Liever een TE actief paard of liever een wat slomer paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:52

lovebinache schreef:
Ik heb liever een te actieve,
die zijn spannend en leuk. Als je dan wat inhoudt vooraan krijg je een mooi compact paard.
Een slome is moeilijker om er goed onder te rijden.

zo simpel werkt het niet altijd 8-)

maakt alleen het voorwaarts zijn een paard spannend en leuk?

m1992

Re: Liever een TE actief paard of liever een wat slomer paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 08:35

Ik heb een hele snelle pony gereden en ook wel tragere paarden. Beide hebben voor en nadelen. En beide is een uitdaging. Ofwel, ik kan niet zo goed kiezen.. :)

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:41

ik denk dat ik ga voor té actief.
Ik heb dat gehad bij mn vorige pony en als je m dan eenmaal lekker aan het werk hebt en ie dat dan gaat gebruiken in de beweging is het heerlijk!

Emelwerth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:58

Actieve pony die goed te houden is.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:02

Ik heb zowel een 'sloom' paardje als een heel actief paard.

Het actieve paard is veel tegenhouden van voren, het slomere paard is vooral de motor van achter blijven aandrijven. Het actieve paard is sterk van voor (omdat ik dat actieve veel moet tegenhouden, verzamelen bijvoorbeeld is lastig), het slomere paard is juist heel licht en makkelijk van voor.

Ach, het maakt mij eigenlijk niet zo veel uit. Beide hebben voor- en nadelen.

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:06

Mijn pony is té actief en het paard van m'n vriend nogal vrij hard naar de slome kant (nu ja, vind ik := als je al even zo'n bom onder je kont gewoon bent :Y)). Maar ik vind het wel leuk om eens af te wisselen :) Je kunt van beide veel leren. En zoals al gezegd werd: beiden hebben hun voor- en nadelen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:08

Ik ga echt voor de hittepetit hoor :P Moet wel zeggen dat ik er al een hele tijd meer naast sta dan erop zit dus die blaren heb ik geen last van :P Maar heb nu een pony die werkelijk niet vooruit te branden is... Leuk, een jaarlinghengst, ff los in de bak, actiefoto's maken! Dus niet hihi

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:11

zolang een paard goed reageerd lekker actief, dan kom je nog is ergens. anders liever een langzame omdat ik nou eenmaal makkelijker een paard actiever maak dan rustiger.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:12

amillia schreef:
zolang een paard goed reageerd lekker actief, dan kom je nog is ergens. anders liever een langzame omdat ik nou eenmaal makkelijker een paard actiever maak dan rustiger.

Heb dat dus precies andersom haha :P

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 17:39

Ik heb denk ik liever een te actief paard. Vooral omdat mijn pony ook aardig actief is en ik dus wat meer activiteit gewend ben ;) Ik denk dat ik het heel irritant zou vinden om telkens te moeten drijven..

Alleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:39

Ik rijd liever TE actieve paarden of juis paarden die TE sloom zijn. dat laatste is een beetje moeilijk uit te leggen, maar geld vooral voor één paard.
TE actieve paarden vind ik zelf fijner. blijkbaar kom ik kalmerend over op paarden ofzoits. daar ben ik best wel blij mee. ook vind ik de gangen meestal fijner bij actievere paarden en heb ik op snellere paarden leren rijden.
een sloom of normaal paard mag van mij oo wel, die krijg ik ook wel vooruit(niet door alleen et de zweetp te meppen, maar vooral door zelf iets energieker te orden, helt echt!)

Ik ga dus liever ovor de wat actievere

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:50

doom schreef:
ikdoemaarwat schreef:
ik ga liever voor de slomere
ik word namelijk zelf ook heet van een heet paard :+
en dan is de ontspanning helemaal zoek
een vurig paard past niet bij mij en zou ik zelf dus ook niet voor kiezen :n

Heet en te actief is bij mij nog een groot verschil.. haha ik zie bij heet meer een paard dat rondstuiterd. :D
Ik denk dat mijn beschrijving voor "te actief" wel goed is:

Gewoon voor spek en bonen erop zitten en door je heen denderen... dit effect haha :D

Heeft volgens mij niet zo zeer met te actief te maken als wel met totaal niet aan de hulpen staan.

paardKed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 19:09

Ik heb liever een te actief paard. Met een sloom paard kan je niks totdat hij voorwaarts is. En voor dat ze voorwaarts zijn, ben je zelf afgebrand.

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 19:15

Ik ga liever voor een actiever paard. Kijk té actief is ook soms niet leuk nee (weet er alles van }> ) maar ik heb het toch wat liever dan een paard die maar niet vooruit is te branden... dan raakt mijn geduld na een tijdje gewoon echt op :Z
Een (té) actief paard is daarintegen wel weer leuk. Die lopen altijd, en je hoeft ze niet aan te dringen om te lopen. En ze zijn gewoon niet moe te krijgen.

blackbeauty5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:28

ik zou voor een te actief paard gaan, niet omdat ik sloom helemaal verschikkelijk vind ofzo. maar ik heb meestal meer een klik met een branderig ding dan een lieve knuffelbeer. ik denk dat het aan de persoon ligt waar die het meest van houdt onder het zadel

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:36

Bellona_K schreef:
Ik heb zowel een 'sloom' paardje als een heel actief paard.

Het actieve paard is veel tegenhouden van voren, het slomere paard is vooral de motor van achter blijven aandrijven. Het actieve paard is sterk van voor (omdat ik dat actieve veel moet tegenhouden, verzamelen bijvoorbeeld is lastig), het slomere paard is juist heel licht en makkelijk van voor.

Ach, het maakt mij eigenlijk niet zo veel uit. Beide hebben voor- en nadelen.

Dit herken ik wel ja :j . Beiden hebben inderdaad zo hun voor en nadelen :-)

Wat hier op dit moment staat is iets wat altijd loopt (terug rijden, terug rijden, nog meer terug rijden), iets er ergens tussenin (hangt er een beetje vanaf hoe de pet staat) en iets dat nog erg groen is en nog moet leren dat de motor van achter zit.

Half uurtje rijden op de laatste zorgt voor zweet op mn rug (en op het paard), maar je ziet wel prima resultaat. Activiteit komt, aanleuning komt, de motor werkt. Elke week gaat ze echt met sprongen vooruit. Dat is dus wel heel bevredigend rijden (hoewel ik een infuus nodig heb als ik eraf kom :)) ).

Met het te actieve paard kom ik soms nergens. Tsja, rondjes draven, wat galopperen en dan houdt het wel weer op. Dan gaan we als een soort hert de bak door :)) (en dan heb ik toch heel wat vlottere paarden gereden dacht ik zo, maar dit is echt een extreem geval). Wat ik ook bereikt heb de ene keer kan helemaal vergeten zijn de dag erop. Dan is het rijden van de minder actieve een stuk meer resultaatgericht.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:20

dedeniesnies schreef:
ik zou voor een te actief paard gaan, niet omdat ik sloom helemaal verschikkelijk vind ofzo. maar ik heb meestal meer een klik met een branderig ding dan een lieve knuffelbeer. ik denk dat het aan de persoon ligt waar die het meest van houdt onder het zadel

ik snap niet dat daar onderscheid in gemaakt wordt?

mijn pony is een echte lieve knuffelbeer,maar ook pittig voorwaarts.

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:46

Ik heb liever slome paarden eigenlijk ;)
Ik zit veel liever aan de achterhand te werken (en dat doe je echt niet zoals hier gezegd er met de zweep op te meppen ) dan dat ik constant in zijn/haar mond moet zitten!
Mijn paard is wel een apart verhaal: Hij is een en al stuiterbal en actie zolang we springen / crossen, vooral in het begin bij het springen dat gaat gelukkig wel over na een tijdje maar ik moet zeggen ik voel me veel beter als hij wat rustiger is en ik rustig gecontroleerd naar een sprong kan rijden. Bij dressuur is het het tegenovergesteld ,hij is dan meestal echt geconcentreerd en heeft de neiging te vertragen maar na wat overgangen , verzamelen en strekken is dit weer helemaal in orde! Dus ik ben iets langer bezig met inrijden dan met een 'normaal' of snellere paarden maar ik heb daarna wel totale ontspanning én goed tempo! :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:06

Dan heb ik liever actief, een sloom paard is niet altijd voorwaarts meer te rijden en een actief paard is toch vaak iets meer op de ruiter gericht.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:49

heb nu een snelle drammer en een rustige en ben er kei blij mee.:)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:00

Ik heb liever een rustig paard. Sloom is dan weer iets te overdreven, maar ik drijf liever dan dat ik de rem er steeds op moet houden. Als ze maar wel goed aan het been zijn. Anders kan het vervelend worden.

Undomiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:07

Te actief, want die actieviteit kun je makkelijker omzetten in dingen die jij wilt, dan een sloom paard, die je er constant bij moet houden.

daisjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:10

geef mij maar een heet paard, zelf heb ik een draver die 9 jaar gekoerst heeft en die is met rijden dat ook echt super heet ben altijd kapot alsk er van af kom maar alsik dan op een sloom paard zit dan bedenk ik me dat ik toch liever heet heb , als je zijn energie goed kunt opvangen kan je het omzetten in prestaties :d k persoonlijk vind het fijner werken

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:11

Ik denk dat het echt eraan ligt waar je eigen talenten liggen. Ik vind het minder moeilijk om een paard dat niet teveel eigen snelheid heeft te vragen de achterhand eronder te zetten en zo de activiteit op te roepen, dan wanneer een paard liever hard wil. Het stukje tempocontrole en ontspanning vind ik dan veel moeilijker, laat staan het activeren van de achterhand. Loopt meestal uit in vliegpartijen. Het meeste respect heb ik dan ook voor ruiters die alle paarden goed aan het lopen krijgen, die bewijzen imo echt hun gevoel voor finetuning :)

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:12

monica08 schreef:
Mijn paard is liever lui dan moe dus af en toe best sloom ja, maar dat heb ik liever dan te actief. Dan is de ontspanning vaak ver te zoeken en let ze niet op terwijl met ietsje slomer ze veel beter op let en veel ontspannender loopt.

komt bekent voor, maar als je bij die van mij met zweep rijd krijg je een totaal geflipt paard, gaat rennen enzo.