Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 01:00

Vjestagirl schreef:
Marit schreef:
Ik snap wat je bedoeld TS en ik vind het een prima topic. Je hebt nergens gezegd dat dikke mensen dun moeten worden of dat het aan henzelf ligt.
De vraag was alleen, waarom rijden enkele mensen die overgewicht hebben op paarden die hen niet kunnen dragen?
Een prima vraag :j

Dan heb je niet gelezen, de TS heeft op meerdere punten aangegeven dat hij vindt dat dikke mensen maar af moeten vallen en dat ze het niet eerlijk is omdat de eigenaar van het paard maar minder moet eten.

Nee hoor, ik vind te dikke mensen die wel kunnen afvallen en rijden op een smal/klein/dun dus voor hun gewicht een niet geschikt paard rijden maar moeten afvallen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 01:01

Rivaldo schreef:
Vjestagirl schreef:
Ok, dan maak ik het persoonlijk. Ik ben te dik. In de periode dat ik 200km per week fietste en 6x per week paardreed was ik te dik. In de periode dat ik 2x per week zwom, een uur per week schermde en 3x per week paardreed was ik te dik. In de periode dat ik 5x per week minimaal 15km per dag liep en 20x 4 verdiepingen naar boven en beneden liep met dozen te zeulen was ik te dik.

In dezelfde periodes was mijn vriendinnetje die helemaal niets aan sport of beweging doet en min of meer hetzelfde eetpatroon heeft (alleen vind ik light producten lekkerder en zij de gewone) slank.

Ik ben geen uitzondering, net zo min als dat zij het is.

Maar dit is dus de groep waar ik het niet over heb!

De groep die geen uitzondering is? Serieus, ik kan je aan zat mensen voorstellen die gezond eten, gezond bewegen en toch 'te dik' zijn. Net zo goed als dat ik er zat in de andere groep ken.

Het is niet zo zwart wit als jij denkt. Dat is makkelijk om te denken, dikke mensen hebben het aan zichzelf te danken. Waarom? Omdat dikke mensen lelijk gevonden worden, en dit praat het goed 'ze hebben het aan zichzelf te danken'. Want ja, als ze beter zouden eten of meer zouden sporten, ja dan waren ze slank, en dan werden ze wel mooi gevonden. Misschien niet je letterlijke gedachtengang, maar zo werkt het wel.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 01:01

Veseosunce schreef:
Maar dat kan je vanaf een afstandje toch niet zien, Rivaldo?

Nee, klopt helemaal. Maar ik heb nog nooit commentaar op een te dik iemand op een paard gehad, juist om niemand te kwetsen.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 01:02

Vjestagirl schreef:
De groep die geen uitzondering is? Serieus, ik kan je aan zat mensen voorstellen die gezond eten, gezond bewegen en toch 'te dik' zijn. Net zo goed als dat ik er zat in de andere groep ken.

Het is niet zo zwart wit als jij denkt. Dat is makkelijk om te denken, dikke mensen hebben het aan zichzelf te danken. Waarom? Omdat dikke mensen lelijk gevonden worden, en dit praat het goed 'ze hebben het aan zichzelf te danken'. Want ja, als ze beter zouden eten of meer zouden sporten, ja dan waren ze slank, en dan werden ze wel mooi gevonden. Misschien niet je letterlijke gedachtengang, maar zo werkt het wel.

Die groep die jij dus noemt heb ik het ook niet over.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 01:02

Rivaldo schreef:
Veseosunce schreef:
Maar dat kan je vanaf een afstandje toch niet zien, Rivaldo?

Nee, klopt helemaal. Maar ik heb nog nooit commentaar op een te dik iemand op een paard gehad, juist om niemand te kwetsen.

Je hebt met dit topic commentaar op iedereen die te dik is op een paard gehad, dat is nou net waar mensen over vallen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 01:02

Rivaldo schreef:
Vjestagirl schreef:

Die groep die jij dus noemt heb ik het ook niet over.

Welkom in de realiteit: dat is een hele grote groep van de mensen met overgewicht...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 01:05

Vjestagirl schreef:
Ok, dan maak ik het persoonlijk. Ik ben te dik. In de periode dat ik 200km per week fietste en 6x per week paardreed was ik te dik. In de periode dat ik 2x per week zwom, een uur per week schermde en 3x per week paardreed was ik te dik. In de periode dat ik 5x per week minimaal 15km per dag liep en 20x 4 verdiepingen naar boven en beneden liep met dozen te zeulen was ik te dik.

In dezelfde periodes was mijn vriendinnetje die helemaal niets aan sport of beweging doet en min of meer hetzelfde eetpatroon heeft (alleen vind ik light producten lekkerder en zij de gewone) slank.

Dat vind ik erg vervelend voor u.

Vroeger toen ik ook nog mollig was had ik dit ook, ik speelde heel veel buiten en at gewoon normaal, snoepte wel, maar niet buiten proporties. Toch was ik dikker geen idee waarom. Nee het was geen babyvet. Tot mijn 13e had ik overgewicht. Toen raadde mijn oma mij allemaal vezel producten aan (weer die oma he) en ik sportte ondertussen evenveel als voorheen (fiets 8 uur per week, rijd 4 uur per week, loop soms hard en ik dans ook wel eens) en al snel viel ik af. Ik kan nu gewoon veel snoepen en ik blijf nog steeds dun. Grootmoeders tips, ben haar er nog steeds dankbaar voor.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 01:08

Vjestagirl schreef:
Welkom in de realiteit: dat is een hele grote groep van de mensen met overgewicht...

Welkom in de realiteit: er is nog steeds een grote groep die misschien hard gezegd, te dik zijn en in mijn ogen egoistisch zijn door op een 'normaal'/smaller paard te gaan rijden en niets aan hun gewicht doen terwijl ze dat wel kunnen.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 01:08

Jammer dat dit topic direct zo uit de hand loopt. Ik snap dat het onderwerp gevoelig ligt, maar de discussie is niet per definitie beledigend. Is het zo raar om je af te vragen of het eerlijk is topsport van je paard te vragen terwijl je zelf niet in goede conditie bent? En dan heb ik het niet alleen over mensen die zwaar overgewicht hebben, maar ook ruiters die wel veel van hun paard willen vragen maar zelf fysiek niet in al te goede conditie zijn: waarom het paard wel fysiek trainen en jezelf niet? Ik merk aan mezelf dat ik minder fijn de baan rond kom als ik een aantal kilo's te zwaar ben. Waarom? Omdat ik voornamelijk op houding rij en dit nu eenmaal een stoorzender is, zeker aangezien ik veel paarden rij die de ruiter echt nodig hebben ter begeleiding en voor hun balans. Nu kom ik ook vrij snel aan, dus kies ik er voor om of bewust gezond te eten of meer te sporten dan normaal, omdat ik dat eerlijker vind tegenover het paard waar ik op rij. Nu zijn er 1001 redenen waarom iemand te zwaar kan zijn en daar niets aan kan doen, maar er zijn er ent zo veel zo niet meer die te zwaar zijn door eigen toedoen (ook ik heb aanleg om snel te dik te worden, maar precies daarom eet ik tegenwoordig gezond, echt gezond. Geen zoet, geen frisdrank, alles vers, nergens te veel van, etc. Het kost wat meer moeite, maar ook met aanleg kun je een gezond gewicht hebben. Ik heb dan misschien geen mooi 'slank' figuur vanwege mijn lichaamsbouw, maar desalniettemin kan ik wel op gezond gewicht blijven).
Dat betekend niet dat je niet 'mag' rijden als je te zwaar bent, maar ik denk dat iedereen voor zichzelf wel de afweging kan maken of ze eerlijk zijn tegenover hun paard en dan vooral de mate waarin je fysieke arbeid vraagt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 01:12

Danique_G schreef:
Vjestagirl schreef:

Dat vind ik erg vervelend voor u.

Vroeger toen ik ook nog mollig was had ik dit ook, ik speelde heel veel buiten en at gewoon normaal, snoepte wel, maar niet buiten proporties. Toch was ik dikker geen idee waarom. Nee het was geen babyvet. Tot mijn 13e had ik overgewicht. Toen raadde mijn oma mij allemaal vezel producten aan (weer die oma he) en ik sportte ondertussen evenveel als voorheen (fiets 8 uur per week, rijd 4 uur per week, loop soms hard en ik dans ook wel eens) en al snel viel ik af. Ik kan nu gewoon veel snoepen en ik blijf nog steeds dun. Grootmoeders tips, ben haar er nog steeds dankbaar voor.

Ik niet, maar bedankt. Ik ben gezond, ik leef gezond, ik eet gezond en ik voel me goed. Er is geen reden om het vervelend voor me te vinden. :). (overigens ben ik gewoon een jij hoor ;))

Er zullen best mensen zijn met overgewicht die eens goed naar hun eetpatroon moeten kijken. Maar lang niet iedereen met overgewicht eet verkeerd, of sport te weinig.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 01:13

Rivaldo schreef:
Vjestagirl schreef:

Welkom in de realiteit: er is nog steeds een grote groep die misschien hard gezegd, te dik zijn en in mijn ogen egoistisch zijn door op een 'normaal'/smaller paard te gaan rijden en niets aan hun gewicht doen terwijl ze dat wel kunnen.

In jouw ogen. Jij kunt niet aan iemand zien of ze iets aan hun gewicht kunnen doen. Waar wat ik beweer gewoon wetenschappelijk bewezen is, is wat jij zegt nogsteeds een mening...

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 01:14

Vjestagirl;

Kun je deze vraag voor mij met ja of nee beantwoorden?

Zijn er nog mensen die te dik zijn en er niks aan doen terwijl ze het wel kunnen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 01:16

Rivaldo schreef:
Vjestagirl;

Zijn er nog mensen die te dik zijn en er niks aan doen terwijl ze het wel kunnen?

Ja.

Wil je daar uitleg bij?

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 01:17

Vjestagirl schreef:
Rivaldo schreef:
Vjestagirl;

Ja.

Wil je daar uitleg bij?

Niet echt nodig denk ik.

Zijn er nog mensen die te dik zijn en er niks aan doen terwijl ze het wel kunnen die paardrijden op een paard niet geschikt voor hun postuur?

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 01:18

Rivaldo had het inderdaad beter kunnen verwoorden maar in essentie (op het esthetische na) heeft hij wel een beetje gelijk.
Ik heb niks tegen mensen met overgewicht maar zij moeten hier wel de gevolgen van accepteren (ook al is het door medicatie gebruik of door over-eten of door weer iets anders).
Het argument van 'wij mogen toch ook genieten van paardrijden' vind ik eerlijk gezegd geen goed argument wanneer je WEET dat je eigenlijk te zwaar bent. Het is hetzelfde als een slechtziende toch laten autorijden omdat ook hij ervan mag genieten. Waar hier de overige weggebruikers de dupe zijn is in het eerste geval het paard de dupe.
Er is een topic over een meisje die meedoet aan een tv-programma over mensen met overgewicht. Zij rijdt (ik denk inmiddels reed) bewust geen paard en ik heb daar heel veel respect voor.
Er zijn genoeg leuke dingen (ook met paarden) die je wel kunt doen buiten rijden.
Kruip op het paard als je binnen de gewichtsgrenzen zit maar wanneer je daarboven komt kijk dan eens kritisch naar jezelf en naar je paard...
Daarbij zullen onder dikke mensen evenveel plukkers, trekkers en stompers zitten net zo goed als onder de lichtere mensen genoeg supergoede ruiters zijn. Alleen wat is erger: normaal gewicht en plukken/trekken of veel te zwaar en plukken/trekken...
Nogmaals, ik heb geen problemen met mensen met overgewicht. Iedereen wilt natuurlijk een zo gezond mogelijk lichaam maar soms is dat gewoonweg niet mogelijk. En iedereen die eraan aan het werken is: SUPER een veel respect!
Laatst bijgewerkt door blondies op 11-07-11 01:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 01:19

Rivaldo schreef:
Vjestagirl schreef:
Ja.

Wil je daar uitleg bij?

Niet echt nodig denk ik.

Zijn er nog mensen die te dik zijn en er niks aan doen terwijl ze het wel kunnen die paardrijden op een paard niet geschikt voor hun postuur?

Wel nodig, maar als je alleen maar wilt horen wat je wilt horen dan is het prima hoor.

Vast wel.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 01:20

Vjestagirl schreef:
Wel nodig, maar als je alleen maar wilt horen wat je wilt horen dan is het prima hoor.

Vast wel.

Als jij er graag uitleg bij doet, laat die dan maar horen.

Is het dan rechtvaardig dat deze mensen zo blijven paardrijden?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 01:30

Rivaldo schreef:
Vjestagirl schreef:

Vast wel.

Als jij er graag uitleg bij doet, laat die dan maar horen.

Is het dan rechtvaardig dat deze mensen zo blijven paardrijden?

De groep mensen die er iets aan kunnen doen bestaat uit een hele specifieke subgroep van de mensen die overgewicht hebben. Namelijk de mensen die:
a) een verkeerd eetpatroon hebben
danwel
b) die te weinige sporten
danwel
c) een combinatie van bovenstaande.
Van die mensen zou je kunnen zeggen dat ze er iets aan kunnen doen. Dan vergeet je alleen het volgende:
Om af te kunnen vallen moet je ook mentaal dat willen en kunnen. Iemand die zich niet goed voelt, die stress heeft, etc etc etc heeft veel minder kans dat het afvallen lukt. Je kunt alleen maar afvallen als je het zelf echt wilt. 'Je een beetje ontevreden voelen' is genoeg om er een paar kilo af te krijgen, maar niet om echt af te vallen. Afvallen lijkt heel simpel: je past eventjes je voedingspatroon aan, je gaat minder snoepen, en voila: je valt af. Als het zo simpel was, waarom zouden er dan zo verschrikkelijk veel diëten zijn? Ik had het er toevallig vorige week met mijn diëtiste over, en die gaf aan dat het even veranderen van je voedingspatroon 2 jaar kost. Pas na 2 jaar is het een automatisme om dingen te doen zoals je ze veranderd hebt.

Ik denk dat de groep mensen die er daadwerkelijk iets aan zou kunnen doen een stuk kleiner is dan dat jij denkt.

En ik snap wat je bedoeld, maar ik denk ook dat je het véél te simplistisch ziet.

En ja: als deze mensen voor zichzelf kunnen rechtvaardigen waarom ze nog op dat paard stappen, dan is dat voor mij voldoende. Simpelweg omdat ik denk dat we allemaal het beste met ons paard voor hebben.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 01:34

Vjestagirl schreef:
De groep mensen die er iets aan kunnen doen bestaat uit een hele specifieke subgroep van de mensen die overgewicht hebben. Namelijk de mensen die:
danwel
danwel
Van die mensen zou je kunnen zeggen dat ze er iets aan kunnen doen. Dan vergeet je alleen het volgende:
Om af te kunnen vallen moet je ook mentaal dat willen en kunnen. Iemand die zich niet goed voelt, die stress heeft, etc etc etc heeft veel minder kans dat het afvallen lukt. Je kunt alleen maar afvallen als je het zelf echt wilt. 'Je een beetje ontevreden voelen' is genoeg om er een paar kilo af te krijgen, maar niet om echt af te vallen. Afvallen lijkt heel simpel: je past eventjes je voedingspatroon aan, je gaat minder snoepen, en voila: je valt af. Als het zo simpel was, waarom zouden er dan zo verschrikkelijk veel diëten zijn? Ik had het er toevallig vorige week met mijn diëtiste over, en die gaf aan dat het even veranderen van je voedingspatroon 2 jaar kost. Pas na 2 jaar is het een automatisme om dingen te doen zoals je ze veranderd hebt.

Ik denk dat de groep mensen die er daadwerkelijk iets aan zou kunnen doen een stuk kleiner is dan dat jij denkt.

En ik snap wat je bedoeld, maar ik denk ook dat je het véél te simplistisch ziet.

En ja: als deze mensen voor zichzelf kunnen rechtvaardigen waarom ze nog op dat paard stappen, dan is dat voor mij voldoende. Simpelweg omdat ik denk dat we allemaal het beste met ons paard voor hebben.

mbt bovenstaande, ik vind dat sommige zich er ook in wentelen, je kan ook zeggen en nou ga ik podverdorie afvallen hoe groot mijn problemen ook zijn. Ik ben onafhankelijk! Ja ik weet waar ik over praat.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 01:35

Ik ben van mening dat als je je paard in de weg zit je verder moet kijken.
Of je er wat aan kan doen of niet, je paard moet er niet onder 'lijden'.
Als je te zwaar of te grof bent voor je huidige paard door medicijnen oid. dan
kun je altijd kijken naar een groter/forser paard. Of beginnen met mennen?
Er zijn nog zoveel andere dingen die je kunt doen behalve rijden! Ja, ìk ben ervan overtuigd
dat een zwaarder persoon zich er zeker van bewust moet zijn waar hij/zij mee bezig is. Daarbij,
hoe moeilijk het ook is, naar de vervelendere beslissingen kijken. ;)

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 01:35

Ik vind dus dat dit niet rechtvaardig is. Dat kun je niet recht praten. Egoïsme.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 01:36

Danique_G schreef:
Vjestagirl schreef:
danwel
danwel

mbt bovenstaande, ik vind dat sommige zich er ook in wentelen, je kan ook zeggen en nou ga ik podverdorie afvallen hoe groot mijn problemen ook zijn. Ik ben onafhankelijk! Ja ik weet waar ik over praat.

Ik snap wat je bedoeld, ik denk alleen dat je té simplistisch denkt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 01:36

Rivaldo schreef:
Ik vind dus dat dit niet rechtvaardig is. Dat kun je niet recht praten. Egoïsme.

En ik denk daar anders over. Ik denk dat het heel makkelijk oordelen is over andermans problemen.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 01:39

Vjestagirl schreef:
Rivaldo schreef:

En ik denk daar anders over.

Wat is belangrijker voor jou, welzijn van het paard of dat uurtje van hem of haar die hij/zij ook anders leuk kunnen besteden? Dat paard kan niet kiezen!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 01:44

Rivaldo schreef:
Vjestagirl schreef:

En ik denk daar anders over.

Wat is belangrijker voor jou, welzijn van het paard of dat uurtje van hem of haar die hij/zij ook anders leuk kunnen besteden? Dat paard kan niet kiezen!

Ik denk dat het een het ander niet uit hoeft te sluiten...