Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:43

cherie78 schreef:
Moll schreef:
MIjn excusses maar dan vind u de verschillen die benemoemd worden in de Ausbildung

De verschillen worden NIET benoemd in de Ausbildung

Sckala der Ausbildung KR:
Der Takt
Die Losgelassenheit
Die Anlehnung
Der Schwung
Die Geraderichtung
Die Versammlung

Skala der ausbildung AR:
-Balance
- Soupleness
- Shape
- Tempo
-Takt
- Swung

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 01:26

Moll schreef:
Professor u heeft de foto's van mij met de witte hengst in het verleden gezien met werken aan de hand het Ubertreten en SB, als ik dat terug kijk en dit lees raak ik gewoon het spoor bijster.

Bent u in een stroedel gekomen? Heel eenvoudig heb u toen ook geschreven dat het"echte" werk SB alleen met de langeteugel en onder de man volendend kan worden, u doet het ook in een verzamelde gang, dat is anders als alleen als een hond aan de lijn rond te lopen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 01:31

cherie78 schreef:
Allemaal heel "aardig" verwoordt door professor.

Maar geen onderbouwing waarom de AR van iets anders uitgaat dan de KR :+

De AR gaat van oefeningen uit, die OOK door het Skala benoemd worden.

Leest u eens terug Moll heeft op zijn manier dat onderbouwd.
En ik op mijn manier, u zult toch echt eens terug moeten lezen.
Alleen de argumenten van de AR zijn erg dun en steeds herhalend, zo ook die voor mij lachwekkende Skala die nergens maar ook nergens op slaat, om dat er maar een Skala der Ausbildung bestaat.
Deze van de AR is werkelijk net als het rijden een aftreksel van het "echte".

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 09:16

Professor schreef:
Moll schreef:
Professor u heeft de foto's van mij met de witte hengst in het verleden gezien met werken aan de hand het Ubertreten en SB, als ik dat terug kijk en dit lees raak ik gewoon het spoor bijster.

Bent u in een stroedel gekomen? Heel eenvoudig heb u toen ook geschreven dat het"echte" werk SB alleen met de langeteugel en onder de man volendend kan worden, u doet het ook in een verzamelde gang, dat is anders als alleen als een hond aan de lijn rond te lopen.

daarom :D als ik het lees van de AR dan klopt het voor mij niet meer

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:03

Ik kom er ook even bij, heb het hele topic gelezen maar begrijp niet alles even goed.

Als eerst een vraag: Wat is de reden dat gymnasticeren aan de lange teugel wel goed kan (met de juiste buiging) en met werken aan de hand niet? aan de lange teugel ontbreken immers ook de benen om hulpen te geven voor buigen... (die hulpen geef ik met werken aan de hand met de zweep en er wordt nauwkeurig op de beenzetting gelet om te checken of de buiging juist is.)

Ik heb zelf 2 jaar gewerkt volgens de AR en werk sinds kort volgens de KR.
Wat heeft dat mij en mijn paard gebracht?
-Mijn paard is soepeler en veel rechter geworden (ze was behoorlijk scheef). Ze is wel wat sterker geworden, maar haar achterhand is nog te slap.
- Zelf heb ik door de AR veel beter geleerd te voelen wat er bij mijn paard gebeurt en ik heb geleerd om doelbewust ergens naar toe te trainen.
Maar er zijn ook tekorten en dat zijn belangrijke punten:
- M'n paard heeft nog niet zelf haar balans gevonden, ik ben continu hulpen aan het geven om haar in balans te houden en dat lukt meest alleen op de volte.
-tempo en takt zijn niet in orde. Door gebrek aan balans wisselt het tempo (meestal te laag) en de takt is dientengevolge ook niet goed. Om van schwung nog maar niet te spreken. Dat heeft ze niet..... Nu is mijn paard nog jong dus hoeveel schwung mag je dan verwachten?
- Losgelatenheid en ontspanning zijn niet helemaal in orde. Het blijft voor ons beide hard werken, waarbij totale ontspanning en een rustige aanleuning nog niet bereikt zijn.

Nu heb ik sinds kort les in KR. Daarbij is het simpel; paard moet buigen om binnenbeen, met aanleuning op buitenteugel, binnenteugel moet je los kunnen laten met behoud van buiging. Dat was moeilijk voor mijn paard omdat in de AR in beginsel veel aan de binnenteugel wordt gedaan. Maar het kwartje is aan het vallen en wat merk ik: m'n paard gaat echt buigen, komt zelf in balans en zoekt zelf aanleuning! Daarbij kan ik een heel licht contact met de mond onderhouden en hoef ik veel minder in de mond in te werken dan toen ik nog AR reed. Het tempo wordt meteen ook al beter.

Conclusie: de AR heeft ons zeker wel wat gebracht, maar ik heb de indruk dat ik het nu bij de bron aanpak en dat dat meer oplevert.
M'n instructeur gaf aan de zowel m'n paard als ik de KR heel snel oppakken. Ik denk zeker dat ik dat te danken heb aan de AR door de denkwijze en ook omdat m'n paard al soepeler en sterker is geworden.
Ik verwacht dat mijn paard met de KR sterker wordt dan de AR en dat alle andere punten van het skala (beide skala's :-)) ook in orde komen. AR brengt dus wel wat maar tempo en schwung zijn er (van wat ik heb gezien) zeker onderbelicht.

Maar bij mij blijft de vraag waarom het werken aan de hand niet goed zou zijn en lange teugelen wel. Het werken aan de hand heeft mijn paard soepeler en sterker gemaakt. Ik ben het er mee eens dat met rijden het meest opgelost kan worden.
Heeft iemand hier een antwoord op?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:22

Moll"
[quote="cherie78 schreef:
Moll schreef:
MIjn excusses maar dan vind u de verschillen die benemoemd worden in de Ausbildung

De verschillen worden NIET benoemd in de Ausbildung

Sckala der Ausbildung KR:
Der Takt
Die Losgelassenheit
Die Anlehnung
Der Schwung
Die Geraderichtung
Die Versammlung

Skala der ausbildung AR:
-Balance
- Soupleness
- Shape
- Tempo
-Takt
- Swung[/quote]
(sorry voor de quote die iets fout ging, maar bokt kan er geen 3 tegelijk quoten)

Als leek die hier meeleest, kan ik dus niet begrijpen weerom takt bij AR zo laag staat. (rest negeer ik even)
Zonder takt kan je toch niet lopen, het moet toch tikken als een klok.
En dan komt Takt toch stuk voor soupleness, shape, tempo etc.
Als je takt hebt, kan er losgelassenheit volgen, omdat je geen storingen hebt enzovoort..
Zonder tact, kan je toch niet rijden? (en ik niet zitten, want als er een tkctfout in zit, gooit mijn
paard me altijd precies uit balans, overigens takt fout doorgaans weer mijn schuld, omdat ik weer te veel
vraag of net niet op het goed moment. )

Ik rij geen AR, maar lees net bij meerhofh, dat je daar blijkbaar vooral? op binnenteugel rijdt, maar dan valt
je paad toch weg over de buitenschouder, die hij eruit kan drukken? En krijg je inderdaad een hals die
allicht naar de kant getr..sorry gebogen is waar je heen gaat en zal het paard zijn lijf toch niet zo makkelijk buigen?

Had eigenlijk nooit nagedacht over het verschil lange teugelen of werken aan de hand.
Ik doe aan lange teugelen/leidselen (wat echter geboren is uit noodzaak, omdat ik wou gaan mennen :o .)
Waarbij in mijn beleving de teugel/leidsel voering identiek is aan het rijden.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:49

Op de binnenteugel rijden kan idd tot gevolg hebben dat je paard op de buitenschouder valt, maar op de binnenschouder kan ook. Bij op de binnenschouder vallen werd mij geleerd om de binnenteugel tegen of zelfs over de hals te doen (2 handen naar buiten zoveel als nodig) om de schouder weer juist te plaatsen. En bij vallen op de buitenschouder andersom.
Zo blijf je dan de hele tijd leuk heen en weren zeg maar (is mijn ervaring iig).

Mijn paard is overigens nog jong en we zijn nog niet zo ver in de AR, maar ik dacht dat het de bedoeling is dat met de tijd wel aanleuning wordt genomen op de buitenteugel.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:18

ik heb zo een beetje 4 jaar AR gevolgd en ben ook regelamtig bij Bent geweest en met de binnenteugel rijden is binnen de AR net zo ongewenst als bij KR , ook binnen de AR is de aanleuning op de beutenteugel en de binneteugel een waakende teugel .

je kunt toch niet hoofdzakelijk met je binnenteugel werken dan valt het paard toch continu over zijn schouder?

bij wie heb je les gehad als ik vragen mag?

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:21

Het is natuurlijk niet zo dat de buitenteugel er maar bij hangt ofzo. Ik had contact op beide teugels. Maar m'n paard wilde nogal graag uit de buiging en dan moest ik met m'n binnenteugel begrenzen zodat ze dat niet deed. Met de buitenteugel moest ik genoeg ruimte geven zodat ze kan buigen. Als ze over de buitenschouder valt moest ik dat weer begrenzen met de buitenteugel tegen de schouder. Gevolg hiervan was dat ze de binnenteugel wat vast ging houden.

Bij m'n nieuwe instructeur moet ik licht contact hebben op de buitenteugel. In 1e instantie vraag ik buiging om m'n binnenbeen en reageert ze niet vraag ik extra stelling bij met m'n binnenteugel. Vervolgens begrens ik haar echter niet, maar laat het contact met de binnenteugel zo los dat ze zelf de buiging moet onderhouden en er niet op kan leunen. Ze moet de buiging onderhouden op m'n binnenbeen. 't Was ff wennen en er aan werken maar het werkt nu veel beter.

Overigens heb ik wel van meer mensen gelezen dat ze in het begin veel de binnenteugel gebruiken om stelling te vragen én onderhouden. Dit is ook het geval bij het werken aan de hand. Stelling vragen met de binneteugel lijkt mij logisch, maar zo stelling onderhouden niet.
liberty; wellicht ben jij een stuk verder dan ik waardoor dit al geen issue meer is?
Ik heb nooit bij Bent gelest, dus hoe hij dat zelf doet weet ik niet.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:42

Het is voor het eerst dat ik hoor dat je met AR met de binnenteugel moet werken en er druk op moet houden. Zoals beschreven wordt hoe het bij KR gaat zo hoor het OOK bij AR. Dus ik vrees dat de instructie niet voldoende is geweest.

De onderdelen van de skala van AR zijn net zo verweven met elkaar als die van de FEI. Je kan ze eigenlijk niet los van elkaar zien. Het is ook meer een leiddraad voor groene mensen met groene paarden, om ergens te beginnen. Helaas zijn we niet allemaal meer professionele ruiters zoals vroeger, die de tact vanaf het begin al automatisch konden regelen.

Dus inderdaad nog steeds geen goede argumenten cq onderbouwingen gehoord die in het nadeel van AR zijn :D

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:32

liljebo schreef:
Maar ff toch een vraagje... aan hetgeen wat ik van professor lees en ook wel van Moll, begrijp ik dat AD geen enkel nut zou hebben (beetje cru gezegd wellicht)

Maar dan... we hebben een merrie van 15 jaar, noordzweedse koudbloeddraver, 8 jaar op de baan gelopen, daarna paar jaar in de fok gebruikt en nu dus hier.
Stijf als een plank, was ze. Niet verwonderlijk. Ik heb dus wel met haar aan de hand gewerkt volgens de principes van AD (allé... ik heb het geprobeerd. Of ik helemaal geweldig ben daarin valt te betwijfelen) maar ze is wel veel soepeler geworden en reageert stukken beter op de hand bij rijden (bitloos) Mijn echtgenoot (tis zijn paard)rijdt ermee in het bos en hij merkt veel verschil in haar reacties op de hulpen.Ze reageert tegenwoordig heel licht. Eerder zette ze gewoon de hals vast als je een vraag stelde met de teugel.
Dus lijkt me dan toch dat het ook voordelen biedt?

Tot aan de winter oefende ik overigens ook met mijn merrie beetje vlgs dat concept, Haar lijf lag redelijk in de kreukels door probleem in het been wat niet is onderkend en overvragen (ze was zo scheef als een oud garnaaltje)
Ook zij werd wel losser dmv oefeningen. Heb ze onlangs de da voorgelegd, omdat ik er weer mee aan het werk moet (er ligt hier helaas een flink pak sneeuw) en hij vond het prima
(kan indien gewenst wel filmpje plaatsen, als jullie mij daarna laten overleven :o )

Maar dan zou je toch denken dat het niet zo nutteloos als omschreven is?

Het voorbeeld van Liljebo is een mooi voorbeeld uit de dagelijkse praktijk. Veel paarden hebben baat bij het grondwerk.

Ik denk dat de mensen die zich aangetrokken voelen tot de AR (marjike de Jong maakt overigens wel een splitsing in rechtrichten en AR. Iedereen die geen squire is houdt zich bezig met rechtrichten, maar dit even terzijde) zich vooral niet kunnen vinden of vastlopen in het hedendaagse rijden en manier van lesgeven, wat hoofdzakelijk wedstrijdgericht is. Mensen die zich hier niet in thuisvoelen, om welke reden dan ook proberen vaak andere manieren zoals NH in al zijn vormen, langeteugelwerk, Monty Roberts etc en dus ook de AR. Mijn ervaring is dat het meestal om paarden (en ruiters) gaat die van nature niet zo atletisch zijn of (herstelende van) een oude blessure enz. Wat mij opvalt is dat in de reguliere lessen takt en tempo worden verward met snelheid en rechtrichten met recht uit rijden. Deze groep paarden/ruiters lopen daarin vast en gaan op zoek naar andere manieren. Bij de AR wordt de ruiter geleerd te observeren en adequaat te reageren, oorzaak, gevolg oplossing. Van de ruiter een bewuste trainer maken.

liljebo schreef:
Zien jullie overigens skala als leidraad voor alle paardensport, incl western?

Ja!

meerhofh schreef:
Ik heb zelf 2 jaar gewerkt volgens de AR en werk sinds kort volgens de KR.
Wat heeft dat mij en mijn paard gebracht?
-Mijn paard is soepeler en veel rechter geworden (ze was behoorlijk scheef). Ze is wel wat sterker geworden, maar haar achterhand is nog te slap.
- Zelf heb ik door de AR veel beter geleerd te voelen wat er bij mijn paard gebeurt en ik heb geleerd om doelbewust ergens naar toe te trainen.
Maar er zijn ook tekorten en dat zijn belangrijke punten:
- M'n paard heeft nog niet zelf haar balans gevonden, ik ben continu hulpen aan het geven om haar in balans te houden en dat lukt meest alleen op de volte.
-tempo en takt zijn niet in orde. Door gebrek aan balans wisselt het tempo (meestal te laag) en de takt is dientengevolge ook niet goed. Om van schwung nog maar niet te spreken. Dat heeft ze niet..... Nu is mijn paard nog jong dus hoeveel schwung mag je dan verwachten?
- Losgelatenheid en ontspanning zijn niet helemaal in orde. Het blijft voor ons beide hard werken, waarbij totale ontspanning en een rustige aanleuning nog niet bereikt zijn.

Nu heb ik sinds kort les in KR. Daarbij is het simpel; paard moet buigen om binnenbeen, met aanleuning op buitenteugel, binnenteugel moet je los kunnen laten met behoud van buiging. Dat was moeilijk voor mijn paard omdat in de AR in beginsel veel aan de binnenteugel wordt gedaan. Maar het kwartje is aan het vallen en wat merk ik: m'n paard gaat echt buigen, komt zelf in balans en zoekt zelf aanleuning! Daarbij kan ik een heel licht contact met de mond onderhouden en hoef ik veel minder in de mond in te werken dan toen ik nog AR reed. Het tempo wordt meteen ook al beter.

Conclusie: de AR heeft ons zeker wel wat gebracht, maar ik heb de indruk dat ik het nu bij de bron aanpak en dat dat meer oplevert.
M'n instructeur gaf aan de zowel m'n paard als ik de KR heel snel oppakken. Ik denk zeker dat ik dat te danken heb aan de AR door de denkwijze en ook omdat m'n paard al soepeler en sterker is geworden.
Ik verwacht dat mijn paard met de KR sterker wordt dan de AR en dat alle andere punten van het skala (beide skala's :-)) ook in orde komen. AR brengt dus wel wat maar tempo en schwung zijn er (van wat ik heb gezien) zeker onderbelicht.

Dit is ook een mooi voorbeeld uit de dagelijkse praktijk. Persoonlijk heb ik dit ook meegemaakt en heb zeker een paar verkeerde keuzes gemaakt in de training van mijn paard maar het grondwerk/longeren a la AR met hier een daar een aanvulling, blijf ik zeker trouw aan.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:36

Jennyxx schreef:
Het is voor het eerst dat ik hoor dat je met AR met de binnenteugel moet werken en er druk op moet houden. Zoals beschreven wordt hoe het bij KR gaat zo hoor het OOK bij AR. Dus ik vrees dat de instructie niet voldoende is geweest.

De onderdelen van de skala van AR zijn net zo verweven met elkaar als die van de FEI. Je kan ze eigenlijk niet los van elkaar zien. Het is ook meer een leiddraad voor groene mensen met groene paarden, om ergens te beginnen. Helaas zijn we niet allemaal meer professionele ruiters zoals vroeger, die de tact vanaf het begin al automatisch konden regelen.

Dus inderdaad nog steeds geen goede argumenten cq onderbouwingen gehoord die in het nadeel van AR zijn :D

Ik kan het eigenlijk alleen maar zeer eens zijn met je post.

Echte tegen- argumenten ben ik ook nog steeds niet tegengekomen.
Ondanks "verwoedde" pogingen van bepaalde posters.

Het "slagen" van zowel AR als KR staat of valt met de ruiter/instructeur.

Niet alle AR-beoefenaars zijn goed/geweldig, zomin als alle KR-beoefenaars dat zijn.

Men moet een bepaalde "stroming" ook niet beoordelen op alleen de (praktijk)uitvoering ervan, maar op de (theoretische) uitleg erbij.
Daarom ook gelijk mijn stelling dat theorie net zo belangrijk is als de praktijk.
De praktijk kan (heel vaak) misgaan door de uitvoering, maar de theorie laat zien wat er waarom misgaat.
(of juist goed gaat)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:43

Breekt weer even in na een tip om hier eens te lezen.... ;)

Moll schreef:
dat klopt ook wat u zegt, waar het mij omgaat is zoals u ook aan geeft het zwaarte punt van de ruiter moet in de zelfde lijn lopen als die van het paard, echter veel van de ruiter vandaag de dag begrijpen dat stukje niet, en dat wilde ik toch graag even aan halen.

Heb hier al een paar keer wat over gelezen. Bedoel je dat de loodlijn van het paard dezelfde lijn aanhoudt als de lijn van de ruiter? En dan schouder, heup, hak?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:11

liberty22 schreef:
je kunt toch niet hoofdzakelijk met je binnenteugel werken dan valt het paard toch continu over zijn schouder?

wanneer op de folte of recht uit in beide gevallen is alles te reguleren met de buiten teugel

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:12

Zooist schreef:

Moll schreef:
dat klopt ook wat u zegt, waar het mij omgaat is zoals u ook aan geeft het zwaarte punt van de ruiter moet in de zelfde lijn lopen als die van het paard, echter veel van de ruiter vandaag de dag begrijpen dat stukje niet, en dat wilde ik toch graag even aan halen.

Heb hier al een paar keer wat over gelezen. Bedoel je dat de loodlijn van het paard dezelfde lijn aanhoudt als de lijn van de ruiter? En dan schouder, heup, hak?

idd jehebt verschillende loodlijnen in het paard niet alleen die van het hoofd maar ook waar het paard zijn gewicht centreert is een loodlijn en in overeenstemming daarmee behoort de ruiter te gaan zitten.

Zooist

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:14

Dus als de achterhand daalt, het bekken kantelt en de voorhand stijgt zit de ruiter ook iets achterover?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:18

cherie78 schreef:
.

Men moet een bepaalde "stroming" ook niet beoordelen op alleen de (praktijk)uitvoering ervan, maar op de (theoretische) uitleg erbij.
Daarom ook gelijk mijn stelling dat theorie net zo belangrijk is als de praktijk.
De praktijk kan (heel vaak) misgaan door de uitvoering, maar de theorie laat zien wat er waarom misgaat.
(of juist goed gaat)

en daar ga je dus de fout in, Praktijk beoordelen is veel belangrijker dan de theoretishe kennis, mijn ervaring hier is ois dat de AR ruiter theoretish het paard kan opleiden tot het hoogste nivo, echter in praktijk nog geen correcte SB kan laten zien.
Theorie is leuk en makkelijk ter aanvulling van, maar zeker niet het hoofddoel opzich

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:20

Zooist schreef:
Dus als de achterhand daalt, het bekken kantelt en de voorhand stijgt zit de ruiter ook iets achterover?

zoiets jah het licht genuanceerder maar idd in overeenstemming met waar het paard het gewicht heeft.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:22

liberty22 schreef:
Zooist schreef:

zoiets jah het licht genuanceerder maar idd in overeenstemming met waar het paard het gewicht heeft.

Dan denk ik inderdaad wel te begrijpen wat er bedoeld wordt. Thanks!

Maar waarom zo heel expliciet de keuze voor KR of AR?
Is het niet zo dat je van alle ervaringen en kennis (oud of nieuw) kan leren?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:23

Zooist schreef:

Moll schreef:

de ruiter verplaats het balans in de zelfde richting als dat van het paard dus wanneer het paard VWNW wprd gereden is het boven lichaam van de ruiter licht voorover gebogen in de zelfde balans als die van het paard, ander voorbeeld ga u eens met uw paard in ren galop over het strand of galopeerbaan, en tracht dan rechtop te blijven zitten zoals ze graag zien in de proef dan werkt u uw paard aan alle kanten tegen, gaat u mee naar voren met uw lichaam en verplaats het balans naar zijn behoefte zal het paard makkelijker gaan

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:25

liberty22 schreef:
Zooist schreef:

zolang de onderug los is en mee beweegt in de voorwaardse beweging van het paard

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:26

Zooist schreef:

[quote="Zooist schreef:

Is het niet zo dat je van alle ervaringen en kennis (oud of nieuw) kan leren?[/quote]

ik kan alleen maar zeggen je hebt gelijk , maar eens mens die graag wil leren grijpt dan aan wat zich aanbied toch?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:26

Zooist schreef:
liberty22 schreef:

ja, maar dan moet het wel iets zijn wat verbetering bied en niet iets wat later weer gecorigeerd moet gaan worden, het is wat Dhr. Professor zegt niet het wiel opnieuw uit willen vinden.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:27

je hebt dus drie lijntjes die je door je paard heen kunt trekken de loddlijn bij het hoofd die ken je , de loodlijn in overeenkomst met waar het gewicht is die trek je door het midden van het paard heen zo ongv. , en dan ook bij de achterbenen zodat je kan zien of hij de achterbenen te lang laat staan bijv.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:30

liberty22 schreef:
Zooist schreef:

ik kan alleen maar zeggen je hebt gelijk , maar eens mens die graag wil leren grijpt dan aan wat zich aanbied toch?

:j

Maar dan moet dat wel passen en verbetering opleveren.