Wat vind je van Gert van den Hof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind je van Gert van der Hof?

Helemaal geweldig!
93 (21%)
In sommige gevallen een prima oplossing
232 (53%)
Slecht (en ouderwets)
112 (25%)

Totaal aantal stemmen: 437

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:07

Tigra_ schreef:
Een tik opzich ben ik niet tegen maar dit is niet zomaar even een tik. Als je paarden eerst stemhulpen aanleert is dat helemaal niet zo nodig en alleen bij uitzondering als het echt even niet anders kan.

Sorry,maar helaas lukt dat niet altijd.Ik heb er meestal iemand achter met de longeerzweep zodat ze weten wat de bedoeling is.Helaas is het vaak zo dat
als degene weg is uit de cirkel het paard het niet meer snapt.Aangezien ik wil dat het dier direct leert op de kuit te reageren geef ik ze dan ook een tik.
Niet zo hard,daardoor duurt het wat langer,maar dat is meer omdat ik zelf te schijterig ben.
Als ik dapper zou zijn en zo goed kon blijven zitten dan zouden de paarden bij mij veel eerder braaf ondr het zadel zijn.
Daardoor minder km hoeven te maken en dus nog minder slijten.

_zwikkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:09

saskiakefie schreef:
Sodeletuut schreef:
Ik zie hem absoluut zeker weten een paard pijn doen. Ik weet niet hoor, maar volgens mij voelt het niet prettig om een zweep op je lichaam gemept te krijgen, en elke keer geschopt te worden in je buik.

aanvulling:

Terwijl je er ook nog helemaal niks van begrijpt

Idd, geen wonder dat het paard begon te stijgeren etc, diertje weet niet wat hem overkomt.. Pff,

Al had ik een eigen paar gehad momenteel die ingereden moest worden dan echt niet op zo`n manier, maar lekker rustig aan kennis laten maken met alles..

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:09

Ik heb mijn paard een paar maanden geleden naar Gert toegebracht om zadelmak te laten maken. We waren zelf al begonnen met longeren en hij had al een paar weken met zadel en hoofdstel aan de longe gelopen. Hij reageerde erg stoicijns en ik vertrouwde het niet helemaal. Daardoor heb ik besloten om hem niet zelf zadelmak te maken, maar het door een prof te laten doen.

Gert is een absolute vakman. Hij straalt zoveel rust en zelfvertrouwen uit en dat slaat over op het paard. Ze krijgen de mogelijkheid om voorwaarts de spanning af te laten vloeien, hij maakt ze zadelmak zonder bit en hij is duidelijk en consequent. Na 5 dagen door Gert te zijn gereden ben ik zelf onder zijn begeleiding opgestapt en ik reed er zo mee weg. Ook nu hij thuis staat gaat het geweldig, ik kan rustig opstappen en afstappen, mijn paard heeft geen enkele spanning, is koel in z'n kop en hij vindt het geweldig om te mogen lopen. Ik breng mijn paarden nooit meer naar iemand anders toe voor het mak maken dan naar Gert!
Laatst bijgewerkt door Rowna op 30-04-11 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:10

Asyaa schreef:
saskiakefie schreef:
aanvulling:

Terwijl je er ook nog helemaal niks van begrijpt

En verrek, binnen 1 minuut begrijpen ze het. Vooruit is de oplossing, omhoog levert niks op.

Mee eens! +:)+

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:11

Who the f*** is Gert van den Hof ???

(nog geen mening gegeven dus...) :P

Sodeletuut

Famke160301 schreef:
En verrek, binnen 1 minuut begrijpen ze het. Vooruit is de oplossing, omhoog levert niks op.

Mee eens! +:)+[/quote]
Zouden jullie misschien in willen gaan op wat ik op de vorige pagina reageerde op Famke? Ik ben benieuwd wat jullie daar van vinden. ;)

Sodeletuut

Zilfstar schreef:
Who the f*** is Gert van den Hof ???

(nog geen mening gegeven dus...) :P

Er staan genoeg filmpjes al in dit topic. Of op YT

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:13

Sodeletuut schreef:
Famke160301 schreef:
Mee eens! +:)+

Zouden jullie misschien in willen gaan op wat ik op de vorige pagina reageerde op Famke? Ik ben benieuwd wat jullie daar van vinden. ;)

Ik kan geen bericht van jou vinden met quote van famke? :?

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:15

Het niveau daalt hier wel, met die opmerkingen van sommigen....

Ontopic: Ik vind Gert een vakman. Tuurlijk, zijn methode is lang niet voor ieder paard geschikt, maar voor paarden met een behoorlijk karakter is hij heel geschikt. Er zijn nu eenmaal paarden die het zo oppakken als je er zelf opstapt, dan heb je een man als Gert nie nodig. Er zijn paarden die snel overruled zijn en angstig worden van een aanpak als die van Gert, die kun je beter in alle rust zadelmak maken. En er zijn paarden die de strijd aangaan. Voor zulke paarden is Gert.
Veel mensen die Gert vragen hun paard zadelmak te maken, weten wat voor vlees ze in de kuip hebben. Die kennen het paard, kennen zichzelf en weten dat het voor beide veiliger is als er eerst iemand opstapt die er verstand van heeft. Die zich niet bang laat maken, niet valt, niet paniekerig reageert, maar duidelijkheid geeft.
Tuurlijk, in de filmpjes zie je een paard dat bokt aan de longe, en met Gert erop ook het nodige verzet geeft. Maar hij blijft altijd eerlijk. Geen geruk, geschop. De zweep wordt gebruikt om het paard vooruit te laten gaan, beenhulpen kent hij immers nog niet, en de begeleider kan niet snel genoeg erbij zijn met de longeerzweep in zo'n grote bak. Het paard wordt voorwaarts gehouden, omdat dat de natuurlijke instinct van een paard is. Het blijft een vluchtdier. Daarbij, als het paard niet voorwaarts gaat, gaat hij meestal omhoog, wat gevaarlijke situaties oplevert. Als lopende ontspant het paard. Zodra het goed gaat, beloont Gert, hij zit het paard niet in de weg. Op de filmpjes zie je dat hij het hoofd van het paard wat omhoog houdt, en geloof me, dat is veiliger dan dat hij het hoofd tussen de benen kan doen en zich flink bol kan maken en bokken. Ik heb hem vaak in levende lijve aan het werk gezien en heb respect voor hem.

Diegene die er stage had gelopen (weet je naam ff niet meer :o ) zei dat het er thuis ook niet altijd mooi aan toe gaat. Dat geloof ik meteen, maar ik heb zelf ook bij verschillende ruiters stage gelopen, en bij bijna allemaal gaat het er wel eens niet zo netjes aan toe.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:16

Sodeletuut schreef:
Of je werkt gewoon eerst naast je paard zodat het je vertrouwt en niet eens denkt aan opstand als je opstapt?

@ Asyaa, sorry ik had even de verkeerde naam gezegd. Maar ik bedoelde dit op deze reactie:

Famke160301 schreef:

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:16

Enige tijd geleden heb ik een giga reltopic gehad omdat ik heet filmpje had getoond van mijn paard dat zadelmak werd gemaakt bij Gert.
[RIJ-ITP] Challenge (Asca Z) nu een maand zadelmak

Ik ben erzelf helemaal super tevreden over. Mijn paard was gruwelijk eenkennig en daarbij hondsbrutaal.
Ik heb zelf heel veel ervaring met jonge paarden en zadelmak maken, maar deze jongen ging mijn pet te boven. Nadat hij bij Gert is geweest is hij 100% in de gunstige zin veranderd. Hij is nog steeds eenkennig, maar wel benaderbaar door meer mensen dan alleen ik.

Ditis hem nu een paar maanden verder.
[SGW-ITP] 4-jarige Challenge (Asca Z) eerste keer cross trainen

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:17

_Covergirl_ schreef:

Hoop dat je mij niet bedoeld want ik bedoelde het vriendelijk. Het is echt gewoon een naam die ik niet ken en waarvan ik niet weet waar ik het plaatsen moet. Ben nu aan het googlen en zoeken in dit topic naar die filmpjes....

Maar ben eerlijk: ik KAN geen mening geven. Ik ga dat niet baseren op wat filmmateriaal. En ik heb geen real life ervaring met hem. Filmpjes kunnen maar net zo gemaakt zijn dat ze een persoon of werkwijze maken dan wel breken....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:21

Hij gebruikt een touw over de neus, dat heel lag zit en dus flink inwerkt?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:23

Arabesk schreef:
Hij gebruikt een touw over de neus, dat heel lag zit en dus flink inwerkt?

:j viel mij ook al op.. :\

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:25

Sodeletuut schreef:
De paarden die hij inrijdt worden geestelijk ook nogal gekweld vind ik. Al die indrukken en dan ook nog allemaal op zo'n gejaagde manier, ik denk zeker dat dit zwaar belastend is voor een paard, mentaal. En waarom willen mensen een paard altijd zo graag meteen vooruit jagen als ze er op zitten? Als je er voor zorgt dat een paard vertrouwen in je heeft voor dat je er op gaat zitten, hoef je ook niet bang te zijn voor rare acties als je er daadwerkelijk op gaat zitten. Ik zou zeggen, laat een paard eerst gewoon in stilstand wennen aan een ruiter op z'n rug. Dan is het mentaal en fysiek in ieder geval nog te verwerken en heeft een paard ook geen negatieve ervaring van een ruiter op zijn rug.

Volgens mij was er een tijdje terug een onderzoek dat de meeste stress bij een paard veroorzaakt wordt door onduidelijke en tegenstrijdige signalen. Daar hebben ze bij hem iig geen last van.
Mijn eerste manier zou het ook niet zijn, maar het is een manier en er zijn zeker slechtere (en die komen daarna weer bij hem...)

Arabesk, dan liever een bitje? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:25

Sodeletuut schreef:
Sodeletuut schreef:
Of je werkt gewoon eerst naast je paard zodat het je vertrouwt en niet eens denkt aan opstand als je opstapt?

@ Asyaa, sorry ik had even de verkeerde naam gezegd. Maar ik bedoelde dit op deze reactie:

Famke160301 schreef:

Ah ok :)

Eigenlijk legt _Covergirl_ het hierboven al heel leuk uit.
Persoonlijk zou het mijn keuze ook zijn om paarden wat rustiger te beleren. Met rustiger bedoel ik niet een jaar aankloten zoals sommige doen, maar de stappen wat verder uit mekaar halen. Echter de opmerkingen dat dit mishandeling zou zijn vind ik pure onzin. Ja het is voor de paarden een shock van wat gebeurd hier, maar hij is wel ontzettend duidelijk in wat er gevraagd word: vooruit. Zo snel de paarden dat door hebben, en dat is in alle gevallen die ik tot nu toe gezien heb zeer snel het geval, is het niet anders als een paard waar is 3 maanden mee is rond gelongeerd met zadel erop, zonder ruiter.

@Arabesk
Nou heb jij *understatement* meer ervaring met bitloze optomingen, maar voor mijn oog zit dit ongeveer even hoog als een normale sidepull (gekeken van het Asther De Jeu flimpke)

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:26

Zilfstar schreef:
_Covergirl_ schreef:

Hoop dat je mij niet bedoeld want ik bedoelde het vriendelijk. Het is echt gewoon een naam die ik niet ken en waarvan ik niet weet waar ik het plaatsen moet. Ben nu aan het googlen en zoeken in dit topic naar die filmpjes....

Maar ben eerlijk: ik KAN geen mening geven. Ik ga dat niet baseren op wat filmmateriaal. En ik heb geen real life ervaring met hem. Filmpjes kunnen maar net zo gemaakt zijn dat ze een persoon of werkwijze maken dan wel breken....

Nee, ik bedoelde Saskiakefie die een bepaald persoon het één en ander toewenste... maar het topic gaat zo snel dat er al 2 pagina's bij waren toen ik m'n post af had. ;)

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:26

Asyaa schreef:
Sodeletuut schreef:

Ik kan geen bericht van jou vinden met quote van famke? :?

Ik ook niet :+

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:27

kamsel schreef:
Volgens mij was er een tijdje terug een onderzoek dat de meeste stress bij een paard veroorzaakt wordt door onduidelijke en tegenstrijdige signalen. Daar hebben ze bij hem iig geen last van.
Mijn eerste manier zou het ook niet zijn, maar het is een manier en er zijn zeker slechtere (en die komen daarna weer bij hem...)

Arabesk, dan liever een bitje? :+

Ja dat kan best zijn, maar denk je nou echt dat die paarden bij hem geen stress hebben? Dat straalt er toch van af?

En je kunt ook duidelijk en vriendelijk zijn? Lijkt me een stuk prettiger voor een paard om ook na te kunnen denken over wat er allemaal gebeurt. Deze paarden worden zo overdonderd en opgejaagd dat ze niet eens tijd krijgen om te reageren. En veel mensen vinden dat goed, maar ik zou daar nou niet bepaald blij van worden.. Waarom niet gewoon een paard op een vriendelijke ontspannen manier aan alles laten wennen.. Waarom moet het altijd zo snel?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:27

Nou ik zat net een filmpje te bestuderen en daar ligt het touw héél erg laag op de neus :oo

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:28

Ik vind het knap dat hij blijft zitten, maar persoonlijk hou ik van een wat rustigere aanpak. Consequent, maar wel met geduld.
Wel vind ik het vreemd dat er op een van de filmpjes het paard al begint te bokken als hij een zadel opkrijgt. De eigenaresse had daar veel meer voorwerk in kunnen stoppen. Dat had al een hoop voorkomen.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:28

Famke160301 schreef:
[/quote]

Heb ik niet geschreven :+
Wel goed quoten :P

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:29

AnnemiekvM schreef:
Ik vind het knap dat hij blijft zitten, maar persoonlijk hou ik van een wat rustigere aanpak. Consequent, maar wel met geduld.
Wel vind ik het vreemd dat er op een van de filmpjes het paard al begint te bokken als hij een zadel opkrijgt. De eigenaresse had daar veel meer voorwerk in kunnen stoppen. Dat had al een hoop voorkomen.

Je laatste zin, helemaal mee eens. Vaak krijgt Gert ook genoeg kritiek over zich heen, maar als eigenaar die het beste met z'n paard voorheeft, mag je op zijn minst een paard longeren met zadel voordat je er iemand anders op laat stappen.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:30

JoviBan schreef:
Geef mij deze man maar: Donald Newe.

Op dit filmpje zit hij voor de eerste keer op een groen paard. Hij gebruikt een cordeo en doet alles in alle rust, met respect, geduld en begrip voor het paard.

Zo kan het dus ook.

Ik zie ook liever zoiets, JoviBan.
Gert van den hof.. bah.. ik werd er misselijk van :r

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:31

Asyaa schreef:
Ah ok :)

Eigenlijk legt _Covergirl_ het hierboven al heel leuk uit.
Persoonlijk zou het mijn keuze ook zijn om paarden wat rustiger te beleren. Met rustiger bedoel ik niet een jaar aankloten zoals sommige doen, maar de stappen wat verder uit mekaar halen. Echter de opmerkingen dat dit mishandeling zou zijn vind ik pure onzin. Ja het is voor de paarden een shock van wat gebeurd hier, maar hij is wel ontzettend duidelijk in wat er gevraagd word: vooruit. Zo snel de paarden dat door hebben, en dat is in alle gevallen die ik tot nu toe gezien heb zeer snel het geval, is het niet anders als een paard waar is 3 maanden mee is rond gelongeerd met zadel erop, zonder ruiter.

Als eerste, wat vind jij 'een jaar aankloten'?
En wat je zelf zegt, het is een shock voor een paard, is dat niet al genoeg reden om het niet op deze manier te doen? Ik ga zo lang door tot mijn paardje met zn hoofdje laag staat te kauwen als ik het zadel er op gooi. En zo ook met de volgende stap 'hangen', en ook met het er op zitten. Ik denk niet dat daar enige shock of stress aan te pas moet komen..
Duidelijk of niet, diervriendelijk vind ik het persoonlijk niet, en die paarden zien er ook niet bepaald happy uit.