Wat doen jullie als er een 'eng iets' langskomt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 17:49

Niet zoveel, en als ze het eng vind stel ik haar gerust.
Maar voordat de mijne iets eng vind, moet er een olifant langs gaan vliegen ofzo.

Feria

Re: Wat doen jullie als er een 'eng iets' langskomt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 17:59

Mijn merrie gaat soms echt lopen als ze schrik heeft. Ze is echt volledig in paniek dan en brengt haar eigen dan echt in gevaar. Beetje bij beetje wordt het wel beter, maar ik ga echt nooit nog op straat met haar. Ook met andere paarden die ze kent, slaat ze helemaal tilt.
Het op verplaatsing gaan gaat wel al stukken beter.
Ik probeer der gewoon te negeren en door te lopen. Hoe meer ik tegen der praat hoe meer ze zich bevestigd voelt. Dus gewoon doorlopen en kordaat vragen dat ze mee loopt, en dat doet ze meestal wel.

Raiinboww

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 19:39

Ik probeer zo goed mogenlijk niet de angst te gaan bevestigen. Gewoon rustig blijven.

ambeeeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 19:58

Lindy1982 schreef:
Ik ga een liedje zingen zodat je niet ongemerkt je ademhaling oid gaat veranderen waardoor het paard door heeft dat er iets veranderd en een reden heeft om te schrikken oid :+

Haha dat is een leuke methode :D

joy1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:26

Je zou van hem af kunnen gaan en er dan rustig langs lopen.
Mischien als je dat een tijdje doet dat hij er minder bang van word.

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 06:43

Mijn knol schrikt al van een vogeltje op de weg, dus ben altijd wel voorbereid dat ze kan schrikken :Y)
Meestal is het enigste wat ze doet, knorren en zich heel klein maken -bijna zitten-, dus houd gewoon mn been er goed aan, dat ze niet aan de kant kan springen of omdraaien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 03:50

vooral zien dat ik er op blijf zitten

vorige keer met mijn bangerik naar mijn grootmoeder gereden zonder zadel me een halster om hem te gaan wassen, bij den eersten hond die we tegen kwamen hadde we natuurlijk al prijs

ambeeeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:33

Ik begin nu weer met vaak te gaan wandelen met het warme weer ( igg elke dag nu :o ) en ik merk het verschil hoe hij buiten reageerd nu al , tegenover vorige week. wat ik doe is gewoon aan niets denken igg ;d bij hem werkt dat , maar dat kan zijn dat dat bij een ander paard weeral niet zo is, dat je echt moet gaan afstappen , of praten .
In het begin had mijn paardje bang van alles (witte brievenbussen, een bakje dat langs de kant ligt, een witte lijn dat op de grond was getekent met krijt, alles wat je maar kan bedenken van onozele dingen haha :) ) nu gaat hij met gemak langs een tractor :D

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:37

Mijn pony vindt helemaal niks eng!!! ideaal, vrachtwagens, tracktoren, motoren klapperende zeilen.....enz enz maakt haar niks uit. Het is een ideaal paard om mee te sturen met paarden die wel van alles eng vinden!!

Sinlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:07

Gewoon door gaan. Het is een dier en het moet weten dat het niet eng is. Desnoods stap ik af en loods ik hem er langs, maar ik ga niet stilhouden of laten zien van ; kijk eens hoe eng. Dan maak je het alleen maar erger want dan is het van; Oh dat is eng, mijn baasje vind dat ook!

PiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:35

Gewoon door rijden, wel als ik in de verlichte zit zit ga ik gewoon diep zitten, en in de draf doorzitten, maar ik ga niks anders doen kwa teugel/been/hulpen :)

PiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:36

Sinlight schreef:
Gewoon door gaan. Het is een dier en het moet weten dat het niet eng is. Desnoods stap ik af en loods ik hem er langs, maar ik ga niet stilhouden of laten zien van ; kijk eens hoe eng. Dan maak je het alleen maar erger want dan is het van; Oh dat is eng, mijn baasje vind dat ook!

Met afstappen geef je je paard alsnog gewonnen! Niet doen dus, althans hier word t flink afgeraden :)

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:38

Mijn pony is nergens bang voor en schrikt nergens van behalve tractors. :)

Ik stap af. Ik weet dat zij veel meer gerustgesteld is als ik er naast sta dan als ik er op zit. Buiten dat wil ik geen ongelukken veroorzaken.

Phyliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:14

ik doe als of er niks staat dat werkt bij mijn paard beter als dan ik alvast op haar in ga praten:)

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:20

Doe helemaal niks eigelijk. Gewoon doorrijden en aangeven dat het niet eng is.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:57

de mijnes maakt een vliegensvlugge sprong opzij en schiet er vandoor hij schrikt meestal minstens 1keer per keer dat ik rij ik rijd er gewoon net zolang langs tot hij het niet meer eng vind:)

princesissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:13

Mijn paardje is 99,99% verkeersmak. Maar ze heeft wel eens van die momenten dat ze iets engs vind.
En dan gaan dr oortjes naar voren, hoofdje laag en dan blijft ze er naar kijken.
Ik spoor haar dan gewoon zachtjes aan, en ga tegen dr praten. En dan loopt ze er zo langs. :)

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:15

Als het echt eng is haar hoofd laten zakken zodat ze gras kan eten. Eten gaat voor alles. :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 19:31

Mijn merrie is niet groot-verkeer mak, en ik ook niet. Ooit waren we het wel, en was het geen probleem, tot we een keer door een gigantisch gevaarte opeens werden verrast (opeens naast ons) waardoor we tegen een boom izjn geknald en vervolgens half in een sloot. Ik heb het inmiddels al opgegeven om samen weer 'groot-verkeer-mak' te worden. Ik zorg altijd dat ik bij een oprit van een erf sta, of iig redelijk wat ruimte heb zodat ze een aantal meter van ons af kunnen passeren. Ik heb altijd mijn oren goed open, ik hoef maar groot verkeer te horen of ik zet haar in een drafje richting een ruimte. Meestal is er dan niets aan de hand, als we op een erf op rit staan, en schrikt ze ook niet meer. Een enkele keer wel, zoals vandaag omdat er achterop de tractor een kuilbaal met plastic zat, maar dan is die bewegings vrijheid juist wel fijn.

De meeste grootverkeren kennen mij inmiddels wel, of zijn boeren, dus die houden wel rekening met ons. En andersom hou ik zoveel mogelijk rekening met hen, dat ik ze zo goed mogelijk tegemoed kom door snel aan de kant te gaan, zodat ze niet worden belemmert in hun rijden. De meeste remmen nog wel wat af als ze passeren, heel fijn :)

Bij kleinere ruimte stap ik af, als ik ernaast sta ben ik en dan ook zij minder bang. Teugels over de nek en klaar.

Klein spul waar ze over gaat miepen is vaak wel afstappen, vanwege het verkeer dat ik niet tot last wil zijn en dus niet de tijd heb haar te overtuigen er gewoon langs te gaan, ruiken etc. Heb ik die tijd en ruimte wel, rij ik zo goed mogelijk 'gewoon' door. Een heel enkele keer dat ze echt neit wilt, en ik te koppig ben om af te stappen, zet ik haar in dr achteruit erlangs, dat gaat wel altijd, zo is ze ook 'rooster bij het tunneltje' mak geworden :')

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:06

Ik doe dan niks, behalve teugels opmaat :+

EJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:12

ik probeer gewoon door te rijden, en anders zet ik hem stil en laat ik hem
er even naar kijken, maar sinds een tijdje kijkt hij niet zovaak meer naar ''enge dingen'''
dus dat scheeld.:P

Liianne_Acie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:34

Vooral zelf niet naar kijken, Goed blijven door ademen en ontspannen.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:20

Ik probeer ook gewoon door te rijden.
Buiten rijd ik alleen vaak met lange teugel en vindt dat dan toch wel te riskant, dus pak die meestal wel op. Verder ook goed belonen als ze rustig blijven :j

xZippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:52

Als er van links bv. een tractor aan komt, stel ik m vast gerust en laat ik m de andere kant op kijken :P Vooral rustig blijven, zodat je paard voelt dat het voor jou in elk geval niets engs is.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:57

Ik sta sinds zaterdag op een nieuwe stal. Ben nu 2 keer buiten wezen uitstappen en ik hoef maar dik 50 meter langs de weg ongeveer voor ik in het bos zit.
En ineens vind mijn paard nu tegemoetkomend verkeer HEEL eng. Hij vond het altijd al wel wat spannend, maar nu vind hij het vreselijk. En als er achter hem een tractor aankomt die ons dan voorbij komt, maar die hij niet kan zien, dan kijkt hij nog niet eens... Raar paard :)

Zal wel even wennen zijn denk ik. Overigens hoef ik nog steeds niet te stoppen, aan de kant te gaan of iets dergelijks, want hij dribbelt alleen behoorlijk en is al snel weer rustig (eigenlijk meteen).