Die Gribaldi merrie die voorbij kwam heeft het ook een beetje. Misschien (nog) niet zo extreem maar het valt wel op.
Zal wel een familietrekje zijn.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
polly2 schreef:Ik vind (maar ja...wie ben ik...) dat bij veel dressuurpaarden aan de top de uitgestrekte draf meer weg heeft van de Spaanse pas...dan van de verruiming over vier benen en in de hals waar vanuit de FEI over wordt gesproken.
Als je puur kijkt hoe de FEI beschrijft hoe een uitgestrekte draf er uit dient te zien....dan voldoet het voorbeengezwaai, waarbij de achterbenen achterblijven wat veel dressuurpaarden laten zien hier absoluut niet aan.
In de beschrijving van de FEI dient de verruiming van achteren even groot te zijn als de verruiming van voren. En dat is niet wat ik zie als ik Totilas in de ring zie. En daarom vind ik het eigenlijk meer op een kunstje lijken als de Spaanse pas.
Maar klaarblijkelijk is dit wat men tegenwoordig wil zien in de internationale dressuursport en zijn de regels van de FEI daarom van minder belang... Groeien we langzaam toe naar een ander soort prestatie....
Ik weet het niet...maar dat is wel wat ik constateer....
Miska schreef:polly2 schreef:Ik vind (maar ja...wie ben ik...) dat bij veel dressuurpaarden aan de top de uitgestrekte draf meer weg heeft van de Spaanse pas...dan van de verruiming over vier benen en in de hals waar vanuit de FEI over wordt gesproken.
Als je puur kijkt hoe de FEI beschrijft hoe een uitgestrekte draf er uit dient te zien....dan voldoet het voorbeengezwaai, waarbij de achterbenen achterblijven wat veel dressuurpaarden laten zien hier absoluut niet aan.
In de beschrijving van de FEI dient de verruiming van achteren even groot te zijn als de verruiming van voren. En dat is niet wat ik zie als ik Totilas in de ring zie. En daarom vind ik het eigenlijk meer op een kunstje lijken als de Spaanse pas.
Maar klaarblijkelijk is dit wat men tegenwoordig wil zien in de internationale dressuursport en zijn de regels van de FEI daarom van minder belang... Groeien we langzaam toe naar een ander soort prestatie....
Ik weet het niet...maar dat is wel wat ik constateer....
Maar hoe kijken/staan jullie hier dan tegenover?
Refagreni schreef:Volgens mij is het hele euvel niet een minder achterbeengebruik maar de grote schoudervrijheid en de manier waarmee Totilas de beweging inzet. Hierdoor lijkt het alsof hij van achter niet meekomt.
Bomba schreef:Dan is er dus sprake van teveel voorbeengebruik, een incorrect voorbeengebruik dus..
astridklomp schreef:Miska: Het achterbeen van Totilas kan niet net zo hoog als zijn voorbeen want dan raakt hij zichzelf. Wat ze bij de FEI bedoelen is dat paarden met de achterbenen niet meekomen en niet ondertreden, maar dat doet Totilas wel. Voorheen is er nooit een paard geweest dat zo hoog kwam met zijn voorbenen en ook achter goed mee komt. Vergelijk met de spaanse pas vind ik niet terecht, de spaanse pas gebeurt bijna vanuit stilstand omdat de meeste paarden de rest dan niet meer kan bewegen ivm met de ruimte in de schouder. Totilas heeft deze ruimte wel en dat is wat hem zo speciaal maakt en geen circusact. Idd een kadootje!!
astridklomp schreef:Miska: Het achterbeen van Totilas kan niet net zo hoog als zijn voorbeen want dan raakt hij zichzelf. Wat ze bij de FEI bedoelen is dat paarden met de achterbenen niet meekomen en niet ondertreden, maar dat doet Totilas wel. Voorheen is er nooit een paard geweest dat zo hoog kwam met zijn voorbenen en ook achter goed mee komt. Vergelijk met de spaanse pas vind ik niet terecht, de spaanse pas gebeurt bijna vanuit stilstand omdat de meeste paarden de rest dan niet meer kan bewegen ivm met de ruimte in de schouder. Totilas heeft deze ruimte wel en dat is wat hem zo speciaal maakt en geen circusact. Idd een kadootje!!
Bomba schreef:De voorschriften van de FEI melden dat het achtereengebruik overeen moet komen met het voorbeengebruik. Of de fout nu ligt bij te weinig actie in het achterbeen, of te veel actie in het voorbeen, dat maakt niet uit. Iets klopt er niet..
MiniMouse schreef:Bomba schreef:Dan is er dus sprake van teveel voorbeengebruik, een incorrect voorbeengebruik dus..
Nee, niet teveel maar wel veel meer als ''normaal'' waardoor het achterbeengebruik in twijfel getrokken word omdat het voorbeen nu meer opvalt.
Maar dit is dus niet het geval, het voorbeen valt gewoon meer op.