Kendra schreef:_Esther_87_ schreef:
Nee, om Z te lopen hoeft een paard alleen maar correct te zijn, niets meer. Kijk, als ze compleet op kop gebouwd zijn word het een ander verhaal natuurlijk, maar een simpel paard dat correct word aangereden kan Z klaar zijn met 6 jaar...mits er geen ruiter op zit die eerst vanalles verprutst. Sterker nog, als een paard niet in 3 jaar Z klaar is, is er iets mis mee. Ofwel lichamelijk, ofwel geestelijk, ofwel de ruiter.
En dat klopt volgens mij ook weer niet. Andersom wel: een paard dat lichamelijk goed in elkaar zit, vroegrijp is, het mentaal aan kan en de juiste ruiter treft, moet onder normale omstandigheden in 3 jaar naar het Z kunnen worden gereden. Maar sommige paarden hebben even wat meer tijd nodig, en sommige ruiters doen er liever een jaartje langer over. Daar hoeft op zich nog niks mis mee te zijn ....
Dat klopt, zo bedoelde ik het ook niet he. Maar als je zelf gewoon serieus traint en geen gekke dingen doet (en daardoor dus ook je paard niet overvraagt, want wissels even buiten beschouwing gelaten zit er echt niets ingewikkelds in het Z) dan kan het wel. Ik wil absoluut niet zeggen dat iedereen dat daarom maar moet doen, er zijn genoeg mensen die dat helemaal niet willen natuurlijk, maar ik kan er slecht tegen dat het hier af en toe lijkt alsof je je paard mishandelt als je hem op zijn 6e Z gaat starten...terwijl het imo gewoon geen big deal is. En voor mijn gevoel (maar dat is een speculatie en word vast niet toegegeven) zijn het de mensen die zelf vreselijk veel moeite hebben met het niveau en dus heel, heel hard moeten trainen om zover te komen, die dus maar roepen dat het niet kan en niet goed is als een paard al jong zover is. Terwijl het feit dat het bij hen zo moeilijk is/lijkt, niet aan de paarden ligt....