Goed ruggebruik in combinatie met juiste teugelvoering/ Foto

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 12:52

Blij met je reactie!!....
Enkele foto's van jou zijn heel herkenbaar, mijn paard wil graag heel laag lopen (dat is natuurlijk nog altijd beter dan omhoog komen en de rug weg drukken).
In eerste instantie heb ik heel hard moeten werken (en nog) aan mijn eigen houding en de inwerking van mijn zit, zoals je wel kunt zien is dit nog steeds niet helemaal in orde?. Als de oude eigenaar er op zit gebeuren er heel andere dingen "haha" hij kan heel ruim bewegen, ik denk dat ik die knop (de snelheid van het inkomen met been en loslaten van de hand) nog niet echt gevonden heb. De juiste houding krijgen dmv de juiste inwerking dat luistert heel nauw bij hem. Heb de tip gekregen van de vorige eigenaar veel te galoperen (volte openen en sluiten), teugel korter en kleine ophoudingkjes geven aan de buitenteugel om hem iets hoger in te zetten en heel veel overgangen rijden stap-galop-stap-draf-galop etc...wakker maken achter en op tijd hand voor...pfffff.... Ik rijdt hem iets te lief volgens haar en dat word te saai voor hem maar ik ben juist bang om verkeerde hulpen te geven (moet daar goed over nadenken), ik rijdt misschien te vriendelijk?.

Mijn handen heb ik bewust iets lager (op advies van mijn instructeur?), zodra mijn teugel korter word en mijn hand iets omhoog/naar voor komt lijkt het wel of ik mijn houding verlies en kukel ik wat naar voor als hij sterk word. Maar denk wel dat je gelijk hebt, juist omdat hij graag duikt aan de voorkant zal mijn lage hand dat juist uitlokken.

Er valt zeker genoeg te verbeteren en ben erg kritisch maar dat maakt het rijden ook zo leuk!
Als iets goed voelt of juist fout ben ik daar in mijn gedachten nog heel lang mee bezig (ken je dat? als je je bed in gaat en in alle rust het filmpje nog eens terug draait?) steeds opnieuw weer zoeken naar dat stukje wat zo fijn aanvoelde.......

MyWishMax

Re: Goed ruggebruik in combinatie met juiste teugelvoering/ Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:23

Ik kan in de auto uren mijn ritten voor de geest halen en analyseren :j

Ik vind het wel super hoe je met alle adviezen hier omgaat :j Ook een ervaren paard is gewoon moeilijk rijden ;) Fijn dat de oude eigenaresse je nog wat tips meegeeft!

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 15:28

Slechts weinigen onder ons kunnen echt rijden, dus waarom elkaar niet een beetje helpen? ;)

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 23:25

Elke keer lees ik bij in jouw topic omdat ik het zo interessant vind, ik heb bijna hetzelfde probleem als jou. Ook jaren gestopt met rijden en nu weer begonnen. Een superlief paard, met de vorige eigenaresse Z gelopen, maar met mij pfffff. Achterhand, wat is dat? en duiken op de voorhand en als ik mijn teugels korter neem kukel ik naar voren omdat meneer zicht sterk maakt.
Hier kan je dat zien aan de hand van de foto's:
[RT-HAW] Tuttie aan het werk

Ik kan je niet echt helpen, maar wilde even laten weten dat ik aan jouw topic ook veel heb.

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 11:05

Hallo Nicole,

Lees vooral mee want mij doet het ook goed om te lezen wat anderen er van vinden, het helpt me echt goed op weg en volg goede adviezen.
Ik heb jou topic (foto's) bekeken en inderdaad jou paard gaat extreem op de voorhand. Wat ik zie is dat hij/zij zijn kaak op slot zet dat doet mijn paard ook, ik rijdt bewust met een wat langere teugel en laat hem niet op mijn hand hangen (ik geef hem niets om op te hangen) let goed op je eigen houding en probeer je echt te ontspannen (ook mijn manco!!) zit goed op beide zitbeenknobbels en druk je hakken goed uit zonder te verkrampen. Wees snel in de coördinatie hand been (laat op tijd los!!) en veel schakelen. Bij mijn paard werkt het om hem heel veel afwisseling te geven stap/galop/draf/stap etc... en vooral hem fris houden door regelmatig iets anders te doen (buitenritten, springen,) ook heel veel balkjes lopen.
Het is niet makkelijk een zogenaamd Z leerpaard te rijden!!!!! dan moet je toch echt wel goed zitten en snel zijn.

Filmmateriaal hier neerzetten, laat iedereen lekker meekijken!! er zitten goede tips tussen en wat kan jou het schelen? je wil wijzer worden toch.

Succes!!!

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:55

Haha Danny dank je. Ja zal eens een filmpje laten maken. Maar je snapt wel dat ik jouw topic met belangstelling volg omdat het probleem bijna hetzelfde is, alleen denk ik dat jij net iets verder bent met rijden dan ik ben. :o

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:57

Denk dat het problemen zijn waar haast iedereen tegen aan loopt.
Ook ik ben nog niet op het niveau van TS, maar kan me ook vinden in haar problemen voor wat het ruggebruik van mijn paard. :J

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 12:14

nicole3939 schreef:
Haha Danny dank je. Ja zal eens een filmpje laten maken. Maar je snapt wel dat ik jouw topic met belangstelling volg omdat het probleem bijna hetzelfde is, alleen denk ik dat jij net iets verder bent met rijden dan ik ben. :o

haha"...daar wordt ik weer vrolijk van! heb vroeger wel op hoger niveau gereden maar het lijkt wel of ik helemaal terug bij af ben.
Ik ben wel een perfectionist en wil het allemaal goed doen TE GOED!! maar als je merkt dat het paard niet helemaal recht is en draagt en je eigen lijf verkrampt.....nou dan is goed paardrijden toch verdomd moeilijk.

Lees ook het boek paardrijden met gevoel deel II....begrijp de theorie en werk aan jezelf (TIP) niet halfbakken lezen en pagina's overslaan (ken je dat?) gewoon de tijd nemen en opslaan op je harde schijf.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:27

Zal het boek eens gaan bestellen, dank je voor de tip.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:45

@ danny2000; ik heb met ponylief Z gereden, 4 jaar geleden, maar met nieuwe paard was ik ook weer terug bij af _O- Was een heel ander beest dan ik ooit gereden had, plus dat die jong was. Eigk heb ik altijd paarden gereden die op elkaar leken en op mijn oude pony.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:44

danny2000 schreef:
Hoe krijg ik hem wat ronder zonder taktfouten?, meer voorwaarts zonder dat hij weer gaat leunen en rond blijft?
Is deze halslengte/teugellengte oke?
Let op de achterhand... naar mijn idee komt hij er niet fijn onder maar als ik meer tempo rijdt dan wordt hij weer zwaar en lang. In dat geval tegenhouden en meer been? of juist klein houden? (wel geprobeerd maar bolt zich dan wat op en laat niet los).

Filmpje 30 April
http://youtu.be/ls7PleazL14

Hallo danny je werkt hard aan je zit. Je zit in de wendingen al een stuk beter. Helaas is het beeld op mijn computer niet scherp genoeg om kleine details te zien. Je paard is niet altijd recht maar dat weet je. Ook zie ik vaak dat hij de spieren in de hals niet voldoende ontspant en er dus een stukje spanning op de spier blijft staan tijdens de beweging. Wat doe jij om hem recht te rijden wanneer bijv. de achterhand naar binnen valt? En wat doe je precies tijdens het wenden met je zitbeenknobbels en benen?

Ronder zonder taktfouten krijg je hem als jullie balans nog beter op elkaar is afgestemd en wanneer jij hem beter met je zit op kunt vangen, op tijd en goed gedoseerd been geeft en je handen de beweging nog soepeler kunnen volgen.

Met meer tempo rijden los je i.m.o. niets op dan is het makkelijker voor je paard om te compenseren en help je de balans niet mee. In het geval van zwaar en lang worden opvangen, meer binnenbeen geven en je hand toestaan, dan komt hij op de achterhand, maar dat heeft alleen effect als je zit voldoende kan opvangen en je op tijd ontspant in je zit.

Probeer je binnenhand meer te ontspannen en dan met name in de wendingen.

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 14:20

Hallo Happy... (altijd blij iets van jou te lezen!!)

Als meneer zijn achterhand naar binnen zet (uit het spoor komt) dan probeer ik de voorhand iets naar binnen te brengen, dit is dan niet eenvoudig en krijg wat meer druk op mijn buitenteugel (eigenlijk altijd rechtsom, linksom valt hij iets naar binnen en zet zijn rechterachterbeen naar buiten). Probeer zo recht mogelijk in het zadel te blijven (niet naar links hellen) en mijn binnenbeen blijft lang.

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:21

het spijt me maar ik heb ff een hele andere vraag, wat bedoel je met ''ik rij in een mannenzadel?''
want ik heb ook een hulse bos of hoe je dat schrijft, en ik vind het persoonlijk een heerlijk zadel, super zacht! ( ben een meisje )

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 21:14

DlovesC schreef:
het spijt me maar ik heb ff een hele andere vraag, wat bedoel je met ''ik rij in een mannenzadel?''
want ik heb ook een hulse bos of hoe je dat schrijft, en ik vind het persoonlijk een heerlijk zadel, super zacht! ( ben een meisje )

Hoihoi,
De hulsebos zadels hebben een bredere twist, voor wie het fijn vind prima! voor mij ....als de twist smaller is heb ik een veel beter balans. Meer hier over in andere topics....deze gaat over het rijtechnische :)

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:17

oohzo, nou dankjewel voor de informatie!
maargoed, het is en blijft een heerlijk zadeltje hihi

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 22:51

Tuurlijk!! als je goed zit...zit je goed

bschoutese

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 01:28

helaas zijn de filmpjes verwijderd en kan ik ze niet bekijken...

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:33

Hallo Danny valt jou iets op aan de stap van je paard? Als je let op de beweging van de achterbenen als je de achterbenen met elkaar vergelijkt? En dan met name de hoek die het been maakt en de souplesse waarmee hij beweegt?

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 10:41

Happy.... je hebt een pb (met video)

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 19:05

Vandaag in discussie geweest met mijn instructeur betreft de halshouding van mijn paard!... het waarom ik hem makkelijk kan instellen bovenin en lang en laag maar het probleem neusje eruit (ertussen) maar niet wil lukken zonder problemen in de takt, aanleuning en het duiken op de hand.
wel nu.... volgens hem ligt het probleem in het middenlijf (stijver en niet bewegelijk genoeg) lang en laag geeft ruimere beweging op eigen balans, hoger in is hij ook goed in balans, ertussen (neusje er uit, los in kaak en hals) gaat hij niet goed door het lijf en is dan stijf. Meer stelling en buiging (snel afwisselen) en daarbij binnenhand meer naar de knie toe brengen (persoonlijk houd ik hier niet zo van). Bijvoorbeeld...korte voltes draaien (in stap) binnenhand laag, buitenhand tegen de hals, dan binnenbeen naar achter leggen en een paar passen naar buiten laten wijken maar de schouder recht houden of iets naar binnen plaatsen. Ik moet zeggen dat het echt werkt, hij wert losser aan beide kanten en was vervolgens meer bewegelijk in het lijf aan beide kanten, ook het wijken ging super!! wel opletten dat hij niet vastpakt op de teugel (meteen weer loslaten na het vragen). Met deze oefening zegt hij dat het middenlijf losser en beweeglijker komt.

Moet opletten niet te prikken tijdens het aanleggen van mijn been, dat pikt meneer niet!!

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:41

Ik stuur even een pb terug.

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 15:18

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 09:54

Hoi,
Ik heb me nog niet eerder gemengd in dit topic, maar grijp nu dan toch even mijn kans. Ik zou me niet teveel focussen op zijn hoofd/hals houding. Wat mij opvalt is dat ie zich erg strak houdt in zijn lendenen en middenstuk. Tevens zou je paard achter meer door moeten treden. Veel meer schakelen, overgangen, zijgangen {schouderbinnenwaarts} rijden. Stukje schouderbinnenwaarts en van daaruit van hand veranderen in middendraf. Door het schouderbinnenwaarts heb je hem al op het achterbeen, dus vertrekt je paard dan ook goed achter vandaan. In de galop echt veel meer sprong houden! Denk opwaarts! Nu galoppeert ie bijna in een viertakt. Veel schakelen in galop, daar wordt zo'n paard veel losser van. Succes.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 13:19

Oeps Danny niet zo fijn, alles weer in orde?

Ik heb nu een Rambo Micklem hoofdstel, moet zeggen dat de mijn paard er een stuk beter op loopt.
Misschien ook iets voor jou?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 14:00

Moderatoropmerking:
offtopic verwijderd