foto perfecte springhouding?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:48

svdijk86 schreef:
Vind haar tenen wel meevallen eigenlijk.. ze heeft de knieen mooi aan het zadel..
Zag hem toevallig staan... haha

ja, dat dan wel. Ik denk dat de grootste 2 problemen knieën en tenen zijn :) . Dit meisje heeft tenen, maar niet heel erg.

S_en_Z

Re: foto perfecte springhouding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:21

knieën, tenen en (het niet) meeveren van de hand zijn de grootste problemen denk ik..

te ver naar buiten gedraaide tenen zorgen dat de knieen nooit aan het zadel kunnen blijven,
als de knieen niet aan het zadel blijven kan de ruiter niet mee voorover omdat hij geen balans
kan vinden.. waardoor hij het paard tegen houdt in plaats van de handen meeveert.

(ben een doordenkertje)

Maar heel lichtjes naar buiten zoals zij doet vind ik niet storend.. imo als je je paard drijft draai
je je tenen een BEETJE naar buiten want dan komt de kracht van je kuiten meer door. Bij hakken
optrekken verlies je balans en bij schoppen verlies je vaak meer tempo dan je wint.

Maar dat is hoe ik denk.. :)

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:43

Misschien dat jullie hier wat mee kunnen?

Afbeelding

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:44

svdijk86 schreef:
knieën, tenen en (het niet) meeveren van de hand zijn de grootste problemen denk ik..
ja, de handen zijn inderdaad soms ook een probleem, maar minder dan knieën en tenen. Handen leren ze vaak ook in de les dat ze die naar voor moeten steken, (kleine kinderen he)

te ver naar buiten gedraaide tenen zorgen dat de knieen nooit aan het zadel kunnen blijven,
als de knieen niet aan het zadel blijven kan de ruiter niet mee voorover omdat hij geen balans
kan vinden.. waardoor hij het paard tegen houdt in plaats van de handen meeveert.
maar, omdat de meesten hun handen naar voren 'gooien', houden ze hun paard vaak niet tegen en houden ze zich vast aan de manen.
(ben een doordenkertje)

Maar heel lichtjes naar buiten zoals zij doet vind ik niet storend.. imo als je je paard drijft draai
je je tenen een BEETJE naar buiten want dan komt de kracht van je kuiten meer door. Bij hakken
optrekken verlies je balans en bij schoppen verlies je vaak meer tempo dan je wint.
als je drijft blijft alles, als je supercorrect drijft, toch op z'n plek? Drijven is het aandrukken van de kuit. imo hoef je daar je tenen niet voor naar buiten te draaien, maar gewoon recht voor je te houden. Verder ben ik het wel met je eens over optrekken of schoppen. Maar, nog even erbij, bij schoppen worden vaak de hakken ook weer opgetrokken of de tenen naar buiten geduwd. En dan heb je dus inderdaad geen balans.

Maar dat is hoe ik denk.. :)

en de nieuwe foto van fro vind ik heel mooi. Beetje teentjes naar buiten, :P . Al vind ik dat de ruiter een beetje krampachtig zit, tenminste, zo lijjkt het.

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:56

Niet echt krampachtig maar een beetje een holle rug denk ik :o

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:37

holle rug idd en je steunt op je handen

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:59

Skygirl schreef:
Ik vind dit op zich ook wel netjes
http://94.100.120.30/87900001-87950000/ ... _5wsc.jpeg
Alleen bovenlichaam zou misschien verder mee kunnen als ik het vergelijk met andere foto's in dit topic, maar dat hangt denk ik ook best wel af van hoe het paard springt. :)

Is het bovenlichaam storend op deze foto?

Sorry quote mijzelf maar even, want ben wel benieuwd of dit nou goed is of niet, want veel foto's zien er heel anders uit. :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:13

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:27

Skygirl schreef:
Skygirl schreef:
Ik vind dit op zich ook wel netjes
http://94.100.120.30/87900001-87950000/ ... _5wsc.jpeg
Alleen bovenlichaam zou misschien verder mee kunnen als ik het vergelijk met andere foto's in dit topic, maar dat hangt denk ik ook best wel af van hoe het paard springt. :)

Is het bovenlichaam storend op deze foto?

Sorry quote mijzelf maar even, want ben wel benieuwd of dit nou goed is of niet, want veel foto's zien er heel anders uit. :)

Bovenlichaam is goed, maar je handen net te hoog en te veel terug. Iets mee meegeven dus. Je tenen draai je ook net iets naar buiten. Verder ziet het er wel netjes uit hoor!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:29

themuisje schreef:
erg intressant topic! :D

ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden?
http://94.100.115.233/651700001-6517500 ... _KXKq.jpeg

Bovenlichaam prima! alleen de hakken wat opgetrokken.

Maar ja, dat alles is alleen maar als je perfectie nastreeft, betekend dus niet dat de houding slecht is!
Laatst bijgewerkt door Schoentje op 16-06-11 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:40

oke leuk :)
ik heb igg wel altijd mijn tenen naar binnen :')

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:47

Je had ook wel een foto van mij mogen maken :+
Mijn instructrice zei altijd dat ik 'zit volgens het boekje'

heudensfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:04

wat vinden jullie van deze foto?
ik zou het heel fijn vinden als jullie deze eens zouden willen beoordelen...

hindernis staat 1.05m hoog ..

Afbeelding

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:31

heudensfreak schreef:
wat vinden jullie van deze foto?
ik zou het heel fijn vinden als jullie deze eens zouden willen beoordelen...

hindernis staat 1.05m hoog ..

Afbeelding

prima lijkt mij zo! Schoen zou misschien je handen iets lager aan de hals willen zien ik vind het niet storend

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:42

Haar beenligging is om van te dromen!

Ik zie persoonlijk de handen idd liever wat lager. Je kunt ook zien op de foto dat je zo het hoofd altijd wat omhoog lift, kijk maar naar de pelham, die ligt omhoog gekanteld in de mond. Dit paard kan nu niet zijn neus verder naar voren brengen als hij dat zou willen. Denk op deze foto haar handen 10 cm lager, dan zie je hoeveel dichter dat naar de mond gaat en hoe het paard makkelijker kan bukken en zijn neus naar voren kan brengen. Zou ze haar handen 10cm naar voren doen, dan dan heb je eigenlijk hetzelfde effect als nu op deze foto. Wat ik dus bedoel is, dat op de sprong de weg naar de mond dus een stuk korter is, als je handen langs de hals zitten ipv op de manenkam.

Niks ten nadele van de amazone op deze foto, want haar houding is verder top!

heudensfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:52

Nou bedankt voor de complimentjes seg :)

We kwamen in een dubbelsprong en deze hindernis was de 2e ervan. het paard heeft een enorm grote galop en zou wat te dicht komen. Mijn automatische reactie was om wat terug te nemen. Denk dat dat een beetje de reden is waarom mijn handen wat hoger komen.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:01

als je zo zit zou ik niets meer veranderen :D

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:03

Dat is vaak ook een goede rede ervoor. je kunt een paard op deze manier vaak wel helpen om van de voorste paal af te springen.
Maar we hadden eerder een discussie of op de sprong de handen nou op de manenkam of langs de hals zouden moeten. Ik vind langs de hals, om de redenen die ik net opschreef en omdat ik het ook altijd zo geleerd heb.
Imo leer je het paard af om ver te bukken als je altijd je handen zo houd en daarbij leer je hem niet uit zichzelf van de voorste paal af te springen, omdat hij altijd ondersteund word op de sprong. Maar de meningen zijn hier wel verschillend over en dat is ook het mooie van een forum!

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:25

Afbeelding

Dit is inmiddels een jaar geleden, maar het is wel een lage sprong op de foto :P
Ben wel benieuwd :P

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:28

Ik heb er weinig verstand van..
Maar volgensmij ga je iets teveel ''liggen'' op je pony.

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:28

dan ben ik wel héél benieuwd wat jullie hiervan vinden! :+
Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:07

Het wordt nog eens een "beoordeel mijn springhouding" topic :P

Lisanne_xx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:31

svdijk86 schreef:

Ja dat dacht ik ook al te zien het was toch de vraag van haar wat de perfecte houding was ??

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:42

Lisanne_xx_ schreef:
svdijk86 schreef:

Ja dat dacht ik ook al te zien het was toch de vraag van haar wat de perfecte houding was ??

Ja, dat is er eigenlijk wel een beetje ingeslopen! TS is er ook al niet meer, dus die zal het niet erg vindente plat op de hals!

@Marissa, je ligt wat te plat op te hals, maar gaat wel netjes mee. Je benen liggen ook goed op de plaats
@Setjeslover, Je bent niet echt in balans op de sprong, het gewicht van je bovenlichaam hangt voor je steunpunten, waardoor je ook op je handen moet steunen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:53

Ik vond nog een foto op de bokt wiki van een hele correcte houding op de sprong van Cristian Ahlmann

Afbeelding