Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:32

quadripes schreef:
@MoniqueB: volgens mij is Jean Bemelmans niet de meest zachtzinnige trainer...

Een slofteugel maniak.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:32

Heeft u daar ook filmpjes van? Ik kan hier alleen filmpjes zien die hier geplaatst worden namelijk :=
Kan helaas zelf niet zoeken.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:33

maar goed dat is ook echt cultuurverschil. PRE's en Lusitano's zijn ook meer showpaarden. Die hebben dat in zich. Zijn ook paarden die zich heel makkelijk laten zien. Echt Iberisch temperament.

Lipizzaners zijn geen showpaarden, die willen vooral graag hard werken en serieus aan het werk gezet worden. Maar ze doen dat met veel minder poeha. (vandaar dat mensen vaak de uitvoeringen van de Spaanse Rijschool saai vinden, denk ik)
Laatst bijgewerkt door quadripes op 07-06-11 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:35

Zooist schreef:
Heeft u daar ook filmpjes van? Ik kan hier alleen filmpjes zien die hier geplaatst worden namelijk :=

Van Bemmelman?
Nee ik heb alleen paarden gecorrigeerd met de ruiter erbij, die ex leerlingen waren van deze Belg.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:36

Professor schreef:
Zooist schreef:

Van Bemmelman?
Nee ik heb alleen paarden gecorrigeerd met de ruiter erbij, die ex leerlingen waren van deze Belg.

Ik bedoelde over de training in Wenen :D
Van de genoemde man heb ik nu genoeg gezien :)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:37

Ik zou graag naar de Morgentraining in Wenen gaan kijken :j

Zooist

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:39

Mijn zusje is ten huwelijk gevraagd tijdens de ochtendtraining in Wenen in de trainingsbaan :j
Zal eens vragen of ze ook nog wat van die training meegekregen heeft of gefilmd ofzo :')

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:40

Laatst bijgewerkt door quadripes op 07-06-11 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:42

Professor schreef:
quadripes schreef:
@MoniqueB: volgens mij is Jean Bemelmans niet de meest zachtzinnige trainer...

Een slofteugel maniak.

Dat blijkt wel inderdaad.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:42

quadripes schreef:

is het enige dat ik kon vinden

Dat ziet er allemaal vrij relaxt uit.
Maar kan iemand me uitleggen wat de ruiter doet op.15 en op .21?
In het onderste filmpje

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:47

Bij 21 buigt de ruiter het paard zijdelings in de hals nek in, dit noemt men Flexion wat men kent bij het Klassieke rijden, wanneer u zelfs dit kunt lezen bij Fillis in de Handleiding en vele andere boeken.
Dit kan in stap draf en in het halthouden.
Dit is een oefening om de spieren die de nek links en naar rechts bewegen losser te krijgen.
Men overdrijft even de stelling, waarbij af en toe de hals ook meer gebogen word.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:48

Zooist schreef:
Mijn zusje is ten huwelijk gevraagd tijdens de ochtendtraining in Wenen in de trainingsbaan :j
Zal eens vragen of ze ook nog wat van die training meegekregen heeft of gefilmd ofzo :')

Wow dat is gaaf! Heeft ze ja gezegd, of had ze meer oog voor de paarden :D

Meestal is het streng verboden om te filmen e.d.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:49

Bij 15 en21 buigt de ruiter het paard zijdelings in de hals nek in, dit noemt men Flexion wat men kent bij het Klassieke rijden, wanneer u zelfs dit kunt lezen bij Fillis in de Handleiding en vele andere boeken.
Dit is een oefening om de spieren die de nek links en naar rechts bewegen losser te krijgen.
Men overdrijft even de stelling, waarbij af en toe de hals ook meer gebogen word.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:49

Okee, kan dit niet in galop? En waarom niet?

Ik doe dit zelf ook maar dan iets rustiger. Ik vraag de hals opzij, laat los, paard blijft daar even lopen en ik maaak hem weer recht. Eigenlijk hetzelfde maar dan iets rustiger.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:51

MoniqueB schreef:
Zooist schreef:

Wow dat is gaaf! Heeft ze ja gezegd, of had ze meer oog voor de paarden :D

Meestal is het streng verboden om te filmen e.d.

Ik heb haar even een mail gestuurd. Buiten het gegil *\o/* dat ze gingen trouwen en dat hij het haar daar gevraagd was heb ik er eigenlijk niet veel meer over gehoord. :')
Ze zijn inmiddels al een jaar of 6 getrouwd denk ik :)

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:52

Marc de Broissia zegt op zijn dvd ook iets over de rijschool in Jerez. Volgens mij dat hij als jonge ruiter geïnspireerd werd door het spektakel, maar dat hij daar weer op terugstorten gekomen is. Maar ik was dvd aan het kijken en computeren, dus kan het ook mis verstaan hebben. Om Duits te volgen, moet ik toch echt even mijn aandacht bij hebben.

Off topic....Zooist, dat is gaaf! Ultieme huwelijksaanzoek.
Laatst bijgewerkt door spokie79 op 07-06-11 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:53

Zooist schreef:

Ik doe dit zelf ook maar dan iets rustiger. Ik vraag de hals opzij, laat los, paard blijft daar even lopen en ik maaak hem weer recht. Eigenlijk hetzelfde maar dan iets rustiger.

Wanneer u de hals opzij vraagt is dat weer overbodig, het gaat om de nek, wat u doet is Baucherisch net zo als de Spanjaarden in Jerez.
Halsbuiging is eigenlijk niet nodig, maar het lukt meestal niet om de hals niet licht in te buigen vanuit het zadel, maar het gaat om de nekspieren, en wel die het hoofd naar links en naar rechts kunnen bewegen.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:55

ik doe ook afentoe zulke Flexion vanuit het zadel. inderdaad om de nek iets meer stelling te geven tot het punt waarop mijn paard net iets fijner loslaat in de nek (stelling is immers alleen de nek en niet de hals). Als je de hals naar binnen vraagt, plaats je in feite het paard op de voorhand en valt het over de buitenschouder weg. daarbij ontzie je dan de nek, terwijl je in feite het paard juist daar losser wilt maken. maar dan kom je weer op het punt uit dat de halsbuiging niet klassiek is en overgenomen is uit Baucher (die het in feite weer heeft overgenomen van de Duke of Newcastle met zijn slofteugels) en alleen op de voorhand in werkt. Terwijl de klassieke ruiter kaak, nek en rug los gemaakt wil hebben.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 07-06-11 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:56

Professor schreef:
Bij 21 buigt de ruiter het paard zijdelings in de hals nek in, dit noemt men Flexion wat men kent bij het Klassieke rijden, wanneer u zelfs dit kunt lezen bij Fillis in de Handleiding en vele andere boeken.

Ook mooi om te zien is dat de ruiter de hand omhoog richting de schoft beweegt en niet naar achteren werkt met de binnenhand dat je zo vaak ziet

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:57

Professor schreef:
Zooist schreef:

Wanneer u de hals opzij vraagt is dat weer overbodig, het gaat om de nek, wat u doet is Baucherisch net zo als de Spanjaarden in Jerez.
Halsbuiging is eigenlijk niet nodig, maar het lukt meestal niet om de hals niet licht in te buigen vanuit het zadel, maar het gaat om de nekspieren, en wel die het hoofd naar links en naar rechts kunnen bewegen.

Nek dan (dat bedoelde ik namelijk wel).... ik doe precies hetzelfde maar dan iets langzamer.
En heeft het in galop geen functie dan?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:05

Citaat:
Ik heb haar even een mail gestuurd. Buiten het gegil *\o/* dat ze gingen trouwen en dat hij het haar daar gevraagd was heb ik er eigenlijk niet veel meer over gehoord. :')
Ze zijn inmiddels al een jaar of 6 getrouwd denk ik :)

He wat zonde om zo'n mooi moment door zoiets romantisch te laten doorbreken }:)

Ik dacht dat men dit inbuigen verricht om te voelen of de halsspieren los zijn. Of maakt het daadwerkelijk losser zoals deze bereiter dit uitvoerd?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:06

ik zit even mee te denken, maar volgens mij heb je in galop te maken met buiging en wordt het dan bijzonder lastig om het paard 'door te stellen'. immers, je rijdt in stap en draf in stelling, maar zonder buiging op de rechte lijn. in galop heb je altijd buiging.

dit gaat over Duitsklassiek dan. De Fransen doen dit weer anders, volgens mij.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:07

Mijn paarden hebben er iig geen moeite mee?
Maar wellicht heeft het dan geen nut?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:08

je vergroot dan de halsbuiging, precies wat ik hierboven heb geschreven. het heeft geen inwerking op de nek dan.

ik denk toch dat je dan anders 'doorstelt' dan wij bedoelen hierboven. maar ik kan me natuurlijk vergissen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:12

Het is echt hetzelfde... ik zal eens kijken of ik het ergens kan vinden....