Zonder zadel en hoofdstel hoeft van mij ook helemaal niet hoor

Maar mijn ideaalbeeld beschrijf ik dus in mijn vorige reactie : SAMEN met het paard , zodat het niet alleen "een leuke hobby" is voor de ruiter , maar ook voor het paard

Dat het paard wat meer inbreng krijgt , en niet als een wegwerp / sportartikel gezien wordt.
En daarbij het paard ook het respect geven dat het verdient. Zowel onder het zadel als wat betreft het gunnen van een fijn "eigen leven" buiten het rijden om.
Gewoon op een eerlijke en respectvolle manier met je paard omgaan , op basis van samenwerking i.p.v. onderwerping aan jouw wil.
En dat hoeft echt niet op een zweverige manier , ik heb die van mij ook wel eens een schop onder haar hol gegeven als het nodig was , en ik druk ook mijn zin wel eens door , die 500kg biefstuk schat situaties ook niet altijd goed in en ik hou het wel graag veilig

Maar ik doe wel met haar welzijn als doel , en niet mijn meerdere eer en glorie om eens lekker te pronken met dat dier.
Ik denk dat daar het verschil ligt. Wat is je hoogste prioriteit. Welzijn van het paard , of je eigen belangen , het evenwicht is daar een beetje zoek

En tja , ijzers vind ik in de meeste gevallen meer kwaad dan goed doen omdat ze de hoef meer tegenwerken dan helpen.
En een bit vind ik een achterhaald middeleeuws ding , stel je voor dat iedereen bitloos reed , men niks anders kende

En dan staat er hier op Bokt op de nieuwspagina dat iemand dit ding introduceerd als stuur-inrichting voor een paard , een stuk metaal in de mond. Moet je kijken hoe boos en verntwaardigd de gemiddelde dierenliefhebber dan gaat reageren , het is toch ook idioterie eigenlijk als je erover nadenkt , zo'n stuk metaal in zo'n bekkie proppen

En tja , ik kies voor boomloos omdat een boomzadel alleen goed werkt als het perfect past , en als het niet past op vele manieren problemen kan geven. En niemand kan mij garanderen dat een boomzadel ten alle tijden goed past , daarbij geloof ik ook niet dat dat kan....dus kies ik voor boomloos , met simpele beperkingen waar ik rekening mee hou , en dus al met al veiliger mee zit dan met een boomzadel.
Maar ik kies ook voor het rijden met mini-chaps en simpele sportschoenen , terwijl een ander liever rubber rijlaarzen heeft , weer een ander liever leren laarzen , nummer 4 heeft liever korte laarsjes en nummer 5 rijdt het liefste met kisten en lange sokken

Het is maar net waar je voorkeur ligt

Heeft verder niet zoveel te maken met een petitie tegen de paardensport

Zo zijn er in de paardensport wel meer dan 2 stromingen natuurlijk

Je hebt mensen zoals ik die niet aan rijden toe komen omdat ze steeds bezig zijn met investeren in een betere plek voor hun paardje (bezig met centjes verdienen met eigen bedrijfje / gewone baan / nieuw huis waar paardje aan huis kan staan , maar nog veel geklust moet worden) , mensen die volop voor de wedstrijdsport trainen omdat hun ultieme droom is om op een dag met een medaille om hun nek op het ereschavot te staan , mensen die alleen maar buitenrijden , waarvan een deel amper fatsoenlijk in het zadel blijvend , alleen maar wat rondragt met het dier , anderen toch goed het lichaam van hun paard trainen , en alles er tussenin , recreatieruiters die vanalles wat doen...enz. enz. enz.
Zolang je met respect voor lichaam en geest met je paard omgaat , kun je eigenlijk best veel kanten op zonder dat het paard hier nu erg onder lijdt