heerlijk hoe jij de prestatiemaatschappij hierin beschrijft.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tteettt schreef:@Lusitana is dat niet de manco in onze hele maatschappij?
tteettt schreef:@Lusitana is dat niet de manco in onze hele maatschappij? En ook ik verbaas me er echt over hoor hoe vaak ouders hun kinderen steunen in het argument dat de Jury er niks van snapt als er geen winst punten gereden worden. Wat ik ook best veel zie is, nou dat dressuur is niks want dan ben je afhankelijk van mening Jury, nee laten we gaan springen dat is veel eerlijker? Uhh ja maar dressuur is nog wel steeds basis van het rijden? Ouders die kinderen het parcours in sturen en die kinderen weten niet eens dat hun Pony aan de hulpen zou moeten zijn? Tuurlijk als vervend wedstrijd bezoeker zien en horen we echt heel veel, maar dat wil nog niet zeggen dat je zelf niet alles eraan wil doen om het wel goed te doen?
Niobe schreef:Sorry lynne_berna, het woordje "iedereen" in je eerste post deed het even lijken alsof je ook echt iedereen bedoelde, maar nu zie ik ook het woord "sommige" staan. Mijn fout! (forum hè)
Maar wat je zegt, daar zit wel wat in. Daar had ik eigenlijk nog niet eens bij stilgestaan. Ze kunnen dan inderdaad dingen doen die ze normaal niet doen, bewust dan wel onbewust. Want een stramme houding is natuurlijk ook niet bevorderlijk voor het rijden bijvoorbeeld.
_Bitje_ schreef:amen. helemaal mee eens
Ik rijd dus nog bij de pony's, en ik kom soms combinaties tegen waar ik echt even van moet slikken.
Meisjes van een jaar of 10 op een B/C pony met sporen om en maar een beetje zitten te prikken, pony
gaat er vervolgens vandoor en dan word er weer aan de teugels getrokken. Moeders die er om kan lachen,
nou.. ik niet![]()
Ook in de L1, of in de L2 zie ik nog wel eens gepluk en geruk als pony even niet 'meewerkt' , maar ondertussen niet zien
dat die mond van die pony half openhangt en maar blijven zagen.
Ik doe ook vast heus eens wat verkeerd, maar gelukkig luister ik wel naar mijn pony wanneer ie aangeeft dat ik iets
verkeerd doe (denk aan verkeerde teugeldruk, een te druk been etc.). Luisteren naar je pony scheelt ook al de helft van
je fouten
superlise schreef:Hier valt het ook wel mee op wedstrijd vind ik, en degene die echt ver afwijken van wat hoort wordt ook wel aangesproken in mijn beleving. Ik krijg bij dit topic ook het ''beste stuurlui staan aan wal'' idee, en dat is jammer want je zou je ook kunnen richten op mensen die het wel op een leuke manier doen. Ik heb het idee dat bij het meerendeel in dit topic het hele wedstrijd-dressuur-plaatje ze al niet aan staat (kan zijn dat het niet klopt, maar dat idee heb ik wel) dus dan doet voor ''jullie'' eigenlijk iedereen het al fout wanneer ze daar rond rijden.. Of zit ik er nu echt ver naast?
Abacab schreef:Ik vind het jammer dat sommigen de mening zijn toegedaan dat wedstijdruiters slecht rijden en dat we in Nederland slecht voor onze paarden zijn. kijk liever naar de dingen die je wel goed vindt en draag die uit, geef dat door in je rijden en je lessen. Probeer je eens positief te onderscheiden van de rest ipv te roepen dat het allemaal zo bedroevend is. Het trieste is dat in 9 van de 10 gevallen dergelijk commertaar wordt geleverd door mensen die zelf zijn vastgelopen in het wedstrijdrijden en die gefrustreerd door hun eigen falen tegen de wedstijdsport gaan schoppen.
Mensen die onredelijk zijn naar hun paarden zijn snel uitgerangeerd. Die krijgen keer op keer te maken met diverse blessures en ziekten en zullen een groot arsenaal aan paarden verslijten in korte tijd om er uiteindelijk mee te stoppen. Mensen die eerlijk zijn naar hun paard begrijpen dat een paard een levend wezen is dat tijd nodig heeft om te groeien, mentaal en fysiek. Dat vereist een gedegen en overdachte aanpak van training. Daarbij moet je je laten begeleiden door de beste instructie en medische begeleiders en laat je je paard ook preventief controleren door DA,gebitsverzorgen, osteopaat, fysiotherapeut, osteopaat etc.
Want je wilt je paard zo lang mogelijk gelukkig en gezond houden om zo lang mogelijk samen in harmonie te kunnen genieten van het paard en de rijkunst.
Abacab schreef:@ Luisitana, jouw ervaringen met Portugal en paardensport staan in schil contrast met mijn ervaringen in Portugal. Juist omdat mensen hier meer te besteden hebben [het min. loon in Portugal ligt nog steeds op €500,- pm] geven mensen ook eerder geld uit voor medische zorg voor hun paard. Daar waar mensen het niet al te luxe hebben, hebben de dieren het ook niet al te luxe. Denk alleen maar aan al die zwerfhonden uit dergelijke landen en hoe ze daar mee omgaan. Dan durf ik wel te stellen dat wij in Nederland veel meer respect voor dieren hebben. Wij hebben zelf een PvdD in de 2e K!!
.
Abacab schreef:Ik vind het jammer dat sommigen de mening zijn toegedaan dat wedstijdruiters slecht rijden en dat we in Nederland slecht voor onze paarden zijn.
Abacab schreef:Joolien, ga dan in jouw regio eens op zoek naar ruiters en amazones die nu al een aantal jaren met hetzelfde paard rijden en dat van de klasse L bijv in een paar jaar tijd naar het ZZ hebben opgeleid.
Een goede ruiter weet zijn paard heel te houden omdat een goede ruiter weet wat zijn paard ndoig heeft, mentaal en fysiek. Dat is een heel simpel kriterium, het gaat niet voor de volle 100% op maar wel voor 98%!
Ik ben even benieuwd naar jouw achtergrond: hoe lang draai je al mee in de sport, in welke klasses kom je uit? Mijn ervaring is dat je veel bagger ziet in de klasses B en L, maar dat zijn dan ook vaak de ruiters waarbij L gelijk staat aan LevenslangDat zijn dus niet de klasses waaruit je je inspriratie moet halen. Ik heb het idee dat jij een beetje gevangen zit in die lage klasses en vooral daar om je heen kijkt.
Zo was ik zaterdag niet op de ARD maar wel op de kadervorming in Kootwijkveel interessanter
Joolien schreef:Ik wil je graag geloven maar dit is toch een beetje het verhaal van thuis rijden we allemaal GP. Een wedstrijdklassering is een veel objectievere beoordeling voor je kunnen.In mijn scholing weet ik meer dan dat ik gepresteerd heb. Ik heb zelf L gesprongen en M1 dressuur gereden.
heel goed van je. Maar de kennis die je als 12-jarige hebt opgedaan maakt op mij niet zo veel indruk.Citaat:Maar ik ga al vanaf mijn 12e naar wedstrijden door het hele land, voornamelijk topsport en ook daar zie ik dingen op het hoogste niveau die niet door de beugel kunnen.
Ik neem aan dat je daar melding van hebt gedaan bij de ringmeester, een dergelijke combi kan makkelijk uitgesloten worden en een waarschuwing of schorsing krijgen. Zodra ik misstanden zie meld ik dat direct, dat zoudenmeer mensen moeten doen.Citaat:Tijdens een 6bar competitie een paard waarvan ze de hackamore steeds moeten verleggen omdat het bloed op zijn neus heeft of een dressuurpaard waar de neusriem zo hard wordt aangesnoerd dat het paard keihard achteruit vliegt. Het zijn maar enkele voorbeelden.
Citaat:Op de ARD werd van B tot ZZ gereden in zowel dressuur als springen, dus ik kijk niet alleen naar de onderste regionen.
Citaat:Imo heb ik niet veel nodig om de basis te kennen. Het is imo dan ook iets simpels en volgens mij ben ik niet bijzonder en de enige die dat ziet...