Waarom moet alles zo snel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:28

Kendra schreef:
_Esther_87_ schreef:

Nee, om Z te lopen hoeft een paard alleen maar correct te zijn, niets meer. Kijk, als ze compleet op kop gebouwd zijn word het een ander verhaal natuurlijk, maar een simpel paard dat correct word aangereden kan Z klaar zijn met 6 jaar...mits er geen ruiter op zit die eerst vanalles verprutst. Sterker nog, als een paard niet in 3 jaar Z klaar is, is er iets mis mee. Ofwel lichamelijk, ofwel geestelijk, ofwel de ruiter.

En dat klopt volgens mij ook weer niet :) . Andersom wel: een paard dat lichamelijk goed in elkaar zit, vroegrijp is, het mentaal aan kan en de juiste ruiter treft, moet onder normale omstandigheden in 3 jaar naar het Z kunnen worden gereden. Maar sommige paarden hebben even wat meer tijd nodig, en sommige ruiters doen er liever een jaartje langer over. Daar hoeft op zich nog niks mis mee te zijn ....

Dat klopt, zo bedoelde ik het ook niet he. Maar als je zelf gewoon serieus traint en geen gekke dingen doet (en daardoor dus ook je paard niet overvraagt, want wissels even buiten beschouwing gelaten zit er echt niets ingewikkelds in het Z) dan kan het wel. Ik wil absoluut niet zeggen dat iedereen dat daarom maar moet doen, er zijn genoeg mensen die dat helemaal niet willen natuurlijk, maar ik kan er slecht tegen dat het hier af en toe lijkt alsof je je paard mishandelt als je hem op zijn 6e Z gaat starten...terwijl het imo gewoon geen big deal is. En voor mijn gevoel (maar dat is een speculatie en word vast niet toegegeven) zijn het de mensen die zelf vreselijk veel moeite hebben met het niveau en dus heel, heel hard moeten trainen om zover te komen, die dus maar roepen dat het niet kan en niet goed is als een paard al jong zover is. Terwijl het feit dat het bij hen zo moeilijk is/lijkt, niet aan de paarden ligt....

Electra63

Re: Waarom moet alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 23:13

Goh, al weer deze discussie.
Ik kan me niet voorstellen TS dat jij ineens zo omgedraaid bent. Eerst werkte je op een springstal en was je actief in de drafsport e.d. Ben je nu ineens zo teleurgesteld? Misschien hebben andere mensen wel goede ervaringen met het werken in de paardenwereld.
Natuurlijk gebeuren er misstanden in de sport, overal op deze wereld gebeuren er misstanden met dieren.

Verder is dit een discussieforum. Jij stelt iets aan de orde, dan lijkt het mij normaal, dat je antwoord geeft als mensen een vraag stellen of tegengas bieden (zoals Jasmijn) en niet bepaalde bokkers uitsluit van deze discussie. Ik ben er verder klaar mee, want ook ik, heb aan jou wat (kritische) vragen gesteld in het vorige topic en daar nooit antwoord op gekregen.

Ik zag nog een vraag van Moll over de gemiddelde leeftijd van een sportpaard? Ik vraag me vaak af wat de gemiddelde leeftijd is van "het recreatiepaard"? Daar worden weinig statistieken van bijgehouden. Hoeveel pony's/paarden verdwijnen naar Italië, het "goedkope" handelscircuit of de slager?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 23:17

Het wordt een beetje stil.....

-Esther-87-, helemaal mee eens. Sommige mensen moeten heel hard trainen (ik reken me zelf daar ook toe, maar heb zelf zeer beperkte wedstrijdaspiraties, dat laat ik liever doen :o, zodat het voor het paard leuk blijft), en sommige mensen hebben ook paarden die absoluut niet geschikt zijn voor de hedendaagse sport (en hebben dat vaak niet door).

Ik vind namelijk wel dat de sport is veranderd, 'vroeger' was het veel gebruikelijker dat je met een simpele all rounder je winstpuntjes bij elkaar scharrelde, alleen in de zomer op wedstrijd ging, het liefst in de buurt en als je het in je mars had 's morgens een dressuurproefje en 's middags springen.
Dat is nu veranderd....iedereen rijdt het hele jaar door en afstanden maken niet meer uit, zeker niet voor de professionals. Prestaties zijn belangrijker geworden en er gaat natuurlijk ook veel meer geld om in de sport.

Simpele amateurs zoals ik moeten daar ook niet naar kijken, maar gewoon blijven doen wat ze altijd deden: af en toe op wedstrijd omdat je het leuk vindt, gezellig met je paard op stap...Toch lijkt het wel alsof een deel van deze groep dat niet op kan brengen en zich gaat meten met de professionals, en daar onstaan wel problemen. En ik zal niet zeggen, je moet wel wat zelfvertrouwen hebben om het zo lekker simpeltjes te doen, want ieder dressuurpaard dat er niet uitziet als Jazz of Ferro wordt toch wel wat meewarig aangekeken. De oplossing is simpel: rijden op kleine streekwedstrijdjes, ze zijn er nog steeds en het is er nog steeds gezellig.

Ik kan me dus wel iets voorstellen bij de kritiek in dit topic, maar vind dat een volstrekt verkeerde groep wordt aangesproken. Iedereen moet het goed doen voor zijn/haar (vooral haar ...) paard en ik weet zeker dat je ook als je alleen maar aanklungelt in de B tot je paard 8 is, of helemaal niet start, of alleen maar vrijheidsdressuur doet, of ......je het goed of minder goed kunt doen voor je paard. Dat is namelijk de andere kant, dat de kritiek zich vooral toespitst op hetgeen zich op het wedstrijdterrein afspeelt - alles daarbuiten, waar niemand weet van heeft, wat niemand ziet blijft buiten beeld en daarmee buiten de discussie.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 23:17

Daar heb je zeker een punt, ik kijk alleen in mijn tak van de rijerij het klassieke, waar de gemiddelde leeftijd veel hoger ligt dan in welke andere takken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 23:18

Moll schreef:
Daar heb je zeker een punt, ik kijk alleen in mijn tak van de rijerij het klassieke, waar de gemiddelde leeftijd veel hoger ligt dan in welke andere takken.

Maar hoe weet jij dat? Waar kan je die cijfers zien?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 23:20

Electra63 schreef:
Moll schreef:

Maar hoe weet jij dat? Waar kan je die cijfers zien?
zoek en gij zult vinden

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 23:23

Nee, dat is geen antwoord.
Hier in de omgeving zitten een aantal mini-shetjes-fokkers. Ik weet dat daar regelmatig veulens worden geboren die niet goed zijn. Als ze niet overlijden tijdens of vlak na de geboorte en ze niet te verkopen zijn, gaan ze gewoon op transport. Deze zullen niet geregistreerd staan op internet in de sterfte-cijfers.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 23:27

Het gaat om de paarden die in de sport mee draaien, in de GP bv zijn paarden 9 van de 10 keer al uit gebonjourd voor hun 18e, in de klassieke rijerij is de leeftijd van 20 geen uitzondering om die nog vol in het werk te zien en zelfs de sprongen boven de aarde te doen

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 23:29

Of ga eens een hele dag op een paardenkliniek op een bankje zitten, wat er allemaal langskomt valt vaak onder de noemer recreatie. Niets mis mee, maar soms wordt er gedaan alsof wedstrijdpaarden altijd wat mankeren en sowieso niet oud worden.

Ik vind het gewoon heel flauw om zo af te geven op de wedstrijdsport. Als het je niet ligt, prima, maar het is niet leuk om het maar steeds vegen uit de pan te geven. En alles over 1 kam te scheren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 23:30

Moll:
Ok, dus in dit topic gaat het alleen over GP-paarden? Dan zijn we (denk ik) snel uitgesproken op Bokt. :D

Ik dacht, dat het om de "levensduur" van het paard ging en dan kan je nog discussiëren over de "kwaliteit van dit leven"?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 23:36

De GP geef ik als voorbeeld aan hoor, de amateur sport is im mijn ogen het zelfde laken en pak, tuurlijk zijn er ruiters die voor de lol een proefje rijden, echter is het gros toch van de instelling ik wil winnen en zo komt het circus op gang, het is niet meer wie het correctste een proef rijd, maar wie er het meeste spectacle kan laten zien, en wanneer het paard niet presteerde naar verwachting is dit de fout van het paard en niet van de ruiter, het paard ken het niet aan enz enz we kennen allemaal de verhalen wel.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 23:37

Moll schreef:
Het gaat om de paarden die in de sport mee draaien, in de GP bv zijn paarden 9 van de 10 keer al uit gebonjourd voor hun 18e, in de klassieke rijerij is de leeftijd van 20 geen uitzondering om die nog vol in het werk te zien en zelfs de sprongen boven de aarde te doen

Het is ook maar hoe je er tegenaan kijkt, ruiters trekken hun paard ook terug uit de sport omdat ze vinden dat het mooi is geweest....niet altijd omdat ze aan het eind van hun Latijn zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 23:48

Maar gebeurt dat alleen in de sport? Of ook bij de "recreatie-ruiter"? Die bijv. een paard heeft gekocht die toch niet zo geschikt is om aan een lang teugeltje in de polder te rijden? Of een "recreatie-ruiter" die zijn/haar rijkunsten heeft overschat en "vast loopt" omdat ze "les" krijgt van het buurmeisje?
Ik zet speciaal recreatieruiter tussen aanhalingstekens, omdat IMO iedereen die niet zijn/haar brood met zijn/haar paard verdiend een recreatieruiter/hobbyruiter is.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 23:57

Dan nog zit in dat stuk toch ook bij de nederlandse fokkerij an sich, want waar word op gefokt? Prestatie meer niet, vandaag de dag kan deq gemiddelde ruiter geen normaal paard meer kopen, als ik in me lessen kijk wat voor bloed en wat voor temprament veel paarden hebben en waar de gemiddelde recreatie ruiter niet mee uit de voeten kan.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 00:01

Misschien overschatten de meeste ruiters zich en denken ze dat ze bloedpaarden kunnen rijden.

Trouwens normale paarden zijn er nog genoeg te koop (Marktplaats staat er vol mee), een recreatieruiter heeft volgens mij keuze genoeg.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 00:18

Dat is denk ik heel erg waar...en zoals ik al eerder heb gezegd: je moet ook wel wat zelfvertrouwen / gevoel van eigenwaarde hebben om met zo'n leuk simpel beestje te willen rijden. Veel ruiters (lees: amazones) willen toch het liefst een Totilas in de dop maar vergeten dat ze niet de capaciteiten hebben van Edward Gal. Ik verkoop ook wel eens een paard en ben wel eens in shock geweest als ik zag wat voor mensen er op een bepaald type paard (lees groot bloederig nerveus dressuurpaard) afkwamen.
Maar dat heeft dus veel meer met de keus van de ruiter te maken en niet met het aanbod.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 00:26

Als je kijkt naar de nederlandse fokkerij (kwpn) deze paarden worden ook met het oog op de sport gefokt en niet voor recreatie gefokt.Ik snap het probleem dat het moeilijk is om een paard te vinden met wat minder bloed voering maar misschien moeten deze mensen naar een ander ras uit kijken en niet een bloederig paard voor recreatie zoeken.
Ik snap wat er met deze topic bedoelt wordt maar het is onmogelijk om dit te veranderen dus als iedereen bij zichzelf blijft en daar iets probeert te verbeteren dan scheelt het toch weer iets.
Zelf denk ik niet dat het slecht is voor een zes-jarig paard om Z te starten dat is alles over een kam scheren er zijn genoeg kundige ruiters die zeker vanuit een goed oogpunt met hun paard omgaan.
Er zijn ook mensen die met een kreupel paard of met een lichamelijk letsel door blijven rijden of het nu alleen buitenrijden of iets anders is , dit ben ik al vaak tegen gekomen en dat vind ik nog ernstiger.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 00:29

En wie zijn schuld is dat? Precies het circus van de Gp, correctheid doet het niet meer maar spectacle des te meer, en de penny meisjes willen wat ze zien, en,wat als ideaal word afgeschilderd, rollkur, tot LDR, van voor benen tot aan de hemel maar geen correcte evenredige achterhand, en ga zo maar door spectacle en circus

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 00:45

Moll, wat jammer dat je zo reageert. Zoals jij het stelt zijn deze meiden slachtoffer van een situatie. Ik vind dat iedereen ook zelf verantwoordelijk is voor zijn/haar gedrag. Dat betekent niet dat ik een nerveus bloedpaard zal verkopen aan de eerste de beste Penny (mijn verantwoordelijkheid...), maar als ze heul veul geld bieden (wat me helaas nog nooit is overkomen :+ ), weet ik niet wat ik zou doen. Waarschijnlijk zou ik dan toch na 10 waarschuwingen denken: ok, jouw verantwoordelijkheid....
Sommige van deze meiden zien zelfs helemaal niet hoe het paard loopt. Als het maar een grote zwarte is vallen ze als een blok :D - en denken dat ze Totilas hebben gekocht, terwijl het misschien een kruising was tussen een draver en een Groninger. Daar komt gedoe van, dat ben ik met je eens, want ze gaan er op zitten alsof ze Edwardina Gal zijn en Totilas onder hun kont hebben- en da werk natuurlijk nie.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 01:01

Nou medelijden is het niet, het is eerder jammer dat het beeld wat geschetst word door de grote namen,niet het juiste is, dat de penny meisjes niet genoeg zijn onderlegt en dus gebrek aan kennis hebben is gedeeltelijk hun eigen verantwoording, en van de geen die hun les geeft/ begeleid.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 01:25

Maar nu komt het wel een beetje rond in dit topic....Als je zegt dat er (jonge) mensen zijn die eigenlijk niet weten waar ze mee bezig zijn, zichzelf overschatten en met een verkeerde instelling wedstrijden rijden, waardoor het welzijn van het paard soms uit het oog wordt verloren, dan klopt dat. Ik denk dat iedereen dat hier zal beamen. Maar dat is heel wat anders dan het gegeneraliseer van de afgelopen pagina's, over De Gemiddelde Wedstrijdruiter die zijn/haar paard overvraagt en mishandelt.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 06:58

Electra63 schreef:
Maar gebeurt dat alleen in de sport? Of ook bij de "recreatie-ruiter"? Die bijv. een paard heeft gekocht die toch niet zo geschikt is om aan een lang teugeltje in de polder te rijden? Of een "recreatie-ruiter" die zijn/haar rijkunsten heeft overschat en "vast loopt" omdat ze "les" krijgt van het buurmeisje?
Ik zet speciaal recreatieruiter tussen aanhalingstekens, omdat IMO iedereen die niet zijn/haar brood met zijn/haar paard verdiend een recreatieruiter/hobbyruiter is.

Als we het nou toch hebben over mensen over 1 kam scheren dan vind ik dit er ook wel bij horen.
Ken mensen die hun brood verdienen elders, maar meer verstand hebben over paarden dan sommige die wel hun brood in de paarden verdienen.
setteke schreef:
Trouwens normale paarden zijn er nog genoeg te koop (Marktplaats staat er vol mee), een recreatieruiter heeft volgens mij keuze genoeg.

Ik ben het niet met je eens, natuurlijk vind je genoeg recreatie paarden, maar eigenlijk ook weer niet, ga maar eens zoeken naar een paard tussen de 9 en 14 jaar oud, makkelijk op weg te rijden in bos, bak, strand en je wilt ook nog een proefje en een springwedstrijdje kunnen rijden. Je hebt een budget van 4000,-
Kan je vertellen dan moet je heel goed zoeken, om ook nog een leuk plaatje te vinden.
Vele rassen die vroeger een groot deel van dit plaatje in vulde, fokken nu ook op de spring of dressuur sport en het brave, leuk uitziende, poets paard, zie je steeds minder.
Kendra schreef:
Dat is denk ik heel erg waar...en zoals ik al eerder heb gezegd: je moet ook wel wat zelfvertrouwen / gevoel van eigenwaarde hebben om met zo'n leuk simpel beestje te willen rijden. Veel ruiters (lees: amazones) willen toch het liefst een Totilas in de dop maar vergeten dat ze niet de capaciteiten hebben van Edward Gal. Ik verkoop ook wel eens een paard en ben wel eens in shock geweest als ik zag wat voor mensen er op een bepaald type paard (lees groot bloederig nerveus dressuurpaard) afkwamen.
Maar dat heeft dus veel meer met de keus van de ruiter te maken en niet met het aanbod.

En wie heeft die mensen leren paardrijden, zouden die de mensen ze niet zo moeten opleiden dat ze beter weten. Voor mij gaat het mis met de verschillende opleidingen, daar moet ook alles snel. Tegenwoordig mag je je zelf al gediplomeerd noemen, na het behalen van een "simpele" cursus. Het overgrote deel van deze mensen hebben imo geen enkel besef hoe je een paard moet opleiden, maar staan wel in de bak andere te vertellen hoe ze dat moeten doen. Want ja als je begint met paardrijden, weet je echt niets en ga je er van uit dat iemand die een diploma heeft jou goed op weg helpt. Zeg nou zelf op sommige maneges staan er guppen in de bak de kleintjes les te geven, maar deze lieve juffies hebben soms zelf nooit een eigen paard gehad, laat staan een paard opgeleid. Dan krijg je ruiters die alleen maar horen dat ze het zo goed kunnen, want ja die vervelende manege paarden kunnen ze in het gelid houden en rondjes laten lopen in de bak. Vervolgens gaat een deel van deze ruiters opzoek naar een eigen paard, eentje met een beetje pit kunnen ze wel aan want de juf zegt dat ze goed kan rijden.

Ik denk dat er een hoop anders zou kunnen/moeten in heel paardrijdend Nederland (en daarbuiten).

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 08:05

Joolien schreef:
Dus Melanie B jij hebt een paard om geld mee te verdienen? Dus dan gaat geld voor op het paardenwelzijn als ik het goed begrijp wnat als het te lang duurt loop je geld mis.

.

Ho! Heb je ergens kunnen lezen dat ik dat schreef? Dat het geld boven het paardenwelzijn gaat?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 08:15

Joolien schreef:
hesterve schreef:
tja... helaas kom je het vaak tegen... Iedereen zal zijn eigen verantwoording moeten nemen. Je kunt hier helaas niet veel aan doen. Ik probeer in mijn omgeving zoveel mogelijk mensen te helpen die zogenaamde probleempaarden hebben. De mensen die voor hulp open staan denken soms dat ik wonderen verricht maar met een hoop uitleg waarom dingen zijn zoals ze zijn, gaan hun ogen open en kunnen zij later ook weer mensen helpen. Ik doe het voornamelijk voor de paarden zodat ze beter begrepen worden en er minder leed is en vraag er ook nooit geld voor.

Maar wordt je dan begrepen en hanteren mensen dit naderhand ook? Ik heb geprobeerd iemand te helpen en een paard getraind en gereden, maar ook veel gelongeerd door lichaamstaal etc, maar die vonden dat ik maar normaal moest longeren want 'dat gezwaai met je armen' werd het paard gestresst van. Ze snappen dus niet zo goed waar je mee bezig bent omdat ze het niet kennen en omdat het er anders uitziet dan de boerenmanier. Heel jammer is dat en zonde van je tijd.

Dat is ook weleens gebeurd maar over het algemeen begin ik er alleen aan als de eigenaar er ook echt hulp wil anders kan je net zo goed tegen een muur praten. Die zijn meestal wel redelijk en door veel uitleg waarom (ook dat gezwaai met mn armen met longeren haha) iets werkt krijgen ze wel een andere kijk op de situatie en ze zien ook dat het direct werkt. Als ik het idee heb dat de mensen me niet serieus nemen ben ik ook wel redelijk direct: wil je hulp dan moet je er ook voor openstaan en je erin verdiepen.Dat helpt ook wel om de ogen te openen en open te houden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:09

Tendance schreef:
Nu ben ik het met je eens, maar dit is een hele andere manier van schrijven.
Maar het blijft speculeren, want wie zegt dat de paarden overvraagd worden? En wie zegt dat het te snel gaat?

Tja.. ;) het is idd lastig om te zeggen wat een paard kan bereiken, de 1 loopt er wat makkelijker doorheen als de ander.

Ik vind het niet erg als een 4 jarige L loopt als het maar op een goede basis is gebaseerd, die paarden blijven vaak ook goed in de kop. Waar ik me wel aan erger is het zinnetje: dat paard is minder waard want hij loopt niet volgens het jaarniveau... Wat maakt het uit als een paard pas op zn 8e M loopt doordat ie bijvoorbeeld door zijn grootte een jaar langer in de wei heeft gestaan en rustig aan is gedaan met beleren? Ik heb een paard gereden welke pas op dr 8e is beleerd ivm krijgen veulens en op dr 12e internationaal 1.50 liep en nu op dr 21e na 6 veulens nog super fit is en ook nog in is voor een proefje (en al bokkend door de springles loopt)