Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jasmijn78 schreef:piepenfiets schreef:Maar hoe komen die kinderen aan die slechte rijstijl etc?
Slechte instructie, het idee dat je puntjes het hoogste goed zijn, rijden voor het plaatje geinspireerd door,
het paard zien als het huidige vehikel om winst te rijden totdat een hoger niveau of een goede prijs langskomen. Waar komt dat uit voort?
Je kan die oorzaak en verantwoordelijkheid niet enkel en alleen bij de top neerleggen. Dat er slecht gereden wordt in de basis is van alle tijden. Dat heeft mede te maken met het feit dat het 'basis'sport is en dus grotendeeld wordt beoefend door amateurs, beginnelingen. Mensen die aan het begin staat van hun paardencarriere. Dus dat je daan onkunde en onwetendhed tegenkomt lijkt mij vrij logisch. Je moet bij voetbal ook geen F-jes gaan vergelijken met eredivisie. Bij eredivisie staan de ouders ook niet meer onzin schreeuwend langs de kant. Dat er wat schort aan de opleidingsstructeur voor juryleden en instructeurs, daar zijn we het denk ik wel over eens. Anderzijds moet je mensen ook hun leerproces gunnen en niet op alle slakken zout gaan leggen.
LoveBodin schreef:Trouwens, met LDR, hoe zit het dan met LDR en het skala? (Ik heb me sinds mn vorige topic een beetje ingelezen over het Skala der Ausbildung en snap het nu beter), maar wat hoe helpt LDR, dus niet Rollkur, in het skala?
En wat is LDR nu eigenlijk precies? Lang, rond, net achter de loodlijn, met het hoofd lager dan de borst? Of wat anders?
Rollkur denk ik weet bijna iedereen wel
en heeft SJ nou Rollkur, hyperflexie of een nieuw soort LDR uitgevonden?
En (dit worden veel vragen..) wat is het verschil tussen hyperflexie en Rollkur?
quadripes schreef:ik denk dat er ook toen er in NL nog gewoon klassiek werd gereden, ook al slechte instructeurs waren en ouders die hun kinderen pushten. toen werden paarden ook 'aan de teugel' gedwongen en was het ook niet altijd mooi om te zien wat er op wedstrijdterreinen gebeurde.
alleen toen was de discussie of het paard op of voorbij de loodlijn moest, nu is het erop of erachter.
en wat vroeger als 'fout' gezien werd in de dressuur is nu normaal geworden aan de top en de maatstaf lijkt zich daar nu telkens naar aan te passen (en dat gaat ten koste van het paard), daar gaat de discussie over.
murphy102 schreef:Jasmijn, Partick Kittel is een zeer begaafd en sympathiek rijdende ruiter, die altijd klassiek gereden heeft.
Dit tong-incident heeft plaats gevonden nádat hij bij SJ is gaan lessen.
Toeval?? Nee, niet als je het filmpje bekeken hebt, want dan ZÍE je de Hyperflexie. Zo reed Kittel nooit daarvoor.
Kittel is "gezwicht" voor het "succes" van de Nederlanders, maar hij heeft er wel de "rekening" bij gekregen.
Als de A-kader-mensen niet bij SJ willen lessen, kan dat zomaar consequenties hebben...
Abacab schreef:Ruiters die de stap durven te nemen om LDR te gaan trainen worden ineens door alles en iedereen in de gaten gehouden en gestalkt door teams met video camera's.
Ik wil hier geen oordeel vellen over LDR, maar het lijkt wel of echt alles maar kritiekloos wordt aangegrepen om negatieve publiciteit te maken.
In het geval van dit tong incident is het dus pertinent onjuist dat dit is ontstaan door het LDR trainen, sterker nog, Scandic gooide van jongs af aan zijn tong al buitenboord, vroeger was het nog veel erger. Sinds dat Kittel Scandic rijdt is het aanzienlijk verbeterd en was het nog nooit iemand opgevallen omdat Kittel nooit zo in de gaten gehouden werd.
Hera schreef:ik ben een totale dressuursport, rijmanieren - leek, maar ben wel geïntresseerd in deze discussie.
Kan iemand mij eens een ruiter laten zien die op dit moment op hoog niveau rijdt op de klassieke manier? Is deze er wel?
Wat is het zichtbare verschil tussen een klassiek geschoold paard en een LDR-paard? Het filmpje op deze pagina heb ik bekeken en ik zie idd dat het paard zichzelf niet draagt en bijna geen achterbeen gebruikt... niemand hier wil zulke combinaties zien. Maar er wordt aangehaald dat Totilas dat ook heeft en daar hoor ik toch bijna niemand een slecht woord over zeggen...
Ik rij springpaarden en ik rij ze altijd los op de manier, laag en rond dit is mij zo geleerd om de rugspieren op te rekken en te stretchen ... de voorwaarts neerwaarts manier... is dit dan slecht?
Val me aub niet aan, ik wil bijleren en zou graag eens een echt verschil in de rijstijlen klassiek en LDR zien adhv een filmpje ofzo...
Professor schreef:En wat wil u nu hier mee zeggen?
Professor schreef:Tong fouten zijn hand fouten, daar kan men niet omheen.
Citaat:Deze one-liner is pertinent abject en infaam. Maar serieus, dit is gewoon te simplistisch en onjuist voorgesteld. De waarheid steekt nooit zo zwart-wit in elkaar al is het wel verleidelijk om het zo te doen voorkomen.
Als je stelt dat Scandic te veel spanning heeft dan kan ik me daar in vinden, maar dat is weer een hele andere discussie.
Hera schreef:Bedankt murphy, ga deze eens googlen om het verschil te zien.
Maar ik ga er dus vanuit dan mijn voorwaarts neerwaarts methode met het neusje eruit dus niet slecht is voor mijn paarden.
Blijft wel mijn vraag over Totilas staan... de tegenstanders van de LDR in topic zijn dit ook tegenstanders van Totilas? Of liever de manier waarop hij werd/wordt gereden?
vur schreef:Je hebt hem vanmiddag gemist in Munchen. Daar was ie te zien. Helemaal niet gek, maar nog lang niet een eenheid.
Professor schreef:Wanneer men Kittel rijden ziet en dat heb recent begin ik te , op het afrijterrein uren Passage Piaffe met een spanning van hier tot gunter, gewoon niet om aan te zien.
Professor schreef:Tong fouten zijn hand fouten, daar kan men niet omheen.
Professor schreef:Waarom schuimen de paarden bij deze methode zo overdreven, heel eenvoudig de druk op de oorspeeksel klier is zo hoog dat deze extra speeksel loslaat, bovendien trekken de paarden hun tong hoog om de druk op de bitten te ontwijken waardoor nog meer speeksel geproduceerd word, waarom die neusriem zo strak, heel eenvoudig de andere paarden proberen door hun tong te strekken de druk te verminderen, en zo gaat die visuele cirkel steeds weer door.
SparklingApp schreef:Dat paard is groot geworden is dat LDR systeem, het was natuurlijk heel anders geweest als hij direct een klassieke opleiding tot dat niveau had gekregen, nu moet het paard ook echt zijn weg zien te vinden in een nieuw systeem.