Vjestagirl schreef:De groep mensen die er iets aan kunnen doen bestaat uit een hele specifieke subgroep van de mensen die overgewicht hebben. Namelijk de mensen die:
a) een verkeerd eetpatroon hebben
danwel
b) die te weinige sporten
danwel
c) een combinatie van bovenstaande.
Van die mensen zou je kunnen zeggen dat ze er iets aan kunnen doen. Dan vergeet je alleen het volgende:
Om af te kunnen vallen moet je ook mentaal dat willen en kunnen. Iemand die zich niet goed voelt, die stress heeft, etc etc etc heeft veel minder kans dat het afvallen lukt. Je kunt alleen maar afvallen als je het zelf echt wilt. 'Je een beetje ontevreden voelen' is genoeg om er een paar kilo af te krijgen, maar niet om echt af te vallen. Afvallen lijkt heel simpel: je past eventjes je voedingspatroon aan, je gaat minder snoepen, en voila: je valt af. Als het zo simpel was, waarom zouden er dan zo verschrikkelijk veel diëten zijn? Ik had het er toevallig vorige week met mijn diëtiste over, en die gaf aan dat het even veranderen van je voedingspatroon 2 jaar kost. Pas na 2 jaar is het een automatisme om dingen te doen zoals je ze veranderd hebt.
Ik denk dat de groep mensen die er daadwerkelijk iets aan zou kunnen doen een stuk kleiner is dan dat jij denkt.
En ik snap wat je bedoeld, maar ik denk ook dat je het véél te simplistisch ziet.
En ja: als deze mensen voor zichzelf kunnen rechtvaardigen waarom ze nog op dat paard stappen, dan is dat voor mij voldoende. Simpelweg omdat ik denk dat we allemaal het beste met ons paard voor hebben.
mbt bovenstaande, ik vind dat sommige zich er ook in wentelen, je kan ook zeggen en nou ga ik podverdorie afvallen hoe groot mijn problemen ook zijn. Ik ben onafhankelijk! Ja ik weet waar ik over praat.