ik zit er zelf op maar ik weet hoe hij kan dragen (nog veel meer dan dit) en hier vind ik hem zelf dan toch nog teveel stuwen (maar ben stiekem wel blij hoor dat u het mee vind vallen
) Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
liefhelietje schreef:Dat kloptik zit er zelf op maar ik weet hoe hij kan dragen (nog veel meer dan dit) en hier vind ik hem zelf dan toch nog teveel stuwen (maar ben stiekem wel blij hoor dat u het mee vind vallen
)
doei schreef:Bedankt voor u antwoorden!
De schouderbinnenwaarts begrijp ik denk ik.
Wanneer het achterbeen niet ver genoeg meegaat dan drijf ik bij om weer op te vangen en dan zit het achterbeen er weer mooi onder. Dat gaat inderdaad verzameld.
"Juist het gebeurd van achteruit, dus niet trekken maar drijven tegen een "stille" hand wanneer het paard de druk het hoogst maakt direkt de hand ontspannen(nageven)."
In hetzelfde principe als de schouderbinnenwaarts?
Doe ik het goed als:
- Paard maakt zich zwaar in de hand
- Ik blijf de hand ontspannen
- Drijf direct bij
- Sluit de hand (niet langer als 1 seconden)
- En ontspan, paard laat los
- En vang het tempo op met de zit (waar nodig)
Wanneer hij weer zwaar wordt weer precies hetzelfde doen.
Moll schreef:stuwen van het achterbeen wil je dragend maken, dit om het paard contenu, maar toch geleidelijk op het achterbeen te plaatsen, elk vorm van gewicht dat meer is dan het gewicht van de teugel betekend dat het dier op het 5e been loopt en dus niet in balans is en niet op het achterbeen.

Professor schreef:Juist ben nu eens blij dat jonge amazone´s zo nadenken wat zij doen.
En ook proberen het duidelijk in vaktermen uit te leggen bravo maar niet alleen aan u, maar iedereen die kritiek kan verdragen, en zeker die van mij.....

Professor schreef:marijkedam schreef:Ik vind dit een ontzettend interessant topic, en volg het al eventjes.
Dus vandaar dat ik ook eens een fotootje plaats om te zien hoe men hier over denkt.
Een ontspannen drafje.
Op concours met de bijbehorende spanning.
De eerste foto kan men niet vergelijken met de tweede foto, op de eerste foto is het typisch hals laten strekken, op de tweed foto gaat het paard in een goede remonte houding daar is niets mee daar zie ik geen spanning.

Professor schreef:cp112 schreef:Maar ik vraag mij dan wel af wat de 'kenners' (om het zo maar even te zeggen) van dit plaatje vinden:
Jammer van het hele beeld is dat uw buitenhand veel te hoog is, wanneer er een hand hoger is dan isdat altijd de binnenhand (ca 1 tot 2 vinger breed) en uw naar voren gebogen boven lichaam, het paard gaat in een relatieve oprichting en in een ruime taktmatige beweging.
Denk dat u persoonlijk meer aan uw zit moet werken, en dat dan uw paard nog meer straalt.
Voor de duidelijkheid Relatieve oprichting, dan gaat het paard in de houding, en de oprichting van hoofd en hals staat in relatie met de graad van verzamling cq het gevraagde.
Ikzelf vind dit een fijn plaatje (als je mij weg denkt, mijn houding is inderdaad daar om om te huilen) Qua hoofd hals houding en ruime gang/passen. Zeker voor een paard wat eigenlijk altijd buitenritten heeft gereden en toen ineens aan de bak moest
(op de foto is hij 17, helaas nooit met hem kunnen starten al waren we daar wel klaar voor, inmiddels is hij 19, met pensioen vanwege artrose/bronchitis/dampigheid) Citaat:Wat bedoel je precies met remonte houding?
Zoals de eerste foto probeer ik los te rijden, om dan verder te gaan naar de houding op de tweede foto.
Citaat:Ikzelf vind dit een fijn plaatje (als je mij weg denkt, mijn houding is inderdaad daar om om te huilen)
Leorah schreef:Professor, even een andere vraag, als je daarop wilt antwoorden. Ik ben erg benieuwd naar je vakgebied in de paardensport/houderij. Ben je zelf jurylid op hoog niveau of onderzoeker of gewoon iemand met een uitgesproken mening?
yarzoe schreef:Ha ha geweldig U heeft helemaal gelijk ! Zoals jullie kunnen zien is het de eerste keer dat ik uberhaupt een bericht stuur .![]()
Mijn paard is 1.76 en loopt graag te diep. Dan trapt hij ook regelmatig op de rem, om heerlijk erachter te kruipen, wat ik natuurlijk niet accepteer. Aan zijn bouw ligt het volgens mij niet. Meer het gebrek aan ervaring dat hij ook kan ontspannen als hij wat meer bovenin loopt.
Naarmate hij ouder wordt gaat dit nml veel beter omdat hij ook de tijd heeft gekregen om meer kracht te ontwikkelen in zijn gehele lichaam.
Meer mensen met een groot paard en dit kleine "probleem"?
yarzoe schreef:Aan de lengte ligt het niet, ben zelf 1.83 m. Maar het is op het moment een dominante heer. En heeft wat consequente opvoeding nodig!
Hij is inderdaad niet goed aan het been en probeert er tegenin te gaan. Na een paar min. en een paar goede overgangen gaat dit steeds beter en loopt hij als een trein !! Het begin is elke dag het moeilijkst. Ook bijvoorbeeld wat kleine tactfouten in de hoeken. Maar zoals ik al zei . Als hij gaat dan gaat hij , en is het een kwestie van verbeteren.
doei schreef:Excuus voor alle vragen, maar ik wil het graag zo goed mogelijk snappen.
Wat ik zelf dacht was dat wanneer het stuwende en dragende been evenveel naar voor als naar achter gaat het goed is.
Maar je wilt dus uiteindelijk liever dat het stuwende been minder ver naar achter gaat? Wat eigenlijk dus ook logisch is als ik naar dit plaatje kijk:
om het met dit beeld te vergelijken (waar het stuwende been buiten het lijf valt):
Ook dacht ik te hebben begrepen dat de oren het hoogste deel horen te zijn tenopzichte van de hoogste bolling in de hals. Moet dit nou wel of niet?
doei schreef:Ik wist wel dat jij het was
![]()
Maar dat van die Pessade ging weer wat buiten mijn bereik![]()
Is dit dan een betere vergelijking?
Achterkant zakt, benen blijven onder het lijf.