Ik heb zelf 2 jaar gewerkt volgens de AR en werk sinds kort volgens de KR.
Wat heeft dat mij en mijn paard gebracht?
-Mijn paard is soepeler en veel rechter geworden (ze was behoorlijk scheef). Ze is wel wat sterker geworden, maar haar achterhand is nog te slap.
- Zelf heb ik door de AR veel beter geleerd te voelen wat er bij mijn paard gebeurt en ik heb geleerd om doelbewust ergens naar toe te trainen.
Maar er zijn ook tekorten en dat zijn belangrijke punten:
- M'n paard heeft nog niet zelf haar balans gevonden, ik ben continu hulpen aan het geven om haar in balans te houden en dat lukt meest alleen op de volte.
-tempo en takt zijn niet in orde. Door gebrek aan balans wisselt het tempo (meestal te laag) en de takt is dientengevolge ook niet goed. Om van schwung nog maar niet te spreken. Dat heeft ze niet..... Nu is mijn paard nog jong dus hoeveel schwung mag je dan verwachten?
- Losgelatenheid en ontspanning zijn niet helemaal in orde. Het blijft voor ons beide hard werken, waarbij totale ontspanning en een rustige aanleuning nog niet bereikt zijn.
Nu heb ik sinds kort les in KR. Daarbij is het simpel; paard moet buigen om binnenbeen, met aanleuning op buitenteugel, binnenteugel moet je los kunnen laten met behoud van buiging. Dat was moeilijk voor mijn paard omdat in de AR in beginsel veel aan de binnenteugel wordt gedaan. Maar het kwartje is aan het vallen en wat merk ik: m'n paard gaat echt buigen, komt zelf in balans en zoekt zelf aanleuning! Daarbij kan ik een heel licht contact met de mond onderhouden en hoef ik veel minder in de mond in te werken dan toen ik nog AR reed. Het tempo wordt meteen ook al beter.
Conclusie: de AR heeft ons zeker wel wat gebracht, maar ik heb de indruk dat ik het nu bij de bron aanpak en dat dat meer oplevert.
M'n instructeur gaf aan de zowel m'n paard als ik de KR heel snel oppakken. Ik denk zeker dat ik dat te danken heb aan de AR door de denkwijze en ook omdat m'n paard al soepeler en sterker is geworden.
Ik verwacht dat mijn paard met de KR sterker wordt dan de AR en dat alle andere punten van het skala (beide skala's

) ook in orde komen. AR brengt dus wel wat maar tempo en schwung zijn er (van wat ik heb gezien) zeker onderbelicht.