Loodlijn, afhankelijk van bouw paard? Jullie mening!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:13

Dat klopt ;) ik zit er zelf op maar ik weet hoe hij kan dragen (nog veel meer dan dit) en hier vind ik hem zelf dan toch nog teveel stuwen (maar ben stiekem wel blij hoor dat u het mee vind vallen ;))

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:17

liefhelietje schreef:
Dat klopt ;) ik zit er zelf op maar ik weet hoe hij kan dragen (nog veel meer dan dit) en hier vind ik hem zelf dan toch nog teveel stuwen (maar ben stiekem wel blij hoor dat u het mee vind vallen ;))

In een Arbeidsdraf die u hier toont hoeft een paard niet meer te dragen dat zou afbreuk doen aan de Schwung, dit beeld is een positief beeld dat mij deugd doet aangezien het straalt, zowel paard als amazone, en het een vriendelijke handhouding laat zien.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:20

doei schreef:
Bedankt voor u antwoorden!

De schouderbinnenwaarts begrijp ik denk ik.
Wanneer het achterbeen niet ver genoeg meegaat dan drijf ik bij om weer op te vangen en dan zit het achterbeen er weer mooi onder. Dat gaat inderdaad verzameld.

"Juist het gebeurd van achteruit, dus niet trekken maar drijven tegen een "stille" hand wanneer het paard de druk het hoogst maakt direkt de hand ontspannen(nageven)."

In hetzelfde principe als de schouderbinnenwaarts?
Doe ik het goed als:
- Paard maakt zich zwaar in de hand
- Ik blijf de hand ontspannen
- Drijf direct bij
- Sluit de hand (niet langer als 1 seconden)
- En ontspan, paard laat los
- En vang het tempo op met de zit (waar nodig)

Wanneer hij weer zwaar wordt weer precies hetzelfde doen.

Juist ben nu eens blij dat jonge amazone´s zo nadenken wat zij doen.
En ook proberen het duidelijk in vaktermen uit te leggen bravo maar niet alleen aan u, maar iedereen die kritiek kan verdragen, en zeker die van mij..... 8-)

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:20

Op dit paard moet je ook wel lachen, hij is fantastisch <3 . Zo ontzettend fijn aangereden!

Bedankt voor het compliment :)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:31

Moll schreef:
stuwen van het achterbeen wil je dragend maken, dit om het paard contenu, maar toch geleidelijk op het achterbeen te plaatsen, elk vorm van gewicht dat meer is dan het gewicht van de teugel betekend dat het dier op het 5e been loopt en dus niet in balans is en niet op het achterbeen.

Het 5e been op deze foto, is dus het rechtervoorbeen en als hij hier het bit vasthield was het op rechts?:
Afbeelding

Op deze foto is er geen 5e been, maar een te stuwend achterbeen:
Afbeelding

Wil je trouwens uiteindelijk ook bereiken dat het dragende been meer van de grond af komt (meer omhoog gaat)? En het stuwende been meer bij de grond blijft?

Excuus voor alle vragen, maar ik wil het graag zo goed mogelijk snappen.
Wat ik zelf dacht was dat wanneer het stuwende en dragende been evenveel naar voor als naar achter gaat het goed is.
Maar je wilt dus uiteindelijk liever dat het stuwende been minder ver naar achter gaat? Wat eigenlijk dus ook logisch is als ik naar dit plaatje kijk:
Afbeelding
om het met dit beeld te vergelijken (waar het stuwende been buiten het lijf valt):
Afbeelding

Ook dacht ik te hebben begrepen dat de oren het hoogste deel horen te zijn tenopzichte van de hoogste bolling in de hals. Moet dit nou wel of niet?
Laatst bijgewerkt door doei op 11-01-11 16:57, in het totaal 2 keer bewerkt

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:37

Professor schreef:
Juist ben nu eens blij dat jonge amazone´s zo nadenken wat zij doen.
En ook proberen het duidelijk in vaktermen uit te leggen bravo maar niet alleen aan u, maar iedereen die kritiek kan verdragen, en zeker die van mij..... 8-)

Ik ben juist heel erg blij met kritiek en vooral als iemand het kan onderbouwen.
Heel erg bedankt, in mijn hoofd heb ik nu een veel scherper beeld. En ik ga het nu proberen te verbeteren in praktijk...
Ik heb er helemaal zin in 8-)

Over een poosje post ik hier ook een foto om te kijken of er al verbetering is.

Nogmaals bedankt.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:44

Professor schreef:
marijkedam schreef:
Ik vind dit een ontzettend interessant topic, en volg het al eventjes.
Dus vandaar dat ik ook eens een fotootje plaats om te zien hoe men hier over denkt.

Afbeelding
Een ontspannen drafje.

Afbeelding
Op concours met de bijbehorende spanning.

De eerste foto kan men niet vergelijken met de tweede foto, op de eerste foto is het typisch hals laten strekken, op de tweed foto gaat het paard in een goede remonte houding daar is niets mee daar zie ik geen spanning.

Wat bedoel je precies met remonte houding?
Zoals de eerste foto probeer ik los te rijden, om dan verder te gaan naar de houding op de tweede foto.

Muronia

Re: Loodlijn, afhankelijk van bouw paard? Jullie mening!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 17:00

Ik heb nog 3 foto's van verschillende paarden die allemaal op B-L niveau lopen. Daarin kun je denk ik meteen ook het verschil zien in (dressuurmatige) kwaliteit. Maar ook verschil in bouw en wat dit doet met de houding. Het tweede (in mijn ogen meest getallenteerde) paard werd door iemand anders gereden.

10-jarige merrie, met vorige amazone L geweest, daarna tijd stil gestaan en op deze afbeelding net een week bij mij in training
Afbeelding

5-jarige ruin, een half jaar onder het zadel:
Afbeelding

7-jarige merrie, pas laat mee ingereden, hier nog ongestart en een aantal maanden actief in training.
Afbeelding

ik ben benieuwd naar jullie mening

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:08

Professor schreef:
cp112 schreef:
Maar ik vraag mij dan wel af wat de 'kenners' (om het zo maar even te zeggen :o) van dit plaatje vinden:
Afbeelding

Jammer van het hele beeld is dat uw buitenhand veel te hoog is, wanneer er een hand hoger is dan isdat altijd de binnenhand (ca 1 tot 2 vinger breed) en uw naar voren gebogen boven lichaam, het paard gaat in een relatieve oprichting en in een ruime taktmatige beweging.
Denk dat u persoonlijk meer aan uw zit moet werken, en dat dan uw paard nog meer straalt.
Voor de duidelijkheid Relatieve oprichting, dan gaat het paard in de houding, en de oprichting van hoofd en hals staat in relatie met de graad van verzamling cq het gevraagde.

Bedankt voor uw informatieve mening! :) Ikzelf vind dit een fijn plaatje (als je mij weg denkt, mijn houding is inderdaad daar om om te huilen) Qua hoofd hals houding en ruime gang/passen. Zeker voor een paard wat eigenlijk altijd buitenritten heeft gereden en toen ineens aan de bak moest ~~}> (op de foto is hij 17, helaas nooit met hem kunnen starten al waren we daar wel klaar voor, inmiddels is hij 19, met pensioen vanwege artrose/bronchitis/dampigheid)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:15

Citaat:
Wat bedoel je precies met remonte houding?
Zoals de eerste foto probeer ik los te rijden, om dan verder te gaan naar de houding op de tweede foto.

Dat had ik al geschreven het eerste is hals laten strekken extreem voorwaarts neerwaarts, de tweede foto:
Remonte houding is het natuurlijkevenwicht, dat het paard weer moet leren te gaan bij het eerste berijden van het paard ( vaak word het genoemd op zijn eigen benen leren lopen wat ik een fout woord vind) het gewicht is daarbij 60% op de voorhand en 40% op de achterhand.
Het horizontale evenwicht of tewel het rijtechnisch evenwicht word verkregen door het paard meer te verzamelen, dus meer op de achterhand te zetten ookwel de achterhand onder de massa krijgen.
Daarbij ontstaat een gewichtsverdeling van 50% om 50%.

Remonte dat waren de paarden die bij het militair de jonge garde van paarden was die in de basisafrichting zaten. Meestal werden deze gebruikt om de soldaten te verplaatsen van het ene punt naar het andere, men heeft geen horizontaal evenwicht nodig buiten de rijbaan.(dat was de opvatting van toen)
De paarden werden klaargemaakt om te paraderen dus grote paraden, daarbij toonden zij stap en draf, galop werd daarbij niet gebruikt, wel in de trainingen maar meer voor de zit van de ruiter, alleen de elite troepen werden verder opgeleid.
De dressuur de werkelijke dressuur werd beoefend door uitgeselekteerde officieren die of van Adel waren of een enorme dosis talent mee brachten, die kwamen dan uit op wedstrijden tussen officieren zowel in binnen en buitenland zo onstonden de wedstrijden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:20

Citaat:
Ikzelf vind dit een fijn plaatje (als je mij weg denkt, mijn houding is inderdaad daar om om te huilen)

Wanneer u zit verbeterd stabieler maakt dan was het een mooi plaatje geweest, ik zie niet alleen het paard maar de combinatie, wat helaas tegenwoordig niet altijd toegepast word.
Kijkt u deze foto maar eens een beeld van een paard met een ruiter die scheef zit en erop hangt, dan is het echt niet om te huilen hoe u zit, maar wel deze ruiter.
Dit is voor mij geen combinatie maar een super super paard met een clown die erop hangt een schoolvoorbeeld hoe het helemaal niet moet.
Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 17:25

Professor, even een andere vraag, als je daarop wilt antwoorden. Ik ben erg benieuwd naar je vakgebied in de paardensport/houderij. Ben je zelf jurylid op hoog niveau of onderzoeker of gewoon iemand met een uitgesproken mening?

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:03

Intressant topic, ik blijf dit volgen, al vraag ik me wel af of professor misschien les geeft, hij is heel duidelijk en onderbouwd, en zou veel mensen kunnen helpen (mij nog niet, want ik kom niet eens in de buurt van de B...)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:26

Leorah schreef:
Professor, even een andere vraag, als je daarop wilt antwoorden. Ik ben erg benieuwd naar je vakgebied in de paardensport/houderij. Ben je zelf jurylid op hoog niveau of onderzoeker of gewoon iemand met een uitgesproken mening?

Vakgebied, ik ben zelfstandig Reitlehrer in Nord-Deutschland van Wesel tot en met Bremen.
Geef les in Springen, Dressuur en Eventing. Dat is de ene tak van mijn werk.
Jury ben ik geweest heb geen tijd daar meer voor wil niet les en jureren omdat dat voor mijn ruiters van nadeel zou zijn.
Ben Klassiek geschoold toen ik nog in Nederland woonde, nu zo´n 35 jaar in Duitsland daar mijn opleiding afgesloten, maar leren doet men nog elke dag vooral van leergierige jonge lui.

yarzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:57

@prof wat is Uw niveau van lesgeven ? Ik vind Uw berichtgeving fijn om te lezen.
Ben zelf bezig met de opleiding van een 4 jarige westfaler. Dus volg graag dit topic :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:00

yarzoe schreef:
@prof wat is Uw niveau van lesgeven ? Ik vind Uw berichtgeving fijn om te lezen.
Ben zelf bezig met de opleiding van een 4 jarige westfaler. Dus volg graag dit topic :D

Wij gaan nu wel geweldig offtopic.
Zal een pb sturen.

yarzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:14

Ha ha geweldig U heeft helemaal gelijk ! Zoals jullie kunnen zien is het de eerste keer dat ik uberhaupt een bericht stuur . :o
Mijn paard is 1.76 en loopt graag te diep. Dan trapt hij ook regelmatig op de rem, om heerlijk erachter te kruipen, wat ik natuurlijk niet accepteer. Aan zijn bouw ligt het volgens mij niet. Meer het gebrek aan ervaring dat hij ook kan ontspannen als hij wat meer bovenin loopt.
Naarmate hij ouder wordt gaat dit nml veel beter omdat hij ook de tijd heeft gekregen om meer kracht te ontwikkelen in zijn gehele lichaam.
Meer mensen met een groot paard en dit kleine "probleem"?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:23

yarzoe schreef:
Ha ha geweldig U heeft helemaal gelijk ! Zoals jullie kunnen zien is het de eerste keer dat ik uberhaupt een bericht stuur . :o
Mijn paard is 1.76 en loopt graag te diep. Dan trapt hij ook regelmatig op de rem, om heerlijk erachter te kruipen, wat ik natuurlijk niet accepteer. Aan zijn bouw ligt het volgens mij niet. Meer het gebrek aan ervaring dat hij ook kan ontspannen als hij wat meer bovenin loopt.
Naarmate hij ouder wordt gaat dit nml veel beter omdat hij ook de tijd heeft gekregen om meer kracht te ontwikkelen in zijn gehele lichaam.
Meer mensen met een groot paard en dit kleine "probleem"?

Heeft u zelf de lengte om het paard te rijden??
Een groot paard is niet erg maar het gaat om de verhouding paard - ruiter grote paarden is mijn ervaring zijn vaak in de africhting vaak goed te rijden wanneer men ook met de zit goed pakken kan.
Een paard wat nl achter de teugel kruipt ontwijkt de hulpen van de hand en zijn niet voor het been, en zijn er heel goed in hun ruiter in het ootje te nemen.(geen respekt voor de drijvende hulpen)

yarzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:38

Aan de lengte ligt het niet, ben zelf 1.83 m. Maar het is op het moment een dominante heer. En heeft wat consequente opvoeding nodig!
Hij is inderdaad niet goed aan het been en probeert er tegenin te gaan. Na een paar min. en een paar goede overgangen gaat dit steeds beter en loopt hij als een trein !! Het begin is elke dag het moeilijkst. Ook bijvoorbeeld wat kleine tactfouten in de hoeken. Maar zoals ik al zei . Als hij gaat dan gaat hij , en is het een kwestie van verbeteren.
En als de lengte het niet is........ ? 8-)
Laatst bijgewerkt door yarzoe op 11-01-11 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:42

yarzoe schreef:
Aan de lengte ligt het niet, ben zelf 1.83 m. Maar het is op het moment een dominante heer. En heeft wat consequente opvoeding nodig!
Hij is inderdaad niet goed aan het been en probeert er tegenin te gaan. Na een paar min. en een paar goede overgangen gaat dit steeds beter en loopt hij als een trein !! Het begin is elke dag het moeilijkst. Ook bijvoorbeeld wat kleine tactfouten in de hoeken. Maar zoals ik al zei . Als hij gaat dan gaat hij , en is het een kwestie van verbeteren.

Hoe maakt u uw paard los, en hoe is de warming-up ?
Bovendien misschien is het mij ontgaan hoe oud is het paard en wat kan hij/zij ?
Het is wat moeilijk om van iets een beeld te krijgen wanneer men de zwaktes van de ruiter niet kent en die van het paard.

yarzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:48

Mijn paard is 4 en dus bijna 5. Aangezien zijn grootte( en mijn probleem met doorzitten) ben ik nog niet gestart. Maar ga volgende maand rustig in de L starten in Nederland. Zijgangen zijn prima. De zwakste schakel dat ben ik :D
Het liefst longeer ik hem een min of 10. Niet omdat hij gek doet , maar dan laat hij zich eerder los als ik ga rijden.
Stap ik er zo op dan heeft hij altijd wat spanning. Ook heeft hij dan al in de stapmolen gestaan.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:54

doei schreef:
Excuus voor alle vragen, maar ik wil het graag zo goed mogelijk snappen.
Wat ik zelf dacht was dat wanneer het stuwende en dragende been evenveel naar voor als naar achter gaat het goed is.
Maar je wilt dus uiteindelijk liever dat het stuwende been minder ver naar achter gaat? Wat eigenlijk dus ook logisch is als ik naar dit plaatje kijk:
Afbeelding
om het met dit beeld te vergelijken (waar het stuwende been buiten het lijf valt):
Afbeelding

Ook dacht ik te hebben begrepen dat de oren het hoogste deel horen te zijn tenopzichte van de hoogste bolling in de hals. Moet dit nou wel of niet?

ten eerste kunt u deze 2 foto's niet met elkaar vergelijken, de schimmel is in voorberijding tot Pessade, en de foto van anky is een circus piaffe

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:57

jammer trouwens dat niemand mij foto er uit pikt |( hahahahaha

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:04

_O- Ik wist wel dat jij het was :P
Maar dat van die Pessade ging weer wat buiten mijn bereik :o

Is dit dan een betere vergelijking?
Afbeelding

Achterkant zakt, benen blijven onder het lijf.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:06

doei schreef:
_O- Ik wist wel dat jij het was :P
Maar dat van die Pessade ging weer wat buiten mijn bereik :o

Is dit dan een betere vergelijking?
Afbeelding

Achterkant zakt, benen blijven onder het lijf.

ja zakt mooi, echter is de piaffe niet voorwaards, het voorbeen is onder standig, en persoonlijk vind ik te teugelvoering te veel druk tonen