kyraliam schreef:hahah maar je hebt verschil tussen trekken en trekken......
Een elastiek is letterlijk een elastiek dat je net als een slofteugel asl hulpmiddel kunt gebruiken en is bij iedere goede paardenzaak te koop.
Is wat minder strak dan een slof en vriendelijker.
Paard heeft nl wel ruimte, en natuurlijk moeten jouw armen elastiek zijn!
Blijf oefenen, en als je niet lekker in je vel zit, longeer je pony lekker en stap hem daarna gewoon uit.
Dan hou je toch het gevoel en kun je ook nog een beetje van hem genieten!
Of laat je zusje rijden en stap hem dan uit, geen druk, gewoon lekker zitten op een ponyrug en even nergens aan denken!
Ik moest van mijn instructrice gaan longeren met bijzet, en omdat ik alleen een stiek had liggen werd het dus de stiek. Nu wordt er ook nog mee gereden bij mijn poown, omdat hij dan niet kan gaan sterrelijken (georven van zijn moeder helaas). Ik ben nog op zoek naar een betere oplossing, omdat ik eigenlijk tegen de stiek ben. Ik vind nl dat de stiek constant inwerkt, ook als deze losjes hangt. Ook kunnen de pony's er te goed tegenin gaan, waardoor de onderhals spieren getraind worden. Ik ben het dus niet met je eens dat de elastiek vriendelijker is dan de slofteugel.
Wat mijn 'probleem' betreft: ik blijf er fijn even naast staan. Voel me bij het 'lesgeven' ook best ok 
apple01 schreef:@safiera Ja, ik jou geval ben ik het ook met je eens. Dat het dan zeker beter is dan je pony als een sterrekijker te laten lopen.Maar dan gebruik je het weer onder begeleiding. En ik benoemde maar een voorbeeld. Eigenlijk heb ik het niet zo goed uitgelegd. Ik bedoelde meer een paard dat niet aan de teugel kan lopen omdat hij dat niet aankan. Kan je dat begrijpen? Een paard wat gewoon gaat kreupelen of erg stijf is. Ik kan het eigenlijk niet goed uitleggen. dus misschien kan ik er beter mee stoppen. Ik vind het denk ik toch afhankelijk van het probleem. Je moet het zien.
Ik geloof dat ik het begrijp hoor
Maar of onze pony in kwestie het echt aankan? Dat is ook nog een beetje uitproberen denk ik.
Stijf is pony zeker, en 100% gelijkmatig loopt ze ook niet... Toch snap ik je punt. Een paard dat het lichamelijk niet trekt moet je niet met een slof gaan dwingen.
Don_Zhivago schreef:er was indd 1 iemand die had gezegd dat zij een slof met buitenrijden gevaarlijk vond.. waarom zou ik ook niet weten..
Dat was ik! Ik vind het buiten gevaarlijk, omdat er imo buiten overal takken hangen, waarin de slof verstrikt kan raken. Ook kan het paard eerder een onverwachte schriksprong maken, en zo in de slof terechtkomen. Daar komt nog bij dat wij buiten ook graag een sprongetje meenemen, en ik dat met slofteugel onverantwoord vind.
Voor iemand die zegt dat ze liever het paard met de neus op de borst trekt dan een drukke weg over schiet: dan is dat voor jou een goede (veiligheids)reden. Voor mijn idee blijft het onveilig. Wat nou als het paard struikelt en met jou erop over de kop slaat? Vind ik net zo erg als de drukke weg op eigenijk...
In de bak vind ik het veiliger, dan kun je een paard meestal toch eerder stoppen mocht hij in de slof stappen, en is er eerder hulp voorhanden. Wij hebben trouwens een pony die er buiten nog nooit tussenuit is gegaan, hoogstends een sprintje na een schrikactie. Maar dat houd je met slof ook niet tegen denk ik zo. Onze andere pony (de mijne) neem ik alleen aan het touw mee naar buiten, omdat hij nogsteeds bang is van auto's 
Wat een thiedeman betreft, heb ik met een 'gewone' nog geen ervaring. Ik heb zelf een elastische thiedemann geknutseld, omdat me dat vriendelijker leek. Maar het werkt niet, want pony gaat door alle elastiek heen. Verder vind ik een thiedemann niet zo handig, omdat je eigenlijk alleen op het slof gedeelte rijdt als je de teugels losser hebt. (Hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel)
Barst maar weer los