xmarliez schreef:Ik heb het niet over kapot rijden. Ik heb het erover dat deze paarden vaak met veel spanning gereden wordt. Metaal of fysiek. Spanning kan voortkomen uit meerdere factoren, verkeerd rijden, verkeerd zitten van de ruiter, onbewust te veel hulpen geven, onbewust te strenge hulpen geven, onbewust het paard meer laten doen dan het paard eigenlijk aan kan, het paard te lang dingen laten doen etc etc. Ik zeg helemaal niet dat iedereen hier in het topic zijn paard slecht rijdt. Ik heb gewoon meegemaakt in de praktijk dat paarden die enige vorm van spanning (verkeerde spanning) bij zich hebben altijd zweten op bepaalde plekken waaraan ik kan zien dat het paard niet helemaal correct getraind wordt. Als ik dan kijk in de praktijk zie ik ook dat de paarden niet correct getraind worden.
Alles wat ik hier schrijf is mijn mening en mijn ervaringen. Ik wil niemand tegen het hoofd stoten of mensen beoordelen.
Flink hijgen en zweten toont voor mij aan dat een paard boven zijn kunnen getraind is, dus niet correct omdat een paard boven zijn macht niet correct kan gaan.
Die laatste zin, daar gaat het mij eigenlijk om. Hoe kan je dan, volgens jou, een paard zodanig trainen dat hij wel sterker wordt, betere conditie krijgt, maar hij nooit hijgt of zweet (buiten het zadel dus) ?
Ik had het spanningsverhaal wel begrepen dacht ik, tuurlijk moet een paard niet zweten uit stress, maar ik dacht ook echt begrepen te hebben dat je probeert te zeggen dat een paard nooit door training zo hard mag zweten? Puur door de training zelf? Misschien begrijp ik je dan gewoon verkeerd?
Voor de duidelijkheid, ik vind het echt wel interessant en probeer je niet af te branden oid, maar ik snap het echt niet. In mijn beleving en persoonlijke ervaring gaat het trainen van jezelf danwel je paard namelijk altijd samen met een bepaalde krachtinspanning. Als ik bijvoorbeeld begin met hardlopen zal ik me in het begin kapothijgen en best even nodig hebben voor ik weer op adem ben, maar juist daarom merk ik na korte tijd al verbetering van mijn conditie...zou ik telkens stoppen op het moment dat ik ga hijgen, wordt mijn conditie niet beter. Ik weet dat een paard niet helemaal hetzelfde is maar dit is een voorbeeld van wat ik bedoel, dat je beter wordt juist door van tijd tot tijd iets over de grens heen te gaan...