waarom het gebruik van een slofteugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:50

Don_Zhivago schreef:
thiedeman zit vast aan je teugels dus die kan je niet ontspannen zonder je teugels los te gooien.
je denk dat je hem op je teugels rijd maar de thiedeman werkt in zodra jij je teugels op maat neemt..

Dat ligt er maar net aan hoe strak je de thiedemann instelt.
Ik heb ook met dat ding gereden in het begin. Niet om hem in de krul te rijden, maar wel om te belemmeren dat hij zijn neus kaarsrecht omhoog kon steken en er vandoor kon gaan. Mijn paard kon zijn hoofd op alle mogelijke manieren gebruiken incl zijn hals, maar kon alleen niet dat wat gevaarlijk was.

zomer09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:58

De ene zegt dat de slof juist alleen gebruikt mag worden in geval van nood tijdens het buiten rijden (dus ontspannen laten hangen, maar het is een noodrem in geval dat), een ander zegt hier weer dat buitenrijden met een slof levens gevaarlijk is.....wat is nu waar en waarom??

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:20

griebels schreef:
Don_Zhivago schreef:
thiedeman zit vast aan je teugels dus die kan je niet ontspannen zonder je teugels los te gooien.
je denk dat je hem op je teugels rijd maar de thiedeman werkt in zodra jij je teugels op maat neemt..

Ik heb ook met dat ding gereden in het begin. Niet om hem in de krul te rijden, maar wel om te belemmeren dat hij zijn neus kaarsrecht omhoog kon steken en er vandoor kon gaan. Mijn paard kon zijn hoofd op alle mogelijke manieren gebruiken incl zijn hals, maar kon alleen niet dat wat gevaarlijk was.

Klopt, daar heb je gelijk in..
maar dan gebruik je hem alleen voor het geval de neus omhoog gaat en het gas erop ;)
bij ontspanning denk ik sneller aan een krulletje en een ontspannen rug..

bij mijn paard zit hij met buiten rit op zn lost maar ook dan zit hij strakker dan mn teugels (ietsje)
nu rij ik meestal buiten wel met boogjes is mn teugels, maar hij zit eraan voor het geval dat.

FalcoMirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:46

griebels schreef:
Don_Zhivago schreef:

Dit is ook precies mijn reden waarom ik hem gebruik ;)

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:49

zomer09 schreef:
De ene zegt dat de slof juist alleen gebruikt mag worden in geval van nood tijdens het buiten rijden (dus ontspannen laten hangen, maar het is een noodrem in geval dat), een ander zegt hier weer dat buitenrijden met een slof levens gevaarlijk is.....wat is nu waar en waarom??

Waarom zou het gevaarlijk zijn? Als je alles goed bevestigd en zelf met gevoel en verstand rijdt kan het bij een buitenrit helpen om een kijkerig en spokerig paard te laten ontspannen.
En ja daar hoort wel eens een noodrem bij, liever op de rem dan op de grond!

Don_Zhivago

Re: waarom het gebruik van een slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:44

er was indd 1 iemand die had gezegd dat zij een slof met buitenrijden gevaarlijk vond.. waarom zou ik ook niet weten..

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:53

Don_Zhivago schreef:
er was indd 1 iemand die had gezegd dat zij een slof met buitenrijden gevaarlijk vond.. waarom zou ik ook niet weten..

Ok heb dat niet mee gekregen!

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:01

Ik gebruik wel eens een slof omdat mijn paard af en toe zn kop eruit trekt rug wegdrukt en rennen maar! Met een slof komt ie net niet zo hoog dat dat hem nog lukt maar ben het eens dat een slof echt misbruikt wordt om een paard nagevelijk te krijgen en daar is ie niet vooragls je paard rond en ontspannen is moet de slof gewoon los hangen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:02

Bobelina schreef:
Yamcha schreef:
Voor een paard dat niet in balans is, kun je hem mooi gebruiken met rechtrichten :)

Kun je net ff duidelijker begrenzen. Gevaar is wel met de slof dat je buiging forceert ipv vraagt.

waarom ga je een slof gebruiken bij een paard dat nog niet in balans is ?

Omdat je met de slof (moet je hem wel aan de singelstoten vastmaken en niet tussen de voorbenen) even iets duidelijk die buitenschouder kunt begrenzen, gewoon omdat je daar een extra teugel hebt. Je voorkomt ermee dat het paard schuin over de buitenschouder wegloopt. Al moet je wel heel licht begrenzen, en alleen begrenzen, kromtrekken is niet de bedoeling, net zo goed als op de slof steunen niet de bedoeling is. Paard moet leren op eigen benen lopen, niet steunen op jouw handen, niet over de schouder weglopen, niet door het been heen komen.
Overigens zijn veel paarden wel iets scheef, maar niet heel veel, maar juist bij een paard dat echt scheef is, kan wat extra begrenzing heel goed werken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:04

kyraliam schreef:
Maar om een paard te laten rechtrichten of in balans te laten lopen door een slof vind ik uit den boze!

Heb je het weleens geprobeerd zelf dan? Je kunt wel van alles vinden lief, maar als je er geen ervaring mee hebt (en dat denk ik zomaar) heb je geen idee waar je over praat, en dan neem ik je mening ook niet helemaal serieus als je het niet erg vindt ;)

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:22

Yamcha schreef:
kyraliam schreef:
Maar om een paard te laten rechtrichten of in balans te laten lopen door een slof vind ik uit den boze!

Heb je het weleens geprobeerd zelf dan? Je kunt wel van alles vinden lief, maar als je er geen ervaring mee hebt (en dat denk ik zomaar) heb je geen idee waar je over praat, en dan neem ik je mening ook niet helemaal serieus als je het niet erg vindt ;)

Rijdt gemiddeld 5 jonge paarden per dag, z dressuur, z springen en m eventing dus....
Ja heb het geprobeerd en vind het niet geweldig.
Een jong paard rechtrichten met een slof _-:( wat een onzin!
Rijden, voelen, luisteren naar je paard en jeel veel tijd en oefenen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:27

Dat jij het niet geweldig vindt moet je zelf weten. Maar om het complete onzin te noemen, vind ik wat te ver gaan.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:33

Dank je dat ik het zelf mag weten en oordeel niet te snel!
Ik heb te veel ONZIN gezien met hulpteugels.
Rijden is een kunst en ook ik leer iedere dag weer van mijn paarden!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:54

Maar een paard, dat tegen de slof in gaat, en op het moment dat ie zijn hoofd opsteekt, en de slof inwerkt.
Loopt ie toch met een valse krul?

Dus een gespannen/gestressed paard, krijg je er op buitenrit niet ontspannen mee, maar je hebt iig meer te zeggen met hoofd naar beneden dan naar boven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:01

kyraliam schreef:
Dank je dat ik het zelf mag weten en oordeel niet te snel!
Ik heb te veel ONZIN gezien met hulpteugels.
Rijden is een kunst en ook ik leer iedere dag weer van mijn paarden!

Ik leer elke dag bij. En ook ik zie een hoop onzin, maar sommige dingen, waarvan ik vroeger dacht dat ze onzin waren, bleken later heel zinnig, en andersom ook.
En het is ook net wat je zelf fijn vindt. Ik vind de slof handig om te trainen, maar buiten zal ik hem niet gebruiken, ik wil hem niet als noorden eigenlijk. Maar ben niet echt een buitenrijder.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:10

Snackie schreef:
Maar een paard, dat tegen de slof in gaat, en op het moment dat ie zijn hoofd opsteekt, en de slof inwerkt.

Dus een gespannen/gestressed paard, krijg je er op buitenrit niet ontspannen mee, maar je hebt iig meer te zeggen met hoofd naar beneden dan naar boven?

Hij hoeft niet te ontspannen. Als ik hem maar kan stoppen als er een noodsituatie voordoet
(toen ik hem nog omhad)

Ontspannen doet m'n paard buiten met een lekker lang teugeltje. Beetje om zich heen kijken ;)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:18

kyraliam schreef:
hahah maar je hebt verschil tussen trekken en trekken......
Een elastiek is letterlijk een elastiek dat je net als een slofteugel asl hulpmiddel kunt gebruiken en is bij iedere goede paardenzaak te koop.
Is wat minder strak dan een slof en vriendelijker.
Paard heeft nl wel ruimte, en natuurlijk moeten jouw armen elastiek zijn!
Blijf oefenen, en als je niet lekker in je vel zit, longeer je pony lekker en stap hem daarna gewoon uit.
Dan hou je toch het gevoel en kun je ook nog een beetje van hem genieten!
Of laat je zusje rijden en stap hem dan uit, geen druk, gewoon lekker zitten op een ponyrug en even nergens aan denken!

Ik moest van mijn instructrice gaan longeren met bijzet, en omdat ik alleen een stiek had liggen werd het dus de stiek. Nu wordt er ook nog mee gereden bij mijn poown, omdat hij dan niet kan gaan sterrelijken (georven van zijn moeder helaas). Ik ben nog op zoek naar een betere oplossing, omdat ik eigenlijk tegen de stiek ben. Ik vind nl dat de stiek constant inwerkt, ook als deze losjes hangt. Ook kunnen de pony's er te goed tegenin gaan, waardoor de onderhals spieren getraind worden. Ik ben het dus niet met je eens dat de elastiek vriendelijker is dan de slofteugel.

Wat mijn 'probleem' betreft: ik blijf er fijn even naast staan. Voel me bij het 'lesgeven' ook best ok :)

apple01 schreef:
@safiera Ja, ik jou geval ben ik het ook met je eens. Dat het dan zeker beter is dan je pony als een sterrekijker te laten lopen.Maar dan gebruik je het weer onder begeleiding. En ik benoemde maar een voorbeeld. Eigenlijk heb ik het niet zo goed uitgelegd. Ik bedoelde meer een paard dat niet aan de teugel kan lopen omdat hij dat niet aankan. Kan je dat begrijpen? Een paard wat gewoon gaat kreupelen of erg stijf is. Ik kan het eigenlijk niet goed uitleggen. dus misschien kan ik er beter mee stoppen. Ik vind het denk ik toch afhankelijk van het probleem. Je moet het zien.

Ik geloof dat ik het begrijp hoor :) Maar of onze pony in kwestie het echt aankan? Dat is ook nog een beetje uitproberen denk ik.
Stijf is pony zeker, en 100% gelijkmatig loopt ze ook niet... Toch snap ik je punt. Een paard dat het lichamelijk niet trekt moet je niet met een slof gaan dwingen.

Don_Zhivago schreef:

Dat was ik! Ik vind het buiten gevaarlijk, omdat er imo buiten overal takken hangen, waarin de slof verstrikt kan raken. Ook kan het paard eerder een onverwachte schriksprong maken, en zo in de slof terechtkomen. Daar komt nog bij dat wij buiten ook graag een sprongetje meenemen, en ik dat met slofteugel onverantwoord vind.

Voor iemand die zegt dat ze liever het paard met de neus op de borst trekt dan een drukke weg over schiet: dan is dat voor jou een goede (veiligheids)reden. Voor mijn idee blijft het onveilig. Wat nou als het paard struikelt en met jou erop over de kop slaat? Vind ik net zo erg als de drukke weg op eigenijk...

In de bak vind ik het veiliger, dan kun je een paard meestal toch eerder stoppen mocht hij in de slof stappen, en is er eerder hulp voorhanden. Wij hebben trouwens een pony die er buiten nog nooit tussenuit is gegaan, hoogstends een sprintje na een schrikactie. Maar dat houd je met slof ook niet tegen denk ik zo. Onze andere pony (de mijne) neem ik alleen aan het touw mee naar buiten, omdat hij nogsteeds bang is van auto's :+

Wat een thiedeman betreft, heb ik met een 'gewone' nog geen ervaring. Ik heb zelf een elastische thiedemann geknutseld, omdat me dat vriendelijker leek. Maar het werkt niet, want pony gaat door alle elastiek heen. Verder vind ik een thiedemann niet zo handig, omdat je eigenlijk alleen op het slof gedeelte rijdt als je de teugels losser hebt. (Hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel)

Barst maar weer los :o

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:47

Don_Zhivago schreef:
Snackie schreef:

Hij hoeft niet te ontspannen. Als ik hem maar kan stoppen als er een noodsituatie voordoet
(toen ik hem nog omhad)

Ontspannen doet m'n paard buiten met een lekker lang teugeltje. Beetje om zich heen kijken ;)

Was niet aanvallend op jou hoor :D
Maar idd stoppen is belangrijker op zo'n moment dan ontspannen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:58

Yamcha schreef:
Omdat je met de slof (moet je hem wel aan de singelstoten vastmaken en niet tussen de voorbenen) even iets duidelijk die buitenschouder kunt begrenzen, gewoon omdat je daar een extra teugel hebt. Je voorkomt ermee dat het paard schuin over de buitenschouder wegloopt. Al moet je wel heel licht begrenzen, en alleen begrenzen, kromtrekken is niet de bedoeling, net zo goed als op de slof steunen niet de bedoeling is. Paard moet leren op eigen benen lopen, niet steunen op jouw handen, niet over de schouder weglopen, niet door het been heen komen.
Overigens zijn veel paarden wel iets scheef, maar niet heel veel, maar juist bij een paard dat echt scheef is, kan wat extra begrenzing heel goed werken :)

Ik maak een jong paard in balans en op eigen benen door zodra er een stuur en rem op zit, mee naar buiten te nemen. Lange rechte lijnen zorgen voor lopen opeigen benen en balans vinden. Dáár heb ik geen slof voor nodig :n

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:04

@Safiera, ik weet niet hoe jij de slof om hebt maar ik heb nog nooit meegemaakt dat er iets tussen de slof blijft hangen, of dat een paard erin stapt. En ik rijd toch al heel lang met slof, heb het geleerd bij Albert Voorn, die rijden daar alle paarden buiten met slof voor de veiligheid.
Als je de slof helemaal los laat en hij bungelt tussen de voorbenen ZOU het misschien kunnen maar dat is dan ook niet nuttig om dat te doen.
Lange teugel geven met een slof is gewoon genoeg ruimte geven om zijn/haar hals te laten strekken...

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:21

Neem mijn jonge heer dan ook maar mee naar buiten... :+ Een auto en het wordt vliegen :=

Maar dat was niet zo'n vriendelijke opmerking, sorry. Een slof komt ook echt niet om mijn jonge pony, daar vind ik echt 'less is more!' wat hulpteugels betreft. Eerst maar eens aan de ruiter werken, en gewoon nog even doorzetten zonder iets om.

Voor onze oudere pony ga ik de slof wel eens proberen vast maken aan de zijkanten, misschien dat we haar daarmee correct kunnen leren buigen in de hoeken? Maar dan heb ik het weer over de pony met 'problemen' waarvan ik hier al ons slofgebruik heb uitgelegd.

griebels schreef:
@Safiera, ik weet niet hoe jij de slof om hebt maar ik heb nog nooit meegemaakt dat er iets tussen de slof blijft hangen, of dat een paard erin stapt. En ik rijd toch al heel lang met slof, heb het geleerd bij Albert Voorn, die rijden daar alle paarden buiten met slof voor de veiligheid.
Als je de slof helemaal los laat en hij bungelt tussen de voorbenen ZOU het misschien kunnen maar dat is dan ook niet nuttig om dat te doen.
Lange teugel geven met een slof is gewoon genoeg ruimte geven om zijn/haar hals te laten strekken...

Onze slof (maat COB) is best groot voor de pony waarvoor we 'm gebruiken. Dus als hij los hangt kan ze er zeker in springen. Gelukkig heb ik het ook nog nooit meegemaakt. En wat ik onder los versta, is idd contact houden, niet alles losgooien. Toch kan ik er niet 100% op zijn, mijn zusje (de ruiter in mijn geval) is pas 12 en weet waarschijnlijk nog niet zo goed met de slof te handelen als profs. En dan kan ik haar in de bak veel beter en veiliger begeleiden. Ik vind trouwens ook dat een paard niet volledig kan halsstrekken met slof, het blijft lichtjes inwerken... Iig, onze pony doet haar hoofd toch anders omlaag zonder slof. Dan komt haar neus er meer uit zeg maar.

Goed, jij hebt zeker je punt. Het blijft waarschijnlijk vooral een gevoelskweste van mij. Wij gaan naar buiten met Thiedemann, en zodra we weer een martigaal gekocht hebben weer gewoon met martigaal. Pony wordt soms erg fris, omdat ze het zo leuk vindt :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:36

Focussed schreef:
Espoir_ schreef:
Dan vraag ik me af. Stel je krijgt het voor elkaar om je paard bij je te houden omdat je er een slof aan hebt.. Krijg je het dan ook voor elkaar zonder slof? Want dat is uiteindelijk de kunst! Je bent sterker met slof, maar dan lukt het je op den duur toch ook helemaal niet meer zonder slof.. Lijkt mij dan!

En daar zit de crux: Je paard iets laten doen wat je wilt dmv kracht ga je nooit winnen. Dan moet je inderdaad grijpen naar hulpteugels en daarna is het nog 10 keer lastiger om zonder hulpteugel hetzelfde te vragen.
Paardrijden doe je nooit op kracht....

kijk, en daar zit dan ook de fout van de meeste ruiters(incl jullie 2 die het in dit geval verkeerd benaderen)
de slof is geen hulpteugel die werkt op kracht...
tenminste... als je hem goed gebruikt ;)
de slof is een begrenzende teugel die alleen dan werkt wanneer een paard zelf kracht gaat gebruiken...
jij als ruiter gebruikt geen kracht bij het gebruik van deze teugel, want deze teugel gebruikt de kracht van het paard tegen zich zelf :)
een slof hangt altijd los, mits het paard niet tegen je in gaat, als hij tegen je aangaat staat er pas druk op beide teugels en zodra het paard weer los laat is de druk weer weg :)

een slof teugels is de beste hulpteugel die er is... maar tegelijkertijd de slechtste...
bij goed gebruik kunnen de beste resultaten er mee geboekt worden...
bij slecht gebruik alleen maar de slechtste resultaten...
het is aan de ruiter om goed om te gaan met deze "macht" die de teugel je in handen geeft...
maar dat is met alles zo...
wij zijn als ruiter ook verplicht goed om te gaan met bit, zweep en sporen...
en zijn ook verplicht goed om te gaan met het dier zelf :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:37

Ariebren schreef:
Zodra een ruiter de slof teugel om doet bij een paard dan kan de ruiter nog geen paardrijden.

en jou reactie is wel weer zo verrassend :Z

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:55

M_D_H schreef:
een slof teugels is de beste hulpteugel die er is... maar tegelijkertijd de slechtste...
bij goed gebruik kunnen de beste resultaten er mee geboekt worden...
bij slecht gebruik alleen maar de slechtste resultaten...
het is aan de ruiter om goed om te gaan met deze "macht" die de teugel je in handen geeft...
maar dat is met alles zo...
wij zijn als ruiter ook verplicht goed om te gaan met bit, zweep en sporen...
en zijn ook verplicht goed om te gaan met het dier zelf :)

Mooi verwoord, ik sluit me hier volledig bij aan!
Discussieer vrolijk verder, ik ga mijn bedje opzoeken :wave: Mij hoor je morgen wel weer.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:58

M_D_H schreef:

En dat wordt in dit topic ook meteen weer duidelijk :j