Kijk jij eerst naar het paard of naar jezelf?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Powerhouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:43

ik ben te kritisch op mezelf vind ik... een schouderklopje voor ons allebei is wel eens geplaatst!!

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:54

Ik kijk altijd naar mezelf, mijn paard heeft er niet om gevraagd dat ik op zijn rug ga zitten. Ik bezie het hele paardrijdgebeuren als een gunst van mijn paard dat ik mee mag op zijn rug. Ik rij al heel mijn leven en dat is aardig lang en heb heel veel verschillende paarden gereden. Ook een aantal die erg moeilijk waren en uiteindelijk kwam aan het licht dat het moeilijk zijn aan een lichamelijk probleem te wijten was. Als je maar lang genoeg in de paarden zit leer je vanzelf gedrag te onderscheiden dat voorkomt uit het karakter of uit het lijf. Ik weet ook dat het mogelijk is om samen plezier te hebben bij het, in welke vorm dan ook, werken met je paard en het is zoeken naar de juiste balans in wederzijds inleveren van "je eigen wil".
Ik vind het altijd een hele uitdaging om progressie te boeken op een plezierige wijze em ben enorm creatief geworden in allerlei "foefjes" om het sommige stijfkoppen toch naar de zin te maken. Ik zeg foefjes omdat het paard altijd sterker zal zijn dan ik, zowel lichamelijk als verstandelijk.

alesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:06

Ik probeer op de eerste plaats naar mezelf te kijken..
Een paard reageert namelijk (vaak) op jouw hulpen/jouw manier van doen/ dus ligt het vaak ook aan jezelf.
Heel vaak zie je ook ruiters (op een manege) die als ze eraf vallen, ze het paard een tik geven terwijl het toch echt hun eigen schuld was..
Dat vind ik altijd heel sneu.

danielle_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 16:24

Ik probeer altijd eerst te kijken wat ik zelf verkeerd doet. Paard reageert op mijn hulpen die misschien niet duidelijk genoeg zijn.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:49

danielle_s schreef:
Ik probeer altijd eerst te kijken wat ik zelf verkeerd doet. Paard reageert op mijn hulpen die misschien niet duidelijk genoeg zijn.

idem :j

Ik probeer het dan nog een tweede keer, let op dat ik de correcte hulp geef, reageren ze niet of gaat het fout, dan pas wil ik afstraffen.

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:20

Ik ben nog een beetje onzeker met het buitenrijden, Als er dan bijv. een fuilnisbak staat denk ik :Oooow die akn hij eng vinden , me paard voelt dan de spanning op mij en ja... dan vind hij het eng .
Als ik dan denk van o daar staat een fuilnisbak en ik rijd gewonn verder dan reageert hij niet..
Dus ik kijk eigenlijk meestal naar mezelf.

Hiilde

Re: Kijk jij eerst naar het paard of naar jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:39

Heel eerlijk gezegd wil ik te snel naar het paard kijken, maar ik probeer er op te letten dat ik voornamelijk naar mezelf kijk. Over het algemeen doe ik veel meer fout dan het paard doet!

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:11

Bruintje_87 schreef:
danielle_s schreef:

idem :j

Ik probeer het dan nog een tweede keer, let op dat ik de correcte hulp geef, reageren ze niet of gaat het fout, dan pas wil ik afstraffen.

Mee eens! Zo probeer ik het ook altijd te doen. En vooral het checken dat je de goede hulp geef is denk ik wel belangrijk

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:38

Ik kijk eerst ook naar mezelf, meestal ligt het toch aanjezelf.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:19

Vroeger toen ik nog een klein jong penny meisje was xD, deed ik dat ook altijd. Ja hij luisterde niet, daardoor werd ik boos..
Tegenwoordig weet ik beter en irriteer ik me soms mateloos aan mezelf omdat ik het weer eens verkeerd doe :+

Kiki95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 10:21

Ik probeer altijd eerst naar mezelf te kijken; meestal kom ik er dan wel achter dat ik waarschijnlijk anders had moeten reageren, of iets had kunnen voorkomen.

Op mijn eerste manege werd eigenlijk ook altijd wel eerst de schuld aant paard gegeven, ik kon daar nooit zo goed tegen. Op de manege waar ik daarna bij kwam, werd juist wel naar allebei gekeken; wat deed jij, wat zou een logische reactie van het paard zijn, dus wat had je anders kunnen doen? Werkt veel beter, en je wordt je meer bewust van je eigen acties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:06

Paard gaat bij mij voorop.

Een goede ruiter hoort zijn paard praten.
Een uitstekende ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren.
Maar een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen.

Xreneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:41

het is in eerste instantie natuurlijk heel makkelijk om je paard de schuld te geven.
maar vaak ligt de fout bij jezelf! ik kijk vaak eerst naar mezelf van wat deed ik waardoor hij dit en dit deed.
ik zoek toch altijd wel eerst de fout bij mezelf!

en natuurlijk als het echt niet goed gegaan is of als ik echt boos ben wel ik me paard wel is de schuld geven! maar later denk ik; lag het niet meer aan mij?

LauMIAUW

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 23:22

Het ligt er wel een beetje aan.
Als het paard een tijdje stil heeft gestaan en hij begint blij te bokken enzo, dan is het niet dat ik boos word ofzo, vind het vaak wel grappig, maar dan moeten ze het niet te vaak doen.
Maar als je gewoon regelmatig rijd, ligt de fout toch meestal bij jezelf.
Nou ja, eigenlijk bijna altijd.

cynthia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 05:38

Ik kijk altijd eerst naar mezelf, want meestal doe ik iets verkeerd, maar heeeeeeel soms ;( ligt het niet aan mij, maar aan onze merrie merrie, echt een tuttebel af en toe :9

Jampuppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 12:50

Ik denk dat je hier om en om kunt denken.
Vaak ben ik het probleem, dat geef ik ook toe, maar af en toe willen ook paarden een rotdag hebben.
En als ze jouw gaan uitproberen kun je er alles aan doen, maar soms wil het dan nog niet.
Hoe goed je bedoelingen ook waren.
Wat mij vaak helpt met het oplossen van problemen is er met andere over te praten. Ik zit in een studentenrij vereniging dus zo moeilijk is dat niet.
Daar haal ik heel handige tips altijd vandaan hoe ik me kan verbeteren.

XX

simplysyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 18:42

ik kijk altijd naar mezelf. weet gewoon omdat ik nog niet super lang rijd dat ik zelf nog niet altijd de goede hulpen geef. weet gewoon als het verkeerd gaat dat het vaak aan mij ligt en vraag dan ook om hulp om het anders te doen. weet zo niet als ik verder ben in het rijden of het dan ook altijd zo blijft, hoop het natuurlijk wel.

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 09:13

Het ligt natuurlijk aan de situatie maar meestal kijk ik eerst na mijn pony, maar dan later bedenk ik me dat het wel mijn fout was..
Maar dit gebeurd haast nooit want ik rijdt bijna nooit :)

Lievemensjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 09:16

Eerder legde ik altijd de schuld bij de pony. Nou als ik paardrij probeer ik de schuld meer bij mezelf te leggen. :o [/b]

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:59

De schuld ligt in de meeste gevallen bij de ruiter, denk ik. Mijn paard ging er een keer vandoor, om vervolgens te gaan bokken en daarna gingg ie volledig in staking. Bleek dus dat toen hij er vandoor ging, ik de teugels strak hield, maar ongemerkt m'n hielen tegen z'n buik drukte. Logisch dat m'n paardje er niks van snapte

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:25

Voordat ik les nam was ik er ook altijd steevast van overtuigd dat mijn paard gewoon de rotknol uit hing :o
Toen ben ik les beginnen nemen, en werd ik keihard met mijn neus op de feiten gedrukt: hij doet dit en dat? Da's omdat jij zus en zo verkeerd doet :j En inderdaad, van zodra ik meer op mijn houding -vooral mijn handen- ed ben beginnen letten, zijn we met sprongen vooruit gegaan :+: Arm paard ...

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:31

MarZarascha schreef:
Een goede ruiter hoort zijn paard praten.
Een uitstekende ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren.
Maar een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen.

Mooi gezegde, MarZarascha.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:16

Meestal ligt het inderdaad aan jezelf, en dat is waar ik het zelf ook altijd zoek.

Helaas heb ik mijzelf te vaak de schuld gegeven en ben ik regelmatig erachter gekomen dat dat toch niet altijd helemaal waar hoeft te zijn.
Het is daarbij heel erg afhankelijk wat de problemen zijn.

SanneLiberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:15

Ik probeer altijd eerst naar mezelf te kijken. Ik weet van mezelf een aantal dingen die ik niet goed doe, en dat kan ik nu ook herkennen. Maarja, toch gebeurt het ook wel dat ik naar mijn pony kijk..

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:22

Ik kijk echt naar de combinatie.
Ja 9 vd 10 keer ben ik degene die het fout doet.
Als ik bijvoorbeeld de proef uit kom dan zeg ik 'dit en dat moest beter'.
Bedenk voor mezelf mijn mindere kanten en die van mijn paard en hoe we zoiets samen kunnen oplossen.

Maar om nou altijd mezelf automatischde schuld te geven....nee.
Heb 2 eigenwijze paarden die wel houden van een grapje dus soms moet ik toch echt even boos op hun worden in plaats van op mezelf.

Zo reed ik zondag met mijn jonge paard, spring aan in galop en er volgt een rodeo omdat ze nogal enthousiast wordt. Ja dan zet ik haar even recht om te laten merken dat dit niet de bedoeling is.
Vervolgens gingen wij verder en wilde ik in de Middendraf, ze viel in galop, mijn fout natuurlijk. Terwijl je toch zo veel mensen dan boos ziet worden op hun paard...