Sperriempje, goed of slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 20:40

Cinnepin schreef:
ik heb niet het hele topic gelezen dus weet niet of het er al staat :P

Maar een sperriem is er voor om de mond van je paard dicht te snoeren.
Een paardenmond heeft gewoon geen plaats voor een bit. Ik vind dan ook de verhaaltjes van een bit moet passen onzin, want een bit past nooit!
Vele paarden doen dan ook vaak hun mond open tijdens te rijden ( en jaa dan krijg je al smoesjes van * mijn paard heeft hier de mond open op de foto want hij zat lekker te knabbelen op t bit* {x) ) of steken hun tong etc uit. Om dit uit de weg tegaan snoert men dus gewoon de mond dicht met een sperriem. {x)

Vroeger reed ik ook met een bithoofdstel en had er ook wel eens sperriemen aanzitten maar meestal haalde ik hem eraf, vond het sowieso maar een onding :(:)

Beetje kort door de bocht weer, net zoals Arabesk, maar jullie zullen elkaar vast al wel kennen gezien haar en jouw versie ;)

Dilan1993

Re: Sperriempje, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 20:44

mjah, sorry hoor, maar het is vaak wel zo dat mensen hun sperriem als mondsnoerapparaat gebruiken. Het paard moet z'n mond maar gewoon houden en werken :\

ik reed eerst met sperriem omdat mijn paard dat bij de vorige eigenaar ook deed. Maar ben me gaan verdiepen in waar dat ding nou voor dient en heb 'm er toen af gehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 20:47

Ashley__ schreef:
Anoniem schreef:
ik heb niet het hele topic gelezen dus weet niet of het er al staat :P

Maar een sperriem is er voor om de mond van je paard dicht te snoeren.
Een paardenmond heeft gewoon geen plaats voor een bit. Ik vind dan ook de verhaaltjes van een bit moet passen onzin, want een bit past nooit!
Vele paarden doen dan ook vaak hun mond open tijdens te rijden ( en jaa dan krijg je al smoesjes van * mijn paard heeft hier de mond open op de foto want hij zat lekker te knabbelen op t bit* {x) ) of steken hun tong etc uit. Om dit uit de weg tegaan snoert men dus gewoon de mond dicht met een sperriem. {x)

Vroeger reed ik ook met een bithoofdstel en had er ook wel eens sperriemen aanzitten maar meestal haalde ik hem eraf, vond het sowieso maar een onding :(:)

Beetje kort door de bocht weer, net zoals Arabesk, maar jullie zullen elkaar vast al wel kennen gezien haar en jouw versie ;)

ik zie arabesk wel eens voorbij komen op bokt ja en heb wel eens gesproken met haar op bokt, verder ken ik haar niet persoonlijk en vind het dus kort door de bocht om te zeggen dat het ook maar komt omdat ik haar zou kennen. Het is mijn eigen mening!

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 20:58

Ik vind een sperriem niet slecht, waarom verkopen ze het anders? ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:00

xmarlies96 schreef:

sigaretten en alcohol is ook slecht, en toch verkopen ze het. Dat is dus geen argument om iets niet slecht te vinden

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:00

Nou ik vind het alsnog niet slecht ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:01

ja maar je onderbouwd je antwoord niet

Marls

sigaretten en alcohol is toch wel heel iets anders hea!

Marls

en waarom zou een sperriem slecht zijn?

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:03

xmarlies96 schreef:

omdat sommige mensen hem dus gebruiken om hun paard de mond te snoeren als het aangeeft dat het pijn heeft.

en dan wel kwaad worden als het paar ten einde raad steigerd om aan de pijn te ontkomen :n

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:05

xmarlies96 schreef:

Niet zomaar aannemen wat andere mensen zeggen ;)
Waarom verkopen ze hele scherpe bitten? Zijn toch ook niet goed voor het paard, toch kan je ze kopen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:14

xmarlies96 schreef:

als je even het topic doorleest zie je mijn reactie al waarom ik vind dat het ding slecht is! Mar jij geeft nergens aan waarom het goed is, ja omdat ze het verkopen {x)

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:17

Ben zelf geen fan van sperriempjes, vind het echt ondingen, gebruik ze zelf dan ook zelden of nooit
Vind ze ook niet mooi trouwens :o
Gebruik meestal een gewone hoge neusriem, zonder sperriem dus
En ook wel zonder neusriem als ik mijn westernhoofdstel gebruik
Bij jonge paarden zou ik eerder een lage neusriem gebruiken, die vind ik fijner in
gebruik dan een gecombineerde, vaak trekt de sperriem ook de bovenste neusriem
naar beneden en dat lijkt me ook niet zo'n pretje voor een paard

Maar de vraag was of een sperriemje slecht is, als je hem erg strak aansnoert is
het inderdaad slecht, maar normaal vastgemaakt (en op de juiste hoogte) kan een
sperriempje verder weinig kwaad denk ik

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 23:38

Ik gebruik hem niet slecht ik gebruik hem gewoon goed. Als je hem goed gebruikt is het niet erg. ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 10:44

Dilan1993 schreef:
xmarlies96 schreef:

omdat sommige mensen hem dus gebruiken om hun paard de mond te snoeren als het aangeeft dat het pijn heeft.

en dan wel kwaad worden als het paar ten einde raad steigerd om aan de pijn te ontkomen :n

Maar dan is de sperriem niet slecht maar de mens die hem vastsnoert. Net als een bit wat slecht zou zijn...het is nog altijd degene aan het uiteinde van de teugels die het bit slecht maakt.

Over dichtsnoeren gesproken ik heb het idee dat mijn paard zijn hoofd meer dichtgesnoerd wordt met een kaak/kin gekruisd bitlooshoofdstel dan met een correct vastgemaakte gecombineerde neusriem. Ik vond het absoluut geen fijn hoofdstel om mee te rijden.
Er horen nog altijd 2 vingers tussen de neusriemen zodat het paard de mond open kan doen.

Oja: ik gebruik al jaren helemaal geen neusriemen meer.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 11:08

Ik wel, en snoer het helemaal niet aan, zowel de neusriem niet als de sperriem niet, dus ja mijn paard kan z'n mond opendoen áls hij ergens last van zou hebben, bijvoorbeeld een bit.
Maar lees dat ik dus geen ruitergevoel heb.... Nou laten we dáár maar niet over in discussie gaan..

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:48

Een sperriem is er niet alleen voor de mond van het paard dicht te houden, maar ook om het bit stiller in de mond te laten liggen.
Het verschild van paard tot paard, wat het beste is om mee te rijden. Ik rij zowel met als zonder sperriem.
Sommige paarden worden erg sterk en hangerig van een sperriem en worden dan zachter in de mond zonder sperriem. Andere paarden wordn juist heel rommelig in de verbinding zonder sperriem, omdat het bit gewoon te los in de mond ligt voor die paarden.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 15:22

Ashley__ schreef:
moelly schreef:
ik vind dit een beetje een rara opmerking
ik heb nergens gezegd dat ik mijn spéreriemje aansnoer.
dat is JOU interpretatie.
maar ik zie op de foto's dat jij ook met spéreriempje rijdt.
maar goed dat jij mijn paard niet bent.. :o

Jij zegt dat je een sperriem gebruikt op de mond van je paard dicht te houden. Als jij je sperriem normaal vastdoet kan het paard zijn mond nog gewoon opendoen ;)

En goed gezien zeg dat ik ook met sperriem rij :j Als je even in dit topic had gelezen had ik dat ook al vermeld. Ik heb er geen specifieke reden voor dat ik ermee rij, paarden kunnen ook gewoon hun mond openen. En ik gaf aan dat ik eens zonder zou proberen. Dus die opmerking van jou is een beetje raar ;)

goed gezegt hoor ashley_

ik heb de foto's bekeken op je hyves,en dit topic gelezen,
je rijdt super goed, en de sperriem zit inderdaad heel los, ;)

super respect voor je ashley

die moelly is gewoon een pennymeid ;)

niks van aan trekken

gr hackny

p.s. wil je me een pbtje syuren om te reageren hoe je erover denkt van wat ik heb gezegt?
alvast bedankt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:38

Weet je wat mij eigenlijk opvalt in dit topic (en ook in andere topics die over Harnachement gaat)? Dat wanneer er een vraag gesteld wordt over een bepaald onderdeel van het tuig van een paard, dat er door heel veel (laat ons zelfs zeggen het merendeel van de ) Bokkers automatisch van slecht gebruik wordt uitgegaan. Ik vind dat zorgwekkend. Dingen waar ik zelfs niet aan denk worden hier aangehaald. Dat zou toch niet mogen??
In mijn ogen heeft ieder stuk tuig een bepaalde werking die voordelig kan zijn bij bepaalde paarden in bepaalde situaties. Deze werking zou daarom best uitgelegd worden. Maar nee, hier wordt meteen al het negatieve erbij gehaald.
Ieder stuk tuig kan idd verkeerd gebruikt worden, maar daar mogen we toch niet van uitgaan? Dat mag vermeld worden, zeer zeker, maar om dan maar dat specifieke stuk tuig (in dit geval de sperriem) te bestempelen als slecht en marteltuig, gaat dat niet wat ver?

Vergelijking: ik vraag aan de mixerverkoper hoe een mixer werkt, hoe ik die het best kan gebruiken. De mixerverkoper antwoordt: als je er stenen in stopt gaat die kapot.
Dat is waar, maar dat is toch geen antwoord op de vraag.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:32

zeg hackny(lori) ik denk niet dat jij je in dit meningsverschil hoeft tevoegen ;)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:33

schoentje schreef:
Een sperriem is er niet alleen voor de mond van het paard dicht te houden, maar ook om het bit stiller in de mond te laten liggen.
Het verschild van paard tot paard, wat het beste is om mee te rijden. Ik rij zowel met als zonder sperriem.
Sommige paarden worden erg sterk en hangerig van een sperriem en worden dan zachter in de mond zonder sperriem. Andere paarden wordn juist heel rommelig in de verbinding zonder sperriem, omdat het bit gewoon te los in de mond ligt voor die paarden.

dit is wat mijn paard dus ook heeft.
hij word erg rommelig in de verbinding naar de mond.
dit probeer ik zo veel mogelijk te verhelpen met een spéreriem

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 09:44

sabine1985 schreef:
Serieus? Heb het nog nooit meegemaakt..... Dan wil ik wss niet weten wat er allemaal met de handen van de ruiter gebeurd als er blaren ontstaan............

Blaren komen door wrijving. Vrij logisch dat ze kunnen ontstaan aangezien je niet standaard een teugel aanneemt en de bitring tegen de snoet aanhaalt. Hoop ik. Hetzelfde type paard wat met bontjes gereden moet worden rond het hoofdstel, is gevoelig voor blaren en wondjes aan de snoet van bitringen. (D-trens was bij dat paard ook geen strak plan)

VD_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 10:18

Een sperriempje is ervoor om het bit stiller te laten liggen, NIET om de mond te snoeren...

een ervaring van mijzelf is dat niet elk paard de waarheid spreekt (de meeste manege ponies die gooien hun mond al open bij de bocht...) dus dat mensen die hem dicht snoeren juist het "echte" paard willen verbergen,
bij ons op stal rijd een meisje (we noemen haar even tina zo heet ze niet echt ^_^) die heeft een pony van 18.

Tina rijd met dubbel bit ( :j 2 bitten) en zonder sperriempje, ze kan de mond gwn kapottrekken (wat ze ook regelmatig doet). Van mij moest ze een keer zonder bit rijden, Hier deed ze het sperriempje bij om...
het paard gooide de mond open en stak de tong uit... (ze deed zonder mijn toestemming het ding strakker om het te "verzwijgen"). Dat paard hield het niet meer en rende naar de dichte deur ging met zijn hoofd erlangs en brak het hoofdstel,.,

ik denk dat je er best mee kan rijden als je paard het gewend is maar ga niet "zomaar" voor de lol een sperriempje op doen.

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 10:33

Ik vind dit hetzelfde als het gebruik van een zweep oid, het is niet slecht, zolng de ruiter het maar niet slecht gebruikt. Dus idd de sperriem niet helemaal dichtsnoeren, maar gewoon losjes aantrekken.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 10:43

Ik heb geen enkel probleem met het sperriempje aan het hoofdstel. Ik maak m losjes vast zodat in elk geval het bit stiller in de mond blijft liggen. Ik kan er met gemak twee vingers tussen steken.
Het niet gebruiken van een sperriem en dan vervolgens een paard voortdurend zien 'lachen' vind ik geen gezicht.