Hoe beoordeel je de spring manieren van een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Re: Hoe beoordeel je de spring manieren van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 16:39

Klopt ik vind ok dat ze te vroeg af zet, maar dit zijn de afmetingen die op de keuring ook staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:32

Als je haar in galop over de eerste laat gaan zal ze daar later landen. Waardoor ze beter uit komt op de 2e :)

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 01:50

oke mensen ik volg ook even mee :o

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 09:10

Ik zie heel vaak paarden met een matig voorbeen, ongelijk of hangend.
Dus ik let altijd op of een paard een mooi gelijk voorbeen heeft. En bij een lage sprong mag het voorbeen best iets hangen, maar het moet gelijk zijn.
Daarnaast moet het paard van achteren goed openen. Ik hou niet van paarden die in de landing vasthouden van achteren.
Verder is techniek niet alles, de wil, en de voorzichtigheid is veel belangrijker.
Met vrijspringen krijg je niet alles mee. Hoe het paard onder de man springt is veel belangrijker.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:06

ik vind een ongelijk voorbeen bij een jong paard echt geen probleem. Vaak is het onbalans en komt dat voorbeen naar mate het werk vordert gelijk.
Een paard dat regelmatig over z'n voorknieen springt, het lichaam naar voren gooit en de knieen daarbij naar beneden steken dus, vind ik een groter probleem.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:45

germie schreef:
Ik zie heel vaak paarden met een matig voorbeen, ongelijk of hangend.
Dus ik let altijd op of een paard een mooi gelijk voorbeen heeft. En bij een lage sprong mag het voorbeen best iets hangen, maar het moet gelijk zijn.
Daarnaast moet het paard van achteren goed openen. Ik hou niet van paarden die in de landing vasthouden van achteren.
Verder is techniek niet alles, de wil, en de voorzichtigheid is veel belangrijker.
Met vrijspringen krijg je niet alles mee. Hoe het paard onder de man springt is veel belangrijker.

Dat het voorbeen iets ongelijk is vind ik ook niet erg, net als Schoentje. Paarden die helemaal gelijk springen met de voorbenen, zie je niet zo veel. Zelfs op internationale wedstrijden zie je paarden vaak niet helemaal gelijk springen met de voorbenen. Als ze voldoende vermogen hebben voor de hoogtes die zij springen, is dit niet zo erg. Tenzij ze het ene been heel erg laten hangen, dat vind ik ook niet goed.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:28

Wat vinden jullie van mijn pony dan? Op de vorige pagina staat filmpjes en foto's.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:26

Leuke pony, maar echt een pony.
Springt wat zonder rug met de buik naar de paal, verder wel vlug op de sprong en de techniek wat wisselend.

Om over het ongelijke voorbeen terug te komen, ik heb een paar voorbeelden opgezocht
Afbeelding
Als 5-jarige

Afbeelding
...als 6-jarige

Afbeelding
Als 5-jarige...

Afbeelding
...als 6-jarige

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:02

Stal_Fiore schreef:
Wat vinden jullie van mijn pony dan? Op de vorige pagina staat filmpjes en foto's.

Hij drukt zijn rug wat weg waardoor hij mijn zuin buik richting de sprong gaat,maar dat komt denk ik doordat de dubbel breed staat. Je moest hem echt vanuit een flinke galop laten springen, dan zou hij wat makkelijker springen.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:31

Wouw schoentje. Wat een verbetering. Ik heb een vrij onervaren paard die de ene x goed been gebruik heeft en de andere keer niet. er is dus hoop!

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:52

Als ik een jong paard ga kijken (dat nog niet ingereden is) let ik op de volgende punten,

- Algemene indruk van het paard (rustig, lief, nerveus en natuurlijk de bouw,goede galop, stamboom )

- qua springen vindt ik het belangrijk dat ze met vrijspringen goede (snelle) reflexen laten zien en reageren op een foutje dus voorzichtig zijn(Bij hele hete paarden moet je daar doorheen kunnen kijken want die gaan vaak rennen)

- Mooi openen van achter is een must!

- voorbeen heb ik de gelijke mening als geryion en schoentje. Het is fijn als ze een gelijk voorbeen hebben maar zelfs dat is geen must. Voorbeen kan je ze vaak nog een stuk leren. Achterbeen techniek niet, daarom moet dat goed zijn.
Verder is mijn ervaring dat paarden die een super voorbeen techniek hebben vaak niet veel vermogen hebben.

- En als je de kans hebt, 2,3 dagen achter elkaar wat laten vrijspringen om te zien of ze zich verbeteren of geen zin meer hebben en minder worden. (Ook dit vereist wat ervaring en/of gevoel voor paarden om te beoordelen of ze moe zijn of geen zin bv)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:58

Zou iemand mij misschien kunnen uitleggen wat ze bedoelen met het openen (van achter?) boven de sprong? had dat iets met achterbenen te maken? Hoe kun je dat goed zien, hoe belangrijk is het en heeft iemand een voorbeeld? :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:02

muc schreef:
Verder is mijn ervaring dat paarden die een super voorbeen techniek hebben vaak niet veel vermogen hebben.

Om hier even op door te gaan; voor hoever kan je zien dat dat soort paarden niet veel vermogen hebben? Paarden met een super voorbeen techniek springen vaak erg zuinig op de sprong. Paarden die naast een super voorbeen techniek ook op andere punten netjes springen, maar toch zuinig op de sprong, ziet er nog wel uit als een vermogend paard, maar paarden die op andere punten niet heel netjes zijn, zien er dan weer uit als paarden die niet veel vermogen hebben, vind ik dan. Als je zulk soort paarden op dezelfde hoogte beoordeeld, in hoeverre kunnen wij dan zeggen of zij vermogend of niet zijn?

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:07

@ Geryon, dat is mijn persoonlijke mening (dus misschien is het totale onzin :D )
Ik heb het over paarden die in een B of L proefje een geweldige voorbeen techniek hebben. Die zie je vaak later niet terug in het Z of ZZ. Paarden die de benen iets laten hangen leren in de loop van de tijd wanneer ze hun benen nog meer moeten optillen en dan wordt de voorbeentechniek ook beter.
Edit, om nog verder te gaan, meestal worden de paarden die niet veel vermogen hebben ook bang op een gegeven moment. Tenminste als ze een keer niet goed bij een sprong komen. Een paard met veel vermogen en rek doet iets meer z´n best en komt toch over de sprong. Terwijl een paard met minder vermogen en een perfecte voorbeen techniek misschien wel heel erg z´n best doet maar toch een balk krijgt.

@ Ilse 123, Openen van de achterbenen is als een paard boven de sprong de achterbenen naar achteren "opent" . Dus niet als een hert springt ;-) Zal proberen een filmpje te vinden.

Dit paard opend erg goed ;-)

en deze opend niet.....zo goed

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:22

heel mooi voorbeeld muc! zie je duidelijk het verschil!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:42

Thanx Muc, erg duidelijk :D

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:46

Duidelijke filmpjes inderdaad! Ongelijk voorbeen vind ik over het algemeen ook niet erg, maar ze moeten inderdaad zoals schoentjes zegt niet hun knieen naar beneden laten hangen want dat is toch wel een beetje gevaarlijk.
Het valt mij wel op dat op het hoge niveau vaak paarden lopen die een eigen manier van springen hebben ipv heel goed in de manieren zoals ze het bijv. graag op de hengstenkeuring zien.

Schoentje, wat heb jij toch altijd ruige beesten onder je kont!

Ik heb twee totaal verschillend springende paarden, eentje die goed in de manieren springt en eentje die pas gaat springen als het 1.30 of hoger staat maar hij heeft wel gruwelijk veel vermogen. :D

Paard nr 1:

Paard nr 2, gelukkig gaat het tegenwoordig wat gecontroleerder. :P
Laatst bijgewerkt door EvelienH op 07-07-11 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

_Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:48

Ok verduidelijkend :) maar toch, als je op een paard zit zoals die eerste, dan zit je toch 'ongemakkelijk'? En bokken na de hindernis, dat is toch ook maar vervelend als ruiter in een parcour? Of zie ik dat nu verkeerd? :') Openen ze de achterhand dan té goed?

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:53

Dat is inderdaad niet altijd even makkelijk zitten, helemaal als ze jong zijn en zich nog wat overspringen. Dat bokken heeft weinig met het openen te maken, meer joligheid.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:56

ik zal eens kijken of ik een keer een filmpje of wat foto's kan maken van de springtechniek van mijn paard... onder de 1.30 ' zweeft' hij over de hindernis heen (vrijspringen dan he :+ ) Hij is over enthousiast en gaat gewoon in volle gallop over die hindernissen heen, plat eroverheen, geen greintje techniek... maar als hij dan wat rustiger is en niet meer met zon noodgang de bak door scheurt gaat hij wel sirieus springen, en dan laat hij een best nette springtechniek zien :D Alleen ben ik een beetje een poeperd, hij springt zo duivels dat ik het nog een beeeetje spannend vind om er ook echt op te zitten... gaan we aan werken ;)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 01:44

Ik ben erg benieuwd wat jullie van de techniek van dit paard te zeggen hebben.
[SPR-ITP] Springen met Poularde (Draver)
Totaal niet springgefokt. Misschien leuk om te vergelijken met een wel springgefokt paard?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:32

als je je bedenkt dat de springpaarden die wekelijks in de top / kijker springen
zo springen :

Mylord Carthago
Afbeelding

Hickstead
Afbeelding

Corradina
Afbeelding
Okidoki
Afbeelding
Simon
Afbeelding
Lambrasco
Afbeelding
Silvana de Hus
Afbeelding
Quellemoi
Afbeelding

Cevo Itot du Chateau
Afbeelding

dan vraag ik me vaak af waarom mensen met vrijspringen graag zoiets als hieronder zien ( bij deze was ik aanwezig en bijna iedereen ging applaudiseren tetwijl ie zo getrixt was dat ie bijna op zijn hoofd ging landen
Afbeelding
ik krijg bij zo ééntje de neiging om daar zo een paard straks onder het zadel van te zien
Afbeelding
Afbeelding
probeer maar eens een heel parcours rond te rijden met zo eentje

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:37

Besita _/-\o_ Ik heb er ook eentje die volgens velen zonder rug springt, zo noemen ze het als hij zn kop niet tussen zijn knieen stopt. Kort filmpje: http://youtu.be/YP_nmkwYkkQ en foto
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 1825_n.jpg

Ik zie dat extreme helemaal niet graag, het lijkt wel of het een soort kermisattractie wordt en inderdaad, de paarden die op het hoge niveau lopen zie je zo niet springen.

Anielcaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:55

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:29

Het lijkt mij een fijne springpony. Laat geen verkeerde techniek zien. maakt zich netjes lang boven de sprong, vouwt zijn benen netjes voor de borst al zou hij ze iets meer mogen intrekken en opend netjes van achter