Kwaliteit van rijden te zien aan zweetplekken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:14

xmarliez schreef:
Overvragen bij bijv mensen kan ook komen door overtrekking daar komt geen zweet bij kijken. Overvragen gaat vaak samen met zweet maar door bepaalde verkeerde bewegingen in een training kan er spierpijn optreden. Dat is dan het gevolg van verkeerde handelingen, oefeningen verkeerd uitvoeren. Dit kan al bij wijken gebeuren in stap. Hoeft geen zweet aan te pas te komen.

Wanneer je overvraagt ontstaat er spierpijn... teveel melkzuur wat niet meer verwerkt kan worden.
Natuurlijk kan spierpijn ook ontstaan zonder zweet, je kunt je idd verdraaien oid.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:15

Bij de eerste warme dagen stond mijn paard (nog in haar wintervacht) in de wei te zweten, terwijl zij niks hoefde te doen (tja .. alleen eten).

Mijn ene paardje zweet best snel, maar is ook snel weer opgedroogd als je tussendoor even stapt.
Mijn Fjord daar en tegen zweet juist niet snel, maar zweet wel langere tijd na.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:18

Pion schreef:
Dan vraag ik me toch af wat al die topruiters met hun paard doen...
Die paarden zweten toch behoorlijk, ze worden dus regelmatig overvraagd.

Ik ben het met je eens, teveel trainen, teveel 'doordrukken', is niet goed.
Maar dat heeft niets te maken met zweet=overvragen.
Zweet is nl om warmte kwijt te raken, en dat moeten paarden ook.

Warmte raken zowel mensen als dieren niet alleen kwijt door zweten. Zoals ik al zei.
Topruiters.. daar begin ik niet over. Ik zou zeggen woon eens een training bij of kijk filmpjes op youtube. Genoeg voorbeeld waarom deze paarden zoveel zweten. Tegenwoordig draait dressuur niet meer om harmonie, respect en verbetering van het paardlichaam. Nee het draait om spectakel en wanneer dit soort dingen de belangrijkste factor worden vergeet men wat dressuur is en vooral waarom.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:20

Ja uiteraard... ze rijden allemaal zo...
En ze snappen er niets van, daarom presteren ze ook op hoog niveau.

Ja inderdaad, niet alleen door zweten maar dus óók door zweten.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:22

Dit is een andere discussie, die wil ik best met je voeren maar niet in dit topic want we gaan off topic.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:25

xmarliez schreef:
Dit is een andere discussie, die wil ik best met je voeren maar niet in dit topic want we gaan off topic.

Weer terug naar het zweten dan maar :Y)

Hoewel ja, soms zie je wel eens iets waarvan je denk 'oke?' maar ik ga ze niet over 1 kam scheren.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 15-05-11 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:26

Nouja ook paarden in de springsport worden dressuurmatig getraind. Met als doel hun fysieke capaciteiten zo optimaal te benutten. Als achterstevoren gaan zitten zou helpen daarbij zouden ze dat ook zeker doen. :P

Blijkbaar lukt die fysieke capaciteiten optimaal benutten nog altijd beter op de huidige manier dan met een wortelstok. :Y)

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:19

Deze stelling klopt, tenzij het niet om stress-zweet gaat !!!

Een goed gereden paard laat in het werken zijn spieren óók los, dus niet alléén maar verkorten maar ook verlengen en dan komt het zweten !
Maar dat kun je ook met massage bewerkstelligen, dan belast het paard zich verder niet wat pezen en gewrichten betreft maar komt het toch los in de spieren !

Ik hoor het vaak om me heen...even laten rennen...wordt het paard los van....nou zo werkt het dus niet bij alle paarden, sommigen gaan juist daardoor vastzitten ,schieten in de stress en worden kletsnat, dan zie je vaak ook paniek/angst in hun ogen of in hun gedrag ( alles tegelijk willen doen, dan komen de blessures vaak ! !

Als je je paard in de zweet krijgt met rustige oefeningen dan ben je een prima ruiter, dus zonder "gesjees" zoals ze noemen en natuurlijk een schuimend mondje (dan heb ik het niet over een kwijlend mondje want dat is negatief )!
Als je bewust een spiergroep gaat trainen/masseren zie je eerst de aders verschijnen en als je dan door gaat komt de zweet .
Dus met aanspannen komen de aders en tijdens het ontspannen komt het zweet !
Dan zie je ook een heel tevreden paard met een mega uitstraling !

Een paard die vastzit op bepaalde plekken zweet daar dus ook niet .
Soms kan een paard niet helemaal loslaten i.v.m. een (oude) blessure, en mag dat niet als het een blijvende blessure is...zo vangt het zijn probleem op en kan ermee door .
Een paard die scheef is/loopt kan ook nooit helemaal los komen , dus inderdaad sommige paarden KUNNEN NIET ZWETEN !

Dus kwaliteit van het rijden is te zien aan de zweetplekken, maar wat ik veel belangrijker vind om te weten welke KWALITEIT JOUW PAARD HEEFT, WAT DE BESPIERING BETREFT...als je dat weet ,weet je ook waar je aan moet werken ...DAT IS GEZONDHEID GERICHT !

Het vervelende is dat je rijtechnische dingen in de les leert, maar dat het paard meestal NIET begeleid wordt in zijn/haar tekortkomingen...
Als je met de les mee doet moet je gewoon doordrukken tot het lukt, terwijl dat juist vaak het begin is van blessures...ongelukken...angst...onzekerheid...boosheid...ziekte enz.enz. van zowel paard als ruiter.

Ik geniet van de combinatie paard/ruiter/amazone, die beiden werken en tegelijk ontspannen zijn dan heb je het beiden , zoals het hoort te werken...dan kost het op den duur géén moeite meer (tenzij je grenzen verleggend bezig bent) en heb je een mega-uitstraling samen , dan wordt het stil om je heen en wordt het sprookjes-achtig...haha wie droomt daar niet van ?!!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:32

Ik begrijp deze hele discussie niet meer volgens mij...

Xmarliez, ik ben wel heel benieuwd tot welk niveau jij paarden dan traint zonder dat ze zweten?
Een paard soepel maken, dat kan namelijk bij een aantal paarden vast wel zonder dat ze daarvan gaan zweten. Een paard sterker maken lukt imo niet, daarvoor moeten ze namelijk werken, en van werken gaan ze zweten. Bij mij wel en bij vrijwel iedereen die ik ken die leuk kan rijden ook.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:33

Broadway, ik ben het helemaal met je eens!

setteke

Re: Kwaliteit van rijden te zien aan zweetplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:37

Als ik gereden heb en mijn paard is nog helemaal droog, dan ga ik echt twijfelen aan mijn training.

Van een goede aanspanning gaan ze toch echt wel zweten :D .

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:40

Mijn paard zweef veel op het hoofd tijdens het rijden.
Gebruikt hij dan z'n hersenen veel? :+

Ik denk dat het in zekere mate wel klopt, maar ik vertrouw er niet blind op

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 15:42

In mijn profiel staan filmpjes, nummer 1, 5 en 12 daar zie je paarden en ruiters die samen een ongelofelijk stukje kunst neer zetten. Deze ontzettend sensibele paarden tonen kalm en tevreden, ze zijn niet bezweet en ademen/briezen in een gelijkmatig tempo.
Zelf ben ik nog steeds hard lerende en een beginner. Ik heb dus nog geen paarden getraint tot hogeschool nivo. Mensen om mij heen al wel, en hun hebben mij deze wijsheid en ervaring bijgebracht.

Ik snap niet waarom mensen denken dat ik zeg dat een paard helemaal droog moet zijn. Zoals ik al 100 keer herhaald heb is zweet op de zadelplek geen probleem, dat is juist wat we willen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 15:44

Mooie filmpjes op je profiel, Marlies :)

Ik vind het trouwens heel interessant wat je allemaal inbrengt. Ik ben nog niet overtuigd maar lees graag mee :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 15:48

Oh ja Marlies, wat ik me nog afvroeg:

is niet zweten op andere plekken dan onder het zadel een streven voor jou, of een noodzaak?
Als een paard begint te zweten tijdens de training, betekent het dan ook dat je moet stoppen? Ik snap dat dan volgens jou de training niet correct is, maar niemand kan in 1x een perfecte training neerzetten.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 15:49

xmarliez schreef:
In mijn profiel staan filmpjes, nummer 1, 5 en 12 daar zie je paarden en ruiters die samen een ongelofelijk stukje kunst neer zetten. Deze ontzettend sensibele paarden tonen kalm en tevreden, ze zijn niet bezweet en ademen/briezen in een gelijkmatig tempo.
Zelf ben ik nog steeds hard lerende en een beginner. Ik heb dus nog geen paarden getraint tot hogeschool nivo. Mensen om mij heen al wel, en hun hebben mij deze wijsheid en ervaring bijgebracht.

Ik snap niet waarom mensen denken dat ik zeg dat een paard helemaal droog moet zijn. Zoals ik al 100 keer herhaald heb is zweet op de zadelplek geen probleem, dat is juist wat we willen.

Ik heb het niet over zweet op de zadelplek...Mijn paard zweet, zoals alle paarden in mijn omgeving die op redelijk niveau lopen, op zijn hals, schoft/schouder, rond de buikspieren, op de bilspier en soms ook in de flanken. Worden al die paarden dan overvraagd/slecht getraind volgens jou?
Oja, mijn paard is inmiddels 14 jaar, heeft heel zijn leven keihard gewerkt, is nooit stijf, heeft nooit problemen en glimt zo hard dat je jezelf er bijna in kan zien. En toch lijkt het alsof je mij en anderen ervan probeert te overtuigen dat we onze paarden kapot rijden ipv correct trainen...

Een paard is in veel hogere mate trainbaar dan een mensenlichaam. Het atletisch en uithoudingsvermogen is veel groter. Wáárom mag een paard niet eens flink hijgen en hard zweten na een training volgens jou? Wat is het probleem daarbij nou precies?

Edit: ik kan niet alle filmpjes zien, maar ik zie filmpjes van paarden die al getraind zijn...dus de oefeningen die zij op dat moment uitvoeren, kunnen ze (met gemak) aan. Als ik mijn Z paard een B proef laat lopen, zweet of hijgt hij ook niet...Sterker nog, als ik hem kort loswerk en een Z proef rijd, zweet hij ook niet of nauwelijks. Maar thuis, in de training naar en hoger niveau toe, dan wel, want dan vraag ik meer, daar wordt de kracht opgebouwd. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel te zeggen, want vanuit mijn beleving haal je twee verschillende dingen door elkaar...
Een paard moet op een bepaald moment een bepaald niveau inderdaad aankunnen zonder moe te worden of zonder spierpijn te krijgen. Maar in de training, in de opbouw, hoe kan je spieren sterker maken als je continu zo weinig vraagt?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 15:56

Ik heb het niet over kapot rijden. Ik heb het erover dat deze paarden vaak met veel spanning gereden wordt. Metaal of fysiek. Spanning kan voortkomen uit meerdere factoren, verkeerd rijden, verkeerd zitten van de ruiter, onbewust te veel hulpen geven, onbewust te strenge hulpen geven, onbewust het paard meer laten doen dan het paard eigenlijk aan kan, het paard te lang dingen laten doen etc etc. Ik zeg helemaal niet dat iedereen hier in het topic zijn paard slecht rijdt. Ik heb gewoon meegemaakt in de praktijk dat paarden die enige vorm van spanning (verkeerde spanning) bij zich hebben altijd zweten op bepaalde plekken waaraan ik kan zien dat het paard niet helemaal correct getraind wordt. Als ik dan kijk in de praktijk zie ik ook dat de paarden niet correct getraind worden.
Alles wat ik hier schrijf is mijn mening en mijn ervaringen. Ik wil niemand tegen het hoofd stoten of mensen beoordelen.

Flink hijgen en zweten toont voor mij aan dat een paard boven zijn kunnen getraind is, dus niet correct omdat een paard boven zijn macht niet correct kan gaan.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 15:57

heb je ook antwoord op mijn vragen hierboven, Marlies? :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:02

xmarliez schreef:
Ik heb het niet over kapot rijden. Ik heb het erover dat deze paarden vaak met veel spanning gereden wordt. Metaal of fysiek. Spanning kan voortkomen uit meerdere factoren, verkeerd rijden, verkeerd zitten van de ruiter, onbewust te veel hulpen geven, onbewust te strenge hulpen geven, onbewust het paard meer laten doen dan het paard eigenlijk aan kan, het paard te lang dingen laten doen etc etc. Ik zeg helemaal niet dat iedereen hier in het topic zijn paard slecht rijdt. Ik heb gewoon meegemaakt in de praktijk dat paarden die enige vorm van spanning (verkeerde spanning) bij zich hebben altijd zweten op bepaalde plekken waaraan ik kan zien dat het paard niet helemaal correct getraind wordt. Als ik dan kijk in de praktijk zie ik ook dat de paarden niet correct getraind worden.
Alles wat ik hier schrijf is mijn mening en mijn ervaringen. Ik wil niemand tegen het hoofd stoten of mensen beoordelen.

Flink hijgen en zweten toont voor mij aan dat een paard boven zijn kunnen getraind is, dus niet correct omdat een paard boven zijn macht niet correct kan gaan.

Die laatste zin, daar gaat het mij eigenlijk om. Hoe kan je dan, volgens jou, een paard zodanig trainen dat hij wel sterker wordt, betere conditie krijgt, maar hij nooit hijgt of zweet (buiten het zadel dus) ?

Ik had het spanningsverhaal wel begrepen dacht ik, tuurlijk moet een paard niet zweten uit stress, maar ik dacht ook echt begrepen te hebben dat je probeert te zeggen dat een paard nooit door training zo hard mag zweten? Puur door de training zelf? Misschien begrijp ik je dan gewoon verkeerd?

Voor de duidelijkheid, ik vind het echt wel interessant en probeer je niet af te branden oid, maar ik snap het echt niet. In mijn beleving en persoonlijke ervaring gaat het trainen van jezelf danwel je paard namelijk altijd samen met een bepaalde krachtinspanning. Als ik bijvoorbeeld begin met hardlopen zal ik me in het begin kapothijgen en best even nodig hebben voor ik weer op adem ben, maar juist daarom merk ik na korte tijd al verbetering van mijn conditie...zou ik telkens stoppen op het moment dat ik ga hijgen, wordt mijn conditie niet beter. Ik weet dat een paard niet helemaal hetzelfde is maar dit is een voorbeeld van wat ik bedoel, dat je beter wordt juist door van tijd tot tijd iets over de grens heen te gaan...

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:14

_Arwen_ schreef:
Oh ja Marlies, wat ik me nog afvroeg:

is niet zweten op andere plekken dan onder het zadel een streven voor jou, of een noodzaak?
Als een paard begint te zweten tijdens de training, betekent het dan ook dat je moet stoppen? Ik snap dat dan volgens jou de training niet correct is, maar niemand kan in 1x een perfecte training neerzetten.

Sorry, vraag over het hoofd gezien.
Perfectie is het streven maar zal nooit behaald worden. Mijn paard zweet niet als ik haar zelf train want als het goed is, is het goed. Ik stop altijd op het hoogtepunt (voor mijn gevoel) en zal haar daarna nooit meer doorvragen. Als ik les heb zijn het altijd de laatste 5 minuten. Nog even snel een ding herhalen die we behandeld hebben maar nog niet helemaal juist was om verder uit te bouwen. Vaak heeft ze dan al even lange teugel gekregen waarbij ik haar weer uitelkaar heb laten vallen, dan moet ik dus weer even snel opnieuw opbouwen en dan wordt ze eigenlijk een beetje boos omdat ze dacht dat we klaar waren. Die laatste 5 min zie je dan ook spanning maar we zetten nog even snel de puntjes op de i, niet totdat het perfect gaat maar wel totdat ik het snap. Dan onstaat het zweet.

Het is geen streven en geen noodzaak, het gebeurd gewoon niet omdat mijn paard rustig en ontspannen in haar koppie is en tegelijkertijd energierijk, losgelaten en krachtig in haar lichaam is. Deze combinatie zorgt ervoor dat we goed kunnen trainen en zoals ik al zei, als we dan aan het hoogtepunt zijn stoppen we. Haar conditie wordt beter, ze wordt krachtiger en ze wordt soepeler, allemaal elementen die ik hebben wil. Dit komt niet omdat mijn paard niet zweet, nee dit komt omdat ik haar correct train.

_Esther_87_, je kunt een paard sterker en krachtiger maken door telkens een stapje hoger te gaan maar optijd te stoppen. Verder moet je nooit overhaast dingen gaan doen, als je iedere dag een stapje ophoog gaat in alles wat je doet zul je zien dat je paard verbeterd omdat het beter in zijn vel gaat zitten en sterker wordt. Oefeningen rijdt je niet om de oefeningen, deze worden vanzelf beter en geleidelijker door de tijd heen. Je moet niet op tijd willen trainen maar overal de rust voor pakken en vooral naar je paard luisteren, een paard hoeft niet tot in het zweet gereden te worden voordat het lichaam pas 'los' is. Vanaf het moment dat je opstapt ben je bezig je paard 'durchs genick' te rijden, dus van achter naar voren, laten knabbelen op het bit daaraan kun je zien dan de nek en kaak los zijn. Losmakende oefeningen in stap, draf en galop (als je paard daar aan toe is), zijgangen meepakken, alles op het tempo waar jullie op zitten. Als je voelt dat je paard steeds beter door het lichaam gaat dan ben je goed opweg en kijk je naar je paard hoever je nog wilt gaan.
Je voelt waar je aan moet werken en dat wissel je af maar hou je wel als aandachtspunt. Je hoeft geen uur te rijden om iets voor elkaar te krijgen. Het is beter, zoals ik al zei het rustiger aan te doen om ook het weefsel niet te veel te beschadigen. Een juiste training is erg intensief voor een paard daarom moet je ook in staat zijn het paard tussendoor met lange teugel te laten lopen, maar dan kom ik op mijn bovenstaande stukje, niet uit elkaar te laten vallen dus de aanleuning behouden, het van achter naar voren rijden behouden. De ademhaling moet gelijkmatig zijn, als dat niet is, dat is er een moment van spanning die we niet willen en dan zie je vaak gelijk zweet bij de schouder en hals ontstaan.

Het is moeilijk toe te lichten wat ik precies bedoel. Ik probeer mijn best te doen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:18

xmarliez schreef:

Dat snap ik, dat jij van mening bent dat zweten onder het zadel geen probleem is.

Maar ik snap niet waarom zweten op andere plekken door jou wordt gekoppelt aan te ver doorvragen/niet correct rijden?

Zweten is afkoelen, het treedt het eerste op waar wrijving is en waar spieren aangespannen (en dan niet op een slechte manier), maar ook ontspannen zijn!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:22

Ik kan wel weer aan de gang gaan maar is het niet beter om gewoon te respecteren dat we allemaal een andere mening en kijk op dingen hebben? Wat ik ook zeg, het komt bij jullie niet logisch over. Dat is mij helemaal prima. Maar ik ga er dan ook geen tijd in stoppen, ik hoop dat jullie dat begrijpen.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:22

dan is zweet met schuim zeker helemaal poepie?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:28

xmarliez schreef:
Ik kan wel weer aan de gang gaan maar is het niet beter om gewoon te respecteren dat we allemaal een andere mening en kijk op dingen hebben? Wat ik ook zeg, het komt bij jullie niet logisch over. Dat is mij helemaal prima. Maar ik ga er dan ook geen tijd in stoppen, ik hoop dat jullie dat begrijpen.

Ik probeer het te begrijpen maar het komt op mij inderdaad niet logisch over.
Ik snap niet waarom zweet (op andere plekkern dan onder het zadel) worden gekoppelt aan overvragen of niet correct trainen.
Waarom wordt er bij sport gesproken over het goede van supercompensatie? Dan moet supercompensatie toch ook in bepaalde mate goed zijn voor paarden?
Iets verder doorvragen kan geen kwaad, zo lang je het maar niet iedere dag doet, genoeg tijd voor herstel geeft.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 15-05-11 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:30

Met mij praten over sport moet je niet willen 8-)
Ik denk dat, dat ook het verschil is tussen klassiek denken en wedstrijd gericht denken. Maar dat kan ik ook helemaal mis hebben :D mijn doel is paarden te verbeteren en te laten ontwikkelen in wie ze zijn. Ik train mijn paarden niet voor de oefeningen, ik train ze voor mijn plezier en omdat ze er beter van worden. Punten kunnen me gestolen worden het gaat om harmonie en respect voor elkaar. Helaas mis dat in de meeste combinaties die ik tegenwoordig tegen kom.