Na opstappen meteen nageeflijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_KellyAV

Re: Na opstappen meteen nageeflijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:14

als ik er op zit laat ik hem eerst altijd een paar rondjes met een lange teugel stappen en daarna vraag ik hem wat aan de teugel en werk ik hem naar het neerwaarts gaan. Zo stap ik in en dat zet ik voort in de draf en galop dan als hij los is pak ik hem op en ga ik rijden :)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:26

Instappen met een losse teugel zie ik echt het nut niet van in. Ik begin al met kleine oefeningetjes voor ik erop stap (stellingen, etc), en als ik dan zit, gaan we aan de slag. Dit wil niet zeggen dat ie meteen met z'n kop in de krul moet en daar blijven, maar ik laat 'm het ook niet zelf uitzoeken. Ik zet hem er heel even bij, dan laat ik hem weer iets langer (wel altijd met contact) en zo spelen we met het zwaartepunt.

Dat heeft niets te maken met meteen een marathon moeten rennen als je de sportschool binnenkomt oid. Dat is het stretchen voor het paard. Als jij stretcht voor het hardlopen, strek je toch ook even een spier verder dan dat je ermee loopt? Zo maak je de spieren los, niet door het paard 10 minuten in dezelfde houding te laten lopen.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:45

x,,kelly,,x schreef:
als ik er op zit laat ik hem eerst altijd een paar rondjes met een lange teugel stappen en daarna vraag ik hem wat aan de teugel en werk ik hem naar het neerwaarts gaan. Zo stap ik in en dat zet ik voort in de draf en galop dan als hij los is pak ik hem op en ga ik rijden :)

Precies hetzelfde :j

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:49

Aan de lange teugel stretched je ook, alleen andere spiergroepen.
Instappen/indraven en andere oefeningen aan lange teugel vind ik vaak een positief effect hebben op de schoudervrijheid van een paard. Nogal wat 'in de krul paarden' zitten behoorlijk vast in de schouders. Daar wordt helaas niet altijd op gelet.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:51

Hier word na het opstappen een rondje gestapt even rondkijken etc en daarna het contact opgenomen, hij kan ook ontspannen warmlopen als hij mooi recht met contact op de buitenteugel loopt.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:53

Dat is het juist, je maakt geen spieren los door ze in één houding te zetten, hetzij lang, hetzij in de krul. Het is juist de afwisseling tussen die twee die de spieren losmaakt.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:59

1 ronde even kijken hoe de bak erbij ligt en aan t werk.
Staat overdag de hele dag buiten dus genoeg tijd om te spelen.
Haal je je paard van stal, waar ie in staat sinds de vorige training ben je alleen niet heel fair bezig vind ik.

courtney123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 20:49

eerst altijd gewoon instappen zondeer meteen nagevelijk te rijden

maar dan ga je met vriendinnen kletsen en dan zit je zomaar alweer 10 minuten in te stappen zonder dat je wat gedaan hebt :P

patriciavink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:58

inderdaad, eerst ff lekker losstappen. Na minuut of 5 half laten strekken en dan zachtjes aan oppakken

Kenjiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 17:13

Nee eerst voorwaarts neerwaarts rijden. Eerst stap dan draf en galop. En als ze warm is pas oppakken en aan de teugel rijden.

nikki132360

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 16:29

lekker eerste deel van de worming up niet aan de teugel
eerst lekker vrij laten gaan met zijn hoofd

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:07

De mijne deed het eerst automatisch. Is niet goed, natuurlijk, dus dat hebben we er ook maar even uitgehaald.. Gewoon lang die handel. Maar ik laat ze inderdaad de eerste vijf minuten liever vrij. Lekker strekken met de hals. Vaak pak ik de teugels daarna ietsjes op maar meestal nog lekker laag, tot ik twee rondjes oid gedraafd heb, dan gaan mijn teugels pas op maat.

Bobelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:26

Vreselijk al die ruiters die opstappen en gelijk hun paard de krul in trekken.
Ze noemen het niet voor niets "losrijden" dus vind ik het normaal dat je je paard dan ook nog gewoon paard laat zijn en nog helemaal niets van hem/haar vraagt.
Ik stap de eerste 10 minuten lekker met een lange teugel, daarna een stukje draf en een stukje galop aan de lange teugel.
Daarna weer terug naar stap en mijn paard dan pas los gaan maken, waardoor zij vanzelf los en nageeflijk wordt.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:35

Bobelina schreef:
Ze noemen het niet voor niets "losrijden" dus vind ik het normaal dat je je paard dan ook nog gewoon paard laat zijn en nog helemaal niets van hem/haar vraagt.
Ik stap de eerste 10 minuten lekker met een lange teugel, daarna een stukje draf en een stukje galop aan de lange teugel.
Daarna weer terug naar stap en mijn paard dan pas los gaan maken, waardoor zij vanzelf los en nageeflijk wordt.

Ik vind het vreselijker dat andere ruiters eerst hun paard 10 min laten sterrenkijken en dan spontaan in de krul zetten, want "na die 10 min zijn ze los". Er is niks mis mee om je paard er meteen even bij te zetten, met de nadruk op "even", dan vervolgens weer wat langer te laten worden, en weer even erbij pakken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:36

voor mij is opstappen toch echt "werken" voor het paard. En nee ik trek ze niet onmiddelijk in de krul. Mijn paard krijgt een lange teugel en wordt vw-nw gereden. lange teugel betekent niet dat ze de toerist kan uithangen. daar heeft ze de hele dag tijd voor op de weide...

gewoonmarie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:27

mylittlejoy schreef:
Bobelina schreef:

Ik vind het vreselijker dat andere ruiters eerst hun paard 10 min laten sterrenkijken en dan spontaan in de krul zetten, want "na die 10 min zijn ze los". Er is niks mis mee om je paard er meteen even bij te zetten, met de nadruk op "even", dan vervolgens weer wat langer te laten worden, en weer even erbij pakken.

helemaal mee eens, sterrenkijken is echt niet goed voor je paard, denk aan wat doet ie dan met z'n rugspieren! op dat moment is 60 kg op z'n rug niet heel gezond hoor.
als ik op mijn pony stap en ik neem de teugels aan loopt ze vanzelf al met haar hoofdje laag en lang, daarin rijd ik haar los en daarna rijd ik haar in de juiste houding voor een dressuur proef.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 11:07

Ik ken niet veel paarden die sterrenkijken als je de teugels helemaal los zou gooien. De meeste gaan dan juist richting halsstrekken.
En daarbij denk ik niet dat een paard uit zichzelf in een onprettige, pijnlijke houding zou lopen.

Wat betreft eerst met lange teugel en daarna meteen in de krul, dat dat slecht is ben ik het zeker mee eens. Maar even losstappen met lange teugel lijkt me voor een paard wel zo lekker als ie net van stal komt. Wat je ook heel vaak ziet als je een paard losgooit in de paddock of in de wei is dat ze even lekker het hoofd schudden. Je ziet gewoon aan ze dat ze het lekker vinden om te kunnen bewegen. Als ik er dan op ga zitten, vind ik het wel zo eerlijk dat het paard ook even die kans krijgt, om te kunnen bewegen hoe ie zelf wil en niet in een 'gedwongen' houding.

xMakitax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:59

Ik laat mijn paardje ook altijd even eerst vrij.
Ik kan er niet tegen dat mensen dan gelijk aan de slag gaan.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:07

GummyBear schreef:
Ik ken niet veel paarden die sterrenkijken als je de teugels helemaal los zou gooien. De meeste gaan dan juist richting halsstrekken.
En daarbij denk ik niet dat een paard uit zichzelf in een onprettige, pijnlijke houding zou lopen.

Wat betreft eerst met lange teugel en daarna meteen in de krul, dat dat slecht is ben ik het zeker mee eens. Maar even losstappen met lange teugel lijkt me voor een paard wel zo lekker als ie net van stal komt. Wat je ook heel vaak ziet als je een paard losgooit in de paddock of in de wei is dat ze even lekker het hoofd schudden. Je ziet gewoon aan ze dat ze het lekker vinden om te kunnen bewegen. Als ik er dan op ga zitten, vind ik het wel zo eerlijk dat het paard ook even die kans krijgt, om te kunnen bewegen hoe ie zelf wil en niet in een 'gedwongen' houding.

Ik stap vaak ook richting halsstrekken los, maar dan moet ze wel mooi haar bovenshalsspier eruit hebben. Ik begin ook al direct met een beetje linksom rechtsom buigen in stap. Ook als ze van stal komt. :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:46

En ik ben zo te zien de grootste gek want ik stap altijd eerst ernaast een stukje op en neer. Daarna erop en afhankelijk van hoe hij dan voelt nog wat aan de lange teugel of al wat meer nageeflijk.
's morgens neem ik meer tijd aan de lange teugel want dan hebben ze een nacht op stal gestaan. 's avonds komen ze net uit de wei en ga ik wat sneller aan de slag.

Als ik zelf ga hardlopen heb ik 's morgens ook beduidend meer moeite met op gang komen en 's avond kan ik zo de voordeur uit rennen. Als ik 's morgens meer tijd neem om op te warmer gaat het daarne ook veel beter.

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:51

Ik stap ook altijd in richting hals strekken.
Ik wil dat ze van af het begin dat ik er op zit naar me luistert. Ik vraag haar dus wel meteen nagevelijk, maar wel met flink wat lengte in de hals.

Later als ze warmer is, pak ik haar meer op.

Met uitstappen krijgt ze wel de vrijheid, en dat vind ik ook een teken dat ze klaar is.

Nietactief1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:44

In- stappen, draven en galloperen met losse teugel.
Na 20 minuutjes, ga ik hem lang en laag vragen.
En ga zo maar veder :)

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:56

Klinkt waarschijnlijk superstom. Maar ik heb al 1 jaar niet gereden en ik heb ook geen ervaring met nageeflijk rijden, want bij mijn fjord lukte het nooit omdat hij een manegepony was en een hele slechte aanleuning had e.d. Het is me nooit gelukt om dat 'eruit' te rijden. Maar: wat bedoelen mensen hier met 'na 5 minuten oppakken' en 'ronder instellen'? Hoe doe je dat dan? Ik heb geleerd dat je niet met je handen aan de voorkant mag zitten, het lichaam van het paard 'bepaalt' of hij/zij aan de teugel gaat lopen. Het enige wat je als ruiter kunt doen, is zorgen dat je paard actief, ontspannen en over de rug gaat lopen, d.m.v. voorwaarts rijden, overgangen rijden en oefenen met stelling/buiging en zo...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:18

Als je niet aan de voorkant mag zitten kom je nooit tot aanleuning. je moet de energie die je aan de achterkant genereerd wel doseren en opvangen met je zit + aan de voorkant. Als je dat netjes kunt doen wordt je paard nageeflijk. Er niet aan zitten is dus ook de verkeerde uitleg. je mag en kunt het echter niet (alleen) aan de voorkant afdwingen. Als je verder alles voor elkaar hebt mag je wel duidelijk zijn aan de voorkant als dat nodig is.
Als ik alleen gas zou mogen geven komt mijn paard nooit over de rug......

Kan het toch niet helemaal laten: Ben je ergens niet de fout ingegaan met je paard als je niet aan een lange teugel kunt rondstappen zonder als ongeleid projectiel door de baan te gaan? Zie dat hier meermaals voorbij komen. Als je paard fijn voor elkaar is kun je toch ook zonder of met heel weinig hulpen lekker wat rondhobbelen?
Of zijn we dan met de fokkerij ergens een afslag te ver gegaan?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:34

pol013 schreef:
Kan het toch niet helemaal laten: Ben je ergens niet de fout ingegaan met je paard als je niet aan een lange teugel kunt rondstappen zonder als ongeleid projectiel door de baan te gaan? Zie dat hier meermaals voorbij komen. Als je paard fijn voor elkaar is kun je toch ook zonder of met heel weinig hulpen lekker wat rondhobbelen?
Of zijn we dan met de fokkerij ergens een afslag te ver gegaan?

Ik weet niet aan wie je de vraag richt, maar ik wil 'm wel beantwoorden. Als ik wil, kan ik het eerste half uur rustig aan een lang teugeltje rijden. Dan loopt ie vrijwel constant met z'n neus over de grond in een rustig tempo. Ik zie er alleen het nut niet van in om hem alleen maar laag en lang te laten lopen. Hij mag laag en lang, maar daarna pak ik hem weer op. Het harmonica-effect zoals wij het op stal noemen.