Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Professor schreef:schoentje schreef:een slof is niet verboden vanaf het Z en op FEI wedstrijden. Er staat in de reglementen vanaf het Z ook geen verbod op slofteugels icm. springen.
Dus niet bij jongepaarden dat hier dus duidelijk.

Professor schreef:schoentje schreef:een slof is niet verboden vanaf het Z en op FEI wedstrijden. Er staat in de reglementen vanaf het Z ook geen verbod op slofteugels icm. springen.
Dus niet bij jongepaarden dat hier dus duidelijk.
M_D_H schreef:en dat zegt het wedstrijdregelement...
dus wanneer geld dat?
juist heel goed, alleen voor wedstrijden...

) Professor schreef:bastiano680 schreef:Ik weet dat heel bokt dressuurfanaat is en amper springt. Maar een meter is NIET hoogDas gewoon een hindernisje uit een B parcours. De B van beginnend
En dat kan prima met een 4,5 jarig paard welke 3 maand onder het zadel is.
Dan stel ik gewoon dat u niet rijden kunt wanneer u een jong paard aanrijdt met een slofteugel.
Het blijkt een tekort in uw ruiterlijk kunnen, bovendien is het gewoon verboden of het nu thuis is of op wedstrijden.
En dat heeft zijn grond, die ik u wel niet hoef uit te leggen.
Dat een meter niet hoog is is relatief, de hoogte doet er gewoon niet toe, het gaat daarom wat voor werking een slofteugel heeft en die onderschat u van alle kanten.

Chaos schreef:Professor. Je hebt gelijk hoor, maar het wedstrijdregelement is er natuurlijk gewoon voor op wedstrijden. Dus ja, wat in het WEDSTRIJDregelement beschreven staat geldt dus niet voor thuis. Aan de ruiter de taak om zelf na te denken wat wel en niet kan. Maar ik ben idd. van mening dat een enkele x springen met slof absoluut geen kwaad kan. Mits er rekening wordt gehouden met veiligheid en hoogte van de sprong. Daarbij denk ik dat de ruiters die op die wijze springen prima zelf kunnen inschatten wat wel en niet kan/mag. En het gaat hier helemaal niet om een jong paard aanrijden met slof, maar over een jong paard een enkele keer met slof trainen. Is nogal een verschil denk ik zo.
M_D_H schreef:of u wilt het niet begrijpen
ik zal het eens duidelijke uitleggen...
we leven hier mijns inziens in een vrijland
tuurlijk zijn er regels, maar er zijn nog steeds geen regels voor het trainen van paarden
al rent er iemand bij wijze van spreke achter me aan, stuiterend gillend en doen om het paard aan het lopen te krijgen... dat gaat nog niemand dat iets aan
al trek ik mijn paard met zijn neus op zijn borst... dat gaat niemand wat aan
mijn terrein, mijn paard, mijn regels PUNT!!
ik zeg neit dat dit allemaal goed is oid...
ik zeg dat niemand mij iets kan maken, omdat er geen regels voor zijn dat dit soort dingen verboden zijn
Professor schreef:M_D_H schreef:of u wilt het niet begrijpen
ik zal het eens duidelijke uitleggen...
we leven hier mijns inziens in een vrijland
tuurlijk zijn er regels, maar er zijn nog steeds geen regels voor het trainen van paarden
al rent er iemand bij wijze van spreke achter me aan, stuiterend gillend en doen om het paard aan het lopen te krijgen... dat gaat nog niemand dat iets aan
al trek ik mijn paard met zijn neus op zijn borst... dat gaat niemand wat aan
mijn terrein, mijn paard, mijn regels PUNT!!
ik zeg neit dat dit allemaal goed is oid...
ik zeg dat niemand mij iets kan maken, omdat er geen regels voor zijn dat dit soort dingen verboden zijn
Weet u dat wel zeker?????
Wanneer u aangesloten bent bij wat voor rijvereniging ook dan mag u dat niet doen, aangezien de reglementen dat ook bij u thuis niet toelaten.
Leest u dat nog maar eens na.

bastiano680 schreef:Ik denk overigens dat in deze situatie het meer een beperking van de instructeur is dan een beperking van de ruiter. Onwetendheid van de ruiter wel, das een ander verhaal.
Er zijn mijn inziens andere manier om een jong paard minder naar een hindernis te laten stormen. Maar ja........vele wegen die naar rome gaan

Professor schreef:Weet u dat wel zeker?????
Wanneer u aangesloten bent bij wat voor rijvereniging ook dan mag u dat niet doen, aangezien de reglementen dat ook bij u thuis niet toelaten.
Leest u dat nog maar eens na.
Hulpteugels zijn in de clublessen ook gewoon toegestaan hier mits de instructeur dat verantwoord acht. Professor schreef:Chaos schreef:Professor. Je hebt gelijk hoor, maar het wedstrijdregelement is er natuurlijk gewoon voor op wedstrijden. Dus ja, wat in het WEDSTRIJDregelement beschreven staat geldt dus niet voor thuis. Aan de ruiter de taak om zelf na te denken wat wel en niet kan. Maar ik ben idd. van mening dat een enkele x springen met slof absoluut geen kwaad kan. Mits er rekening wordt gehouden met veiligheid en hoogte van de sprong. Daarbij denk ik dat de ruiters die op die wijze springen prima zelf kunnen inschatten wat wel en niet kan/mag. En het gaat hier helemaal niet om een jong paard aanrijden met slof, maar over een jong paard een enkele keer met slof trainen. Is nogal een verschil denk ik zo.
En dit alles betwijvel ik ten zeerste, er is nog steeds niemand die hier aan de discussie mee doet die precies vertellen kan de voor- en nadelen van de slofteugel bij het springen.
En wel degelijk sprak men van een jongpaard dat ca 4 maanden onder het zadel ging die men rustig met een slofteugel kon springen.
Wat geeft dat voor voordelen????? Wanneer men binnen 4 maanden een paard laat springen onder het zadel ok maar toch niet met slofteugel.
Men kan rustig stellen dat wanneer men meer als 100 jongepaarden heeft aangereden of meer, en daar ben ik er een van dat men een slofteugel niet nodig heeft, en dan kom ik op de volgende punten of te dom, of geen kunde of geen tijd.
Chaos schreef:Met je eerste zin, verwijs je daarmee naar het dikgedrukte in mijn post? Zo ja, dan vind ik het een stom antwoord. Als de ruiter die verantwoordelijkheid al niet meer hoeft te dragen, wie dan nog??
En men sprak van een jong paard dat een enkele keer met slof is gesprongen. Het is dus niet zo, of zo heb ik het iig. niet begrepen, dat dat paard vaker op slof getraind werd. Bovendien heb ik nooit geadviseerd met slof te springen met een paard dat net zadelmak is, dus het gaat voor mij sowieso niet op. Wat zijn de nadelen van 'n x springen met slof? Geen idee, voordelen: wellicht het paard ronder laten springen, of het is niet voor de sprong maar voor controle naar de sprong toe of erna? Ik denk dat die motivatie ook weer per ruiter anders zal zijn. En dat mag toch ook, het is een sport, en hoe men die beoefent is nog steeds aan henzelf vind ik.
Chaos schreef:Welke regels heb jij het over Professor? Ik ken die regels ook niet, en de rijverenigingen hier in de buurt ook niet overigens.Ik heb het idee dat u nogal van de oude stempel bent, hartstikke fijn, mijn instructeur ook, maar dat wil niet zeggen dat alles hetzelfde is als toen.