Wanneer is een ruiter te fors/stevig voor het paard????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tinkerSophia

Re: Wanneer is een ruiter te vors/stevig voor het paard????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 01:35

Zo even het zoveelste topic over dit onderwerp doorgelezen.
Persoonlijk word ik er heel moe van dat er altijd gekeken word naar gewicht, terwijl dat niet veel zegt. er zijn mensen lichter als mij maar als je dan vraagt aan een derde, dan geloven ze dat niet.
als ik jullie verhalen zo lees, ben ik veels te zwaar voor mijn paard.. maar dat is mijn man ook, dus wij zijn dierenbeulen.
zelf heb ik het nog niet aan het paard gemerkt, ze hinnikt als ik kom, ze loopt mee en heeft nog nooit een stap tegen gewerkt. nu ze heel ziek is, laten we haar natuurlijk staan, maar man o man wat een zorg en liefde krijgt dat dier en wat heeft ze ondertussen al een kosten gemaakt.. Meer dan ik betaald heb voor haar.. maar goed als je te zwaar bent....... is het zielig..
helaas ken ik genoeg mensen dien NIET te zwar zijn, maar waarvan de paarden toch echt ongelukkiger zijn, die geslagen worden als ze iets niet doen, en die niet de zorg krijgen die ze nodig hebben, die wat langer op hun hoeven moeten staan omdat de smid geld kost.. een verkeerd zadel dragen.. nou naar mij idee is dat veel zieliger.

Afbeelding

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 06:41

tinkerSophia schreef:
Persoonlijk word ik er heel moe van dat er altijd gekeken word naar gewicht, terwijl dat niet veel zegt. er zijn mensen lichter als mij maar als je dan vraagt aan een derde, dan geloven ze dat niet.
als ik jullie verhalen zo lees, ben ik veels te zwaar voor mijn paard.. maar dat is mijn man ook, dus wij zijn dierenbeulen.
zelf heb ik het nog niet aan het paard gemerkt, ze hinnikt als ik kom, ze loopt mee en heeft nog nooit een stap tegen gewerkt. nu ze heel ziek is, laten we haar natuurlijk staan, maar man o man wat een zorg en liefde krijgt dat dier en wat heeft ze ondertussen al een kosten gemaakt.. Meer dan ik betaald heb voor haar.. maar goed als je te zwaar bent....... is het zielig..
helaas ken ik genoeg mensen dien NIET te zwar zijn, maar waarvan de paarden toch echt ongelukkiger zijn, die geslagen worden als ze iets niet doen, en die niet de zorg krijgen die ze nodig hebben, die wat langer op hun hoeven moeten staan omdat de smid geld kost.. een verkeerd zadel dragen.. nou naar mij idee is dat veel zieliger.

Nee da's een goeie graadmeter... :Z

Mijn onbeleerde merrie hinnikte ook altijd naar mij...

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 07:16

tinkerSophia schreef:

Er wordt toch ook niet gezegd dat mensen met overgewicht slechter voor hun paard zorgen? Volgens mij snap jij
de stelling niet helemaal. Het gaat puur over het gewicht van de ruiter in verhouding tot het postuur/grootte van
het paard. Helemaal niet of je wel op tijd naar de dierenarts gaat, en of je paard hinnikt als je komt :?.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 07:58

Heb niet 't hele topic doorgelezen. Het 'ideaal beeld' bestaat niet, maar kan door iedereen getraind worden. Mijn mening is dat, als een ruiter harmonieus door de ring gaat het niet uitmaakt wat voor type paard of ruiter het is.

Afbeelding

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 09:17

Psydoxy schreef:
Heb niet 't hele topic doorgelezen. Het 'ideaal beeld' bestaat niet, maar kan door iedereen getraind worden. Mijn mening is dat, als een ruiter harmonieus door de ring gaat het niet uitmaakt wat voor type paard of ruiter het is.

Afbeelding

tadaa het antwoord :D leuk plaatje trouwens

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 09:35

Hoeveel je voor je paard hebt betaald heeft toch helemaal niks te maken met of je te zwaar voor 'm bent? Of ben ik nou gek?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 09:41

Citaat:

Dat is inderdaad sneu voor die paarden, maar daar ging het nu toch niet om?

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:19

Opaal77 schreef:
Met betrekking tot het ontbreken van "ruitertraining" op de gemiddelde sportschool (en manege) een praktische tip voor het verbeteren van je balans en houding: ga stijldansen.
Ik heb dit een aantal jaren naast het paardrijden gedaan en merkte echt het nut met rijden.

Ballet! Vanaf mijn 5/6e jaar t/m 12 jaar aan klassiek ballet gedaan. Merk het nu ook nog steeds in mijn houding. Je wordt daarbij heel bewust gemaakt van je lichaamshouding :)*

Zelf ben ik 1.75m en 57kg. Daarbij onderaan hetv gezonde deel de BMI score. Alleen kwa postuur voel ik mijzelf prima (maat 36/38). Ik ben niet dik en niet dun. Ik ben van mening dat BMI geen goede graadmeter is.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:41

BMI is allang achterhaald als graadmeter voor wat een gezond gewicht voor iemand is. Aangezien deze geen rekening houdt met waar het gewicht vandaan komt kun je het alleen als een hele ruwe inschatting gebruiken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 12:24

Ik vind dat er soms wel een beetje krom geredeneerd wordt.

Waar het om ging is 'er zijn paarden die het slechter hebben met dunnere ruiters.' Als een paard het bij een ander nog slechter heeft wil niet per se zeggen dat het bij jou wel kan. Het kan ook betekenen dat het bij allebéi beter niet kan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 12:49

Nee een te zwaar iemand hoef je niet meteen te kleineren. Maar als je een dik iemand. Want daar hebben we het over, we hoeven er niet met verzachtende woorden omheen te draaien; een te DIK iemand (want stevig/fors is nog wel acceptabel en je hoeft niet perse een ongezonde BMI te hebben als je wat forser bent) op een slank/rank paardje is gewoon niet gezond voor het paard.
En moet je dan als je zoiets ziet dan maar denken; "oh nee die zieligert heeft het al zo zwaar, laten we er vooral niets van zeggen want hij wordt al zo gekleineerd door de maatschappij."

Acceptatie van dikke mensen, prima iemand is heust niet minder in mijn ogen met een maatje meer. Maar als je zwaarlijvig bent breng je je eigen gezondheid in gevaar, plus dat van je paard. En als je fors/stevig bent moet je zorgen dat je niet zwaarlijvig wordt en een paard rijden die bij je past. Ik ben 1.80 en niet superslank -helaas ;) - en ik ga ook niet op een pony rijden.

tinkerSophia

Re: Wanneer is een ruiter te fors/stevig voor het paard????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 14:41

Laatr maar typisch bokt.. vooral NIET reageren op de rest..
maar ben blij dat jullie het allemaal zo makkelijk hebben, en dat als je te lang bent zie foto voor mijn post dat dat allemaal wel kan

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 14:56

Sorry Sophia, maar wat bedoel je?

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 14:57

Als je het dan hebt over lezen, had je ook kunnen weten dat ik net 17 kilo af ben gevallen,
mede voor mijn pony. Dus heb het alsjeblieft niet over makkelijk, want dat slaat nergens op.

Ik heb heus wel je post helemaal gelezen, maar ben het er gewoon niet mee eens. Het gaat
hier over het gewicht, en niet naar bijvoorbeeld het geld dat je erin stopt als het paard ziek is.

tinkerSophia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 14:59

Dat iedereen altijd zo makkelijk kan oordelen achter de computer, en over hinniken dat word eruit gehaald.. en losse woorden, als mensen nou eens een hele post lezen..
het spijt me wel maar laat lekker iedereen in zijn waarde.. altijd dat gewijs naar een ander wat zielig zou zijn.. wat ik zielig vind! is dat een paard niet de zorgen krijgt die die nodig heeft, een verkeerd zadel heeft en daardoor vast gereden word dat vind ik veel zieliger..
maar laat iedereen lekker mooi wezen, en blij zijn met hun ideaal paard!

Bokt, om jezelf de vernieling in te helpen, om jezelf een minderwaardigheidscomplex aan te laten banketstaaf.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:04

Komt weer dat stukje over zorg erbij. Ik snap dat echt niet :?. Je hoort altijd goed voor je paard te zorgen,
in welke omstandigheden dan ook. En daar hoort ook bij dat je er zorg voor draagt dat je zijn lichaam niet
te zwaar belast. Daar gaat dit topic over. Niet over de zielige paarden waar het materiele plaatje niet van
klopt...

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:09

@TinkerSophia, tsja wat moet ik zeggen, ookal lees ik je post nog eens door het blijft een ongenuanceerd stukje wat kant nog wal raakt.

Even terugkoppelend, het gaat er in dit topic juist om het aftasten waar nu eigenlijk voor een ieder de grens ligt m.b.t. het gewicht van de ruiter/amazone. En niet over dat andere beesten het minder hebben...
De reactie van _Arwen_ treft dan ook de spijker op zijn kop!

tinkerSophia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:12

Prima! maar dan heb ik een vraag..
want na 6 pagina's is er nog geen antwoord..

wanneer is iemand te zwaar?? laat iedereen daar dan een s een antwoord op geven..
want te lang maakt blijkbaar niet uit alleen te zwaar.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:13

Wat mij betreft maakt te lang ook uit. Wat mij betreft kun je beter niet op je paard rijden als je hem op welke manier dan ook in de weg zit.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:13

Ik vind dat gewicht niet altijd een belemmering hoeft te zijn voor je paard.
Wat ik wel erg vind is op een paard gaan zitten zonder bespiering met een te "hoog" gewicht.
Als je gewoon goed kijkt naar het paard wat bij je past geen probleem maar ja iemand van 65 kilo op een shet is geen gezicht en iemand van 120 op een arabier kan natuurlijk ook niet maar gelukkig zijn er paarden rassen genoeg en is er denk ik voor iedereen wel een geschikt ras/paard voor mensen beneden de 135/140 kilo.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:14

_Arwen_ schreef:
Wat mij betreft maakt te lang ook uit. Wat mij betreft kun je beter niet op je paard rijden als je hem op welke manier dan ook in de weg zit.

Maar mensen die leren paarrijden zitten een paard altijd in de weg hoe doe je dat dan :D

tinkerSophia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:15

zoals in mijn eerste post. een foto! ik ben dus te zwaar voor haar?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:16

wollie27 schreef:
_Arwen_ schreef:

Maar mensen die leren paarrijden zitten een paard altijd in de weg hoe doe je dat dan :D

Dat moet dan maar even, daar zit als het goed is verbetering in! Ik zeg ook niet dat het niet mág, ik zeg 'liever niet'. Leren rijden moet nu eenmaal op een paard...

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:19

[/quote]

Maar mensen die leren paarrijden zitten een paard altijd in de weg hoe doe je dat dan :D[/quote]

Dat moet dan maar even, daar zit als het goed is verbetering in! Ik zeg ook niet dat het niet mág, ik zeg 'liever niet'. Leren rijden moet nu eenmaal op een paard...[/quote]

Ja anders leer je het niet maar vind wel dat op sommige manege,s de ruiters niet echt vooruit gaan helaas.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:19

tinkerSophia schreef:
zoals in mijn eerste post. een foto! ik ben dus te zwaar voor haar?

ik vind van niet .