Petitie tegen de paardensport

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:30

Zie reactie van HC +:)+ , en als aanvulling op het persoonlijke stukje :

Zonder zadel en hoofdstel hoeft van mij ook helemaal niet hoor :P

Maar mijn ideaalbeeld beschrijf ik dus in mijn vorige reactie : SAMEN met het paard , zodat het niet alleen "een leuke hobby" is voor de ruiter , maar ook voor het paard :)

Dat het paard wat meer inbreng krijgt , en niet als een wegwerp / sportartikel gezien wordt.

En daarbij het paard ook het respect geven dat het verdient. Zowel onder het zadel als wat betreft het gunnen van een fijn "eigen leven" buiten het rijden om.

Gewoon op een eerlijke en respectvolle manier met je paard omgaan , op basis van samenwerking i.p.v. onderwerping aan jouw wil.

En dat hoeft echt niet op een zweverige manier , ik heb die van mij ook wel eens een schop onder haar hol gegeven als het nodig was , en ik druk ook mijn zin wel eens door , die 500kg biefstuk schat situaties ook niet altijd goed in en ik hou het wel graag veilig :P En ik maak ook fouten , mijn paard is ook niet altijd blij met me en moet regelmatig iets doen waar ze geen zin in heeft.

Maar ik doe wel met haar welzijn als doel , en niet mijn meerdere eer en glorie om eens lekker te pronken met dat dier.

Ik denk dat daar het verschil ligt. Wat is je hoogste prioriteit. Welzijn van het paard , of je eigen belangen , het evenwicht is daar een beetje zoek :)

En tja , ijzers vind ik in de meeste gevallen meer kwaad dan goed doen omdat ze de hoef meer tegenwerken dan helpen.

En een bit vind ik een achterhaald middeleeuws ding , stel je voor dat iedereen bitloos reed , men niks anders kende :)

En dan staat er hier op Bokt op de nieuwspagina dat iemand dit ding introduceerd als stuur-inrichting voor een paard , een stuk metaal in de mond. Moet je kijken hoe boos en verntwaardigd de gemiddelde dierenliefhebber dan gaat reageren , het is toch ook idioterie eigenlijk als je erover nadenkt , zo'n stuk metaal in zo'n bekkie proppen :P Ook dit is i.m.o. weer iets waar paarden zich braaf bij neerleggen , en zelf weten we niet anders.

En tja , ik kies voor boomloos omdat een boomzadel alleen goed werkt als het perfect past , en als het niet past op vele manieren problemen kan geven. En niemand kan mij garanderen dat een boomzadel ten alle tijden goed past , daarbij geloof ik ook niet dat dat kan....dus kies ik voor boomloos , met simpele beperkingen waar ik rekening mee hou , en dus al met al veiliger mee zit dan met een boomzadel.

Maar ik kies ook voor het rijden met mini-chaps en simpele sportschoenen , terwijl een ander liever rubber rijlaarzen heeft , weer een ander liever leren laarzen , nummer 4 heeft liever korte laarsjes en nummer 5 rijdt het liefste met kisten en lange sokken :+

Het is maar net waar je voorkeur ligt :)

Heeft verder niet zoveel te maken met een petitie tegen de paardensport :)

Zo zijn er in de paardensport wel meer dan 2 stromingen natuurlijk :)

Je hebt mensen zoals ik die niet aan rijden toe komen omdat ze steeds bezig zijn met investeren in een betere plek voor hun paardje (bezig met centjes verdienen met eigen bedrijfje / gewone baan / nieuw huis waar paardje aan huis kan staan , maar nog veel geklust moet worden) , mensen die volop voor de wedstrijdsport trainen omdat hun ultieme droom is om op een dag met een medaille om hun nek op het ereschavot te staan , mensen die alleen maar buitenrijden , waarvan een deel amper fatsoenlijk in het zadel blijvend , alleen maar wat rondragt met het dier , anderen toch goed het lichaam van hun paard trainen , en alles er tussenin , recreatieruiters die vanalles wat doen...enz. enz. enz.

Zolang je met respect voor lichaam en geest met je paard omgaat , kun je eigenlijk best veel kanten op zonder dat het paard hier nu erg onder lijdt :)

Grrrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:31

@ HC: Dús is het een onwerkelijk idee dat wedstrijdsporters het ideaalbeeld 'plezier met je paard etc' zouden moeten hebben :)*

Daar doelde ik op. Maar 'plezier' is in mijn ogen niet de sleutel naar een goeie samenwerking met je paard, er komt veel meer kennis bij kijken dan - schat ik - de meeste wedstrijdsporters bezitten.

Ik vind dat dus niet bepaald hét probleem. In mijn ogen is het vooral onkunde en onwetendheid, die de slechte omstandigheden van het paard onder de wedstrijdruiter veroorzaken.

Dus nee, plezier en wedstrijdsport gaan nauwelijks samen, maar in mijn ogen is dat niet hét probleem.

Grrrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:37

@pmarena: Ik kan me daarin wel vinden, maar toch blijf ik erbij dat je ook je paard kapot kunt rijden met het hebben van plezier en een goeie samenwerking. Ik ben van mening dat er méér bij blijft kijken en kan me daarom niet echt in één stroming vinden. Ik ben niet van de extremen maar probeer overal de waarheden van mee te pikken.

Weer over het probleem van de wedstrijden: eigenlijk begon dit topic met een bericht over petitie tegen de wedstrijd sport, omdat het geen echte sport zou zijn omdat het paard alles doet. Maar ondertussen zijn we aanbeland bij dat het geen sport zou moeten, omdat de paarden er te lijden van hebben. Toch?

Ik denk dat we dan een andere petitie moeten organiseren ;).

pmarena

Re: Petitie tegen de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:50

Ik denk dat het dat al was hoor , de stelling van N. is min of meer dat paardrijden geen "normale sport" is , omdat we een dier "misbruiken" voor het verleggen van de grenzen , terwijl we bij alle andere sporten alleen met het steeds verder pushen van ons eigen lichaam de prestaties leveren.

En dat hij het graag afgeschaft zou zien omdat het welzijn van de paarden TE ondergeschikt is aan de ambitie van de mens :)

Vervolgens is dan wel een logische vraag die daaruit voortkomt (al enkele pagina's terug benoemd) of het wel mogelijk is om de sport te handhaven als het welzijn van het paard op de eerste plaats komt.

Ik denk dat het enorm moeilijk zal worden , eigenlijk vrijwel onmogelijk , omdat het verleggen van de grenzen van wat mogelijk is (wat nu eenmaal het doel is bij sport...) nu eenmaal omgekeerd evenredig is met het welzijn van het paard , denk ik.

Bvb. paard moet actiever lopen : teveel krachtvoer en te weinig vrije beweging geven.

Of paard moet soepeler worden en zich meer overgeven aan de ruiter : hyperflexen.

Paard moet naar een ander werelddeel voor een belangrijke wedstrijd : drogeren en slepen maar met dat dier.

Dat soort dingen :)

En wat je zelf ook al zegt : dat plezier en topsport vaak niet samengaan.

Dus eigenlijk zijn we het wel eens :D

Grrrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:55

:j Precies, dat bedoel ik. Maar het treurige eraan is dat de wedstrijdsport waarschijnlijk nooit zal worden afgeschaft. Het zou een mooie gedachte zijn om zo veel mogelijk mensen de ogen te kunnen openen door ze te laten zien van: 'waar ben je nou eigenlijk mee bezig?'
De enige mensen die dat proberen te doen zijn vooral naturals, en die worden tegenwoordig allang niet meer zo serieus genomen. Het is een trieste situatie ;)

Ik doelde trouwens op de openingspost, die gaat over een petitie om paardrijden uit te sluiten van alle andere olympische sporten, omdat het vrij weinig te maken heeft met sporten zoals alle andere olympische sporten, die veel meer lichamelijke inspanning vereisen. Dus vandaar ;).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 19:04

Haha , daar doelde ik ook op , maar dan op de tekst van de petitie zelf en niet op de foute vertaling van de TS , want je laatste zinnetje is (volgens mij) totaal niet het punt dat hij wil maken :P

Want wat hij wilde zeggen is volgens mij mijn eerste zin in mijn vorige post :)

Maargoed , ik heb het eerlijk gezegd ook niet 100% aandachtig doorgelezen , vertoon de hele dag al werk-ontwijkend gedrag op Bokt terwijl ik met mijn boekhouding bezig ben :P

Het is trouwens ook best logisch dat naturals niet serieus genomen worden :)

Ten eerste gaan ze veels te snel , de mensen in het paardensportwereldje zijn niet klaar voor zulke grote veranderingen :)

En ten 2e , hetgene dat er uit voortkomt : als je eenmaal na gaat denken over het welzijn van je paard , en alle rariteiten die we ermee uithalen , dan kom je op een glijbaan terecht als het ware :P

Eerst denk je : dat bit , dat is eigenlijk ook een idioot ouderwets werktuig ! Heel paardonvriendelijk eigenlijk. En je gaat bitloos :)

Vervolgens verdiep je je verder , en ga je ijzerloos en stap je af van de standaard Engelse zadels. Dan ga je inzien hoe belachelijk het is om zo'n dier de hele dag af te zonderen op stal , en voordat je het weet staat je paard ineens 24-7 buiten in de kudde , vind je het niet fair om met het dier te gaan slepen en prutsen voor wedstrijden , en ga je zelfs nadenken of dat hele rijden op zo'n dier niet belachelijk is eigenlijk ?! :oo

Snap je het probleem ;)

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 19:05

Ach ik maak me er niet druk om, en als ze denken dat het paard zelf alles vanzelf doet, mogen ze van mij best een keertje hier komen rijden, dan wil ik het wel eventjes zien hoe ze dat doen :Y)

DELANOANDME

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 19:14

pfff... wat een bull****
Deze mensen hebben 1 geen inlevingsvermogen en niet de intresse om zich in de paardensport te verdiepen anders zouden ze wel anders praten. De kunst van onze sport is JUIST dat je niet ziet dat we onze paarden vragen om oefeningen uit te oefenen. Wat je alleen al niet moet doen om een nette bocht te maken! daar is echt niet goed naar geinformeerd want de intresse is er niet. Dus laat gaan zulke mensen, zulke mensen komen zoiezo niet ver.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 19:16

Grrrom schreef:
Het zou een mooie gedachte zijn om zo veel mogelijk mensen de ogen te kunnen openen door ze te laten zien van: 'waar ben je nou eigenlijk mee bezig?' De enige mensen die dat proberen te doen zijn vooral naturals,

Waarom noem jij hen "naturals"?

Grrrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 19:18

@pmarena: Ja, ik denk dat veel mensen daar ook wel een beetje bang voor zijn. Er zit ook wel een stukje in van 'we willen het niet weten'. En daarbij vind ik ook, maar ik geloof dat we al hebben bediscussiëerd dat je het daar niet mee eens bent :P, dat naturals vaak te ver gaan, de andere stromingen van paardrijden onterecht veroordelen en ga zo maar door.

Wat eigenlijk grappig is, is dat Nevzorov de enige is die die 'glijbaan' helemaal uitgegleden is: hij is gestopt met paardrijden. Dat zou eigenlijk je uitgangspunt moeten zijn als natural :D

Maargoed, ik dacht dat de beginpost niet over Nevzorov ging maar dat dat later pas kwam, eerlijk gezegd heb ik ook niet alles doorgelezen hoor :+. Ik heb een tijdje terug gepost dat ik me wel kan voorstellen dat je tegen de paardensport als wedstrijdsport zou kunnen zijn, als het gaat om het lijden van het paard, maar niet als het gaat om 'paardrijden is niet echt een sport'. Alleen nu begrijp ik dat dat misschien nooit het punt is geweest :P.

Ik vind het wel lastig allemaal. Ik begeef me ondertussen wel in een soort kring van paardenmensen waarvan het grootste gedeelte wedstrijden rijdt, en daarvan kan ik oprecht zeggen dat het echt geen in- en inslechte mensen zijn. Één van de mensen waarbij ik af en toe echt mijn tong af moet bijten, is degene bij wie ik paardrijd. Ik ben het soms totaal niet eens met haar manier van omgaan met en het houden van paarden, en ook als ik zie hoe haar dochtertje van 9 al gepusht wordt in dat wedstrijdenwereldje heb ik soms echt moeite met me in te houden. Maar omdat het paard wat ik berijd nu eenmaal de hare is, kan ik niet altijd alles zeggen wat ik vind. Dat kan best frustrerend zijn. Maar vooral ook omdat ik weet dat ze het allemaal niet kwaad bedoelen.

Het is dat het afschaffen van de wedstrijdsport maar gewoon een vaag, ver weg idee is en niet echt een actuele kwestie ofzo, anders zou ik hier wel serieus over na gaan denken. Ik ben geen natural maar rijd zelf ook geen wedstrijden, en omdat ik zelf ook veel meekrijg van het wedstrijd-wereldje door de bazin van mijn rijpaard, denk ik dat ik best een objectieve blik heb erop. Ik denk dat, als er echt een petitie zou komen en ik die onder mijn neus zou krijgen, ik die nog zou tekenen ook.

@JoviBan: ik zeg dat het voorál naturals zijn en ik zeg dat omdat zij zich zelf zo noemen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 19:40

Grrrom schreef:
@JoviBan: ik zeg dat het voorál naturals zijn en ik zeg dat omdat zij zich zelf zo noemen.

Bezoek en lees mijn site eens. Die is van voor Nevzorov op internet verscheen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 19:42

Grrrom schreef:
@pmarena: Ja, ik denk dat veel mensen daar ook wel een beetje bang voor zijn. Er zit ook wel een stukje in van 'we willen het niet weten'. En daarbij vind ik ook, maar ik geloof dat we al hebben bediscussiëerd dat je het daar niet mee eens bent :P, dat naturals vaak te ver gaan, de andere stromingen van paardrijden onterecht veroordelen en ga zo maar door.

Doe je weer een foute aanname hoor , maar je doet het met een bepaalde charme :P

Mijn mening hierover is namelijk dat "naturals" meer een term is die "sportmensen" , of zo je wilt , "traditionals" :P geven aan mensen die de boel wat versimpelen / meer tegemoet willen komen aan het welzijn van hun paard :) Het is een soort minderwaardig hokje.

"Natural" zoals jij het (denk ik ?) ziet , is op de meeste mensen niet van toepassing , net zoiets als dat "natuurlijk bekappen" , dat zijn niet meteen allemaal mensen die Mustang-hoeven willen :D Dat onterecht veroordelen (juist van de natural-hoek) herken ik dan ook de hele tijd in een behoorlijk mate bij je , maar zoals gezegd : je probeert wel om je blik ruim te houden +:)+ Maar het valt niet mee , hihi :+

Ik heb al een paar keer het gevoel gehad dat je me in een hoekje stopte , eerst van een natuurlijk bekapper die een mustang-hoef nastreeft en daarvoor desnoods tot bloedens toe de hoef in de juiste vorm hakt :P (bij wijze van spreken hè ;) ) en toen weer als zwevende hippie die de hele dag wil paardenknuffelen zonder zadel / hoofdstel / doel , en nu ben ik weer een "natural" geloof ik :P

Ik zie mijzelf niet als een "natural" in ieder geval , ik vind het een woord geworden dat een soort belachelijk hokje weergeeft , een soort scheldwoord :o

Een natural is zeg maar de belachelijke versie van wat in de wedstrijdsport-hoek een ruiter is die zijn paard 24 uur per dag op stal heeft staan , waar hij alleen maar tegen blinde muren aanstaart de hele dag , met wat mazzel onder 5 dekens en ingepakt in de beschermers , een uur geestdodende rondjes in een stapmolen mag lopen , 7 kg krachtvoer per dag krijgt en 1 plakje hooi , en dagelijks met veel rukken en plukken een uur getraind wordt , en verder geen vrije beweging krijgt :)

Dat zijn van die uitersten allemaal :)

Alle "kampen" hebben van die stereotype beelden , heel irritant is dat. Vooral ook als ik bvb. zeg dat ik niet anders wil dan dat mijn paardje 24/7/365 buiten loopt met eigen keus of ze op de wei / paddock / erfje of stal loopt / ligt / van mijn part radslagen maakt :P , bitloos gereden wordt en geen ijzers heeft omdat ik mijn paard op een zo natuurlijk mogelijke manier wil houden , dat er dan altijd wel 1 of andere grapjurk komt met de opmerking dat je dan helemaal niet meer op een paard moet rijden maar ze los moet laten op de prairie...zucht. ZO flauw is dat. Je kunt best op een paard rijden en daarnaast proberen verder zoveel mogelijk tegemoet te komen aan "de natuur" van het beestje.

Ik vind het echt enorm respectloos om dat meteen maar in het belachelijke te trekken met zo'n opmerking van : "wil je natuurlijk , dan moet je er niet op gaan zitten." Tjongejonge :n

Ik vind natural echt een beetje een spottende naam , denk dat JoviBan daar ook over viel en daarom een post plaatste ;)

De meeste mensen die gewoon wat meer aan "de natuur" van het paard tegemoet willen komen zijn echt niet van die schertsfiguren hoor. :)

Kortom : dat onterecht veroordelen gaat alle kanten op , en je doet er zelf keihard aan mee , zie hoe snel je steeds conclusies trekt :D

Grrrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 20:01

@ HC: Toevallig heb ik dat al gedaan ;) ik heb nog niet alles gelezen maar ik ben al een heel eind. Om eerlijk te zijn vind ik het niet heel erg vernieuwend, maar dat zal ook wel niet als het uit 'de tijd voor Nevzorov' stamt :D.
Maar ik begrijp niet zo goed wat dat met mijn quote te maken heeft? Bedoel je dat er ook mensen zijn van vóór de naturalhorsemanship-revolutie die zich tegen de wedstrijdsport afzetten? Want daar ben ik me van bewust hoor ;). Bovendien heb je in je bronnenlijst ook een aantal natural horsemanship - gerelateerde bronnen staan dus kan ik niet zeggen dat jouw 'methode' er geheel los van staat.

@pmarena: sorry voor het in hokjes denken. ;) het is inderdaad erg makkelijk om iedereen onder een zelfde soort kopje te plaatsen, als ze een aantal gemeenschappelijke standpunten hebben. Maar ik ga mezelf wel even verdedigen door te zeggen dat ik best veel mensen tegen ben gekomen die zichzelf een natural noemen en die de term natural horsemanship als positief ervaren, helemaal niet als een scheldwoord ofzo. En zo zie ik het ook niet. Maar eigenlijk is het hetzelfde als dat wij 'de middenmoot' zeggen (ookal ben ik me ervan bewust dat ik met die term ben begonnen, maar jij ging met me mee :D). Het komt misschien een beetje denegrerend over, en het is enorm in hokjes gedacht, maar het is niet zo dat we er meteen vanuit gaan dat iederéén hetzelfde is. Dat heb ik dus ook als ik 'natural' zeg. Ik bedoel niet dat iedereen die daaronder valt, zich hetzelfde beweegt. Ik bedoel niet dat iedereen die zijn paard zo natuurlijk mogelijk houdt, onder het kopje 'natural' geplakt moet worden.
Ja, ik denk in hokjes, sorry daarvoor, maar het is niet mijn bedoeling dat het negatief overkomt. Ik ben me ervan bewust dat er een heleboel verschillende stromingen zijn, maar er is toch echt een duidelijk verschil tussen mensen die hun paard op een natuurlijke wijze willen houden en behandelen, en mensen die dat niet doen en op wedstrijden gericht zijn. Daartussen en daaromheen staan ook nog eens allemaal verschillende standpunten, maar kun je wel zeggen dat er wel een hoofdlijn inzit, aan beide kanten.
Ik kan er ook niks aan doen dat de naam 'natural' nu eenmaal negatief beladen is :D. Ik vind het ook weer zo omstreden om te zeggen 'de mensen die hun paard zo natuurlijk mogelijk houden en behandelen, zich eventueel met het natural horsemanship of een tak daarvan bezighouden, die voornamelijk recreatief rijden en vaak bitloos rijden, waarvan sommigen zichzelf natural noemen en anderen niet omdat het een beetje een negatief beladen term is, en die meestal het welzijn van het paard op de eerste plaats stellen en zich daarmee afzetten tegen iedereen die dat niet doet, hoewel sommigen dat misschien ook wel niet doen'.

:+ snap je mijn diepgewortelde probleem? :')

Grrrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 20:12

pmarena schreef:
Ik heb al een paar keer het gevoel gehad dat je me in een hoekje stopte , eerst van een natuurlijk bekapper die een mustang-hoef nastreeft en daarvoor desnoods tot bloedens toe de hoef in de juiste vorm hakt :P (bij wijze van spreken hè ;) ) en toen weer als zwevende hippie die de hele dag wil paardenknuffelen zonder zadel / hoofdstel / doel , en nu ben ik weer een "natural" geloof ik :P

Oei, zo klinkt het wel heel erg gemeen :oo. Ik heb ook een paar keer gezegd dat ik je niet persoonlijk wil benadelen hoor! Als ik zeg dat ik geen fan ben van natuurlijk bekappen, ómdat er vaak wordt uitgegaan van een wilde mustang hoef wat ik niet toepasselijk vind op het moderne paard, bepaal jij of jij daar bij hoort of niet. Als ik zeg dat ik niks heb met het vrije blije natural-gebeuren, 'zweverig paardenknuffelen ;)', bepaal jij of jij daar bij hoort of niet. 'Natural' is een verzamelnaam. Als jij vind dat je daar niet bij hoort, dan doe je dat niet. Zo simpel is het :D. Ik weet dat ik de fout ik ga als ik 'jij' zeg terwijl jij vind dat je niet bij de groep hoort die ik beschrijf. Maar als jij me er maar op wijst dat ik ongelijk heb, zal ik je echt niet in een hokje plaatsen hoor!

Ik wil absoluut niemand aanvallen hoor! En ik sta voor veel dingen open, als er maar een waarheid in zit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:06

Grrrom schreef:
@ HC: Toevallig heb ik dat al gedaan ;) ik heb nog niet alles gelezen maar ik ben al een heel eind. Om eerlijk te zijn vind ik het niet heel erg vernieuwend, maar dat zal ook wel niet als het uit 'de tijd voor Nevzorov' stamt :D.
Maar ik begrijp niet zo goed wat dat met mijn quote te maken heeft? Bedoel je dat er ook mensen zijn van vóór de naturalhorsemanship-revolutie die zich tegen de wedstrijdsport afzetten? Want daar ben ik me van bewust hoor ;). Bovendien heb je in je bronnenlijst ook een aantal natural horsemanship - gerelateerde bronnen staan dus kan ik niet zeggen dat jouw 'methode' er geheel los van staat.

@pmarena: sorry voor het in hokjes denken. ;) het is inderdaad erg makkelijk om iedereen onder een zelfde soort kopje te plaatsen, als ze een aantal gemeenschappelijke standpunten hebben. Maar ik ga mezelf wel even verdedigen door te zeggen dat ik best veel mensen tegen ben gekomen die zichzelf een natural noemen en die de term natural horsemanship als positief ervaren, helemaal niet als een scheldwoord ofzo. En zo zie ik het ook niet. Maar eigenlijk is het hetzelfde als dat wij 'de middenmoot' zeggen (ookal ben ik me ervan bewust dat ik met die term ben begonnen, maar jij ging met me mee :D). Het komt misschien een beetje denegrerend over, en het is enorm in hokjes gedacht, maar het is niet zo dat we er meteen vanuit gaan dat iederéén hetzelfde is. Dat heb ik dus ook als ik 'natural' zeg. Ik bedoel niet dat iedereen die daaronder valt, zich hetzelfde beweegt. Ik bedoel niet dat iedereen die zijn paard zo natuurlijk mogelijk houdt, onder het kopje 'natural' geplakt moet worden.
Ja, ik denk in hokjes, sorry daarvoor, maar het is niet mijn bedoeling dat het negatief overkomt. Ik ben me ervan bewust dat er een heleboel verschillende stromingen zijn, maar er is toch echt een duidelijk verschil tussen mensen die hun paard op een natuurlijke wijze willen houden en behandelen, en mensen die dat niet doen en op wedstrijden gericht zijn. Daartussen en daaromheen staan ook nog eens allemaal verschillende standpunten, maar kun je wel zeggen dat er wel een hoofdlijn inzit, aan beide kanten.
Ik kan er ook niks aan doen dat de naam 'natural' nu eenmaal negatief beladen is :D. Ik vind het ook weer zo omstreden om te zeggen 'de mensen die hun paard zo natuurlijk mogelijk houden en behandelen, zich eventueel met het natural horsemanship of een tak daarvan bezighouden, die voornamelijk recreatief rijden en vaak bitloos rijden, waarvan sommigen zichzelf natural noemen en anderen niet omdat het een beetje een negatief beladen term is, en die meestal het welzijn van het paard op de eerste plaats stellen en zich daarmee afzetten tegen iedereen die dat niet doet, hoewel sommigen dat misschien ook wel niet doen'.

:+ snap je mijn diepgewortelde probleem? :')

Haha , ja , ik snap hem hoor :D

Maarja , dat noemen van de naam "natural" en dan weer een opmerking over dat je ultieme doel dan zou moeten zijn om helemaal niet meer te rijden....pfffffffffrrrrrrrt daar gaan m'n nekharen echt van overeinde staan , zo'n kansloze discussie-vernietiger is dat :P

Het is alsof je tegen een wedstrijdruiter iets zegt van : dan kun je beter je paard laten opzetten , blijft 'ie braaf stilstaan en kun je hem zo in het fietsenschuurtje parkeren. Dat slaat zijn hele doel en de hele discussie voorbij :P

Ik zal mezelf dan ook geen "natural" noemen , want dan krijg je meteen van die :+ gezichtjes die beginnen over prairies enzo :roll: Zucht :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:14

Grrrom schreef:
pmarena schreef:

Oei, zo klinkt het wel heel erg gemeen :oo. Ik heb ook een paar keer gezegd dat ik je niet persoonlijk wil benadelen hoor! Als ik zeg dat ik geen fan ben van natuurlijk bekappen, ómdat er vaak wordt uitgegaan van een wilde mustang hoef wat ik niet toepasselijk vind op het moderne paard, bepaal jij of jij daar bij hoort of niet. Als ik zeg dat ik niks heb met het vrije blije natural-gebeuren, 'zweverig paardenknuffelen ;)', bepaal jij of jij daar bij hoort of niet. 'Natural' is een verzamelnaam. Als jij vind dat je daar niet bij hoort, dan doe je dat niet. Zo simpel is het :D. Ik weet dat ik de fout ik ga als ik 'jij' zeg terwijl jij vind dat je niet bij de groep hoort die ik beschrijf. Maar als jij me er maar op wijst dat ik ongelijk heb, zal ik je echt niet in een hokje plaatsen hoor!

Ik wil absoluut niemand aanvallen hoor! En ik sta voor veel dingen open, als er maar een waarheid in zit.

Weet ik hoor , je bedoelt het absoluut niet slecht daarom neem ik het je ook niet kwalijk :P

Maar het is wel de hele tijd zo dat je een half woord leest en dan meteen het hele hokje al ingevuld hebt , zegmaar :P

Ik bedoel , als ik bvb. alleen maar zeg "bitloos" dan zie je al meteen die prairie erbij volgens mij :+

Maar dat geeft ook heel mooi aan hoe diep het zit in de paardenwereld , dat dat "streberige" van de wedstrijdsport het ideaal is , en er toch een beetje neergekeken wordt / belachelijk gemaakt wordt als je het hele gebeuren wat meer vanuit de behoeftes van het paard bekijkt. Daar gaat het al fout , dat meer bezig zijn met paardenwelzijn , in het belachelijke getrokken wordt :)

Nu ben jij op zich open-minded , maar je bent toch behoorlijk beïnvloed door je omgeving zo te horen , door verhalen over natuurlijk bekappen waarbij een stel prutsers paardenhoeven verkloot , mensen die voor bitloos gaan bij ieder paard het bit uit de mond willen rukken bij wijze van.....dat soort dingen.

Ik wil zelf absoluut niet meer met een bit rijden , en niemand zal een bit in mijn paard stoppen , maar als een ander ermee rijdt en het paard er zo min mogelijk last mee bezorgd : tja , moet ieder voor zich weten toch :)

Grrrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:26

Nou, zal ik je vertellen dat ik ook les heb gehad van een 'natural' (ja, ik gebruik het woord hier wel even, want zij was zo iemand die het woord niet als negatief beschouwde), heb alle parelli dvd's gezien en heb gereden met bitloos hoofdstel en barebackpad. Dus op zich, zo beïnvloed door mijn omgeving ben ik niet. Ik ben alleen nogal teleurgesteld in het natural horsemanship, niet in de ideeën op zich want ik vind er absoluut een kern van waarheid in zitten (nu praat ik over bijvoorbeeld parelli) maar in de mensen die zich er mee bezig houden. Niet door degene van wie ik les heb gehad hoor trouwens. Doordat er vaak mensen die wél met bit rijden veroordeeld worden, net zoals bijvoorbeeld traditioneel bekappers (en dit zijn willekeurige voorbeelden, ik zeg niet dat iederéén dit doet - even voor de duidelijkheid ;) ) ben ik er nogal negatief tegenover gaan staan. Daardoor sta ik nu zo'n beetje 'in het midden' van allerlei stromingen. Ik heb zó veel verschillende instructrice's gehad, heb gewoon Engelse dressuur gereden en ook Western, heb me de 7 games (ken je ongetwijfeld) eigen gemaakt, ben naar verschillende clinics geweest, waaronder Emiel Voest bijvoorbeeld en heb het boek 101 horsemanship oefeningen in mijn kast liggen, wat ik zeer leerzaam vind.
Dus nu oordeel jij misschien ook een beetje te snel, want ik ben niet beïnvloed door mijn omgeving, ik heb het met eigen ogen gezien.
Dat kon je natuurlijk niet weten, maar dat is net zoals dat ik niet meteen kan weten waar jij staat. Ik hoor inderdaad 'natuurlijk bekappen' en denk: 'heb je er weer zo een'. Nouja, dat is wel even heel kort door de bocht gezegd, maar daarom denk ik dus wel in hokjes. Is niet mijn bedoeling, dat is onderhand wel duidelijk hoop ik, maar het gebeurt wel. Ik ben natuurlijk blij om te horen dat jij over veel dingen eigenlijk hetzelfde denkt als ik, ookal ging het in het begin een beetje moeilijk omdat ik te snel conclusies trek.
Ik moet wel zeggen dat jij me wel weer een beetje de ogen geopend hebt wat betreft te snel oordelen. Ik had moeten weten dat niet iedereen zo is als de mensen waardoor ik teleurgesteld ben in het NH.
Overigens is het geen persoonlijke wrok er tegenover hoor, ik sta er vrij rationeel tegenover en omdat NH vaak in verband wordt gebracht met zweverige, spirituele sh*t (ik bedoel, kijk eens een filmpje van KFH, je wordt gewoon gek van de panfluitmuziek!) had ik op een gegeven moment zoiets van: geen wonder dat dit niet serieus genomen wordt, je kunt ook te ver gaan.

Die opmerking over dat je dan maar meteen kon stoppen met rijden was helemaal niet serieus bedoelt trouwens. Ik had er eigenlijk achter gezet: (grapje, dat weet je.) maar ik had het toch weg gehaald omdat ik het een beetje dom vond staan :o en ik dacht dat het wel duidelijk was dat ik dat niet meende. En eerlijk gezegd vond ik het ergens ook wel interessant om zo'n stelling er zomaar in te gooien :) kwam alleen niet helemaal zo aan als ik het bedoelde.

Nouja, dus op zich is het niet zo dat ik een verwrongen beeld hebt door dingen die ik gehoord zou hebben, het is allemaal wel mijn persoonlijke ervaring. Ik mag dan wel pas 16 zijn, maar ik heb naar mijn idee meer van de paardenwereld gezien dan de meesten. Mijn nieuwsgierigheid houdt gewoon nooit op ;) en ik probeer altijd de waarheid te achterhalen. Maar ik geef toe dat ik dat ik daardoor wel een beetje in hokjes ben gaan denken en ik zie wel in dat dat niet echt positief is ;).

wnaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:29

Ik word er altijd zo boos om als mensen zeggen dat het geen sport is! Waarom krijgen zoveel mensen dan een rode kop, zweet en spierpijn? Het is zeker wel een sport. en ook een hele moeilijke! Misschien moeten er inderdaad wel dingen verbeterd worden aan het paardenwelzijn. Maar paardrijden is weldegelijk een sport.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 22:43

pmarena schreef:
Zo heb ik trouwens dus steeds meer afkeer van de paardensport gekregen , ik zie zelden iemand met een paard bezig waarbij het ook leuk is voor het paard , het is altijd een festijn van flink veel druk in de mond , flink aansporen , flink het paard achter de vodden zitten , lomp rijden , paard afstraffen voor wat de ruiter zelf fout doet , paard als wegwerpartikel gebruiken , paard afzonderen om blessures te voorkomen.....al dat soort paard-onwaardig en respectloos gebeuren , brrrrr.

Allemaal uit naam van de sport want het paard moet punten halen.

;) YEP Zie ik ook vaak

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 00:30

Ik vind het nergens op slaan wat die man zegt maar er zit een waarheid in en er worden paarden misbruikt maar dat betekent NIET dat iedereen zo is!!! ik kan er dan ook niet tegen dat mensen meteen zeggen dat het zielig is als je Dressuur rijdt ofzoiets... ik doe altijd zeer mijn best om mijn pony zo vriendelijk mogelijk te rijden en ik gebruik mijn pony zeker weten NIET als wegwerpartikel das wel het laatste wat ik zou doen... :\ en ik vind niet dat paarden in de sport punten MOETEN halen, ik rijd wel wedstrijden maar ik doe het voor de lol en met mijn pony van 5 jaar ga ik hem echt niet snel effe de L, M door jagen en vervolgens mijn pony misbruiken... mijn pony gaat altijd vóór, wat er ook gebeurd.... en ik rijd op de goede manier, trek niet aan de teugels, loop niet te schoppen, geef Casanova geen onnodige klappen (ik geef alleen kleine tikjes) en ik doe niks verkeerd en verzorg hem heel goed... er zijn best veel mensen die denken dat de meeste mensen alleen maar de paarden aan de teugel rukken enzo, het gebeurd ook wel maar zeker niet bij iedereen.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 01:06

Ik snap wel waar Nevzorov het over heeft.
Maar ik begrijp het niet. Het is toch Haute Ecole? die rijden toch op hun paard?
http://www.youtube.com/watch?v=bx-z_SRRddA
Vind het wel mooi om te zien hoor, dat zeker, en respect voor (alexander) Nevzorov dat hij zo met zijn paarden om gaat _/-\o_

Maar zijn manier van denken over de paardensport gaat mij gewoon te ver. Hoebedoel je het is geen sport? als ik een jaar niet rijd en weer op een knol klim, ben ik na een kwartier al gebroken en zweet ik me kapot. Hoebedoel je het paard doet alle werk? Ik heb een paard gehad die zelf bijna geen ene zak deed onder het zadel en ik zovaak moest aansporen dat ik geen gevoel meer over had in me benen :+ en een dag later spierpijn. Volgens mij was ik toen degene die al het werk deed!

Aan de andere kant, ik snap hem wel, sommige mensen zijn geen paard waardig. Hoeveel dressuur wedstrijden heb ik wel niet gezien waarbij tijdens de proef bij een paard het bloed uit zijn mond gutste. Maar om die reden moet je de paardensport nog niet verbieden. Mensen die dat hun paard aandoen moet je verbieden om uberhaübt nog een paard te mogen houden.

Ik heb op een stal gestaan waar paarden alleen maar werktuigen waren, zonder gevoel. Hoe er met die paarden om werd gegaan was gewoon barbaars. Mijn paard werd gereden door een dochter van de staleigenaar, weken later had hij een kaakontsteking. Een ander paard, ook gereden door haar, ook zijn gebit was helemaal naar de knoppe. Er werden daar 3-jarige ingereden met flinke klappen en rukken aan het bit, heel veel stress en geweld, hulpteugels en enkelgebroken trens. Paarden werden kreupel gereden, maar rust? nope, gewoon doorrijden. Zulk soort mensen.... gadverdamme :r geen woorden voor. En die hadden commentaar op mij (voorstander van NH),

Maar er zijn toch ook mensen die wel aan hun paard denken, neem als voorbeeld CasanovaLY ;) Die petitie slaat nergens op. En zal er nou echt zoveel aandacht aan besteed worden? We zullen zien.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:40

Leslie90 schreef:
Ik snap wel waar Nevzorov het over heeft.
Maar ik begrijp het niet. Het is toch Haute Ecole? die rijden toch op hun paard?
http://www.youtube.com/watch?v=bx-z_SRRddA
Vind het wel mooi om te zien hoor, dat zeker, en respect voor (alexander) Nevzorov dat hij zo met zijn paarden om gaat _/-\o_

Maar zijn manier van denken over de paardensport gaat mij gewoon te ver. Hoebedoel je het is geen sport? als ik een jaar niet rijd en weer op een knol klim, ben ik na een kwartier al gebroken en zweet ik me kapot. Hoebedoel je het paard doet alle werk? Ik heb een paard gehad die zelf bijna geen ene zak deed onder het zadel en ik zovaak moest aansporen dat ik geen gevoel meer over had in me benen :+ en een dag later spierpijn. Volgens mij was ik toen degene die al het werk deed!

Aan de andere kant, ik snap hem wel, sommige mensen zijn geen paard waardig. Hoeveel dressuur wedstrijden heb ik wel niet gezien waarbij tijdens de proef bij een paard het bloed uit zijn mond gutste. Maar om die reden moet je de paardensport nog niet verbieden. Mensen die dat hun paard aandoen moet je verbieden om uberhaübt nog een paard te mogen houden.

Ik heb op een stal gestaan waar paarden alleen maar werktuigen waren, zonder gevoel. Hoe er met die paarden om werd gegaan was gewoon barbaars. Mijn paard werd gereden door een dochter van de staleigenaar, weken later had hij een kaakontsteking. Een ander paard, ook gereden door haar, ook zijn gebit was helemaal naar de knoppe. Er werden daar 3-jarige ingereden met flinke klappen en rukken aan het bit, heel veel stress en geweld, hulpteugels en enkelgebroken trens. Paarden werden kreupel gereden, maar rust? nope, gewoon doorrijden. Zulk soort mensen.... gadverdamme :r geen woorden voor. En die hadden commentaar op mij (voorstander van NH),

Maar er zijn toch ook mensen die wel aan hun paard denken, neem als voorbeeld CasanovaLY ;) Die petitie slaat nergens op. En zal er nou echt zoveel aandacht aan besteed worden? We zullen zien.

Ik ben het helemaal met je eens :D ik heb alleen bij wedstrijden nog nooit een paard gezien waar bloed uit z'n mond kwam en dat klinkt wel echt vreselijk (ik heb het wel al een keer op foto's gezien) maar die mensen verdienen geen paard... :\ ook heb ik wel is een wedstrijd gehad en dat was iemand waar ik tegen moest rijden en dat meisje zat maar onrustig op dat paard en die kop te trekken maar omdat het paard mooi bewegingen had in de gangen werd ze eerste en ik 2de (niet dat ik dat erg vind ofzo dat ik niet 1ste word maar het gaat om het paard) ook vind ik het wel mooi wat die Nevzorov doet maar ik vind het overdreven om de paardensport te verbieden want er zijn genoeg mensen die het wél op de goede manier doen :) en bedankt Leslie90 :)

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:15

belachelijk. k bied hierbij mij paard aan aan de bedenker van dit domme idee om zelf even te proberen;). wedden dat paardrijden een sport is ;)

Sisi_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:53

Jeej, paardrijden is wel een sport. :( Door paardrijden krijg je hele sterke benen hoor! :P Hoe kan het anders dat je met een uur paardrijden bijna 400 calorieën verbrand?! En als je een uur zou galopperen, verbrand je daar 2 magnums mee, heb ik ergens gelezen.

Cavalia, je hebt gelijk! Eigenlijk zouden alle mensen die niet geloven dat het een sport is, een intensieve paardrijles moeten krijgen van een uur lang. Dan piepen ze wel anders.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:13

Sisi_96 schreef:
Jeej, paardrijden is wel een sport. :( Door paardrijden krijg je hele sterke benen hoor! :P Hoe kan het anders dat je met een uur paardrijden bijna 400 calorieën verbrand?! En als je een uur zou galopperen, verbrand je daar 2 magnums mee, heb ik ergens gelezen.

Cavalia, je hebt gelijk! Eigenlijk zouden alle mensen die niet geloven dat het een sport is, een intensieve paardrijles moeten krijgen van een uur lang. Dan piepen ze wel anders.

Beste meid, paardrijden is niet per definitie een sport, het kan ook vervoer zijn, of gewoon hobby, of gewoon je werk. Daarnaast is het verbranden van calorieën geen criterium voor een bezigheid om "sport" te mogen heten.

Enne, dat uur paardrijles heb ik in ruim veelvoud gehad en nee, voor mij is het geen sport :P