen van een 'bewegingswonder' niet in je mogelijkheden ligt als je Jantje Modaal bent.
Maar daar ben ik het niet mee eens. Ook Jantje kan aan een goed paard komen als Jantje heel goed kan rijden. Je begint met een goedkoop jonkie. Die leidt je netjes op en verkoop je voor meer. Voor dat geld koop je weer een kwalitatief iets beter jonkie. En daar doe je hetzelfde mee. Als je goed kunt rijden en paarden netjes op kunt leiden kun je zo je eigen bewegingswonder bij elkaar sparen. Er is namelijk ALTIJD vraag naar goed gereden paarden die mensen makkelijk na kunnen rijden.
Spiritdancer schreef:stel je komt heel dichtbij je doel maar niet helemaal omdat je net wat geluk miste dan zal je later toch meer voldoening en trots voelen dan de persoon die zonder obstakels en tegenslagen haar doel bereikt.
Maar je kunt nooit zo oordelen over een anders situatie. Voor jou kan het er uit zien of iemand daar zonder tegenslagen is gekomen, maar dat weet je niet. Ieder huisje heeft zijn kruisje hoor. Dus ook die ander die er dan net wel komt kan dan net zoveel voldoening als jouw voelen. Misschien heeft hij net iets meer 'geluk' gehad op paardenvlak dan jij, maar misschien op ander vlak wel weer heel wat tegenslag.
muc schreef:Ook vindt ik het jammer dat er altijd zo negatief gekeken wordt naar andere, heerlijk toch voor die mensen die veel geld hebben. Ik snap dat "jaloers" zijn altijd erg slecht.
snap ik ook niet...