Achterbeengebruik Totilas

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:01

Volgens mij is het hele euvel niet een minder achterbeengebruik maar de grote schoudervrijheid en de manier waarmee Totilas de beweging inzet. Hierdoor lijkt het alsof hij van achter niet meekomt.
Die Gribaldi merrie die voorbij kwam heeft het ook een beetje. Misschien (nog) niet zo extreem maar het valt wel op.
Zal wel een familietrekje zijn. ;)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:02

Refagreni schreef:
Die Gribaldi merrie die voorbij kwam heeft het ook een beetje. Misschien (nog) niet zo extreem maar het valt wel op.
Zal wel een familietrekje zijn. ;)

<3 <3 <3 <3 <3 <3 <3

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:17

Ik zie helemaal niks verkeerds aan Totilas achterbeengebruik. Toch knap dat sommige van jullie het wel lijken te zien en al die juryleden niet :+

Nog even over het vergelijk van filmpjes met Bonfire en Totilas, het zijn 2 totaal verschillende gebouwde paarden. Bonfire heeft bv een dunnere en langere hals, die van Totilas is dik en kort, daardoor lijkt het alsof hij in elkaar getrokken loopt en zwaar op de hand is. Een paard wat zwaar in de hand is kan niet lopen zoals Totilas. Dat hij niet zwaar op de hand is kan je in het filmpje ook zien in het begin voordat hij gestart is, hij pakt hem heel even op 1 hand en Totilas veranderd niet van hoofd/halshouding. Zou hij zwaar zijn dan zou hij als hij even op 1 hand gepakt wordt of zijn hoofd in de lucht steken of naar beneden duiken.
Ik vind Totilas veel spectaculairder lopen dan Bonfire. Bonfire doet alles keurig en met gemak, maar heeft geen bijzondere gangen.

Ik denk dat het achterbeen gebruik bij sommige een verkeerd beeld geeft omdat zijn voorbeen zo hoog komt (idd door zijn grote schoudervrijheid zoals Reagreni zegt), maar zijn achterbenen treden er echt wel genoeg onder in mijn ogen (en in alle jury's ogen).

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:21

Ik heb idd net de slomo gekeken en kom zeker terug op mijn mening op de vorige pagina.
Maar zien jullie geen verschil in de uitgestrekte draf van de kur van een hele tijd terug naar nu? Ik meen toch een klein verschil te zien in het achterbeen gebruik.
Lijkt in de oude versie toch sterker te zijn?
Overigens vind ik nog steeds het gebruik van achterbeen/rug tussen Toot en Sali groot.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:24

polly2 schreef:
Ik vind (maar ja...wie ben ik...) dat bij veel dressuurpaarden aan de top de uitgestrekte draf meer weg heeft van de Spaanse pas...dan van de verruiming over vier benen en in de hals waar vanuit de FEI over wordt gesproken.

Als je puur kijkt hoe de FEI beschrijft hoe een uitgestrekte draf er uit dient te zien....dan voldoet het voorbeengezwaai, waarbij de achterbenen achterblijven wat veel dressuurpaarden laten zien hier absoluut niet aan.
In de beschrijving van de FEI dient de verruiming van achteren even groot te zijn als de verruiming van voren. En dat is niet wat ik zie als ik Totilas in de ring zie. En daarom vind ik het eigenlijk meer op een kunstje lijken als de Spaanse pas.

Maar klaarblijkelijk is dit wat men tegenwoordig wil zien in de internationale dressuursport en zijn de regels van de FEI daarom van minder belang... Groeien we langzaam toe naar een ander soort prestatie....

Ik weet het niet...maar dat is wel wat ik constateer....

Maar hoe kijken/staan jullie hier dan tegenover?
Laatst bijgewerkt door Miska op 20-07-10 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:25

Ik vind Totilas juist een van de weinige dressuurpaarden die nog een beetje mee komen van achter.
Als er een een fout achterbeen en ruggebruik heeft is het wel Salinero.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:25

Mij is altijd verteld dat dressuur niet om spektakel gaat, maar om rijtechnische kunst en harmonie tussen ruiter en paard. Kunnen we nog dieper zinken, dan dressuur beoordelen op de kwaliteit van een paard?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:26

Miska schreef:
polly2 schreef:
Ik vind (maar ja...wie ben ik...) dat bij veel dressuurpaarden aan de top de uitgestrekte draf meer weg heeft van de Spaanse pas...dan van de verruiming over vier benen en in de hals waar vanuit de FEI over wordt gesproken.

Als je puur kijkt hoe de FEI beschrijft hoe een uitgestrekte draf er uit dient te zien....dan voldoet het voorbeengezwaai, waarbij de achterbenen achterblijven wat veel dressuurpaarden laten zien hier absoluut niet aan.
In de beschrijving van de FEI dient de verruiming van achteren even groot te zijn als de verruiming van voren. En dat is niet wat ik zie als ik Totilas in de ring zie. En daarom vind ik het eigenlijk meer op een kunstje lijken als de Spaanse pas.

Maar klaarblijkelijk is dit wat men tegenwoordig wil zien in de internationale dressuursport en zijn de regels van de FEI daarom van minder belang... Groeien we langzaam toe naar een ander soort prestatie....

Ik weet het niet...maar dat is wel wat ik constateer....

Maar hoe kijken/staan jullie hier dan tegenover?

Zie de slomo en het commentaar op de slomo ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:26

Op die slow vind ik de slingerwerking van de achterhand toch echt te groot. Nu in 2010 lijkt dat nog erger te zijn.
Goed achterhand gebruik is niet alleen dat de achterhoef op de afdruk van de voorhoef komt..

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:29

Refagreni schreef:
Volgens mij is het hele euvel niet een minder achterbeengebruik maar de grote schoudervrijheid en de manier waarmee Totilas de beweging inzet. Hierdoor lijkt het alsof hij van achter niet meekomt.

Dat denk ik ook. Als hij voor minder spectaculair zou zijn had niemand het over z'n achterbeengebruik! Maar anatomisch gezien KUNNEN zijn achterbenen niet hetzelfde laten zien als zijn voorbenen.

Bomba

Re: Achterbeengebruik Totilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:30

Dan is er dus sprake van teveel voorbeengebruik, een incorrect voorbeengebruik dus..

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:30

anneliesdj schreef:
Ik vind Totilas juist een van de weinige dressuurpaarden die nog een beetje mee komen van achter.
Als er een een fout achterbeen en ruggebruik heeft is het wel Salinero.

Ben ik volledig met je eens!! :D

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:31

Bomba schreef:
Dan is er dus sprake van teveel voorbeengebruik, een incorrect voorbeengebruik dus..

Ja, dat lijkt mij ook...

MiniMouse

Bomba schreef:

Nee, niet teveel maar wel veel meer als ''normaal'' waardoor het achterbeengebruik in twijfel getrokken word omdat het voorbeen nu meer opvalt.
Maar dit is dus niet het geval, het voorbeen valt gewoon meer op.

CarolineP

[quote="Bomba"]Dan is er dus sprake van teveel voorbeengebruik, een incorrect voorbeengebruik dus..[/quot

Nou nee, er is sprake van een cadeautje!!!!

Miska

Re: Achterbeengebruik Totilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:32

Oke...

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:33

Miska: Het achterbeen van Totilas kan niet net zo hoog als zijn voorbeen want dan raakt hij zichzelf. Wat ze bij de FEI bedoelen is dat paarden met de achterbenen niet meekomen en niet ondertreden, maar dat doet Totilas wel. Voorheen is er nooit een paard geweest dat zo hoog kwam met zijn voorbenen en ook achter goed mee komt. Vergelijk met de spaanse pas vind ik niet terecht, de spaanse pas gebeurt bijna vanuit stilstand omdat de meeste paarden de rest dan niet meer kan bewegen ivm met de ruimte in de schouder. Totilas heeft deze ruimte wel en dat is wat hem zo speciaal maakt en geen circusact. Idd een kadootje!!

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:33

De voorschriften van de FEI melden dat het achtereengebruik overeen moet komen met het voorbeengebruik. Of de fout nu ligt bij te weinig actie in het achterbeen, of te veel actie in het voorbeen, dat maakt niet uit. Iets klopt er niet..

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:34

CarolineP schreef:
Bomba schreef:
Dan is er dus sprake van teveel voorbeengebruik, een incorrect voorbeengebruik dus..[/quot

Nou nee, er is sprake van een cadeautje!!!!

Dat maakt dus dat iedereen naar hem komt kijken. Dat er dranghekken geplaatst moeten worden als Totilas in de baan komt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:34

Bomba schreef:
De voorschriften van de FEI melden dat het achtereengebruik overeen moet komen met het voorbeengebruik. Of de fout nu ligt bij te weinig actie in het achterbeen, of te veel actie in het voorbeen, dat maakt niet uit. Iets klopt er niet..

Dan ga ik voor teveel actie in het voorbeen.

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:35

astridklomp schreef:
Miska: Het achterbeen van Totilas kan niet net zo hoog als zijn voorbeen want dan raakt hij zichzelf. Wat ze bij de FEI bedoelen is dat paarden met de achterbenen niet meekomen en niet ondertreden, maar dat doet Totilas wel. Voorheen is er nooit een paard geweest dat zo hoog kwam met zijn voorbenen en ook achter goed mee komt. Vergelijk met de spaanse pas vind ik niet terecht, de spaanse pas gebeurt bijna vanuit stilstand omdat de meeste paarden de rest dan niet meer kan bewegen ivm met de ruimte in de schouder. Totilas heeft deze ruimte wel en dat is wat hem zo speciaal maakt en geen circusact. Idd een kadootje!!

Juist!

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:35

En dat maakt dat ik er van moet kotsen. Dit is geen dressuur meer, dit is weg kwijlen bij Totilas' voorbeen. Wat heeft dat nog met dressuur te maken..

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:36

astridklomp schreef:

Dat begrijp ik, maar wat Bomba ook zegt, het beeld klopt imo niet in zijn geheel.
Dan zijn het de voorbenen die te veel actie hebben.
En ik vind het niet mooi! :n

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:36

Bomba schreef:

Dat komt omdat er voorheen nooit een paard geweest is dat dit kon. Dit gaan ze vast nog wel aanpassen in de regels :D

Hoezo is dat geen dressuur meer? Het wijst er juist op dat er nog steeds ontwikkelingen zijn in de prestaties van de dressuurpaarden!
Laatst bijgewerkt door AstridJ op 20-07-10 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:37

MiniMouse schreef:
Bomba schreef:

Nee, niet teveel maar wel veel meer als ''normaal'' waardoor het achterbeengebruik in twijfel getrokken word omdat het voorbeen nu meer opvalt.
Maar dit is dus niet het geval, het voorbeen valt gewoon meer op.

Haha, dat ben ik weer met jou eens.

Totilas loopt altijd zo, die heeft gewoon veel knieactie, bij het uitstrekken én bij het verzamelen.
Is gewoon een cadeautje voor de ruiter en het publiek ;)