Jong paard met bijzetters rijden....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Re: Jong paard met bijzetters rijden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:35

Ondanks dat ik mijn paarden zo gigantisch dwing, hebben mijn paarden wel degelijk heel veel lol in het rijden, juist ook als ze meer moeten doen. Rara hoe kan dat?

Het antwoord: een Happy Atlethe, dat willen we immers allemaal. En dat kan op verschillende wijzen. Maar controlleer dan iig wat je verkondigt. Nu heb je de klok ergens horen luiden maar je weet niet waar de klepel hangt.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:41

Pff wat een bizarre discussie is dit aan het worden.
Wordt er nou serieus verkrachting gebruikt als term om dingen duidelijk te maken?! Dan ben je wel wanhopig aan het worden.

Let's face it: 100 mensen, 100 meningen.... Waarom moet er altijd weer de term bitloos opduiken in dit soort verhalen? En als we het dan over pijnprikkels hebben... Wat doet een bitloos hoofdstel op de meest gevoelige plek van de paardenneus????? Juist, druk ( dus pijn!!) uitoefenen... Misschien moet je een beetje nadenken voor je wat zegt.

Als een bijzet op de goede manier gebruikt wordt hoeft het geen kwaad te kunnen. Ander verhaal vind ik het als er continue een bijzet aangehangen wordt voor langere tijd, of als deze strak getrokken wordt....

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:48

madelein schreef:
Pff wat een bizarre discussie is dit aan het worden.
Wordt er nou serieus verkrachting gebruikt als term om dingen duidelijk te maken?! Dan ben je wel wanhopig aan het worden.

Let's face it: 100 mensen, 100 meningen.... Waarom moet er altijd weer de term bitloos opduiken in dit soort verhalen? En als we het dan over pijnprikkels hebben... Wat doet een bitloos hoofdstel op de meest gevoelige plek van de paardenneus????? Juist, druk ( dus pijn!!) uitoefenen... Misschien moet je een beetje nadenken voor je wat zegt.

Als een bijzet op de goede manier gebruikt wordt hoeft het geen kwaad te kunnen. Ander verhaal vind ik het als er continue een bijzet aangehangen wordt voor langere tijd, of als deze strak getrokken wordt....

Lees asjeblieft even wat ik verder geschreven heb.
Bitloos hoofdstel zit trouwens niet op de meest gevoelige plek van een paardenneus, zit het dat wel dan hangtie te laag. Maar dan alsnog is de gevoeligheid van de neus niet te vergelijken met die van de lagen.
Maar zoals je al kon lezen ben ik niet tegen een bit of wat dan ook. ;)

Als iemand mij zegt dat dwang pas dwang is naar meerdere keren dan vraag ik mij inderdaad af wat je dan van verkrachting vindt... Dat is toch ook niet pas dwang na meerdere keren? Vind dat kwetsender om te horen.

Die meningen moeten wel in het belang van het paard zijn.
Als je 10 kilo kan verplaatsen met alleen je handen, waarom zou je dat dan doen met een vrachtwagen?
Waarom meer gebruiken wanneer je het met minder kan doen?
Waarom een paard belemmeren in iets als hij je wat duidelijk probeert te maken....

Dat is iets wat ik niet kan snappen. Helemaal niet als het paard daarmee pijn wordt gedaan.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:50

Waarom eindeloos blijven door oefenen met 1 probleem, terwijl het misschien met 1 ding is opgelost en je daarna samen verder kan zonder een vorm van dwang. ;)

Vind het alweer zo'n vreemde opmerking dat wij dan dus toch niks weten over bitten.
Ik spring met een pasoa bit, en reken maar dat ik alles precies weet over de werking van het bit. Dus wederom een nutteloze opmerking en totaal off-topic.

Dat jij meent dat een paard pijn heeft met een bijzet teugel snap ik ook niet.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:54

Omdat een paar beperken geen oplossing is maar het verdoezelen van een probleem.

Ga mij geen dingen in de mond leggen die ik nergens heb gezegd.
Als ik zeg dat jullie niet alles op je opleiding leren dan zeg ik toch niet dat jullie niks weten over bitten.

Goed dat je de werking weet, maar een scherper bit is alsnog ook geen oplossing :+

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:56

Ik heb de hele discussie met lichte verbazing gelezen...

Tja persoonlijk vind ik de hele discussie een beetje ver gaan. Dat is ook de reden dat ik heb gereageerd. Vind dwang nou niet direct te vergelijken met verkrachting. In weze is alles wat je met een paard doet min of meer dwang. Een paard staat in beginsel namelijk liever in de wei te grazen dan hij uberhaupt wat doet. Dan heb ik het even over onbeleerde paarden ( die allemaal op een bepaald punt gedwongen worden om een zadel op te krijgen etc).

Ik ben helemaal met je eens dat je een paard niet moet belemmeren, maar daar gaat deze discussie niet eens meer over. Dat was een beetje mijn punt.
Ik ben helemaal niet van de bijzetteugels, of uberhaupt hulpteugels in het algemeen. Maar dat betekent niet dat ik niet ook het voordeel ervan in kan zien. Mits goed gebruikt, kan het fungeren als hulp om je paard te laten ontspannen. Heel veel paarden lopen prima aan de longe met bijzet. Onder het zadel vind ik het dubieus, maar dat wil niet zeggen dat ik het wil vergelijken met een verkrachting... Vind dat een vrij kwetsende vergelijking voor mensen die daar ooit mee te maken hebben gehad.

Ik denk dat de meeste mensen hier met de beste bedoelingen hun paard trainen. Of dat nou mijn manier van handelen is of niet, daar moeten we respect voor kunnen opbrengen. Dat hoeft niet te betekenen dat jij of ik het ook zo zou doen.
Ik heb zelf meer moeite met mensen die hun paarden 23 uur per dag op stal laten staan zonder mogelijkheid tot interactie met elkaar en lekker spelen en ravotten. Maar goed dat is ook weer persoonlijk en totaal niet ter zake doende hier...

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:57

daNiielle_ schreef:
Waarom eindeloos blijven door oefenen met 1 probleem, terwijl het misschien met 1 ding is opgelost en je daarna samen verder kan zonder een vorm van dwang. ;)

Dat jij meent dat een paard pijn heeft met een bijzet teugel snap ik ook niet.

Goed dat was in het kort mijn punt :P

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:58

x_marr, je gaat ook echt tegen iedereen in, want niks is goed in jou ogen, wat wij met onze paarden doen ;) Net of jij alles goed doet met je paard.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:59

Zo zie je maar weer dat je dus geen snars begrijpt van wat ik schrijf.

Ik heb nergens, maar dan ook nergens gezegd dat dwang pas dwang genoemd mag worden als het herhaaldelijk gebeurt. Wil je mij geen woorden in de mond leggen? En al helemaal niet van die rare opmerkingen?

Ik hou deze discussie voor gezien, tenzij er weer persoonlijk gereageerd wordt jegens mij. Jij hebt nog een hoop te leren x.Marr. En met deze botte instelling gaat je dat niet zomaar lukken. Ik stel voor dat jij eens heel veel verschillende paarden gaat rijden, van alle leeftijden, maten en karakters. En dan wil ik met jou discussieren over het rijden en het rijkunstig gevoel. En dan moeten we allebei maar eens gaan rijden, wellicht dat je het dan snapt. Want je doet geeneens moeite. Jij hebt een mening, die verkondig je 100x, maar je gaat nergens op in.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:03

Chaos schreef:
En ik ontken de gevolgen van dwang niet, maar dan moet er wél sprake zijn van dwang. En nogmaals, die krijg je niet van een enkele keer met bijzet rijden. Dan moet je dat idd contstant doen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:04

Chaos schreef:
Zo zie je maar weer dat je dus geen snars begrijpt van wat ik schrijf.

Ik heb nergens, maar dan ook nergens gezegd dat dwang pas dwang genoemd mag worden als het herhaaldelijk gebeurt. Wil je mij geen woorden in de mond leggen? En al helemaal niet van die rare opmerkingen?

Ik hou deze discussie voor gezien, tenzij er weer persoonlijk gereageerd wordt jegens mij. Jij hebt nog een hoop te leren x.Marr. En met deze botte instelling gaat je dat niet zomaar lukken. Ik stel voor dat jij eens heel veel verschillende paarden gaat rijden, van alle leeftijden, maten en karakters. En dan wil ik met jou discussieren over het rijden en het rijkunstig gevoel. En dan moeten we allebei maar eens gaan rijden, wellicht dat je het dan snapt. Want je doet geeneens moeite. Jij hebt een mening, die verkondig je 100x, maar je gaat nergens op in.

Ik ben overal op ingegaan ;)
Waar ben ik volgens jou niet op ingegaan?

_Daniquee schreef:
x_marr, je gaat ook echt tegen iedereen in, want niks is goed in jou ogen, wat wij met onze paarden doen ;) Net of jij alles goed doet met je paard.

Waarom beweer je dat ik zeg dat jullie niks goed doen? Gebruiken jullie alleen maar hulpteugels dan? Thats it?
En ook dat heb ik nergens beweerd.
Laatst bijgewerkt door Air op 25-09-10 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:11

Nee, wij gebruiken bijna geen hulpteugels, maar volgens jou is er weinig goed met dingen doen. Als jij normaal met een hulpteugel omgaat is het dan zo erg om die een keer te gebruiken? Niet iedereen gaat verkeerd om met een hulpteugel hoor.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:17

Maar een hulpteugel heb je helemaal niet nodig.

Waarom dingen gebruiken die overbodig zijn. :+

Dat is wat ik mij afvraag en waar ik nogsteeds geen goede reden voor gehoord heb.

En ookal gebruik je ze op een goede manier, dan ben je alsnog aan het dwingen, terwijl je het ook op kan lossen, op een andere vriendelijkere manier.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:23

Soms is het even nodig voor je pony of paard hoor ;)

En ik vind het niet dwingen, als jij je pony/paard met respect behandeld van de hulpteugel, En ook zonder hulpteugel kan jij je paard dwingen, dus je kan mij ook niet wijs maken dat je zonder hulpteugel vriendelijker kan op lossen, als je soms ziet hoe mensen met hun dieren omgaan.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:49

Ook zonder kan je inderdaad dwingen, maar alles valt vriendelijk op te lossen, ookal zie je soms andere dingen om je heen.
Ik zie ook genoeg gepluk en geruk aan die teugels, maar dat wil niet zeggen dat het dan niet anders kan :)

Een paard spant zich alleen aan door een fout van de ruiter, als je dus nog iets niet helemaal goed doet, of ene nietpassend zadel etc. Maar er is altijd en reden voor hetgeen wat een paard doet.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:53

Ja dat klopt, maar je hebt ook paarden die heel erg moeilijk in hun mond zijn, en daarom erg sterkt. Wij thuis hebben een paard nu fokmerrie, maar bij de vorige eigenaar is daar springwedstrijden mee gereden, en springruiters kunnen nogal hard in de mond zijn, dressuurruiters net zo goed daar niet van ;) Maar since dat paard 3 maanden lang rustig en met respect is gereden met slof, is dat probleem is stuk groter opgelost waardoor ze nu een stuk fijner in de mond is, zo zie je maar weer de hulp teugels ook nog eens kunnen helpen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:56

Dat dikgedrukte voerde terug op evt. klachten voortkomend uit het veelvuldig trainen met bijzet.

Ja, je gaat op alles in, maar zonder de context erbij te nemen. Dus je reageert op een bepaalde zin(sdeel) terwijl ik hetgeen wat jij benoemd allang heb uitgelegd in voorgaande posts. Nogal makkelijk. Argumenten die ik benoem wordt niet op ingegaan, laat ik het dan zo zeggen.

Er zijn ook paarden die nog moeten leren x.Marr, ook dan krijg je spanning. Of paarden met een heel heet karakter, daar heb je over het algemeen ook veel meer spanning die je moet laten afvloeien.

Alles is vriendelijk op te lossen, maar op de juiste manier een keer daarbij een hulpteugel gebruiken is niet per defenitie onvriendelijk. Tuurlijk, zoals het in de OP genoemd wordt wel, maar dat is misbruik van een hulpteugel ipv. gebruik.

En nee, ik rijdt zelden met hulpteugels. Af en toe een keer met een slofteugel, maar echt zelden. :) En ik zeg nergens dat het niet anders kan.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:57

Ik kan 100en voorbeelden noemen van hulpteugels die een goede werking hebben nagelaten, zonder schade te berokkenen aan het paardenlichaam. Zolang ze maar TIJDELIJK en VERANTWOORD gebruikt worden is er geen probleem. :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:58

En dan vind ik 3 maanden nog wel iets lang, maar ik neem niet aan dat je dagelijks er van begin af aan met slof op hebt gezeten, dus dat verandert de zaak ook. :)

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:00

Chaos schreef:
En dan vind ik 3 maanden nog wel iets lang, maar ik neem niet aan dat je dagelijks er van begin af aan met slof op hebt gezeten, dus dat verandert de zaak ook. :)

Nee niet dagelijks, wel groot deels moet ik eerlijk zeggen, maar ze was dan ook echt niet te rijden in haar mond, wat je ook probeerde dus was dit de enigste oplossing.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:01

En ik moet eerlijk zijn ;) Ik ben ook grootdeels tegen het gebruik van een hulp teugel, maar zo een keer kan echt geen kwaat, als er met een normale manier om word gegaan maakt het niet uit.

Wel ben ik tegen een hulpteugel voor jonge paarden, jonge paarden moeten het zelf ook uitvinden wat hun ruiters bedoelen, en moeten hun gang kunnen gaan, ze hoeven toch niet meteen netjes te lopen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:12

Tja ik ben van mening dat dat ook op te lossen is zonder hulpteugel.
Misschien dat je dan even wat langer moet zoeken naar wat wel helpt maar een hulpteugel hoeft gewoon nooit gebruikt te worden.
Ik vind het onvriendelijk als je dwang gebruikt.

Chaos schreef:
Ik kan 100en voorbeelden noemen van hulpteugels die een goede werking hebben nagelaten, zonder schade te berokkenen aan het paardenlichaam. Zolang ze maar TIJDELIJK en VERANTWOORD gebruikt worden is er geen probleem. :)

Dat kan je niet zeggen mits je röntgenogen hebt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:14

hulpteugel moet nooit dwangteugel worden...maar alleen begrenser.
Bijzet is dwang,of ze moeten heel los zitten,en dan nog rij je er niet mee.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:21

x_Marr schreef:
Tja ik ben van mening dat dat ook op te lossen is zonder hulpteugel.
Misschien dat je dan even wat langer moet zoeken naar wat wel helpt maar een hulpteugel hoeft gewoon nooit gebruikt te worden.
Ik vind het onvriendelijk als je dwang gebruikt.

Nou wij hebben eerst een halfjaar alles geprobeerd, maar ze was gewoon harstikke hard in dr mond, er is 4 jaar lang alleen maar in haar mond getrokken, dan vind ik het niet gek, dat ze zo aan je zat te trekken, en wij hadden het liever ook anders opgelost, maar dat ging niet ;) En nu is het opgelost, met een hulpteugel en het is vriendelijk gebeurt, want de slof hing altijd los, alleen was die ervoor dat ik en me zus wat sterker waren dat ze ons niet het zadel uit kon trekken en dat ze sneller los dee laten, en nu heeft ze er geen last meer van.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:33

Ik laat ze regelmatig doorlichten. En gevoeligheid op rug/bekken/hals/staart/kaken, scheefheid ed. merk je meestal wel met rijden hoor. :)

Als paarden er fijn van gaan lopen, dus in aanleuning, actief voorwaarts (-en neerwaarts), over 4 benen etc. Wat dus niet mogelijk is wanneer je er contstant of verkeerd mee rijdt, maakt het niet zo uit. Maar nu houd ik op, onzindiscussie. :')