TEGEN bitloos rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 15:00

Maw je hebt als je niet met bit kunt rijden ook zonder bit niets op een paard te zoeken, en andersom eenzo.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 15:05

Ik begrijp niet waarom je perse of voor of tegen een bit moet zijn. Ik rijd met allebei, en het maakt mij niet uit of mensen met of zonder bit rijden. Zonder getrek, in allebei de gevallen, vind ik het prima.

Hetzelfde met de NH stroming, het lijkt wel of je voor of tegen moet zijn. Terwijl er een heel grijs gebied is, traditioneel en NH kunnen prima hand in hand. Pik voor jezelf datgene er uit waar je wat aan hebt, waar je paard beter van wordt, en staar je niet blind op 1 ding. Dan beperk je jezelf in je leerproces, er is nooit maar 1 goede weg die leidt naar tevredenheid.

maranx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 15:08

waarom zou je tegen bitloos zijn??
de pony van mijn vriendin heeft een wondje aan de mond gehad daardoor kon ze niet met bit rijden en ging ze bitloos ging er goed en er is niks mis mee!!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 13:45

Suus_ schreef:
Maw je hebt als je niet met bit kunt rijden ook zonder bit niets op een paard te zoeken, en andersom eenzo.

Nogal een vreemde conclusie :? . Als je bitloos leert paardrijden, waarom zou je dan ook moeten leren om met een bit om te kunnen gaan? Het voegt in mijn ogen echt helemaal niets toe.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 15:00

Nee, andersom is: dat als je niet goed bitloos kunt rijden je ook niet op een paard moet gaan zitten met bit.

Andersom is niet als je er goed in bent moet je ook maar met bit gaan rijden. Dat is van jou een aparte conclusie ;)

Waar het om gaat is dat slecht omgaan met bit en slecht omgaan met bitloos, gelijk is. En goed omgaan met bit en goed omgaan met bitloos gelijk is.

Je moet niet slecht omgaan met bit en goed omgaan met bitloos met elkaar gaan vergelijken, wat graag wordt gedaan door pro bitloos fanaten om te rechtvaardigen dat bitloos beter zou zijn.

Dani_

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:46

Suus maakt die conclusie en niet ik.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:21

Dani_ schreef:
Suus_ schreef:

Nogal een vreemde conclusie :? . Als je bitloos leert paardrijden, waarom zou je dan ook moeten leren om met een bit om te kunnen gaan? Het voegt in mijn ogen echt helemaal niets toe.

Ik bedoel te zeggen dat je in beide gevallen iets in je handen hebt waar je niet aan moet trekken. Het werkt misschien net iets anders, maar als men een paard pijn doet met een goed liggend bit ligt dat toch echt aan de ruiter. In zo'n geval heb je imo niets te zoeken op een paard, omdat je gewoon niet moet trekken aan een neus of mond.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:05

Dani_ schreef:
Suus maakt die conclusie en niet ik.

Suus bedoelde het volgens mij gewoon zoals Lusitana het omschrijft.

Dani_ schreef:
Suus_ schreef:

Lusitana schreef:
Nee, andersom is: dat als je niet goed bitloos kunt rijden je ook niet op een paard moet gaan zitten met bit.

Andersom is niet als je er goed in bent moet je ook maar met bit gaan rijden. Dat is van jou een aparte conclusie ;)

Waar het om gaat is dat slecht omgaan met bit en slecht omgaan met bitloos, gelijk is. En goed omgaan met bit en goed omgaan met bitloos gelijk is.

Je moet niet slecht omgaan met bit en goed omgaan met bitloos met elkaar gaan vergelijken, wat graag wordt gedaan door pro bitloos fanaten om te rechtvaardigen dat bitloos beter zou zijn.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:17

Moderatoropmerking:
Zullen we het hier wel een beetje vriendelijk houden?Alvast bedankt!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:29

Suus_ schreef:

:?

Als je niet met een scheermesje in je paard z'n mond kan rondrijden zonder een snee te maken heb je geen stille hand en moet je DUS niet op een paard stappen? Om maar even jouw argument door te trekken naar iets extremers om duidelijk te maken dat het nergens op slaat.

Ik kan wel van alles in de mond van mijn paard stoppen met een touwtje eraan naar mijn handen toe als 'bewijs' dat ik zó goed kan rijden dat ik zijn mond ondanks al die rommel niet beschadig

Ik kan het er ook gewoon uit laten. :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:35

Nog maar een keer mezelf quoten dan?
Citaat:

Bitloos is niet per definitie beter dan met bit, punt. Je kunt het er uiteraard uit laten als je wilt.
Maar doe het niet overkomen alsof de mond toevallig bij sommige ruiters niet beschadigd wordt ondanks het bit en dat een bit per defintie op zich al schadelijk is, ongeacht wat voor een ruiter er op zit.

Vergeet verder niet dat de insteek is al of niet tegen bitloos zijn en niet al of niet tegen bit zijn.

Men is niet tegen bitloos, is al gebleken, maar wel tegen bv het soort fanatisme dat jij toevallig nu precies toont.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:42

Scheermes in zn mond of op zijn neus, whats the diffrence? Voorzichtigheid geboden...

Je laatste zin Lusitana, is waar.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:56

Ik zie bitloos of met bit rijden gewoon als een taal waarin je met je paard communiceert.

Zie het als Engels en Frans....
In beide talen kun je mooie dingen tegen elkaar zeggen, elkaar troosten, elkaar blij maken.. Maar je kunt net zo hard iemand kwetsen en schelden, zowel in het Engels als in het Frans.

Datzelfde geldt voor bit of bitloos rijden...

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 00:29

Ik ben het eens met Lusitana :j

Ik ben niet tegen bitloos en ik ben ook niet tegen met bit rijden. Beide manieren zullen prima kunnen denk ik. Wat ik wel apart vind, is dat mensen toch neigen naar 'met bit is niet paardvriendelijk, bitloos is wel paardvriendelijk'. Daar ben ik het niet mee eens, want dit hoeft niet altijd het geval te zijn. Alle instrumenten kunnen voor een paard pijnlijk of oncomfortabel zijn als ze gebruikt worden door ruwe handen. Vaak wordt gedacht dat bitloos automatisch vriendelijk is, aangezien er geen bit in de paardenmond ligt waar (bewust of onbewust) aan getrokken kan worden. Maar een bitlooshoofdstel oefent ook druk uit, kan ook vervelend zijn voor een paard. Ik denk dat je bij bitloos of met bit moet kijken wat het best bij jou en je paard past en waarom. Mensen die zichzelf onderhand de hemel inprijzen omdat zij bitloos rijden en vinden dat zij daarom de ware paardenliefhebbers zijn, daar moet ik niet veel van hebben. Het gaat niet alleen om met welk tuig je rijdt, het gaat er vooral om hoe je rijdt.
Laatst nog reed er iemand op een paard die al jaren niet meer gereden had. Ze probeerde aan te draven, maar het lukte niet echt. De instructrice vroeg of ze anders even een zweepje wilde hebben zodat het wat gemakkelijker zou gaan. 'Nee, nee, ik wil hem geen pijn doen hoor, het is zo'n lief paard', zei de ruiter. Terwijl een zweep totaal geen pijn hoeft te doen in de juiste handen. Ik rijd soms met zweep, soms zonder, maar als ik met zweep rijd dan ros ik het paard echt niet in elkaar :P Als ik met bit rijd, betekent het niet per definitie dat het paard daarna met uitgescheurde mondhoeken of gekneusde lagen.

Conclusie: ik ben niet tegen bitloos, ik ben wel tegen verkeerd gebruik van deze rijstijl.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 02:40

Focussed schreef:
Ik zie bitloos of met bit rijden gewoon als een taal waarin je met je paard communiceert.

Zie het als Engels en Frans....
In beide talen kun je mooie dingen tegen elkaar zeggen, elkaar troosten, elkaar blij maken.. Maar je kunt net zo hard iemand kwetsen en schelden, zowel in het Engels als in het Frans.

Datzelfde geldt voor bit of bitloos rijden...

In het Frans klinkt het wel mooier vind ik :D Geheel off topic natuurlijk.

Als je tijdens het rijden met het bit constant die kuikentjes in je achterhoofd hebt die je wel vast moet houden maar niet dood mag drukken krijg je met een passend bit de mond van je paard niet kapot. En ik vind het fijner communiceren dan bitloos. Dat is lastiger te doseren vind ik, de riempjes lopen weleens vast bij zo'n gekruist geval, op een hackemore krijg je helemaal geen verbinding met de hand en een touwhalster schuurt en is ook niet even subtiel te bedienen. Voor buitenrijden wel makkelijk, als je paard een hap gras wilt laten eten onderweg kan dat gewoon zonder dat het om het bit zit.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 02:50

Voor mij werkt 't bit, zie niet in waarom ik iets anders moet proberen. En tja Arabesk, shoot me maar, maar het is nog altijd de ruiterhand die de inwerking bepaalt.

Ik ben overigens absoluut niet tegen bitloos :)

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 03:52

Lusitana schreef:
Ik ben tegen verkeerd gebruik van bitloos... (zit dus op een lijn met Stef zie ik)
Bitloos is niet automatisch altijd vriendelijker dan met bit. Ik denk dat een flink aantal mensen zich daar in vergissen. Ik denk ook dat de reden om voor bitloos te gaan soms niet helemaal klopt. De meeste paarden hebben nl totaal geen moeite met metaal in hun mond. Dat zijn echt uitzonderingen.
Ik ben ook vooral tegen het verkondigen dat met bit rijden erg is.

Ik rijd met en zonder bit en hoofdstelloos.

Hier kan ik me 100% achter scharen.
Ik wil er zelfs aan toe voegen: Veel mensen denken dat een paard dat erg vindt, maar dat is ook maar gissen. Er is geen paard die het je kan vertellen, lijkt me. Een goed bit, juiste manier van rijden en hoofdstel afstellen, en je paard heeft nergens last van.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:23

Die denken dat het erg is, gaan meestal uit van hoe ze het zelf zouden vinden. Maar een paardenmond is niet te vergelijken met een mensenmond, het is anatomisch heel anders, er is een grote ruimte vrij voor het bit, de tong en de lippen zijn enorm dik en sterk, en een paard ademt niet door de mond bv.
Ook hoor ik steeds maar "stuk ijzer in de mond" terwijl een modern bit helemaal niet van ijzer is, en bepaalde (eigenlijk de meeste, maar paarden kunnen voorkeur hebben) metalen/legeringen en kunststoffen juist prettig aanvoelen. Wij hebben ook geen bezwaren tegen een piercing in de tong of lip omdat het metaal is... en dat is permanent...

Er zijn heus paarden die duidelijk aangeven dat ze het niet lekker vinden, maar dat zijn uitzonderingen. Meestal hebben die en achterliggend probleem in de mond, of een nare ervaring met een bit. En dat zijn de aangewezen paarden om idd bitloos mee te gaan rijden om ze een plezier te doen.

Maar meestal heeft de ruiter gewoon keuze. En laten we dat alsjeblieft zo houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:52

Ik ben zelf niet echt tegen bitloos rijden, 't is net wat je zelf fijn vind :)
Ik heb wel altijd wat moeite met mensen die tegen een bit zijn. En idd, wat Lusitana hier boven mij schrijft, daar kan ik goed in meegaan. Ik heb niet de ervaring dat paarden een bit heel naar of vervelend vinden.

horseszfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:05

Ik ben niet echt tegen bitloos rijden maar ik vind wel dat je je er met een goede manier mee om moet gaan.
Mensen denken vaak dat het vriendelijker is om zonder bit te rijden maar er zitten ook gevaren aan. zoals als je te hard trekt dat je dan het neusbotje zou kunnen breken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:11

Ik zie dat dit je eerste post is, het zou fijn zijn als je even terug leest voor je reageert ;)
Er is uitgebreid weerlegd dat het neusbotje zou kunnen breken, dus het is wat vervelend als je daar dan weer mee komt ;)

Inhoudelijk ben ik het verder wel met je eens, ook bitloos kan er uitermate ruw gereden worden, het is idd niet per definitie vriendelijker. Ik weet niet of het überhaupt wel vriendelijker is, ik kan me voorstellen dat er bij bepaalde kruiselingse optomingen veel 'ruis' optreedt, en dat geeft onduidelijkheid. Er zijn paarden die dat neit veel uitmaakt, maar er zijn er ook die daar heel dwars en vervelend van worden, omdat ze niet goed begrijpen wat de bedoeling is.

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:18

ik ben niet tegen bitloos.

maar wel tegen bitloose kaak gekruisde hoofdstellen of met ophaal systemen dat de neus wordt afgeklemd.

omdat ik eerlijkheids halve het zelf al niet zou willen aanschaffen gezien de onvriedelijke werking er niet mee zou kunnen of willen werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:54

Yamcha schreef:
ook bitloos kan er uitermate ruw gereden worden

Zeker. Een ruwe ruiter is een ruwe ruiter en hoort sowieso niet op een paard thuis.

Yamcha schreef:
het is idd niet per definitie vriendelijker.

Toch wel. Bij dezelfde ruiter(handen) is geen bit vriendelijker dan wel een bit.

Yamcha schreef:
ik kan me voorstellen dat er bij bepaalde kruiselingse optomingen veel 'ruis' optreedt, en dat geeft onduidelijkheid.

Het kruislingse systeem staat er niet om bekend dat deze ruis zou geven. Integendeel, de meeste paarden lopen er zo mee weg. Hij ligt stabiel om het hoofd, schuift niet (hoort niet te schuiven) en de hulpen/vraagstellingen zijn heel duidelijk.
Ruis komt wel voor bij bijvoorbeeld touwhalsters. Die liggen veelal losjes om het hoofd en dat geeft dus ruis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:59

Lief, ik heb ook wat bijgeleerd de afgelopen jaren: ik zal eens op een sensibel paard stappen met een kruiselingse optoming, en dan zal ik merken of je gelijk hebt :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:55

Yamcha schreef:
Ik zie dat dit je eerste post is, het zou fijn zijn als je even terug leest voor je reageert ;)
Er is uitgebreid weerlegd dat het neusbotje zou kunnen breken, dus het is wat vervelend als je daar dan weer mee komt ;)
.

Dat kan dus WEL bij een bitloze optoming met sterke hefboomwerking zoals een hackamore ALS je die te laag bevestigd hebt en erg hard trekt.
Hier een paardenschedel en daar kun je zien hoe belangrijk het is dat een neusriem van een bitloos hoofdstel en met name van een krachtig inwerkende als een hackamore echt twee vingers onder het jukbeenuitsteeksel moet zitten. Het neusbeen wordt steeds fijner naar voren toe, dus hoe lager de neusriem hoe meer kans op problemen met het neusbot. Hier schuin van voren waarop je beter kunt zien hoe fijn het eindigt.
Let op, die staan met opzet in een links omdat niet iedereen het prettig vindt naar schedels te kijken dus aub niet in een volgende post even zichtbaar maken voor iedereen!!!

Het blijven byzondere omstandigheden en het is niet veel voorkomend, maar het is wel mógelijk.
Ook bij bitten waarbij een deel van de druk over de neus gaat via een hefboomwerking aan het bit vast (en dan te laag zit).
Persoonlijk vind ik het niet erg als mensen in het achterhoofd hebben dat ze schade aan kunnen richten, dat werkt alleen maar in het voordeel in het gebruik. Of dat nu met of zonder bit is. Elk middel moet gewoon bedachtzaam gebruikt worden.
Zachte handen, een onafhankelijke zit, en meer op je zit en benen rijden zijn en vereiste bij rijden, welk middel je ook kiest.