wanneer een hulpteugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Met wat voor bijzetteugel rij jij?

Martingaal
139 (21%)
Slofteugel
95 (14%)
Thiedemann-teugel
36 (5%)
Chambon
8 (1%)
Gogue
4 (0%)
Elastiek
29 (4%)
Geen
334 (51%)

Totaal aantal stemmen: 645

nienke_H

Re: wanneer een hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 22:22

ik vind de hulpteugel eerlijk gezegt een vorm van onkunde en je pony niet snappen

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 22:28

nienke_H schreef:
ik vind de hulpteugel eerlijk gezegt een vorm van onkunde en je pony niet snappen

Ik snap mijn paard heel goed en daarom op buitenrit een slof erbij, omdat ik mezelf en de overige weggebruikers ook heel goed snap!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 22:30

zal wel flink ruzie krijgen,maar ik heb 3 opties aangekruist

rij zowiezo bijna standaard met een martingaal, gewoon om meer controle te hebben tijdens het rijden en het springen.

gebruik tijdens de beginnerslesjes vaak een elastiek zodat de kleintjes niet van m'n paarden gelanceerd worden als die besluiten de teugels uit de handen te trekken omdat ze denken dat ze mogen hals strekken :+
in den beginne reed ik zelf trouwens ook vaak met elastiek om mijn eigen handen en schouders te ontlasten omdat mijn paarden ( Tinkers) vooral in het begin heeeel erg op de voorhand liepen of juist wilden sterrenkijken wat ik gevoelsmatig nog slecht kon opvangen. ( beter een neutraal elastiek in de mond, dan het oplossen zonder gevoel met de handen)

en nu rij ik af en toe met slof.
vooral tijdens de galop ( contra en midden galop) zijn beide merries soms te sterk voor mij als ze het moeilijk vinden.
de slof gaat er op dat moment even 5 minuten aan om ze erdoorheen te helpen, en ervoor te zorgen dat ik de juiste hulpen kan geven ipv alleen maar bezig te zijn om ze op koers te houden.

werkt perfect, en heb gewoon 2 merries die prima zonder hulpteugels te rijden zijn, en hanteerbaar genoeg zijn voor een gemiddelde 7 jarige om ermee weg te rijden, omdat ze hier geen kans krijgen om zich eruit te breken dankzij de hulpteugels :j

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 12:43

Met mij krijg je geen ruzie. In de eerste instantie ben ik niet tegen de martingaal, omdat die alleen maar zorgt dat de ruiterhulp nog normaal doorkomt omdat het bit op de lagen blijft als het hoofd omhoog gaat.
(Anders dan bij hulpteugels waarbij er kracht naar beneden en naar achteren ontstaat waardoor de gewone hulp verloren gaat).

En: Ik vind beginnerslessen een uitzondering. Ik ben ook niet zo tegen bv bijzetten in beginnerslessen.
Paardrijles gaat in het begin om vinden van evenwicht, handelingen tegelijktijdig kunnen doen, dus onafhankelijke zit ontwikkelen. Je kunt van iemand die daar nog mee bezig is niet verwachten dat ze genoeg been kunnen geven of bij kunnen tikken om te voorkomen dat een paard de hals strekt wanneer het niet mag. Maar ik zou ze dus aan de longe hebben in dat stadium.
Overigens zie je bij buitenrijden wel "grassreins" oftewel anti graas hulp :+ bij beginners om te voorkomen dat ze uit het zadel getrokken worden.
dit is een begrijpelijk gebruik. (Maar het is toch, hoe je het wendt of keert een tekortkoming van de ruiter, al kan die er niks aan doen)

Maar er moet een moment komen dat het zonder gaat, anders kunnen alle maneges wel de paarden met het hoofd bij de borst binden omdat dat zo lekker makkelijk rijdt, en leren ruiters nooit zelf een paard aan de teugel (en dat is niet hetzelfde als in de krul, maar een heel scala van voorwaarden) laten gaan.
Dat is dus een beetje de verloedering die wél ontstaan is, men berust vaak op een hulpteugel ipv eigen rijkunst te ontwikkelen.

Het slofteugel gebruik vind ik niet terecht. Als ze zich sterk maken bij dingen die ze (nog) moeilijk vinden, moet je proberen en en ander te vergemakkelijken via gerichte oefeningen ipv dwang toe te passen.
Hoewel 5 minuten gebruik om ze aan de hulpen te krijgen altijd te verkiezen is boven standaard gebruik.

Maar als je een paard berijdbaar moet maken voor kinderen met hulpteugels, zijn het feitelijk gewoon geen paarden die geschikt zijn voor kinderen. Dat is een van mijn andere punten. Mensen moeten paarden/ponies kiezen die bij hun niveau/kunde passen.
Ik snap voorkeuren en omstandigheden (paard van je zus, tante etc), maar je kunt hulpteugelgebruik niet goedpraten omdat mensen verkeerde voorkeuren voor paarden hebben of alleen toegang tot een voor hen minder geschikt paard/pony. Ze moeten begrijpen dat de hulpteugel wellicht niet nodig was geweest als ze een ander soort paard hadden gekozen.

De hulpteugel komt echt in beeld als er tekortkomingen zijn in de ruiter, op welk gebied dan ook, en hoe begrijpelijk ook.

Ik wil trouwens niet steeds terugkomen in de discussie want mijn standpunt is wel duidelijk, maar als er zo gelegenheid wordt gegeven om nog meer te verduidelijken, kan ik het niet weerstaan. :+

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 12:50

Kianlover schreef:
Vanaf wanneer gebruik je een hulpteugel of vind je dat er 1 gebruikt moet worden?
Ik zelf namelijk hou niet zo van hulpteugels!
ik heb zelf het gevoel/idee dat je zonder hulpteugel vraagt en met 1tje dwingt! (hiermee bedoel ik niet de martingaal die gebruik ik zelf wel voor springen)
dat kan toch niet goed zijn voor de spieren van je paarden? Daar verzuren ze toch juist van?
Zelf rij ik daarom trouwens ook nooit met een hulpteugel (op de martingaal na dan) en ben het ook zeker niet van plan!
wat is jullie mening hierover?

Wanneer een hulpteugel? Zodra je instructeur niet meer capabel genoeg is je verder te helpen, vaak wordt er dan maar een hulpteugel aangehangen. Ik ken geen enkel paard waarbij dit nodig is, ik ken wel veel instructeurs die niet zonder kunnen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 18:55

Lusitana schreef:
Met mij krijg je geen ruzie. In de eerste instantie ben ik niet tegen de martingaal, omdat die alleen maar zorgt dat de ruiterhulp nog normaal doorkomt omdat het bit op de lagen blijft als het hoofd omhoog gaat.
(Anders dan bij hulpteugels waarbij er kracht naar beneden en naar achteren ontstaat waardoor de gewone hulp verloren gaat).

En: Ik vind beginnerslessen een uitzondering. Ik ben ook niet zo tegen bv bijzetten in beginnerslessen.
Paardrijles gaat in het begin om vinden van evenwicht, handelingen tegelijktijdig kunnen doen, dus onafhankelijke zit ontwikkelen. Je kunt van iemand die daar nog mee bezig is niet verwachten dat ze genoeg been kunnen geven of bij kunnen tikken om te voorkomen dat een paard de hals strekt wanneer het niet mag. Maar ik zou ze dus aan de longe hebben in dat stadium.
Overigens zie je bij buitenrijden wel "grassreins" oftewel anti graas hulp :+ bij beginners om te voorkomen dat ze uit het zadel getrokken worden.
dit is een begrijpelijk gebruik. (Maar het is toch, hoe je het wendt of keert een tekortkoming van de ruiter, al kan die er niks aan doen)

Maar er moet een moment komen dat het zonder gaat, anders kunnen alle maneges wel de paarden met het hoofd bij de borst binden omdat dat zo lekker makkelijk rijdt, en leren ruiters nooit zelf een paard aan de teugel (en dat is niet hetzelfde als in de krul, maar een heel scala van voorwaarden) laten gaan.
Dat is dus een beetje de verloedering die wél ontstaan is, men berust vaak op een hulpteugel ipv eigen rijkunst te ontwikkelen.

Het slofteugel gebruik vind ik niet terecht. Als ze zich sterk maken bij dingen die ze (nog) moeilijk vinden, moet je proberen en en ander te vergemakkelijken via gerichte oefeningen ipv dwang toe te passen.
Hoewel 5 minuten gebruik om ze aan de hulpen te krijgen altijd te verkiezen is boven standaard gebruik.

Maar als je een paard berijdbaar moet maken voor kinderen met hulpteugels, zijn het feitelijk gewoon geen paarden die geschikt zijn voor kinderen. Dat is een van mijn andere punten. Mensen moeten paarden/ponies kiezen die bij hun niveau/kunde passen.
Ik snap voorkeuren en omstandigheden (paard van je zus, tante etc), maar je kunt hulpteugelgebruik niet goedpraten omdat mensen verkeerde voorkeuren voor paarden hebben of alleen toegang tot een voor hen minder geschikt paard/pony. Ze moeten begrijpen dat de hulpteugel wellicht niet nodig was geweest als ze een ander soort paard hadden gekozen.

De hulpteugel komt echt in beeld als er tekortkomingen zijn in de ruiter, op welk gebied dan ook, en hoe begrijpelijk ook.

Ik wil trouwens niet steeds terugkomen in de discussie want mijn standpunt is wel duidelijk, maar als er zo gelegenheid wordt gegeven om nog meer te verduidelijken, kan ik het niet weerstaan. :+

van mij mag je best je opinie geven hoor, je onderbouwt het duidelijk en laat de ander in zijn waarde.
daar gaat een discussie toch juist om? :D

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 19:26

Over het dwingend zijn van een hulpteugel..
Handen kunnen ook dwingend zijn.. ;)
Het vastzetten van paarden met hulpteugels vind ik niet kunnen, ik vind dat het paard ten alle tijde vrijheid moet kunnen krijgen! Wanneer je me slofteugel rijd heb je wel de mogelijkheid om los te laten..

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:24

Mindfields schreef:
Kianlover schreef:
Vanaf wanneer gebruik je een hulpteugel of vind je dat er 1 gebruikt moet worden?
Ik zelf namelijk hou niet zo van hulpteugels!
ik heb zelf het gevoel/idee dat je zonder hulpteugel vraagt en met 1tje dwingt! (hiermee bedoel ik niet de martingaal die gebruik ik zelf wel voor springen)
dat kan toch niet goed zijn voor de spieren van je paarden? Daar verzuren ze toch juist van?
Zelf rij ik daarom trouwens ook nooit met een hulpteugel (op de martingaal na dan) en ben het ook zeker niet van plan!
wat is jullie mening hierover?

Wanneer een hulpteugel? Zodra je instructeur niet meer capabel genoeg is je verder te helpen, vaak wordt er dan maar een hulpteugel aangehangen. Ik ken geen enkel paard waarbij dit nodig is, ik ken wel veel instructeurs die niet zonder kunnen.

Hey Noor, wil je met Cip een keertje een rondje om?
Heb echt bij hem wel een slof nodig! Anders worden we koos kansloos...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:29

Nee, jij vind dat je een slof nodig hebt omdat je de andere opties niet leuk vind omdat je dan aan jezelf moet werken of dat het te lang duurt.
Dat is HEEL wat anders dan dat een slof daadwerkelijk nodig is.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:51

Inderdaad een goede en correcte verwoording Air :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:07

Air schreef:
Nee, jij vind dat je een slof nodig hebt omdat je de andere opties niet leuk vind omdat je dan aan jezelf moet werken of dat het te lang duurt.
Dat is HEEL wat anders dan dat een slof daadwerkelijk nodig is.

Weet je wat? Bemoei jij je lekker met je eigen zaken en niet met die van mij! Je kent mij en mijn paard niet en zal hem, wat mij betreft ook nooit gaan kennen. Andere opties dan slof of onder een auto belanden of niet op buitenrit gaan, wat naar mijn idee geen optie is, zijn er niet.
Als je goed leest, dan weet je waarom ik de slof omdoe.
Ga alsjeblieft een ander vervelen.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:29

Johanna59 schreef:
dorientjuh schreef:
Een hulpteugel is imo nooit nodig, maar ligt aan een gebrek aan kunde van de ruiter. Hulpteugels zijn imo syptoombestrijdend, maar niet probleembestrijdend.

Een hulpteugel kan wel degelijk nodig zijn, en heeft echt niet altijd met onkunde van de ruiter je maken.
Vooral bij het inrijden van jonge paarden, kan dit een stukje veiligheid zijn.
Ben trouwens wel benieuwd wat je onder syptoom-bestrijding verstaat. Wat doet een paard dan, waardoor jij vindt
dat een hulpteugel niet nodig is?

Nou een jongpaard in rijden met hulpteugel vind ik meerdere malen onveiliger dan zonder en is zeker niet nodig.
Dan is de ruiter niet kundig genoeg een paard in te rijden en het is nog levensgevaarlijk ook,net alsof een jongpaard wat bang is niet door een bijzet heenspringt en dan wil je helemaal niet weten wat er kan gebeuren!

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:31

Hulpteugels zijn niet nodig,geduld en vaardigheid wel!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:35

Wanneer een paard door heeft dat ik makkelijk buitenspel kan worden gezet, en hier ook lekker gebruik van maakt, wil ik nog wel eens een slof gebruiken ter begrenzing.
De slof kun je nl ook weer loslaten.
Even een extra hulpmiddel om aan te geven 'tot hier en niet verder'. Vaak is het dan na 1/2x wel duidelijk.

Slof op buitenrit ben ik persoonlijk geen voorstander van, ik zie mezelf al in de knoop raken met al die teugels terwijl mn paard een sprintje trekt. :+
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 10-07-11 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:42

In de meeste gevallen rijd ik zonder hulpteugel, ook springen doe ik meestal zonder martingaal.

Mijn pony vindt sommige dingen nog erg lastig, en hij heeft soms ook fases dat hij super loopt
en dat hij de andere keer weer heel erg aan het klieren is.
Als hij zo aan het klieren is gebruik ik wel eens een slof, omdat je zelf kan beslissen hoe vast/los je
deze houd, en ik zorg wel altijd dat mijn "normale" teugel strakker is dan me slof.
En omdat als hij zo vervelend is ik zelf niet te veel met me handen loop te kloten, dus
ook dat het voor hem fijner is.

Maar meningen verschillen natuurlijk :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 15:17

Vraag bij de mensen die buitenrijden met slof: Waarom wíllen jullie persee naar buiten met een paard waar duidelijk geen 100% controle over is? En is het niet op telossen dor bv tussen andere paarden in te rijden?
En, ik denk dat ik dit al genoemd heb, denken jullie echt dat het kan voorkomen dat een paard zijwaarts het verkeer inspringt of achterwaarts het verkeer in kruipt?
Ik heb persoonlijk eens op een paard buiten moeten rijden met slof (paard was niet van mij, we ruilden onderweg omdat ruiter, ondanks de slof, paard niet kon houden...). Dit paard ging gigantisch aan het bokken langs de weg en mijn beste optie was loslaten en voorwaarts schoppen. Dan maar hard, maar hard voorwaarts is uiteindelijk veiliger dan bokken alle kanten op en geen ogen meer op waar hij gaat.
Met de kin naar de borst trekken (en dat doet een slof) maak je een paard practisch blind naar voren en de kans dat het ergens inspringt of tegenaan knalt is dan feitelijk groter.
Waarom denken jullie trouwens dat het ene paard schrikt en aan de kletter gaat en het andere schrikt maar niet aan de kletter gaat? En waarom denken jullie dat paarden zich tegen een ruiter keren?
Dze vragen even om de discussie wat te verbreden.

Ik reed trouwens dat (jonge)paard wel vaker, ook buiten, en had nooit een slof nodig gehad. Ik had eerlijk gezegd nog nooit een slofteugel gezien daarvoor (ik heb het over begin jaren 80). Eigenaresse was feitelijk bang en dacht met slof meer controle te hebben, maar het keerde totaal tegen haar, paard werd een bokmonster, ze heeft hem moeten verkopen. Overigens was het door de manege eigenaar aan geraden. Jaren later ging ik daar eens kijken en liep 90% van de eigen paarden en 80% van de manege paarden letterlijk te sloffen door de rijbaan met slofteugels om, waarvan een paard uitsluitend op de slofteugel werd gereden, de gewone teugels los. Dat is dus een voorbeeld van slecht voorbeeld doet slecht volgen (als dat spreekwoord zou bestaan). Ik wordt persoonlijk dus gewoon misselijk van zo'n beeld en het is een van de redenen waarom ik er zo fel voor pleit om ze niet te gebruiken. En op maneges horen ze echt niet thuis.
Er valt niks te leren van een paard dat met slofteugels gereden wordt.

Overigens staan er op de poll typische longeerhulpteugels bij als keuzes die dan ook niet worden aangekruisd omdat de vraag over rijden met gaat.

achteraf typefout verwijderd
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 10-07-11 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 15:34

interessante discussie :D ,

Ik ben zelf altijd erg tegen de slofteugel geweest, uiteindelijk merkte ik dat ik tegen het verkeerde gebruik van de slofteugel ben, wat ik echt abnormaal veel vind voorkomen.

Mijn paard is met 3,5 een maand naar een inrijstal geweest, toen hij terug was kon je een beetje sturen en gassen en remmen. Hij was echter een enorme slungel en is dit tot zijn 5e gebleven. ik heb dus die eerste jaren vooral rond gehobbeld, veel buitengereden en gewoon lekker rustig aangedaan. In het begin had ik wel les, maar mijn instructrice vond op een moment dat er een slof aanmoest omdat mijn paard zijn neus zo naar voren stak. Niet eens omhoog, gewoon rechtvooruit, om in balans te blijven. Ik vond dit belachelijk en ben gestopt met lessen, een andere instructrice was niet mogelijk op stal, of je moest buiten de stal gaan lessen.
Een jaar geleden zijn we van stal gewisseld, mijn paard is ondertussen een heel eind uitgegroeid en dat merkte ik gelijk, hij ging steeds netter lopen. Ik ben gaan longeren met bijzet en losse slofteugel, met springen en buitenrijden gebruik ik wel een martingaal, hij word een beetje over actief als hij hindernissen ziet :+ . Dressuurmatig liepen we tegen een aantal problemen aan, maar ik nam om dezelfde redenen als bij de vorige stal geen les, wel altijd een beetje opzoek, maar het blijft moeilijk een fijne instructrice te vinden ;)
afgelopen lente begon mijn paard een beetje te puberen. Zo nu en dan krijgt hij de gekke 5 minuten, en ik las een paar berichten terug dat iemand dat gewoon ging uitzitten bij haar/zijn paard? Dat krijg ik dus niet voor elkaar :o Volgende idee was dat hij niet meer langs de heg wilde die er het hele jaar had gestaan, en als er een vogeltje ritselde ging hij op volle vaart de bak door. Langs de bak staat een pony met stippen, die was oppeens ook eng...
uiteindelijk heb ik er een slofteugel aangehangen, paar keer opgetreden en hij liep weer zonder problemen langs de heg.
De slofteugel deed meer, het leek wel alsof ik een heel ander paard onder mijn kont had. Ik heb de slofteugel altijd heel erg lang hangen, hij moet zijn hoofd echt omhoog doen wil hij het merken. Mijn paard was oppeens helemaal gefoccused, hij ging zich enorm inzetten. Nog een voordeel, dat ik hier nog niet heb gehoord: niet alleen of zijn paard zijn hoofd hoog of laag houd, maar ook extreem links of rechts houd. Als ik ga galloperen trekt hij soms zijn hoofd helemaal naar rechts en omhoog en scheuren maaaaaar! met de slof kon zijn hoofd nog best wel omhoog, maar al niet meer extreem naar rechts...
Ik heb een paar keer met de slofteugel gereden, en nu rijd ik er niet meer mee. Ookal ben ik er heel erg aardig mee geweest, ik vind het de bedoeling dat ik dit zelf voor elkaar moet kunnen krijgen zonder hulpmiddelen... dus inderdaad is het een beetje onkunde van de ruiter, maar het heeft mij wel laten zien dat het kan, dat het paard het kan en dat ik gewoon nog moet leren.

ik heb er weer een lekker onsamenhangend en wazig verhaal van gemaakt, sorry daarvoor

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 15:40

Ik heb tegen hulpteugels. Waar de hulpteugels beginnen, daar eindigd de kennis. Voor mij hierin geen discussie meer mogelijk :P Dat wilde ik even kwijt :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 15:54

De discussie is met name gaande omdat mensen willen verdedigen waarom ze soms denken dat gebruik gerechtvaardigd is en dat geeft tegenstanders ook weer gelegenheid uit te leggen waarom het niet zo is.
Daardoor krijgen mensne inzicht en gaan ze nadenken over dingen.
Als je alleen maar roept dat het slecht is, voeg je niets toe aan de discussie en leert men verder ook niks.
Dat is net zo iets als roepen dat je niet moet roken. Zonder uitleg waarom dan niet. Je zult altijd rokers houden en voorstanders van roken, maar je kunt op zijn minst je steentje bijdragen in voorlichting waardoor er hopelijk minder mensne zullen kiezen om te roken.
Hier kun je gewoon het roken vervangen door gebruik van een soort teugels.

Het is niet de bedoeling om een niet onderbouwde mening te uiten.
" Einde discussie" roepen is mensen de mond snoeren en zorgt over het algemeen voor een negatieve reactie als: "Ik maak zelf wel uit wat ik doe" en nooit: "Je hebt gekijk, ik zal het nooit meer doen".

Mensen mogen ook zelf weten wat ze doen, maar laten ze dat dan zo goed mogelijk geinformeerd en bewust doen. Discussies kunnen bijdragen in overwogen keuzes.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 16:01

Nja, ik ben tegen hulpteugels omdat ze alleen maar meer spanning veroorzaken.
Je wilt je paard in de krul laten lopen, dat is mooi. Maar het lukt niet echt, hij reageert niet op je kneepjes in de teugel. 'Spelen' met je teugels haalt niks bij je paard uit, hij wordt er alleen maar sterk van.
Tja, wat lijkt je dan logisch? Ach dan doen we er toch even wat elastieken aan?
Tja, dan gaat het paardje wel in de krul, alleen de pijn die het heeft, die zie je niet. Op zijn rug komt alleen maar meer spanning te staan.
Zo is het bij mij iig wel gebeurd en dat heeft veel kapot gemaakt.
Leer eerst waardoor een paard zijn hoofd laat zakken. Door zijn buikspieren aan te spannen, en zijn rugspieren dus te ontspannen, wat hij kán niet anders omdat dat antagonisten zijn.
Wanneer je paardje zijn buikspieren dus aanspant, gaat zijn koppie vanzelf omlaag. Tada, zonder enig jespeel met je teugels.
En om het hoofd van je paard recht te krijgen, omdat ie teveel naar links/rechts kijkt, las ik dat nou ergens, kan niet meer vinden waar?
Dat betekend alleen maar dat hij gigantisch scheef is, dat los je alleen op door hem recht te richten, niet door er een hulpteugel aan te hangen!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 16:14

Bedankt, zo hebben we er wat aan, ik ben het eens met het laatste (scheefheid is de oorzaak van heel veel verzet), hoewel het naar een kant op gaan van het hoofd ook verzet kan zijn tegen de "sterke" kant van de ruiter.
Ik was toevallig hierover aan het posten, dus ik zal daar ook nog even op in gaan.

Wat het hoofd naar een kant brengen betreft, je kunt de teugels even (loslaten als het paard het verzet opheft) strak tegen je bovenbenen zetten (dus even bijzetteugeltjes spelen). "De weerstandbiedende hand" zoals dat heet (dit is wel de extreme versie daarvan), heeft hetzelfde effect als een slofteugel, maar werkt niet naar achteren én beneden. Het voordeel van tegen je been zetten is dat je zeker weet dat er even veel druk is aan beide kanten en dat die niet groter wordt als het paard nageeft.
De weerstandbiedende hand is ook hét trucje om paarden "door" te krijgen zonder hulpteugel. Hij is vriendelijker omdat het paard de weg van de minste weerstand kan zoeken ipv via een hefboomwerking daarheen getrokken wordt.
Het helpt bij opgooien van het hoofd, scheef trekken en een heleboel andere dingen. Het is iets dat een jong paard kan ervaren in de opleiding waardoor het zich niet meer verzet tegen de ruiterhand. Dit hoeft niet via een hulpteugel waar wat bezwaren aan hangen, te gebeuren.

Met 1 hand rijden kan ook verrassende resultaten geven, omdat heel vaak eenzijdig verzet aan de eenzijdige ruiter ligt! Elke ruiter heeft wel een voorkeurshand die meer beweegt of sterker inwerkt dan de andere... Sommige paarden reageren daar sterk op.

Filmen van rare situaties (als het lukt) kan veel inzicht geven in wat je eigenlijk doet om het op te roepen. Vaak zie je bv ook zwakke beenposities (naar voren gestoken, afgestoken, opgetrokken), dingen waar ruiters soms niet bewust van zijn, maar die zeer bepalend kunnen zijn voor de reactie van paarden.

Ik ben me er van bewust dat er ook tegenstanders zijn van de weerstandbiedende hand toepassen.
(Omdat je dan gas geeft met de rem erop, omdat je wel bij moet drijven om het paard de weerstand op te laten geven)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 16:42

Anne_GTI schreef:
:+ Tendance, je weet toch dat je eerst vanaf de grond je paard moet hypnotiseren. Pas als ie niet meer wakker wordt en slaapwandelend zijn kunstjes doet kan je erop gaan zitten.

Er is een groot verschil tussen dat en normaal met je paard aan de hand kunnen lopen.
Als je al niet normaal met je paard aan de hand kan lopen kan je nooit verwachten dat ie onder het zadel je wel vertrouwt en dan wel normaal kan doen.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 17:07

Lusitana schreef:
Vraag bij de mensen die buitenrijden met slof: Waarom wíllen jullie persee naar buiten met een paard waar duidelijk geen 100% controle over is? En is het niet op telossen dor bv tussen andere paarden in te rijden?

Ik heb iemand bij mij op stal, paard is super braaf buiten.
Maar zij heeft zelf dingen meegemaakt buiten, daarom is ze bang en doet ze een slof
om en dit puur voor haarzelf.
Dus ik snap het opzich wel...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:36

De ruiter vertrouwt feitelijk niet in zijn eigen kunde of heeft niet de kunde.
Maar zoals ik hierboven ook al aangaf in een voorbeeld van iemand die bang was van haar eigen paard, uiteindelijk werd het erger, want je hebt dan geen overwicht, wat het paard aanvoelt (dwang is geen overwicht) en moest ze hem verkopen. Je hebt meer aan een paard dat je dan wel vertrouwd of meer les of weet ik het wat totdat je buiten durft, dan aan gaan rijden met een slofteugel.
Als je gaat vertrouwen op zo'n middel, durf je dan ooit wel zonder? Is dan de volgende vraag.

Ik zie nl heel vaak dat mensen die eenmaal ooit een slofteugel geberuiken, daar best snel naar grijpen "voor de veiligheid".

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:33

Als je paard gaat, gaat ie. Daar kan geen slofteugel tegenop toch?