Paard neemt gevoel van ruiter over.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:40

Oh jazeker neemt een paard gevoelens van de ruiter over!
Als je een gevoelig paard hebt, merk je dit al in de omgang. Als ik sago ben of boos reageert die van mij heel anders als dat ik blij en vrolijk ben.

Met mijn vorige merrie was dit nog veel extremer. Als ik haar boos aankeek en mezelf opblaasde (zonder iets te zeggen) deed ze haar hoofd naar beneden en een stap achteruit. Of ze gaf me een likje op mijn hand. Dat was haar manier van onderdanigheid.

Waarom denk je dat presteren op wedstrijden moeilijk is? Je brengt jouw spanning over op het paard en die weet vaak niet hoe hij daarmee om moet gaan. Dan gaan ze minder goed reageren of juist spoken zien etc.

Ik weet ook nog goed dat het rijden in een bepaalde periode van de maand altijd minder goed ging. :D
Heel logisch, dat voelen ze gewoon. Dat je prikkelbaarder en/of vermoeider bent.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:30

Suzanne F. schreef:
Waarom denk je dat presteren op wedstrijden moeilijk is? Je brengt jouw spanning over op het paard en die weet vaak niet hoe hij daarmee om moet gaan. Dan gaan ze minder goed reageren of juist spoken zien etc.

En het dan gek vinden 'dat ie t op wedstrijd niet doet en thuis wel' :+

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:36

Ik denkt idd dat een paard reageert op jou stemming.
Wat je geeft krijg je terug.
Onze pony ( met arabisch bloed) is er zeer gevoelig voor.
Toen onze dochter een poos bang was met rijden, was er met de pony geen land te bezeilen.
Ze was ook overal bang voor, en schrok overal van.
Nu dochterlief weer rustiger en zekerder is gaat het rijden ook rustig, en is de pony relaxed.
Er worden toch ook paarden voor therapie gebruikt? Omdat paarden het gedrag van de ruiter zo perfect spiegelen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:56

Een paard neemt wel degelijk de gevoelens van de ruiter over, alleen het ene paard is meer beïnvloed door je gevoelens dan het ander. Maar als je bijvoorbeeld gaat rijden en je ziet iets en je denkt: 'daar kan hij nog wel eens van schrikken', dan doet hij dat meestal ook, of hij dat nou eng vind of niet.

Ben jij chagerijnig, dan zal het ook niet werken. Daar wordt je paard namelijk ook chagerijnig van. Ja, je paard neemt je gevoelens over, al zul je het bij de één meer merken dan bij de ander.

Je gevoelens uit je meestal ook in lichaamstaal. Als je boos bent zul je overal veel nijdiger mee om gaan en je lichaamstaal geeft dus aan dat je boos bent. En wat is de taal van de paarden? Precies, lichaamstaal. Met andere woorden, als jij gespannen bent voelen én zien ze dat aan je.

Whoopi1

Re: Paard neemt gevoel van ruiter over.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:09

Of ik nou een slechte dag heb of niet, mijn paard is altijd lief een vrolijk naar mij toe.

Alleen ben ik wel van mening dat als iemand bang is, anders gaat zitten en dus idd gevoel over kan brengen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:51

Whoopi1 schreef:
Of ik nou een slechte dag heb of niet, mijn paard is altijd lief een vrolijk naar mij toe.

Alleen ben ik wel van mening dat als iemand bang is, anders gaat zitten en dus idd gevoel over kan brengen.

Het zou wel handig zijn als je paard gewoon lief blijft. Maar als je een slechte dag hebt, is het je dan ook niet opgevallen dat bijvoorbeeld het rijden slechter gaat als normaal?

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 14:02

Ik denk dat het door de manier van hulpen geven komt. Ik denk dat als wij last hebben van een bepaalde stemming wij (misschien onbewust) de hulpen etc anders geven en het paard dáár op reageerd.

Als ik zelf boos of chaggerijnig ben heb ik minder geduld en geef ik mijn hulpen dus ook onbewust wel veel dwingerder denk ik (soms merk ik zelfs dat ik dat doe en gebeurt het dus niet gehaal onbewust) en daardoor is er een grote kans dat je paard je niet snapt en zo ook opgefokt raakt waardoor het dus lijkt alsof hij jou opgefokte gedrag over neemt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 14:05

Jaaaa echt wel je paard neemt je gedrag over en het is een spiegel van jou.

mijn arabier is heel braaf voor een arabier omdat ik me niet gek laat maken door hem, super verkeersmak en ik rij met hem buiten, ook zonder zadel lekker ff op de dijk. Maar het ligt ook aan de opvoeding, maar wees nuchter en eerlijk naar je dier toe, dan krijg je een leuk dier.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 14:05

Ik denk dat het wel degelijk invloed heeft, maar ik heb ook wel een voorbeeld dat het totaal niet overkwam. Ik had een buitenwedstrijd en het begon te onweren, het onweer kwam heel dichtbij en ik vond het zelf doodeng (Ik houd helemaal niet van onweer, laat staan als ik buiten met mijn dierbare paard ben op een veld omringt met een bos), wou het liefst terug naar binnen galloperen. Maar Wolder sjokte heel rustig (zonder ook maar enkele spanning) weer terug naar de losrijdbak binnen terwijl ik helemaal niet rustig was.

Maar over het algemeen denk ik wel dat het overkomt.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 22:59

Shona schreef:
Whoopi1 schreef:

Het zou wel handig zijn als je paard gewoon lief blijft. Maar als je een slechte dag hebt, is het je dan ook niet opgevallen dat bijvoorbeeld het rijden slechter gaat als normaal?

Bij mijn huidige paard niet nee, die is nooit down, sjaggie of boos. Leuk voorbeeldje (vind ik haha) wij hebben een lesstal, waar elke week een hoop mensen komen, Whoopi is een paard dat alleen door mij gereden wordt, en ook al heb ik slechte zin, zodra ze mij hoort, hinnikt ze, en dan praat ik gewoon tegen andere mensen. Ook met rijden ben ik nog nooit boos geworden terwijl ik het laatste jaar veel tegenslagen heb gehad (relationeel) en ze blijft haar best doen. Dus nee, dat merk ik niet. En het gaat wel eens slechter met rijden, maar dat is niet zozeer op de dagen dat ik slecht in mijn vel zit. Miss dat het ermee te maken heeft dat ik juist als ik slecht in m ijn vel zit, dat ik dan rust zoek bij mijn paard. Miss dat ze dat voelt??

Met mijn vorige paard had ik dat wel hoor, had ik een super band mee, maar als ik slechte zin had, dan kon ik beter niet rijden, en meestal deed ik dat ook niet.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:03

Sommige paarden zijn daar heel gevoelig voor en nemen het gevoel van de ruiter over, andere paarden zijn stabieler en blijven wie ze zijn.
Vergelijk het maar eens met mensen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:47

Mijn paard neemt mijn gevoel wel over :o
Paard is vriendelijk tegen paard en mens, oortjes naar voren, zou nooit uithalen zonder rede...

- De eerste keer dat er iets gebeurde:
Ik mag een meid absoluut niet ze doet altijd snauwend en kattig tegen mij... Er was niemand op stal dus ze besloot maar met mij te gaan babbelen (want dan ben ik wel goed voor haar).
Ik stond mijn paard te poetsen en wilde gewoon dat ze wegging en zat me te irriteren (was net de moed aan het verzamelen te vragen of ze weg wilde gaan!). En precies op dat moment deed me paard ze oren in ze nek en sloeg met zijn voorbeen richting haar :wow: :o

Ik zocht er nog niets achter, maar vond het wel toevallig dat toen ik dacht hij deed zegmaar...

- Tweede keer:
Nog een niet aardig iemand die lelijke opmerkingen maakte terwijl ik met me paard wandelde in de bak. Weer was ik de moed aan het verzamelen om er wat van te zeggen en net toen ik bedacht had hoe en het bijna me mond uitkwam... Vloog mijn paard met zijn oren in ze nek hem en zijn paard aan :wow:

Ok beide keren raakte me paard zowel mens of paard niet, maar liet wel even weten dat ze weg moesten ofzo???... En zulke dingen doet hij echt nooit!!!
Toen het voor de tweede keer gebeurde wist ik het zeker!!! Kan echt geen toeval zijn! Beide keren het zelfde soort gevoel van mijn kant af en precies hetzelfde moment...

Ik laat vaak te lang over me heen lopen, omdat ik niet weet hoe ik aardig kan zeggen (zonder ruzie te maken) dat ik liever niet heb dat iemand lelijk tegen mij doet. Dan pieker ik erover hoe ik iets het beste kan brengen en kan daar best meezitten en rondlopen.
Vaak hoopt het zich op totdat ik niet aardig ga zeggen dat iemand effe normaal moet doen.
Ik weet dus zeker dat mijn paard dit aanvoelt, zichzelf ook naar ervan voelt? of voor mij opkomt? of de negatieve energie van de mensen in kwestie aanvoelt?
En misschien zelfs mijn ogen opent om meer van me af te bijten :o

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:17

Bijzonder:
Mijn paard was op het moment dat ik in het ziekenhuis lag, totaal niet handelbaar. Dit tot een paar keer toe. De mensen, waar mijn paard toen stond, wisten niet dat ik in het ziekenhuis lag. Pas later, hebben we die momenten naast elkaar gelegd en bleken ze precies overeen te komen.
We hebben blijkbaar een lijntje.....

Ze spiegelt ook heel sterk. Als ik een baaldag heb, kan ik er beter niet op gaan zitten. Als ik te veel spanning in mijn lijf of bekkenbodem heb, dan ziet ik dat gelijk terug in haar bewegen. Heel leerzaam vind ik het.

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:22

Denk dat ze zeker wel iets op zullen pikken van angst en spanningen...als je er op gaat zitten span je heel andere spieren aan dat voelen ze duidelijk..en als je er langs loopt en je bent onzeker is jou lichaamstaal ook veel minder duidelijk je duikt dan meer ineen...dus denk dat het eerder lichaamstaal is die een paard begrijpt

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:31

Had het geloof ik al eens eerder gezegt maar een paard neemt echt jou gevoel over.
Niet alleen als je erop zit trouwens.

Paar jaar geleden moest ik met mijn engels volbloed naar de kliniek voor foto's en een echo van haar rug.
Gezien ze startbox syndroom heeft moest ze flink gedrogeert worden.
Ik moest echt met al mijn kracht haar hoofd tillen.
Later met het maken van de echo had ze nog een extra dosis erbij gekregn omdat ze iets teveel bij kwam.
Dus ze zakte weer flink weg.
Maar ik moest echt heel erg nodig plassen.
Mijn man heeft haar toen over genomen.
Toen ik terug kwam was er nogal wat tumult.
wat bleek....ze had ondanks de zware roes toch gevoeld dat ik even weg was en was helemaal wakker geworden en hysterisch en heeft bijna het echo apparaat aan barrels geslagen.
Een andere DA werd er met spoed bij geroepen om haar in toom te kunnen houden.
Dus met 3 man sterk!
Toen ik weer binne kwam werd ze meteen weer rustig en liet ze zich weer overgeven aan de sedatie en moest ik haar hoofd weer met alle kracht onder steunen.
Dat vond ik toch wel heel bijzonder.

Zo heeft ze ook een keer in shock gelegen.
Ik heb er een D poown bij en die had ik een keer mee genomen op buitenrit (had hem toen net ingereden).
Onassa stond al op stal en zag ons terug komen en begon als een gek te hinikken.
Ik liep even naar haar stal om een aai te geven en zei nog, kom zo terug hpoor, even spullen opruimen.
Toen ik terug kwam lag ze zeiknat gezweet in de stal te rillen.
Ze had ook een hele lage temperatuur (onder temp)
Meteen de DA gebeld die zei dat ik moest proberen met haar te gaan lopen.
Ik heb haar met behulp overeind gekregen en gaan stappem.
Toen de DA kwam kwam hij tot de diagnose shock.
Hij vroeg wat er gebeurt was en ik vertelde hem precies wat er was gebeurt.
Hij kon toen meteen zeggen dat Onassa een vorm van jaloezie gevoeld heeft en zich zo heeft opgewonden daarover dat ze daardoor in shock is geraakt.
Ik kan niet veel meer met haar gezien ze kissing spines heeft en een headshaker, maar echt....zij is mijn soulmate.
En ik weet ook waarom ze dat is, maar daar gaat het hier niet over.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:35

Je maakt me nu wel nieuwsgierig Onassa!?

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:36

mijn pony neemt wel zeker het gevoel over zeg maar - als ik snel ontvlambaar ben word hij rennerig en klierig waardoor we alle 2 ontploffen en dan is het hek van de dam zeg maar :P
ben ik rustig en zit ik ontspannen loopt ie lekker nagevelijk en rustig en doet ie alles voor me

geld ook voor aan de hand hoor

je zit op je paard als jij gespannen voelt of bent voelt je paard dat zeker te weten door je zit of door je stem/ademhaling

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:48

doei schreef:

Je hebt pb ;)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:56

Gevoelens nemen ze niet van je over maar ze weten wel dat er iets aan de hand is.

Door de manier van je omgang met je paard en zowel per voet als op de zadel.
Paarden kunnen het voellen dat er met jou wat aan de hand is.
Dit kan die al opmerken vanaf het moment jij jou paard benaderd, het poetsen, het rijden op je paard of zelfs het wandelen.
Dit omdat paarden met elkaar's lichaamstalen communiceren.

Alhoewel als je pas kort een paard heb gehad dan zou die het wat moeilijker hebben om jou gevoellens te herkennen omdat de paard jou nog niet kent maar wanneer die jou kent dan neemt die al je gevoelens waar.

Paarden weten soms meer over jou gevoelens dan jij over je eige gevoelens.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:59

Paarden nemen zeker het gevoel over van de ruiter. Uit eigen ervaring merk ik dat zeker :D.
Tijdens het zadelmak maken van mijn paard had ik mijn arm volledig doorgebroken. Toen ik weer mocht paardrijden durfte ik niet meer op mijn eigen paard. Uiteindelijk er toch opgegaan, maar omdat hij voelde dat ik bang was, werd hij ook onzeker. Door op een ander paard te rijden kreeg ik weer het vertrouwen terug en ben ik met hem lessen gaan volgen. Nu gaat het erg goed. Maar toen hij onlangs naar de kliniek moest voor een ongeluk en ik hem daar moest achter laten, voelde ik mij ook zwaar kl*te. Logisch natuurlijk, maar het is moeilijk uit te leggen aan mensen die geen paard hebben. Veel mensen begrepen niet dat ik zo down was.
Nog een voorbeeldje, als ik geen les heb loopt mijn paard heerlijk. Heb ik les, wil ik alles perfect doen, loopt alles in de soep. Of probeer eens te rijden als je ongesteld bent en buikpijn hebt, dat gaat ook voor geen meter.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 23:06

kensha schreef:
Paarden weten soms meer over jou gevoelens dan jij over je eige gevoelens.

En dat is een waarheid als een koe, absoluut, daar ben ik ook heilig van overtuigd!

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 23:19

MarissaM schreef:
mijn pony neemt wel zeker het gevoel over zeg maar - als ik snel ontvlambaar ben word hij rennerig en klierig waardoor we alle 2 ontploffen en dan is het hek van de dam zeg maar :P
ben ik rustig en zit ik ontspannen loopt ie lekker nagevelijk en rustig en doet ie alles voor me

geld ook voor aan de hand hoor

je zit op je paard als jij gespannen voelt of bent voelt je paard dat zeker te weten door je zit of door je stem/ademhaling

hier hetzelfde
mijn paard voelt het (te) goed aan!
als ik ook maar iets gefrustreerd ben hoef ik eigenlijk al niet te gaan rijden.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 23:20

doei schreef:

Mij ook :o

In welke mate een paard het gevoel van de ruiter overneemt/er op reageert/spiegelt, hangt denk ik wel af van het paard zelf, hoe gevoelig hij/zij daarvoor is. Ik ken een paard dat zeer gevoelig is voor hoe de ruiter zicht voelt. Ik heb hem al een aantal keer gereden en heb hem ook vaak genoeg zien lopen om duidelijk verschil te merken in stemmingen van de ruiter en hoe dit paard zich gedraagt. Het is een paard dat erg onzeker is en snel schrikt, maar als de ruiter ontspannen en rustig is dan is hij ook veel rustiger. Ik ben van mezelf al rustig en kan ook ontspannen op hem dus meestal gaat het rijden wel goed, maar ik heb ook eens op hem gereden toen ik niet lekker in m'n vel zat, ik was er niet bij met m'n hoofd en ik maakte me ergens zorgen over. Resultaat: hij was onderhand de hele les gespannen en schrok veel meer dan anders.
Ik heb er ook eens een meisje op zien rijden die van zichzelf vrij druk is, met haar schrok hij ook veel meer en met springen denderde die echt een aantal keer over de hindernis, geen rust. Zelf ben ik echt geen held met springen en ik weet dat dit paard het ook niet is, maar laatst heb ik het toch met hem geprobeerd. Ondanks dat ik het normaal spannend vind, kon ik me wel rustig houden en hij had niet de neiging om te vluchten of maar zo snel mogelijk over die hindernis te komen, hij ging in alle rust.

Ik merk trouwens ook bij andere paarden op dat ze op je stemming reageren. Sommige gaan met je mee in die stemming, maar anderen laten zich er niet zo door leiden.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 23:28

Onassa is heeeel gevoelig....Dropshot daarentegen veel minder.
Maar dat is ook geen toeval want dat heeft weer die reden die ik al zei, Onassa is mijn soulmate.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 00:22

Ik ben het met Kensha eens. Overnemen? Nee. Aanvoelen? Zeker weten!

Ze reageren absoluut als je bepaalde signalen afgeeft, maar dit betekent niet noodzakelijk dat ze dit kopiëren en zich hetzelfde gaan voelen. Sommige paarden geven juist een reactie die je opvrolijkt als je verdrietig bent, of knijpen er eens lekker tussenuit als ze merken dat je je ziek voelt.