3 jarigen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:13

hangoortjes schreef:
Je moet kijken naar het paard hoever dat hij/zij is in de ontwikkeling

Dat is wel een goede raad.
Maar ik zou dan wel graag willen weten, hoe ik aan de buitenkant kan zien hoever mijn paard in zijn/haar ontwikkeling zou zijn.

Heeft die ontwikkeling misschien te maken met massa?
Of met zijn/haar grootte?

De rug-groeischijven sluiten het laatst. En dat is nu net de plaats waar de ruiter zich bevindt.

Gemiddeld sluiten de groeischijven zich op zo'n 5 à 6 jaar.
Maar bij een paard boven de 1.70 duurt dat langer.

Collie2008

Re: 3 jarigen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:18

Je kan aan je paar uiterlijk best beoordelen of hij fysiek sterk genoeg is voor arbeid, alleen wat versta je onder arbeid?

Ik kreeg ook al het advies om zadelmak te maken terwijl hij nog jong is, daarbij...Hij is inj 3mnd denk ik zo'n cm gegroeid, z'n postuur veranderd per dag (nou ja dat lijkt zo) hij is nog overbouwd...denk dat je daar naar moet kijken....De mijne is met 4 jaar ook nog niet uitgegroeid, maar lichte arbeid moet dan best kunnen

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:19

Giolli schreef:
Zoals Yamcha en ik al zeggen, je hebt er zoveel plezier van als je op 5 jaar inrijd.
Nou zeg ik niet dat iedereen dit moet doen, want 4 vind ik ook goed.

Maarrrr met 4 zijn de groeischijven toch ook nog niet gesloten? Dus dan richt je alsnog schade aan, net als wanneer je een paard op zn 3de inrijdt?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:24

ja, maar met 4 richt je (als je alles goed aanpakt) minder schade aan dan bij 3jr.

Waarom moeten mensen zo'n haast hebben vraag ik me af

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:27

Maar waarom zou je, als je het dan toch goed wilt doen, genoegen nemen met 'minder schade' ipv 'geen schade'? En wat voor schade richt je bij 3 aan die je bij 4 dan weer niet aanricht?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:28

Tsjah, omdat veel mensen geen genoegen nemen met zo lang wachten...Ben het met je eens hoor, maar ja ik ben dan ook geen sportruiter :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:01

Ik wel. Maar ik verdien er geen cent aan, waarom dan niet wachten? Mijn merrie is heerlijk in balans, recht, fijn voorwaarts en fijn te rijden. Met 5 inrijden is niet lastiger dan met 3 jaar, heeft alles met je opvoeding te maken. Als het moet met 3 jaar, omdat ze anders te sterk zijn of teveel conditie hebben, is dat imo een zwaktebod. Je moet willen samenwerken met je paard, en niet willen overbluffen of overheersen. Als je denkt dat je een paard op kracht de baas kunt zijn, moet je de geit van mijn opa eens naar de wei brengen, dan verander je direct van gedachten....... waanzin om 600 kilo op kracht de baas te willen zijn......

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:26

Maar waarom wacht jij dan niet tot 4jr i.p.v.met 3jr. wat is de keuze daarin?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:34

Sonja89 schreef:
Giolli schreef:
Zoals Yamcha en ik al zeggen, je hebt er zoveel plezier van als je op 5 jaar inrijd.
Nou zeg ik niet dat iedereen dit moet doen, want 4 vind ik ook goed.

Maarrrr met 4 zijn de groeischijven toch ook nog niet gesloten? Dus dan richt je alsnog schade aan, net als wanneer je een paard op zn 3de inrijdt?

Bij 4 is dat veel minder als een 3 jarige.
Daarbij zeg ik ook dat 5 tuurlijk, het allerbeste zou zijn. Maar niet iedereen heeft daar de mogelijkheid voor.
(Denk aan sportstallen etc. Tja.. ik weet mijn mening daar niet zo goed over.)
En daarnaast is een 5 jarige al veeeeeeel minder puppy als een 4 jarige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:03

Colway schreef:
Maar waarom wacht jij dan niet tot 4jr i.p.v.met 3jr. wat is de keuze daarin?

Is dit tegen mij? Die van mij is met 5 jaar ingereden namelijk.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:08

Ja was tegen jou, oke dacht dat die van jou met 3 jaar was. No offence verder hoor, met 3jr is geen misdrijf, ben meer geinteresseerd in motieven van mensen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:26

Ik ook. Overigens was dat meer een gelukje, niet zelf gedaan namelijk. Het kwam er bij die mensen gewoon niet eerder van.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:54

Wat ik nog belangrijker vind dan de leeftijd waarop een paard ingereden wordt, is de manier waarop een paard ingereden wordt on geacht de leeftijd.

Een ruiter die het jonge paard in de weg zit en elke dag een uur wil trainen doet meer schade bij een 5-jarige van wie de hier al talloze malen genoemde groeischijven wel volgroeid zijn, als bij een jong paard dat 3x in de week een half uurtje rijdt: stap draf galop en dan het liefst rechte stukken, dus bij voorkeur het bos in, met een ruiter die hem niet in de weg zit.

Maar nogmaals het ene paard is het andere niet, gebruik je gezonde verstand en alles met mate.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:21

De vraag ging over opleren. Niet over doorrijden of het aantal keren per week.
Ik vind 3 jaar niet te jong.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:33

Akhal Teke: was je opmerking voor mij? Dan had je mijn mening over de leeftijd op de vorige pagina's al kunnen lezen :)
Mijn post gaat over de groeischijven waar een aantal leden op blijft terugkomen. En in deze context is mijn post denk ik duidelijk.

Wat is voor jou het verschil tussen opleren en inrijden? Want ook daar verschillen de meningen in dit topic ook nogal.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 05:14

Akhal_Teke schreef:
Ik vind 3 jaar niet te jong.

Waarom niet?

Overigens ben ik er nog niet over uit wat ik met mijn jonkie doe, dus als jullie hier geen duidelijk standpunt van mij vinden... Dat klopt, daarom ben ik ook zo geïnteresseerd in deze discussie :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 06:07

dit is geheel afhankelijk van het paard. Ik heb twee driejarigen die binnen een maand van elkaar geboren zijn.
De ene zal vanaf volgende week eerst keuringsklaar gemaakt worden en na de keuring pas beleerd. De ander vind ik nog veel te jeugdig. Eerst zouden zij samen weggaan maar nu zal hij pas gaan als de merrie medio augustus terug zal komen. En misschien nog wel later. Hij is flink aan de maat rond de 1.65 mtr. Ik vind als je nu de tijd neemt heb je jaren langer plezier van het paard.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 10:36

cinny1 schreef:
Akhal Teke: was je opmerking voor mij? Dan had je mijn mening over de leeftijd op de vorige pagina's al kunnen lezen :)
Mijn post gaat over de groeischijven waar een aantal leden op blijft terugkomen. En in deze context is mijn post denk ik duidelijk.

Wat is voor jou het verschil tussen opleren en inrijden? Want ook daar verschillen de meningen in dit topic ook nogal.

Mijn opmerking was geen reactie op iemand, maar gewoon mijn mening. Als het naar iemand gericht was had ik er de naam van diegene wel bij gezet.
Sommigen beginnen meteen met het argument dat het X keer per week rijden van een 3 jarige te veel is. Daar gaat het hier helemaal niet om.
Opleren is (in mijn ogen) het aanleren van de basis. Zelf doe ik daar ontzettend lang over omdat ik niet aan een bepaalde tijd vast zit. Bij veel stallen betaal je per maand en wordt je paard een X aantal keer per week getraind.
Zelf begin ik met 1x per week longeren met zadel. Dit vind ik niet te vroeg, tenzij je een nog erg slap paard hebt, maar dat zijn er niet veel op deze leeftijd en bij de rassen die ik beleer.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:56

En balkjes lopen heb ik ook al gedaan. Gewoon 3 eenvoudige balkjes. Eerst in stap, en toen een keer in draf. Heeft niets met springen of wat dan ook te maken, maar alleen met gehoorzaamheid. Ik rij nog steeds 1 keer per week. Voor eentje van 3 jaar en 3.5 maand is dat genoeg.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:01

Ik vind 3 jaar echt te jong :3
langer en meer plezier van je gezondere paard als je hem op zn 5e/6e inrijdt.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 07:26

Nu zeggen er best veel dat 3 te jong is, maar het is toch maar zelden dat paarden later worden ingereden.
Tevens bestaat er geen "bewijs" of het daadwerkelijk schadelijk is.

Ook het feit dat een kwpner gemiddeld minder oud word dan een koudbloed geeft niet aan of dat komt door het inrijden op 3jarige leeftijd en het werk wat zij doen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 07:41

Slofje schreef:
Ik vind 3 jaar echt te jong :3
langer en meer plezier van je gezondere paard als je hem op zn 5e/6e inrijdt.

Ik denk dat je ze pas gezonder houd als je de dieren correct rijd en huisvest.
Op zijn 5e kun je hem net zo verkloten als dat ie 3 is.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 08:19

Ik vind dat daar de basis ligt. Later inrijden maar 22 van de 24 uur op stal zal meer schaden.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 09:05

Mizsz_Kitty schreef:
Nu zeggen er best veel dat 3 te jong is, maar het is toch maar zelden dat paarden later worden ingereden.
Tevens bestaat er geen "bewijs" of het daadwerkelijk schadelijk is.

Ook het feit dat een kwpner gemiddeld minder oud word dan een koudbloed geeft niet aan of dat komt door het inrijden op 3jarige leeftijd en het werk wat zij doen.

Inderdaad... Ik vraag me echt af waarom daar nou nog nooit eens onderzoek naar gedaan is! Wordt misschien lastig maar het moet toch wel mogelijk zijn?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 09:11

We gaan een beetje in een kringetje... inrijden op 3 jaar kan best, als je het maar rustig opbouwt.
Een paard laten staan tot dat hij 6 is, is ook een kostbare zaak. Wat doe je er al die tijd mee? Hij moet toch ook z'n beweging hebben. Aldoormaar longeren lijkt mij ook niet erg gezond. Opfok? Ze zien je aankomen met een 6-jarige.

Mijn ervaring is dat een 3-jarige echt 'zin' heeft om wat te gaan doen. Ze zijn nieuwsgierig en werkwillig en toe aan een uitdaging. Dat is meteen ook het gevaar, dat je teveel kan gaan doen. Als je dus maar heel bewust bezig bent dan kan het echt geen kwaad. In bepaalde gevallen kan een jaartje extra groeien wel goed zijn: heel klein, puppy, ziek geweest, slungelig. Maar met een normaal ontwikkeld paard is met 3 jaar rustig aan beginnen echt geen probleem.