De teveel gebruikte term: "Aan de teugel"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:08

svdijk86 schreef:
Dit vind ik een mooi Bitloos voorbeeld:

Dit is bokker E_Nalanta
haar topic:
[RIJ-ITP] Shilas en ik: rijden met en zonder neckrope!

Waar ik dan ontzettend benieuwd naar ben is of zij dit paard op elk gewenst moment vanuit deze houding de hals volledig uit kan schuiven naar het halsstrekken. Voor mij is dat namelijk het bewijs van ultime nageeflijkheid: dat je weerstandsloos het paard op elke gewenste hoogste/diepte/lengte in kan stellen zonder dat losgelatenheid, takt, impuls etc verloren gaan. Dat betwijfel ik namelijk bij deze combinatie een beetje... Het is mooi en knap als je zoiets kan, maar ik vind het toch meer weg hebben van circus en niet van dressuur. Zo ook bij bijvoorbeeld Nevzorov... Het is kunstig, prachtig en knap. Maar als ik daar dressuurmatig naar kijk zie ik geen paarden met een mooie deinende hals, eerder met een opgedrukte houding. Ik zie die paarden niet volledig los door het lijf bewegen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:15

Dat zouden we haar moeten vragen om te verfilmen :P Toch zijn momentopnames altijd maar
momentopnames :j

kvd_1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:21

Ik ben het helemaal met je eens, ik vind het ook een rare verwoording. Het 'aan de teugel lopen' heeft eigenlijk helemaal niks met de teugels te maken en het is ook niet de bedoeling het proberen te bereiken door middel van de teugels, hierdoor looopt het paard misschien wel 'aan de teugel' maar dat hoeft nog niet te betekenen dat dit goed is. Het paard moet 'nageeflijk' lopen wat betekend dat die een dusdanig ontspannen rug en nek heeft waardoor hij in de juiste positie gaat lopen. Dit kan ook makkelijk bereikt worden zonder dat er ook maar enigszin met de teugels gemorreld word.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:26

Moll schreef:
35 min voor dat je ontspanning kan creëren, dat duurt toch een beetje lang, een gemiddelde training duurt maar 45 min inclusief in en uit stappen.

Is ook lang, maar ik herken het wel. Ik rijd nu in de vakantietijd veel paarden van stalgenoten en bij sommigen heb ik ook even tijd nodig om tot die ontspanning te komen. Bij een vreemd paard heb ik altijd tijd nodig om te voelen, zodat ik mijn manier van rijden aan kan passen. Het gaat om het gevoel dat je elkaar begrijpt. Bij sommige paarden heb ik na tien minuten dat gevoel, bij andere duurt dat een paar dagen. zal een combinatie zijn van het feit dat ik niet de meest geweldige ruiter ben en hoe het paard doorgaans wordt gereden.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:42

Zelf houd ik niet van de term "aan de teugel". Het doet mij teveel denken aan ruiters die alleen met de krul aan de voorkant bezig zijn. Ik gebruik zelf liever de termen "aan de hulpen" (zit, been en teugel) en nageeflijk. Door in lessen de term "aan de teugel" te gebruiken vergeten mensen dat het van achter naar voren rijden veel belangrijker is voor nageeflijkheid dan de teugelhulpen.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 11:15

Moll schreef:
35 min voor dat je ontspanning kan creëren, dat duurt toch een beetje lang, een gemiddelde training duurt maar 45 min inclusief in en uit stappen.

Zoals ik al aangaf, heb ik dit paard nu 2x gereden. En het is een sterrenkijker. Paard wordt door de eigenaar op een niet correcte manier gereden. Er zit bijv al geen rem op. En het paard is tegen het been. Ik ga zo'n paard niet binnen een bepaalde tijdsplanning naar de ontspanning rijden. Ik geef het paard de tijd die hij nodig heeft. Het is ook geen gegeven dat een training 45 minuten duurt. Ik zal niet zomaar stoppen, omdat de tijd verschreden is. Doel is uiteraard dat het rijden naar de ontspanning steeds eenvoudiger wordt en sneller gaat. Wanneer ik op mijn eigen paard stap, is deze vrijwel meteen in de onstpanning. Maar met hem train ik al 2 jaar en ik ken hem en weet wat hij van mij kan verwachten. Dit was in het begin ook anders. Nog zo'n punt. We moeten het paard wel te de tijd geven, anders gaan we wellicht weer richting "Ruk hem in de krul".

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:34

svdijk86 schreef:
Dat zouden we haar moeten vragen om te verfilmen Toch zijn momentopnames altijd maar
momentopnames

Daar ben ik dan wel benieuwd naar. Want volgens mij kan dat namelijk niet als je zonder teugels rijdt. Hoe ga je het paard dan duidelijk maken dat dat is wat je van hem verlangd? Volgens mij kan dat alleen maar door de druk op je teugels te laten varieren icm met je andere hulpen.

Het lijkt haast wel zo'n ideaalbeeld op bokt: als je maar zonder teugels en zadel iets gedaan krijgt van je paard... Nogmaals: ik vind het leuk om te zien en knap, maar ik vind het weinig met dressuur te maken hebben. Het lijkt ook altijd zo'n taboe om uberhaupt maar iets met je teugels te willen/moeten doen. Maar hulpen via de teugels zijn gewoon nodig in de dressuur. Net als zit en beenhulpen.

Hoe hard of hoe zacht iemand iets doet met een hulp (of dat nu teugel/zit of beenhulp is) vind ik totaal onbelangrijk. Waar het mij om gaat is of dat tot het gewenste resultaat leidt en of de timing en dosering klopt.

Als ik mijn paard te snel toesta met mijn hand, terwijl hij nog niet helemaal ontspant in de kaak... Onder het mom van o zo zachtjes met de hand en niet teveel met de hand willen doen... dan krijg ik juist een probleem. Dan leert hij dat als hij zich verzet, gaat hangen en duwen dat ik dan toch wel weer ophoud. Daar en tegen: als ik hem een fractie te lang vast blijf houden als hij wel ontspant in de kaak, dan krijgt hij geen beloning voor de juiste reactie... Bij mij geldt: zo zacht mogelijk, maar zo hard als nodig. Sommige paarden moet je soms even duidelijker begrenzen dan anderen. Als je maar direct weer ontspant bij de gewenste reactie. de gewenste reactie is een eerste vereiste en daarna streef je naar zo klein en fijn mogelijke hulpen.

kvd_1994 schreef:
Het 'aan de teugel lopen' heeft eigenlijk helemaal niks met de teugels te maken en het is ook niet de bedoeling het proberen te bereiken door middel van de teugels, hierdoor looopt het paard misschien wel 'aan de teugel' maar dat hoeft nog niet te betekenen dat dit goed is.

Ik begrijp ook niet dat zo spastisch over die term gedaan wordt. Waarschijnlijk zullen mensen wel hetzelfde bedoelen, maar het uitvoeren in de praktijk is nog een tweede. Ook als je de term wel bij de juiste naam noemt. het is ook niet gezegd dat mensen die de definitie van nagefelijkheid juist weten op te dreunen dit automatisch goed in de praktijk weten te brengen. En nageeflijkheid heeft zeker wat met teugels te maken. Je kunt geen nageefelijkheid bewerkstelligen zonder teugelhulpen.'Het paard moet 'nageven op een weestandbiedende hand' en ontspannen in de kaak... Zo onstaat er een soepele verende verbinding tussen hand en mond. En tussen de hand en de mond zit dan een teugel. Als die verbinding er is kun je het paard meer opvangen en zo meer verzameling krijgen, of juist meer laten verruimen etc. (icm zit en beenhulpen)

Ik geloof dus niet in enkel op 'zit en been' rijden.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:39

daNiielle_ schreef:
Ik ben van mening dat echt 80% hun paard aan de teugel rijdt, en slechts 20% hun paard nageeflijk rijdt.

Ik denk dat je de definities van "aan de teugel" en "nageeflijkheid" eens moet opzoeken. Hier zijn al veel topics over geweest. Motje11 heeft ook op de eerste pagina al even neergezet wat "aan de teugel" is. Dat 80% van de ruiters dat voor elkaar krijgt lijkt me sterk, was het maar waar zou ik zeggen. ;)

Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen zeggen dat ze tegen "aan de teugel" zijn. Dat is precies hetzelfde als zeggen "ik ben tegen goed paardrijden".

Ik denk zelf dat de ergernis van de TS en anderen wordt veroorzaakt doordat mensen de term gebruiken voor iets wat juist helemaal niet aan de teugel is, noem het voor mijn part "in de krul".

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:21

Hermelientje schreef:
daNiielle_ schreef:
Ik ben van mening dat echt 80% hun paard aan de teugel rijdt, en slechts 20% hun paard nageeflijk rijdt.

Ik denk dat je de definities van "aan de teugel" en "nageeflijkheid" eens moet opzoeken. Hier zijn al veel topics over geweest. Motje11 heeft ook op de eerste pagina al even neergezet wat "aan de teugel" is. Dat 80% van de ruiters dat voor elkaar krijgt lijkt me sterk, was het maar waar zou ik zeggen. ;)

Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen zeggen dat ze tegen "aan de teugel" zijn. Dat is precies hetzelfde als zeggen "ik ben tegen goed paardrijden".

Ik denk zelf dat de ergernis van de TS en anderen wordt veroorzaakt doordat mensen de term gebruiken voor iets wat juist helemaal niet aan de teugel is, noem het voor mijn part "in de krul".

De term "in de krul" gaat op voor een hoger percentage.
Bij het afdwingen van "in de krul" komen de oorspeekselklieren ook nog eens in de "verdrukking".
Wat dan als een behoorlijke bolling wordt gezien bij het "in de krul"

Het vervelende is, dat dit tot in de hoogste basis-dressuur blijkbaar een normaal verschijnsel is.
Vervelende is dan nog echt zacht uitgedrukt

xChoco

Re: De teveel gebruikte term: "Aan de teugel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 23:57

Ik ben het helemaal met je eens, op de manege word vaak tegen mij gezegd waarom ik met van die losse teugels rijd. Misschien is het niet helemaal goed om met iets te lange teugels te rijden maar het is wel een stuk beter dan je paard in de krul trekken. Ik hoor van zoveel mensen dat ik de teugels een stuk korter moet maken want dan loopt mijn paard "netjes aan de teugel". Ik vind het vooral belangrijk dat mijn pony ontspannen loopt en de rest komt allemaal nog wel. :)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 00:01

je hoeft je teugels echt niet strak te houden...mar een weerstand biedende hand dien je wel aan te bieden

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:34

Precies met was Lin teugels kan,men het paard ook,nagevelijk aan de teugel rijden, maar er móet wel,zoals gezette een,weerstand biedende hand kunnen zijn wanneer nodig

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:13

Mij is geleerd dat aan de teugel lopen is dat als je de teugels langer laat dat pony ze hoofd lager doet en ze als het ware volgt :D
Maar idd zie je vaak dat het gebeurt onder dwang. Zelfs bij Z ruiters
Ik had moeite met nagefelijk laten lopen dus eerst helsstreken en daaruit deed hij het bijna vanzelf aan het eind en later leerde ik het steeds beter en nu lukt het

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:28

Oh ik zeg ook aan de teugel hoor. En dat houd echt niet in dat ik aan mijn teugels hang tot mijn paard naar beneden komt. Ik ben het ermee eens dat alles van achter moet komen ;) Maar het is me ooit geleerd als ''aan de teugel'' en dus noem ik het ook zo :P

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 23:34

Dat is het dus. Veel mensen gebruiken de term aan de teugel om aan te geven dat het paard voor het plaatje (van veelal de leek) mooi in de krul loopt. Het natuurlijke in de krul lopen, nageeflijkheid, komt vanuit de achterhand in combinatie met een juist ruggebruik. Dit is precies waar ik naartoe wilde gaan met deze discussie. Daarom frustreert mij de term aan de teugel zo. Ik ben nu een tijdje bezig een paard te rijden dat nogal de rug vasthoudt in het begin van de training. Deze is teveel bezig met dingen om zich heen. Ik rijd met haar veel overgangen, figuren en tempowisselingen. En dit met een zachte hand en een fijne stelling. Naarmate de tijd verstrijkt, wordt het paard ontspannender, heeft de aandacht bij mij en laat de rug los, waardoor ze van achteren gaat lopen en dragend wordt. De nageeflijkheid biedt ze zelf aan. Ik hoef haar enkel te volgen en te begeleiden. Dit proces gaat steeds sneller. Haar spieren ontwikkelen zich en ze begint het door te krijgen dat ontspanning veel prettiger is dan spanning. En dit dus zonder het ruk en plukwerk. Geduld en consequent en luisteren naar het paard. En wanneer het even niet gaat, even te rade gaan bij jezelf. Meestal doet de ruiter iets niet helemaal goed.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 00:16

Ik leer hier echt veeel bij... Maar hoe rijd je je dan een groentje vanuit de achterhand zodat die vanvoor kan ontspannen ?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 00:18

Zonder weerstand biedende hand is het niet mogelijk, de energie die je op wekt móet af vloeien, dus een paard alleen maar naar voren rijden. Zonder te.vragen aan de voorkant zal nooit nagevelijk aan de teugel komen.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 00:22

Moll schreef:
Zonder weerstand biedende hand is het niet mogelijk, de energie die je op wekt móet af vloeien, dus een paard alleen maar naar voren rijden. Zonder te.vragen aan de voorkant zal nooit nagevelijk aan de teugel komen.

Jij noemt het zo, ik noem dat begeleiden. Ondersteunen. En dat komt overeen met vragen. We bedoelen denk ik hetzelfde, maar noemen het anders. Kunnen we het ook nog over verbinding hebben. De weerstand. Ik vind verbinding dan een mooier woord :D

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 00:29

Hmm snap het niet hellemaal :-)
Ik heb namelijk een paard dat nog al snel wegloopt, en wil eerst dit veranderen voor ik zijn hoofdje wil zien zakken. Of moet dit tegelijk, dat je paard wat remmen van voor en tegelijk ontspanning zoeken ?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 00:40

We kunnen het natuurlijk ook over aanleuning hebben.
Je bereikt een goed aanleuning door voorwaarts te rijden met zachte meevoelende hulpen. Wanneer je merkt dat je paard het bit opzoekt, bied je hem licht weerstand met de teugel zodat het steun vindt op het bit. Hij mag echter niet gaan hangen. Het drijven is voor een aanleuning van het allergrootste belang, want de aanleuning in de klassieke zin is het resultaat van de juiste verhouding tussen drijvende en ophoudende hulpen van de ruiter.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 00:49

Ist dat ook het hetzelfde met hackamore ?

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 00:50

papagroom schreef:
We kunnen het natuurlijk ook over aanleuning hebben.
Je bereikt een goed aanleuning door voorwaarts te rijden met zachte meevoelende hulpen. Wanneer je merkt dat je paard het bit opzoekt, bied je hem licht weerstand met de teugel zodat het steun vindt op het bit. Hij mag echter niet gaan hangen. Het drijven is voor een aanleuning van het allergrootste belang, want de aanleuning in de klassieke zin is het resultaat van de juiste verhouding tussen drijvende en ophoudende hulpen van de ruiter.

Ik vind dit werkelijk waar een heel mooie omschrijving. Zo simpel is het uiteindelijk. Komt wel een groot stuk gevoel van de ruiter bij kijken. Helaas beheersen we het aanvoelen niet allemaal. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 07:58

Denk dat als vele ruiters beseffen dat aanleuning aangenomen wordt door het paard, we al een stuk verder zouden zijn.

Het paard legt als het ware zijn onderkaak tegen het bit aan, zoekt de hand van de ruiter op. De verbinding is ten alle tijden veerkrachtig, waarbij de ruiter in staat is de hulpen zeer verfijnt te kunnen geven.
Helaas hoen veel ruiters het andersom, die leggen het bit tegen de onderkaak aan (of liever trekken er aan).

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 07:59

Het rijkunstig gevoel ontwikkelen is het moeilijkste wat er is, Het gewicht van de teugel is voldoende bij een goed opgeleid paard om nagevelijk te zijn en daar in is een weerstand biedende hand en de halve ophouding voldoende om het daar te behouden, dan is er ook nog bij de halve ophouding de gelijktijdige zit hulp, het aan trekken van het kruis, dan zijn er de been hulpen, dan kan je ook nog rijden, been zonder hand, en hand zonder been, maar nu draaf ik wat te ver door.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:54

het rijkunstig gevoel kan alleen ontwikkeld worden met goede instroctie en ,lieftst,dagelijkse oefening.....maar sommige mensen ,hebben het niet,en krijgen het ook niet.
probleem is vaak dat onervaren mensen proberen een groen paard op te leiden.
deze mensen zouden er goed aan doen te beginnen met een ervaren rijdier dat ahw de ruiter opleid ipv andersom.