schoentje schreef:Oog kun je idd trainen, maar er zijn ook ruiters met zo weinig talent daarvoor, dat die na ontelbare sprongen nog steeds bijna elke sprong missen.
Ik laat paarden vaak losspringen en het valt mij op dat ze bij een enkele sprong toch vaak moeite hebben om hun afzetpunt te bepalen.
Dit ligt aan de africhting hoe men deze vanaf het begin leert mee te denken of als ruiter denkt alles te kunnen regelen.
Kan u honderde paarden laten zien die daar geen moeite mee hebben, de opleiding is vaak verkeerd in deze.
Leest u een Paalman springen, dan kunt u misschien er een ander beeld over krijgen.
Wanneer men eventing paarden niet leert zelf mee te taxeren dan kwamen er maar weinige door de cross.
Het denkbeeld van passend aanrijden is een utopie, zeker bij hogere snelheden, en dat heb ik zelf ervaren in zowel parcourspringen en eventing rijden.
Over mij dachten ze dat ik altijd zo´n goed oog had, en dat ik met vele typen en karakters van paarden zomaar kon springen omdat ik een goed oog had, sorry ik had een goed rythme gevoel, en kon mij indenken in de paarden, maar de paarden taxeren toch werkelijk de sprong, het aanrijden van de sprong in het juiste tempo, is geheel iets anders dan het afsprongpunt aangeven.
Men begeleid het paard zo optimaal als mogelijk door het tempo te controleren naar de sprong, maar ik kan niet schrijven ik kan het paard op het afsprongpunt brengen, nee begeleiden om zo optimaal als mogelijk het paard het makkelijkere te maken om zo dicht mogelijk bij het optimale afsprongpunt te komen.
Juist bij het vrijspringen kan men zien dat goed getrainde paarden wel degelijk door het tempo aan te geven passend bij de sprong aankomen.
Maar dat is een geheel ander verhaal als is Dressuur moeilijkere als springen, dan beaam ik ja, omdat bij het springen vele dingen eenvoudiger zijn, alleen de ruiter heeft meer moed nodig, en een gevoel voor rythme, en wanneer dit aangeboren is bij vele springruiters dan is dit van voordeel.
Wanneer deze nog dressuur rijden kunnen en willen dan zijn het toppers.
) en ik iets dichter bij het vuur om te zeggen dat de ruiter weldegelijk de afstand bepaald. Ik vertrouw uw bronnen niet altijd maar dat terzijde...