Is dit de veilige manier van paarden inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:48

Op en top bokt dit topic. Wat de gemiddelde bokker zou doen? Het paard natuurlijk eerst doodknuffelen, daar wordt ie ontspannen van, daarna wat bach bloesem druppels want hij is toch wel een beetjuh druk :roll:, een keer longeren met zadel, en daarna het paard laten inrijden door iemand anders want het is toch wel heel eng als je paard ineens een keer bokt! Dat doet ie normaal nooit! Er zit natuurlijk ook geen veiligheidsgordel op zo'n paard!

Niet elk paard reageert hetzelfde met beleren, dit kan toevallig een heel lastig paard zijn. Als je de reacties van de eigenaar leest, zie je dat ze al langer met dit paard bezig zijn geweest, en dat ze er prima op konden zitten maar alleen in dameszit. Zodra ze aan elke kant een been doen, deed hij dat. Ze is er afgevallen, maar ze is er weer opgestapt, en nu is het paard, volgens de eigenaar, gewoon beleerd. Wat is het probleem? Als je een hobby zoekt die 100% veilig is moet je niet gaan paardrijden.

Het is wel erg makkelijk om vanaf de zijlijn te roepen dat het een stel amateurs zijn.
Laatst bijgewerkt door Hinke op 04-08-10 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:49

Ik ben het helemaal met Aerdenhout1 eens!!
Dit zou een leerfilmpje moeten zijn: "Hoe moet ik NIET een paard inrijden" of "Hoe krijg ik een vervelend paard"!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:51

Doodknuffelen??
Gewoon op de juiste manier inrijden!!
Een paard is niet iets gewend als hij het niet aan beide kanten van zijn lichaam heeft gezien/gevoeld. Dus het is heel logisch dat het paard zo reageert als er op de rechterzijde geen goede voorbereiding is geweest!!
Laatst bijgewerkt door Akhal_Teke op 04-08-10 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:51

Die filmpjes zijn niet echt een goed voorbeeld nee, maar zonder longeerlijn ga ik niet inrijden hoor.
Wat ik vooral belangrijk vindt is je paard voorbereiden op het rijden. Dus voordat ik ga rijden of zelfs maar hangen kan het paard keurig getraind worden aan de longe. Dus ho = ho, stap = stap etc. De stemcommando's vormen in eerste instantie de basis voor het rijden.

Ik begin dus met longeren. Als dat goed gaat aan een hoofdstel gaat er een zadel op en een bijzet aan. Gaat dat allemaal braaf dan ga ik hangen. De eerste keren opstappen doe ik met goede begeleiding. Mijn paard staat in een hoek met zijn hoofd naar een dichte zijde, mijn begeleider staat dan naast het hoofd en heeft het paard vast aan een longe met het hoofd naar mij toegedraaid. Mijn begeleider krijgt de aanwijzingen op het paard te laten, en dan met name de ogen en de ademhaling (niet meer knipperen bijv. duidt op ernstige spanning en dan stop ik gelijk om eerst weer de rust op te zoeken). Zelf zorg ik dat ik altijd naar het hoofd van het paard blijf kijken. Dan ga ik opstappen, belonen, afstappen en dat een keer of 5 met veel belonen. Daarna stap ik met begeleider een rondje door de bak en dan stap ik af.

De volgende x hetzelfde maar dan ook stappen, draven en ook galloperen op de volte aan de longe. En zo leer ik dan ook het sturen enz. aan. Ik maak de paarden ALTIJD zadelmak aan de longe, omdat ze dan niet met mij een bak rond kunnen rennen, en als ze stil gaan staan om vervolgens bijv. omhoog kan komen heb ik een aanjager bij de hand. :)

Meestal na een x of 5 ga ik los en dan begint het eigenlijk pas!! :D

Ik longeer jonge paarden in het begin ALTIJD even met hoofdstel, zadel en bijzet. Om zo toch de eerste brand eraf te hebben.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:53

Akhal_Teke schreef:
Doodknuffelen??
Gewoon op de juiste manier inrijden!!
Een paard is niet iets gewend als hij het niet aan beide kanten van zijn lichaam heeft gezien/gevoeld. Dus het is heel logisch dat het paard zo reageert als er op de rechterzijde geen goede voorbereiding is geweest!!

Ik ken niemand die zijn paard beleerd door eerst links en dan rechts te gaan hangen. En toch doen de meeste paarden niet ineens zo gek, als je aan beide kanten een been doet. Heb je zelf wel eens een paard ingereden? Sommige paarden hebben nou eenmaal wat meer karakter dan andere.

Akhal_Teke

Re: Is dit de veilige manier van paarden inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:54

??? Heb ik zelf wel eens een paard ingereden??
Ik doe niet anders!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:55

Laat maar eens een filmpje zien waarin jij voordoet hoe het wel moet, dan. Lijkt me constructiever dan afgeven op iemand die het volgens jou niet goed doet.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:56

Ik begruik overigens nooit een hulpteugel met het inrijden, wel met longeren, maar niet met rijden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:58

Hinke, ben je lekker opgefokt.
Ieder zo zijn manier zeg, doe even normaal.
Heb jíj wel eens zadelmak gemaakt?

Ik vindt het juist goed dat je 2kanten hangt, 2 kanten opstappen is ook veel beter voor je paard. Maar ik kan het niet, ik ben gigantisch voorgeprogrammeerd en aan de andere kant opstappen krijg ik met geen mogelijkheid voor elkaar.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:59

Ik hoef mijzelf niet aan jou te bewijzen. Als je hulp nodig hebt met inrijden, dan kom je maar langs met je pony!
Maar dan mag je er wel voor betalen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:00

Hinke schreef:
Ik ken niemand die zijn paard beleerd door eerst links en dan rechts te gaan hangen. En toch doen de meeste paarden niet ineens zo gek, als je aan beide kanten een been doet. Heb je zelf wel eens een paard ingereden? Sommige paarden hebben nou eenmaal wat meer karakter dan andere.

Dat kan natuurlijk. En als je dan ervaart dat een paard wat meer karakter heeft, dan moet je daar op inspelen lijkt me. Als het paard gek doet omdat het die stap niet kan maken van beide benen aan 1 kant naar een been aan beide kanten, dan kun je daarop trainen. Ik vraag me af wat jij denkt dat het paard geleerd heeft van deze sessie? En is dat echt iets waar paard of ruiter mee vooruit gaan? Misschien ben ik dan zo'n vage doodknuffelaar, maar als ik een paard zou gaan inrijden zou ik 'm willen leren om met vertrouwen en inzet te doen wat de ruiter wil, te begrijpen wat de ruiter wil.
Wat ik niet zou willen leren aan het paard is dat menswezens onduidelijk zijn, paniek versterken en dat je ze kunt lozen door snel om je as te draaien. Maar misschien vind jij dat rare uitgangspunten van mij?

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:02

Ja ik word altijd een beetje iebel van bokkers die aan de zijlijn hun mond vol hebben over hoe het wel of niet moet, terwijl deze mensen nu gewoon hun paard beleerd hebben en er op kunnen rijden.

Het is natuurlijk ook goed om aan beide kanten te gaan hangen, maar om te zeggen dat je dat perse altijd moet doen omdat je paard anders altijd zo doet als op het filmpje, dat is gewoon niet waar. En wat jij zegt over dat het beter is om aan beide kanten op te stappen, dat heeft dan weer te maken met dat je paard anders scheef wordt, dat heeft verder niks met het beleren te maken.
Laatst bijgewerkt door Hinke op 04-08-10 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:04

Hinke schreef:
Op en top bokt dit topic. Wat de gemiddelde bokker zou doen? Het paard natuurlijk eerst doodknuffelen, daar wordt ie ontspannen van, daarna wat bach bloesem druppels want hij is toch wel een beetjuh druk :roll:, een keer longeren met zadel, en daarna het paard laten inrijden door iemand anders want het is toch wel heel eng als je paard ineens een keer bokt! Dat doet ie normaal nooit! Er zit natuurlijk ook geen veiligheidsgordel op zo'n paard!

Niet elk paard reageert hetzelfde met beleren, dit kan toevallig een heel lastig paard zijn. Als je de reacties van de eigenaar leest, zie je dat ze al langer met dit paard bezig zijn geweest, en dat ze er prima op konden zitten maar alleen in dameszit. Zodra ze aan elke kant een been doen, deed hij dat. Ze is er afgevallen, maar ze is er weer opgestapt, en nu is het paard, volgens de eigenaar, gewoon beleerd. Wat is het probleem? Als je een hobby zoekt die 100% veilig is moet je niet gaan paardrijden.

Het is wel erg makkelijk om vanaf de zijlijn te roepen dat het een stel amateurs zijn.

Wat een heerlijk onzinnig antwoord!
Ik zit al dik 40 jaar in de paarden en heb menig verreden en opgegeven paard weer onder het zadel gekregen, heb ook al menig paard ingereden of zelf, of als instructrice ernaast!
Dit soort verzet heb ik in al die 40 jaar nooit meegemaakt!
Dus ik denk inderdaad dat ik vanaf de zijlijn mag roepen dat dit een stelletje amateurs zijn!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:06

Akhal_Teke schreef:
Ik hoef mijzelf niet aan jou te bewijzen. Als je hulp nodig hebt met inrijden, dan kom je maar langs met je pony!
Maar dan mag je er wel voor betalen.

Mijn pony is al ingereden, dank je! Zelf gedaan, en ben gewoon alleen aan de linkerkant op gestapt. Ging prima hoor!

@shadow0: heb je beide filmpjes gezien? Het eerste filmpje valt ze er af, en het tweede filmpje schiet het paard ervandoor, maar blijft ze zitten. En zoals je ziet wordt het paard uiteindelijk vanzelf wat rustiger. En blijkbaar hebben ze dat zo doorgezet, want zoals ze in éen van de reacties zegt, is het helemaal goed gekomen met dit paard.

@aerdenhout: heerlijk, zo'n ouderwetse boktreactie ("ik heb al heul veul paarden ingereden, ik zit al 50 jaar in de paarden, of nee, ik ben zelfs op een paard geboren! Ik weet het altijd beter, en als je me tegenspreekt, kijk dan maar eens hoeveel paarden ik in mijn profiel heb! :+ ") . Hoezo jezelf op de borst kloppen..

Nog even ter herhaling: zoals de eigenaar in éen van de reacties zegt, is het helemaal goed gekomen met dit paard. Ze hebben dit paard verder beleerd, en dat is goed gegaan, dus hoezo amateurs?
Laatst bijgewerkt door Hinke op 04-08-10 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:07

Je behoort bij zoiets nou eenmaal geen risico te nemen. Als je het risico op dit soort ongelukken kunt verkleinen door een betere voorbereiding (dus aan 2 kanten hangen en laten wennen) dan doe je dat toch?!

Bovendien staat er in mijn stukje dat het "logisch is" dat dit paard zo reageert als er niet aan beide kanten is geoefend. En niet dat: " je dat perse altijd moet doen omdat je paard anders altijd zo doet als op het filmpje".
Misschien moet je wat beter lezen!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:09

Tja een haflinger is een koudbloed. Die zijn niet zo moeilijk.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:10

Akhal_Teke schreef:
Tja een haflinger is een koudbloed. Die zijn niet zo moeilijk.

Dat is zeker waar! En wat wil je daar precies mee zeggen akhal teke?

En je kunt zo vanachter de computer wel zeggen dat je ontzettend veel paarden hebt ingereden, maar het zou me niks verbazen als ik nu tegen een 17 jarige die eens op een onbeleerde shetlander heeft gezeten zit te praten. Vanachter de computer is het wel heel makkelijk om commentaar te geven, en jezelf beter te vinden. Deze mensen hebben dit paard beleerd; ze zijn er weliswaar een keer afgevallen maar daarna is het goed gekomen. Waarom ze dan uitmaken voor een stel amateurs?
Laatst bijgewerkt door Hinke op 04-08-10 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:13

Dat jij net doet of dat alleen links opstappen bij elk paard zonder problemen werkt.
Het inrijden hoort gewoon op de juiste manier gedaan te worden.

Nogmaals : je moet wat beter lezen. Dat was ik niet die zei dat het amateurs waren.
Maar goed zo zag het er inderdaan wel uit.

Jij hoeft mij ook helemaal niet te geloven hoor. Ik weet het zelf namelijk wel hoe het is..
Laatst bijgewerkt door Akhal_Teke op 04-08-10 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:14

Maar ze heeft dit paard nu goed ingereden, wat is het probleem precies? Mag ze er niet afvallen? Of mag een paard er niet eens vandoor schieten?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 17:14

Hinke schreef:
Ja ik word altijd een beetje iebel van bokkers die aan de zijlijn hun mond vol hebben over hoe het wel of niet moet, terwijl deze mensen nu gewoon hun paard beleerd hebben en er op kunnen rijden.
.

Heerlijk dat ik me niet aangesproken hoef te voelen aangezien ik zelf ook meerdere dieren zadelmak en ingereden en doorgereden heb.

Wat doe jij opgefokt zeg.
Duidelijk niet het hele topic gelezen, dan zie je dat hier niemand afgekat word... En wat doe jij : snauwen.
Kan je ook je posten wat vriendelijker plaatsen? Misschien willen mensen dan nog een fatsoenlijke discussie met je aangaan.
Want op deze manier ga ik niet een een discussie met jou beginnen, want je roept toch alleen : de beste stuurlui staan aan wal.

AT : laat me niet lachen :P koudbloeden kunnen ook lastig zijn, heb een stel onder mn kont gehad, nou echt he :=

Hinke : dit paard is verkocht... Dit hebben ze dus niet zelf kunnen oplossen.
Dit is ook al eerder en meerdere malen in het topic gemeld.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:15

Ik heb niet alles gelezen, maar uit je verhaaltje aan het begin begrijp ik dat je deze filmpjes van van iemand zomaar gebruikt om een topic te openen?

Ik vind dit echt niet kunnen!
Zou niet graag willen dat iemand zomaar over een filmpje van mij een topic opent, jij ook niet dunkt me.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:15

@jolliegirl: Ik doe niet opgefokt, ik laat alleen een andere invalshoek zien! Ik ga even die reacties doorspitten, want ik meen me toch heel goed te kunnen herinneren dat ze het paard wel zelf hebben beleerd uiteindelijk.

Ulfeino schreef:
Ik heb niet alles gelezen, maar uit je verhaaltje aan het begin begrijp ik dat je deze filmpjes van van iemand zomaar gebruikt om een topic te openen?

Zou niet graag willen dat iemand zomaar over een filmpje van mij een topic opent, jij ook niet dunkt me.

Daar ben ik het ontzettend mee eens! Vind het best wel laf zo.
Laatst bijgewerkt door Hinke op 04-08-10 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 17:16

Hinke schreef:
@jolliegirl: Ik doe niet opgefokt, ik laat alleen een andere invalshoek zien! Ik ga even die reacties doorspitten, want ik meen me toch heel goed te kunnen herinneren dat ze het paard wel zelf hebben beleerd uiteindelijk.

Probeer dan even je reacties iets rustiger te plaatsen :)
Je komt erg aanvallend over terwijl je dit blijkbaar niet zo bedoeld.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:16

[/quote]

Hinke : dit paard is verkocht... Dit hebben ze dus niet zelf kunnen oplossen.
Dit is ook al eerder en meerdere malen in het topic gemeld.[/quote]

AHA Had je dus WEER niet goed gelezen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 17:17

Ulfeino schreef:

Lees het topic.
Deze filmpjes staan op youtube, dus ik heb geen toestemming nodig.
ook heb ik al 30x gezegd dat als dit een bokker is, deze bokker kan temmen, en dan word het weggehaald :)

Akhal_Teke : Dit is ook maar wat ik gelezen heb. Scheen op youtube zelf te staan dat ze niet meer verder gekomen zijn met het paard.