Een ander op je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:14

ponyzotje schreef:
Mijn paard heb ik niet conventioneel ingereden. De hulpen zijn daarom heel anders (bijvoorbeeld voorover leunen om te stoppen icm nog andere zaken natuurlijk). Daarom zou ik niemand anders op mijn paard laten rijden, omdat dat verwarrend is. Als iemand dezelfde hulpen gebruikt, waarom niet?
Mijn pony ga ik wel "conventioneel" inrijden. Juist omdat er ook andere mensen weg mee moeten kunnen. Daar heb ik dan ook geen probleem mee, zolang ze correct en zacht zijn.

Logisch in zo'n geval.
Overigens, waarom dan niet conventioneel? Wat houdt dat precies in dan? :) Interessant!

M_D_H

Re: Een ander op je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:42

ben ik ook wel benieuwd naar ja :j
is er een speciale reden voor om het anders te doen?
ik weet toevallig dat er voor bepaalde disciplines ook andere hulpen aangeleerd worden dan in de bekende disciplines...

Breda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:59

Ik voeg me even toe met ook een vraag.
Ik heb een brave haflinger en er rijdt ongeveer 2 à 3x per maand een vriendin van mij op die op hoger niveau dan mij rijdt en hem dan ff lekker aan het lopen zet (hier ben ik altijd bij, want leer ik weer van). Verder heeft er tot nu toe (ik heb hem sinds juni) nauwelijks iemand op gezeten. Vandaag heb ik een meisje van stal op hem laten springen, waar ik bij was, omdat ik zelf niet zo hoog durf te springen en mijn paard het geweldig vindt. Dus ik geef aan wanneer ik het genoeg geweest vindt e.d. Zij mag er van mij nog wel eens op springen als er toevallig een hindernis staat en mijn paard zin heeft om te springen, maar ik weer eens niet durf.
Ik heb een nichtje van 11 jaar en die is bij mij in de buurt komen wonen, ze rijd ook paard en moet nu een andere manege zoeken. Nu lijkt het mij leuk als ze eens op mijn haflinger komt rijden en als dat klikt dat ze er wekelijks mee gaat lessen, dit gun ik haar gewoon. Nu vind mijn vriend het maar niets dat ik er 'steeds' (volgens hem) andere mensen op zet. Hij snapt wel dat die vriendin van mij die goed kan rijden er soms op gaat, maar verder niet. Hij is bang dat anderen hem verpesten. Ik vraag me af of het kwaad kan als ik mijn nichtje wekelijks zou laten lessen op mijn haflinger en dat er evt. in de vakanties een keer extra op rijd als ik erbij ben. Wat vinden jullie?
Ik zet het even in dit topic omdat we het er toch al over hebben.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:01

Over het niet conventioneel: even gekopieerd uit een ander topic waar het ook goed paste. De reden is dat ik geen goede ruiter ben, denk ik, en dit mijn eerste paard is dat ik inrijd. Ik wil vooral hulpen geven waarvan ik weet dat ze die snapt, om miscommunicatie door mijn schuld te vermijden. Ik probeer te rijden vanuit hoe zij denkt en hoe zij mijn bewegingen interpreteert. Hieronder waarom en hoe ik dat doe ;-)

Ik beweeg, mijn paard reageert, zo weet ik wat zij voelt. Daarop reageer ik dan weer, en zo komen we tot een hulp. Mijn paard stopt dus ook als ik voorover leun, en niet als ik achterover leun. In feite blokkeer ik mijn bekken, waardoor ik haar ahw onder me trek. Wanneer ze vooruit moet duw ik haar ahw onder mijn zitvlak uit. Steunen op de beugel en op de betreffende zitbeenknobbel is een hulp om af te wenden, maar voor het wijken wil ik haar met dezelfde hulp, maar dan plus beenhulp, net de andere kant op, maar dan moet ik ook weer anders leunen met mijn bovenlichaam. Mijn paard leert mij veel. Maar vooraan hoeft van mij niets te gebeuren, de motor zit van achter. Daarom doe ik voorlopig nog niets vooraan. Ze reageert niet goed op bit: er is driemaal opgezeten toen ze pas 2 jaar was en ze werd onhandelbaar verklaard, volgens mij helemaal niet het geval, maar wel als gevolg dat ze paniekerig/onwillig is op het bit - waarschijnlijk wel op te lossen, maar ik wou het liever uitstellen en in vertrouwen beginnen - ik ben begonnen toen ze 7 was (door omstandigheden).
Hopelijk is dit iets duidelijker. Ik acht mezelf geen goede ruiter, maar ik denk dat ik veel leer uit theorie over bewegen, een stukje inzicht van Hempfling (niet dat ik 'm volgen wil, maar zijn gedachten zijn wel intrigerend) en vooral veel luisteren naar hoe mijn paard mijn signalen opvangt en interpreteert.

edit: bij het aanleren geef ik dus een hulp dat wil zeggen iets dat haar stoort, en waar zij vanaf wil, uiteindelijk is een hulp niet meer dan dat. Druk door het been = paard vindt dit niet leuk en gaat sneller, waarom, als het sneller gaat dan is de druk weg. Dus als ik mijn bekken blokkeer, vindt zij dat niet fijn, en reageert. Vanaf haar reactie juist is (stoppen) valt alle spanning weg. Natuurlijk laat ik haar niet helemaal alleen uitvogelen wat een hulp betekent, het moet een beetje sturend zijn, maar zijzelf heeft mij gestuurd in het feit die hulp van versnellen en vertragen net omgekeerd te doen dan conventioneel. En het werkt schitterend op die manier!

Mijn Haflinger zal wel "gewoon" worden ingereden omdat ook nog andere mensen met haar aan de slag moeten kunnen gaan. Toch zal het hier ook zo licht mogelijk gaan - vooral in de mond maar ook met alle andere hulpen: aanleren door fases op te bouwen en steeds hetzelfde rijtje te herhalen - op den duur reageert het paard al op fase 1 of 2. Dat is per definitie lichtheid en hoeft niet te wachten tot ver in de opleiding, dat start bij de basis!
Laatst bijgewerkt door ponyzotje op 30-12-10 22:17, in het totaal 2 keer bewerkt

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:12

ik zou mijn paard wel door anderen laten rijden. niet altijd en zeker niet door iedereen maar bepaalde mensen mogen er van mij wel op.
een vriendin van mij heeft een hele tijd ook op mijn paard gereden. ik reed ook op die van haar en ik weet hoe haar stijl is in het rijden. vandaar dat ik het wel vertrouw dat ze op mijn paard rijdt en bovendien kan ze hem goed laten lopen en is het net weer wat anders dan ik zelf. soms kun je daardoor wel wat dingen leren.
mijn instructrice heeft ook wel eens op mijn paard gereden om te laten zien hoe je bepaalde dingen het best kunt doen. dat kan heel fijn werken.
verder rijdt mijn zusje ook op mijn paard. dat is meer omdat ze zelf ook rijdt en het daarom ook leuk vind om op mijn paard te rijden. dat kan ook prima.
het voordeel is wel dat het mijn paard niks uitmaakt wie er op hem rijdt. het is meer dat ik het niet fijn vind als iedereen op hem rijdt.

ik rij zelf ook wel eens op andere paarden. gewoon omdat ik het leuk vind en soms om te laten zien hoe je iets ook kan doen. soms gaat het niet helemaal lekker tussen een ruiter en paard en kan het even beter werken als er een ander op gaat zitten.
verder vind ik het gewoon prettig om een paard soms een beetje te kennen.
het moet natuurlijk wel verantwoord blijven.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:17

ik laat mijn paard momenteel niet door anderen rijden, hij heeft veel moeite om mensen te vertrouwen, en nu hij mij steeds meer begint te vertrouwen en mijn man ook, ga ik dat kostbare vertrouwen niet in de waagschaal stellen door een ander op mijn paard te zetten.
daarbovenop zou ik waarschijnlijk er als een havik opzitten dat er maar niet in zijn mond wordt getrokken of wat dan ook!

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:21

Oooja, altijd! Een vriendin stapt hem soms in of uit, en dan kan ik eigenlijk helemaal van nul beginnen. Hij laat zich direct naar binnen vallen, is niks nagefelijk en hangt 0,0 aan mijn been. Heel raar want in en uitstappen aan de lange teugel kan toch niet zoveel doen? Ik begrijp het zelf ook niet en heb dus maar besloten om mijn paard nooit te verkopen en er ook nooit iemand anders op te laten :o

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 22:33

Zeg nooit nooit denk ik dan :+

Inmiddels heeft dochter van de baas er een paar keer op gereden en er ook succesvol mee gestart (1e plek met 192). En rijdt er nu een meisje op dat nog wel wat kleine storinkjes heeft en nog zal krijgen, maar een stuk beter dan het een paar maanden terug was.
Aangezien ik binnenkort met een jonger paard aan de slag ga voor de eigenaar, zal ik mijn huidige paard wel af en toe door iemand anders moeten laten rijden.

Al met al vind ik het alleen maar goed voor het paard, mezelf en de andere ruiters om flexibel te kunnen zijn welke combinatie je vormt :j

Appelpit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:57

bij mijn paardje moet je ook opletten.. der kan wel iemand anders op maar als de klik er niet is.. dan lig je der binnen 10 seconden af.. maar mijn broertjes stappen der wel is uit..

susanne52

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:10

nou ik als ik er 'kleinere' kinderen ooplied deed ze niks maar als ik mn vriendin er opzette ging ze stijgeren en bokken enzoo maar die vraagt gwn te veel en heeft ze zoiets van ja hallo jij bent niet mn baasje dus doe ik het ook niet maar als er weer iemand opging die niet teveel vroeg eerst maar later het een beetje oppakt ging het gewoon heel goed.. :o het ligt er dan denk ik gwn aan wat voor hulpen je geeft en wat en wat en hoeveel je van zn vreemd beesje vraagt als je er niet vaak oprijd..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 11:47

Ik heb er 1 staan waar niemand anders meer opkomt. Paard met een verleden en een (over)gevoelig karakter die vroeger zelfs achterover ging in de stalgang als er iemand wou passeren. Nu is hij al een stuk gebeterd in attitude maar rijden blijft a bridge too far. Heb besloten om hem niet verder te pesten ermee.

De andere paarden zijn denk ik ook gewoon door anderen te rijden hoewel het even zoeken is naar de knopjes natuurlijk.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 12:44

mijn verzorgers mogen rijden op mijn paardje als ik er bij ben.
soms laat ik ook andere op mijn paard maar alleen als ik er ben

manasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:15

Ik laat eigenlijk nooit iemand op mijn paarden, behalve als ik er zelf naast loop.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:03

ik heb 3 van mijn 4 paarden regelmatig in kinderlessen lopen.
en behalve dat ze af en toe ïneens wat minder goed reageren op de hulpen, merk ik er weinig van.
vooral de oudere dieren zijn zo geroutineerd dat ze redelijk op niveau blijven mits ik ze bijrijdt.
wel merk ik het aan ze als er vergevorderen mee gaan prutsen, dan moet ik echt elke les narijden/bijschaven omdat ze de oefeingen gaan lopen lanterfanten of onder de ruiters wegrennen.

alleen mijn 5 jarige merrie is het oppassen geblazen in de beginnerslessen.
daar heb ik ruim een jaar training mee verspild omdat ik haar 3 weken in de lessen liet lopen noodgedwongen wegens blessure van een van de reguliere lesdieren.
ruiters gaven verkeerde galopshulpen/waren niet consequent ( wat wil je.. 7 jarigen op een Tinker van vana 1m60 ) en voila.. paardlief heeft vervolgens een jaar lang continue in de verkeerde galop gezeten :n

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:03

Op mijn sportpaard kan iedereen rijden. Ik heb haar een keer uitgeleend voor een onderlinge wedstrijd.
1 ruiter heeft zelfs gesprongen. Mijn merrie hielp haar netjes foutloos rond.

En mijn buurjongentje is er al een keer met z'n vriendje mee op 'buitenrit' geweest:
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

http://a.imageshack.us/img688/4693/dsc3023.jpg
http://a.imageshack.us/img821/664/dsc3058x.jpg
Niet meekomen, maar toch gewoon lekker doorgaan:
http://a.imageshack.us/img843/1249/dsc3157.jpg
En dan door het vertrouwen toch daarna een paar mooie nette sprongen kunnen maken:
http://a.imageshack.us/img44/4645/dsc3166.jpg

Maar ik ben er wel bij, en ik stap er de dag erna er zelf op. Als je mijn paard niet hindert, dan wordt ze er niet minder van. Ga je trekken en schoppen, tja,dan heb ik een dag later er weer werk van.
Maar alle knopjes zitten er op, appuyeren, travers, voor de wagen, springen, enz. En toch is ze kalm genoeg voor een beginner.
Er komt overigens geen instructeur op mijn paard, als een instructeur vindt dat hij/zij mijn paard 'even' moet verbeteren, dan gaat dat niet door. Dat doe ik geheel zelf. De instructeur is er om het op mij over te brengen hoe het moet, niet om zelf een paard te verbeteren.

marilla90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:15

dat ligt aan het verschil van houding van de verschillende ruiters dat is bij mij in ieder geval de oorzaak!

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:32

Mijn paard is echt horror met andere ruiters, maar dat komt vooral door zijn wantrouwen in mensen.
Mijn moeder accepteert hij bijvoorbeeld wel, omdat die vaak mee is en hij die ook kent, maar hij blijft vervelender dan bij mij.
Bij andere mensen probeert hij te steigeren (niet hoog ofzo, want dat doet hij nooit), bokt hij, wil hij geen kant meer op, springt hij telkens heen en weer of loopt de hele tijd naar mij toe :')
Vooral als de ruiter die op dat moment op zijn rug zit iets doet wat ik nooit doe, bijvoorbeeld haar been verder naar achteren houden dan ik, andere houding, heeft hij de neiging een beetje in paniek te raken.

Zelf vind ik het niet erg, ik ben toch de enige die op hem rijd en hij gaat ook nooit meer weg :)

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:35

Dag Kelly,

Ik ken het probleem, ik zoek een bijrijder voor mijn 4 jarige dressuurruin.
hoewel ik geen ZZ dressuurruiter ben rij ik wel correct en netjes van achter naar voren. Mijn paard is op een zacht bit zonder sporen of zweep goed voorwaarts en nageeflijk. Toch heb ik nu 4 Z-dress ruiters erop gezien waarbij hij een verrekte sterrenkijker is. Mijn instructrice heeft hier geen probleem mee, geeft wel aan dat hij je even uitprobeert.

Caroline_Tor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 20:32

Klinkt mij zéér bekend. Ik kan perfect rijden met mijn paard, maar zet er iemand anders op en het lukt hem of haar niet. Ze is hard in de mond, schudt met haar hoofd, dreigt om te steigeren. Dit heeft ze ook alleen maar met bepaalde personen. Waarschijnlijk is dit gewoon omdat zij te veel van haar vragen en zij hierdoor in de war is.

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 20:39

Heel herkenbaar, daarom reed ik als enige en af en toe mijn instructrice als ik op vakantie was.
Ik heb het bij al mijn paarden gehad. Zelfs keer tijdje bijrijdster gehad voormijn merie en ik ging op vakantie en kwam terug en had ineens een paard dat tegen de hand was en haar rug wegdrukte, terwijl ze voor mijn vakantie super liep. Ben ook toen met die griet gestopt.
Aan de andere kant, had ik een keer mijn been gebroken en toen kon ik 3 maanden niet rijden en was winter. Mijn instructrice kon mij niet helpen en toen heeft iemand van stal hem gereden paar keer per week en hij voelde super aan toen ik er weer op stapte. Maar dat was ook de enige keer, verder alleen maar slechte ervaringen.
Maar goed heb keer meisje gehad die wilde bijrijden en ik zag met proefrijden al die grijpgrage handjes, trekkennnnnn en toen he bik ook gezegd: ..laat maar....

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:53

Mijn pony is netzo als die van jou , fijn op de hulpen , en hij komt heerlijk nagevelijk op het been.

Een tijdje geleden ging er ook een meisje op , die alleen maar op haar handen rijd , en niet zo zuinig ook !
Orlando komt niet snel omhoog met zijn hoofd en doet ook niet zo snel zijn mond open , nouja hij knauwt wel op het bit waardoor zijn mond natuurlijk ook wel eens open gaat.
Nou bij diegene dus wel.Ow wat had ik een medelijde , en heb dus ook weer snel gewisseld.

Daarna was wel een beetje sterk maar na een tijdje gewoon weer 'op mijn manier' gereden te hebben ging het wel weer.
Maar weer toen er een ander opging , die reed hem te diep.En dan krijg je te horen :
'Bij haar liep 'ie veel beter !' Terwijl hij toen absoluut niet op het achterbeen was, en te diep liep.

Achja , het is ook wel weer goed om zo nu en dan op een ander paard te rijden!Krijg je alleen maar meer ervaring van *D
En helemaal leuk is het dan als ze ook een beetje goed op jou paard rijden _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:55

Het kan ook dat de ander geen gevoel genoeg heeft... of je paard vindt hem of haar niet leuk of of. Maatstaf is voor mij persoonlijk dat mijn paard nog lekker aanvoelt als er iemand anders op gezeten heeft, en dat was alleen met Monya van de Balingehof het geval.

sweetdreams_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:42

Maar als het je eigen paard is heb je het wel voor het zeggen :P
dus als jy iemand niet vind ryden zeg het dan tegen diegene :o

Powerhouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:43

Ik laat geen anderen op mijn paard zitten. Kortom: Het dier hebben we nog maar net(3 weken), en ik wil dat ze aan mij went,, Ik rij ermee, niet mijn vriendin die nog niet eens weet wat een singel is.
Voor zo'n dier lijkt het me ook niet zo leuk als jan en alle man maar op haar mogen zitten en telkens weer nieuwe hulpen te krijgen die ze misschien helemaal niet snapt!

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:58

kimberly1995 schreef:
Ik laat niemand anders op mn paard rijden, alleen uitstappen. :p Behalve mn instructrice, maar dat ook alleen als het nodig is. Zo heeft ze er één keer even op gereden om te kijken wat ie met zn rechterachterbeen deed (hij zet hem er soms niet helemaal goed onder)

Dit vind ik sowieso niet goed voor een paard, ik laat niet iedereen op mijn paard zitten, maar een keertje afwisselen van ruiter is ook weleens goed voor zo'n beestje. (hier bedoel ik niet elke 2 weken) Maar als er 1x in de maand iemand even een half uurtje op rijdt hoeft dat geen probleem te zijn denk ik. (vooral buitenritten), ik snap het wel al rijdt je heel fanatiek wedstrijd;)

beamyrthe schreef:
Ik laat geen anderen op mijn paard zitten. Kortom: Het dier hebben we nog maar net(3 weken), en ik wil dat ze aan mij went,, Ik rij ermee, niet mijn vriendin die nog niet eens weet wat een singel is.
Voor zo'n dier lijkt het me ook niet zo leuk als jan en alle man maar op haar mogen zitten en telkens weer nieuwe hulpen te krijgen die ze misschien helemaal niet snapt!

Helemaal mee eens;)