Cinnepin schreef:ik heb niet het hele topic gelezen dus weet niet of het er al staat
Maar een sperriem is er voor om de mond van je paard dicht te snoeren.
Een paardenmond heeft gewoon geen plaats voor een bit. Ik vind dan ook de verhaaltjes van een bit moet passen onzin, want een bit past nooit!
Vele paarden doen dan ook vaak hun mond open tijdens te rijden ( en jaa dan krijg je al smoesjes van * mijn paard heeft hier de mond open op de foto want hij zat lekker te knabbelen op t bit*) of steken hun tong etc uit. Om dit uit de weg tegaan snoert men dus gewoon de mond dicht met een sperriem.
![]()
Vroeger reed ik ook met een bithoofdstel en had er ook wel eens sperriemen aanzitten maar meestal haalde ik hem eraf, vond het sowieso maar een onding
Beetje kort door de bocht weer, net zoals Arabesk, maar jullie zullen elkaar vast al wel kennen gezien haar en jouw versie

) of steken hun tong etc uit. Om dit uit de weg tegaan snoert men dus gewoon de mond dicht met een sperriem. 

Als je even in dit topic had gelezen had ik dat ook al vermeld. Ik heb er geen specifieke reden voor dat ik ermee rij, paarden kunnen ook gewoon hun mond openen. En ik gaf aan dat ik eens zonder zou proberen. Dus die opmerking van jou is een beetje raar