LDR en/of Rollkur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quadripes

Re: LDR en/of Rollkur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:58

de LDR ruiters rijden met hand en been en niet meer met hand, been en zit.

daarom moeten zij achterover zitten. (zie eerdere uitleg van Murphy in het AR vs Klassiek topic, ik weet niet meer welke blz maar dat is vrij eenvoudig op te zoeken)

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:59

jasmijn78 schreef:
piepenfiets schreef:
Maar hoe komen die kinderen aan die slechte rijstijl etc?
Slechte instructie, het idee dat je puntjes het hoogste goed zijn, rijden voor het plaatje geinspireerd door,
het paard zien als het huidige vehikel om winst te rijden totdat een hoger niveau of een goede prijs langskomen. Waar komt dat uit voort?

Je kan die oorzaak en verantwoordelijkheid niet enkel en alleen bij de top neerleggen. Dat er slecht gereden wordt in de basis is van alle tijden. Dat heeft mede te maken met het feit dat het 'basis'sport is en dus grotendeeld wordt beoefend door amateurs, beginnelingen. Mensen die aan het begin staat van hun paardencarriere. Dus dat je daan onkunde en onwetendhed tegenkomt lijkt mij vrij logisch. Je moet bij voetbal ook geen F-jes gaan vergelijken met eredivisie. Bij eredivisie staan de ouders ook niet meer onzin schreeuwend langs de kant. Dat er wat schort aan de opleidingsstructeur voor juryleden en instructeurs, daar zijn we het denk ik wel over eens. Anderzijds moet je mensen ook hun leerproces gunnen en niet op alle slakken zout gaan leggen.

Eens, een verschraling vindt nooit vanuit één oorzaak plaats en ik gun ieder een leerproces.
Manieren, het snel succes willen , de opl van instructeurs en, inderdaad, de kijk op paardensport als ware het elke andere, komen wel degelijk voort
uit de "sportieve"successen van Nederland en bijbehorende mediagekte en commercie.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:06

ik denk dat er ook toen er in NL nog gewoon klassiek werd gereden, ook al slechte instructeurs waren en ouders die hun kinderen pushten. toen werden paarden ook 'aan de teugel' gedwongen en was het ook niet altijd mooi om te zien wat er op wedstrijdterreinen gebeurde.

alleen toen was de discussie of het paard op of voorbij de loodlijn moest, nu is het erop of erachter.

en wat vroeger als 'fout' gezien werd in de dressuur is nu normaal geworden aan de top en de maatstaf lijkt zich daar nu telkens naar aan te passen (en dat gaat ten koste van het paard), daar gaat de discussie over.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:14

Ja dit probleem is niet nieuw alleen zie je het nu vaker, plus dat instructeurs ouders indamden(die hadden meer te zeggen) en bv een rukkend en plukkend kind behoorlijk aanpakten. Laatste hierover.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:26

Ik veroordeel Anky niet. Ik vind alleen de manier zoals hij zijn paard voorstelt in de ring niet mooi. Of hij is nog te jong en onbevestigd, of de trainingsmethode die hij gebruikt, die ik niet ken, past het paard niet. Ik zie wel overeenkomsten met de paarden die LDR gereden worden, dus vandaar dat ik denk dat Andreas dat ook gebruikt of iets wat er op lijkt. Er zijn paarden die de methode niet passen zoals bijvoorbeeld Jup vroeger. Sonja kwam er toen voor uit en ging weer terug naar Coby als ik het me goed herinner. Misschien is het paard van Andeas meer gebaat bij een andere aanpak. Anky zie je trouwens niet zo de ring in rijden. Zij zorgt er in ieder geval voor dat het meer bevestigd is als ze gaat starten. En trouwens, met Salinero had ze super percentages, hoger nog dan toen voor de blessure als ik het wel heb. Dus daar zeg ik niks van. Het blijft knap dat ze zo hoog kan scoren en zo geconcentreerd haar proeven kan rijden. Ik doe het haar niet na.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 16:04

LoveBodin schreef:
Trouwens, met LDR, hoe zit het dan met LDR en het skala? (Ik heb me sinds mn vorige topic een beetje ingelezen over het Skala der Ausbildung en snap het nu beter), maar wat hoe helpt LDR, dus niet Rollkur, in het skala?

En wat is LDR nu eigenlijk precies? Lang, rond, net achter de loodlijn, met het hoofd lager dan de borst? Of wat anders?
Rollkur denk ik weet bijna iedereen wel ;)

en heeft SJ nou Rollkur, hyperflexie of een nieuw soort LDR uitgevonden?

En (dit worden veel vragen..) wat is het verschil tussen hyperflexie en Rollkur?

We zijn het er nu denk ik wel allemaal over eens dat Rollkur gewoon ronduit slecht is voor het paard.
Maar de vraag die ik nog steeds niet beantwoord heb gezien is: is er nou verschil tussen Rollkur en LDR?
OF is het gewoon een naam voor hetzelfde?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:07

in mijn ogen is het gewoon hetzelfde:

ordinair je paard met zn hoofd naar beneden trekken omdat je anders geen controle hebt over het arme dier. het paard heeft immers nooit geleerd om het gewicht op de achterhand te nemen dus is loodzwaar op de voorhand. op die manier kun je niet sturen en niet remmen (om maar even in de LDR termen te blijven). de massa van het paard blijft zo tegen de hand drammen.

daarom heb je geen 'tempocontrole' en kun je het paard ook niet met een lichte halve ophouding loswerken in kaak en nek, waardoor het de rug loslaat en het achterbeen onder de massa kan treden. dus moet je ineens gaan werken met 'schijnovergangen' en het 'go/no go' principe zodat het paard geen enkel initatief meer durft te nemen tot harder gaan.

en omdat een paard in die hoofdhouding geen stelling kan nemen, moeten ze daarna wel flink naar links en rechts 'inbuigen'.

en dat heet dan loswerken.

en omdat een paard zn rug in die houding omhoog komt, noemen ze het dan 'over de rug'. maar het paard kan zijn rug niet werkelijk loslaten in die houding dus kan hij je ook niet dragen en daarom kan men ineens niet meer doorzitten op deze paarden.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:41

Jasmijn, Partick Kittel is een zeer begaafd en sympathiek rijdende ruiter, die altijd klassiek gereden heeft.
Dit tong-incident heeft plaats gevonden nádat hij bij SJ is gaan lessen.
Toeval?? Nee, niet als je het filmpje bekeken hebt, want dan ZÍE je de Hyperflexie. Zo reed Kittel nooit daarvoor.
Kittel is "gezwicht" voor het "succes" van de Nederlanders, maar hij heeft er wel de "rekening" bij gekregen.
Als de A-kader-mensen niet bij SJ willen lessen, kan dat zomaar consequenties hebben...

De topruiters hebben een voorbeeldfunktie, Jasmijn, zoals Piepenfiets ook al duidelijk zei!!
Het dírecte gevolg is copiëren door Jan en Alleman! Daar moeten zij zich wel degelijk van bewust zijn!
En Jasmijn, zeg nu níet dat alleen de top de Hyperflexie/Rollkur of de hedendaagse LDR (vroeger was LDR extremer voorwaarts-neerwaarts en kon voor een korte periode uitkomst bieden, Lovebodin, maar SJ heeft dat ná het verbod op de Rollkur verandert in LDR en dat is inderdaad verwarrend, want dat líjkt niet op het oude LDR) op een "goede manier" kan uitvoeren, want deze manier ÍS niet correct en eerlijk naar het paard toe te gebruiken. Het is wel degelijk schadelijk, verdiep je maar eens in de materie!

Vroeger was het helemáál niet beter (is al vaker gezegd), maar toen was het duidelijk, men werkte aan de hand van het Skala, waar kennelijk juryleden en instructeurs tegenwoordig niet meer in "opgevoed" schijnen te worden.
Oh ja, men roept het wel, maar in de praktijk herkent men een correctgaand paard niet van een Schenkelganger! Men weet nog nauwelijks wat Klassiek-Skala is. Oh, ze zijn er gelukkig nog wel, hoor, zowel instructeurs als juryleden, maar men "kletst" graag met de "grote" mee, zoals Arabesk het zo mooi verwoord heeft.
Het erge is dus -vergeleken met vroeger- dat wat vroeger werd afgestraft, nu beloond wordt...!!

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:43

Zooist schreef:
_/-\o_

Zooist, ...ben jij dat op dat paard in die afbeelding bij jouw naam?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:44

quadripes schreef:
ik denk dat er ook toen er in NL nog gewoon klassiek werd gereden, ook al slechte instructeurs waren en ouders die hun kinderen pushten. toen werden paarden ook 'aan de teugel' gedwongen en was het ook niet altijd mooi om te zien wat er op wedstrijdterreinen gebeurde.

alleen toen was de discussie of het paard op of voorbij de loodlijn moest, nu is het erop of erachter.

en wat vroeger als 'fout' gezien werd in de dressuur is nu normaal geworden aan de top en de maatstaf lijkt zich daar nu telkens naar aan te passen (en dat gaat ten koste van het paard), daar gaat de discussie over.

Precies, Quadripes...!

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:50

Arabesk had het mooi verwoord op een ander topic, waar zij TS van is, nl: "De FEI staat erbij en kijkt er naar".

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 20:36

murphy102 schreef:
Jasmijn, Partick Kittel is een zeer begaafd en sympathiek rijdende ruiter, die altijd klassiek gereden heeft.
Dit tong-incident heeft plaats gevonden nádat hij bij SJ is gaan lessen.
Toeval?? Nee, niet als je het filmpje bekeken hebt, want dan ZÍE je de Hyperflexie. Zo reed Kittel nooit daarvoor.
Kittel is "gezwicht" voor het "succes" van de Nederlanders, maar hij heeft er wel de "rekening" bij gekregen.
Als de A-kader-mensen niet bij SJ willen lessen, kan dat zomaar consequenties hebben...

Ruiters die de stap durven te nemen om LDR te gaan trainen worden ineens door alles en iedereen in de gaten gehouden en gestalkt door teams met video camera's.
Ik wil hier geen oordeel vellen over LDR, maar het lijkt wel of echt alles maar kritiekloos wordt aangegrepen om negatieve publiciteit te maken.
In het geval van dit tong incident is het dus pertinent onjuist dat dit is ontstaan door het LDR trainen, sterker nog, Scandic gooide van jongs af aan zijn tong al buitenboord, vroeger was het nog veel erger. Sinds dat Kittel Scandic rijdt is het aanzienlijk verbeterd en was het nog nooit iemand opgevallen omdat Kittel nooit zo in de gaten gehouden werd.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 22:18

murphy102 schreef:
Zooist schreef:
_/-\o_

Zooist, ...ben jij dat op dat paard in die afbeelding bij jouw naam?

Offtopic?

Maar dat ben ik ja. Nog tips? :)

heb anders nog wel een ander filmpje hoor. Eentje die niet bewerkt is.
Wil ik je wel per pb toesturen.

Edit typo

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 00:03

Abacab schreef:
Ruiters die de stap durven te nemen om LDR te gaan trainen worden ineens door alles en iedereen in de gaten gehouden en gestalkt door teams met video camera's.
Ik wil hier geen oordeel vellen over LDR, maar het lijkt wel of echt alles maar kritiekloos wordt aangegrepen om negatieve publiciteit te maken.
In het geval van dit tong incident is het dus pertinent onjuist dat dit is ontstaan door het LDR trainen, sterker nog, Scandic gooide van jongs af aan zijn tong al buitenboord, vroeger was het nog veel erger. Sinds dat Kittel Scandic rijdt is het aanzienlijk verbeterd en was het nog nooit iemand opgevallen omdat Kittel nooit zo in de gaten gehouden werd.

En wat wil u nu hier mee zeggen?
Wanneer men Kittel rijden ziet en dat heb recent begin ik te :r :r , op het afrijterrein uren Passage Piaffe met een spanning van hier tot gunter, gewoon niet om aan te zien.
Zonde dat zo´n talent kapot is gewoon een afschuwelijk beeld en knal hard met de handen.
Tong fouten zijn hand fouten, daar kan men niet omheen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 00:12

Hera schreef:
ik ben een totale dressuursport, rijmanieren - leek, maar ben wel geïntresseerd in deze discussie.
Kan iemand mij eens een ruiter laten zien die op dit moment op hoog niveau rijdt op de klassieke manier? Is deze er wel?
Wat is het zichtbare verschil tussen een klassiek geschoold paard en een LDR-paard? Het filmpje op deze pagina heb ik bekeken en ik zie idd dat het paard zichzelf niet draagt en bijna geen achterbeen gebruikt... niemand hier wil zulke combinaties zien. Maar er wordt aangehaald dat Totilas dat ook heeft en daar hoor ik toch bijna niemand een slecht woord over zeggen...

Ik rij springpaarden en ik rij ze altijd los op de manier, laag en rond dit is mij zo geleerd om de rugspieren op te rekken en te stretchen ... de voorwaarts neerwaarts manier... is dit dan slecht?

Val me aub niet aan, ik wil bijleren en zou graag eens een echt verschil in de rijstijlen klassiek en LDR zien adhv een filmpje ofzo...

Inspirerende voorbeelden van ruiters/amazones die m.i. heel sympathiek en eerlijk, klassiek rijden zijn mensen als Sylvia Iklé, Alexandra Korelova, Hubertus Schmidt, Stephen Peeters, maar ook Helen Langehaneberg en de jonge volop "groeiende" Laura Bechtolzheimer zijn goed op weg, en zo zijn er nog veel meer...

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 11:07

Bedankt murphy, ga deze eens googlen om het verschil te zien.
Maar ik ga er dus vanuit dan mijn voorwaarts neerwaarts methode met het neusje eruit dus niet slecht is voor mijn paarden.
Blijft wel mijn vraag over Totilas staan... de tegenstanders van de LDR in topic zijn dit ook tegenstanders van Totilas? Of liever de manier waarop hij werd/wordt gereden?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:39

Ik heb net Marcel Schoenmakers in Munchen gezien. Ik vond dat hij zijn paard in een heel aansprekende piaffe liet zien. Nog wat meer op de plaats, maar met een mooi zakkende achterhand.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:50

Voorwaarts neerwaarts met de neus een handbreedte of halve handbreedte voor de loodlijn is een ontspanning voor het paard tussen de oefeningen door het bewijst dat het paard van achter naar voren gereden is, geeft de mogelijkheid aan het paard zijn spieren te sterken en te ontspannen, men rijdt het relatief in een korte tijd omdat men het gewicht daardoor op de voorhand brengt, het is niet een doel maar een gevolg van.

LDR is hieruit ontstaan, de ruiter krijgt een schijnbaar losser paard, maar het is een tekort aan rijkunstig inzicht van de ruiter wanneer deze dit denkt.
Het is ontstaan door dat men meer controlle wilde hebben en door het verkeerd inbuigen van de nek bij het zijdelings afbuigen van de hals.
En dan gaat LDR makkelijk over in Hyperflexie (SJ) Rollkür(Duitsland) laatste beide zijn hetzelfde.
En Hyperflexie heeft Baucher in zijn 1e methode ontwikkeld vanuit Flexion (zijdelings inbuigen van de hals - nek) een soort rekken en strekken van de nek spieren. (zitten link en rechts naast de 2e en 3e halswervel tamelijk aan de oppervlakte, men kan ze zien).
Dit heeft SJ overgenomen en dat nog harder als Baucher dat al deed, dit kan men niet met elk paard, en zeker niet met paarden die hun eigen karakter niet laten breken.
Het geeft een snel resultaat, het grote manko is dat de paarden niet werkelijk in een verzameling gaan, Baucher beschreef dat men eerst de hals en de nek flexibel moet maken dan de achterhand.
De Klassieke dressuur gaat net andersom te werk.
Dus het is dresseren en niet gymnastieseren, het is een paard zijn eigen wil breken, en het blind laten volgen van de ruiter, zonder eigen initiatief van het paard, daarom reed Baucher ook nooit buiten alleen in de manege. Dat zien wij gedeeltelijk terug bij de paarden die zo getraind worden.
Het is gewoon een hersenspoeling geven aan de paarden, dan heb ik het nog niet over de lichaamelijke meer belasting van deze methode.
Maar in principe is LDR en Hyperfelxie/Rollkür niet hetzelfde.
Maar het constant voorwaarts neerwaarts rijden is ook niet bevordelijk voor het paard, men dient dit alleen te benutten als een soort ontspanning tussen de oefeningen door, en men mag het niet als een oefening zien, het onstaat wanneer een paard eerlijk in de houding gereden word.
Dan nog een opmerking van aan de teugel, een paard wat aan de teugel is, hoeft nog niet in de Houding te zijn.
Een paard wat in de houding is, is ook aan de teugel.
Dan is het paard in de handgesteld.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:22

Professor schreef:
En wat wil u nu hier mee zeggen?

Dit tong-incident is dus niet het gevolg van het LDR rijden.
Wat ik wel even duidelijk aan de orde wil stellen is dat Scandic in zijn jonge jaren zijn tong geregeld uit zijn mond gooide, ook bij andere ruiters. Ik heb respect voor een Kittel dat hij dit probleem nagenoeg heeft weten op te lossen.

Professor schreef:

Deze one-liner is pertinent abject en infaam. ;) Maar serieus, dit is gewoon te simplistisch en onjuist voorgesteld. De waarheid steekt nooit zo zwart-wit in elkaar :n al is het wel verleidelijk om het zo te doen voorkomen.

Als je stelt dat Scandic te veel spanning heeft dan kan ik me daar in vinden, maar dat is weer een hele andere discussie.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:51

Citaat:
Deze one-liner is pertinent abject en infaam. Maar serieus, dit is gewoon te simplistisch en onjuist voorgesteld. De waarheid steekt nooit zo zwart-wit in elkaar al is het wel verleidelijk om het zo te doen voorkomen.

Als je stelt dat Scandic te veel spanning heeft dan kan ik me daar in vinden, maar dat is weer een hele andere discussie.

Nee dit hoort ook bij de discussie, men rijdt met een aangesnoerde neusriem bij Rollkür/Hyperflexie.
Waarom schuimen de paarden bij deze methode zo overdreven, heel eenvoudig de druk op de oorspeeksel klier is zo hoog dat deze extra speeksel loslaat, bovendien trekken de paarden hun tong hoog om de druk op de bitten te ontwijken waardoor nog meer speeksel geproduceerd word, waarom die neusriem zo strak, heel eenvoudig de andere paarden proberen door hun tong te strekken de druk te verminderen, en zo gaat die visuele cirkel steeds weer door.
Dan dat paard met zijn tong, een tong fout zoals dat paard onstaat door de handen, mijn ervaring is niet van gisteren, er zijn maar heel tong problemen door andere invloeden.
Dit heb ik meerdere malen bewijzen kunnen in de praktijk, ook tegenover befaamde ruiters.
En LDR en Rollkür/Hyperflexie werken er zeker in mee.
Dat oplossen door een neusriem strakker te trekken is geen oplossing, het is een symtoom bestrijding niet de oorzaak.
Spanning bij een paard geeft een heel ander beeld van de tong.
Bij het rijden is het zwart of wit, grijs in onbekend alhoewel men dit zo wil voordoen.

Randbemerking, Kittel heeft een harde langzame hand, en geeft zelden na, het is spanning puur vanuit de ruiter.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 15:12

Hera schreef:
Bedankt murphy, ga deze eens googlen om het verschil te zien.
Maar ik ga er dus vanuit dan mijn voorwaarts neerwaarts methode met het neusje eruit dus niet slecht is voor mijn paarden.
Blijft wel mijn vraag over Totilas staan... de tegenstanders van de LDR in topic zijn dit ook tegenstanders van Totilas? Of liever de manier waarop hij werd/wordt gereden?

Juist Hera, niemand hier kan tegen een paard als Totilas zijn, een paard met geweldige kwaliteiten, die echter door de moderne manier van rijden "extremen" (heel kunstmatig) liet zien onder zijn vorige ruiter.
Door zijn huidige ruiter zal Totilas op een klassieke wijze voorgesteld gaan worden, waarschijnlijk minder spektakel-bewegingen en wellicht meer natuurlijk, in meer ontspanning en uiteindelijke lichtheid...
We zullen het gaan zien. Hopelijk krijgt de jonge Rath de tijd en zullen ze hem niet teveel op zijn huid zitten.

Voor je eerste zin: zie wat Professor geschreven heeft hierboven.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 15:40

Je hebt hem vanmiddag gemist in Munchen. Daar was ie te zien. Helemaal niet gek, maar nog lang niet een eenheid.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 17:57

vur schreef:
Je hebt hem vanmiddag gemist in Munchen. Daar was ie te zien. Helemaal niet gek, maar nog lang niet een eenheid.

Ik ben ook erg benieuwd of dat ooit echt gaat komen!
Dat paard is groot geworden is dat LDR systeem, het was natuurlijk heel anders geweest als hij direct een klassieke opleiding tot dat niveau had gekregen, nu moet het paard ook echt zijn weg zien te vinden in een nieuw systeem.

Rommelen met de tong doet mijn paard juist als ik de verbinding te licht laat worden, ook duidelijk een ruiter fout, maar in dit geval juist niet door een te strenge inwerking.
Als de aanleuning niet optimaal is krijgt een paard de kans met de tong te rommelen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:16

Professor schreef:
Wanneer men Kittel rijden ziet en dat heb recent begin ik te , op het afrijterrein uren Passage Piaffe met een spanning van hier tot gunter, gewoon niet om aan te zien.

Ik heb hen in januari in de Kur gezien op Jumping Amsterdam, waar zijn 79% scoorden en ik vond ze prachtig. Zo mooi, zo beheerst, een hele stille aanleuning, alles op de maat van de prachtige muziek die ze hadden. Ik heb toen echt van deze combi genoten.

Professor schreef:

Weet je wat het gewoon is; jij en enkele andere hier zijn gewoon een stelletje pessimistische foutenkijkers. Jullie zijn zo gefocust op het ontdekken van fouten, dan het de mooie en goede dingen over het hoofd ziet. op iedereen is wel wat aan te merken. Als je een paard zo mooi door een kur kan loodsen, dan doe je nog altijd meer goed dan fout. En hij scoort ook nog geen 100%, dus ook de juryleden vonden het niet perfect.

Professor schreef:
Waarom schuimen de paarden bij deze methode zo overdreven, heel eenvoudig de druk op de oorspeeksel klier is zo hoog dat deze extra speeksel loslaat, bovendien trekken de paarden hun tong hoog om de druk op de bitten te ontwijken waardoor nog meer speeksel geproduceerd word, waarom die neusriem zo strak, heel eenvoudig de andere paarden proberen door hun tong te strekken de druk te verminderen, en zo gaat die visuele cirkel steeds weer door.

Ik heb geen overmatig schuimende scandic gezien???

SparklingApp schreef:
Dat paard is groot geworden is dat LDR systeem, het was natuurlijk heel anders geweest als hij direct een klassieke opleiding tot dat niveau had gekregen, nu moet het paard ook echt zijn weg zien te vinden in een nieuw systeem.

Tsja, je kunt nu alvast Rath indekken... Als die niet tot dezelfde prestaties komt als Edward, kun je altijd nog Edward en zijn ssyteem de schuld geven.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:52

jasmijn weet u wat ik denk, dat u nog niet weet wat werkelijk rijden is, aangezien u dat uw leeftijd nog werkelijk begrijpen kan.
Heeft u combinatie´s getraind en op Olympisch niveau gebracht?
Heeft u combinaties getraind en onder de eerste 10 op wereld niveau gebracht?
Daarom kunt u niet begrijpen waarom ik dat schrijf, waarom ik zo overtuigd ben dat het zo is.
Denk dat u in uw jonge onervaren overmoed dit zo beschrijft.
Wanneer men 50 jaar paarden en ruiters traint, en weet wat wereld top is en wat er gebeurd, dan mag men toch wel schrijven dat het aan de ruiter ligt?
Heeft u die paarden getraind op dat niveau?