garny95 schreef:wat een rare stelling ikkeweer, als we nu twee ( het is zelfs drie keer niet ) x niet eens weghalen dan krijg je:
Ik zeg dat als je een paard goed ondersteunt dat hij daar onregelmatig van gaat lopen... dan doet ie het gewoon .
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ikkeweer schreef:Janine1990 schreef:Tips zijn oké, maar moeten er dan 10 dezelfde tips gegeven worden?
Of is het de ruiter die niet naar zichzelf wil kijken?
Of is het de bokker die niet origineel genoeg is/niet over genoeg kennis beschikt?
Degene die de vraag op Bokt stelt kan er niets aan doen dat mensen 10 keer dezelfde tips geven... Mensen willen soms gewoon wat feedback, of hun gevoel bevestigd zien. Als ik iets niet weet of twijfel vraag ik dat ook, dat wil niet zeggen dat ik niet naar mezelf wil kijken of dat ik niet over genoeg zelfkennis beschik. Misschien weet jij het met je 19 jaar allemaal perfect en twijfel je nooit, maar dat geldt niet voor iedereen...
garny95 schreef:nee janine dat ben ik niet met je eens, probeer eens anders een sb te rijden, zonder teveel druk en zonder zelfs druk, gewoon een rustige aanleuning op je buitenteugel, je paard loopt gebogen om je binnenbeen en geeft stelling op je binnenteugel die je bij het krijgen van de stellig direct weer opent, waardoor je paard de buitenhand zoekt en daar zijn aanleuning van jou krijgt, maar geen druk.
Janine1990 schreef:Dierenartsen bij wedstrijden zijn zeker een goed punt, is de gezondheid niet ook aan de verantwoordelijkheid van de ruiter/eigenaar over te laten? Bij SGW weet ik niet waar dierenartsen op controleren, maar ik denk ook dat in sommige gevallen de risico's van de sport voor de ruiters ook wordt beperkt... Daarbij zullen SGW-wedstrijden niet zo lopen als een dressuur/springwedstrijd...
Het idee is goed, maar de haalbaarheid twijfel ik aan
Janine1990 schreef:Dan moet je even lezen wat ik reageer op ChirooHeleen, dan weet je wat ik met aanpassen bedoel.
gr_roos schreef:Janine1990 schreef:Dierenartsen bij wedstrijden zijn zeker een goed punt, is de gezondheid niet ook aan de verantwoordelijkheid van de ruiter/eigenaar over te laten? Bij SGW weet ik niet waar dierenartsen op controleren, maar ik denk ook dat in sommige gevallen de risico's van de sport voor de ruiters ook wordt beperkt... Daarbij zullen SGW-wedstrijden niet zo lopen als een dressuur/springwedstrijd...
Het idee is goed, maar de haalbaarheid twijfel ik aan
Dierenartsen kijken of het paard rad is. Eigenlijk altijd na het springen,maar iig voor de cross. Vaak mag je je paard ook eerder aanbieden. Ook na de cross wordt er nog een keer gekeken en afgekeurd is diskwalificatie (maar geen verliespunten)
Een paard wat niet goed is, mag niet starten in de cross. Het zal niet iedere wedstrijd voorkomen, maar er worden nog regelmatig paarden niet goedgekeurd. Doordat dit gebeurt laat men sneller een paard thuis wat niet helemaal rad is.
Janine1990 schreef:x_Marr schreef:Sorry dat ik het zeg maar vanwaar die roze bril?
Vaak door onkunde, onwetendheid, niet voldoende kennis gebeurt dat gewoon niet.
Heel fijn dat jij een leuke leermeester hebt gehad die je dat geleerd heeft, maar helaas is dat gewoon niet realistisch omdat de meesten dat niet hebben!
Dan van mijn kant de vraag, vanwaar de zwarte bril?
Hoe kunnen mensen op bokt beoordelen, van een verhaaltje, of een zadel past, of het paard last heeft van de rug e.d.
Mensen draven te ver door in het poedelen met paarden... Altijd maar de gedachte dat het niet goed KAN zijn bij een ander, maar wel bij hunzelf...
Is dat niet hetzelfde als mensen hier aankaarten? Het oog van de ruiter kijkt bijna altijd van zich af???
KiWiKo schreef:garny95 schreef:chirooheleen, dan ben je niet de beste ruiter voor je paard ondanks dat je netjes rijdt, maar als een paar zo'n slechte bouw heeft of zoveel problemen is het dan wel reeel of humaan om erop te gaan rijden ?
Ik denk niet dat ik op zo'n paard zou willen zitten
precies, dus komen we toch weer uit bij ruiterfout
Janine1990 schreef:Ik doel op het aanpassen zoals Kootstra in Groningen het doet![]()
Als ik het woordje aanpassen van een zadel hoor, ga ik er vanuit dat men het zadel specifiek op het paard aanpast.
Daar hou ik zelf niet zo van.
Ik denk dat je nu wel begrijpt wat ik bedoel??? Want als ik het zo lees, zijn we het wel redelijk met elkaar eens hoor...
ikkeweer schreef:garny95 schreef:wat een rare stelling ikkeweer, als we nu twee ( het is zelfs drie keer niet ) x niet eens weghalen dan krijg je:
Ik zeg dat als je een paard goed ondersteunt dat hij daar onregelmatig van gaat lopen... dan doet ie het gewoon .
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
ikkeweer schreef:Janine1990 schreef:Dan moet je even lezen wat ik reageer op ChirooHeleen, dan weet je wat ik met aanpassen bedoel.
Sorry meid, maar daar wordt je reactie van "zadel niet aanpassen op paard" alleen maar dommer door, hoe goed je het misschien ook bedoelt. Het hoe en waarom van deze discussie wordt trouwens steeds onduidelijker... en het was al onduidelijk.
Als jij vindt dat mensen meer naar zichzelf moeten kijken als ruiter dat klopt helemaal, maar dat betekent niet dat mensen te snel naar een fysio of zadelmaker lopen... Het moet een combinatie zijn van alles en het een sluit het ander niet uit.
Als iets niet gaat met een nieuwe oefening zoek ik het eerst bij mezelf. Als het paard ineens dwars is bij een oefening terwijl hij het normaal altijd wel doet, dan ga ik echt niet eerst naar mijn ruiterkwaliteiten kijken. Dan wacht ik even tot de volgende dag, probeer ik het nog een keer en als het zo blijft, dan ga ik toch echt mijn fysio bellen...
Janine1990 schreef:gr_roos schreef:Dierenartsen kijken of het paard rad is. Eigenlijk altijd na het springen,maar iig voor de cross. Vaak mag je je paard ook eerder aanbieden. Ook na de cross wordt er nog een keer gekeken en afgekeurd is diskwalificatie (maar geen verliespunten)
Een paard wat niet goed is, mag niet starten in de cross. Het zal niet iedere wedstrijd voorkomen, maar er worden nog regelmatig paarden niet goedgekeurd. Doordat dit gebeurt laat men sneller een paard thuis wat niet helemaal rad is.
Ik ben niet zo'n springer, maar een jury moet een paard dat onregelmatig loopt gewoon de ring uit sturen, en dus diskwalificeren.
ikkeweer schreef:Janine1990 schreef:Nounou, wat een vooroordeel over mij zeg...
Sorry, maar zo komt het op mij over, zoals je schrijft.
Janine1990 schreef:Ik heb een zo duidelijk mogelijke discussie proberen voor te leggen, maargoed, ik zal het nogmaals (aangezien mijn schrijven niet duidelijk lijkt te zijn) proberen uit te leggen. Het is in RT-P topics een hot item om meteen te beginnen over het welzijn van het paard, al dan niet met het aanschrijven van beroepen/deskundigen. Waarom is dit een hot item? Kunnen wij bokkers dat vanachter ons computertje even bepalen? Waar is de tijd gebleven dat ruiters het probleem bij zichzelf zochten? Kunnen we er niet vanuit gaan dat wanneer er op RijTechnisch - Praktijkproblemen gevraagd wordt naar een oplossing, de ruiter wel weet dat het paard goed in z'n vel zit? Als het om een welzijnsprobleem ging dan stond het toch wel op Medisch???
ChirooHeleen schreef:Ik ken Kootstra in Groningen niet, maar neem aan dat die zadels aanpast aan het paard? Ik vind het juist erg belangrijk dat een zadel aangepast is aan het paard. Daarmee werk je aan een optimale pasvorm van het zadel en dus verklein je kans op fysieke problemen van het paard
Janine1990 schreef:Ik vind het fijn dat je zoveel geduld hebt, ik ben echt een ramp in uitleggen geloof ik zo onderhand...![]()
Kootstra past het zadel op de milimeter nauwkeurig aan op het paard, op zo'n manier dat het op een ander paard niet meer kan passen. Begrijp je wat ik bedoel? Dat is ook de reden dat de eigenaresse van mijn ene paard het zadel liever iets verder weg zou brengen.

Janine1990 schreef:Ik heb een zo duidelijk mogelijke discussie proberen voor te leggen, maargoed, ik zal het nogmaals (aangezien mijn schrijven niet duidelijk lijkt te zijn) proberen uit te leggen. Het is in RT-P topics een hot item om meteen te beginnen over het welzijn van het paard, al dan niet met het aanschrijven van beroepen/deskundigen. Waarom is dit een hot item? Kunnen wij bokkers dat vanachter ons computertje even bepalen? Waar is de tijd gebleven dat ruiters het probleem bij zichzelf zochten? Kunnen we er niet vanuit gaan dat wanneer er op RijTechnisch - Praktijkproblemen gevraagd wordt naar een oplossing, de ruiter wel weet dat het paard goed in z'n vel zit? Als het om een welzijnsprobleem ging dan stond het toch wel op Medisch???
Janine1990 schreef:ikkeweer schreef:Sorry, maar zo komt het op mij over, zoals je schrijft.
Een beetje onvolwassen in mijn ogen om vanachter je computer te bepalen hoe ik in het leven sta... Ik probeer gewoon op een neutrale manier te discussiëren, ik heb namelijk nog geen enkel moment nagedacht over mezelf. Ja, ik heb te kennis gegeven hoe ik over zadels denk (mag ik ook een mening hebben, ook al ben ik nog maar 19?) en daarbij het voorbeeld van het bontje op een van 'mijn' paarden gebruikt.
Je mag een mening hebben, maar als je de opmerking maakt dat je vindt dat een zadel niet aangepast hoeft te worden aan het paard... sorry maar dat is gewoon een beetje dom (zie ChiroHeleen, alleen verantwoordt zij het iets aardiger). Daarom lopen zoveel paarden met rugproblemen, omdat gepoogd worden dingen op te lossen met bontjes, gelpads en ander leuks. KiWiKo schreef:ik persoonlijk laat ze niet checken........ ik merk dat snel genoegmaargoed dat is ook jaren mijn werk geweest, zou een beetje vreemd zijn als ik dat niet op zou merken. Maar in de regel valt het vaak wel mee.
ChirooHeleen schreef:Janine1990 schreef:Ik vind het fijn dat je zoveel geduld hebt, ik ben echt een ramp in uitleggen geloof ik zo onderhand...![]()
Kootstra past het zadel op de milimeter nauwkeurig aan op het paard, op zo'n manier dat het op een ander paard niet meer kan passen. Begrijp je wat ik bedoel? Dat is ook de reden dat de eigenaresse van mijn ene paard het zadel liever iets verder weg zou brengen.
Geduld is een schone zaak...
Ik denk dat secuur aanpassen van een zadel heel goed is voor het paard, maar op korte termijn minder goed voor de portemonnee van de eigenaar als je meerdere paarden hebt omdat ieder paard dan een eigen zadel moet hebben.
ChirooHeleen schreef:Janine1990 schreef:Ik vind het fijn dat je zoveel geduld hebt, ik ben echt een ramp in uitleggen geloof ik zo onderhand...![]()
Geduld is een schone zaak...
Ik denk dat secuur aanpassen van een zadel heel goed is voor het paard, maar op korte termijn minder goed voor de portemonnee van de eigenaar als je meerdere paarden hebt omdat ieder paard dan een eigen zadel moet hebben.
. ikkeweer schreef:Dat beoordeel ik niet, zo kom je manier van schrijven op mij over. En dat is mijn meningJe mag een mening hebben, maar als je de opmerking maakt dat je vindt dat een zadel niet aangepast hoeft te worden aan het paard... sorry maar dat is gewoon een beetje dom (zie ChiroHeleen, alleen verantwoordt zij het iets aardiger). Daarom lopen zoveel paarden met rugproblemen, omdat gepoogd worden dingen op te lossen met bontjes, gelpads en ander leuks.
Janine1990 schreef:En hoe snel kom je er achter dat het weer moet worden aangepast? Dat is toch bij elk paard anders? En als je er te laat bij bent?
Janine1990 schreef:Nouja, dat beoordelen kwam dan weer zo op mij over![]()
Je merkt vast wel hoe mijn reacties op jou zich verhouden tegenover mijn reacties op ChiroHeleen.![]()
Iedereen zo zijn meningen, ik denk altijd dat er meerdere wegen naar Rome leiden, en dat er geen perfecte weg bestaat.
.