zweep is straf en zielig ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

san4nie

Re: zweep is straf en zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:15

Maar, wat is dan het verschil tussen een tik geven en slaan?
Het komt op hetzelfde neer, maar tog hoor je tog, ik geef mijn paard soms wel een tik maar sla hem nooit.
Voor mij persoonlijk zie ik hier geen verschil in?

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 08:08

san4nie schreef:
Het komt op hetzelfde neer, maar tog hoor je tog, ik geef mijn paard soms wel een tik maar sla hem nooit.

Ik maak dan ook het onderscheid tussen een tikje en een MEP.
Bij een tikje hoor je het bijna niet dat je paard een aanwijzing krijgt.
Bij een mep hoor je het luid en duidelijk + je geeft je paard waarschijnlijk striemen.

Iets wat ik bij mijn paarden overigens niet moet proberen, of -zeker de jongste- ze flikkeren me er meteen af.
Sla dan ook altijd op mijn eigen bil, ook keisexy natuurlijk, zo'n blauwe bil :D

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 08:14

Bij mij is de zweep meer een pressie middel, paardlief weet zodra ik die pak hij voorwaarts moet worden.
En naar mijn hulpen moet luisteren.

Is ie braaf ligt hij zo weer aan de kant.

Een zweep is niet zielig, dat hangt alleen af van de gebruiker.
Heb er hier ook een in mijn omgeving die de zweep continue gebruikt, en paard geeft ook gewoon geen kik meer om die zweep. Als je zo ver bent ben je verkeerd bezig.

Maar in mijn ogen is het een verlening van je arm en een hulp middel om je paard af en toe op zijn plek te zetten.

Vind het altijd wel schattig, bij ons op stal hebben we nog beginnerslessen van die kleine meisje die heel trots op hun ponytje zitten met zweep en helemaal niet weet waarvoor ze dat ding hebben :)

FLIP123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:45

Ik vind een zweep prima.

Heb je een nieuw paard en die was behoorlijk slecht aan het been.
Nu heb ik een keer met sporen proberen te rijden, maar vaak vind ik dat de paarden daar niet beter door aan het been worden.
Om ze beter aan het been te krijgen, rij ik zonder sporen maar met zweep.
2keer aandrijven geen reactie een tikje achter het been, en het werkt super.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:52

Optiwolk schreef:
san4nie schreef:

Ik maak dan ook het onderscheid tussen een tikje en een MEP.
Bij een tikje hoor je het bijna niet dat je paard een aanwijzing krijgt.
Bij een mep hoor je het luid en duidelijk + je geeft je paard waarschijnlijk striemen.

Iets wat ik bij mijn paarden overigens niet moet proberen, of -zeker de jongste- ze flikkeren me er meteen af.
Sla dan ook altijd op mijn eigen bil, ook keisexy natuurlijk, zo'n blauwe bil :D

Dat is waar! Maar ik denk wel dat het soms effectiever en duidelijker voor het paard is om één keer een mep te geven, dan heel lang vaak tikjes te geven. Dan krijg je hier op ded duur ook geen reactie meer op, en wat moet je dan..
Niet dat ik ooit een paard striemen heb geslagen hoor! Maar als ze echt lopen te etteren dan is het één keer duidelijk en afgelopen O:)

Waar ik les heb staan ook nog andere paarden, mijn instuctrice rijdt ééntje van 4 jaar, zelf ingereden enzo.
Nu rijdt ik er ook af en toe op in de les.
Van haar leer ik wel dat na duidelijk been geven, ik geen reactie krijg, je een tikje achter je been moet geven, zodat ze leert goed op je been te reageren.
Hier ben ik wel weer volkomen voor. Zelfde manier als FLIP123, alleen dan niet om af te leren, maar te voorkomen! ;)

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:34

een zweep is niet om te straffen maar om seintjes te geven. net asl sporen en een bit het licht aan de ruiter of het zieligis of niet. en wat ik zelf altijd zeg: liever een tikje dan een grote schop. :)

cass1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:10

Ik rij altijd in het bos met mijn verzorgpony(een haflinger) en rij zonder sporen maar met zweep maar er eigenlijk weinig gebruik van maar ze heeft er vaak een handje van om een hap gras mee te nemen(rij eigenlijk altijd met me benen dus heb de teugels wat los hangen) en dan heeft me been geen zin dus moet ik wel een tik met de zweep geven en heus geen mep maar wel even laten schrikken, heeft ook wel geholpen want ze doet het eigenlijk nooit meer. :D

ben er ook eigenlijk niet zo'n voorstander van maar het is wel echt nodig anders reageert ze gewoon niet!

jackiejtjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:32

op zich vind ik het niet zo zielig maar ik heb er een hekel aan gekregen bij ons op de manege dan ging je kijken bij die beginners en die bleven slaan terwijl het paard gewoon liep maar ze vonden het dan te traag terwijl ze dan nog aan het instappen zijn. en bij het uitstappen ook en steeds ja hij loopt te langzaam en dan weer swiep swiep. maar af en toe een tikkie is niet zo erg om gewoon een beetje te corrigeren. maar je moet het gewoon met je verstand gebruiken en als laatste middel. en leg er ook aan wat voor paard je heb je heb ook paarden als ze al een zweep zien slaan ze al op hol en als je het dan bij die paarden gebruikt vind ik het wel echt zielig

Sabuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:29

Ik vind een zweep NIET zielig, als hij goed gebruikt wordt.
Ik begon met rijden op een manege, in de beginnersles. Daar werd ons gewoon geleerd met je zweep te slaan om hem in draf te krijgen, ook om hem in galop te krijgen. Niks benen of stem. Als de instructrice zei drrrrraf, dan hoorde je al die klappen van de zweep :(
Zelfs ik snapte met mijn 7 jaar dat het niet zo ging, ben meteen naar een andere manege gegaan. (komt ook door mijn moeder hoor, die had zelf vroeger ook gereden, en heeft ook nooit zo leren rijden)
Als een zweep op deze manier gebruikt wordt, vind ik hem WEL zielig

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 17:36

zweep mag als ie op t juiste moment en op juiste plek gebruikt wordt zodat t paard t ook snapt

kahvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:30

Zoals de meesten zeggen, tikjes zonder ''kracht'' kunnen heel nuttig zijn zeker in het begin van bepaalde lastige oefeningen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:37

Aangezien de DB het zweepgebruik in de drafsport wil verbieden zal het wel niet lang meer duren totdat hij bij jullie ook verboden wordt :+ ( ik denk laat ik even een nieuwe dimensie aan de discussie geven :D )

simplysyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:27

ligt eraan hoe je de zweep gebruikt. ik gebruik hem niet echt als een straf middel dan krijg je juist vaak een aaf rechtse werking.

Lynn_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:09

Afhankelijk hoe hij gebruikt word.
Ik heb dagen gehad dat ik Cleoh amper voorruit kreeg, en dan nam ik de zweep erbij, klein tikje, of zelfs gewoon de zweep even tegen zn bil leggen en hij werd wakker. Daarna even blijven vasthouden en na paar minuutjes laten vallen en gezellig doorrijden :)

_Megann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:26

Een zweep moet een hulpmiddel zijn en geen strafmiddel.
Kan net het ietsje verschil maken bij het rijden, beter 1x een kleine tik dan 10x moeten porren met je been.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 23:58

ik KON mijn ruintje niet met zweep rijden ( puur verzet omdat ie dan wist dat ie moest luisteren haha )
nu rijd ik wel sinds kort met zweepje ( iets kortere) en gebruik hem alleen maar als ie niet op mijn beenhulp reageerd

voorbeeld :

gisteren gingen we wijken gaf de goede hulpen maar meneer reageerde niet - 1x duidelijke beehulp - geen reactie 1 niet al te harde tik met de zweep op zijn kont/bil kant die hij vertikte mee te nemen -kreeg meteen een loeier van een bok - maar negeerde dat--- daarna---- opnieuw ac lijn afwenden --- opnieuw beenhulp en hopla meneer kon het dus wel hahaha het was dus duidelijk geweest voor hem

dus zweep ik niet zielig mits je hem gebruikt voor aanwijzing en correctie op een normale vriendelijke manier ;)
( mijn pony lief maakt er altijd een sport van om te bokken als je je zweep maar aan durft te leggen haha )

heb genoeg meiden gezien die de striemen op hun paard slaan omdat het paard iets niet wilt doen enz enz wat ze ook verzinnen --- dat keur ik dus niet goed en verafschuw ik !

joyfortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:51

Ik rij de laatste tijd een paard die veel omhoog ging als hij door had dat hij moest werken. Maar die kreeg gewoon een flinke tik tussen ze oren! ;)
Dus om te straffen, maar vaak is het gewoon dat kleine tikje wat je anders net niet voor elkaar krijgt.

Ro_peace

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:30

ik gebruik een zweep als verlengstuk van mn been
hij even niet luister naar mn been kan ik door middel van de zweep op zn kont TE LEGGEN verduidelijken wat ik op dat moment bedoel.
Bijv bij het wijken, als hij niet genoeg aan de kant gaat voor mn been, leg ik mn zweet tegen zijn kont.
Als hij daar niet op reageert geef ik een klein tikje.
Meestal is dat al genoeg en snap hij zo mijn hulp

Vera_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:31

Zweep kan ook om te straffen, bijvoorbeeld als hij bokt. ;)
Maar als hij niet goed op je benen reageert gebruik ik de zweep om mn hulp te verduidelijken.
En dan zijn er nog van die manege paarden die zo gek zijn om ineens stil te gaan staan,
die geef ik wel een flinke tik, maargoed, dat ligt anders.

dinaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:00

Vera_Horses schreef:
Zweep kan ook om te straffen, bijvoorbeeld als hij bokt. ;)
Maar als hij niet goed op je benen reageert gebruik ik de zweep om mn hulp te verduidelijken.
En dan zijn er nog van die manege paarden die zo gek zijn om ineens stil te gaan staan,
die geef ik wel een flinke tik, maargoed, dat ligt anders.

je hebt volledig gelijk vin ik RESPECT _/-\o_

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:04

ligt er aan hoe je hem gebruikt ik denk dat iedereen wel eens een pets op je paard z'n billen heeft uitgedeelt. De mensen die dat zeggen zijn vaak mensen die op makke paardjes rijden. Als je paard niets mankeert de hulpen kent en het tuig goed ligt en hij dan na de juiste hulpen een paar keer te geven met een tikje er tussen nog niet aanspringt in galop maar ondertussen z'n bit vastpakt hoofd naar beneden gooit en een paar gemene bokken geeft moet je toch echt wel een tik geven.

nienke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 06:00

Zweep is niet zielig, alsje er normaal mee om gaat.
Sommige mensen blijven maar slaan en slaan terwijl het paard gewoon goed loopt.
Een klein tikje kan volgens mij geen kwaad.

xRevanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 11:39

Als je zweep correct gebruikt vind ik het een handig hulpmiddel :)

lambriniF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:02

mensen vergelijken paarden vaak met mensen. wij lijken totaal niet op elkaar en vind het nergens op slaan als mensen dat zeggen.
wat ik van een zweep vind is, een hulpje voor als hij/zij bv. sneller meot lopen of als hij een bok of een trap geeft. wat wel zielig is als je onodig steeds met de zweep slaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:04

Bij goed gebruik niet zielig... net als een slofteugel maar als je daar mee gezien word dan word je wel zowat gestenigd en bij een zweep niet :D