"Mijn armen doen zo pijn"...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:44

Ik reageer ff puur op de OpeningsPost!

Je ziet het heel veel, idd. En ergens is dat ook wel logisch, de werking van spier is, dat als er aan getrokken wordt, deze terug gaat trekken. Daarom gaat het ook zo vaak fout. Bovendien lijkt het voor veel mensen ook gewoon de meet logische oplossing, terughangen, want ander valt ie zo om en maakt ie een koprol. Dat gevoel kan een paard geven.

Ik merk momenteel met mijn 4 jarige Haflinger, die nogal onstuimig is in de galop door onbalans en daardoor giga sterk wordt. Dat ik af en toe ook terug ga trekken, op het moment dat ik het merk, laat ik direct los, want dat is de enige correcte oplossing. Loslaten, op eigen benen laten lopen, actief voorwaarts rijden. Dat wil niet zeggen dat het ook altijd zó gemakkelijk is.

Op het moment dat ik denk O, ik moet wel loslaten, heb ik dus al onbewust kracht gezet.

Het is dus idd verkeerd als mensen zeggen dat ze pijn in hun armen hebben, maar het is ergens wel logisch, en bovendien is het heel moeilijk góed paard te rijden en direct los te laten. Dit moet je leren.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 02-11-10 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:45

Wienna schreef:
ik rijd altijd slof dus krijg geen pijn in mijn armen :+

Oja, dat is echt de manier! :))

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:46

Chaos schreef:
Wienna schreef:

Oja, dat is echt de manier! :))

Jaa dan kom je er wel }:0

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:46

Ik snap de stelling en geeft je daarin grotendeels gelijk....

Ik zelf heb rug/schouderklachten en heb altijd pijn aan mijn armen/schouder met rijden. Gaat even goed maar uiteindelijk doet het zeer...
Ook ik krijg vaak als reactie dat dat onzin is en dat je geen kracht nodig hebt....
Maar begrenzen is voor mij een groot probleem bv.

Je merkt pas hoeveel kracht je eigenlijk nodig hebt met rijden als je die kracht niet meer hebt....

Dus nogmaals snap je stelling maar die gaat niet altijd op.... vaak word het ook onderschat en als je dan een zwakke plek hebt komt dat natuurlijk tot uiting.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:50

Nouks schreef:
saskiakefie schreef:
herkenbaar: of mensen die handschoentjes aan doen omdat ze anders blaren krijgen..

Dat hoeft niets te maken te hebben met hoe hard ze trekken. De één heeft gevoeligere handen dan de ander, het soort teugels maakt ook vaak nog verschil, en iemand die absoluut niet trekt kan nog steeds bijvoorbeeld de teugels niet netjes vast houden. Kortom, er zijn een heel aantal meer oorzaken dan "ruiter trekt aan paard".

Inderdaad. Ik kan NIET zonder handschoenen rijden. Mijn vingers liggen van begin tot eind helemaal open dan. En dat doet giga-zeer. En dan heb ik gewoon een heel fijne verbinding, beeldmateriaal in onderschrift, ook over het trekken en loslaten!

1 paard gaat nog, maar als ik er op een dag 4 moet rijden, dan begin ik er niet eens aan zonder handschoenen! :)
En ik vindt het mooi. :o

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:52

silfie35 schreef:
Ik rijd echt niet altijd volgens het boekje. Soms moet het even iets anders. Betekent niet dat ik mijn paard met zijn kin op z'n borst trek, daar zie ik het nut niet van in bij mijn paard, maar als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. En als het klaar is, dan is het klaar en is er weer ontspanning. Ik heb wel eens dat mijn paard gewoon niet na wil geven. Dan eis ik van hem dat hij naar beneden gaat (en dat is geen heen en weer zagen, maar wel even net iets meer als friemelen met je pink) en zodra hij ontspant daarin, laat ik ook weer los en rijden we vrolijk verder!

Nageven kun je niet afdwingen. Onmogelijk. Dan is het namelijk niet meer vanuit ontspanning, maar vanuit aanspanning.
En je paard moet ontspannen gaan in aanspanning.

Wat jij doet, afdwingen, is het "nageeflijk" rijden met een valse knik. Dat zie je heel veel, je krijgt dan een knik tussen de 2e en 3e halswervel.

Marit

Re: "Mijn armen doen zo pijn"...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:57

Als je toch eens hoort wat er bij ons in de les wordt gezegd:
"Huppakee, spieren kweken!"

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:41

Ik zie toch wel een hoop mensen hier in dit topic die het principe van nageven niet helemaal door hebben... Grappig, we hebben er altijd de mond van vol dat we het weten. Maar zodra je als instructeur eens gaat doorvragen aan je leerlingen, blijkt dat ze het vaak niet weten. Andersom trouwens vaak ook niet.

Het probleem zit er denk ik ook wel in dat we als ruiters eigenlijk te snel willen. Ik zag ergens hierboven iets over ene paard in onbalans dat dan enorm ging hangen in galop... Is dat paard wel klaar voor het geen wat we van hem vragen? Misschien zou je er in zo'n geval beter voor kunnen kiezen om het natuurlijke systeem van het paard een tijdje z'n gang te laten gaan. Pas als hij spieren heeft kan hij ze ook ontspannen.
Als kind kon ik ook niet ontspannen rustig fietsen. Ik trapte zo hard mogelijk en spande al me spieren. Nu niet meer, ik kan nu heel rustig doen zonder al me spieren aan te spannen. Zo werkt het voor een paard ook.

En laten we nu wel wezen: Hoeveel mensen weten er nou echt wat het inhoud om op het paard z'n achterhand te zitten. Van achteren naar voren te rijden. En hoeveel doen het dan op gevoel goed?
De meeste instructeurs leggen het niet uit. Als je iets nooit geleerd hebt kan je er ook nooit wat mee.

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:45

Ik heb sinds april een eigen paard. En nou moet ik toegeven. Ik begon ontzettend fout. Maar ik wist ook niet beter dan dat. Totdat ik opgegeven moment wat mankementen begon te krijgen met mijn paard, ben ik gaan denken. En nou schaam ik me ook diep voor hoe ik toen gereden heb.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:47

Veulen 84;
Dat betrefd mijn paard.
Dat met de galop.

En je geeft het antwoord zelf al op de vraag waarom ik hem niet in de natuur laat staan omdat hij er al dan niet klaar voor is.

Jij leerde correct fietsen door te doen, zo gaat het met galopperen ook, hij leert door te doen. Door overgangen te rijden, klein aan te galopperen en klein weer terugnemen wordt hij sterker, meer in balans waardoor de galop steeds beter wordt. Hierdoor krijgt hij meer sprong, gaat hij opwaarts galopperen, zijn achterbenen gaan onder de massa werken etc.

Verder vind ik je nogal negatief. Er zijn ZO veel GOEDE ruiters, en ZO veel GOEDE instructeurs. Je bent nogal zwart/wit.

En leg mij dan eens uit waarom het niet klopt wat ik zeg met betrekking tot aanleuning en nageeflijkheid. :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:04

Chaos schreef:
Veulen 84;
Dat betrefd mijn paard.
Dat met de galop.

En je geeft het antwoord zelf al op de vraag waarom ik hem niet in de natuur laat staan omdat hij er al dan niet klaar voor is.

Jij leerde correct fietsen door te doen, zo gaat het met galopperen ook, hij leert door te doen. Door overgangen te rijden, klein aan te galopperen en klein weer terugnemen wordt hij sterker, meer in balans waardoor de galop steeds beter wordt. Hierdoor krijgt hij meer sprong, gaat hij opwaarts galopperen, zijn achterbenen gaan onder de massa werken etc.

Verder vind ik je nogal negatief. Er zijn ZO veel GOEDE ruiters, en ZO veel GOEDE instructeurs. Je bent nogal zwart/wit.

En leg mij dan eens uit waarom het niet klopt wat ik zeg met betrekking tot aanleuning en nageeflijkheid. :)

Ik heb veel ervaring met slechte instructeurs die het niet weten. Je kan het mij niet kwalijk nemen, ik kijk heel kritisch naar me collega's. Net zo kritisch als ik naar me eigen stijl van lesgeven en uitleggen kijk.

Mijn 7 jarig heeft nog steeds na 2 jaar problemen met z'n balans in galop. Ik heb nog nooit (per ongeluk) aan hem vast gezeten. Wat hij me nu geeft doet ie op eigen benen. Hij kan prachtige verzamelen en uitstrekken in draf, nagevelijk. Maar hij kan het zelfde ook met z'n neus op de grond. Maar galop is extreem moeilijk. Voor elk paard. Maar ik ga hem er niet in steunen. ik drijf hem, ik laat hem opzoeken. Maar schiet ie er uit en gooit ie z'n hoofd omhoog. Dan is dat het. Dan wacht ik op rust. Want zonder die rust doe ik het neit.

Mijn ervaring (en dat hoeft heus niet percee op jou te slaan, jij was slechts de makkelijke ingang) zegt en leert me dat we veel te snel willen. 2.5 jarige lopen aan de longe. 4 Jarige lopen al wedstrijden. 8 jarige kindertjes rijden aan de teugel (met hulp van slof). 10 jarige starten wedstrijden. 15 jarige rijden paarden in...
Dat is gewoon te...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:15

Tja, dat is gewoon een verschil van mening. Ik zie niet in, waarom een simpel B-proefje té zou zijn voor een 4-jarige. Als je paard goed onder het zadel is, kan stappen, draven en galopperen, kun je ook een correcte B-proef rijden.

En ja ik was 10 toen ik wedstrijden ging starten, 8 toen mijn pony aan de teugel liep, en 16 toen ik voor het eerst beleerde. So what?

Ik vindt het eerder nogal kinderachtig overkomen, alsof je het mensen niet gunt. Niet met kritisch kijken. :+ Maargoed, dat ben ik.

En ja, ik verwacht toch wel dat als ik al 2 jaar met een paard intensief train, hij dan toch wel fijn kan galopperen. :+ En dan hoeft het nog steeds niet onder dwang of met hulpmiddelen te gaan...

Als je correct traint, kun je er weinig aan verpesten hoor.
En er zijn ook slechte instructeurs, dat klopt. Maar je scheert alles nogal over éen kam.

Op mij komt het over, zo zal het niet bedoelt zijn, ik geef anders les, en heb me veeeeeel meer verdiept als andere instructeurs -ehh??- wat mij beter maakt dan anderen. Nou.. Je bent nog maar 25, dus ook jij hebt nog een heel lange weg te gaan.

Geen aanval hoor, maar het komt allemaal nogal vreemd over. :') Als mijn 4jarige nog een beetje moeite heeft met zijn galop, wat volstrekt logisch is, moet ik hem maar laten staan? En straks als hij 10 is, en hij wil op een gegeven moment rechts niet appuyeren, dan moet ik hem ook maar weer laten staan? Dat is naar mijn mening gewoon je problemen ontwijken, niet eraan werken. :)

RV_Hasselt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:46

helemaal mee eens :D

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:55

Ik vind ook dat er veel te veel aan het aan de teugel rijden wordt gedacht. Op de manege zien ze dat als doel. Er worden allemaal manierjes bedacht om ze naar beneden te krijgen:
"kom op, elk paard kan aan de teugel"
"Je kan heus wel wat harder trekken, hij voelt nu niks!"
"Je mag pas wegrijden als hij naar beneden is"
Allemaal leuk en aardig, maar er wordt nooit verteld waar het nou goed voor is. Niemand legt uit dat het goed voor paarden is om ze over de rug te laten lopen en ze van achter naar voor te rijden. Dan kun je die kinderen ook niet kwalijk nemen als zij gewoon aannemen wat hun geleerd wordt: geen gel*l, in de krul want dat staat mooi en zo hoort het.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:59

Dan had ik waarschijnlijk een atypische manege, want bij mij hebben ze het er nooit over gehad. Niemand reed dus ook aan de teugel in mijn lessen.

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:03

wat is dat voor reactie :D

Roxy2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:03

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:04

Ben het helemaal met je eens Joscaa!
Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik ook wel eens pijn in mijn armen heb gehad door het rijden. Ik reed een pony die het erg moeilijk vindt om op de achterhand te komen en graag lang wordt. Wanneer het voor haar wat zwaarder werd, probeerde zij eronderuit te komen door mijn hand op te zoeken waardoor ze ging hangen. Mijn eerste reactie was dan om maar ook 'vast te pakken' zodat ze niet met haar hoofd omhoog zou komen. Gelukkig heb ik dat afgeleerd en laat ik nou meteen los wanneer ik dat voel en rijd ik met m'n been iets meer van achter naar voren, waardoor de pony ook weer op eigen benen gaat lopen. Maar ik heb dus ook wel eens gedacht; 'Auw, mijn armen doen pijn.' Waarna ik overigens wel dacht; 'Das niet goed, even op letten om los te laten.' Maar is toch moeilijk. Tegenwoordig controleer ik regelmatig even of het paard nog op eigen benen loopt. Maar alles moet je leren hè. :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:05

Het gaat nu niet over LDR, daar worden paarden welliswaar diep en rond gereden, maar er is geen sprake van een valse knik, en er wordt -indien goed uitgevoerd- niet getrokken. :)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:08

Aaaah mijn armen zijn ook zo moe nu!
(Na 3 keer heen en weer lopen met grote emmers vol water :+ )

Mijn paard is gelukkig erg licht in de mond en er zit een goede rem op, al wil die rem buiten nog wel wat haperen maar dan is dat met lichte teugeldruk ook opgelost.

Mensen die elke keer met vermoeide armen van het paard komen doen toch iets verkeerd, een paard hoort licht in de mond te zijn, zeker niet tegen je handen in te hangen en tegendruk te geven, doet hij dit wel zal je toch een oplossing moeten vinden.
Sowieso komt het niet ten goede van het paard, zo'n paard wordt alleen maar gevoellozer in de mond en dan heb je op een gegeven moment helemaal niks meer te zeggen.

Nebron

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:15

Wienna schreef:

Oja, dat is echt de manier! :))[/quote]

Jaa dan kom je er wel }:0[/quote]

En en ga dan maar eens zonder slof rijden!
't Paard van mijn zus ik bij zijn vorige eigenaar ook met slof gereden en ze kan 'm nu niet eens fatsoenlijk aan de teugel rijden. (rijdt ook gewoon klassiek)

succes met je slof ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:17

Daarom is een slof ook een hulpteugel. Ik gebruik hem ook wel eens, maar dan voor een kwartier hooguit, en echt maar heel zelden. Dan is hij effectief, een paard wat contstant op slof gereden wordt, gaat ook "op" de slof lopen. Zonder slof ben je dan iid. weer terug bij af. :)

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:18

Moderatoropmerking:
Er zijn een paar offtopic reacties verwijderd.

lovebeauty11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:39

ik !!!
ik heb nooit last van me handen,
maar er zijn ook mensen die alteid de hooft naar benden drukken.
ik vind, dat er wel eens wat van gezegt mag worden.
ze moeten het zelf eens voelen in hun mond het is geen trek sport.
het paard moet er plezier in hebben, jij natuurlijk ook wel maar niet om die vlauwe kul.
groetjes anneke

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:15

Ik ben het toch wel deels met veulen84 eens. Je kunt natuurlijk niet iedere manege en instructeur over één kam scheren, maar er maar wel meer aandacht besteed worden aan van achter naar voor rijden en niet 'aan de teugel' rijden.
MAAR er komt al verandering in. Het valt op dat de paardenwereld niet heel snel is met nieuwe manieren maar het komt wel. Het gaat wel veranderen!

Was zaterdag bij een springwedstrijd en heb helaas gezien wat voor invloed sommige ouders hebben op hun kinderen. Paard weigert--> "Hij doet teveel met zijn benen, hij moet meer met zijn handen doen" wtf??!!? Volgende ronde, klasse hoger, zelfde jongen. Blijkbaar een preek gehad want wat doet meneer, ZAGEN! aaaaaah, je deed het zooooo netjes! Heb net niet z'n moeder aangesproken omdat de hele clan van moeder lief erbij stond.