Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

bij beginners om te voorkomen dat ze uit het zadel getrokken worden.
Kianlover schreef:Vanaf wanneer gebruik je een hulpteugel of vind je dat er 1 gebruikt moet worden?
Ik zelf namelijk hou niet zo van hulpteugels!
ik heb zelf het gevoel/idee dat je zonder hulpteugel vraagt en met 1tje dwingt! (hiermee bedoel ik niet de martingaal die gebruik ik zelf wel voor springen)
dat kan toch niet goed zijn voor de spieren van je paarden? Daar verzuren ze toch juist van?
Zelf rij ik daarom trouwens ook nooit met een hulpteugel (op de martingaal na dan) en ben het ook zeker niet van plan!
wat is jullie mening hierover?

Lusitana schreef:Met mij krijg je geen ruzie. In de eerste instantie ben ik niet tegen de martingaal, omdat die alleen maar zorgt dat de ruiterhulp nog normaal doorkomt omdat het bit op de lagen blijft als het hoofd omhoog gaat.
(Anders dan bij hulpteugels waarbij er kracht naar beneden en naar achteren ontstaat waardoor de gewone hulp verloren gaat).
En: Ik vind beginnerslessen een uitzondering. Ik ben ook niet zo tegen bv bijzetten in beginnerslessen.
Paardrijles gaat in het begin om vinden van evenwicht, handelingen tegelijktijdig kunnen doen, dus onafhankelijke zit ontwikkelen. Je kunt van iemand die daar nog mee bezig is niet verwachten dat ze genoeg been kunnen geven of bij kunnen tikken om te voorkomen dat een paard de hals strekt wanneer het niet mag. Maar ik zou ze dus aan de longe hebben in dat stadium.
Overigens zie je bij buitenrijden wel "grassreins" oftewel anti graas hulpbij beginners om te voorkomen dat ze uit het zadel getrokken worden.
dit is een begrijpelijk gebruik. (Maar het is toch, hoe je het wendt of keert een tekortkoming van de ruiter, al kan die er niks aan doen)
Maar er moet een moment komen dat het zonder gaat, anders kunnen alle maneges wel de paarden met het hoofd bij de borst binden omdat dat zo lekker makkelijk rijdt, en leren ruiters nooit zelf een paard aan de teugel (en dat is niet hetzelfde als in de krul, maar een heel scala van voorwaarden) laten gaan.
Dat is dus een beetje de verloedering die wél ontstaan is, men berust vaak op een hulpteugel ipv eigen rijkunst te ontwikkelen.
Het slofteugel gebruik vind ik niet terecht. Als ze zich sterk maken bij dingen die ze (nog) moeilijk vinden, moet je proberen en en ander te vergemakkelijken via gerichte oefeningen ipv dwang toe te passen.
Hoewel 5 minuten gebruik om ze aan de hulpen te krijgen altijd te verkiezen is boven standaard gebruik.
Maar als je een paard berijdbaar moet maken voor kinderen met hulpteugels, zijn het feitelijk gewoon geen paarden die geschikt zijn voor kinderen. Dat is een van mijn andere punten. Mensen moeten paarden/ponies kiezen die bij hun niveau/kunde passen.
Ik snap voorkeuren en omstandigheden (paard van je zus, tante etc), maar je kunt hulpteugelgebruik niet goedpraten omdat mensen verkeerde voorkeuren voor paarden hebben of alleen toegang tot een voor hen minder geschikt paard/pony. Ze moeten begrijpen dat de hulpteugel wellicht niet nodig was geweest als ze een ander soort paard hadden gekozen.
De hulpteugel komt echt in beeld als er tekortkomingen zijn in de ruiter, op welk gebied dan ook, en hoe begrijpelijk ook.
Ik wil trouwens niet steeds terugkomen in de discussie want mijn standpunt is wel duidelijk, maar als er zo gelegenheid wordt gegeven om nog meer te verduidelijken, kan ik het niet weerstaan.
Mindfields schreef:Kianlover schreef:Vanaf wanneer gebruik je een hulpteugel of vind je dat er 1 gebruikt moet worden?
Ik zelf namelijk hou niet zo van hulpteugels!
ik heb zelf het gevoel/idee dat je zonder hulpteugel vraagt en met 1tje dwingt! (hiermee bedoel ik niet de martingaal die gebruik ik zelf wel voor springen)
dat kan toch niet goed zijn voor de spieren van je paarden? Daar verzuren ze toch juist van?
Zelf rij ik daarom trouwens ook nooit met een hulpteugel (op de martingaal na dan) en ben het ook zeker niet van plan!
wat is jullie mening hierover?
Wanneer een hulpteugel? Zodra je instructeur niet meer capabel genoeg is je verder te helpen, vaak wordt er dan maar een hulpteugel aangehangen. Ik ken geen enkel paard waarbij dit nodig is, ik ken wel veel instructeurs die niet zonder kunnen.
Air schreef:Nee, jij vind dat je een slof nodig hebt omdat je de andere opties niet leuk vind omdat je dan aan jezelf moet werken of dat het te lang duurt.
Dat is HEEL wat anders dan dat een slof daadwerkelijk nodig is.
Johanna59 schreef:dorientjuh schreef:Een hulpteugel is imo nooit nodig, maar ligt aan een gebrek aan kunde van de ruiter. Hulpteugels zijn imo syptoombestrijdend, maar niet probleembestrijdend.
Een hulpteugel kan wel degelijk nodig zijn, en heeft echt niet altijd met onkunde van de ruiter je maken.
Vooral bij het inrijden van jonge paarden, kan dit een stukje veiligheid zijn.
Ben trouwens wel benieuwd wat je onder syptoom-bestrijding verstaat. Wat doet een paard dan, waardoor jij vindt
dat een hulpteugel niet nodig is?
,
. Dressuurmatig liepen we tegen een aantal problemen aan, maar ik nam om dezelfde redenen als bij de vorige stal geen les, wel altijd een beetje opzoek, maar het blijft moeilijk een fijne instructrice te vinden
Volgende idee was dat hij niet meer langs de heg wilde die er het hele jaar had gestaan, en als er een vogeltje ritselde ging hij op volle vaart de bak door. Langs de bak staat een pony met stippen, die was oppeens ook eng...
Dat wilde ik even kwijt
Anne_GTI schreef:Tendance, je weet toch dat je eerst vanaf de grond je paard moet hypnotiseren. Pas als ie niet meer wakker wordt en slaapwandelend zijn kunstjes doet kan je erop gaan zitten.
Lusitana schreef:Vraag bij de mensen die buitenrijden met slof: Waarom wíllen jullie persee naar buiten met een paard waar duidelijk geen 100% controle over is? En is het niet op telossen dor bv tussen andere paarden in te rijden?