Dressuur voor Springruiters en Springpaarden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 21:08

schoentje schreef:
Henk heeft een spring- en handelssttal in Sevenum. Zelf rijd ie geen wedtrijden meer, maar hij begeleid z'n kinderen Nick en Moniek en stalruiter Patrick Lemmen.

Ah, dat is te ver weg voor springles voor mij.

Citaat:
Ik had van zo veel verschillende mensen les gehad, dat ik niet meer wist wat goed was en wat niet. Moesten het paard nou in de krul, of met de neus eruit? Moet ik nu altijd voor de dichte of grote afstand gaan? Ik wist het echt niet en een eigen mening had ik op dat moment al helemaal niet.
Dus ik besloot na de masterclass eens een tijdje nergens les te nemen, om zelf het een en ander uit te vinden en een mening over het rijden van een paard te gaan vormen.
Dus toen heb ik een jaar of 2-3 zelf aangeklooit, alles uitgeprobeerd, totdat ik een mening en een systeem had gevormd. Ik vond dat Henk daar het beste bij paste, daar had ik ook al eerder les van gehad.
Nu een paar jaar verder kan ik ook weer goed naar verschillende meningen over paardrijden luisteren, juist omdat ik een eigen mening erover heb. Natuurlijk stel ik ooit het een en ander bij, maar zit een rode draad in mijn rijden.

Dat vind ik interessant. Wat voor antwoorden heb je gevonden op je vragen in de eerste alinea? Care to say more over je rode draad?

Bedankt,

- C

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 21:12

schoentje schreef:
Aan de longe ja. We hebben het hier wel over 15 jaar geleden, toen vond Gabriel dat heel belangrijk. Ik moest in galop bijvoorbeeld m'n tenen aan kunnen raken en m'n bovenlichaam op en neer draaien en dan met m'n linkerhand m'n rechterheup aanraken en met m'n rechterhand m'n linkerheup (snappen jullie het een beetje?). Ook moest ik van m'n pony af en er weer op kunnen springen, soort voltige dus. ook moest ik 10 keer kunnen opdrukken. Klink zo een beetje als strafkamp, maar dat was het echt niet hoor :D

Haha. Ja, dat deed ik ook als klein kind, maar helaas heb ik daar nu niet meer zoveel profijt van. Zal eens kijken of ik weer eens iemand kan strikken om me een rondje te slingeren. Je bent nooit te oud om te leren ten slotte.

Citaat:
Dat is moeilijk te zeggen wat je eruit moet pikken, dat is ook voor elke ruiter en paard weer verschillend.
Belangrijk is, dat je over het rijden na moet blijven denken. Dat kan door er over te lezen, naar te kijken en over te praten. De dingen die je dan wat lijken probeer je dan in de praktijk uit.
Een bepaald systeem bestaat uit meedere aspecten, het gaat bijvoorbeeld niet werken als je je paard in de ring nageeflijk wilt rijden als een duitser met de druk op je benen van een amerikaan.

Ja, daarom is dit forum ook zo leuk. Zo kan je met soortgelijke mensen praten en wat leren. Vind ik erg leuk.

Bedankt en nu ga ik ff uitrusten,

- C

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:57

Ik heb weer even bijgelezen, afgelopen weekend 3 dagen Horse Event geweest en moest daarna ook nog even bijkomen :z

clarence schreef:
Remember schreef:
Setteke, ik spring dus regelmatig voor de afwisseling, en volg ook weleens een crosslesje (dat is helemaal gymnastieken en behendigheid!). En met longeren leg ik weleens een 'apekooi' parcours in de bak, trek dan alle balken en cavaletti tevoorschijn die ik kan vinden en die leg ik neer, maar met hoogteverschil, verschillende afstanden, scheef, in een waaier, noem maar op. Voor Tris een uitdaging om daar overheen te komen, hij wordt er enorm handig en snel in. Natuurlijk ben ik niet zo uitgebreid begonnen :Y) , en hij stapt ook weleens ergens op, maar daar wordt hij alleen maar alerter van.

Kun je een schets maken? Dat lijkt me wel leuk.

Een schets wordt lastig, want het ligt elke keer anders :+ . Maar leg bijvoorbeeld op de 2e hoefslag (zodat ik 'm er ook nog achterlangs over de hoefslag kan laten gaan) 4 of 5 balken neer, en daarvan dan de 1e 2 bijvoorbeeld redelijke dicht bij elkaar, dan weer 2 meter ertussen, eentje leg ik er wat scheef tussen, beetje dit idee bijvoorbeeld;

| | /\ / ||

En dan kun je ook nog een balk vervangen door een cavaletti, of de balk met 1 hoek op een hoopje zand leggen, zodat je ook hoogteverschil hebt. Een waaier spreekt voor zich, en ook daar speel ik met afstanden en hoogtes.

Zondag mogen we weer een poging gaan wagen in het parcours, heb er zin in! Heb me als doel gesteld dat ik het ritme zo gelijkmatig mogelijk wil houden, dat is denk ik al lastig zat en een goed streven :D

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 00:40

Clarence, je vraag of been toch echt niet voor de hand komt. Nee, gasgeven (been) komt nooit door met de handrem erop te houden. Dus eerst de voorkant vrijmaken met een handhulp en dan aanvullen met een beenhulp. De achterhand komt er alleen onder als het paard de input kwijt kan :D .
En Schoentje, de hand hoger tillen bij een paard wat graag op de voorhand loopt, heeft een hefboomwerking, hoe hoger de hand hoe dieper het paard gaat lopen. Dus hand laag houden en vandaar uit kleine ophoudingen en been geven.
Haha, zijn we nu weer terug bij het topic, dressuur voor springpaarden en ruiters.
Remember, succes zondag.

Remember

Re: Dressuur voor Springruiters en Springpaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 07:45

Ik 'tik' (kan het niet zo goed uitleggen, maar even heel kort en snel hand een beetje optillen) ze ook weleens vrij aan de voorkant om daarna weer met been door te komen. Idd niet proberen om met veel been door je hand heen te komen, worden ze alleen maar taaier van.

Schoentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 08:59

setteke schreef:
Clarence, je vraag of been toch echt niet voor de hand komt. Nee, gasgeven (been) komt nooit door met de handrem erop te houden. Dus eerst de voorkant vrijmaken met een handhulp en dan aanvullen met een beenhulp. De achterhand komt er alleen onder als het paard de input kwijt kan :D .
En Schoentje, de hand hoger tillen bij een paard wat graag op de voorhand loopt, heeft een hefboomwerking, hoe hoger de hand hoe dieper het paard gaat lopen. Dus hand laag houden en vandaar uit kleine ophoudingen en been geven.
Haha, zijn we nu weer terug bij het topic, dressuur voor springpaarden en ruiters.
Remember, succes zondag.

als je ze met de hand hoog vasthoud, dan gaan ze idd nog meer in de krul lopen, maar als je met een lichte hand rijd en even met de hand wat hoger een ophouding maakt, komt het koppie toch messtal omhoog. Vervolgens kun je van achter erbij gaan rijden en je hand weer lichter maken.
De echte 'duikbootjes' rij ik in het begin ook nog niet nageeflijk, eerst het koppie zelf dragen en wat meer gewicht naar het achterbeen, dan pas weer nageven. Het is niet zo dat ze dan met de rug weggedrukt lopen, omdat zo'n paard z'n hoofd nooit te hoog gaat dragen, omdat ie dat simpelweg niet kan. Dat vind ik dus een voordeel van een horizontaal gebouwd paard, die hebben vaak minder snel spanning in de rug.

Een dressuurruiter zal dit misschien nooit meemaken, omdat de erg horizontaal gebouwde paarden (model quarter) niet geschikt zijn voor dressuur. Ze zullen nooit heel erg opgericht gaan lopen.
Deze manier van oplossen heb ik dan dus uit de praktijkervaring, ik heb gemerkt dat het zo goed werkt voor mij en de duikbootjes :D

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:31

schoentje schreef:
als je ze met de hand hoog vasthoud, dan gaan ze idd nog meer in de krul lopen, maar als je met een lichte hand rijd en even met de hand wat hoger een ophouding maakt, komt het koppie toch messtal omhoog. Vervolgens kun je van achter erbij gaan rijden en je hand weer lichter maken.
De echte 'duikbootjes' rij ik in het begin ook nog niet nageeflijk, eerst het koppie zelf dragen en wat meer gewicht naar het achterbeen, dan pas weer nageven. Het is niet zo dat ze dan met de rug weggedrukt lopen, omdat zo'n paard z'n hoofd nooit te hoog gaat dragen, omdat ie dat simpelweg niet kan. Dat vind ik dus een voordeel van een horizontaal gebouwd paard, die hebben vaak minder snel spanning in de rug.

Ik kreeg met mijn (dressuurpaard, die ook graag duikt) onlangs nog de tip om hem heel even tegen de hand te laten komen, dan recht maken/voldoende impuls van achter, en hem dan weer iets te laten zakken. Verder ben ik altijd erg geneigd binnen-been-buiten teugel te rijden, maar ik moest hem juist NIET blijven ondersteunen met mijn buitenteugel (mijn paard is zo lenig als een kat en wringt zich graag in allerlei bochten). Maar het is wel even een raar moment om ook die buitenteugel los te laten :D Het werkte overigens wel heel goed; ik kon hem beter boven in houden en hij ging meer vanachter uit lopen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:15

een paard kan niet gaan hangen, als de ruiter hem niet vast houd ;)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:08

schoentje schreef:
een paard kan niet gaan hangen, als de ruiter hem niet vast houd

Een waarheid als een koe :+ Maar in de praktijk is de grens tussen licht contact contact houden en net te veel waardoor ze gaan hangen soms heel dun. Het heeft natuurlijk ook te maken met de impuls van achter uit, als je die verliest dan denderen ze ook vaak uit elkaar (en in je hand). Daarentegen zijn sommige paarden met een heel sterk achterbeen aanvankelijk ook zwaarder op de hand/ moeilijker in de aanleuning. Je moet al die power aan de voorkant uiteindelijk wel kunnen begrenzen, anders ga je alleen maar heel hard :D

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 00:39

schoentje schreef:
een paard kan niet gaan hangen, als de ruiter hem niet vast houd ;)

Nee, inderdaad Schoentje, dat klopt als een bus en ben verder het helemaal eens met de laatste post van Jasmijn.

Een duikboot, daar doelde ik ook op met mijn laatste post, gaat graag hangen op de hand of zoekt je hand op voor zijn of haar evenwicht. Dan praat ik niet over een net beleerde, maar over een wat verder gevorderd paard.
Zo een moet je echt eerst van de hand afhebben, voordat je kan gaan denken aan het verder onder brengen van de achterhand. Dat ligt voor zo'n paard al moeilijker, omdat het de input graag in jouw hand gooit. Uitzonderingen daargelaten ;) . Dus bij been lopen ze vaak van het achterbeen af, kieperen voorover en worden ze nog sterker in de hand. Dat maken wij ook wel degelijk mee met dressuurpaarden, ze voldoen helaas niet allemaal aan het prototype; bergopwaarts gebouwd :D . En ook dat is geen sinecure.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 19:22

clarence schreef:
Dat is trouwens wel een interessant onderwerp.

Want, kun je voorkomen dat je een plat paard krijgt als je altijd de eerste afstand pakt. In dit onderwerp wordt ten slotte vaak herhaald (ook door mij) dat ritme houden zo belangrijk is, maar hoe voorkom je dan dat je paard plat gaat springen. En hoe voorkom je dat je je paard uit z'n ritme haalt als je op de tweede afstand wacht.
Goh, het duurt even, maar dan zijn er wel weer goede vragen. ;)

Je traind je paard in het dressuurwerk hierop dmv. tempowisselingen. En er is natuurlijk een verschil tussen naar voren jagen, terug trekken en in hetzelfde tempo blijven galoperen. Als je in hetzelfde tempo naar de sprong rijd, pak je eigenlijk de, zo genoemde, 2e afstand, als je vanuit het basistempo naar voren rijd pak je de 1e en als je vanuit het basistempo terug rijd pak je de derde.
Het nog voorwaartser naar een sprong galoperen voor barrages, moet een paard vaak leren door doen. Een paard die er handig in is, kun je uit een heel hoog tempo naar de sprong rijden en met een kleine ophouding attent maken voor de afzet. Daarom vind ik het belangrijk om met jonge paarden nooit te veel terug te gaan frotten. Ze moeten uit een voorwaarts tempo makkelijk terug kunnen springen. Natuurlijk moeten ze ook kunnen sluiten direct na de landing, maar het gaspedaal is zeker zo belangrijk.

Er is wel verschil in het ritme verliezen of terug rijden in het tempo. ga je langzamer rijden en je verliest daarbij inpuls, dan verlies je ook het ritme, dan gaan ze vaak in een 4-tact galoperen. Rij je terug en blijft je paard krachtig galoperen dan verlies je geen ritme en stoor je je paard dus eigenlijk niet in het aanrijden naar de sprong. Daarvoor is het leren sluiten van het paard dus weer belangrijk.
Naar voren en weer terug leer ik ze dus in de dressuur door tempowisselingen en in lijntjes met cavaletties of balkjes, op zo'n lijntje kan ik als ik wil 3 of 8 galopsprongen maken, zonder controle te verliezen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 19:44

clarence schreef:
schoentje schreef:
De afstand bepalen op de 2e sprong in een lijntje moet iedereen kunnen, als je weet of je naar voren of terug moet. De 2e keer dat je hetzelfde lijntje rijd, moet je dus altijd passend bij de 2e kunnen komen, omdat je de eerste keer aan hebt kynnen voelen hoe het lijntje voor jou en je paard staat. Je moet daarbij wel rekening houden met hoe je over de 1e sprong komt. Kom je groot, dan land je ver en je hebt een hoger tempo, dus je afstand word korter, als je de eerste keer in een normaal tempo 5 galopsprongen reed, zul je nu een keer extra op moeten vangen.

En hoe los jij dit op als je op concours bent? Voor mensen die niet de ervaring hebben die jij hebt. Of het talent. Nog wat andere tips?

Goed parcours lopen. Bijna alle afstanden in lijntjes tm het M staan passend, dus dan geld het bovenstaande weer.
Verder, zoals denk ik al gezegt, ritme blijven houden in galop en als je de afstand niet ziet, in hetzelfde tempo door blijven galoperen. Je paard nooit storen als jij de afstand niet ziet, op die manier kan je paard zelf de afstand bepalen en door het goede ritme blijft de afstand altijd springbaar en kun je doen alsof je het zo gepland hebt :D

Citaat:
Vraagje: hoe los jij het nou op als je op een jong of onervaren paard de bocht om komt en je ziet dat je 1 galopsprong moet wachten, maar je paard is nog niet klaar om de galopsprong te verkleinen. Voorwaarts oplossen gaat niet, want dan wordt de sprong veel te plat en te gehaast. Doorrijden, dan wordt het te groot en als je wacht krijg je of verzet of draf. Wat kan daar aan gedaan worden?

Ligt er dus aan of ik te groot of te dicht kom, terug en de kans op in draf vallen moet op 1m geen probleem zijn en iets vooruit ook niet. Maar liever de afstand voor de bocht proberen te zien, zodat de bocht groter of kleiner gereden kan worden.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 20:04

clarence schreef:
schoentje schreef:
Ik had van zo veel verschillende mensen les gehad, dat ik niet meer wist wat goed was en wat niet. Moesten het paard nou in de krul, of met de neus eruit? Moet ik nu altijd voor de dichte of grote afstand gaan? Ik wist het echt niet en een eigen mening had ik op dat moment al helemaal niet.
Dus ik besloot na de masterclass eens een tijdje nergens les te nemen, om zelf het een en ander uit te vinden en een mening over het rijden van een paard te gaan vormen.
Dus toen heb ik een jaar of 2-3 zelf aangeklooit, alles uitgeprobeerd, totdat ik een mening en een systeem had gevormd. Ik vond dat Henk daar het beste bij paste, daar had ik ook al eerder les van gehad.
Nu een paar jaar verder kan ik ook weer goed naar verschillende meningen over paardrijden luisteren, juist omdat ik een eigen mening erover heb. Natuurlijk stel ik ooit het een en ander bij, maar zit een rode draad in mijn rijden.

Dat vind ik interessant. Wat voor antwoorden heb je gevonden op je vragen in de eerste alinea? Care to say more over je rode draad?

Ik heb gevonden dat geen 2 paarden hetzelfde zijn, dat je je een heel deel moet aanpassen op je paard. Voorheen vond ik dat het paard zich moest aanpassen aan mij. Nu is het natuurlijk wel zo dat je een beetje naar elkaar toe moet komen, ik als ruiter ben de baas. Dus in die zin moet het paard zich aanpassen, hij moet gehoorzaam zijn.

Mijn rode draad is simpel houden, al moet ik mezelf daar wel eens aan herrineren. Ik probeer met weinig druk te rijden. Ik ben een vrouw en heb niet zo veel kracht als een man, als ik dus 10 paarden per dag rijd met veel druk, dan is dit werk niet te doen.
Verder rij ik erg voorwaarts, ik heb zelde tijdsoverschrijding en ben vaak snel in barrages. Op concours wil ik winnen, thuis school ik ze dan weer. Ik probeer uiteindelijk wel mijn paarden dressuurmatig goed te scholen, daar ben ik thuis mee bezig, maar kan wel een jaar of 2-3 duren voordat een paard goed naar m'n zin voor elkaar is. De paarden die zich niet graag dressuurmatig laten bewerken, laat ik in hun waarde, ontspanning, vooruit, terug, links en rechts is het belangrijkste bij zulke paarden.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:49

Kan iemand mij uitleggen hoe het zit met die verschillende afstanden (1e, 2e, 3e?)?.

Controle in het galopwerk is wel iets wat echt niet zo maar voor elkaar is, is zeker in het sluiten een moeilijk stukje. Paarden neigen snel naar 4-tact wanner je dit niet correct aanpakt inderdaad. Vooral het stukje impuls en voorwaartse drang in het 'terug' wordt snel vergeten.

Schoentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 23:46

Remember schreef:
Kan iemand mij uitleggen hoe het zit met die verschillende afstanden (1e, 2e, 3e?)?.

Controle in het galopwerk is wel iets wat echt niet zo maar
voor elkaar is, is zeker in het sluiten een moeilijk stukje. Paarden neigen snel naar 4-tact wanner je dit niet correct aanpakt inderdaad. Vooral het stukje impuls en voorwaartse drang in het 'terug' wordt snel vergeten.

dat 1e, 2e, 3e afstand is weer ruitertaal.
Als je een lijntje hebt op bijvoorbeeld 8 normale galopsprongen, dan kun je op 7 voor de 1e afstand gaan, op 8 voor de 2e en op 9 voor de derde.
Een ruiter met oog voor de sprong kan dus kiezen voor 1 van die opties.

Schoentje

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 02:08

ik kon mijn bovenstaande post niet wijzigen, dus bij deze een verduidelijkte versie:

Remember schreef:

dat 1e, 2e, 3e afstand is weer ruitertaal.
Als je een lijntje hebt op bijvoorbeeld 8 normale galopsprongen en je ziet na een galopsprong of 3-4 een afstand, dan kun je op 7 voor de 1e afstand gaan, op 8 voor de 2e en op 9 voor de derde. Je ziet ze vaak in die volgorde en dan is het de kunst om rustig te blijven, niets te verstoren en die 2e afstand te pakken.
Een ruiter met oog voor de sprong kan dus kiezen voor 1 van die opties, maar zal over het algemeen de 2e pakken, (bijna) niets veranderen in de galop dus. Een ruiter met een beetje oog pakt vaak de 1e afstand, omdat ie 'iets' ziet. Een ruiter met bijna geen oog zal blijven trekken tot die 3e afstand, of ooit zelfs daar doorheen, omdat ze niet durven te blijven rijden.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:28

En zit er dan ook nog verschil in het moment van afzet? 1e afstand is wat ruim, 2e is ideaal en 3e is wat krap? Of gaat het puur om het aantal galopsprongen?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:39

het gaat om het aanrijden naar de sprong.
Voor de 1e afstand rij je naar voren en maak je een galopsprong minder, voor de 2e blijf je dus hetzelfde galoperen en voor de 3e afstand maak je een ophouding en maak je een galopsprong meer.

Dat 1e, 2e, 3e afstand is zoals mensen het ooit noemen, ik gebruik zelf die termen niet zo vaak. ik noem het gewoon naar voren of terug rijden of hetzelfde ritme bewaren. Ik vind als je het op die manier over de te kiezen afstanden gaat hebben, dat mensen te veel gaan mikken en dan word er juist meestal een afstand gemist.
Simpel houden is het toverwoord.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:45

schoentje schreef:
het gaat om het aanrijden naar de sprong.
Voor de 1e afstand rij je naar voren en maak je een galopsprong minder, voor de 2e blijf je dus hetzelfde galoperen en voor de 3e afstand maak je een ophouding en maak je een galopsprong meer.

Dan heb ik het goed begrepen :j

Ik ga morgen weer een poging maken, heb als doel zo veel mogelijk ritme houden en zo min mogelijk willen regelen (en dat is voor een dressuurprikker erg lastig uit handen te geven :') ), ben in ieder geval een heeeeeel stuk minder zenuwachtig dan de vorige keer :D

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:10

Heel veel succes morgen! Laat je weten hoe het gegaan is?

Ik zit net te denken dat je waarschijnlijk pas over 1e, 2e en 3e afstand kunt spreken, als de ruiter een goed oog voor de sprong heeft. Die ziet dan die 1e afstand waarbij hij naar voren moet rijden, maar ziet ook meteen dat als ie hetzelfde ritme houd de 2e afstand er aan komt en hij weet dat als ie dan terug rijd, dat dan de 3e afstand komt.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 00:03

Even voor de goede orde; is plat vlak?

Nogmaals succes Remember.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:44

Ik ben weer terug, veel ervaring op gedaan :D

1e rondje begon eigenlijk heel fijn t/m 5e sprong. Denk dat ik daardoor wat te weinig ben blijven rijden, 'oh dit gaat lekker' en toen ging hij het overnemen. Kwam te dicht onder 6 en die ging eraf. 9 was de laatste en een dubbel, hij kwam enorm terug na de eerste, leek te stoppen op b maar sprong toch. Daar gingen we dus dwars door. Was wel als sprong gezien en niet als weigering, maar we mochten 9ab nog een keer springen. Gebeurde weer hetzelfde, en ik ben dan na a niet snel genoeg om het op te lossen.

2e rondje knop om gezet en heel brutaal gereden. Hier waren de afstanden echt veel beter :j, maar moest hij dus wat meer rekken en daar houdt 'ie niet zo van. Op de een of andere manier remt hij tijdens de afzet dan enorm af (dus in het ritme ernaar toe niet), en dan komt er ineens een wapper en ik kan dat zo moeilijk uitzitten. Mis dan ervaring en gevoel ervoor om op het juiste moment been te geven om die wapper te voorkomen, en als dat niet gelukt is om de wapper netjes uit te zitten.... Was zo brutaal aan het rijden dat de lijn naar 9 niet lukte ( :o , 8 was een hele dikke oxer en 7 galopsprongen naar 9, maar pas na de 5e kon je wenden omdat er een andere hindernis in de weg stond) en daar gingen we langs, grote volte gedraaid en opnieuw aangereden. Dit keer wederom heel erg terug na a, hij perste er 2 galopsprongen tussen en wel goed over b. 4 strafpunten voor de langsloper en nog 2 voor tijd. Balken bleven wel allemaal liggen, want hij maakt eigenlijk alleen een fout als hij er echt te dicht onder komt en dat gebeurde nu niet. Vond het wel heel erg moeilijk zeg, voelde me behoorlijk klunzig :Y)

Moet eerlijk zeggen dat ik het een lastig parcourtje vond, er stond heel veel op korte diagonalen kort voor de wand, het nodigde ook niet uit tot lekker doorgalopperen en een aantal sprongen passeerden zéker de meter. Nu maakt ietsje hoger niet uit, maar als het al een lastig parcours is om ritme te houden wordt het alleen maar moeilijker als het hoger wordt. Maar heb er weer veel huiswerk aan over gehouden!

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 17:09

Remember schreef:
Een schets wordt lastig, want het ligt elke keer anders :+ . Maar leg bijvoorbeeld op de 2e hoefslag (zodat ik 'm er ook nog achterlangs over de hoefslag kan laten gaan) 4 of 5 balken neer, en daarvan dan de 1e 2 bijvoorbeeld redelijke dicht bij elkaar, dan weer 2 meter ertussen, eentje leg ik er wat scheef tussen, beetje dit idee bijvoorbeeld;

| | /\ / ||

En dan kun je ook nog een balk vervangen door een cavaletti, of de balk met 1 hoek op een hoopje zand leggen, zodat je ook hoogteverschil hebt. Een waaier spreekt voor zich, en ook daar speel ik met afstanden en hoogtes.

Zondag mogen we weer een poging gaan wagen in het parcours, heb er zin in! Heb me als doel gesteld dat ik het ritme zo gelijkmatig mogelijk wil houden, dat is denk ik al lastig zat en een goed streven :D

Dank je wel Remember. Hoe ging het op concours?

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 17:12

setteke schreef:
Remember, succes zondag.

Ja, back on topic.

Maar, je zegt dat gasgeven nooit komt terwijl je met de handrem erop rijdt. Daar ben ik het mee eens. Alleen, hadden we het enkel over een paard dat in de hand hangt of ook een paard dat gewoon rondloopt (weet ik nu niet meer)? Want, een paard kan ook te diep lopen zonder op de hand te hangen. Geef je dan ook altijd eerst de ophouding en dan het been of kan het ook wel eens andersom zijn?

Bedankt.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 17:18

schoentje schreef:

Een dressuurruiter zal dit misschien nooit meemaken, omdat de erg horizontaal gebouwde paarden (model quarter) niet geschikt zijn voor dressuur. Ze zullen nooit heel erg opgericht gaan lopen.
Deze manier van oplossen heb ik dan dus uit de praktijkervaring, ik heb gemerkt dat het zo goed werkt voor mij en de duikbootjes :D

:D Begrepen. Misschien kan je een keer wat videos plaatsen van je dressuurwerk? Dat zou wel leuk zijn, want dan krijgen de visueel ingestelden (waaronder ik) een wat duidelijker beeld. Er zijn zoveel filmpjes te vinden op het internet van topruiters in een parcours, maar maar heel weinig van de training thuis. Nu denk ik dat we ook niet iedere training thuis willen zien (helemaal van sommige ruiters), maar als je dat filmpje ziet van Franke's dressuurwerk, dan is dat gewoon geweldig.